Elikkä mulla on sellanen vaiva, että mun näkökentässä kulkee sellaisia mustia pisteitä, kun liikutan silmiä. Mun päätä on särkeny ja kävin lääkärillä, joka sanoi, että noi näköhäiriöt johtuvat jäykästä niska-hartiaseudusta. Tuli vaan mieli kysyä, että onko jollakin muulla tällaisia pisteitä näkökentässä? Ne näkyvät kyllä parhaiten silloin, kun katsoo jotain vaaleaa vasten esimerkiksi ulkona lumeen.
Mustat pisteet näkökentässä
5
10538
Vastaukset
- oculus
Jos pisteet ovat liikkuvia ja ikään kuin liukuvat näkökentän yli, kyse on todennäköisesti lasiaissamentumista. Silmän lasiaisessa on mikroskooppisen pieniä, täysin vaarattomia samentumia, jotka saattavat joskus näkyä ohuina varjoina näkökentässä kirkkaasti valaistua taustaa esim. lumihankea tai kirkasta taivasta vasten. "Nokipilveä" muistuttava samentuma voi johtua myös lasiaissäikeen irrotessa tapahtuvasta mikroskooppisen pienestä verenvuodosta, joka on sekin yleensä harmiton, mutta tällaisen ilmetessä kannattaa kuitenkin käydä silmälääkärillä varmistamassa, ettei lasiaissäikeiden irrotessa ole tapahtunut vaurioita verkkokalvolla.
Jos siis samentumat ilmenevät satunnaisesti, liukuvat näkökentän yli ja katoavat, ja ilmaantuvat taas jonkin ajan kuluttua uudelleen, vaiva on täysin harmiton. Jos samentuma muodostaa pistemäisen "parven", ei todennäköisesti ole silloinkaan syytä huoleen, mutta asia kannattaisi käydä tarkistuttamassa silmälääkärin vastaanotolla.- teve
Eli ilmeisisti minulla ei ole mitään hätää näiden pisteiden kanssa. Ne tosiaankin liukuvat näkökentän yli ja jos painaa katseen alas niin silloin ne katoavat. Juuri vaaleaa ja kirkasta taustaa vasten ne näkyvät. Ne ovat häiritseviä, nutta luultavasti niihin tottuu..
- oculus
teve kirjoitti:
Eli ilmeisisti minulla ei ole mitään hätää näiden pisteiden kanssa. Ne tosiaankin liukuvat näkökentän yli ja jos painaa katseen alas niin silloin ne katoavat. Juuri vaaleaa ja kirkasta taustaa vasten ne näkyvät. Ne ovat häiritseviä, nutta luultavasti niihin tottuu..
Alempana tällä keskustelupalstalla on paljonkin juttua lasiaissamentumista. Itse kun en ole silmäsairauksien asiantuntija (vaikkei tässä nyt varsinaisesti olekaan kyseessä sairaus), niin kävin tarkistamassa vielä tällä palstalla kirjoittavan silmälääkärin vastauksen aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000004656357
Samoilla linjoilla siis olemme...
- Anonyymi
mulla on näkynyt jo kauan mustia pilkkuja näkökentässä ei kai ne vaarallisia ole
- Anonyymi
On minulla useinkin , ja häiritsee esin jos on oikein kirkas aurinkoinen päivä . Se on kiusallinen vaiva sinänsä. Minulle sanottu ettei ole vaarallista , mutta ei se oikein normaaliltakaan tunnu .
Niskasta todella voi johtua monet vaivat ja jos keho on jännittynyt. Sanovat että kun istuu pää alaspäin tietsikan ääressä niin sekin voi vaikuttaa niskaan .
Itse työskentelen usein tietsikalla ja joskus saan sellaisia vilkkuvia kirkkaita näköhäiriöitä myös, kuten siksakkia eikä ole poissa vaikka laittaa silmät kiinni .
Ihminen on aika kompleksi pakkaus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446