Kenellä on kokemusta purjeveneen sähkömoottoreista

hypridman77

Hei
Kysyisin ,kun noita sähkömoottoreita alkaa tulemaan veneisiin .
Onko kenelläkään ? ja olisi hyvä tietää myös miten pelittää .

Sinällään fiksu ajatus todella äänettömästä koneesta.
Täällä on jotain muitakin merkkejä on markkinoilla

http://greenstarmarine.se/en/greenstar-10/

55

1067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiveikasta_

      Haluaisin nähdä veneen joka menee Greenstarin mukaan 40 watin teholla viittä solmua, 600:lla watilla 10 solmua, ja kahdella kilowatilla 15 solmua.

      • polkupyörätehoilla

        Sähköavusteisen pölkupyörän 250 wattisella moottorilla tuo kuvitteellinen vene kulkisi sitten varmaan noin 7 solmun vauhtia. No ei varmasti kulje.


    • VääräMielikuva

      Ei sähkömoottorista saa kovinkaan helposti äänetöntä. Vaikka itse moottori olisi kohtuu hiljainen, pitää vaihde meteliä senkin edestä. Kun samalla vaihteistolla kuljetaan eteen ja taakse, ovat rattaat melko suorat eli äänekkäät. Kun dieselistä otetaan yhtä vähäisesti tehoa, on sekin hiljainen. Jollet usko, käy Parainen - Nauvo sähkölautassa toteamassa. Se on hyvin äänekäs ja äänimaailma on kaikkea muuta kuin miellyttävä.

      • itelläs.on

        Jollet usko, käy itse jossain purjeveneessä, jossa on sähkömoottori. Minä olen ollut ja ainoa kuuluvissa oleva ääni tulee potkurista. Eihän asiallisesti asennettu pikkudieselikään mikään paha melulähde ole, mutta sähkömoottoriin verrattuna varsinainen jänisräikkä.

        Lisäksi tietysti reagointi tehovipuun on välitön ja alakierroksilla vääntömomenttia riittää.


      • Ei se kovin äänekäs ole. Ei juuri eroa diesellautoista, paitsi että dieselit on startissa äänekkäämpiä.


    • JärkevääKäyttöä

      Taitaa olla kirjoittajalla itsellään väärä mielikuva sähkömoottoreista, kun kirjoitat vaihteistosa, eihän sähkömoottreiessa välttämättä tarvita vaihteistoa eikä varmaan ole järkevääkään laittaa painon ja tehon häviöiden vuoksi, vaan pyörittää moottoria molempiin suuntiin sen mukaan minne päin on tarkoitus ajaa.

      • VääräMielikuva

        Juu ei ole vaihteistoa, jossa olisi eteen ja taakse vaihde. Pyydän kovasti anteeksi harhaanjohtavaa termiä. On siis pelkästään kulmavaihde, jolla muutetaan välityssuhdetta ja siirretään voima moottorilta potkuriin. Äänettömyyteen en silti usko, jos puhutaan kunnon tehoista eikä mistään airoja vastaavista voimista.


      • hehkulamppu40w
        VääräMielikuva kirjoitti:

        Juu ei ole vaihteistoa, jossa olisi eteen ja taakse vaihde. Pyydän kovasti anteeksi harhaanjohtavaa termiä. On siis pelkästään kulmavaihde, jolla muutetaan välityssuhdetta ja siirretään voima moottorilta potkuriin. Äänettömyyteen en silti usko, jos puhutaan kunnon tehoista eikä mistään airoja vastaavista voimista.

        Moottori voi olla akselilla, ja ilman kulmavaihdettakin, ja moottori jopa veden alla rungon ulkopuolella. Greenstarin tuolla linkissä ilmoittamilla vaatimattomilla tehoilla tosin ei pääse mitenkään siellä ilmoitettuihin nopeuksiin, muka pienimmän kahvinkeittimen teholla 10 solmua DD


      • käy.kuuntelemassa
        VääräMielikuva kirjoitti:

        Juu ei ole vaihteistoa, jossa olisi eteen ja taakse vaihde. Pyydän kovasti anteeksi harhaanjohtavaa termiä. On siis pelkästään kulmavaihde, jolla muutetaan välityssuhdetta ja siirretään voima moottorilta potkuriin. Äänettömyyteen en silti usko, jos puhutaan kunnon tehoista eikä mistään airoja vastaavista voimista.

        Siis joko yhdenpyöräparin kulmavaihde veneen pohjan alla, tai ei vaihteistoa ollenkaan akselivetoisessa. Ei pitäisi muutenkaan heitellä oletuksia, jos ei koskaan ole omin korvin kuullut ääntä, tai lähinnä sen puutetta.


    • "ja olisi hyvä tietää myös miten pelittää."

      Huonostihan ne pelittävät. Akkujen energiatiheys on edelleen niin surkea, että niillä ei kauaa ajella.

      Sähkömoottorit sopivat vain purjeveneisiin, joilla moottoria käytetään oikeasti vain rantautumiseen. Edes tyynessä akuilla ei pitkälle pääse.

    • etap28smies
    • Mutkut

      "Potkuri vedessä lataa lakkuja purjehdittaessa"

      Se aiheuttaa vastusta, ja lisäksi lataaminen on hidasta.

      Katsokaa akkujen hinnat, niiden kapasiteetti ja veneen puskemiseen tarvittava teho. Siitä se totuus selviää. Sähkömoottori ei toimi edes laskennallisesti, saati käytännössä.

      • kak3

      • 980754fadskljöajdsfö

        Tuollainen kapasiteetti on auttamattoman pieni. Etenkin kun akkuja ei suositella ladattavan yli 80 prosentin eikä purettavan lähellekään tyhjäksi.

        Minulla on kakkosautona 24 kWh:n Nissan Leaf ja olen sen verran seurannut akullisia vehkeitä, että pidän niitä järjettöminä purjeveneisiin. Kaunista haaveilua, mutta ei käytäntöä ennen läpimurtoa akkuteknologiassa.

        En uskalla olla vielä varma edes sähköautojen yleistymisestä, vaikka olen kelkan kyydissä itsekin.


      • timppa01

        Voi ladata 100 % ja voi ajaa lähes tyhjäksi. Olen eri mieltä kanssasi - minusta sähkömoottori soveltuu erinomaisesti purjeveneeseen enkä missään nimessä vaihtaisi takaisin dieseliin.


      • Yhtälöä

        Kirjoitit tuolla alempana että yhdellä latauksella pääsee 50 -100 merimailia. Kun akkukapasiteettisi on 5,4 kwh ja moottorisi 8 kilowattinen, niin eikös se vie puolitehollakin tunnissa 4 kwh ? Öö, olenko nyt laskuineni ihan metsässä, mutta kuinka tunnissa ehtisi noin kauas?


      • Joakim1
        Yhtälöä kirjoitti:

        Kirjoitit tuolla alempana että yhdellä latauksella pääsee 50 -100 merimailia. Kun akkukapasiteettisi on 5,4 kwh ja moottorisi 8 kilowattinen, niin eikös se vie puolitehollakin tunnissa 4 kwh ? Öö, olenko nyt laskuineni ihan metsässä, mutta kuinka tunnissa ehtisi noin kauas?

        Sähkömoottorilla joutuu nykyisillä akuilla tyytymään joko alhaiseen matkanopeuteen tai lyhyeen toimintasäteeseen. Tämä koskee myös autoja, mutta erityisesti veneitä, joissa dieselillä totutuilla matkanopeuksilla kulutus on jo liian suurta ja akut hyvin pieniä autoihin verrattuna. Uusissa Tesloissahan on jo 100 kWh akku. Tuo akku ilmeisesti maksaa n. 20 tonnia eli tuskin menee pitkään kun veneisiinkin saa ainakin useiden kymmenien kWh akkuja jotenkin järjellisellä hinnalla. Nykyisin sähkömoottori veneissä on vain 2-20 kWh akustoja.

        8 kW sähkömoottoria ei ole ajateltu ajettavaksi matka-ajossa 4 kW teholla vaan ehkä 1 kW teholla. Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M ja 50-100 M vaatisi jo ainakin 15 kWh akuston.

        Jos malttaa ajaa 3 solmua ja ei ole vastatuulta, tehoa kuluu vain n. 0,5 kW, jolloin 5 kWh akusto riittää jo 30 M.

        5 solmussa kulutus on ainakin 2 kW ja 5 kWh akustolla pääsee enäää 12,5 M. 6 solmussa ainakin 4 kW ja sillä pääsisi vain 7,5 M. Täydellä kaasulla voi kulkea jopa 7 solmua, mutta matkaa pääsee enää 4 M.


      • timppa01
        Joakim1 kirjoitti:

        Sähkömoottorilla joutuu nykyisillä akuilla tyytymään joko alhaiseen matkanopeuteen tai lyhyeen toimintasäteeseen. Tämä koskee myös autoja, mutta erityisesti veneitä, joissa dieselillä totutuilla matkanopeuksilla kulutus on jo liian suurta ja akut hyvin pieniä autoihin verrattuna. Uusissa Tesloissahan on jo 100 kWh akku. Tuo akku ilmeisesti maksaa n. 20 tonnia eli tuskin menee pitkään kun veneisiinkin saa ainakin useiden kymmenien kWh akkuja jotenkin järjellisellä hinnalla. Nykyisin sähkömoottori veneissä on vain 2-20 kWh akustoja.

        8 kW sähkömoottoria ei ole ajateltu ajettavaksi matka-ajossa 4 kW teholla vaan ehkä 1 kW teholla. Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M ja 50-100 M vaatisi jo ainakin 15 kWh akuston.

        Jos malttaa ajaa 3 solmua ja ei ole vastatuulta, tehoa kuluu vain n. 0,5 kW, jolloin 5 kWh akusto riittää jo 30 M.

        5 solmussa kulutus on ainakin 2 kW ja 5 kWh akustolla pääsee enäää 12,5 M. 6 solmussa ainakin 4 kW ja sillä pääsisi vain 7,5 M. Täydellä kaasulla voi kulkea jopa 7 solmua, mutta matkaa pääsee enää 4 M.

        juuri näin. Meillä on 14 kWh akusto. Käytännössä ajamme yleensä noin 4 solmua ja täysin tyynessä se vie muistaakseni noin 600-800 w. 100 mailia pääsee kun ajelee 3 solmua.


      • sähkökäytössä
        Yhtälöä kirjoitti:

        Kirjoitit tuolla alempana että yhdellä latauksella pääsee 50 -100 merimailia. Kun akkukapasiteettisi on 5,4 kwh ja moottorisi 8 kilowattinen, niin eikös se vie puolitehollakin tunnissa 4 kwh ? Öö, olenko nyt laskuineni ihan metsässä, mutta kuinka tunnissa ehtisi noin kauas?

        Yhdellä latauksella ajaa 6 solmua noin 4 tuntia PISTE !!
        http://www.alpha-batteries.co.uk/12v-110ah-leoch-powabloc-tubular-gel-battery/
        Näillä akuilla pärjää hyvin !!


      • Laituriin_pääsee
        Joakim1 kirjoitti:

        Sähkömoottorilla joutuu nykyisillä akuilla tyytymään joko alhaiseen matkanopeuteen tai lyhyeen toimintasäteeseen. Tämä koskee myös autoja, mutta erityisesti veneitä, joissa dieselillä totutuilla matkanopeuksilla kulutus on jo liian suurta ja akut hyvin pieniä autoihin verrattuna. Uusissa Tesloissahan on jo 100 kWh akku. Tuo akku ilmeisesti maksaa n. 20 tonnia eli tuskin menee pitkään kun veneisiinkin saa ainakin useiden kymmenien kWh akkuja jotenkin järjellisellä hinnalla. Nykyisin sähkömoottori veneissä on vain 2-20 kWh akustoja.

        8 kW sähkömoottoria ei ole ajateltu ajettavaksi matka-ajossa 4 kW teholla vaan ehkä 1 kW teholla. Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M ja 50-100 M vaatisi jo ainakin 15 kWh akuston.

        Jos malttaa ajaa 3 solmua ja ei ole vastatuulta, tehoa kuluu vain n. 0,5 kW, jolloin 5 kWh akusto riittää jo 30 M.

        5 solmussa kulutus on ainakin 2 kW ja 5 kWh akustolla pääsee enäää 12,5 M. 6 solmussa ainakin 4 kW ja sillä pääsisi vain 7,5 M. Täydellä kaasulla voi kulkea jopa 7 solmua, mutta matkaa pääsee enää 4 M.

        "Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M"
        Kulkee 1 kW:n teholla hidasta 4 solmun vauhtia tyynessä, ja vain tuon 20 merimailia. Käytännössä sähköllä ei kyllä matkaa tehdä. Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa.
        Greenstar tuolla antoi täysin epärealistisia lukuja. Ei ihme jos on konkassa.


      • Joakim1
        Laituriin_pääsee kirjoitti:

        "Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M"
        Kulkee 1 kW:n teholla hidasta 4 solmun vauhtia tyynessä, ja vain tuon 20 merimailia. Käytännössä sähköllä ei kyllä matkaa tehdä. Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa.
        Greenstar tuolla antoi täysin epärealistisia lukuja. Ei ihme jos on konkassa.

        Missä tuulessa joutuu käyttämään täyttä tehoa? Ei ole dieselillä tullut sellaista vastaan, vaan matkakierroksilla mennään. Yleensä sähkömoottorien teho on pienempi kuin dieselin, jonka ne korvaavat, mutta kuitenkin reilusti suurempi kuin matkakierrosten teho potkurikäyrällä.

        5 kWh on tietysti pieni akusto, mutta riittää hyvin sellaiselle, jolle apukone on oikeasti vain apukone eikä sillä ole tarkoitus tehdä päivämatkoja.


      • saakoverkkosähkö
        Laituriin_pääsee kirjoitti:

        "Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M"
        Kulkee 1 kW:n teholla hidasta 4 solmun vauhtia tyynessä, ja vain tuon 20 merimailia. Käytännössä sähköllä ei kyllä matkaa tehdä. Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa.
        Greenstar tuolla antoi täysin epärealistisia lukuja. Ei ihme jos on konkassa.

        "Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa."

        Kovemmassa vastatuulessa käytetään tietysti purjeveneessä niitä purjeita, eikä ajeta sähkömoottorilla akkuun varastoidulla energialla!
        Poikkeuksena vain kapeat salmet (oikeasti ahtaat kulkuväylät) ja satamaan ajo ja siellä liikkuminen. Niissä ei kauaa vietetä, joten akun ei pitäisi muutamasta käyttökerrasta mennä tyhjäksi. Koko homma perustuu tietysti siihen että ne akut saa jossain ladattua verkkovirralla, ellei näin olekaan ei hommasta oikeasti tule mitään. Agregaatti lataus on toki teknisesti mahdollista, mutta polttoainetta kuluu silloin selvästi enemmän kuin suoraan polttomoottorilla potkurin pyörittämiseen olisi kulunut, koska energian kierrätys sähköksi, akkuun ja taas takaisin mekaaniseksi alentaa olennaisesti hyötysuhdetta.


    • Pikkupaatteihin.ok

      Tuollaiset max 12kw sähkökoneet sopii pieniin, tai korkeintaam keskisuuriin purjeveneisiin.
      Järville, ja lyhyille avomeriosuuksille, muttei valtamerien ylityksiin. Esim. jos joudut myrskyyn, ja masto katkeaa, niin kusessa olet sähkökoneen kanssa,, keskellä "ei mitään".

    • timppa01

      Meillä on 8 kW sähkömoottori. Vene on 30jalk ja painaa 6t. 3 kesää on menty. Back upina on nestekaasukäyttöinen genu jolla saa sähköä moottoriin mutta ei ole koskaan käytetty. Yhdellä latauksella menee 50-100 nmls ja tuolla genulla 400 nmls. Ei pidä ääntä kun on suora akseli eikä vetolaitetta. Tehoa on enemmän kuin tarpeeksi. Regenerointikin on mutta pitää mennä 8 solmua jotta saa tarpeeksi tehoa. Siinä nopeudessa ei enää hidastusta huomaa.

      Mitä muuta haluat tietää?

      • Kokoaku

        Akun koon tietysti tahdon tietää. Jätit tarkoituksella oleellisimman tiedon kertomatta.


      • kapasiteetti

        Paljonko on akkuja, ja paljonko maksavat ja koska joutuu ostamaan uudet?


      • kapasiteetti

        Painaakos 30-jalkainen veneesi 6 tonnia niiden akkujen vuoksi?


      • timppa01
        Kokoaku kirjoitti:

        Akun koon tietysti tahdon tietää. Jätit tarkoituksella oleellisimman tiedon kertomatta.

        14 kwh

        akut painavat 150 kg yht 8 kpl


      • sähkömies22

      • kapasiteetti
        timppa01 kirjoitti:

        14 kwh

        akut painavat 150 kg yht 8 kpl

        Akkusi maksavat siis noin 5000 euroa, ja joutuessasi ajamaan navakkaan vastatuuleen moottorisi täydellä 8 kilowatin teholla ne akkusi ovat tyhjät alle kahdessa tunnissa.


      • timppa01
        kapasiteetti kirjoitti:

        Akkusi maksavat siis noin 5000 euroa, ja joutuessasi ajamaan navakkaan vastatuuleen moottorisi täydellä 8 kilowatin teholla ne akkusi ovat tyhjät alle kahdessa tunnissa.

        Isoin teho jolla olemme matkaa tehneet on toistaiseksi ollut 3 kW se oli 15 ms vastaiseen.

        Tottakai suunnittelemme reittiä enemmän kuin mitä dieselillä teimme koska on selvää että ei tällä mennä täyttä vauhtia koko päivää kuten dieselillä voi. Mutta meille se sopii hyvin kaikille ei varmaan sovi.


      • Purjehtinutpallonympäri
        kapasiteetti kirjoitti:

        Akkusi maksavat siis noin 5000 euroa, ja joutuessasi ajamaan navakkaan vastatuuleen moottorisi täydellä 8 kilowatin teholla ne akkusi ovat tyhjät alle kahdessa tunnissa.

        Ajan purjeilla ,kun tuulee .
        Sähkö on nykyaikaa.


      • Ssppss
        timppa01 kirjoitti:

        Isoin teho jolla olemme matkaa tehneet on toistaiseksi ollut 3 kW se oli 15 ms vastaiseen.

        Tottakai suunnittelemme reittiä enemmän kuin mitä dieselillä teimme koska on selvää että ei tällä mennä täyttä vauhtia koko päivää kuten dieselillä voi. Mutta meille se sopii hyvin kaikille ei varmaan sovi.

        3kW teholla purjeveneellä 15m/s vastatuuleen. Satua
        Tai ajatte jollalla jossain paikassa, missä ei ole aallon muodostusta.


      • aiemmin
        timppa01 kirjoitti:

        14 kwh

        akut painavat 150 kg yht 8 kpl

        Kirjoitit että 30-jalkainen veneesi painaa 6t.


    • Alehandr

      Sormi on jo liipasimella veneen sähköistämiseksi. Green Star Marine jatkaa toimintaa ilmeisesti konkurssipesän piikkiin ja oCeanvoltin sinänsä hieno systeemi on monimutkainen. Kiinnostavin ehkä Torqueedo. Voittava yhdistelmä olisi n 5kw sähköä, jolla normioloissa pärjäisi. Erikoisoloihin polttomoottorigenu.

      • timppa01

        Samat osathan noissa on kaikissa. Akut, akkujen valvontayksikkö, moottori, moottorinohjain, käyttölaite ja näyttö.

        Miksi mielestäsi joku on monimutkaisempi kuin joku toinen?


      • Alehandr
        timppa01 kirjoitti:

        Samat osathan noissa on kaikissa. Akut, akkujen valvontayksikkö, moottori, moottorinohjain, käyttölaite ja näyttö.

        Miksi mielestäsi joku on monimutkaisempi kuin joku toinen?

        Olen nähnyt veneen jossa oli Oceanvolt. Järjestelmää kontrolloitiin kolmella eri merkkisellä näytöllä, joista jokaisessa oma logiikkansa. Piuhaa, laatikkoa jne oli loputtomasti. GreenStarin ja Torqueedon tarjoukset ainakin näyttävät selkeämmiltä.


      • timppa01
        Alehandr kirjoitti:

        Olen nähnyt veneen jossa oli Oceanvolt. Järjestelmää kontrolloitiin kolmella eri merkkisellä näytöllä, joista jokaisessa oma logiikkansa. Piuhaa, laatikkoa jne oli loputtomasti. GreenStarin ja Torqueedon tarjoukset ainakin näyttävät selkeämmiltä.

        Meillä on juuri tuo Oceanvolt: ei siinä ole kuin yksi näyttö ja järjestelmässä kiertää vain yksi kaapeli jännitekaapelit. kokeilin muuten että toimii ilman näyttöäkin.


      • Alehandr
        timppa01 kirjoitti:

        Meillä on juuri tuo Oceanvolt: ei siinä ole kuin yksi näyttö ja järjestelmässä kiertää vain yksi kaapeli jännitekaapelit. kokeilin muuten että toimii ilman näyttöäkin.

        Kuulostaa hyvältä. Se yksi näyttö siis kertoo akuston tilan, latauksen/purun ja sitä käyttämällä saadaan regeneraatio toimimaan? Ihmettelinkin sitä näkemääni paattia kun oli kertakaikkinen sekamelska.


      • timppa01

        Kyllä


      • 150x

      • hyvätnaurut
        150x kirjoitti:

        Vedenalaispurje on veden alla pyörivä sylinteri joka hyödyntää Magnus-efektiä virtaavassa vedessä. Sähkömoottorin 1 hevosvoimalla saa 150 hevosvoimaa tehoa vastavirtaan nousemiseen.

        http://www.sname.org/HigherLogic/System/DownloadDocumentFile.ashx?DocumentFileKey=057689ce-d60b-45fc-9491-65dcaf5d8d55

        Olisi ollut aika hyvä aprillipila, kunhan olisi muistettu julkaista tuo aprillipäivänä.
        Jotenkin vaan tuntuu että siitä ei ollut kyse, vaan kirjoittajalta on fysiikan perusteet täysin hukassa.
        Teho on tietenkin = (-Vastus)*(aluksen vauhti) < 0 , kun v>0; eikä nostovoima*aluksen nopeus, kuten artikkelissa virheellisesti oletetaan. Kohtisuora voimahan ei työtä tee, mutta kun pistetulo on artikkelin kirjoittajalle jäänyt täysin hämäräksi, niin ...


      • roottorit

        Vastaavia virtauksen magnus-efektiä hyödyntäviä sylintereithänä tulee purjeiksi uuden Viking Linen laivankin katolle. Artikkelin underwater sail toimii ihan samalla periaatteella mutta veden alla ja se hyödyntää tuulen sijasta veden virtausta. Vesi on tiheämpää kuin ilma, joten vedenalaiset roottorisylinterit ovat pieniä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship


      • facepalmia
        roottorit kirjoitti:

        Vastaavia virtauksen magnus-efektiä hyödyntäviä sylintereithänä tulee purjeiksi uuden Viking Linen laivankin katolle. Artikkelin underwater sail toimii ihan samalla periaatteella mutta veden alla ja se hyödyntää tuulen sijasta veden virtausta. Vesi on tiheämpää kuin ilma, joten vedenalaiset roottorisylinterit ovat pieniä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship

        Vastaavasti myös ilmassa olevan roottorin tekemän työn teho on voiman kulkusuunnan suuntainen komponentti kertaa aluksen vauhti. Kun suhteellinentuuli tulee sivusta on kyseinen komponentti nostovoima. Jos tuuli tulee suoraan takaa on se taas vastusvoima.

        Aluksen liikkuessa vesivirtaus ei koskaan tule suoraan sivulta, vaan lähes suoraan edestä. Se ei tuota tehoa aivan samasta syystä kuin veneen kölikään ei tehoa veden suhteen tuota. Eli koska sen nostovoima on aina kohtisuorassa veneen kulkusuuntaan veden suhteen nostovoiman määritelmän seurauksena ja siksi sillä ei voi olla komponenttia aluksen nopeuden suunnassa. Vastusvoimalla taas on, mutta väärään suuntaan, joten sen tuottama teho on aina negatiivinen.


    • sähköinennn

      Hyvä ja kannattava investointi.

    • Gekkuliukko

      Kyllä minullekin tulee purjeveneeseen sähkömoottori jahka volvon pentagrammista aika jättää. Siihen viereen voisin ottaa sitten pikkuisen Hondan aggrekaatin jos sähkä jostain syystä loppuu pitkässä pläkässä ja pilvisyydessä. Kylllä polttomottorit on nähty.

    • Heliumz

      Nykyaikaa ....sähköllä mennään ja purjeet ylös .

    • odottakaasvaan

      Tämäkin viesti tullaan vielä poistamaan sääntöjen vastaisena.

    • auj4h5

      Älkää ostako sähkömoottoria kokeilematta. Se sopii hyvin kapeisiin tarpeisiin. Siitä ei pidä kuvitella liikaa kokeilematta.

      • VP2002

        Tämähän onkin oivallinen ja käytännönläheinen neuvo.


    • naispurjehtija79

      Mitä muuten noin sähkömoottorit maksavat ??

      • Venesähköä

        Aikanaan kun yli 10 v sitten laitoin sähkösisäkoneen apukoneeksi oli hinta kaikkineen samoissa kuin pikkudiesel. Nyt laitoin isommat aurinkokennot niin eipä ole paljoa maasähköä tarvinnut, tosin venekin on minulle sopivan kokoinen...


    • ekonoomi

      Ihmettelen sitä, että kukaan ei vastannut alkuperäiseen kysymykseen joka on: "Kenellä on kokemusta purjeveneen sähkömoottoreista".

      Siinähän tavoitellaan henkilöä tai organisaatiota, jolla on kokemusta purjeveneen sähkömoottoreista. Toistaiseksi kaikki (asiallisetkin) vastaukset käsittelevät ainoastaan niitä moottoreita ja niiden tekniikkaa.

      • ihmettelet

        On vastattu kysymykseen ja keskusteltu vastauksista, lue uudestaan.


      • Tarkasturi

        Minulla on kokemusta ainakin jäkaapin kompressorista, lämmittimen puhaltimesta ja painevesipumpusta. Mikä näistä sähkömoottoreista eniten kysyjää kiinnostaisi. Itse olen kokenut ne hyödyllisiksi verrattuna käsikäyttöisiin tai polttomoottoreihin vastaavissa sovelluksissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4858
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3233
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3155
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      415
      2276
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1402
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1166
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1138
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      121
      1042
    Aihe