Nyt paloi päreet Wallaksen kanssa. On se ihan hyvä lämmitin kun välillä aina korjaa, aina on toiminut kun ei tarvittaisi, mutta taas kun tarvetta oli niin ei toiminut, joten pitää se korjata taas syksyn tullen. Ajattelin nyt kuitenkin olla viisas ja heittää romulla vesilintua. Edellisen veneen Webaston kanssa en koskaan edes ajatellut koko lämmitintä, väänsin vaan nupista ja se lämmitti sopivasti jos tarvetta oli, muutoin vain vaihtoi ilmaa.
Ilmanvaihtoputket saa varmaankin jotenkin soviteltua jos eivät sovi Webastoon heittämällä, mutta onnistuuko Wallaksen ”savupiipun” käyttö Webaston kanssa. Ajatus olisi että johtaisin ainakin pakokaasut pois sen Wallaksen kansihatun kautta ja ehkä ottaisin myös paloilman sitä samaa kautta, sehän on siinä mielessä kaksitoiminen. Olisiko kenelläkään kokemusta tuollaisen virityksen järkevyydestä. Ilmeisesti pakokaasuputket ovat halkaisijaltaan erilaiset näissä lämmittimissä.
Wallaksen savupiippu Webastoon?
22
1529
Vastaukset
EI onnistu. Sen virtausvastus on ensinnäkin liian suuri noille lämmittimille. Se nokeaa niin Webaston, kuin Eberin ja Planarinkin tukkoon. Lisäksi noiden lämmittimien palokaasut on paljon kuumempia kuin wallaksella, joten poltat itsesi siihen kansiläpivientiin helposti. Putkien halkaisijat on hieman erilaisia (Wallaksen sisämitta 28mm ja webaston 24mm. Paloilmaa otetaan noissa yleensä sieltä tilasta mihin lämmitin on laitettu. Voihan sen siihen askarrellapaskarrella jos on vehkeet ja värkit, mutta en suosittele.
Lämmittimien veneasennussarjoissa on yleensä peräpeililäpivienti, joten miksi et käyttäisi sitä sitten?
Jos laitat 1800 tai 2400 lämmittimen tilanne Webasto AT2000STC:n puhallusputket on helppo sovitella. Laitat vain 60mm y-haaran nurin päin ja yksi lähtö jakautuu kahteen lähtöön.
Jos haluat laittaa AT40 tai jonkun muun vastaavan 4Kw laitteen, pitää putkitus vetää sitten 90mm putkella. 2x60mm jää liian ahtaaksi tuossa tapauksessa ja lämmitin ei tule toimimaan kunnolla.- lamppuöljykatku
No ajattelin vain välttää uuden läpiviennin tekemisen ja vanhan korjaamisen/tukkimisen. Vanha lämmitin on Wallas 3200 joten AT2000 on ehkä alitehoinen ainakin jos haluaa lämmiyksen säilyvän myös peräkajuutassa. Siellä on nyt kaksi lähtevää ilmastointikanavaa toinen perään ja toinen keulahyttiin. Luultavasti ne on 75mm halkaisijaltaan pitäisi ne vain sovitella sellaiseen 60mm y-haaraan. Veneessähän ei varsinaisesti ole perälautaa joten pakokaasujen ulostulo tulisi sitten laidan läpi.
3200 wallaksessa on 2*75mm putket, sen voi tehdä hyvin 90mm sisään ja 2x75mm ulos adapterilla. Laitaläpiviennillä vaan sitten. Paikkalevyä löytyy kans tuohon, ei maksa mansikoita.
https://www.heater.fi/fi/peitelevy-wallas-savukaasulapiviennille-111mm.html
- Wallas3200
Moi - tarjoan "varaosalämppäristä" muutaman kympin enemmän kuin vesilintu :)
Eli ko. wallas 3200 on äskettäin hankitussa veneessä. Pelasi muutaman kerran OK, sitten ei.
Avasin - hehkulanka poikki. Laitoin uuden huoltosatsin, nuohosin ja taas pelasi muutaman kerran tosi hyvin.
Kunnes yksi ilta kun käynnistettiin lämppäri ennen iltanuotiolle lähtöä. Pelasi oikein hyvin, mutta kun tultiin takaisin niin oli sammunut.
Taitaa jäädä diagnoosi ja korjaus talvisajan puhdetöiksi - mikä ihme voi sammuttaa lämppärin kesken kaiken?
Pahaa pelkään että voi olla kyse elektroniikkaviasta, ko tilanteessa näes veneen akut oli cetekin automaattilaturilla latauksessa ja ilmeisesti tästä aiheutui se että Isotherm ASU myöskin automaattiasennossa räppäsi itseään päälle - pois kun siinä kait on joku kynnysjännite, milloin automatiikka luulee että kone on käynnissä ja lataus päällä. Mutta verkkovirtalaturilla akkujen jännite ilmeisesti laski heti kompuran käynnistymisessä alle tuon. Saattoi aiheuttaa jännitepiikkejä?
Tai sitten tuolla kylmäkone-laturi systeemillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja wallas waan wäsähti omia aikojaan :-/ Mut on se päältä päin kattoen ihan hyvän näköinen lämppäri - ja toimiessaan lämmittää joten yritän korjata.
Miten on, heitätkö romun veslinnulle vai myytkö minulle?- Wallas3200
lihamylly1 kirjoitti:
Ei kai sulake ole palannut ? Liian helppoa ?
Niin, liekki oli vaan sammunut. Puhallus toimii. Sitä en tiedä toimiiko paloilmapuhallin. Mutta ei käynnisty enää, enkä ole ehtinyt tutkia toimiiko pumppu eikä tälle syksylle enää ole hoppukiirettä vehjettä korjata.
- peltiheikillä
1970-luvun peltikuorisessa peltiwallaksessa ei olisi noita laitteen sammumisen aiheuttavia elektroniikkahuolia koska siinä ei ole elektroniikkaa.
Onko ylilämpösuoja mahdollisesti lauennut? Silloin pumppu pysähtyy. Entä ilmavuoto pumpun imupuolen liitoksessa? Sitten tietysti voi olla että pumppu on jumissa tai sen venttiilit falskaavat.
Tai olisiko vaan niin yksinkertaista, että laite on vaan loppuunajettu ja toistuvista korjauksista huolimatta tai niistä johtuen se on vaan käyttöikänsä päässä.
Tottakai laitteita kannattaa korjata, mutta ei loputtomiin. Jossain vaiheessa tulee vaan se piste, että laitteita ei kannata korjata vaan kannataa laittaa uusi laite. Aina löytyy toki rassaajaroopeja jotka puhaltavat toimintakelvottoman laitteen toimimaan vaikka puoleksi kesäksi kerrallaan, mutta se menee usein jo harrastuksen piikkiin.
On muuten jännä kuinka henkilökohtaisesti suhtaudutaan venetekniikkaan. En ole missään nähnyt vastaavia keskusteluja esimerkiksi vanhan pyykki tai tiskikoneen rassaamisesta. "Minulla on vuosimallin -87 upo pesukarhu ja TAAS SE PASKA ON RIKKI....! Nyt kyllä ostan uuden!!!! Ja heti on viisi kaveria jonossa, että älä hyvä mies heitä hyvää konetta hukkaan Anna mulle tai korjaa.- Wallas3200
vanhami kirjoitti:
Tai olisiko vaan niin yksinkertaista, että laite on vaan loppuunajettu ja toistuvista korjauksista huolimatta tai niistä johtuen se on vaan käyttöikänsä päässä.
Tottakai laitteita kannattaa korjata, mutta ei loputtomiin. Jossain vaiheessa tulee vaan se piste, että laitteita ei kannata korjata vaan kannataa laittaa uusi laite. Aina löytyy toki rassaajaroopeja jotka puhaltavat toimintakelvottoman laitteen toimimaan vaikka puoleksi kesäksi kerrallaan, mutta se menee usein jo harrastuksen piikkiin.
On muuten jännä kuinka henkilökohtaisesti suhtaudutaan venetekniikkaan. En ole missään nähnyt vastaavia keskusteluja esimerkiksi vanhan pyykki tai tiskikoneen rassaamisesta. "Minulla on vuosimallin -87 upo pesukarhu ja TAAS SE PASKA ON RIKKI....! Nyt kyllä ostan uuden!!!! Ja heti on viisi kaveria jonossa, että älä hyvä mies heitä hyvää konetta hukkaan Anna mulle tai korjaa.Jaa... vai et ole nähnyt juttuja pesukoneen korjauksista. Minä kyllä olen vaihtanut pesurummun laakerit yhteen lähes parikytävuotiaaseen 70-luvun siimenssiin ja pelasi sen jälkeen vielä toistakymmentä vuotta. Nykyisen huuverin kytkinpanelin korjasin pari vuotta sitten, mikrokytkin oli irronnut juotoksistaan.
Eli ehkä olen se rassaajaroope, enkä aina ymmärrä milloin joku laite on "loppuunajettu" - etenkään venetekniikan suhteen jota käytetään murto-osa siitä, mitä kodintekniikkaa vuosittain käytetään.
Kyllä tietysti markkinatalouden kannalta olen haitallinen olio, mikroaaltouuninkin avasin kun lopetti toiminnan - euron remontti uusimalla sulake. Normaali kuluttaja olisi kantanut sen elektroniikkaromikselle ja hakenut uuden - "olihan tuolla jo 10-vuotta ikää, taitaa olla loppuunajettu".
Mutta älä ole huolissasi, minun kaltaiset rassaajat ovat uhanalainen ihmislaji - pääosa porukasta kuluttaa ja heittää roskiin ja ostaa aina uutta mallia eikä osaa kohta lamppua vaihtaa :-/
Peltivallaksenkin taru aiemmassa veneessä loppui siihen ettei huoltosarjaa enää saanut - ei siihen että se oli ollut "loppuunajettu". Tuolla niitä pari lojuu nurkissa.
Vaimo ei välttämättä tykkää periaatteestani: "eihän mitään kannata heittää pois, joskus voi tarvita just siitä jonkun varaosan" mutta minä tykkään :D - tekn_luotettavuus_asiant
Huonoista materiaaleista ja huonoista osista kootut vehkeet tulevat kyllä tiensä päähän kohtuullisessa ajassa jopa vaikka niitä ei käytettäisikään. Laitteet ja osat kuluu käytettäessä ja jotkin materiaalit vanhenee ja menettää ominaisuuksiaan vaikka niitä ei käytettäisikään. Koska nykyiset kuluttajatuotteet valmistetaan huonoimmista materiaaleista ja osista mitä on saatavilla on syystäkin vallalla käsitys että laitteet vanhenee nopeasti ja tulevat käyttö sekä korjauskelvottomaksi. Jossakin on se raja jolloin pitää kaikki osat vaihtaa uuteen. Tästä seuraa tietenkin myös se että laite jonka tietää olevan kahden vuoden päästä rikki ei saa maksaa käytännössä paljon mitään.
Laadukkaaseen tuotteeseen tämä ei välttämättä kuitenkaan päde. Hyvin tehdyillä laitteilla tulee toimeen n.s. maailman tappiin asti kun vain vaihtaa tiettyjä kuluvia osia säännöllisesti. Usein kuitenkin on vain niin että hinta takaa pelkän vaikutelman laadusta, mutta ei kestävyyttä, Hyvää ei saa halvalla mutta ei välttämättä kalliillakaan. - Huoltosarja
Wallas3200 kirjoitti:
Jaa... vai et ole nähnyt juttuja pesukoneen korjauksista. Minä kyllä olen vaihtanut pesurummun laakerit yhteen lähes parikytävuotiaaseen 70-luvun siimenssiin ja pelasi sen jälkeen vielä toistakymmentä vuotta. Nykyisen huuverin kytkinpanelin korjasin pari vuotta sitten, mikrokytkin oli irronnut juotoksistaan.
Eli ehkä olen se rassaajaroope, enkä aina ymmärrä milloin joku laite on "loppuunajettu" - etenkään venetekniikan suhteen jota käytetään murto-osa siitä, mitä kodintekniikkaa vuosittain käytetään.
Kyllä tietysti markkinatalouden kannalta olen haitallinen olio, mikroaaltouuninkin avasin kun lopetti toiminnan - euron remontti uusimalla sulake. Normaali kuluttaja olisi kantanut sen elektroniikkaromikselle ja hakenut uuden - "olihan tuolla jo 10-vuotta ikää, taitaa olla loppuunajettu".
Mutta älä ole huolissasi, minun kaltaiset rassaajat ovat uhanalainen ihmislaji - pääosa porukasta kuluttaa ja heittää roskiin ja ostaa aina uutta mallia eikä osaa kohta lamppua vaihtaa :-/
Peltivallaksenkin taru aiemmassa veneessä loppui siihen ettei huoltosarjaa enää saanut - ei siihen että se oli ollut "loppuunajettu". Tuolla niitä pari lojuu nurkissa.
Vaimo ei välttämättä tykkää periaatteestani: "eihän mitään kannata heittää pois, joskus voi tarvita just siitä jonkun varaosan" mutta minä tykkään :DNiitä Peltiwallaksen huoltosarjoja saa tilaamalla tuolta Ruotsista. Huoltosarja käy myös Thermiceihin ja Thermoihin:
https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/servicesats-thermic-thermo-aldre-wallas
Pesukonekauppiailta saa aika monta pesukonetta yhden venelämmittimen hinnalla.
- muttasafireen
Jo kauan sitten vaihdoin Wallaksen tilalle Safiren ja käytin Wallaksen kansiläpivientiä. Safiren suunnittelijoiden mielestä Wallaksen kansiläpivienti ei ole optimaalinen, koska se sekoittaa pakokaasuja paloilmaan, mutta kelpaa. Kun lämppäri oli asennettu suunnilleen keskelle venettä, ei kylkiläpivienti ollut mahdollinen, eikä siten eberit tai webastotkaan.
Kansiläpiviennistä johtui sekin ongelma, jonka takia Wallakseen kyllästyin. Yläpuolelta lähtevästä putkesta tuli aina hiukan vettä sisään ja paloilmapuhallin oli säännöllisesti keväisin umpijumissa. Safiren putken lähtö on laitteen alapuolella ja kerran on n. 15 v aikana pitänyt hehkutulppa vaihtaa, muutoin on toiminut.Safire 3200DI 2x75mm vauhtopäällä menis tuohon aika suoraan vanhan tilalle ja tosiaan tuosta savukaasuputki ongelmasta pääsee silloin eroon. Pikku pätkä savukaasuputkea vain väliin ja homma toimii. Keskellä venettä oleva lämmitin pitää olla myös hiljainen, jota webasto ei kyllä todellakaan ole.
Yleensähän lämmitin pyritään vaihtamaan toiseen merkkiin kun se vanha on ajettu loppuun todettu toimimattomaksi... eilen viimeksi kävin vaihtamassa Webaston Eberiin, kun se webasto ei toiminut. Tänään menee wallaksen tilalle Safire.
Toki se asia on vain niin, että vanha lämmitin alkaa vanhetessaan aina kiukkuamaan merkistä riippumata
- Norttimiäs
Käytetyn wallaksen hinnalla saa tupakkimyyjältä uuden Planar 44 ja huolet on ohi.
- Planar_virtasyöppökin
Vanhan Wallaksen vaihtaminen uuteen Planariin maksaa noin yhtä paljon kuin vaihtaminen uuteen Wallakseen, koska on ostettava ja asennettava myös uusi läpivienti, ja se uusi kallis ja suurta pakokaasulämpöä sietävä läpivienti on laitettava peräpeiliin.
- HiljaistaLämpöä
Wallas korkkasi, vaihdoin tilalle plaanarin. Käytin wallaksen runkoläpivientiä savukaasujen poistoon. Putkien kokoeron ratkaisin äänenvaimentimen valmistuksen yhteydessä. Alkupätkä plaanarin alkuperäistä putkea, änkkärin jälkeen wallaksen. Hyvin on toiminut ja paloääntä ei erota. Lämmöt ei ongelma.
- ohjeistus
On sanottu että noin ei saa tehdä.
- Anonyymi
ohjeistus kirjoitti:
On sanottu että noin ei saa tehdä.
Ei suomalaista tuollaiset kiinnosta ennenkuin vene palaa ja sitten syytetään kaikkia muita paitsi itseä.
Persaukisten ei tulisi veneillä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei suomalaista tuollaiset kiinnosta ennenkuin vene palaa ja sitten syytetään kaikkia muita paitsi itseä.
Persaukisten ei tulisi veneilläMitä persaukisten tulisi harrastaa?
- Anonyymi
Tein Plaanrin 22D pakoputken läpiviennin Bilteman venekaideputkesta.
Hyvin on toiminut 7kesää, ei mitään ongelmia.
Ei olut Smirnof/Malboro myyjällä läpivientiä silloin, ehkä nyt löytyis vaan en kehtaa vaihtaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747