puuttuu rakennuslupahakemuksesta. Naapurin rajaan pitää jättää 5 metrin etäisyys tai rakennuksen korkeutta vastaava etäisyys, esim Eihän tällaiseen voi vastata, kun ei tiedä korkeutta,
Vastaukset 3
- FiftyHips
Yleensä kyllä 4 metriä naapurin rajasta on se etäisyys, minkä rakennusvalvonta määrää. En oo kyllä koskaan kuullu että 5 metriä. Mulla on 4m ja 20cm päälle, varmuuden vuoksi, kun ei koskaan tiedä minkälaisia tarkistusmittaajia naapuriin ilmestyy. Toki räystäshän on toki melkein metrin lähempänä, mutta seinästä se kuitenkin mitataan, näin sanoi rakennustarkastaja.
- ihanoikeaarkkitehti
Kyllä rakennuksen korkeudet pitäisi käydä ilmi hakemuksesta. Jos ei käy niin piirustukset ovat puutteelliset. Etäisyys rajaan voi olla määritelty asemakaavassa rakennusalueen rajalla, jolloin mitta voi olla mitä tahansa, vaikka kiinni tontin rajassa.
- kaavoittaja
Yleensä haja-alueella vaaditaan se 5 m etäisyys naapurin rajasta ja asemakaava-alueella se on tavanomaisesti 4 m tai sitten se mikä kaavaan on merkitty rakentamisalueen rajaksi.
Eri kunnissa voi olla erilaisia määräyksiä haja-alueen suhteen rakennusjärjestyksessä. Soittamalla kunnan rakennusvalvontaan asia kyllä selviää ja jos naapurin piirroksesta puuttuu tietoa rakennuksen korkeudesta, sekin kyllä tieto löytyy rakennusvalvonnasta koska leikauskuva vaaditaan rakennuslupaa varten aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 51863
Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan63643- 54619
Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan
Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli43552Olen luovuttanut
Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik29507Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"
Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk4492En välitä sinusta yhtään
Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.27437- 33415
- 66409
- 32405