Olen hankkinutPanasonic Lumix DMC-GX80 peilittömän järkkärin. En saa em.kameralla otettuja raw kuvia auki Lightroomila (jpg ja videokuvat aukeavat). Voiko olla että Lightroomin versio on vanha tai mikä mättää? Nikonin kuvat aukeavat oikein hyvin Lightroomissa (paitsi ei videot).
Raw kuvat eivät avaudu Lightroomilla
4
2539
Vastaukset
- kdjiwqyfr
Sehän on selvä, että ei uuden kameran tiedostot aukea antiikkisella ohjelmalla.
Katso, vieläkö saat siihen ilmaisen RAW convertteri päivityksen.
Itse ohjelmaa ei ehkä enää voi päivittää, kuin maksullisesti. Päivitykset yleensä loppuu uuden version tullessa markkinoille. - Opettelua
Lumixiin saa imuroitua Raw ohjelman avaus/ käsittelyohjelman, joka äkikseltään tuntuu aika kömpelöltä. Lightroomissa vaati 6.6 version. (Laitevalmistajan sivuilta)
- niin_se
Lumixien mukana tulee japanilainen Silkypix-kuvankäsittelyohjelma. Viime vuonna hankkimani kameran liitännäisenä oli versio 4.0.
Ohjelman logiikan omaksuminen vie jonkin aikaa, mutta ainakin itsestäni se on alkanut tuntumaan RAW-käsittelyssä loogisemmalta ja näppärämmältä kuin Lightroom ja muut läntiset vastineet. Näyttää olevan imuroitavissa yhtiön sivuilta, viimeisin versionumero on 8. - LuontoTutuksi
Yksi konsti (jota olen joutunut käyttämään) on konvertoida RAW-tiedostot ensin DNG-muotoon, jota vanhatkin Lightroomit tukevat. DNG konvertterin voi imuroida ilmaiseksi Adoben sivuilta. Ylimääräinen askel prosessissa, mutta kone voi rumpsutella kuvia formaatista toiseen taustalla kun katselet vaikka luontofilmejä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379