Jalkakäytävällä

Minäminäminäminät

Voiko 14vuotiaalle kirjoittaa sakon kun hän ajelee polkupyörällä jalkakäytävällä ei pyörätietä lähimaillakaan ????

7

179

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurristi

Ei voi, vaikka lain mukaan se on laitonta. Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä, mutta hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankulkijoille.
      Vasta 15 vuotta täyttänyt on rikosoikeudellisesti vastuussa teostaan. Jalkakäytävällä ajamisesta ei seuraa sakko vaan 40 euron rikesakko.

• 3456768

Kaiken varalta: Vaikka poliisi ei voikaan kirjoittaa rikesakkoa, poliisi voi silti kieltää ja tarvittaessa estää ajamisen.

• Lukekaasitälakia1998
        3456768 kirjoitti:

Kaiken varalta: Vaikka poliisi ei voikaan kirjoittaa rikesakkoa, poliisi voi silti kieltää ja tarvittaessa estää ajamisen.

Ei muuten voi sillä on alaikäinen ja poliisi ei saa edes puhua tällaiselle henkilölle.

• nrgfdsz
        Lukekaasitälakia1998 kirjoitti:

Ei muuten voi sillä on alaikäinen ja poliisi ei saa edes puhua tällaiselle henkilölle.

Nimimerkkisi mukaisesti olet epäilemättä lukenut lakia, ilmeisesti vuodesta 1998 lähtien? Osaat siis varmasti tähän(kin) keskusteluun laittaa jonkin säädösviitteen tukemaan tuota väitettäsi.

Edellisessä ketjussa, jossa väitit vastaavaa, sinulta jäi se laittamatta, mutta se tietysti oli vain erehdys. Tällä kertaat en usko, että epäonnistut, ethän?

• 3456768
        Lukekaasitälakia1998 kirjoitti:

Poliisi saa vaikka ampua alaikäistä, jos voimankäytölle on perusteet.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110872

Ei kannata uskoa kaikkea mitä kavereilta kuulee. Oman päätä voi käyttää myös ajattelemiseen, eikä pelkästään pipon kantamiseen. Mitä sinun laintietämyksesi mukaan poliisi tekisi tilanteessa, jossa lauma alaikäisiä on ryöstämässä mummoa? Kirjoittaisi mummolle sakkolapun ryöstön vastustamisesta, koska alaikäisten toimiin ei saa puuttua?

• Näoinollapitää

Mutta jos tämä sama 14vuotias tuhoaa taloni ja autoni, hän maksaa siitä vakuutusyhtiölle lopun elämäänsä...

• velanvanheneminen

Palsta on vähän kuin lastentarha, missä aikuisten ei tarvitse ottaa kaikkea puheita todesta.
        Rikosperusteisen velan vanheneminen riippuu rikoksesta seurannesta rangaistuksesta, joko 20 tai 25 vuotta. Sen jälkeen velka ei ole enää ulosottokelpoinen.
        Velkaa saa maksaa vaikka sata vuotiaaksi, mutta ulosottoperusteena se ei enää silloin ole.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1369
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1154
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      199
      1147
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      208
      1146
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      906
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      125
      850
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe