Mitkä kaiuttimet sopivat?

apuahifistelijöiltä

Hei!

Minulla on kaksioni olohuoneessa käytössä TV ja playstation 4. Minulla ei ole toistaiseksi ollut mitään erillisiä kaiuttimia. Haluaisin nyt ostaa kaiuttimet, joihin saisin samanaikaisesti liitettyä PS4:n, TV:n sekä satunnaisesti tietokoneen tai muun äänenlähteen.

Mikäli en halua ostaa koko kotiteatteripakettia kerralla, tuleeko minun siis käytännössä ostaa ns. vahvistin, johon sitten on mahdollista liittää useita laitteita? En ole mikään audiohifistelijä, mutta arvostan toki laatua. Käytännössä mitkään isommat 5.1 tai 7.1 kotiteatterijärjestelmät eivät ole mahdollisia tähän tilaan (tai ovat liian monimutkaisia). Olisiko järkevintä ostaa joku ns. mikrohifijärjestelmä vai esim. lattiakaiuttimet ja erillinen vahvistin? Mikrohifijärjestelmä taitaa tulla halvemmaksi, mutta osaa vertailla eri vaihtoehtojen plussia ja miinuksia sen enempää.

Kiitos vinkeistä!

4

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HighEndisti

      Riippunee paljolti budjetista, mitä kannattaa hankkia. Noin tonnin budjetilla saisi esim. Teac AI-301DA:n dac/vahvistimeksi ja kohtuulliset kaiuttimet siihen päälle. Kyseisestä Teacista löytyy digiottoina usb, optinen ja koaksiaali. Siihen siis saisi tv:n, tietokoneen ja pleikkarin kiinni. En tosin tiedä mitä digilähtöjä pleikkarissa on. Saattaa olla, että tarvitsisit lisäksi jonkin optisen signaalin koaksiaaliseksi muuttavan palikan.
      Muita vastaavia suhteellisen samassa hintaluokassa olevia laitteita on esimerkiksi Emotiva BasX TA-100, NAD D3020.

      Yksi kelvollinen vaihtoehto voisi olla Pro-Ject Pre Box S2 Digital -dac/etuvahvistin, jonka perään sopivat aktiivikaiuttimet.

      Suosittelen käymistä jossain alan liikkeessä pyytämässä päästä kuuntelemaan eri laitteita, niin pääset arvioimaan eri vaihtoehtoja oman makusi pohjalta.

      • Huonoja_kokemuksia

        Teac ei ole suositeltava! Itse ostin Teac- tallentavan cd-soittimen 3 - 4 vuotta sitten. Viime kuussa se lakkasi tallentamasta. Sain tallennettua sillä vain n. 50 levyllistä! Ja jo kuukausia sitten tuosta laitteesta hajosi kuuntelu: nykyään laite toistaa vain jotkut levyn raidat, yleensä ensimmäisen raidan, mutta muista raidoista vain jotkut harvat!


    • Kanavaa

      2 kpl kaiutinta ja 2 kanava vahvistin.

    • Mitoitettu

      Esivahvistin ja aktivi kaiuttimet tai integritu vahistin ja passivi kaiuttimet.

      Tai jos sinulla hakala tila mutta iso budjetti esim lainat ja maksat 10 vuoden aikana pois.

      Voisit rakenta sinun tilan kotiteatteri esi vahvistimella ja Genelec aktivi kaiutimilla kun ne on pieni kokoiset.

      Sellaisessa järjestelmässä on monta etu verattuna järjestelmän missä halpa kotiteatteri vahvistin.

      Esim aktivi kaiuttimien sisänrakenettu vahvistin on reilusti mitoitettu niin että teho aivan varmasti on rittävä kaiuttimen nähden.

      Tule napakka ja tuhti sondi eikä hydy kun halpa kotiteatteri vahvistin.

      Ja sitten genelecin aktivi subi on hirveän tukeva se kotelo eli hirveän resonassi vapa eli soi puhtasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe