Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen

mikämättääfinskillä

Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa, että Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta kieltoa menettelyyn, jolla Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen silloin, kun lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika, joka ei kuitenkaan EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi olla maksamatta vakiokorvausta.

”Evätessään vakiokorvauksen Finnair tarjoaa yleensä sovintoratkaisuna matkustajalle lahjakorttia tai käteistä rahaa, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen määrän. Sovintotarjous edellyttää, että matkustaja luopuu lopullisesti asetuksen mukaisesta oikeudestaan täysimääräiseen vakiokorvaukseen. Vastauksissaan kuluttajille Finnair antaa harhaanjohtavan kuvan vallitsevan oikeuskäytännön vaatimuksista, Finnairin velvollisuuksista ja matkustajan oikeuksista", viranomainen tiedottaa.

Myös näihin Finnairin menettelyihin kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta kieltoa.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta tehostamaan kutakin kolmea kieltoa 500 000 euron uhkasakolla.

Kuluttaja-asiamiehen hakemus on jätetty markkinaoikeuteen keskiviikkona 27.9.2017.

"Ennen asian saattamista markkinaoikeuden ratkaistavaksi kuluttaja-asiamies ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ovat käyneet Finnairin kanssa pitkälliset neuvottelut asian sovinnolliseksi ratkaisemiseksi."

Taustalla on viranomaisen mukaan satoja valituksia ja pakottavat EU-säännökset.

"Sadat kuluttajat ovat syksystä 2015 lähtien olleet yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja maistraateissa toimiviin kuluttajaoikeusneuvojiin siitä, että Finnair ei ole maksanut heille lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen mukaisia lennon pituudesta ja määränpäästä riippuvia 250-600 euron vakiokorvauksia lennon viivästymisestä tai peruutuksesta."

Lentomatkustajien oikeuksia koskevalla EU-asetuksella on vahvistettu lentomatkustajien vähimmäisoikeudet, kun muun muassa matkustajan lento peruutetaan tai lento viivästyy.

"Asetuksesta ja Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännöstä ilmenee, missä tilanteissa peruutetun tai viivästyneen lennon matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, kuten myös se, milloin lentoyhtiön ei tarvitse maksaa vakiokorvausta. Asetuksessa on määrätty lentoyhtiöitä velvoittavasti vakiokorvauksen määrä."

11

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12plus

      Oli jo aikakin. Finnair on jo pitkään venkoillut asiakkaille maksettavien korvausten kanssa.

    • Tortut.putkessa

      Yhteiskuntasuhdejohtaja, hybridivaikuttamisen johtaja ja lakiasianjohtaja koettavat lapioida *askaa takaisin hevoseen. Huonostihan siinä kävi. Some-ylijohtaja olisi ehkä osannut kertoa että tilanne pahenee jokaisen muka-argumentin myötä. Johtajat aikovat oikein perehtyä tilanteeseen, hehe, nytkö jo? Ennen ei puututa ennen kuin vesio persiisiin koskee. "Muutkin kusettavat" - Vähissä on villat.

      • Kanta-asiakas2018

        Omalta kohdaltani vältän Finnairin palveluja niin paljon kuin mahdollista. Nyt oli pakko lentää sinivalkoisella ja yhtiö ei ole pettänyt odotuksia: palvelu on pääsääntöisesti ollut ala-arvoista. On se ihmeellistä että mikään muu lentoyhtiö ei peruuta lentoja kuin Finski, jonka voisi odottaa osaavan operoida lumessa. Perusteluna siis matkustajien turvallisuus. Kustannussäästöjä todennäköisesti. Mitään ilmoitusta ei ole tullut ja kentällä saa kuulla että edessä on tuntien odotus. Mitään hyvitystä ei myöskään ole odotettavissa, koska yhtiön juristit ovat laatineet ehtokirjelmät pitäviksi. Jatkossa vältän Finnairin palveluja ja kehotan kaikkia muitakin tekemään samoin.


      • persee1
        Kanta-asiakas2018 kirjoitti:

        Omalta kohdaltani vältän Finnairin palveluja niin paljon kuin mahdollista. Nyt oli pakko lentää sinivalkoisella ja yhtiö ei ole pettänyt odotuksia: palvelu on pääsääntöisesti ollut ala-arvoista. On se ihmeellistä että mikään muu lentoyhtiö ei peruuta lentoja kuin Finski, jonka voisi odottaa osaavan operoida lumessa. Perusteluna siis matkustajien turvallisuus. Kustannussäästöjä todennäköisesti. Mitään ilmoitusta ei ole tullut ja kentällä saa kuulla että edessä on tuntien odotus. Mitään hyvitystä ei myöskään ole odotettavissa, koska yhtiön juristit ovat laatineet ehtokirjelmät pitäviksi. Jatkossa vältän Finnairin palveluja ja kehotan kaikkia muitakin tekemään samoin.

        jatka vaan sitä jo vuosia jatkunutta kiljuttelua, metsienmies.


    • finnairinnäkemys

      "Kuluttaja-asiamies on tänään pyytänyt markkinaoikeutta kieltämään Finnairia maksamasta asiakkaille osittaista korvausta sellaisissa tapauksissa, joissa lennon myöhästymisen aiheuttaneen teknisen vian luonteen selvittäminen on vielä kesken.

      EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Finnairin näkemyksen mukaan suunnittelu- tai valmistusvirhe voidaan osoittaa myös jälkikäteen valmistajan tai viranomaisen antamalla asiakirjalla. Vastaava linjaus on tehty useissa muissa EU-maissa.

      Tämän mukaisesti Finnair ei korvaa viivästymiskorvauksia välittömästi tapauksissa, jotka Finnairin asiantuntemuksen ja kokemuksen mukaisesti todennäköisesti johtuvat suunnittelu- tai valmistusvirheestä. Näissä tapauksissa Finnair kuitenkin tarjoaa tyypillisesti asiakaspalvelusyistä matkustajalle sovintoratkaisua, esimerkiksi vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa. Jos lennon viivästys tai peruminen taas johtuu tavanomaisesta teknisestä viasta, Finnair maksaa vakiokorvauksen asiakkaalle hakemuksen perusteella."


      ”Olemme hämmentyneitä kuluttaja-asiamiehen ottamasta kannasta, joka on selvästi erilainen kuin muissa EU-maissa – mielestämme Suomessa ei tule tulkita EU-lainsäädäntöä eri tavalla kuin muualla”, toteaa Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius. ”Ihmettelemme myös, miksi kuluttaja-asiamies hakee pakkokeinoa asiassa, joka on oikeudellisesti epäselvä – käytännöt ja tulkinnat tästä asiasta vaihtelevat, ja useissa EU-maissa tulkinta on samanlainen kuin Finnairin linjaus.”

      https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=2681702

      • Seppo999

        Finnair myös ilmoittelee jatkuvasti alkaen hintoja. Kun yrität etsiä alkaen hintaa ei löydy ainuttakaan tai ehkä yksi kampanjan alussa! Täysin harhaanjohtavaa mainontaa.


      • Meni_jo
        Seppo999 kirjoitti:

        Finnair myös ilmoittelee jatkuvasti alkaen hintoja. Kun yrität etsiä alkaen hintaa ei löydy ainuttakaan tai ehkä yksi kampanjan alussa! Täysin harhaanjohtavaa mainontaa.

        Kyllä minä vaan löysin, vaikka varasin vasta juuri ennen kuin kampanja oli loppumassa.
        Vinkkinä, että kannattaa mennä tarjousvalikon ja sitä ennen tarvittaessa kirjautua tunnuksilla sisään, normaalihaulla tuli kalliimpia hintoja.


    • MekatsunItku

      Mekatsu se täällä itkee. Et edes osaa kirjoittaa paria lausetta ihan omasta päästä.

    • lerssik

      No pelkkää paskan puhumista, junttien tapaan on helppo valitaa Suomalaisesta lentoyhtiöstä, joko ihan ilkeyttään tai todennköisemmin johtuen surkeasta kielitaidosta ja puutteellisista internetin käyttötaidoista, joita noilla valittajilla ei ole. Esim. AirBaltic, Austrian Airlines ja Lufthansa, ei korvaa yhtikäs mitään ilman oikeudenkäyntejä. Kaikki nuo loistaa Airhelpin valtusten kärkipäässä, Finnair ei siellä juurikaan ole. Että tämmöinen tapaus

      • Ay666

        Finnair uskovainen on uskollinen ja yrittää selitellä, säälittävää.


      • Traceroute
        Ay666 kirjoitti:

        Finnair uskovainen on uskollinen ja yrittää selitellä, säälittävää.

        Mielikuvituslipuista ei makseta hyvityksiä eikä uudelleenreititetä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe