Olen joskus vuosia sitten tehnyt jossain kerhossa itselleni iiihanat itseommellut ja -painetut lakanat. Nyt sain päähäni, että tahdon tehdä taas tuollaisia, lahjaksi ja ehkä jos joku haluaisi ostaa.
Homma on kutakuinkin selvä vanhasta muistista, mutta muutama juttu askarruttaa.
- Kankaiden valinta. No 100 % puuvillaa sen piti olla ja varmaan tarttee mennä Eurokankaasta myyjältä kysymään jotain laadukkaita ja mukavan pehmoisia kankaita kyseiseen tarkoitukseen. Tekisi kyllä mieli tilata netistä kun valikoimat on avarammat värien suhteen, mutta sitten niitä ei pääse itse hiplaamaan ensin...
- Sitten ennen ompelua kangas on hyvä pestä, eikö? Että kun puuvillakin kutistuu ensimmäisessä pesussa hieman. Riittääköhän 45 min 60 asteen pikapesu, joka pesukoneestani löytyy vai pitääkö hurruttaa koko pitkä pesuohjelma? Käytetäänkö pesuainetta?
- Sitten ompelu. Se on minulle aika selvää tai eiköhän netistä löydy ohjeetkin.
- Seuraavaksi painanta. Se on myös selvä homma, sapluunan avulla kangasseulaan ja vetelemään.
- Kun painanta on valmis ja kuivunut, se silitetään kiinni. Mutta sitten, pitikö kangas taas pestä ennen käyttöönottoa? Voiko väri enää lähteä irti ja tahria tms.? Kun olen antamassa näitä lahjaksi niin tämä olisi hyvä tietää...
Vuodevaatteiden ompelu ja kankaanpainanta
2
110
Vastaukset
- HyveliYöteli
Oliko ensimmäinen viestini liian sekava? Yritänpä yksinkertaistaa kysymykset:
Eli liinavaatteita olisi tarkoitus ommella ja painaa niihin kangasväreillä omat kuviot.
- Vinkkejä kankaan valintaan? 100 % puuvilla? Mielellään mahdollisimman sileää ja pehmoista lakanakangasta, saako sellaisia jostain?
(Mulla on Eurokangasmielikuvissa vaan sellaista aika karkeaa lakanakangasta, jollaista joskus olen johonkin ostanut...)
- Kutistumisen varalta kangas pestään ensin, riittääköhän 45 min 60 asteen pikapesu vai pitääkö hurruttaa koko pitkä pesuohjelma, jotta varmasti kutistuu sen minkä kutistuu? Käytetäänkö pesuainetta?
- Kun kankaaseen on kangasväreillä painettua ja silitetty kuvat, pitääkö kangas pestä ennen käyttöönottoa? Eli voiko väri enää lähteä irti ja tahria tms.? Käytetäänkö pesuainetta?
(En haluaisi huvikseen pestä, koska kangas kumminkin kulahtaa sitä mukaan kuin sitä pestään... Tietty jos onnistun saamaan tarpeeksi laadukasta kangasta, niin...)- HyveliYöteli
Yritin kyllä googlettaa ohjeita, mutta ei niissä missään tuossaisia "yksityiskohtia" kerrota...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34286521 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692328- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91371- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207