Uskotaanko luterilaisuudessa ehtoollisaineiden transsubstantiaatioon?
Mistä sana ehtoollinen tulee suomen kieleen?
Transsubstantiaatio?
23
2732
Vastaukset
Ihan outo sana tuo trans...jotain.
- Tapani3
Viini ja leipä syödään pyhällä ehtoollisella Jeesuksen muistoksi. Ehtoo =ilta, ehtoollinen= illallinen.
- ehtoollinen
Onko tuo luterilainen virallinen oppi?
Transsubstantiaatio tarkoittaa sitä, että ehtoollisaineet, leipä ja viini muuttuisivat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Rooman kirkko ja idän ortodoksinen kirkko uskovat, että näin tapahtuu ehtoolisen asetussanoja lausuttaessa. Muuttuneet ehtoollisaineet ovat siis Kristuksen ruumis ja veri vaikka niitä ei ole vielä nautittukaan. Niitä käytetään "ennenpyhitettyjen lahjain liturgiassa" ja sairaan luona käynnissä.
Luterilainen kirkko ei usko transsubstantiaatioon, mutta uskoo, että ehtoollisen nauttija saa todellisen Kristuksen ruumiin ja veren. Yli jääneet ehtoollisaineet ovat edelleen leipää ja viiniä, samaa materiaalia kuin ehtoollisenasetussanoilla siunaamattomatkin ehtoollisaineet.
Reformoidut zwingliläiset ja kalvinilaiset ynnä niistä haarautuneet kirkot uskovat, ettei edes nautittaessa ihminen saa osakseen todellista Kristuksen ruumista ja verta. He uskovat, että ehtoollinen on Kristuksen asettama muistoateria.
Sana ehtoollinen tulee itämerensuomalaisten kielten iltaa tarkoittavasta sanasta, nykyisessäkin Varsinais-Suomen puheessa ehtoo, virossa õht. Kun vanha läntinen suomi ja itäinen savo sulautuivat 1800-luvulla nykyiseksi kirjasuomeksi ja suomen yleiskieleksi, jäi useimmin käytetyksi sanaksi ilta. Ehtoollinen on siis illallinen.- ehtoollinen
Kiitos kattavasta vastauksestasi!
Minä kun olen yksinkertainen ihminen, en mieti tuollaisia asioita. Ehtoollisessa tapahtuu se mitä ehtoollisessa tapahtuu ja minulle se on aina Kristuksen kohtaamista ja myös muistutus siitä, mitä Kristus on vuokseni tehnyt. Ehtoollinen on Pyhän kohtaamista ja koskaan se ei ole vain rituaali.
Joskus mietin sitä, että käytämmekö aikaa turhaan? miettimällä esim.tätä asiaa sen sijaan, että antaisimme Kristuksen puhua. Väännämme ja väännämme että onko vai eikö ole ja jos on, niin miten on. Joillekin se on tietysti tärkeää, muutenhan sitä ei tehtäisi.Kiitos muuten Dogmatikos selityksestä. On kyllä mielenkiintoista lukea näitä taustojakin ja historian havinaa :)
Eerikatässämoi kirjoitti:
Kiitos muuten Dogmatikos selityksestä. On kyllä mielenkiintoista lukea näitä taustojakin ja historian havinaa :)
Alkuseurakunnassa ei näitä pohdittu. Olet onnellinen, kun voit elää sitä aikaa, jolloin tärkeintä oli vain Kristuksen kohtaaminen. Niin on nykyisinkin.
Emme pääse siitä mihinkään, että historian kuluessa myös näistä asioista eri ryhmät ovat päätyneet eri kantoihin ja taittaneet peistä sekä lyöneet lukkoon kantansa. Murheellistahan se on. Meidän ammattiteologien koulutukseen kuuluu näiden oppien läpikäyminen, ja vastaamme niihin, jos joku kysyy, mutta kyllä meillekin on tärkeintä vain sama kuin alkuseurakunnassa, Kristuksen kohtaaminen.
Ekumeniikan professori Seppo A. Teinonen sanoi vanhoilla päivillään, että ei mikään, ei minkäänlainen teologia tai oppineisuus enää kiinnosta, vain Kristus itse.Luterilaiset uskovat reaalipreesenssiin, eli siihen että ehtoollisaineet ovat todellisesti Jeesuksen ruumis ja veri, mutta hylkäävät transsubstantiaatio opin. Luterilaisten mielestä siis aineet eivät muutu, mutta ovat silti tosi ruumis ja tosi veri. Kumpi oppi on järkevämpi?
Luterilaiset myös opettavat, että ehtoollisella saadaan synnit anteeksi.Millä perustelet sen, että luterilainen kirkko tarjoilee ehtoollista myös niille jotka eivät usko Jeesukseen?
Kristitty.net kirjoitti:
Luterilaiset uskovat reaalipreesenssiin, eli siihen että ehtoollisaineet ovat todellisesti Jeesuksen ruumis ja veri, mutta hylkäävät transsubstantiaatio opin. Luterilaisten mielestä siis aineet eivät muutu, mutta ovat silti tosi ruumis ja tosi veri. Kumpi oppi on järkevämpi?
Luterilaiset myös opettavat, että ehtoollisella saadaan synnit anteeksi."Reaalipreesens" on teologinen käsite, jolla on käyttö vain tällaisissa yhteyksissä. Yleiskielessä se ei tarkoita mitään, ja teologiassakin se on tautologia, koska sillä pyritään selittämään ilmiötä, vaikka vain ilmiö itse on sanan määritelmä.
Se ei siis tuo mitään lisää, on kehäpäätelmä. Tämä on teologiassa ja humanistisessa tutkimuksessa runsaasti käytetty tapa. Annetaan kuva, kuin asian nimeämin vierasperäisellä oppisanalla muka olisi asian selitys. Ei ole. Oppimattomalle kuulijalle vain pyritään antamaan käsitys, kuin oppisanan käyttäjä olisi syvällisesti perehtynyt asiaan.
Synnit saadaan anteeksi luterilaisen uskon mukaan sekä ehtoollisella että milloin tahansa.dogmatikos- kirjoitti:
"Reaalipreesens" on teologinen käsite, jolla on käyttö vain tällaisissa yhteyksissä. Yleiskielessä se ei tarkoita mitään, ja teologiassakin se on tautologia, koska sillä pyritään selittämään ilmiötä, vaikka vain ilmiö itse on sanan määritelmä.
Se ei siis tuo mitään lisää, on kehäpäätelmä. Tämä on teologiassa ja humanistisessa tutkimuksessa runsaasti käytetty tapa. Annetaan kuva, kuin asian nimeämin vierasperäisellä oppisanalla muka olisi asian selitys. Ei ole. Oppimattomalle kuulijalle vain pyritään antamaan käsitys, kuin oppisanan käyttäjä olisi syvällisesti perehtynyt asiaan.
Synnit saadaan anteeksi luterilaisen uskon mukaan sekä ehtoollisella että milloin tahansa.Miksi on luterilaisten mielestä niin suuri harhaoppi opettaa, että aineet muuttuvat? Onko muka järkevämpi selitys, että aineet eivät muutu, mutta ovat silti tosi ruumis ja tosi veri?
Kristitty.net kirjoitti:
Miksi on luterilaisten mielestä niin suuri harhaoppi opettaa, että aineet muuttuvat? Onko muka järkevämpi selitys, että aineet eivät muutu, mutta ovat silti tosi ruumis ja tosi veri?
Luterilainen käsitys on syntynyt Lutherin ja luterilaisten teologien aivoissa. Sinne emme pysty pääsemään.
Käsitykset koodattiin tunnustuskirjoihin, joita aniharvat arvelevat erehtymättömiksi. Käsityksien opettaminen ja kertaaminen ovat enemmän perinteen käsittelyä kuin erehtymättömän totuuden kertomista. Tuskinpa nykyluterilaiset miniharvoja poikkeuksia lukuunottamatta ajattelevat, että tämä olisi täydellinen ja erehtymätön selitys.dogmatikos- kirjoitti:
Luterilainen käsitys on syntynyt Lutherin ja luterilaisten teologien aivoissa. Sinne emme pysty pääsemään.
Käsitykset koodattiin tunnustuskirjoihin, joita aniharvat arvelevat erehtymättömiksi. Käsityksien opettaminen ja kertaaminen ovat enemmän perinteen käsittelyä kuin erehtymättömän totuuden kertomista. Tuskinpa nykyluterilaiset miniharvoja poikkeuksia lukuunottamatta ajattelevat, että tämä olisi täydellinen ja erehtymätön selitys.Millä perustelet sen, että luterilainen kirkko tarjoilee ehtoollista myös niille jotka eivät usko Jeesukseen?
Lutherhan tarkoitti kirkon maailmasta uloskutsuttujen pyhien yhteisöksi ja kasvualustaksi.usko.vainen kirjoitti:
Millä perustelet sen, että luterilainen kirkko tarjoilee ehtoollista myös niille jotka eivät usko Jeesukseen?
Luterilainen kirkko ei usko tietävänsä, mikä on kenenkin uskon määrä. Siksi ehtoollista jaetaan kaikille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa.
Niissä piireissä, joissa uskotaan tiedettävän, noudatetaan myös suljettua ehtoollista, tosin ei kaikissa niissäkään. Uskomme ja opetamme, että vain Jumala tuntee sydämet.dogmatikos- kirjoitti:
Luterilainen kirkko ei usko tietävänsä, mikä on kenenkin uskon määrä. Siksi ehtoollista jaetaan kaikille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa.
Niissä piireissä, joissa uskotaan tiedettävän, noudatetaan myös suljettua ehtoollista, tosin ei kaikissa niissäkään. Uskomme ja opetamme, että vain Jumala tuntee sydämet.Kyse ei ole uskon määrästä joten otahan uusiksi ja vastaa kysymyksiini äläkä niiden vierestä, kiitos.
Millä perustelet sen, että luterilainen kirkko tarjoilee ehtoollista myös niille jotka eivät usko Jeesukseen?
Lutherhan tarkoitti kirkon maailmasta uloskutsuttujen pyhien yhteisöksi ja kasvualustaksi.- älä.höpötä
dogmatikos- kirjoitti:
Luterilainen kirkko ei usko tietävänsä, mikä on kenenkin uskon määrä. Siksi ehtoollista jaetaan kaikille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa.
Niissä piireissä, joissa uskotaan tiedettävän, noudatetaan myös suljettua ehtoollista, tosin ei kaikissa niissäkään. Uskomme ja opetamme, että vain Jumala tuntee sydämet.Väitätkö, että palstan vannoutuneet ateisti ovatkin Jeesukseen uskovia????
älä.höpötä kirjoitti:
Väitätkö, että palstan vannoutuneet ateisti ovatkin Jeesukseen uskovia????
Kovat sanatkin Jeesusta kohtaankin voivat olla merkki pienen pienestä uskostakin.
- kaikkiläpikäynyt
On se hyvä ettei tarvitse joka asiaa tikulla kaivaa,uskoo vaan että tämä on hyvä asia ja silläselvä.Vuosien mittaan olen kuullut Raamatun opetusta vaikka millä väännöllä mistäkin kohdasta.Minulke riittää että se on niin kuin on ja amen.Usko on yksinkertainen asia.
- PiispaHenrik
Kaikille tarjoileminen on kirkolta paha virhe, joka johtaa sakramentin arvon alentumiseen. Teologiset perusteet ovat hataralla pohjalla, syynä vain kansan kosiskelu.
Jos tarkoitat ehtoollista niin miten sitä voi mitata sitä kuka on kelvollinen. Olinko minä esim. kelvollinen kun kävin ehtoollisella 15-vuotiaana rippikoulun päätteeksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841