Elektroninen urheilu on hyväksytty yhdeksi Puolustusvoimien urheilukoulun lajiksi. Jatkossa kilpapelaajat eli elektronisen urheilun ammattilaiset ja huipulle tähtäävät voivat suorittaa varusmiespalveluksensa urheilukoulussa muiden urheilijoiden joukossa.
Urheilukouluun pääsevät elektronisen urheilun huiput valitaan erikoisjoukkohaussa. Suomen elektronisen urheilun liitto on mukana tekemässä hakuvaiheen arviointia.
– Suorittamalla palveluksensa urheilukoulussa elektronisen urheilun ammattilainen saa riittävän paljon aikaa harjoitella ja kilpailla varusmiespalveluksen aikana, liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen sanoo tiedotteessa.
Elektronisen urheilun tuotto kasvaa
Videopelien kilpapelaaminen eli elektroninen urheilu on ollut maailmalla nosteessa. Pelaamistilastoihin erikoistunut tutkimusyhtiö Newzoon ennusti toukokuussa, että elektronisen urheilun globaali tuotto ylittää miljardin dollarin rajan ennen vuotta 2020.
Suomessa jääkiekkoseura HIFK perusti viime vuoden lopulla elektroniseen urheiluun erikoistuneen Helsinki Reds -joukkueen, joka kilpailee Overwatch-ammuntapelissä. Lisäksi jalkapallojoukkue SJK:lla on ollut tämän vuoden alusta saakka oma e-urheilujoukkueensa, joka osallistuu Fifa-peliturnauksiin.
E-urheilu kasvaa
25
293
Vastaukset
- istujapelaa
Pakaralihakset joutuvat koville.
"Urheilijoiden kouluttaminen tiedusteluaselajiin on Suomessa jo sodanaikainen perinne. Valmiiksi erinomaisessa fyysisessä kunnossa olevat urheilijat on perusteltua kouluttaa tehtäviin, jotka vaativat poikkeuksellisen hyvää fyysistä suorituskykyä" - huh-kun-on-raskasta
Colajuomia kittaavat elektroni-urheilijat palvelevat sitten samassa esikuntakomppaniassa sumopainijoiden kanssa.
Luontaisetuna sydänfilmi otetaan päivittäin.- raskasta-on
Luontaisetuna myös ilmaiset tekohampaat colansyömien tilalle.
- krhkkhkrrhkhkhrkh
"Linux on luopumista." (P. Nelonen 2003)
- Anonyymi
Ja se on Valetta!
- Anonyymi
Pentti on legenda!
- Anonyymi
Nyt on asiaa!
- Anonyymi
Näin se on!
- Anonyymi
E-urheilu on kasvava ala ja suomessa sekin on noussut jo jonkin verran. Suomiesports.fi sivustolta tulee luettua uutisia suomen ja muun maailman esports jutuista.
- Anonyymi
Windows 10 on luopumista
- Anonyymi
Ite pellaan linuksilla Perunapoikaa. Suapiko siitä rahhoo?
- Anonyymi
Ihan yhtä vähän kuin palstan palstan pelailijatkin saavat.
Plussalle jäät kuoitenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yhtä vähän kuin palstan palstan pelailijatkin saavat.
Plussalle jäät kuoitenkin.Miinukselle menee kun bios halkeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miinukselle menee kun bios halkeaa.
Tuollaiset puutaheinää heput maksavat ensin peleistä ja sitten pios halkeaa mutta kela korvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset puutaheinää heput maksavat ensin peleistä ja sitten pios halkeaa mutta kela korvaa.
PS5 on pelikone!
- Anonyymi
Sodankäynnin kannalta pelaaja joka ohjaa ropottia tosisodassa, voi olla kovassa asemassa! Tekoälyn rinnalla.
- Anonyymi
E-urheilu, tai elektroninen urheilu, ei todellakaan ole mitään urheilua eikä tule koskaan olemaan. Muun väittäminen on aivan tärähtänyttä. Tietokonepelien pelaaminen on tietty kivaa ja onhan nyt ihmiset pelannut toisiaan vastaan 80 -luvulta lähtien. Mutta ei tietokonepelien pelaaminen kyllä mitään urheilua ole vaikka kuinka pelaisit toisia vastaan. Se ei ole urheilua on pelaaminen sitten järkevä ja mukava harrastus tai älytöntä tiukkapipoista vääntöä ammattilaisena.
-urheilulla ei ole mitään tekemistä urheilun kanssa. Se, että heiluttelet sormiasi näppiksellä ja liikuttelet hiirtä ei ole mitään urheilua. Toki se voi olla kilpapelaamista, mutta urheilua se ei ole.e
Sitäpaisi elämässä pitää olla muutakin kuin pelaaminen. Tarvitaan ihan sitä oikeaa liikuntaa ja urheiluamys, jotta terveys pysyisi kunnossa. Se, että tosiaan heiluttelet sormiasi pelatessa ja pelihahmo hyppii ja juoksee näytöllä ei ole mitään urheilua. Kenen edun mukasta muka on, että liimaudutaan vain koneeseen tai mobiililaitteeseen pelaamaan? Lopputulos on rapakuntoinen ihramahainen kokiksella elävä sohvaperuna, joka hengästyy jo matkalla sohvalta jääkaapille eikä jaksa edes kantaa sitä tablettia tai läppäriä ennenpitkää. Siitä seuraa sitten kaikenlaisia terveysongelmia ja pahimmillaan esimerkiksi tyypin 2 diabetes. Itselläni tosin on tyypin 1 diabetes, mutta ylipäätänsä voin sanoa, että ei tyypin 2 diabeteskaan varmasti ole niin kiva, että sen saamista kannataisi oikein pyrkiä edistämään tahallaan.Jos elämä pyörii vain pelaamisen ympärillä niin on kuitenkin erittäin todennäköstä että sen sa kun kuvittelee urheilevansa sieltä sohvalta.
Itse olen pelannut tietokonepelejä 80 -luvulta asti ja olen itse koodannutkin niitä, mutta tämä nykyinen e-urheilutouhu on kyllä mennyt aivan älyttömäksi jo. Kyllä sitä pelata voi toisia ataan ja kilpailla sillä. Se voi olla kivaakin, mutta mitään urheilua se ei ole.- Anonyymi
Kyllähän esim shakki ja F-1 ovat urheilua. Ihan hyväkuntoisen näköisiä nuo e-urheilijat ovat pääsääntöisesti.
- Anonyymi
Kyllä se sattuu urheilua olemaan, mutta ei ehkä siinä mielessä, minkälaiseksi urheilu yleensä mielletään. Tullaksesi hyväksi pelaajaksi esim. Counter-Strikessa, Overwatchissa tai missä tahansa muussa kilpailullisessa pelissä, se vaatii valtavasti pelitunteja. Ei ole mikään salaisuus, että pelijoukkueet saattavat treenata sen 8 tuntia päivässä. Nämä e-urheilijat joutuvat myös harrastamaan sitä oikeaa urheilua, mikä sinulle on ilmeisesti henki ja elämä. Sen pelamisen vastapainona tulee myös se fyysinen ja henkinen puoli. Mitä itse olen satunnaisesti seurannut e-urheilua, niin pelijoukkueissa ei ole ainuttakaan lihavaa pelaajaa. Eli sitä stereotyyppiä, minkälaiseksi sinä heidät näet. Monet noista ammattipelaajista tekevät isommat tilit sillä pelaamisella, kuin joku koko työurallaan. Tämä saattaa olla mahdollista ihan muutaman vuoden aktiivisella uralla. Näissä kuvioissa liikkuu oikeasti isot rahat.
- Anonyymi
Parempi termi tälle olisikin EI-urheilu.
- Anonyymi
Just. Ja mitähän siitäkin muka tulee kun "e-urheilevat" läskimöykyt menee inttiin? Lyyhistyvät varmaan heti aseen painon alle kun ovat niin rapakunnossa muka urheiltuaan näppiksen edessä.
Tulevia armeijan droonikuskeja. ; )
- Anonyymi
Ettei vaan donitsi?
- Anonyymi
Tarkoitat varmaankin miinanpolkijoita. Jos jalkaväkimiina ei laukea sohvaperunan painosta niin ei se laukea sitten täydessä varustuksessa olevan hyväkuntoisen sotilaankaan painosta. Joten jos sohvaperuna ei laukaise miinaa niin muut voi surata turvalisesti perässä.
- Anonyymi
E-urheilukentillä kuohuu: julkisuuteen vuotanut viesti paljastaa juontajille ja selostajille maksettavat surkeat korvaukset
12.3.2021 14:4
liikevaihto yhteensä taitaa pyöriä n. miljardissa
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818367
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264538- 504108
- 543542
- 513116
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262566- 352218
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382033- 292026