Lähinäkö kateissa macula pucker- leikkauksen jälke

Epäonnistunutleikkaus

Kävin puolisen vuotta sitten julkisella puolella macula pucker-leikkauksessa. Samalla leikattiin alkava kaihi.
Itse leikkaus ja siitä toipuminen sujui hyvin, ja kaukonäkö parani jonkin verran. Sen sijaan lähinäkö sumeni enkä näe leikatulla silmällä enää lukea ilman laseja. Minulla on siis sekä ikä-että likinäköä, mutta olen nähnyt lähelle ilman laseja erinomaisen hyvin, ja näin toivoin jatkossakin olevan.

Mistään tällaisesta ei ollut leikkausta ennen puhetta, ja jos olisin ymmärtänyt lähinäön sumentumisen olevan mahdollista, en olisi mennyt leikkaukseen lainkaan. Leikkaavan lääkärin mielestä miinusten väheneminen kompensoi ikänäköä.
Nyt olen menossa konsultointiin, jossa katsotaan olisiko Sulcoflex-linssistä apua niin että saisin lähinäköni takaisin. Tosi ristiriitaisin tuntein olen. Onko muilla tällaista kokemusta ja onko uusi leikkaus parantanut silmän näkökykyä vai entisestään heikentänyt?

7

11410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryppykalvo

      Itselläni todettiin tuo ryppykalvo äskettäin. Ei mitään tietoa asiasta, nyt googlettanut. Miten sinulla todettiin? Saitko heti diagnoosin jälkeen leikkauspäätöksen? Minulla lukee että alkava ja seurataan.
      Oliko leikkaus kamala kokemus?

    • Kevätkerttu

      Helou. Kommentoin tuoreeltaan leikkaukseen, kun itseltäni tänä aamuna operoitiin. Leikkausta el kannata jännittää. Meni hyvin ja oli jopa mielenkiintoinen, itse kun näin koko ajan mitä tapahtuu silmän sisällä. Nyt tuppo silmän päällä, kun puudutus vielä vaikuttaa ja silmä ei menis kiinni ja senkin takia, että näkö on silmässä huono ja vääristynyt ja helpompi toimia yhdellä silmällä. Kaasua ei silmään leikkauksen yhteydessä ainakaan minulle, tai muillekaan samassa operaatiossa tänä aamuna olleille, laitettu, eli mitään asentohoitoa ei tarvitse onneksi noudattaa.

    • Kevätkerttu

      Ja vielä jatkoa, että itsellä tilannetta seurattiin muutama vuos. Ikää 47.

    • ryppykalvo

      Kuinka huonoksi näkö meni ennenkuin leikattiin? Minulle sanottiin että vuosittain käytävä kontrollissa silmälääkärillä ja leikataan vasta sitten kun ei näkö lähes kadonnut.

    • Anonyymi

      Hei, minut leikattiin 6 viikkoa sitten. Näkö tuntuu välillä olevan tarkka, nyt on muutaman päivänä ollut huonompi. Kuinka kauan sinulla meni siihen, että näkö tarkentui kauas? Leikkauksessa vaihdettiin yksiteholinssi, jonka pitäisi korjata -5 likinäköä. Sillä ei näekään lähelle, kuten ennen näin ilman laseja.

    • Anonyymi

      Sama juttu minulla, lokakuun 2021 lopussa leikkattiin. Näkö oli jo parempi ja nyt taas epätarkempi. Epäilen tarkentuuko kauas koskaan enää. Lähinäkö meni kuten sinulla.

    • Silmälääkäri sanoi minulle, että leikkaus ei paranna näköä, vaan pysäyttää taudin etenemisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe