SISÄILMAMITTAUS pakolliseksi?

Puutalohelvetti

Ei ole päivääkään kun saa lukea lukuisista sisäilmaongelmista!

Jossain keskustelussa kehuttiin sisäilmamittausta, mutta mikä tämä on?, olisihan järkevää jos parintonnin mittauksella saa selville mitä myrkkyä on ilmassa? vai onko tämä edes mahdollista???

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuhailua

      Foliopipo päähän ja varvun kanssa haamuja metsästämään.

      Mikäli rahaa on liikaa, sen voi hävittää polttamalla.

    • Sisäilmalaatu

      Radon mittauksen tiedän mutta miten sisäilmasta saadaan mittauksia pöpöistä?

      • jos_on_liikaa_rahaa

        Pöpömittauspalveluita tarjoaa vaikka kuinka moni yritys. Myös kemiallista koostumusta voidaan mitata, esim. ammoniakki tai TVOC. Eri asia, onko niistä mittauksista mitään hyötyä....


    • Itsekin_rakentanut

      Voihan sen pakolliseksi tehdä mutta mitäs se korjaisi? Luultavasti suurimmassa osassa pientaloista löytyisi ainakin jotain huomautettavaa ja on lähinnä tuurista kiinni haittaako ko ongelma senhetkistä asukasta vai ei. Enemmän auttaisi se että rakennetaan oikein eikä hosuta.

      • Piilosokkeli

        Tuo onkin pirullista kun vanhat talot on jo tehty, joo ja varmaan huonompi homma kun tulee tietoon että talossa on jotain haitallista jokin määrä, ei varmaan vähennä tätä home keskustelua!


    • Itsekin_rakentanut

      Mitä tulee vanhoihin taloihin niin pitäisi hyväksyä se tosiasia että ne ovat vanhoja taloja. Suomeksi sanoen, ellei taloon ole juuri tehty putki-, iv-, julkisivu-, katto-, yms remontteja niin nuo remontit ovat väistämättä pian edessä. Ja kaikki tuo maksaa. Talojen rakennustavassa voi myös olla ratkaisuja joita nykyään pidetään riskialttiina. Rossipohjataloja lukuunottamatta melkein kaikkien vanhojen (ennen 1990 valmistuneiden) talojen alapohjassa on hienoa hiekkaa. Tämä ei yleensä aiheuta ongelmaa niin kauan kuin salaojat toimivat kunnolla, maanpinta on talon ympäristössä riittävän alhaalla ja kallistaa poispäin talosta eikä yksikään vesiputki tai viemäri vuoda. Mutta jos nuo asiat eivät ole kunnossa, kosteus nousee kapillaarisesti hiekkakakkua pitkin, siirtyy seiniin ja alkaa homehduttaa seiniä, eristeitä, jopa lattiaakin. Juuri tämän vuoksi nykytalojen perustuksiin laitetaan sepeliä jotta mahdollinen kosteus putoaa alaspäin eikä pääse nousemaan kapillaarisesti ylöspäin. Kyse on siis riskien minimoinnista. Tosin tuo riskien minimointi selittää sen miksi uuden talon rakentaminen maksaa nykyään mansikkaa.

      Toki vanhan talon myyjä ja kiinteistönvälittäjäkin saisivat tuoda selkeästi esille mitä remontteja on edessä. Tiedän ettei tämä tunnu hauskalta mutta reilu peli puolin ja toisin olisi kaikkien osapuolien etu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe