Uskovaiset: mikä on lempi psalminne?

psalmeista_kaunein

Mistä psalmeista täällä tykätään? Vain uskovaiset!

27

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julkisella palstala ei voi rajata keskustelijoita. Toisaalta psalmit voivat puhutella ketä vaan elämänkatsomuksesta riippumatta, miksi siis vain uskovat?
      Mikä on sinun mielipsalmisi, minulle se taitaa olla psalmi 91 ?

      • miksi.vastaat

        Kysymys oli osoitettu uskoville!!!


      • miksi.vastaat kirjoitti:

        Kysymys oli osoitettu uskoville!!!

        Koska kuten sanoin, tämä on julkinen keskustelu ja siksi täällä saavat kaikki kommentoida mitä haluavat vaikka aivan ohi aiheen kuten sinä juuri teit.


      • olet.säälittävä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Koska kuten sanoin, tämä on julkinen keskustelu ja siksi täällä saavat kaikki kommentoida mitä haluavat vaikka aivan ohi aiheen kuten sinä juuri teit.

        Jos olisit vähänkin fiksu et tunkeisi jokaiseen ketjuun.


      • olet.säälittävä kirjoitti:

        Jos olisit vähänkin fiksu et tunkeisi jokaiseen ketjuun.

        En tunkeisi en......


    • Ps. 90.

    • Miriam.lut

      Psalmi 32.

      Myös 51, 27 ja 22.

    • Psalmi 23.

    • Jokohanko

      Ps. 132

    • tätäajattelen

      ps. 139

    • Psalmi 23

      Herra on minun paimeneni

      1
      Daavidin psalmi.

      Herra on minun paimeneni,
      ei minulta mitään puutu.
      2 Hän vie minut vihreille niityille,
      hän johtaa minut vetten ääreen,
      siellä saan levätä.
      3 Hän virvoittaa minun sieluni,
      hän ohjaa minua oikeaa tietä
      nimensä kunnian tähden.
      4 Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi.
      5 Sinä katat minulle pöydän
      vihollisteni silmien eteen.
      Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä,
      ja minun maljani on ylitsevuotavainen.
      6 Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

      • dogmatikos, tuo on minunkin mielipsalmini. Sitä vaan mietin, että miksi tuossa vaihtuu puheen kohde hänestä sinuksi, osaisitko sinä selittää tuon minulle?


      • OlisikoNäin
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        dogmatikos, tuo on minunkin mielipsalmini. Sitä vaan mietin, että miksi tuossa vaihtuu puheen kohde hänestä sinuksi, osaisitko sinä selittää tuon minulle?

        Hän on se paimen ja sinä Jumala.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        dogmatikos, tuo on minunkin mielipsalmini. Sitä vaan mietin, että miksi tuossa vaihtuu puheen kohde hänestä sinuksi, osaisitko sinä selittää tuon minulle?

        En tunne asiaa. En ole edes tullut miettineeksi kysymystä, ennen kuin mainitsit. Olisiko tyylikeino?

        Koko asia on tiivistetty psalmin ensimmäisessä jakeessa, יְהוָ֥ה רֹ֝עִ֗י לֹ֣א אֶחְסָֽר׃, Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.

        Alunperin kirjoituksessa olivat vain konsonantit. Kun heprean kieli alkoi unohtua, masoreetit lisäsivät 800-1000-luvulla tekstikopioihin vokaalit. Silloin oli jo tapana, että Jumalan nimeä ei rohjettu lausua, ettei vain turhaan lausuttaisi Hänen nimeänsä. Oli tapana lausua nimen kohdalla "nimi" tai "Herra". Jomman kumman vokaalit lisättiin alkuperäiseen sanaan, joka lienee ollut Jahvæ. Oikeaa alkuperäistä ääntämystä emme tarkoin tiedä. Se on päätelty yhdysnimien perusteella.

        Syntyi sekamuoto, Jehova, joka on monissa vanhoissa raamatunkäsikirjoituksissa. Nykyinen raamatunkäännös noudattaa perinnettä, että tilalle luetaan Herra. Kun siis Raamatussa on "Herra Herra", alkuperäisen konsonanttiteksin mukaan on "Herra Jahvæ".

        Tätä psalmia lukiessa tuntuu, että maalliset asiat ovat äärettömän pieniä siihen verraten, että Herra on minun pimeneni. Minulta ei todellakaan puutu mitään. Vaikka olen sairas ja huonokuntoinen, pian tämä kaikki loppuu, ja saan asua Herran huoneessa "päivieni loppuun". Raamatun muiden jakeiden valossa tämä tarkoittaa: ikuisesti.


      • OlisikoNäin kirjoitti:

        Hän on se paimen ja sinä Jumala.

        Voisi olla. Kiitos ajatuksesta.


      • dogmatikos- kirjoitti:

        En tunne asiaa. En ole edes tullut miettineeksi kysymystä, ennen kuin mainitsit. Olisiko tyylikeino?

        Koko asia on tiivistetty psalmin ensimmäisessä jakeessa, יְהוָ֥ה רֹ֝עִ֗י לֹ֣א אֶחְסָֽר׃, Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.

        Alunperin kirjoituksessa olivat vain konsonantit. Kun heprean kieli alkoi unohtua, masoreetit lisäsivät 800-1000-luvulla tekstikopioihin vokaalit. Silloin oli jo tapana, että Jumalan nimeä ei rohjettu lausua, ettei vain turhaan lausuttaisi Hänen nimeänsä. Oli tapana lausua nimen kohdalla "nimi" tai "Herra". Jomman kumman vokaalit lisättiin alkuperäiseen sanaan, joka lienee ollut Jahvæ. Oikeaa alkuperäistä ääntämystä emme tarkoin tiedä. Se on päätelty yhdysnimien perusteella.

        Syntyi sekamuoto, Jehova, joka on monissa vanhoissa raamatunkäsikirjoituksissa. Nykyinen raamatunkäännös noudattaa perinnettä, että tilalle luetaan Herra. Kun siis Raamatussa on "Herra Herra", alkuperäisen konsonanttiteksin mukaan on "Herra Jahvæ".

        Tätä psalmia lukiessa tuntuu, että maalliset asiat ovat äärettömän pieniä siihen verraten, että Herra on minun pimeneni. Minulta ei todellakaan puutu mitään. Vaikka olen sairas ja huonokuntoinen, pian tämä kaikki loppuu, ja saan asua Herran huoneessa "päivieni loppuun". Raamatun muiden jakeiden valossa tämä tarkoittaa: ikuisesti.

        Kiitos selvityksestä. Tuo psalmi on todellakin lohduttava ja kaunis.


    • 84-122-100-15-50-1-67

      Tässä ovat kaikki lempi psalmini määrätyssä järjestyksessä. Lukekaa ne järjestyksessä läpi niin ymmärrätte ja yllätytte. Toivottavasti tämä oli kiva piristys...

      Psalmi 84 - Laulun johtajalle. Korahilaisten psalmi

      Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi,
      Herra Sebaot! Minun sydämeni nääntyy kaipauksesta, kun se ikävöi Herran temppelin esipihoille. Minun sieluni ja ruumiini kohottaa riemuhuudon, kun tulen elävän Jumalan eteen. Herra Sebaot, minun kuninkaani ja Jumalani! Sinun alttarisi luota on varpunenkin löytänyt kodin, pääskynen pesäpaikan, jossa se kasvattaa poikasensa. Miten onnellisia ovatkaan ne, jotka saavat asua sinun huoneessasi! He ylistävät sinua alati.
      Onnellisia ne, jotka saavat voimansa sinusta, ne, jotka kaipaavat pyhälle matkalle. Kun he kulkevat vedettömässä laaksossa, sinne puhkeaa virvoittava lähde, ja sade antaa heille siunauksensa. Askel askeleelta heidän voimansa kasvaa, ja he saapuvat Siioniin Jumalan eteen. Jumala, Herra Sebaot, kuule rukoukseni, älä ummista korviasi, Jaakobin Jumala!
      Jumala, meidän kilpemme, katso voideltusi puoleen! Parempi on päivä sinun esipihoissasi kuin tuhat päivää muualla. Mieluummin olen kerjäläisenä temppelisi ovella kuin asun jumalattomien katon alla. Herra Jumala on aurinko ja kilpi, hän lahjoittaa meille armon ja kunnian.
      Hän ei kiellä hyvyyttään niiltä, jotka vaeltavat nuhteettomasti. Autuas se, joka turvaa sinuun, Herra Sebaot!

      Psalmi 122 - Matkalaulu. Daavidin psalmi.

      Ilo valtasi minut, kun kuulin sanan: Me lähdemme Herran huoneeseen! Nyt seisomme porteillasi, Jerusalem. Jerusalem, olet kaupunkimme, tänne kansamme kokoontuu, tänne vaeltavat heimomme, Herran heimot, täällä, niin kuin on säädetty, Israel kiittää Herran nimeä. Täällä jaetaan oikeutta Daavidin suvun istuimilla. Ole tervehditty, Jerusalem! Olkoon rauha sinulla ja ystävilläsi. Vallitkoon rauha muureillasi ja hyvinvointi linnoissasi. Veljieni ja ystävieni tähden toivotan sinulle rauhaa. Herran, Jumalamme, huoneen tähden rukoilen sinulle menestystä.

      Psalmi 100 - Kiitospsalmi

      Iloitse, maa! Kohottakaa riemuhuuto Herralle! Palvelkaa häntä iloiten, tulkaa hänen eteensä riemuiten. Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät luonut, ja hänen me olemme, hänen kansansa, hänen laitumensa lampaat. Tulkaa hänen porteilleen kiittäen, hänen esipihoilleen ylistystä laulaen. Kiittäkää häntä, ylistäkää hänen nimeään. Hyvä on Herra! Iäti kestää hänen armonsa, hänen uskollisuutensa polvesta polveen.

      Psalmi 15 - Daavidin psalmi.

      Herra, kuka saa tulla sinun temppeliisi? Kuka saa asua pyhällä vuorellasi? Se, joka on rehellinen ja tekee oikein, jonka sydän on vilpitön ja puheet totta. Se, joka ei panettele, joka ei tee lähimmäiselleen pahaa eikä saata naapuriaan huonoon huutoon. Se, joka kaihtaa kunniattomia mutta pitää arvossa Herraa pelkääviä. Se, joka pysyy valassaan vaikka omaksi vahingokseen. Se, joka ei vaadi lainasta korkoa eikä ota lahjusta viattoman vahingoksi. Hyvin käy sen, joka näin elää.

      Psalmi 50 - Mitä herra liitossaan vaati? (katso alta)

      Psalmi 1

      Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin. Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu: se antaa hedelmän ajallaan, eivätkä sen lehdet lakastu. Hän menestyy kaikissa toimissaan. Niin ei käy jumalattomien. He ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa. Väärintekijät saavat kerran tuomionsa, syntisillä ei ole sijaa vanhurskaiden joukossa. Herra ohjaa omiensa tietä, mutta jumalattomien tie päätyy tuhoon.

      Psalmi 67 - Laulun johtajalle. Psalmien laulu.

      Jumala olkoon meille armollinen ja siunatkoon meitä, hän kirkastakoon meille kasvonsa.
      Silloin koko maa oppii tuntemaan sinun tiesi, Jumala, ja kaikki kansat saavat tietää, että sinä autat. Ylistäkööt kansat sinua, Jumala, ylistäkööt sinua kaikki kansat. Kansat iloitkoot ja riemuitkoot, sillä sinä jaat niille oikeutta, sinä johdatat kansakuntia maan päällä.
      Ylistäkööt kansat sinua, Jumala, ylistäkööt sinua kaikki kansat. Maa on antanut satonsa. Jumala, meidän Jumalamme, siunatkoon meitä yhä. Siunatkoon Jumala meitä, ja palvelkoot häntä kaikki maan ääret.

      • 84-122-100-15-50-1-67

        (Jatkoa edelliselle, katso yltä)

        Psalmi 50 - Asafin psalmi.

        Jumala, Herra Jumala, on puhunut ja kutsunut koolle koko maanpiirin, idän ääriltä kaukaiseen länteen saakka. Siionista, täydellisen kauniista, Jumala ilmestyy kirkkaudessaan. Meidän Jumalamme tulee, hän ei enää vaikene. Tuhon tuli kulkee hänen edellään, myrsky raivoaa hänen ympärillään. Hän kutsuu todistajikseen taivaan ja maan, hän vaatii kansansa tilille. "Kootkaa luokseni kaikki minun palvelijani, jotka ovat uhrein tehneet kanssani liiton." Taivaat julistavat Jumalan vanhurskautta. Hän on oikeuden Jumala.
        "Kuule, kansani, mitä sinulle puhun, kuule, Israel, mitä sinulta liitossani vaadin! Minä olen Herra, sinun Jumalasi. En nuhtele sinua uhriesi tähden, sillä polttouhrisi ovat aina edessäni. En vaadi härkää talostasi, en vuohia tarhoistasi, sillä minun ovat kaikki metsän eläimet, kaikki eläimet tuhansilla vuorilla. Minun ovat kaikki vuorten linnut ja laaksojen moninaiset eläimet. Jos minun olisi nälkä, en sanoisi sitä sinulle, sillä minun on koko maanpiiri, kaikki mitä on. Söisinkö härkien lihaa,
        joisinko vuohien verta? Anna Jumalalle uhriksi kiitos, täytä lupauksesi Korkeimmalle. Huuda minua avuksi hädän päivänä! Minä pelastan sinut, ja sinä kunnioitat minua."
        Jumalattomalle Jumala sanoo: "Miten sinä voit kertoa käskyistäni,
        kuinka uskallat puhua minun liitostani, sinä, joka et ota vastaan ojennusta vaan heität käskyni selkäsi taakse? Jos näet varkaan, otat hänet ystäväksi, pidät yhtä avionrikkojien kanssa. Sinä annat suusi puhua pahaa, kielesi punoa petosta. Sinä istut ja puhut pahaa veljestäsi, panettelet oman äitisi poikaa. Pysyisinkö hiljaa, kun sinä teet noin? Sinä luulet, että minä olen sinun kaltaisesi. Mutta minä panen sinut vastaamaan teoistasi, asetan sinut tuomiolle. Ymmärtäkää tämä, te jotka unohdatte Jumalan! Muuten minä raatelen teidät, eikä pelastajaa ole. Joka uhraa kiitosta, se kunnioittaa minua. Joka pysyy oikealla tiellä, saa nähdä, kuinka Jumala pelastaa."

        -- Tähän loppuun vielä sanon että on Jumalalta sangen raakaa noin vain raafella jumalattomia.


    • kuraahanse

      Psalmi 137 kuvaa hyvin tätä kammottavaa moraalia mitä paimentolaismies oksenti tähän sepittämään satukirjaansa.

      8 Ja sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen! Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa sen minkä meille teit. 9 Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!

      • KostonJumala

        Psalmi 94

        1 Herra, koston Jumala,
        koston Jumala, saavu jo!
        2 Nouse, maailman tuomari,
        maksa ylvästelijöille heidän tekojensa mukaan.
        3 Kuinka kauan, Herra,
        annat jumalattomien pitää iloaan?
        4 Kuinka kauan he saavat rehennellä,
        syytää suustaan julkeita sanoja?
        5 Herra, he sortavat sinun kansaasi,
        polkevat alleen sinun omiasi.
        6 He murhaavat leskiä ja orpolapsia,
        surmaavat maassaan asuvia muukalaisia
        7 ja sanovat: "Ei Herra tätä näe, ei Jaakobin Jumala tätä huomaa."


    • . Kaikkein läheisi on Psalmi 23. Ja toinen josta pidän..

      PSALMI 139
      1'Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. Herra, sinä tutkit minua ja tunnet
      minut.
      2. Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
      3. Käynpä tahi makaan, sinä sen havaitset, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut.
      4. Sillä, katso, ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et täysin tunne.
      5. Sinä olet saartanut minut edestä ja takaa ja laskenut kätesi minun päälleni.
      6. Senkaltainen tieto on minulle ylen ihmeellinen, ylen korkea käsittääkseni sen.
      7. Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
      8. Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.
      9. Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin,
      10. sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun.
      11. Ja jos minä sanoisin: "Peittäköön minut pimeys, ja valkeus minun ympärilläni tulkoon yöksi",
      12. niin ei pimeyskään olisi sinulle pimeä: yö valaisisi niinkuin päivä, pimeys olisi niinkuin valkeus.
      13. Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.
      14. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää.
      15. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.
      16. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
      17. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku!
      18. Jos minä tahtoisin ne lukea, olisi niitä enemmän kuin hiekan jyväsiä. - Minä herään ja olen vielä sinun tykönäsi.
      19. Jumala, jospa sinä surmaisit jumalattomat! Ja te murhamiehet, väistykää minusta pois!
      20. Sillä he puhuvat sinusta petollisesti ja lausuvat turhaan sinun nimesi - nuo sinun vihollisesi.
      21. Herra, enkö minä vihaisi niitä, jotka sinua vihaavat, enkö inhoaisi niitä, jotka sinua vastustavat?
      22. Kaikella vihalla minä heitä vihaan, he ovat minun omia vihollisiani.
      23. Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
      24. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

    • RockKunniaan

      Tämä:

      Muistan, että pienenä haaveilin raggarin urasta
      Noviisivaiheessa laardia niskaani sain kekkurasta
      Kunnes pirulta sain oikeaa viinaa ja oikeat mittasuhteet
      Rakastunut olin pastorin Miinaan ja sain pirulta nuhteet

      Silti salaisesti häntä silloin rakastin
      Ja suutelin illoin luona sakastin
      Vaan ei kosinnallein kallistanut korvaa
      Siispä kallistelin koskenkorvaa

      Kun viina vatsasta päähän ehtii
      Munuaiset soi ja perna parkaisee
      Korkeampi äly talvehtii
      Se maksan karkaisee

      Sitten kerran viinalastissa lähdettiin retkelle reippaalle
      Ryyppäämään ja solvaamaan hihhulijuhliin Pohjanmaalle
      Siellä oltiin aivan sekaisin, horjuin yhteen telttaan
      Jossa Jeesus puhu äänin taivaisin, se meni suoraan helttaan

      Tulin uskoon ja ostin kitaran
      Nain Miinan ja saimme kakaran
      Nyt olen rokkipastori
      Koska Jeesus oli punkkari

      Kiitokset maksalle, kun se kaiken kesti
      Nyt on pää täynnä iankaikkisesti
      Mut jos Herra aikoo meidät hukuttaa
      Saisi käyttää viinaa

      Eppu Normaali: Jumalan Poika

    • saarnasetä

      On suoritettu tutkimus, että psalmi 666 on se, johon kaikki uskovaiset ovat eniten tykästyneet. Se on myöskin minunkin lempi psalmini, kuten olen havainnut saarnamatkoillani kuulijoidenikin olevan samaa mieltä. Jumalan terve kaikille Jumalan lapsille.

    • kakssss

      23 ja 139 psalmit.

    • Psalmi 119. Ai, mutta minä en joidenkin mielestä ole uskovainen.

      • ethän.aloita.taas

        olet sinä uskovainen, mutta minkä uskonnon, se jää epäselväksi ....


    • C.Ertified

      27. Tosin ei suomeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3386
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      131
      3063
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      248
      2435
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      159
      1859
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1044
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      908
    7. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      29
      885
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      843
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      804
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      781
    Aihe