Lentokoneen Nopeusmittari

Mitähän yksikköä mahtaa käyttää nykyaikaisen lentokoneen (Boeing, Cessna, Airbus jne) nopeusmittari? Mph, km/h vai knots? Luin joskus korkkarista että Lancaster käytti solmuja. Mahtoi olla navigointi hankalaa.
Ilmianna
Jaa

6 Vastausta


Kyllä nykyaikaisissa lentokoneissa nopeusmittari näyttää solmuja. Ultrissa ja purjekoneissa yleensä km/h. 80-luvulla pikku-Cessnan nopeusmittari näytti vielä maamaileja.

Suunnistus ei ole vaikeaa, sillä etäisyydet mitataan merimaileina.
Ilmianna
Jaa
Mun Kesnassa se on Euroo / tunti. Mut eihän siin oo ees moottorii, kun Malmin halli on täys ei mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Toimita ongelmajätelaitoselle ,maksavat painon mukaan metallista. Kohta on kenttäkin tyhjä ,vielä reilu parikymmentä konetta jotka talveksi poistuu lähikorpikentille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Solmuja, eli englanniksi knots, käytetään kaikkialla maailmassa lentokoneiden pääasiallisena nopeusyksikkönä. Etäisyydet ilmoitetaan meripeninkulmina ja suunnistus on helppoa kun yksi solmu on sama kun yksi merinpeninkulma tunnissa. Korkeudet ilmoitetaan jalkoina ja korkeamalla lentopintoina (flight level), jolloin yksi lentopinta on yhtä kun 100 jalkaa (esimerkiksi lentopinta 60 vastaa 6000 jalkaa ja lentopinta 150 vastaa 15000 jalkaa). Käytännössä lentopintoja käytetään aina lentopinnasta 50 alkaen (5000 jalkaa), koska sillä korkeudella siirrytään käyttämästä länhtökentän todellisen ilmanpaineen (QNH) sijaan standardi-ilmakehän painetta 1013,2 mb/hpa (koska kaikkien koneiden tulee lentää samalla painekorkeudella). Laskeuduttaessa ilmoitetaan vastaavasti siirtopinta (transition level), jossa siirrytään käyttämään kohdekentän QNH:ta (se kun ny yeensä on muu kun se standardipaine). Eli asiat ovat helppoja kun kaikki lentävät samoilla säännöillä ja asetuksilla.

P.S. Yksi epäloogisuus toki löytyy. Ainakin Euroopassa pystynäkyvyys ilmoitetaan jalkoina, mutta vaakanäkyvyys metreinä.
Ilmianna
Jaa
Onko lentokoneissa käyttötuntimittari? Lähteekö se pyörimään , kun APU laitetaan päälle? Vai moottori? Kuinka usein lentokoneessa pitää tehdä määräaikaishuolto?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos liikennekoneista puhutaan, niin joka moottorilla ja muillakin tärkeillä osakokonaisuuksilla on omat käyttötuntimittarinsa ja huoltolokinsa.

Osa komponenteista huolletaan/vaihdetaan laskeutumisten perusteella, osa käyntituntien perusteella jotkut lentotuntien pohjalta, itse koneen runko vähän näitä kaikkia, l. "lyhyessä ajossa" ollut liikennekone huolletaan useammin ja menee aikaisemmin romuksi kuin enimmäkseen pitkää linjaa vedellyt kone.

Myös pelkän iän perusteella huolletaan ja vaihdetaan eräitä osia.

Perusperiaate on, että mitään tärkeää komponenttia ei koskaan vaihdettaisi sen takia, että siinä on vika. Ilmailualan laatuajattelu lähtee siitä, että komponentti _pitää_ huoltaa, korjata tai vaihtaa, ennen kuin vika ilmenee käytössä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lentokoneen Nopeusmittari

Mitähän yksikköä mahtaa käyttää nykyaikaisen lentokoneen (Boeing, Cessna, Airbus jne) nopeusmittari? Mph, km/h vai knots? Luin joskus korkkarista että Lancaster käytti solmuja. Mahtoi olla navigointi hankalaa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta