Finnlinesin laivat

Ajatuksissani on matkustaa Finnlinesin laivalla Saksaan joulutoreille. Finnlinesin laivoilla matkustaneet, kertokaa kokemuksianne. Laivathan eivät ole ruotsin- tai tallinnanlaivojen tasoisia, mutta matka on moninverroin pidempi ja mieltäni askarruttaakin miten viihtyy niissä laivoissa tuon matkustusajan.

30

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jahas.
      Alkaakos Finnlinesin mainos-kampanja kuinkakin kohta?
      Ninkusti laajemminkin.
      H.

      • Mitä tarkoitat? Oletko sinäkin niitä kirjoittajia, jotka kääntävät ja vääntävät kaiken asiallisenkin päälaelleen? Eikös tällä palstalaa saa kysyä kokeneempien mielipiteitä ja näkemyksiä ilman että asiattomat niihin puuttuu?


    • Olihan minulla asiaa.

      H.

    • maissiiii

      Vuosia sitten olen Gdanskiin mennyt,
      muistan hytit pieniksi
      ruuan ihan hyväksi, kunnon seisovaapöytää
      olon siellä rauhalliseksi,
      kannella luin kirjaa.

      • Kiitos vastauksesta! Matkasi ei ilmeisesti ollut mitenkään negatiivinen kokemus, hyttejä laivoilla näyttää olevan monenkokoisia ja hintaisia. Kun on rauhallista ja hyvää ruokaa, niin siinähän se matka sujuu mukavasti.


    • Minun mielestäni matkat ovat olleet kalliimpia Finnlinesin laivoilla. Rahdin ja käytetyn auton tuonti Saksasta toimii hyvin. Olen ajanut yhden tuontiauton kaverille etelä-Saksasta ja tullut sen kanssa laivalla Trawemuendestä.

      Viihdyin kohtuullisen hyvin. Ilman saksan kielen taitoa olisin ehkä viihtynyt vähemmän hyvin. Ruokailu ei ollut mitenkään huippuherkkua, eikä huippuedullista. Suurin osa matkustajista taisi olla rekkamiehiä ja edullisia autoja hakevia jobbareita.

      Matkalla jää hyvää aikaa rentoutua sekä nautiskella merimaisemista ja -tuulista, kun ei koko ajan ole erityisohjelmia tarjolla.

      Viimeisimmästä matkastani on kulunut muutama vuosi, enkä tarkistanut päivitettyjä tietoja netistä.

      Oletko katsonut lentolippujen hintoja?

      .

      • En ole lähdössä laivalla sen takia että se halvempaa olisi, tokihan lentoja saattaisi halvemmalla saada. Meillä on ihan muut syyt tuohon laivalla matkustamiseen.


    • Me ollaan matkustettu Finnlinesin laivoilla Kapellskärin ja Naantalin väliä nyt varmaan oli jo neljäs kesä peräkkäin. Tulee vähän kalliimmaksi, mutta seisova pöytä on ok ja hytit, kuten jo kerrottiin pienet, mutta siistit. Maksamme mielellämme siitä että viikkareiden tai tallinkin juhlijaporukat eivät ole mukana. Pienet tuliaisostoksemme samme mini-taxfreen rajoitetusta valikoimasta.

      • Matka on tietenkin paljon lyhyempi ja laivoissa ei todellakaan ole mitään huvituksia. Minä nukun, katson tv:ä, luen kirjaa ---tai istumme ulkona kannella jos on kaunis ilma.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Matka on tietenkin paljon lyhyempi ja laivoissa ei todellakaan ole mitään huvituksia. Minä nukun, katson tv:ä, luen kirjaa ---tai istumme ulkona kannella jos on kaunis ilma.

        Kiitos vastauksesta! Sopii siis rauhaa rakastavalle, kun ei kaipaa mitään äänekkäitä huvituksia. Hyttejä näkyy olevan eri kokoisia, sellanen 16 neliön hytti on jo kivan kokoinen. Ja ikkuna antaa lisää "tilaa". Kannellahan olisi kiva istuskella, mutta tuskin marras-joulukuussa.


      • Turvallista-matkaa
        pal kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Sopii siis rauhaa rakastavalle, kun ei kaipaa mitään äänekkäitä huvituksia. Hyttejä näkyy olevan eri kokoisia, sellanen 16 neliön hytti on jo kivan kokoinen. Ja ikkuna antaa lisää "tilaa". Kannellahan olisi kiva istuskella, mutta tuskin marras-joulukuussa.

        Ehdottomasti 16m2 hytti ikkunalla on minimi jo matkustusviihtyvyyden kannalta. Toki pienemmissä hyteissä on romantiikka tiiviinpää, läheisenpää, etenkin jos olet menossa häämatkalle.
        Siippaa enempää ei kannata mukaansa raahata, tarkoitan lähinnä laivakoiraa. Niitähän on eri kokoisia. Esimerkiksi berhandilainen haukkaa jo ison osan hytin neliöistä.
        Onhan se erilaista matkustaa rahtialuksella kuin vakio tavishousujen viikkareilla tai siljoilla. Rahtialukset todellakin ovat rauhallisempia, ei ole bailuporukkaa eikä örveltäjiä. Rekkamiehet saattavat ottaa oluen pari saunan päälle mutta se on siinä.
        Käsittääkseni yksityisvuorojakin voi saunaan varata.
        Siinä se menee, joulutoria odotellessa. Matka-aika taisi olla about 22 tuntia. Jos aika käy pitkäksi, voihan sitä mennä heittämään läppää vaikka kapteenin kanssa.
        Rekkamiehiltä voi kuulla hurjia kertomuksia kuinka he ajoivat ratsiaan 190 kilometrin tuntinopeudella, siinä lenteli neulematot ja piikkiaidat ja poliisien taskulamput ja maantierosvoista he ovat eritoten hyviä valehtelemaan "kerran ginskissä minulle ei jäänyt kuin reiälliset uikkarit kun rosvot veivät kaiken.


    • prätkäpariskunta

      Kyllä sen ainakin kerran kestää, sen reissun. Sapuskakin on suht ok, siis kerran. Vuorokausi ei ole kummoinen matka-aika suuntaansa, eli ei ole aikakysymys. Jos viihtyy laivalla, viihtyy tuollakin. On saunaa ja allasta, jos tykkää olla rekkamiesten seassa altaassa j lauteilla. Purkki ei ole iso. Ravintolamaailma on pieni = yks kansi. Kun sen retken on tehnyt monta kertaa, maistuu puulta, mutta niin sen on monien muidenkin asioiden kanssa.

      • rautaapuutaheinää

        "Kun sen retken on tehnyt monta kertaa, maistuu puulta"

        Onko se laiva sittenkin puuta? Joutuuko tulomatkalla järsimään hytin seiniä? Olisi kuin heppa pilttuussaan.


    • Jos lähdette autolla, hankkikaa ympäristötarra ja tarkistakaa, millaisia nopeuksia autonne renkaat kestävät. Kirjain numerokoodit, jotka ovat renkaiden sivupinnassa, ilmaisevat nopeuden kestävyyden. Suomessa myytävät renkaat eivät yleensä kestä 200 km/h nopeutta, kovemmasta vauhdista puhumattakaan.

      Jos ympäristötarra puuttuu autosta, saattaa jossain joutua maksamaan todella suuret sakot. Autoliiton kautta saa ympäristötarroja.

      Rengasliikkeistä saa varmasti tietoa renkaiden kestävyydestä, ellei koodeja löydy googlettamalla.

    • Lukuisissa Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joiden tarkoituksena on vähentää ilman hiukkas- ja typpidioksidikuormitusta. Jos haluaa ajaa näillä ympäristövyöhykkeillä, tulee hankkia auton tuulilasin sisäpintaan kiinnitettävä ympäristötarra (Umweltplakette tai Feinstaubplakette).

      Saksassa on voimassa pienhiukkaspäästöjä koskeva asetus. EU-määräysten mukaan pienhiukkaspäästöt saavat ylittää 50 mikrogrammaa ilmakuutiota kohti vain 35 päivän aikana vuodessa. Saksan päästömerkintäasetuksen mukaan autoihin on hankittava tarra, josta näkyy ajoneuvon päästöluokka. Suomessa rekisteröityjen ajoneuvojen päästöluokka määräytyy auton ensirekisteröintiajankohdan mukaan. Tarrat ovat väreiltään vihreä, keltainen ja punainen – kuitenkin lähes kaikkialle vaaditaan vihreä tarra. Päästöluokka määrittelee tarran värin. Ympäristötarralla ei ole aikaa koskevaa voimassaolorajoitusta. Sitä ei kuitenkaan voi siirtää toiseen autoon, sillä siihen on merkitty auton rekisteritunnus.

      "Yksinkertaistaen" tarrojen saantiehdot ovat seuraavat:

      Bensiinikäyttöiset autot
      Vuonna 1993 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt bensiinikäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
      Dieselkäyttöiset autot
      Vuonna 2006 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
      Vuosina 2001–2005 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat keltaisen tarran.
      Vuosina 1997–2000 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat punaisen tarran.
      Vanhemmatkin dieselautot voivat saada ”paremman” tarran, mikäli autoon on asennettu hiukkassuodatin
      Ajokielto ei koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja eikä ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista.
      Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Kaupungit merkitsevät liikennemerkin lisäkilvellä, minkä päästöluokan autot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille. Tarkemmat saantiehdot löytyvät täältä.

      Jo yli 70 Saksan kaupunkia noudattaa asetusta. Useat kaupungit ovat jo tiukentaneet määräyksiään viime vuosina ja keltainen tarra ei enää kelpaa kuin parissa kaupungissa. Lähes kaikkialle vaaditaan siis vihreä tarra. Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä tästä (myös englanniksi).

      Lisäksi verkossa on myös kaupungeittain laadittu taulukko, jossa on selkeästi kerrottu, minkä värisen tarran kukin kaupunki vaatii ja milloin on tulossa seuraava päästöjen kiristys. Taulukon löydät täältä.

      Miten Saksan ympäristötarraa haetaan?
      Paikan päällä asioitaessa on oltava mukana ajoneuvon rekisteröintitodistuksen 1 osa/tekninen osa. Hakemuksen voi täyttää etukäteen tai paikan päällä. Tarraa ei saa mukaan heti, koska se tilataan Saksasta.

      Postitse anottaessa:

      Lähetä Autoliiton Helsingin toimipisteeseen:
      ajoneuvon rekisteröintitodistuksen (osa 1) kopio, tekninen osa
      hakemus täytettynä
      PDF icon saksan_ymparistotarran_hakemus.pdf

      2. Maksa tilaus verkkokaupassa (siirry kauppaan tästä)

      Liitteet voi toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected] – Aihe: Saksan ympäristötarra

      tai postitse osoitteeseen:
      Autoliitto
      Saksan ympäristötarra
      Hämeentie 105 A
      00550 Helsinki

      Autoliitto tai Suomen posti eivät vastaa tavallisina kirjeinä postitettujen kirjeiden perillemenosta.

      Toimitusaika on vähintään 3 viikkoa (ei sisällä mahdollisia postipäiviä) siitä, kun maksu on suoritettu ja Autoliitto on vastaanottanut hakemuksen täytettynä sekä rekisteröintitodistuksen (osa 1) kopion. Juhlapyhien aikana toimitusaika saattaa olla joskus myös pidempi, koska tarrat tilataan Saksasta.

      Maksutavat
      Saksan ympäristötarran voi maksaa suoraan verkkokaupassa. Tilaukseen lisätään automaattisesti 2 euron postikulut. Siirry kauppaan tästä.

      Voit myös maksaa tarran paikan päällä Autoliiton Helsingin toimipisteessä. Huomioithan, että maksu tulee olla suoritettu ennen kuin hakemus lähetetään eteenpäin Saksaan.

      Käteinen, pankkikortti sekä luottokortti paikanpäällä asioitaessa.

      Hinta
      Autoliiton jäsenille hinta on 17,30 €.

      Muut voivat ostaa tarran hintaan 22,70 €.

      Mistä Saksan ympäristötarran saa?
      Helsinki
      Autoliitto
      Hämeentie 105 A
      00550 Helsinki

      Huomioithan, että Saksan ympäristötarraa voi anoa Autoliiton toimipisteistä ainoastaan Helsingin Hämeentien toimistosta.

      Saksasta: Tarran voi ostaa myös Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra). Mikäli ajaa kohti sellaista kaupunkia, jossa on ympäristövyöhykkeet käytössä, ja huomaa matkallaan tarvitsevansa päästötarraa, voi kysyä kaupungin rajoilla olevilta huoltoasemilta, onko heillä tarraa myynnissä. Myös jotkut huoltoasemat, jotka sijaitsevat ympäristövyöhykekaupungeissa, myyvät päästötarraa. Tarran hinta Saksasta ostettaessa on noin 5–10 euroa.

    • Rengasmerkinnät
      Tärkein renkaassa oleva tieto on sen koko, joka ilmaistaan numero- ja kirjainyhdistelmällä, kuten 205/55 R 16 94 V XL. Esimerkkikoon numeroiden ja kirjainten selitykset:

      205 renkaan leveys millimetreinä
      55 Renkaan profiilisuhde. Renkaan korkeus on 55 prosenttia poikkileikkausleveydestä.
      R Renkaan rakenne, eli vyörengas.
      16 Vanteen koko, eli halkaisija tuumissa.
      94 Kuormitusluokka
      V Nopeusluokka, eli maksiminopeus. V=240 km/h
      XL Extra load, eli korotettu kuormitusluokka.
      Nopeusluokka kertoo suurimman renkaalle sallitun nopeuden. Renkaat kannattaa valita autonvalmistajan suosituksen mukaisesti. Suositeltua alempi nopeusluokka voi huonontaa auton ajo-ominaisuuksia ja korkeampi nopeusluokka vähentää ajomukavuutta.

      Tärkeimmät nopeusluokat:
      Q R S T H V W Y
      160 km/h 170 km/h 180 km/h 190 km/h 210 km/h 240 km/h 270 km/h 300 km/h
      HAE AUTOOSI SOPIVAT RENKAAT

      Hämmentävätkö auton rekisteriotteen rengasmerkinnät? Näin tulkitset niitä oikein
      Kertooko numerosarja 205/55 R 16 94 V XL sinulle mitään? Auton rekisteriotteesta mahdollisesti löytyvä lukuhirviö kertoo sen, millainen kesärengas soveltuu autoosi. Usein rekisteriotteesta löytyy kuitenkin monia rengasvaihtoehtoja, joista autoilija voi valita mieleisensä sen mukaan arvostaako esimerkiksi ajomukavuutta vai herkkää ohjaustuntumaa. Lue, mitä rengasmerkinnöissä tulee ottaa huomioon, jotta löydät juuri sinulle sopivat renkaat.

      Mistä rengasmerkinnän 205/55 R 16 94 V XL kaksi ensimmäistä lukua kertovat?
      Rekisteriotteessa tarjotaan myös rengasta, jonka leveys ja profiili ovat 225/45. Kumpi rengas kannattaa valita?
      Mitä leveyden ja rengasprofiilin jälkeen tuleva kirjain R kertoo renkaasta?
      Neljäntenä tuleva luku 16 kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Mitä vanteen koossa tulee ottaa huomioon?
      Mistä viimeinen rengasmerkinnässä oleva numero kertoo?
      Toiseksi viimeinen kirjain V kertoo renkaan nopeusluokan eli suurimman renkaalle sallitun nopeuden. Mitä merkitystä nopeusluokalla on Suomessa, sillä eihän täällä saa ajaa yli 120 km/h?
      Viimeistä kirjainyhdistelmää XL ei kaikissa rengasmerkinnöissä ole, miksi?
      Mitä renkaan sivussakin näkyvä DOT-merkintä tarkoittaa?

      • Tärkeimmät autonrenkaiden nopeusluokat:

        Q = 160 km/h R = 170 km/h S = 180 km/h T = 190 km/h

        H = 210 km/h V = 240 km/h W = 270 km/h Y = 300 km/h


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tärkeimmät autonrenkaiden nopeusluokat:

        Q = 160 km/h R = 170 km/h S = 180 km/h T = 190 km/h

        H = 210 km/h V = 240 km/h W = 270 km/h Y = 300 km/h

        Niinkuin tuossa aloituksessani kerron, minua kiinnostaa kokemukset Finnlinesin laivoista, muu on hallinnassa. Kiitos kuitenkin.


      • siofii

        Täysin vapaasti ei pitäisi kopsailla tekstejä tänne, kun ei ole edes lähdeviittauksia. Ensimmäinen optimisti-orvokki 5.10.2017 2:53 on suoraan Autoliiton sivuilta ja jälkimmäinen optimisti-orvokki 5.10.2017 3:02 Noklan Renkaiden sivuilta.


      • hmpff
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tärkeimmät autonrenkaiden nopeusluokat:

        Q = 160 km/h R = 170 km/h S = 180 km/h T = 190 km/h

        H = 210 km/h V = 240 km/h W = 270 km/h Y = 300 km/h

        Täh? Onko renkaita joilla ei voi ajaa kuin 160 km/h? Jotain mopo-auton renkaita? Maasto-fillarin :)


      • siofii kirjoitti:

        Täysin vapaasti ei pitäisi kopsailla tekstejä tänne, kun ei ole edes lähdeviittauksia. Ensimmäinen optimisti-orvokki 5.10.2017 2:53 on suoraan Autoliiton sivuilta ja jälkimmäinen optimisti-orvokki 5.10.2017 3:02 Noklan Renkaiden sivuilta.

        Eihän siinä kovin suuri neropatti tarvinnut olla tajutakseen että jostain kopsattua tekstiä.


      • siofii
        pal kirjoitti:

        Eihän siinä kovin suuri neropatti tarvinnut olla tajutakseen että jostain kopsattua tekstiä.

        Ongelma ei kai sentään tajuamisessa, vaan kopioimisessa niin kuin totesin, että lähdeviittaukset puuttuu.


      • siofii
        siofii kirjoitti:

        Ongelma ei kai sentään tajuamisessa, vaan kopioimisessa niin kuin totesin, että lähdeviittaukset puuttuu.

        Suomi24-palveluissa ei saa
        Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista


      • AvointaTiedottamista
        siofii kirjoitti:

        Suomi24-palveluissa ei saa
        Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista

        Kysessä ei ole tekijänoikeuksin suojattu materiaali, vaan vapaata tiedonjakelua kaikkien tiedoksi, monelle varsin tarpeellista infoa.


      • siofii
        AvointaTiedottamista kirjoitti:

        Kysessä ei ole tekijänoikeuksin suojattu materiaali, vaan vapaata tiedonjakelua kaikkien tiedoksi, monelle varsin tarpeellista infoa.

        En ole lausunut mitään tekijänoikeudesta.


      • siofii kirjoitti:

        En ole lausunut mitään tekijänoikeudesta.

        Ikävää että viattomasta kysymyksestäni saatiin kina aikaiseksi, ja ihan tyyliin "hyvää päivää kirvesvartta" eihän kina mitenkään kosketa kysymystäni. Valitettavasti tällä saitilla kaikesta saadaan aikaiseksi kina riippumatta kuka kysyy tai sanoo ja mitä. Parasta kai häipyä täältä normaalien ihmisten seuraan.


      • siofii
        pal kirjoitti:

        Ikävää että viattomasta kysymyksestäni saatiin kina aikaiseksi, ja ihan tyyliin "hyvää päivää kirvesvartta" eihän kina mitenkään kosketa kysymystäni. Valitettavasti tällä saitilla kaikesta saadaan aikaiseksi kina riippumatta kuka kysyy tai sanoo ja mitä. Parasta kai häipyä täältä normaalien ihmisten seuraan.

        niin että millätavoin koet olevasi osallinen tähän kinasteluun, sillä pitäisi kai täällä voida keskustella ilman että joku tunkee väliin joka käänteessä, jos ei ole mitään sanottavaa, pakkoko on alkaa aukoa


      • siofii
        siofii kirjoitti:

        niin että millätavoin koet olevasi osallinen tähän kinasteluun, sillä pitäisi kai täällä voida keskustella ilman että joku tunkee väliin joka käänteessä, jos ei ole mitään sanottavaa, pakkoko on alkaa aukoa

        keskusteluketjut menee minne menee, eihän se nyt herrrajestas ole tarkoitettu pysymään yksinomaan aloittajan hallittavissa tai aihepiirissä


    • Noinhan se on. Esitin asian vain omalta kannaltani, en viitsi kaikkien täällä pyörivien hörhöjen tekemisiin puuttua:)

    • turhaatrollausta

      Optimisti-Orvokin jakaman tiedon välitykseen hänellä saattaa hyvin olla lupa. Tuonkaltaisen tiedon jakaminen on tekijän intressissä. S24 säännöt tuskin on tarkoitettu absoluuttisiksi, mutta jos ei ole sallimuksesta varma, voi aina pyytää ylläpidon tulkintaa. Allerin primäärinen idea lienee, että jos copyright'in virallinen haltija löytää s24 sivustoilta luvatta kopioitua materiaalia, Aller ei ole siitä vastuussa. Sama on säännöissä todettu myös toisin päin. Kopioinnista vastaa tekijä. Täällä näyttää palstasaastutus jatkuvan trollaamalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      91
      3091
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      69
      2360
    3. Yksi kuoli nokkakolarissa

      Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      27
      2203
    4. Mikä on kaivattusi ammatti

      entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      82
      1665
    5. Helvetistä ei ole paluuta

      Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      388
      1543
    6. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      59
      1402
    7. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      90
      1342
    8. Järjetön Topi-ilta

      Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      23
      1224
    9. Terveisiä vanhemmalle

      J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      56
      1159
    10. Halutaan toisiamme

      Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      48
      1094
    Aihe