Hei
Kysyisin ,kun noita sähkömoottoreita alkaa tulemaan veneisiin .
Onko kenelläkään ? ja olisi hyvä tietää myös miten pelittää .
Sinällään fiksu ajatus todella äänettömästä koneesta.
Täällä on jotain muitakin merkkejä on markkinoilla
http://greenstarmarine.se/en/greenstar-10/
Kenellä on kokemusta purjeveneen sähkömoottoreista
55
1067
Vastaukset
- toiveikasta_
Haluaisin nähdä veneen joka menee Greenstarin mukaan 40 watin teholla viittä solmua, 600:lla watilla 10 solmua, ja kahdella kilowatilla 15 solmua.
- polkupyörätehoilla
Sähköavusteisen pölkupyörän 250 wattisella moottorilla tuo kuvitteellinen vene kulkisi sitten varmaan noin 7 solmun vauhtia. No ei varmasti kulje.
- VääräMielikuva
Ei sähkömoottorista saa kovinkaan helposti äänetöntä. Vaikka itse moottori olisi kohtuu hiljainen, pitää vaihde meteliä senkin edestä. Kun samalla vaihteistolla kuljetaan eteen ja taakse, ovat rattaat melko suorat eli äänekkäät. Kun dieselistä otetaan yhtä vähäisesti tehoa, on sekin hiljainen. Jollet usko, käy Parainen - Nauvo sähkölautassa toteamassa. Se on hyvin äänekäs ja äänimaailma on kaikkea muuta kuin miellyttävä.
- itelläs.on
Jollet usko, käy itse jossain purjeveneessä, jossa on sähkömoottori. Minä olen ollut ja ainoa kuuluvissa oleva ääni tulee potkurista. Eihän asiallisesti asennettu pikkudieselikään mikään paha melulähde ole, mutta sähkömoottoriin verrattuna varsinainen jänisräikkä.
Lisäksi tietysti reagointi tehovipuun on välitön ja alakierroksilla vääntömomenttia riittää. Ei se kovin äänekäs ole. Ei juuri eroa diesellautoista, paitsi että dieselit on startissa äänekkäämpiä.
- JärkevääKäyttöä
Taitaa olla kirjoittajalla itsellään väärä mielikuva sähkömoottoreista, kun kirjoitat vaihteistosa, eihän sähkömoottreiessa välttämättä tarvita vaihteistoa eikä varmaan ole järkevääkään laittaa painon ja tehon häviöiden vuoksi, vaan pyörittää moottoria molempiin suuntiin sen mukaan minne päin on tarkoitus ajaa.
- VääräMielikuva
Juu ei ole vaihteistoa, jossa olisi eteen ja taakse vaihde. Pyydän kovasti anteeksi harhaanjohtavaa termiä. On siis pelkästään kulmavaihde, jolla muutetaan välityssuhdetta ja siirretään voima moottorilta potkuriin. Äänettömyyteen en silti usko, jos puhutaan kunnon tehoista eikä mistään airoja vastaavista voimista.
- hehkulamppu40w
VääräMielikuva kirjoitti:
Juu ei ole vaihteistoa, jossa olisi eteen ja taakse vaihde. Pyydän kovasti anteeksi harhaanjohtavaa termiä. On siis pelkästään kulmavaihde, jolla muutetaan välityssuhdetta ja siirretään voima moottorilta potkuriin. Äänettömyyteen en silti usko, jos puhutaan kunnon tehoista eikä mistään airoja vastaavista voimista.
Moottori voi olla akselilla, ja ilman kulmavaihdettakin, ja moottori jopa veden alla rungon ulkopuolella. Greenstarin tuolla linkissä ilmoittamilla vaatimattomilla tehoilla tosin ei pääse mitenkään siellä ilmoitettuihin nopeuksiin, muka pienimmän kahvinkeittimen teholla 10 solmua DD
- käy.kuuntelemassa
VääräMielikuva kirjoitti:
Juu ei ole vaihteistoa, jossa olisi eteen ja taakse vaihde. Pyydän kovasti anteeksi harhaanjohtavaa termiä. On siis pelkästään kulmavaihde, jolla muutetaan välityssuhdetta ja siirretään voima moottorilta potkuriin. Äänettömyyteen en silti usko, jos puhutaan kunnon tehoista eikä mistään airoja vastaavista voimista.
Siis joko yhdenpyöräparin kulmavaihde veneen pohjan alla, tai ei vaihteistoa ollenkaan akselivetoisessa. Ei pitäisi muutenkaan heitellä oletuksia, jos ei koskaan ole omin korvin kuullut ääntä, tai lähinnä sen puutetta.
"ja olisi hyvä tietää myös miten pelittää."
Huonostihan ne pelittävät. Akkujen energiatiheys on edelleen niin surkea, että niillä ei kauaa ajella.
Sähkömoottorit sopivat vain purjeveneisiin, joilla moottoria käytetään oikeasti vain rantautumiseen. Edes tyynessä akuilla ei pitkälle pääse.- etap28smies
Potkuri vedessä lataa lakkuja purjehdittaessa ja pelkällä sähkömoottorilla 6 solmua helposti. Tässä videoita https://www.youtube.com/watch?v=5NoU017_8WU
Erinomainen laite suosittelen . - Mutkut
"Potkuri vedessä lataa lakkuja purjehdittaessa"
Se aiheuttaa vastusta, ja lisäksi lataaminen on hidasta.
Katsokaa akkujen hinnat, niiden kapasiteetti ja veneen puskemiseen tarvittava teho. Siitä se totuus selviää. Sähkömoottori ei toimi edes laskennallisesti, saati käytännössä.- kak3
Noh. 5kWh akkukapasiteetti ,lifeypo4 akkuja maksaisi n 1700e.
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP400AHA-LiFeYPO4-3-2V-400Ah.html
Ai mistä toi 5kw tuli mieleen? Tästä http://oceanvolt.com/testimonials/x-yachts-x-302-electric-sailboat/ - 980754fadskljöajdsfö
Tuollainen kapasiteetti on auttamattoman pieni. Etenkin kun akkuja ei suositella ladattavan yli 80 prosentin eikä purettavan lähellekään tyhjäksi.
Minulla on kakkosautona 24 kWh:n Nissan Leaf ja olen sen verran seurannut akullisia vehkeitä, että pidän niitä järjettöminä purjeveneisiin. Kaunista haaveilua, mutta ei käytäntöä ennen läpimurtoa akkuteknologiassa.
En uskalla olla vielä varma edes sähköautojen yleistymisestä, vaikka olen kelkan kyydissä itsekin. - timppa01
Voi ladata 100 % ja voi ajaa lähes tyhjäksi. Olen eri mieltä kanssasi - minusta sähkömoottori soveltuu erinomaisesti purjeveneeseen enkä missään nimessä vaihtaisi takaisin dieseliin.
- Yhtälöä
Kirjoitit tuolla alempana että yhdellä latauksella pääsee 50 -100 merimailia. Kun akkukapasiteettisi on 5,4 kwh ja moottorisi 8 kilowattinen, niin eikös se vie puolitehollakin tunnissa 4 kwh ? Öö, olenko nyt laskuineni ihan metsässä, mutta kuinka tunnissa ehtisi noin kauas?
- Joakim1
Yhtälöä kirjoitti:
Kirjoitit tuolla alempana että yhdellä latauksella pääsee 50 -100 merimailia. Kun akkukapasiteettisi on 5,4 kwh ja moottorisi 8 kilowattinen, niin eikös se vie puolitehollakin tunnissa 4 kwh ? Öö, olenko nyt laskuineni ihan metsässä, mutta kuinka tunnissa ehtisi noin kauas?
Sähkömoottorilla joutuu nykyisillä akuilla tyytymään joko alhaiseen matkanopeuteen tai lyhyeen toimintasäteeseen. Tämä koskee myös autoja, mutta erityisesti veneitä, joissa dieselillä totutuilla matkanopeuksilla kulutus on jo liian suurta ja akut hyvin pieniä autoihin verrattuna. Uusissa Tesloissahan on jo 100 kWh akku. Tuo akku ilmeisesti maksaa n. 20 tonnia eli tuskin menee pitkään kun veneisiinkin saa ainakin useiden kymmenien kWh akkuja jotenkin järjellisellä hinnalla. Nykyisin sähkömoottori veneissä on vain 2-20 kWh akustoja.
8 kW sähkömoottoria ei ole ajateltu ajettavaksi matka-ajossa 4 kW teholla vaan ehkä 1 kW teholla. Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M ja 50-100 M vaatisi jo ainakin 15 kWh akuston.
Jos malttaa ajaa 3 solmua ja ei ole vastatuulta, tehoa kuluu vain n. 0,5 kW, jolloin 5 kWh akusto riittää jo 30 M.
5 solmussa kulutus on ainakin 2 kW ja 5 kWh akustolla pääsee enäää 12,5 M. 6 solmussa ainakin 4 kW ja sillä pääsisi vain 7,5 M. Täydellä kaasulla voi kulkea jopa 7 solmua, mutta matkaa pääsee enää 4 M. - timppa01
Joakim1 kirjoitti:
Sähkömoottorilla joutuu nykyisillä akuilla tyytymään joko alhaiseen matkanopeuteen tai lyhyeen toimintasäteeseen. Tämä koskee myös autoja, mutta erityisesti veneitä, joissa dieselillä totutuilla matkanopeuksilla kulutus on jo liian suurta ja akut hyvin pieniä autoihin verrattuna. Uusissa Tesloissahan on jo 100 kWh akku. Tuo akku ilmeisesti maksaa n. 20 tonnia eli tuskin menee pitkään kun veneisiinkin saa ainakin useiden kymmenien kWh akkuja jotenkin järjellisellä hinnalla. Nykyisin sähkömoottori veneissä on vain 2-20 kWh akustoja.
8 kW sähkömoottoria ei ole ajateltu ajettavaksi matka-ajossa 4 kW teholla vaan ehkä 1 kW teholla. Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M ja 50-100 M vaatisi jo ainakin 15 kWh akuston.
Jos malttaa ajaa 3 solmua ja ei ole vastatuulta, tehoa kuluu vain n. 0,5 kW, jolloin 5 kWh akusto riittää jo 30 M.
5 solmussa kulutus on ainakin 2 kW ja 5 kWh akustolla pääsee enäää 12,5 M. 6 solmussa ainakin 4 kW ja sillä pääsisi vain 7,5 M. Täydellä kaasulla voi kulkea jopa 7 solmua, mutta matkaa pääsee enää 4 M.juuri näin. Meillä on 14 kWh akusto. Käytännössä ajamme yleensä noin 4 solmua ja täysin tyynessä se vie muistaakseni noin 600-800 w. 100 mailia pääsee kun ajelee 3 solmua.
- sähkökäytössä
Yhtälöä kirjoitti:
Kirjoitit tuolla alempana että yhdellä latauksella pääsee 50 -100 merimailia. Kun akkukapasiteettisi on 5,4 kwh ja moottorisi 8 kilowattinen, niin eikös se vie puolitehollakin tunnissa 4 kwh ? Öö, olenko nyt laskuineni ihan metsässä, mutta kuinka tunnissa ehtisi noin kauas?
Yhdellä latauksella ajaa 6 solmua noin 4 tuntia PISTE !!
http://www.alpha-batteries.co.uk/12v-110ah-leoch-powabloc-tubular-gel-battery/
Näillä akuilla pärjää hyvin !! - Laituriin_pääsee
Joakim1 kirjoitti:
Sähkömoottorilla joutuu nykyisillä akuilla tyytymään joko alhaiseen matkanopeuteen tai lyhyeen toimintasäteeseen. Tämä koskee myös autoja, mutta erityisesti veneitä, joissa dieselillä totutuilla matkanopeuksilla kulutus on jo liian suurta ja akut hyvin pieniä autoihin verrattuna. Uusissa Tesloissahan on jo 100 kWh akku. Tuo akku ilmeisesti maksaa n. 20 tonnia eli tuskin menee pitkään kun veneisiinkin saa ainakin useiden kymmenien kWh akkuja jotenkin järjellisellä hinnalla. Nykyisin sähkömoottori veneissä on vain 2-20 kWh akustoja.
8 kW sähkömoottoria ei ole ajateltu ajettavaksi matka-ajossa 4 kW teholla vaan ehkä 1 kW teholla. Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M ja 50-100 M vaatisi jo ainakin 15 kWh akuston.
Jos malttaa ajaa 3 solmua ja ei ole vastatuulta, tehoa kuluu vain n. 0,5 kW, jolloin 5 kWh akusto riittää jo 30 M.
5 solmussa kulutus on ainakin 2 kW ja 5 kWh akustolla pääsee enäää 12,5 M. 6 solmussa ainakin 4 kW ja sillä pääsisi vain 7,5 M. Täydellä kaasulla voi kulkea jopa 7 solmua, mutta matkaa pääsee enää 4 M."Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M"
Kulkee 1 kW:n teholla hidasta 4 solmun vauhtia tyynessä, ja vain tuon 20 merimailia. Käytännössä sähköllä ei kyllä matkaa tehdä. Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa.
Greenstar tuolla antoi täysin epärealistisia lukuja. Ei ihme jos on konkassa. - Joakim1
Laituriin_pääsee kirjoitti:
"Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M"
Kulkee 1 kW:n teholla hidasta 4 solmun vauhtia tyynessä, ja vain tuon 20 merimailia. Käytännössä sähköllä ei kyllä matkaa tehdä. Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa.
Greenstar tuolla antoi täysin epärealistisia lukuja. Ei ihme jos on konkassa.Missä tuulessa joutuu käyttämään täyttä tehoa? Ei ole dieselillä tullut sellaista vastaan, vaan matkakierroksilla mennään. Yleensä sähkömoottorien teho on pienempi kuin dieselin, jonka ne korvaavat, mutta kuitenkin reilusti suurempi kuin matkakierrosten teho potkurikäyrällä.
5 kWh on tietysti pieni akusto, mutta riittää hyvin sellaiselle, jolle apukone on oikeasti vain apukone eikä sillä ole tarkoitus tehdä päivämatkoja. - saakoverkkosähkö
Laituriin_pääsee kirjoitti:
"Vene johon riittää 8 kW huipputeho kulkee 1 kW:llä ehkä 4 solmua. 5 kWh akustolla pääsee siis 20 M"
Kulkee 1 kW:n teholla hidasta 4 solmun vauhtia tyynessä, ja vain tuon 20 merimailia. Käytännössä sähköllä ei kyllä matkaa tehdä. Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa.
Greenstar tuolla antoi täysin epärealistisia lukuja. Ei ihme jos on konkassa."Kovemassa vastatuulessa joutuu käyttämään täyttä 8 kW:n tehoa jolloin tuollainen uusi ja täyteen ladattu 5,4 kwh akusto tyhjenee jo hiukan yli 40:ssä minuutissa."
Kovemmassa vastatuulessa käytetään tietysti purjeveneessä niitä purjeita, eikä ajeta sähkömoottorilla akkuun varastoidulla energialla!
Poikkeuksena vain kapeat salmet (oikeasti ahtaat kulkuväylät) ja satamaan ajo ja siellä liikkuminen. Niissä ei kauaa vietetä, joten akun ei pitäisi muutamasta käyttökerrasta mennä tyhjäksi. Koko homma perustuu tietysti siihen että ne akut saa jossain ladattua verkkovirralla, ellei näin olekaan ei hommasta oikeasti tule mitään. Agregaatti lataus on toki teknisesti mahdollista, mutta polttoainetta kuluu silloin selvästi enemmän kuin suoraan polttomoottorilla potkurin pyörittämiseen olisi kulunut, koska energian kierrätys sähköksi, akkuun ja taas takaisin mekaaniseksi alentaa olennaisesti hyötysuhdetta.
- Pikkupaatteihin.ok
Tuollaiset max 12kw sähkökoneet sopii pieniin, tai korkeintaam keskisuuriin purjeveneisiin.
Järville, ja lyhyille avomeriosuuksille, muttei valtamerien ylityksiin. Esim. jos joudut myrskyyn, ja masto katkeaa, niin kusessa olet sähkökoneen kanssa,, keskellä "ei mitään". - timppa01
Meillä on 8 kW sähkömoottori. Vene on 30jalk ja painaa 6t. 3 kesää on menty. Back upina on nestekaasukäyttöinen genu jolla saa sähköä moottoriin mutta ei ole koskaan käytetty. Yhdellä latauksella menee 50-100 nmls ja tuolla genulla 400 nmls. Ei pidä ääntä kun on suora akseli eikä vetolaitetta. Tehoa on enemmän kuin tarpeeksi. Regenerointikin on mutta pitää mennä 8 solmua jotta saa tarpeeksi tehoa. Siinä nopeudessa ei enää hidastusta huomaa.
Mitä muuta haluat tietää?- Kokoaku
Akun koon tietysti tahdon tietää. Jätit tarkoituksella oleellisimman tiedon kertomatta.
- kapasiteetti
Paljonko on akkuja, ja paljonko maksavat ja koska joutuu ostamaan uudet?
- kapasiteetti
Painaakos 30-jalkainen veneesi 6 tonnia niiden akkujen vuoksi?
- timppa01
Kokoaku kirjoitti:
Akun koon tietysti tahdon tietää. Jätit tarkoituksella oleellisimman tiedon kertomatta.
14 kwh
akut painavat 150 kg yht 8 kpl - sähkömies22
kapasiteetti kirjoitti:
Paljonko on akkuja, ja paljonko maksavat ja koska joutuu ostamaan uudet?
Minulla 3 http://www.alpha-batteries.co.uk/12v-110ah-leoch-powabloc-tubular-gel-battery/
ja n. 30 nm 6 solmulla pääsen . vene 27 jalkaa. - kapasiteetti
timppa01 kirjoitti:
14 kwh
akut painavat 150 kg yht 8 kplAkkusi maksavat siis noin 5000 euroa, ja joutuessasi ajamaan navakkaan vastatuuleen moottorisi täydellä 8 kilowatin teholla ne akkusi ovat tyhjät alle kahdessa tunnissa.
- timppa01
kapasiteetti kirjoitti:
Akkusi maksavat siis noin 5000 euroa, ja joutuessasi ajamaan navakkaan vastatuuleen moottorisi täydellä 8 kilowatin teholla ne akkusi ovat tyhjät alle kahdessa tunnissa.
Isoin teho jolla olemme matkaa tehneet on toistaiseksi ollut 3 kW se oli 15 ms vastaiseen.
Tottakai suunnittelemme reittiä enemmän kuin mitä dieselillä teimme koska on selvää että ei tällä mennä täyttä vauhtia koko päivää kuten dieselillä voi. Mutta meille se sopii hyvin kaikille ei varmaan sovi. - Purjehtinutpallonympäri
kapasiteetti kirjoitti:
Akkusi maksavat siis noin 5000 euroa, ja joutuessasi ajamaan navakkaan vastatuuleen moottorisi täydellä 8 kilowatin teholla ne akkusi ovat tyhjät alle kahdessa tunnissa.
Ajan purjeilla ,kun tuulee .
Sähkö on nykyaikaa. - Ssppss
timppa01 kirjoitti:
Isoin teho jolla olemme matkaa tehneet on toistaiseksi ollut 3 kW se oli 15 ms vastaiseen.
Tottakai suunnittelemme reittiä enemmän kuin mitä dieselillä teimme koska on selvää että ei tällä mennä täyttä vauhtia koko päivää kuten dieselillä voi. Mutta meille se sopii hyvin kaikille ei varmaan sovi.3kW teholla purjeveneellä 15m/s vastatuuleen. Satua
Tai ajatte jollalla jossain paikassa, missä ei ole aallon muodostusta. - aiemmin
timppa01 kirjoitti:
14 kwh
akut painavat 150 kg yht 8 kplKirjoitit että 30-jalkainen veneesi painaa 6t.
- Alehandr
Sormi on jo liipasimella veneen sähköistämiseksi. Green Star Marine jatkaa toimintaa ilmeisesti konkurssipesän piikkiin ja oCeanvoltin sinänsä hieno systeemi on monimutkainen. Kiinnostavin ehkä Torqueedo. Voittava yhdistelmä olisi n 5kw sähköä, jolla normioloissa pärjäisi. Erikoisoloihin polttomoottorigenu.
- timppa01
Samat osathan noissa on kaikissa. Akut, akkujen valvontayksikkö, moottori, moottorinohjain, käyttölaite ja näyttö.
Miksi mielestäsi joku on monimutkaisempi kuin joku toinen? - Alehandr
timppa01 kirjoitti:
Samat osathan noissa on kaikissa. Akut, akkujen valvontayksikkö, moottori, moottorinohjain, käyttölaite ja näyttö.
Miksi mielestäsi joku on monimutkaisempi kuin joku toinen?Olen nähnyt veneen jossa oli Oceanvolt. Järjestelmää kontrolloitiin kolmella eri merkkisellä näytöllä, joista jokaisessa oma logiikkansa. Piuhaa, laatikkoa jne oli loputtomasti. GreenStarin ja Torqueedon tarjoukset ainakin näyttävät selkeämmiltä.
- timppa01
Alehandr kirjoitti:
Olen nähnyt veneen jossa oli Oceanvolt. Järjestelmää kontrolloitiin kolmella eri merkkisellä näytöllä, joista jokaisessa oma logiikkansa. Piuhaa, laatikkoa jne oli loputtomasti. GreenStarin ja Torqueedon tarjoukset ainakin näyttävät selkeämmiltä.
Meillä on juuri tuo Oceanvolt: ei siinä ole kuin yksi näyttö ja järjestelmässä kiertää vain yksi kaapeli jännitekaapelit. kokeilin muuten että toimii ilman näyttöäkin.
- Alehandr
timppa01 kirjoitti:
Meillä on juuri tuo Oceanvolt: ei siinä ole kuin yksi näyttö ja järjestelmässä kiertää vain yksi kaapeli jännitekaapelit. kokeilin muuten että toimii ilman näyttöäkin.
Kuulostaa hyvältä. Se yksi näyttö siis kertoo akuston tilan, latauksen/purun ja sitä käyttämällä saadaan regeneraatio toimimaan? Ihmettelinkin sitä näkemääni paattia kun oli kertakaikkinen sekamelska.
- timppa01
Kyllä
- 150x
Vedenalaispurje on veden alla pyörivä sylinteri joka hyödyntää Magnus-efektiä virtaavassa vedessä. Sähkömoottorin 1 hevosvoimalla saa 150 hevosvoimaa tehoa vastavirtaan nousemiseen.
http://www.sname.org/HigherLogic/System/DownloadDocumentFile.ashx?DocumentFileKey=057689ce-d60b-45fc-9491-65dcaf5d8d55 - hyvätnaurut
150x kirjoitti:
Vedenalaispurje on veden alla pyörivä sylinteri joka hyödyntää Magnus-efektiä virtaavassa vedessä. Sähkömoottorin 1 hevosvoimalla saa 150 hevosvoimaa tehoa vastavirtaan nousemiseen.
http://www.sname.org/HigherLogic/System/DownloadDocumentFile.ashx?DocumentFileKey=057689ce-d60b-45fc-9491-65dcaf5d8d55Olisi ollut aika hyvä aprillipila, kunhan olisi muistettu julkaista tuo aprillipäivänä.
Jotenkin vaan tuntuu että siitä ei ollut kyse, vaan kirjoittajalta on fysiikan perusteet täysin hukassa.
Teho on tietenkin = (-Vastus)*(aluksen vauhti) < 0 , kun v>0; eikä nostovoima*aluksen nopeus, kuten artikkelissa virheellisesti oletetaan. Kohtisuora voimahan ei työtä tee, mutta kun pistetulo on artikkelin kirjoittajalle jäänyt täysin hämäräksi, niin ... - roottorit
Vastaavia virtauksen magnus-efektiä hyödyntäviä sylintereithänä tulee purjeiksi uuden Viking Linen laivankin katolle. Artikkelin underwater sail toimii ihan samalla periaatteella mutta veden alla ja se hyödyntää tuulen sijasta veden virtausta. Vesi on tiheämpää kuin ilma, joten vedenalaiset roottorisylinterit ovat pieniä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship - facepalmia
roottorit kirjoitti:
Vastaavia virtauksen magnus-efektiä hyödyntäviä sylintereithänä tulee purjeiksi uuden Viking Linen laivankin katolle. Artikkelin underwater sail toimii ihan samalla periaatteella mutta veden alla ja se hyödyntää tuulen sijasta veden virtausta. Vesi on tiheämpää kuin ilma, joten vedenalaiset roottorisylinterit ovat pieniä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_shipVastaavasti myös ilmassa olevan roottorin tekemän työn teho on voiman kulkusuunnan suuntainen komponentti kertaa aluksen vauhti. Kun suhteellinentuuli tulee sivusta on kyseinen komponentti nostovoima. Jos tuuli tulee suoraan takaa on se taas vastusvoima.
Aluksen liikkuessa vesivirtaus ei koskaan tule suoraan sivulta, vaan lähes suoraan edestä. Se ei tuota tehoa aivan samasta syystä kuin veneen kölikään ei tehoa veden suhteen tuota. Eli koska sen nostovoima on aina kohtisuorassa veneen kulkusuuntaan veden suhteen nostovoiman määritelmän seurauksena ja siksi sillä ei voi olla komponenttia aluksen nopeuden suunnassa. Vastusvoimalla taas on, mutta väärään suuntaan, joten sen tuottama teho on aina negatiivinen.
- sähköinennn
Hyvä ja kannattava investointi.
- Gekkuliukko
Kyllä minullekin tulee purjeveneeseen sähkömoottori jahka volvon pentagrammista aika jättää. Siihen viereen voisin ottaa sitten pikkuisen Hondan aggrekaatin jos sähkä jostain syystä loppuu pitkässä pläkässä ja pilvisyydessä. Kylllä polttomottorit on nähty.
- Heliumz
Nykyaikaa ....sähköllä mennään ja purjeet ylös .
- odottakaasvaan
Tämäkin viesti tullaan vielä poistamaan sääntöjen vastaisena.
- auj4h5
Älkää ostako sähkömoottoria kokeilematta. Se sopii hyvin kapeisiin tarpeisiin. Siitä ei pidä kuvitella liikaa kokeilematta.
- VP2002
Tämähän onkin oivallinen ja käytännönläheinen neuvo.
- naispurjehtija79
Mitä muuten noin sähkömoottorit maksavat ??
- Venesähköä
Aikanaan kun yli 10 v sitten laitoin sähkösisäkoneen apukoneeksi oli hinta kaikkineen samoissa kuin pikkudiesel. Nyt laitoin isommat aurinkokennot niin eipä ole paljoa maasähköä tarvinnut, tosin venekin on minulle sopivan kokoinen...
- ekonoomi
Ihmettelen sitä, että kukaan ei vastannut alkuperäiseen kysymykseen joka on: "Kenellä on kokemusta purjeveneen sähkömoottoreista".
Siinähän tavoitellaan henkilöä tai organisaatiota, jolla on kokemusta purjeveneen sähkömoottoreista. Toistaiseksi kaikki (asiallisetkin) vastaukset käsittelevät ainoastaan niitä moottoreita ja niiden tekniikkaa.- ihmettelet
On vastattu kysymykseen ja keskusteltu vastauksista, lue uudestaan.
- Tarkasturi
Minulla on kokemusta ainakin jäkaapin kompressorista, lämmittimen puhaltimesta ja painevesipumpusta. Mikä näistä sähkömoottoreista eniten kysyjää kiinnostaisi. Itse olen kokenut ne hyödyllisiksi verrattuna käsikäyttöisiin tai polttomoottoreihin vastaavissa sovelluksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064858Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403233Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503155Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4152276Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371402Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761217
- 711166
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311138Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1211042