Ansiosid. 998 eur. netto, lainanlyh. eur. 886, kk

vuokraomistaja

Jäin työttömäksi ja asunto on ostettu palkkatuloihin sovitetulla lyhennyksellä. Että sitä asumistukea ei nyt myönnetä, kun vastike, sähkö ja vesimaksu ei ylitä Kelan rajoja noilla tuloilla. Tuohon ilmoittamaani lyhennykseen sisältyy kaikki muut maksut paitsi sähkö. Laina on taloyhtiölainaa, jota ei katsota Kelassa menoksi ollenkaan, siitä ei oteta edes korkojen osuutta. Jos muuttaisin kaverin asuntoon vuokralle ja jos hän puolestaan muuttaisi minun asuntooni, niin maksaisin hänen asuntoaan vuokran määrällä ja hän minun asuntoani ja me molemmat saisimme asumistukea vuokran maksuun.
Miksi jonkun muun asuntoa voi maksaa asumistuella, mutta oma pitää myydä, tai vuokrata, kun siihen ei saa tukea eikä sitä pysty nykyisillä tuloilla maksamaan? Tuleeko Kelalle edullisemmaksi tukea asumistani sitten, kun asun vuokralla lopun ikääni ja liiton rahakin pienenee työmarkkinatueksi? Tää ei nyt tunnu reilulta.

43

1182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kkkkluuuuukkkuuu

      Jos asuisit kaverillasasi vuokralla niin hän joutuisi maksamaan verot vuokratuloista.

      Yhteiskunnan tukia ei ole tarkoitettu omaisuuden kartuttamiseksi ja lainojen lyhentämiseksi.

      Yhtiölainoitetun asunnon osto on riskipeliä ja riskit ovat työttömyyden sattuessa kovemmat kuin normaalissa aauntolainassa sillä pankin kanssa voi neuvotella lyhennyksien määrästä ja lyhennysvapaistakin, mutta tämän tiesot varmaan jo yhtiölainoitettua asuntoa ostaessakin. Vähän sama kuin jättäisit vakuutuksen ottamatta ja sitten valittaisit kun valtio ei korvaakaan sinulle samaa ilmaiseksi kuin vakuutusyhtiöt niille joilla on vakuutukset maksettuna.

      Kelan toimeentulotuki on löysempää kuin kunnissa asumismenojen suhteen, joten jos haluat yrittää saada yhteiskuntaa lyhentämään asuntolainaasi tekemättä itse mitään, niin suosittelen toimeentulotuen hakemista yhtiövaatikkeeseen ja lainavastikkeeseen, mutta vasta sen jälkeen kun olet nostanut ansiosidonnaisen veroprosentin 30-30%.

    • Konstiaho

      Perusta yhdistys ja siirrä asunnon omistus yhdistyksen nimiin. Tämän jälkeen vähän yhdistyksen kirjanpitoa kuntoon ja alat maksamaan yhdistykselle vuokraa ja Kela hyväksyy tämän, kosna se on laillista. Yhdistyksen nimeksi vaikka Pulaan joutuneet asuntovelalliset Ry.

    • Huonoveli

      Yhteiskunnan tuet ovat rikkaita varten. Yhteiskunta pakottaa sinut vuokra-asujaksi jolloin asumistuella lyhennetään lainat ja maksetaan korot ja vastikkeet upporikkaiden asuntokeinottelijoiden sijoitusasunnoista.

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004881249.html

      • maksajat

        Yyh, yhteiskunnan syytä, yyh, yyh. Olen uhri, kukaan ei maksa minun lainojani, yyh, minun pitäisi saada muiden rahoja, yyh, olen uhri, syy on vanhempieni, syy on yhteiskunnan, syy on hallituksen, syy on ay-liikkeen, syy on naapurin kun sillä on rahaa omaan asuntoon ja käy töissä, yyyh.
        Teille ruikuttajille pitäisi olla holhoaja vielä 18-vuotta täytettyännekin.


      • vuokraomistaja
        maksajat kirjoitti:

        Yyh, yhteiskunnan syytä, yyh, yyh. Olen uhri, kukaan ei maksa minun lainojani, yyh, minun pitäisi saada muiden rahoja, yyh, olen uhri, syy on vanhempieni, syy on yhteiskunnan, syy on hallituksen, syy on ay-liikkeen, syy on naapurin kun sillä on rahaa omaan asuntoon ja käy töissä, yyyh.
        Teille ruikuttajille pitäisi olla holhoaja vielä 18-vuotta täytettyännekin.

        Ap. vastaa "maksajalle". Olenko ruikuttanut? Mielestäni kerroin asiallisesti tästä epäkohdasta, joka suosii sijoittajia. Et ehkä osannut lukea rauhallisesti koko asiaa, kun jo kiihdytyt itsesi someraivoon asian tiimoilta? Onko siis sinusta oikein, että se "joku muu", esim. rahakas sijoittaja saa asumistuen vuokralaisen kautta ja lisää omaisuuttaan "valtion tuilla", kuin että minä itse saisin sen verran, että voisin pitää kotini?
        Ja kukaan ei ole "syyllinen" tähän työpaikan kaatumiseen, meiltä kymmeniltä meni työt ilman omaa syytä.


      • Pitkäaikatyötön

      • Pitkäaikatyötön
        vuokraomistaja kirjoitti:

        Ap. vastaa "maksajalle". Olenko ruikuttanut? Mielestäni kerroin asiallisesti tästä epäkohdasta, joka suosii sijoittajia. Et ehkä osannut lukea rauhallisesti koko asiaa, kun jo kiihdytyt itsesi someraivoon asian tiimoilta? Onko siis sinusta oikein, että se "joku muu", esim. rahakas sijoittaja saa asumistuen vuokralaisen kautta ja lisää omaisuuttaan "valtion tuilla", kuin että minä itse saisin sen verran, että voisin pitää kotini?
        Ja kukaan ei ole "syyllinen" tähän työpaikan kaatumiseen, meiltä kymmeniltä meni työt ilman omaa syytä.

        "Onko siis sinusta oikein, että se "joku muu", esim. rahakas sijoittaja saa asumistuen vuokralaisen kautta ja lisää omaisuuttaan "valtion tuilla", kuin että minä itse saisin sen verran, että voisin pitää kotini?"

        Vastaan, vaikkei minulta kysyttykään. Itse sain kyllä pitää kotini työttömyydestä huolimatta, kun ottamallani pankkilainalla ei ollut mitään tekemistä taloyhtiön kanssa.
        Yhtiölainoitetussa asunnossa on ensinnäkin sellainen etu, että ei tarvitse ottaa lainaa koko asunnon arvolle:
        "Yhtiölainarahoitusmallissa ostaja ottaa omaa lainaa vain asunnon myyntihinnan verran. Velaton hinta jää taloyhtiön harteille, ja ostaja itse lyhentää erotusta rahoitusvastikkeella kuukausittain. Myyntihinta on vain kolmanneksen tai neljänneksen asunnon velattomasta hinnasta."
        Myös pankin marginaali on pienempi kuin tavallisen pulliaisen ottamassa henkilökohtaisessa lainassa:
        "Yhtiölainassa myös pankin marginaali on kilpailutettu ja neuvoteltu kaikille osakkaille yhteisesti. Usein yhtiölainan marginaali, eli pankin saatavien määrä on pienempi kuin tavallisella asuntolainalla, kuvaa Hypoteekkiyhdistyksen Brotherus." https://www.aamulehti.fi/kotimaa/asuntosijoittaja-saa-kikkailla-valtiolta-tuhansia-euroja-voi-auttaa-tavallistakin-ostajaa-200132041/

        Eikö siis voida todeta, että olet koko laina-ajan nauttinut näillä tavoin saamastasi taloudellisesta hyödystä? Hyödyn saaminen on kuitenkin edellyttänyt riskin ottamista, joka on nyt toteutunut.


      • järjenkäyttösallittua
        vuokraomistaja kirjoitti:

        Ap. vastaa "maksajalle". Olenko ruikuttanut? Mielestäni kerroin asiallisesti tästä epäkohdasta, joka suosii sijoittajia. Et ehkä osannut lukea rauhallisesti koko asiaa, kun jo kiihdytyt itsesi someraivoon asian tiimoilta? Onko siis sinusta oikein, että se "joku muu", esim. rahakas sijoittaja saa asumistuen vuokralaisen kautta ja lisää omaisuuttaan "valtion tuilla", kuin että minä itse saisin sen verran, että voisin pitää kotini?
        Ja kukaan ei ole "syyllinen" tähän työpaikan kaatumiseen, meiltä kymmeniltä meni työt ilman omaa syytä.

        Älä huoli, voit pitää kotisi, ei ketään kadulle ajeta. Kun hoidat asiasi samanlaiseen kuntoon, kuin tämä kadehtimasi varakas sijoittaja, voit vuokrailla ja ostella mielin määrin asuntoja. Nyt sinun on tyydyttävä siihen, että yhteiskunta eli naapurisi ei sinulle asuntoa osta ja sitä jätä esim perikunnallesi perittäväksi kuoltuasi.
        Asioilla joskus on vaikeuksia mennä ihmisillä jakeluun. Kun olet taas työelämässä, aloitat siitä mihin jäit, niin halutessasi. Nyt laulat sen lauluja, jonka leipää syöt - ei vaikeaa.


    • liyggg

      Sen noista lainoista sitte saa...ketäpä syytät. Itse olin vuoden ilman asuntoa tosta että tuntuiko reilulta ? Kun jouvut tonne sossuun ne sanoo että myypä oma ja niin se menee vaan. Itse opin että enpä sitten ota enää niin minkäänlaista lainaa enkä kuunteliskaan edes ketään noista typeryyksistä. Yksin asuminen kannattaa jos asumistukea mieluilee muuten voi tulla ruksi ruutuun.

    • eddddddddddsw

      kannattaisi tuossa tapauksessa ottaa yhteyttä lainanmyöntäjään ja neuvotella heidän kanssaan.

      • dsfhxdg

        Varmaan ne mitää maksuvapaita myöntelee nykyään helpolla. Kaikesta niistäkin sö maksat vaan ylimääräistä yyh. Jos asunto menee sithän menee minkäpä sille taitaa. Sitten on mentävä vain vuokralle nostamaan tukia yyh joitahan ei saisi nostaa mutta mitäpä muutakaan nostat jos töistä ei ole tietoakaan. Tätähän ei haluta tajuta tottakait tietenkään kukaan :P


      • omaelämähallintaan

        Varmaan, varmaan, no sehän selviää jos aikuinen ihminen kysyy lainanmyöntäjältä ja neuvottelee.


      • sggsdgsd

        Osatapa sitten enää omaa asuntoakaan kun valtion takauskin katos. Voi voi ja heippa hei. Siinäpä ei enää muutella sitten mihinkää suuntaan. Kela rahoilla ei kukaan nimittäin lainoja enää ainakaan maksele eikä myös tuu saamaankaan.


      • timopetteri

        Aivan, eipä tuota omaa asuntoa moni koko ikänsä töissä käyväkään osta, ei saa lainaakaan. Muutella pitää kuitenkin töiden perässä. Sellaista se on nykypäivänä aikuisen elämä.


      • sdggdf

        Kenes kans se pitäs aina muuttaa sitten. Vanhempien vai...no sehän ei tule kuuloonkaan enää että haist huilu.


    • rggs

      Ja voin kyllä kertoa että ykskään Kelassa oleva ei tuu muuttamaan yhtään minnekään. Se on selvä se.

    • wernerix

      Ilmoita että olet maanviljelijä silloin onnistuu omaisuuden kartuttaminen yhteiskunnan varoilla.

      • 9890898989

        Yritä edes sivistää itseäsi, välttyisit paljolta.


    • sdfdf

      Mitäpä tonne väärin mitään ilmottelee.

    • laskuriväärässä

      AP:lle. Kelan laskurin mukaan mainitsemillasi tuloilla saisit asumistukea jonkun verran. Mitkä olivat kelan perustelut tuen hylkäämiselle?

      Googlettamalla löytyy kysy kelasta - sivuilta lukuisia vastauksia joissa rahoitusvastike, jolla yhtiölainaa lyhennetään, otetaan huomioon asumistuessa.

      • Pitkäaikatyötön

        Kela ei maksa yhtiölainalla hankittavaa uutta asuntoa sen enempää kuin pankkilainallakaan hankittua, koska yhteiskunnalla ei ole varaa ostaa kansalaisille asuntoja tai muutakaan varallisuutta. Jos ottaa asuntolainaa, on sen lyhennykset maksettava itse.

        Henkilökohtaisen asuntolainan korkomenoista Kela voi hyväksyä 73 %, mutta taloyhtiölainalla hankitusta ei sitäkään.

        Remonttia varten otettu taloyhtiölaina hyväksytään asumismenoksi, joten siitä aiheutuva pääomavastike otetaan huomioon asumistuessa.


      • kaikillesama
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kela ei maksa yhtiölainalla hankittavaa uutta asuntoa sen enempää kuin pankkilainallakaan hankittua, koska yhteiskunnalla ei ole varaa ostaa kansalaisille asuntoja tai muutakaan varallisuutta. Jos ottaa asuntolainaa, on sen lyhennykset maksettava itse.

        Henkilökohtaisen asuntolainan korkomenoista Kela voi hyväksyä 73 %, mutta taloyhtiölainalla hankitusta ei sitäkään.

        Remonttia varten otettu taloyhtiölaina hyväksytään asumismenoksi, joten siitä aiheutuva pääomavastike otetaan huomioon asumistuessa.

        Kansalaisia ne ovat suursijoittajatkin jotka ostelevat kokonaisia kerrostaloja velkarahalla ja vähentävät korot ja lyhennykset verotuksessa. Asumistuella maksetaan loput vastikkeet ym. kulut sijoittajalle. Valtion tuilla ilmaiseksi saaduilla sijoitusasunnoilla todellinen tili tehdään sitten asuntojen arvojen noustua esim. kaksinkertaiseksi.

        Olisi todella eriarvoista jos vain upporikkaat asuntosijoittajat saisivat valtion tukia ja tavallinen kansa jätettäisiin ilman.

        https://kysykelasta.kela.fi/search.php?keywords=rahoitusvastike&terms=all&author=&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi


      • Pitkäaikatyötön
        kaikillesama kirjoitti:

        Kansalaisia ne ovat suursijoittajatkin jotka ostelevat kokonaisia kerrostaloja velkarahalla ja vähentävät korot ja lyhennykset verotuksessa. Asumistuella maksetaan loput vastikkeet ym. kulut sijoittajalle. Valtion tuilla ilmaiseksi saaduilla sijoitusasunnoilla todellinen tili tehdään sitten asuntojen arvojen noustua esim. kaksinkertaiseksi.

        Olisi todella eriarvoista jos vain upporikkaat asuntosijoittajat saisivat valtion tukia ja tavallinen kansa jätettäisiin ilman.

        https://kysykelasta.kela.fi/search.php?keywords=rahoitusvastike&terms=all&author=&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi

        Niinpä ovat kansalaisia ja eriarvoista on. Pyritäänkö tällä järjestelyllä asuntotuotannon lisäämiseen tai rahojen ohjailuun kaverille, vai ovatko päättäjät osaamattomia, en osaa sanoa.

        Rikkailla on kaikenlaisia mahdollisuuksia. Suuryrityksetkin voivat piilotella omaisuuksia veroparatiiseihin, mihin pk-yrityksillä ei ole mitään saumaa. Yritystukia jaetaan miljardeja:
        http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/kuinka-paljon-yritystukia-jaetaan-suomessa-virkamies-hurjin-loppusumma-on-kahdeksan-miljardia/758142/

        Ja työttömiltä leikataan, mutta yritystukia täytyy lisätä:
        "Komissio hyväksyy raskaan teollisuuden sähkölaskun tukemisen valtion rahoilla"
        https://yle.fi/uutiset/3-9546034


      • vuokraomistaja

        Nimim. "laskuriväärässä". Kiitos hyvästä vinkistä, mutta Kelan laskuri on aina oikeassa. Toimeentuloasiakkaalle voidaan myöntää tilapäisesti asumistukea myös taloyhtiölainan maksuun. Mutta kun en ole toimeentuloasiakas vaan ihan tavallinen työtön, joka on päässyt omaan asuntoon kiinni ihan omilla aikaisemmilla tuloilla ja nyt ne tulot muuttuivat ansiosidonnaiseksi, joilla ei tosiaan juhlita.
        Käsitän ihan hyvin, ettei kenenkään omistusasuntoja pitäisi maksaa Kelan kautta veromarkoillamme, mutta niinhän noita sijoittajien asuntoja vaan maksetaan kiihtyvällä vauhdilla. Kitisen asiasta siksi, kun ottaa päähän joutua luopumaan kodista, jota olen maksanut pikkutuloillani pitkään ja kun en nyt pysty sitä kustantamaan, niin asun sitten loppuikäni vuokralla. ...Niin ja Kela maksaa sitä asumistukea minulle sitten paljon pidenpään, kuin mitä nyt tarvisin.


      • totanoinhei
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kela ei maksa yhtiölainalla hankittavaa uutta asuntoa sen enempää kuin pankkilainallakaan hankittua, koska yhteiskunnalla ei ole varaa ostaa kansalaisille asuntoja tai muutakaan varallisuutta. Jos ottaa asuntolainaa, on sen lyhennykset maksettava itse.

        Henkilökohtaisen asuntolainan korkomenoista Kela voi hyväksyä 73 %, mutta taloyhtiölainalla hankitusta ei sitäkään.

        Remonttia varten otettu taloyhtiölaina hyväksytään asumismenoksi, joten siitä aiheutuva pääomavastike otetaan huomioon asumistuessa.

        Taloyhtiölainan lyhennyksen nimi on rahoitusvastike. Toisin kuin täällä väitetään, se nimenomaan huomioidaan asumistuessa menona. Ja korkojen lisäksi se huomioidaan myös lyhennysten osalta 73 prosenttisesti. Toimeentulotuessa taloyhtiölainat huomioidaan 100 prosenttisesti asumismenona.


      • totanoalal
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kela ei maksa yhtiölainalla hankittavaa uutta asuntoa sen enempää kuin pankkilainallakaan hankittua, koska yhteiskunnalla ei ole varaa ostaa kansalaisille asuntoja tai muutakaan varallisuutta. Jos ottaa asuntolainaa, on sen lyhennykset maksettava itse.

        Henkilökohtaisen asuntolainan korkomenoista Kela voi hyväksyä 73 %, mutta taloyhtiölainalla hankitusta ei sitäkään.

        Remonttia varten otettu taloyhtiölaina hyväksytään asumismenoksi, joten siitä aiheutuva pääomavastike otetaan huomioon asumistuessa.

        Jos tuo on tilanne, että on kyse uudesta asunnosta, jossa on uuden asunnon taloyhtiölainaa, niin sen lainanhan saa koska vaan vaihtaa henkilökohtaiseen lainaan. Eli voi mennä pankkiin, ja hakea asuntolainan omiin nimiin, jolla maksaa yhtiölainan pois. Yleensä taloyhtiöissä saa yhtiölainan maksaa ennenaikaisesti takaisin vähintään 2 kertaa vuodessa oleviin päiviin mennessä (ennen tilivuoden loppua tai puoliväliä).


      • oikeaatietoa
        totanoinhei kirjoitti:

        Taloyhtiölainan lyhennyksen nimi on rahoitusvastike. Toisin kuin täällä väitetään, se nimenomaan huomioidaan asumistuessa menona. Ja korkojen lisäksi se huomioidaan myös lyhennysten osalta 73 prosenttisesti. Toimeentulotuessa taloyhtiölainat huomioidaan 100 prosenttisesti asumismenona.

        Suora lainaus kelan sivulta. Taloyhtiölaina on rakennuttajalta otettu laina.
        "Kela hyväksyy lainojen korot asumismenoiksi vain silloin, kun lainan on myöntänyt julkisen vallan alainen luottolaitos, kuten:

        valtio
        kunta
        seurakunta
        pankki
        vakuutuslaitos
        hypoteekkiyhdistys
        eläkesäätiö
        eläkekassa.

        Kela ei hyväksy asuntolainaksi rakennuttajalta tai työnantajalta otettua lainaa tai maksamatonta kauppahintaa.

        Viimeksi muokattu 18.7.2017
        Sivu päivitetty 19.5.2017"


      • totaniinnoin

        Taloyhtiölaina on taloyhtiön nimissä oleva laina, ja osakkaan kannalta rahoitusvastikkeella maksettava vastike. Se ei ole henkilön omissa nimissä oleva laina.

        Taloyhtiölaina EI ole mikään rakennuttajalaina, vaan pankista yleensä taloyhtiön nimiin nostettu laina. Mutta koksa se on taloyhtiön nimissä, se ei ole henkilökohtaista lainaa, vaan se käsitellään asumistuessa vastikemenona. Ja vastikemenoista huomioidaan siis lainan korkojen lisäksi myös lyhennykset asumistuessa huomioitavana menona. Taloyhtiölaina on asumistukea saavalle omistajalle erittäin kannattavaa lainaa.


      • Pitkäaikatyötön
        totanoinhei kirjoitti:

        Taloyhtiölainan lyhennyksen nimi on rahoitusvastike. Toisin kuin täällä väitetään, se nimenomaan huomioidaan asumistuessa menona. Ja korkojen lisäksi se huomioidaan myös lyhennysten osalta 73 prosenttisesti. Toimeentulotuessa taloyhtiölainat huomioidaan 100 prosenttisesti asumismenona.

        Voit väittää mitä tahansa, mutta ketjun aloitusviestissä lukee silti näin:

        "Että sitä asumistukea ei nyt myönnetä, kun vastike, sähkö ja vesimaksu ei ylitä Kelan rajoja noilla tuloilla. Tuohon ilmoittamaani lyhennykseen sisältyy kaikki muut maksut paitsi sähkö. Laina on taloyhtiölainaa, jota ei katsota Kelassa menoksi ollenkaan, siitä ei oteta edes korkojen osuutta."


      • Pitkäaikatyötön
        totanoalal kirjoitti:

        Jos tuo on tilanne, että on kyse uudesta asunnosta, jossa on uuden asunnon taloyhtiölainaa, niin sen lainanhan saa koska vaan vaihtaa henkilökohtaiseen lainaan. Eli voi mennä pankkiin, ja hakea asuntolainan omiin nimiin, jolla maksaa yhtiölainan pois. Yleensä taloyhtiöissä saa yhtiölainan maksaa ennenaikaisesti takaisin vähintään 2 kertaa vuodessa oleviin päiviin mennessä (ennen tilivuoden loppua tai puoliväliä).

        "Eli voi mennä pankkiin, ja hakea asuntolainan omiin nimiin, jolla maksaa yhtiölainan pois."

        Niin, se taas riippuu sitten siitä, myöntääkö pankki työttömälle lainaa. Eli mikä on asunnon vakuusarvo, onko muita vakuuksia jne.
        Pankissa tiedetään, että asunnon arvo voi romahtaa eri syistä, joten tämän hetken markkina-arvo ei ole vakuusarvo.


      • Pitkäaikatyötön
        oikeaatietoa kirjoitti:

        Suora lainaus kelan sivulta. Taloyhtiölaina on rakennuttajalta otettu laina.
        "Kela hyväksyy lainojen korot asumismenoiksi vain silloin, kun lainan on myöntänyt julkisen vallan alainen luottolaitos, kuten:

        valtio
        kunta
        seurakunta
        pankki
        vakuutuslaitos
        hypoteekkiyhdistys
        eläkesäätiö
        eläkekassa.

        Kela ei hyväksy asuntolainaksi rakennuttajalta tai työnantajalta otettua lainaa tai maksamatonta kauppahintaa.

        Viimeksi muokattu 18.7.2017
        Sivu päivitetty 19.5.2017"

        Taloyhtiölaina ei ole rakennuttajalta otettu laina, vaan (osittain) maksamaton kauppahinta taloyhtiön osakkeista, jotka oikeuttavat huoneiston hallintaan. Osakkeiden ostaminen on kauppa, jolla hallintaoikeus ostetaan.
        "Kela ei hyväksy asuntolainaksi rakennuttajalta tai työnantajalta otettua lainaa tai maksamatonta kauppahintaa." http://www.kela.fi/osakeasunto


      • virhealoituksessa
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Voit väittää mitä tahansa, mutta ketjun aloitusviestissä lukee silti näin:

        "Että sitä asumistukea ei nyt myönnetä, kun vastike, sähkö ja vesimaksu ei ylitä Kelan rajoja noilla tuloilla. Tuohon ilmoittamaani lyhennykseen sisältyy kaikki muut maksut paitsi sähkö. Laina on taloyhtiölainaa, jota ei katsota Kelassa menoksi ollenkaan, siitä ei oteta edes korkojen osuutta."

        "Voit väittää mitä tahansa, mutta ketjun aloitusviestissä lukee silti näin"

        Ketjun aloitusviestissä on virheellinen väite. Tuo ei pidä paikkaansa. Yleisen asumistuen määrän laskuri löytyy Kelan sivuilta osoitteesta:
        https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

        Juuri samalla laskukaavalla kuin mikä on Kelan julkisen puolen laskurissakin, Kela tekee päätökset yleisestä asumistuesta. Taloyhtiölaina on asumistuessa huomioitava meno, vaikka aloittaja väitti virheellisesti toisin.


    • Emmmaaa_

      Rahoitusvastiketta on olemassa kahta erillaista. Yleisin on se että vanhaan asunto-osakkeeseen kohdistuu korjauksista aiheutunutta lainaa, kuten putkiremonttivastiketta. Tämä vastike hyväksytään toimeentulotuessa menona kokonaisuudessaan.

      Toimem harvinaisempi rahoitusvastike on yhtiölainalla ostetun kohtuu uuden asunto-osakkeen lainanlyhennysvastike. Sitä eivät kunnat hyväksyneet toimeentulotuessa aiemmin menona kuin muutaman kk ajan ja harkinnalla yksittäistapauksissa, mutta Kela on ottanut asiaan reilumman kannan ja huomioi toimeentulotuessa yhtiölainan lyhennysvastikkeetkin menona kunhan niiden ja hoitovastikkeen yhteenlaskettu summa ei ylitä paikkakunnan vuokramaksimia.

      • Kumpikyseessä

        Tarkoitatko toimeetulotukea vai asumistukea? Ketjun aloittajalla kyseessä asumistuki. Onko sinulla tietoa kelan suhtautumisesta yhtiölainan lyhennysvastikkeisiin asumistuen puolella? Kelan sivuilla kysymyksiin vastailevat virkailijat puhuvat vain rahoitusvastikkeesta. Linkki pari postausta aiempana.


    • menevuokralle

      Varmaan se kela kenenkää lainoja maksaa.

      • rikkaatsaaasumistukea

        No maksaahan se Kela "kenenkään lainoja", eiköhän se asunto ole aina jonkun oma, jossa se vuokralainen asuu? Ja silloin siis asumistukihan menee "jonkun lainan" maksuun, siis sen asunnon omistajan... Aina siis AINA Kela maksaa "kenenkään lainoja/jonkun lainoja"


      • eivätmaksa

        No ei ne kenenkään pikavippejä ala maksaa ainakaan.


      • totanoini

        "Varmaan se kela kenenkää lainoja maksaa. "

        Kyllä se maksaa siltä osin kuin laki vaatii. Yhtiölainojen lyhennyksiä Kela maksaa sekä asumistuen että toimeentulotuen kautta. Opintolainoja Kela maksaa osin, jos valmistuu nopeasti. Pikavippejä Kela ei maksa.


    • tsemppiä

      Suosittelen sinulle asumisoikeusasuntoa. Siihen saa asumistukea. Itse olin hieman samassa tilanteessa, kun tuli putkiremontti. Meinaan kyllä muuttaa takaisin omistusasuntoon. En viitsi maksaa vieraalle huikeita vuokria.

      • gzsgrs

        Kun ei edes pystyis maksaa.


      • vuokraomistaja

        Ap vastaa, Hyvä vinkki muuten, mutta täällä perukoilla vain ei ole asumisoikeusasuntoja tarjolla ensinkään.. Tässä annan ajan kulua ja sitten pitää tehdä päätös pakon edessä. Muutto vuokralle pukkaa itkua kurkkuun, vaan ei auta sekään. Lainaa en saa pankista asunnon loppuhinnalle, kun tulot voitte nähdä aloitustekstissä, ja pankin laskurin mukaan minulla ei ole minkäänlaisia lyhennysmahdollisuuksia.
        Tää on niin kurjaa ja surullista ja ihan kaikkea harmaata, jota voi keksiä...


    • yhdessäselvitään

      Aloittaja, voisitko ottaa alivuokralaisen auttamaan sinua asumiskuluissa? On paljon ihmisiä, jotka etsivät mahdollisimman halpaa kattoa päänsä päälle. Minne alivuokralaisuus on kadonnut Suomesta? Opiskellessani asuin monessa paikassa vain huoneessa, ja tosiaan vuokra oli hyvin kohtuullinen.

      • vuokraomistaja

        Kiitos todellä kiltistä ja myötätuntoisesta viestistäsi. Pilkistää se näköjään joskus auringinsäde! Eikä ollut yhtään hullumpi ajatus, pitänee kokeilla, josko joku tahtoisi vain oman huoneen :o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe