Uskonnot ovat bullshittiä. Lahkot opettakoon itse uskomuksensa.
Uskonnot pois koulusta
10
64
Vastaukset
- sdfvsdfgb
Mikä estää sua lintsaamasta uskonnontunneilta?
Yläasteen ja lukion uskonnontunnit keskittyvät enemmänkin kaikkien uskontojen ja muiden asioiden käsittelyyn tasapuolisesti. Ei pahemmin eroa elämänkatsomustietoon.
- guyjiyijuykiyu7
Argumentoi!
Et voi vaan sanoa että uskonnot boo, vaan sinun pitää sanoa mikä niissä on vahingollista tai turhaa. - ViimeinenVipunen
Periaatteessa tuossa on kyllä järkeä. Siis siinä, että uskonnonopetus pois koulusta. Tämä siis siitäkin huolimatta, että olen "sekopää uskovainen", kuten viestiketjun aloittaja varmaan sanoisi.
Mietitään nyt hetki! Esimerkiksi kirkkohistoriaa - joka on merkittävä osa peruskoulun uskonopetuksesta - tulee pakosti myös tavallisen historian puolella. Miksi tätä osuutta ei hieman lisättäisi tavallisessa historiassa ja poistettaisi se uskonnon opetuksesta? Kristinuskon oleellisimmat opit opetetaan rippikoulussa. Miksi ne pitäisi väkipakolla opettaa lapsille peruskoulussa 1900-luvun opetustottumuksilla? Etiikkaa yms. pääsee opiskelemaan lukiossa omana filosofian kurssina ja sitä käydään läpi varmasti myös elämänkatsomustiedon puolella. Miksi sitä pitää tutkia erikseen uskonnontunneilla, joissa ei edes näy uskonnollisuus?
Pitää kuitenkin huomioida, että on ihmisiä, jotka haluavat tietää asioista tälläkin osa-alueella. Uskonnonopetuksen poistaminen vaikeuttaisi heidän tiedonhankintaansa tai ainakin pakottaisi lähdekriittisemmiksi.
Tämä on vain jotain ajatuksenjuoksua- fgtfdhfty
Pitkällekin noin.
Itse soisin että lukioon tulisi myös jonkinlainen "sosiaalitieteen" kurssi. Varmaan menisi ihan mukavasti yhteiskuntaopin kurssiksi. Siinä voisi käsitellä sosiologian perusteita: miten erilaiset ilmiöt, ryhmät ja uskomukset syntyvät ihmisyhteisöissä. Samaan varmaan menisi ihan mukavasti myös uskontotiedettä, vastaamista siihen mitä uskonnot oikeastaan ovat ja miten ne ovat tärkeä osa (ainakin joidenkin) ihmisten maailmanymmärrystä. Kaikki vain eivät mene lukioon, eli eivät saa (historiallisesta) asiasta niin paljon tietoa. Itse emme käyneet yläkoulussa historian tunnilla kirkkohistoriaa läpi ollenkaan, vielä vähemmän muiden uskontojen historiaa.
- tyranbanksit
Onko käen pitämine poven seuvulla vaatteenliepeen alla yks vapaamuurarten eleistä?
- ty6ujytjiuy
yuggis_ kirjoitti:
Kaikki vain eivät mene lukioon, eli eivät saa (historiallisesta) asiasta niin paljon tietoa. Itse emme käyneet yläkoulussa historian tunnilla kirkkohistoriaa läpi ollenkaan, vielä vähemmän muiden uskontojen historiaa.
Uskonnot ovat vaan saakutin monimutkaisia asioita. Tavallaan totta mutta tavallaan eivät. Niiden opiskelu ainakin alakoulussa vaan sekottaa ajattelua.
tyranbanksit kirjoitti:
Onko käen pitämine poven seuvulla vaatteenliepeen alla yks vapaamuurarten eleistä?
Ei. Kaivoin ennen kuvaa nenää ja räkä ei lähtenyt sormesta joten laitoin käden tuonne.
- Tyranbanksit
http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/index-lista.html Siinäpä pinkka, taidatko löytää omasi? Mun sukunimi on yks niistä joita on 281 kappaletta. Eikä tuossa vielä kaikki. Ne joita on enintään 19, eivät jotuneet listalle, eli ehkä puolisen miljoonaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1432946- 502432
- 1072391
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382101- 981627
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2341614Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141478Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4101472Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j81449R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi191251