Vehkeellä, 1,8 vm 2005 on ajettu vasta 150 000 ja ilmastointilaite rohisee melkoisesti. Jotain klappia siellä lienee, kun rohina pahenee jos ajaa mutkassa oikealle ja pahenee jos ajaa vasemmalle.
Ääni tosiaan kuuluu ilmastoinnista, sillä jos A/C:n laittaa pois, se lakkaa.
Kesällä pärjäisin ilman ilmastointia, mutta näin syksyllä lasit ovat heti huurussa jos ac on pois päältä. Siksi mietinkin, pitäisikö tuolle tehdä jotain.
Voikohan laakeria vaihtaa itse? Onko kompressori pahassa paikassa? Ilmeisesti kylmäaineet pitää laskea pois joka tapauksessa joten pitäisi viedä huoltoon sen vuoksi, vai miten tämä menee?
Onko joku teettänyt ilmastointirempan marmoritiskillä tai jossain muussa huollossa? Mitä maksoi?
Muutenhan tuo on kelpo peli ollut eikä tähän mennessä mitään muuta vikaa paria koiranluiden vaihtoa lukuunottamatta.
P12 a/c kompressorin kova ääni
10
5546
Vastaukset 10
- tutkimusta
Kysymys? Onko kompuraan lisäilty kylmäaineita, menneisyydessä?
- mitähän.maksaisi
Ikävä kyllä on. Kuvio meni niin, että n. 4 vuotta sitten vaimo valitti, ettei jäähdytys toimi. Uskoin, vaikka myöhemmin paljastui, että hän ei vain ollut osannut käyttää ilmastointia oikein.
Mutta siis menin tyhmänä ilmastointihuoltoon, jossa sitten tärveltiin toimiva ilmastointi ilmeisesti päästämällä ainetta pois. Sen jälkeen olen vielä kerran käyttänyt täyttöhuollossa, ilmastointi on ollut melko tehoton koko tuon ajan ensimmäisen huollon jälkeen. Kuitenkin se on toiminut ainakin sen verran, että huurut pysyvät loitolla.
Voisiko vika olla nesteen vähyydessä? Entä voiko vekotin mennä rikki jos sitä käyttää liian vähin nestein? mitähän.maksaisi kirjoitti:
Ikävä kyllä on. Kuvio meni niin, että n. 4 vuotta sitten vaimo valitti, ettei jäähdytys toimi. Uskoin, vaikka myöhemmin paljastui, että hän ei vain ollut osannut käyttää ilmastointia oikein.
Mutta siis menin tyhmänä ilmastointihuoltoon, jossa sitten tärveltiin toimiva ilmastointi ilmeisesti päästämällä ainetta pois. Sen jälkeen olen vielä kerran käyttänyt täyttöhuollossa, ilmastointi on ollut melko tehoton koko tuon ajan ensimmäisen huollon jälkeen. Kuitenkin se on toiminut ainakin sen verran, että huurut pysyvät loitolla.
Voisiko vika olla nesteen vähyydessä? Entä voiko vekotin mennä rikki jos sitä käyttää liian vähin nestein?Ilmastoinnin kompura nimenomaan on sellainen värkki, joka saa voitelunsa kylmäaineesta, eli tyhjänä ei kompuraa saa ajella.
Vie kunnolliseen ilmastointipalveluun selvitettäväksi onko mitään enää tehtävissä.- väärä-täyttö
mitähän.maksaisi kirjoitti:
Voisiko vika olla nesteen vähyydessä? Entä voiko vekotin mennä rikki jos sitä käyttää liian vähin nestein?Ilmastoinnin nesteessä on sekaisin öljyä, ja sitä kylmäainetta. Todennäköisesti täyttö huollossa on epäonnistuttu, ja järjestelmässä on ollut väärä määrä kylmäainetta tai öljyä. Kun kerran kompura ääntää on se varmasti viallinen. Kompura vahingoittuu sekä liiasta että liian pienestä määrästä öljyä tai kylmäainetta.
Korjaukseksi vaihtaa kompuran uuteen/kunnostettuun/käytettyyn, vaihtaa uuden kuivaimen (monesti kyllä jätetään tekemättä) ja sitten täyttää järjestelmän oikealla määrällä kylmäainetta ja öljyä. - mitähän.maksaisi
Kollimaattori kirjoitti:
Ilmastoinnin kompura nimenomaan on sellainen värkki, joka saa voitelunsa kylmäaineesta, eli tyhjänä ei kompuraa saa ajella.
Vie kunnolliseen ilmastointipalveluun selvitettäväksi onko mitään enää tehtävissä.Mikähän voisi olla sellainen kunnollinen ilmastointipalvelu pk-seudulla, helsinki-vantaa -akselilla? Onko suosituksia? Näitä pieniä nyrkkipajoja on vähän joka puolella, mutta läksyni olen oppinut ettei niissä hommaa osata eikä myöskään oteta vastuuta.
Toki pitäisi ottaa huomioon myös auton arvo. Ei muutaman tonnin vehkeeseen ole järkeä tehdä tonnin remonttia. Jos alle 500 selviää ja sillä rahalla saa uuden/korjatun asennuksineen, voisin vielä satsata.
Onkohan tässä mallissa "kytkin" ennen kompuraa? Googelin perusteella näyttäisi olevan yleinen vika että se hajoaa, jolloin ei tarvitsekaan kai vaihtaa koko kompuraa tai edes päästää kylmäaineita ulos. mitähän.maksaisi kirjoitti:
Mikähän voisi olla sellainen kunnollinen ilmastointipalvelu pk-seudulla, helsinki-vantaa -akselilla? Onko suosituksia? Näitä pieniä nyrkkipajoja on vähän joka puolella, mutta läksyni olen oppinut ettei niissä hommaa osata eikä myöskään oteta vastuuta.
Toki pitäisi ottaa huomioon myös auton arvo. Ei muutaman tonnin vehkeeseen ole järkeä tehdä tonnin remonttia. Jos alle 500 selviää ja sillä rahalla saa uuden/korjatun asennuksineen, voisin vielä satsata.
Onkohan tässä mallissa "kytkin" ennen kompuraa? Googelin perusteella näyttäisi olevan yleinen vika että se hajoaa, jolloin ei tarvitsekaan kai vaihtaa koko kompuraa tai edes päästää kylmäaineita ulos.Itsellänikin on kohta edessä oman autoni vieminen ilmastointilaitteen huoltoon ja minulle suositeltiin Fixus -ketjun liikettä yksilöimättä mitä nimenomaista. No, vien lähimpään ja katotaan kuin käy.
Jokaisessa ilmastointilaitteessa on kytkin, joka kytkee auton moottorin pyörittämään ilmastoinnin kompuraa. Kyseessä yleensä on magneettikytkin, joka on auton moottorin laitehihnalla olevan ilmastoinnin käyttöpyörän takana.
Tämä kytkin vaikutettuna kytkee kompuran akselin ja hihnapyörän yhteen, jolloin kompura alkaa pyörimään. Tämä on helppo tarkistaa itsekin, eli antaa kaverin painella kojelaudasta ilmastointia päälle ja pois, jolloin konehuoneen puolelta näkee ja kuulee, kuinka kompressori pyörähtää käyntiin ja pois.
Autosi on sen verran iäkäs, että toimiva ilmastointi tuplaa se jälleenmyyntiarvon, vaikka auto muutoinkin olisi täysin kunnossa.
Toimivaa ilmastointia arvostetaan, etenkin jos auton myy kesähelteillä. ; )- väärä-täyttö
mitähän.maksaisi kirjoitti:
Mikähän voisi olla sellainen kunnollinen ilmastointipalvelu pk-seudulla, helsinki-vantaa -akselilla? Onko suosituksia? Näitä pieniä nyrkkipajoja on vähän joka puolella, mutta läksyni olen oppinut ettei niissä hommaa osata eikä myöskään oteta vastuuta.
Onkohan tässä mallissa "kytkin" ennen kompuraa? Googelin perusteella näyttäisi olevan yleinen vika että se hajoaa, jolloin ei tarvitsekaan kai vaihtaa koko kompuraa tai edes päästää kylmäaineita ulos.On erikseen magneettikytkin kompressorille, mutta jos se olisi viallinen ääntäisi se ilmastoinnin ollessa poissa, ja olisi hiljaa ilmastoinnin ollessa päällä.
- tutkimustulos
Jep jep ei kannata mennä täyttelee, ennen aikoja!
- mitähän.maksaisi
väärä-täyttö kirjoitti:
On erikseen magneettikytkin kompressorille, mutta jos se olisi viallinen ääntäisi se ilmastoinnin ollessa poissa, ja olisi hiljaa ilmastoinnin ollessa päällä.
Joo, arvostan itsekin toimivaa ilmastointia, ja varsinkin huurteenpoisto-ominaisuutta. Yllättävää miten huuruinen auto P12 on jos a/c ei ole päällä. Tuntuu ettei tuulilasin lisäksi mikään muu ikkuna pysy auki, jos sataa.
Voiko kolina johtua liian vähästä aineesta, jos kuitenkin huurteenpoisto toimii ja kesälläkin vielä tuli suht viileää? Meinaan vaan, että meneekö ensin satanen hukkaan aineen lisäyksellä ja sitten kuitenkin paljastuu, että laakerihan se olikin.
Ääni ei kuulu ulos lainkaan, mutta sisälle aika selvästi, varsinkin tyhjäkäynnillä ja hitaassa ajossa. - nissaton
Kompura on paskana turhan läträilyn takia ja biilikin on surkea tekele ilmastoinnin osalta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinkahan monen
Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran99929Mies, kumman ottaisit mieluummin
176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?155869- 64730
Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."
Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y26692Anteeksi mies
En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.47684Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi
Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.46654- 47614
Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla
Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä31562Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.30547Oot komea
etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n20533- 31531
Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.36521Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan
Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee450518- 6496
Se oli molemminpuolinen limerenssi
Limerenssi myös sinulla kun näin pitkän ajan jälkeen päivystää palstaa. 🤭81489- 44471
- 42460
- 30456
Rydman, herätys!
"Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski tienasi kiinteää palkkaa 445 891 euroa ja lisiä 72 157. Kuukausipalkka oli 364437En laita sulle viestiä
Toivottavasti ymmärrät jo mies hyvä, että en tule koskaan laittamaan sulle viestiä enkä soittamaan sulle. Minusta ei sii39424