Mies kiristää avioehtosopimuksen

Elmaa

Hei!

Olen ollut mieheni kanssa naimisissa noin 8-vuotta. Ennen avioliittoa päätimme, että meillä ei ole mitään tarvetta avioehtosopimukselle.

Tässä vähän aikaa sitten mieheni sitten erään riidan yhteydessä laittoi minulle viestin, että jos en suostu avioehtosopimusta allekirjoittamaan, niin sitten se on meille ero. Tulkitsen tuon kiristykseksi.

Inhottaa, että onko meidän suhde sitten noin vähän arvoinen...siis onko raha tärkeämpää kuin minä? Ja inhottavaa, että avioehtosopimukseen pakotetaan. Eli jos haluan jatkaa hänen kanssaan suhdetta minun on pakko lähikoina allekirjoittaa hänen sopimus todistajien läsnä ollessa.

Miten itse toimisitte tällaisessa tilanteessa?

81

2730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7369

      Leikkaisin matot halki!

    • Hei Elmaa

      Riidan yhteydessä mies on laittanut ehdoksi suhteen jatkamiselle avioehtosopimuksen. En tiedä tietenkään taustoja, en omaisuuttanne enkä muuta siihen liittyvää. Joten en kommentoi taloudellista enkä juridista puolta. Haluaisin kuitenkin kommentoida parisuhteen viestintää.

      Parisuhteessa ei saisi koskaan viedä agendaansa läpi pakottamalla, kiristämällä tai uhkaamalla. Sellainen ei kuulu terveeseen kommunikointiin. Sen sijaan tulisi ristiriitatilanteissakin muistaa kuunnella toista ja kertoa avoimesti omista tarpeistaan, tunteistaan yms. Minulle tuli vaikutelma, että mitään erityistä perustetta tälle avioehtosopimukselle ei ollut vaan se oli riidassa turhautumisen, suuttumisen tms. ilmaus ja väline jolla riita provosoitui erouhkaukseksi.

      On ymmärrettävää, että jokainen tulee joskus sanoneeksi suuttuneena sanoja, joita ei ehkä hetken päästä haluaisikaan eikä tarkoittaisikaan. Mutta aikuisen ihmisen kuuluu silloin selvittää asia, pyytää anteeksi, kertoa mitä oikeastaan tahtoi sanoa ja sitoutua siihen, ettei jatkossa moisia ylilyöntejä enää tapahdu.

      Pariviestinnän kursseilta voi saada hyvää vertaistukea ja oppimista vuorovaikutustaidoista. Miten riidellessäkin voi toimia oikein ja kunnioittavasti toista kohtaan. Erolla kiristäminen /uhkailu oman kannan vahvistamiseksi ei koskaan tuota rakentavaa lopputulosta. Jos ihan oikeasti tahtoo erota, se tulee ottaa puheeksi eri tavalla, ei kiristysaseena.

      Toivon, että voitte keskustella siitä, mistä nyt oikeastaan on kyse, ja miten tästä eteenpäin. Selvittää, haluatteko molemmat jatkaa liittoanne. Vai miettiikö toinen osapuoli vakavissaan eroa. Tarvittaessa keskusteluun saa ammattilaisen tukea esim. kirkon perheasiain neuvottelukeskuksista tai yksityisiltä pari- ja perheterapeuteilta.

      Merja, diakoni

      • Kirkonperheneuvontaa

        Onko Merjan terapeutti opinnoissa nyt päästy parisuhteisiin?


    • äläallekirjoita

      Minä ainakin ajattelisin, että mies suunnittelee salassa eroa ja haluaa pitää koko omaisuutensa itsellään. Missään tapauksessa en allekirjoittaisi mitään papereita. Terapiassa voi tietysti käydä, mutta jos miehellä on uusi, niin hän ei sitä välttämättä tuo siellä esille, että ero menisi paremmin ja saisi mahdollisimman paljon itselleen suosiolla tai jopa itselleen suosiollisen avioehdon terapian seurauksena. Sen verran hölmö mies onneksi kuitenkin on, että esittää tuollaisen uhkauksen niin että hälytyskellot alkavat soida.

      • Iisakk1

        Niin onhan se aivan hirveää että mieshirviö pitää omaisuudestaan kiinni.

        Elmalta voisin kysyä että jos kerran rakastat miestäsi etkä hänen omaisuuttaan ja haluat olla hänen kanssaan niin miksi avioehtosopimus sinua häiritsee ?


      • JätäItse
        Iisakk1 kirjoitti:

        Niin onhan se aivan hirveää että mieshirviö pitää omaisuudestaan kiinni.

        Elmalta voisin kysyä että jos kerran rakastat miestäsi etkä hänen omaisuuttaan ja haluat olla hänen kanssaan niin miksi avioehtosopimus sinua häiritsee ?

        Minua häiritIsisi ajankohta. On aika selvää että äijä on lähdössä joka tapauksessa.
        Miksi pitäisi antaa 8 v elämästään noin itsekääälle hyväksiyttäjälle, noin vain.
        Älä allekirjoita mitään! Älä ainakaan ilman asiantuntijan apua/neuvoa. Mieluummin. ei silloinkaan. Ukko lähtee 90 % varmuudella, joka tapauksessa.


      • naimisissa_ehdoilla
        Iisakk1 kirjoitti:

        Niin onhan se aivan hirveää että mieshirviö pitää omaisuudestaan kiinni.

        Elmalta voisin kysyä että jos kerran rakastat miestäsi etkä hänen omaisuuttaan ja haluat olla hänen kanssaan niin miksi avioehtosopimus sinua häiritsee ?

        Mieshirviö...
        Fiksu mies, ehkä tuohon on syy... jos akka ei halua töissä käydä ja lonnii vain kotona. Ja naiset kun vihille mankuvat, niin jos haluaa siitä pitää kiinni eikä rahasta niin kyllä pitäisi suostua.


    • Oppeliini1

      Kirjoita sinä se avioehto. Sellainen jonka pystyt hyväksymään. Esim. Kaikki omaisuus mitä on kartutettu aviovuosien aikana, jaetaan 50 - 50 eron sattuessa. Tai jos kumpi on maksanut enemmän hankinnoista , hänelle 60% , toiselle 40%
      Ennen avioliittoa , kumpikin pitää omansa , jo aiemmin hankitun omaisuutensa.

      • mekkk

        Eihän tuosta avioehdosta ole varakkaammalle mitään hyötyä. Sellainen avioheto missä vain yhteinen omaisuus menee jakoon ja se omaisuus mikä on vain totisen nimissä jää hänelle.


    • eimeilläkäänaea

      Olet saanut jo hyviä neuvoja. Miksi allekirjoittaisit hänen vaatimaansa? Jos ero tulee, omaisuus jaetaan lain mukaan eli ilman a-ehtoa. Onko hänelle tullut jotain omaisuutta vaikka perinnön avulla? Ymmärrän, jos haluaa pitää jotain suvun kesämökkiä tms. Mutten hyväksy kiristystä.

    • Kyselijä-77

      Älä ihmeessä allekirjoita mitään uhkailun takia. Miehellä on tuossa kädessä kakkospari jolla yrittää bluffata. Jos hän eroaa nyt uhkauksensa mukaan niin ei hän hyödy mitään joten miksi hän tekisi sen?

    • Elmaa

      Vaikea tilanne tosiaan..Miehellä ei tällä hetkellä ole mitään kummoisempaa omaisuutta, mutta on ihan hyväpalkkaisessa työssä ja ehkä hän siitä ajan myötä kerryttää säästöjä.

      Minä en hänen rahojaan halua jos tulisi ero, mutta eniten inhottaa se että noin kiristää ja pakottaa avioehtoon (vaikka sellaista ei naimisiin mennessä edes tarvittu). Mutta sama kai minun on sitten kirjoittaa se avioehto?

      Arveluttaa aika paljon tulevaisuus hänen kanssaan, mutta en itse haluaisi erota, koska esim, meillä on alle kouluikänen lapsikin.

      • Lapsellenne

        Avioehtoa ei ole pakko allekirjoittaa. Se ei ole pakollinen. Joku siinä takana kun vaatii nyt avioehtoa. Älä kirjoita. Avioliitto jos purkautuu ilman avioehtoa menee omaisuus puoliksi.
        Lapsen huoltomaksu miehen pakko maksaa. Lisäksi lasta hoitamalla olet osallistunut perheen elatukseen.
        Se on niin että kykyjensä mukaan puolison osallistuttava perheen elatukseen,
        Mies ei tajua sitä tai tiedä tai ei halua tajuta.


      • Lapsellenne

        Siis elatusmaksu lapsesta


      • LapsellinenMies
        Lapsellenne kirjoitti:

        Avioehtoa ei ole pakko allekirjoittaa. Se ei ole pakollinen. Joku siinä takana kun vaatii nyt avioehtoa. Älä kirjoita. Avioliitto jos purkautuu ilman avioehtoa menee omaisuus puoliksi.
        Lapsen huoltomaksu miehen pakko maksaa. Lisäksi lasta hoitamalla olet osallistunut perheen elatukseen.
        Se on niin että kykyjensä mukaan puolison osallistuttava perheen elatukseen,
        Mies ei tajua sitä tai tiedä tai ei halua tajuta.

        Ei ole pakko maksaa elatusapua. Aina oletetaan syystäkin, että lapsen huoltajuus menee äidille.


    • Simplythebesttt

      Minä eroaisin. Miksi olla naimissa kun mies valmistelee eroa?

    • 674387578

      Parisuhteenne on ohi, vaikka avioliitto saattaakin jatkua. Mieti, mikä on lapsen kannalta parasta. Voitko estää, ettei miehesi uusi heila kiusaa lastanne? Jos voit, nyt on eron paikka.

      Jos olisin sinä, ehdottaisin vaihtokauppaa: miehelle omaisuus, sinulle täyshuoltajuus.

    • Elmaa

      Keskusteltiin tänään lisää tuosta avioehdosta. Mies on edelleen sitä mieltä, että hän välttämättä haluaa sen. Lupasi, ettei ole aikeissa erota sitten jos tehdään avioehtosopimus.

      Pelkään, että minua ns. "huijataan" tässä, mutta en tiedä. Ainakin hän vielä joskus jossakin muussa asiassa kiristää minua, aion todellakin harkita vakavasti avioeroa.

      Huomenna vissiin olisi tarkoitus kirjoittaa se avioehtosopimus. Jos meille tulee ero niin minulla ei ole paljoakaan omaisuutta.

      Joudun varmaan sitten astelemaan soskuun, jos minulla ei ole töitä mahd.eron sattuessa. Nyt olen nimittäin työtön, mutta saan varmaan taas jossain vaiheessa töitä.

      Kunpa en olisi aikoinaan mennyt naimisiin.

      • Äläoletyperä

        Hei jos vaatii ehdot vaadi myös itse. Älä vain allekirjoita hänen näkemyksensä mukaan. Katso tarkkaan mitä ehdoilla tarkoitetaan ja varsinkin tarkista pankkitilit onko vedättänyt. Laita myös itse kova ehto vastaan ja jos ei hyväksy niin ehtoja ei voi allekirjoittaa. Samoin voit ilmoittaa jos vuosia sitten kun naimisiin halusi ei kiinnosta ehdot ei nytkään kiinnosta.


      • TotuusSattuuQ

        "Keskusteltiin tänään lisää tuosta avioehdosta. Mies on edelleen sitä mieltä, että hän välttämättä haluaa sen. Lupasi, ettei ole aikeissa erota sitten jos tehdään avioehtosopimus."

        Ei tuo lupaus ole minkään arvoinen. Jos on valmis eroamaan tämän asian takia niin sitten on kyllä jonkun muunkin. Voi olla että ottaa eron heti kun on saanut nimesi paperiin.
        Toisaalta jos mies on ihan oikeasti valmis eroamaan tämän asian takia niin sekin kertoo jo paljon hänestä


        "Pelkään, että minua ns. "huijataan" tässä, mutta en tiedä."

        Eiköhän ole aika selvää jo että huijataan. Jos mies olisi vilpittömästi liikkeellä, miksi ihmeessä hän kiristäisi sinua erolla? Jos asialle olisi hyvät ja kestävät perusteet, ei mitään kiristystä tarvittaisi.

        "Ainakin hän vielä joskus jossakin muussa asiassa kiristää minua, aion todellakin harkita vakavasti avioeroa."

        Sitten vain olet paljon heikommilla kun olet allekirjoittanut sen avioehdon.
        Jos miehesi on oikeasti sitä mieltä että hän toimii oikein, kysypä häneltä suostuuko hän siihen että kuvaat videolle pätkän jossa hän kertoo että olette nyt tekemässä avioehdon ja että hän on sanonut sinulle että jos et suostu asiaan, hän ottaa eron. Silloin sinulla on todiste kiristyksestä ja voit kiistää avioehdon pätevyyden jos hän ottaakin eron ihan kohta. Jos hän ei suunnittele eroa kuten lupasi sinulle, hänhän voi toki suostua tällaiseen, vai mitä?


    • Elmaa

      Luin eräältä sivulta netistä, että avioehto saattaa olla pätemätön, jos se on hankittu esim. uhkaamalla avioerolla. Eli erotilanteessa voisin mahdollisesti vedota tähän juttuun. Jos puoliso ei olisi uhannut, ei nimittäin tulisi varmaan avioehtoakaan. Mutta ehkä se avioehtosopimus saattaa tulevaisuudessa olla jopa minunkin etu..aika näyttää.

      • TotuusSattuuQ

        Näin voi hyvin olla mutta asialle on hyvä olla todistajia. Aloittajan siis kannattaa kertoa asiasta muutamallekin eri tuttavalle jolloin he voivat tarvittaessa todistaa asiassa. Ja miehelle myös kannattaa kertoa että kiristyksellä on todistajia niin ei sitten ihan niin nopeasti uskoalla ottaa sitä eroa...


      • todistesekin

        Elmaa pitää ainakin säilyttää se (teksti)viesti, minkä sai mieheltään koskien a-ehtoa.


    • Elmaa

      On tosi ikävää, että mies toimii noin. Meni luottamus mieheen, enkä tiedä palautuuko se koskaan. Kunpa kohdallinen olisi sattunut parempi mies aikoinaan.

      • EHeiaiskahdaSELemuaaJo

        Oletko jo nähnyt minkälaista avioehtoa miehesi vaatii? Sinuna en allekirjoittaisi, vaan ottaisin itse eron. Ukollasi on varmaan jotain salattavaa ja todennäköisesti on itse tekemässä lähtöä.
        Tosiasia on että jos se välittäisi sinusta tai perheestään yleensä, se ei toimisi noin. Itsekkin ymmärtäisin ennen liittoa tehdyn, mutta 8 v jälkeen...?


    • Elmaa

      Hei! Selvisi että ei tänään vielä tarvitse täyttää sitä sopimusta, hyvä niin. Tosin kai se aika vielä koittaa. Laitoin miehelle viestin, että voidaan mennä ensiksi parisuhdeterapiaan ja keskustella siellä tästä asiasta. Sen jälkeen vasta kirjoitettaisiin sopimus,

      • qpoklmrkl

        Hyvä näin. Ikinä, koskaan, milloinkaan, ei pidä tehdä yhtään mitään pakotettuna!!!!
        Ja muista että yleensä avioehto koskee siis sitä omaisuutta, mitä teillä kummallakin on ollut ENNEN sopimuksen solmimista, tai yleensä siis ennen avioliittoa. Se mitä te kerrytätte liiton aikana, voi mennä puoliksi avioehdosta huolimatta. Ei siis ole vain yhden mallin sopparia. Miehesikin on hyvä tämä käsittää, koska hänen ajatus selkeästi on, että hän NYT tienaa paremmin, joten aikoo säästää itselleen.

        Ole tiukkana omie oikeuksiesi suhteen. Kerroit että teillä on yhteinen lapsikin. Kumpi teistä on ollut kotona esim vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla? Sinä vai miehesi? Jos sinä, niin siinä tapauksessahan sinä olet mahdollistanut miehen tienaamisen. Tällaiset asiat on myös käräjillä otettu huomioon! Pidä kiinni oikeuksistasi.

        Mielummin vaikka eroa, mutta älä laita nimeä sellaiseen soppariin, jota et ITSE halua!


    • naisetrahanperässä

      Yksi hyvä syy taas miksi en ole koskaan halunut naimisiin,

    • Eimissäännimessä

      Älä missään nimessä allekirjoita tässä vaiheessa avioehtoa!
      Anna hänen ottaa eronsa, jos haluaa, sen hän kuitenkin aikoo tehdä. Sinä et tarvitse tuollaista miestä.

      • äläannakusettaa

        Samaa mieltä se avioehto astuu heti eron jälkeen voimaan ja sinä jäät erossa lasten kaa tyhjän päälle, milläs sitte elätät ittesi ja lapsesi.
        Ukollasi on toinen akka kiikarissa ja haluu erota, mutta haluaa myös kaiken omaisuuden, sitte on kiva alkaa uuden kaa hieno elämä.
        Sun kantsii hakea se ero ja oikeuden mukaan saat kaikesta puolet ja pääset jatkaa elämääsi lasten kans paremmin ,kun sullakin on rahaa ja omaisuutta.


    • mekkk

      Oli avioehto tai ei niin avioehdon voi aina riitauttaa jos se on kohtuuton toisen osapuolen mielestä ja se siitä. Avieohto on hyvä olemassa jos ansiot eri tasolla koksa urha erossa on maksaa sellaisesta mihin toisella ole osaa eikä arpaa.

    • järkikäyttöön

      Kukas sitä nyt toiselle omia rahojaan syytämään, hulluhan se on. Minäkin sanoin avopuolisolle että jos naimisiin haluat se on sitten avioehto, ei halunut joten papin aamen jäi.

    • sopimusneuvottelukierros

      Joko mies on todellakin lähdössä tai sitten on alkanut selkeästi näyttämään siltä että hän tulee tienaamaan enemmän ja olemaan työelämässä tiukemmin kiinni kuin vaimonsa.

      Tällöin voi tietysti miehelle tulla mieleen että jos vaimo joskus lähteekin lätkimään jää miehen tienaamisista vain puolet jäljelle ilman avioehtoa.
      Toinen asia mikä ei välttämättä tule nuorena mieleen on joku sukutila tai muu omaisuus joka aikanaan tulee perinnöksi ja voi erossa mennä pakkomyyntiin.

      Niin tai näin, avioehtokin voi toimia jommankumman hyödyksi tai olla tasapuolinen.
      Kysymyshän on siitä millainen ehto laaditaan neuvottelujen kautta.
      Asiallisesti laaditussa ehdossa otetaan kaikki asiat huomioon ja muistetaan myös lasten pärjääminen siitä riippumatta kummalle jäävät.

    • ohimatkaaja

      Ensinnäkin, olemassaolevaa yhteistä omaisuutta ei voi siirtää avioehdolla seuraamuksetta toiselle, sillä se katsotaan lahjoitukseksi ja siitä menee lahjavero. Omaisuuden jaon kyllä pystyy tekemään, jossa määritetään mitä kumpikin omistaa ja se pitää olla vastikkeellinen omaisuuden arvojen suhteen, eli 50/50.

      Olemassaolevan ja tulevan henkilökohtaisen omaisuuden voi määrittää avioehdon piiriin, jolloin perintö ja hallintaoikeus ei eron tai kuoleman tapahtuessa siirry avioehdossa määritellyn omaisuuden osalta puolisolle.

      Allekirjoittamalla jotain, monimutkaistat ja hankaloitat asioita. Helpointa olisi ottaa itse ero kiristäjämiehestäsi. Mitä sinä tuommoisessa alisteisessa liitossa yleensä teet tai miksi siinä olet?

      • 874873534

        Veroilta välttyy, jos ensin ottaa avioeron. Silloin nimittäin osituksen voi tehdä mielivaltaisesti ilman veroseuraamuksia. Sitten voi heti perään mennä uudelleen naimisiin ja tehdä millaisen avioehdon haluaa.


      • ohimatkaaja
        874873534 kirjoitti:

        Veroilta välttyy, jos ensin ottaa avioeron. Silloin nimittäin osituksen voi tehdä mielivaltaisesti ilman veroseuraamuksia. Sitten voi heti perään mennä uudelleen naimisiin ja tehdä millaisen avioehdon haluaa.

        Edellisessä olikin kyse avioehdosta, ei osituksesta. Luetunymmärtäminen?


      • Kyselijä-77
        ohimatkaaja kirjoitti:

        Edellisessä olikin kyse avioehdosta, ei osituksesta. Luetunymmärtäminen?

        Mutta hieman hämäräksi jä miten tämä liittyi aloittajan tapaukseen? Hänhän ei avioehtoa haluaisi tehdä eikä mitään omaisuuksia siirrellä.


    • Joku-vaaan

      Aika jännä, että yhtäkkiä haluaa avioehdon ja olis valmis eroomaan sen takia. Minkä takia nyt yhtäkkiä tarve avioehdolle? Ettei vaan suunnittelis eroa muutenkin?

    • mumme

      No olet todella hölmö,jos alistut moiseen.Anna miehen mennä,jos on niin mennäkseen.Menee jokatapauksessa.Usko nyt hyvä ihminen. Lupailut eivät ole tuollaisessa tilanteessa minkään arvoisia. Ihme sadisti sun miehes kyl on. En rakastaisi moista.

    • Lakiteksti
    • tiedetäänkylläkuka

      Fiksu mies.Sillä ollu jo pitkään uusi emäntä kiikarisssa,siksi haluaa eroon susta,kun ei pokkaa kertoa totuutta salasuhteesta

    • IUnderstand

      Niin asioilla on aina kaksi puolta. Oletkohan sinä kenties nainen joka elää miehen rahoilla eikä edes yritä mennä töihin kun mies maksaa kaiken. Siinä tapauksessa ymmärrän täysin miestäsi. Tällaisia naisia nimittäin on ja paljonkin.
      On kuitenkin aika outoa olettaa et toinen tienaa, maksaa kulut ja kenties säästää omista rahoista ja eron tultua ne säästöt pitäisi jakaa toisen kanssa joka ei ole rahaa taloon tuonu.

      • TotuusSattuuQXQ

        Avioliitossa on keskinäinen elatusvelvollisuus eikä sen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, ei myöskään sille paremmin ansaitsevalle puolisolle. Tai jos tulee niin silloin ei ole ottanut selvää mihin sitoutuu kun menee naimisiin. Turha enää valittaa myöhemmin.


      • Piiippe

        Yksi asia mitä minä en hyväksy: kuten tässäkin tapauksessa vaimo on kotona ja hoitaa yhteistä lasta ja kotia mahdollistaen miehensä työssä käynnin. Silläkö muka ei ole mitään arvoa? Miehet valitettavasti usein eivät kerta kaikkiaan tajua tätä ja luulevat muka kaiken omaisuuden kuuluvan hänelle, kun se on vaan hänen rahoillaan hankittu!! Kyllä sille vaimon lapsen ja kodin hoidolle pitäisi laskea "hinta"! Älä alistu ja allekirjoita! Mä olen omin silmin nähnyt, kuinka vastaavassa tilanteessa vaimo (siskoni) painostuksen alla allekirjoitti, eikä saanut sitten erossa juuri mitään, vaikka oli hoitanut perheen useampaa lasta vuosikaudet kotona, miehensä pyynnöstä vielä ison perheen äidin kuuluu näin tehdä. Silläpä ei ollutkaan sitten mitään arvoa käytännössä, kun ero tuli. Siskoni oli todella höynäytettävä ja hyväksikäytettävä, kun ei taistellut vastaan!!


      • noinniiii
        Piiippe kirjoitti:

        Yksi asia mitä minä en hyväksy: kuten tässäkin tapauksessa vaimo on kotona ja hoitaa yhteistä lasta ja kotia mahdollistaen miehensä työssä käynnin. Silläkö muka ei ole mitään arvoa? Miehet valitettavasti usein eivät kerta kaikkiaan tajua tätä ja luulevat muka kaiken omaisuuden kuuluvan hänelle, kun se on vaan hänen rahoillaan hankittu!! Kyllä sille vaimon lapsen ja kodin hoidolle pitäisi laskea "hinta"! Älä alistu ja allekirjoita! Mä olen omin silmin nähnyt, kuinka vastaavassa tilanteessa vaimo (siskoni) painostuksen alla allekirjoitti, eikä saanut sitten erossa juuri mitään, vaikka oli hoitanut perheen useampaa lasta vuosikaudet kotona, miehensä pyynnöstä vielä ison perheen äidin kuuluu näin tehdä. Silläpä ei ollutkaan sitten mitään arvoa käytännössä, kun ero tuli. Siskoni oli todella höynäytettävä ja hyväksikäytettävä, kun ei taistellut vastaan!!

        Tällaisia tapauksia varten on osituksen sovittelumahdollisuus laissa. Tosin siskosi osalta mennyt mahdollisuus.
        Mutt juu, monet miehet eivät näe asiaa eivätkä ymmärrä lasten hoidon sitovuutta. Monissa perheissä naiset hoitaa sen arjen miehen paidan silitystä myöten.


    • mielenrauh

      Vieläkö on joku, joka ei tee avioehtosopimusta??? Come on... Puolet avioliitoista päätyy eroon, jotkut jo seuraavalla viikolla.

    • LuuseriAkka

      Miksi ukon pitäisi sinua rahoittaa? En tajua.Eikös sulle se rakkaus riitäkkään vai? Olet ahne muija...toivottavasti ukko heittää sut menemään...

      • rst2

        Hyppää homo voltti


      • Exlaborantti

        Juu, minä lähden ja jätän kaiken myös pirtillisen kakaroita hänen hoidettavakseen, ihania teinejä ,saan kohta perintöä noin 300 000 egeä isäni on kuoleman sairas ei enää ,kun muutama päivä rakas isäni on poissa, niin sitte lähden ja oottelen, kun saadaan äiteen kaa perunkirjoitukset hoidettua olen ainoa lapsi.
        Lähen opiskelemaan Espooseen insinööriksi.
        Onneksi on tuo avioehto ja se koskee juuri tuota perintöä ja sukutilaa .


    • ViisasMiesSulla

      Tämä on näitä klassikoita taas......Muija on työtön ja tehnyt kersan jotta ei tartte mennä töihin...ukko väsynyt katselemaan sidukkavalasta sohvalla sipsipussin kanssa jolla makkarat höllyy...akka odottaa rahaa kun ero tulisi niin voisi jatkaa loisimista pitkään erorahoilla ja sossun tuilla....nämä on nähty monta kertaa...ei ihme että ukko haluaa eroon sinusta!

      • noinniiii

        Miten tämä liittyy avioehdon laatimiseen? Tai laatimatta jättämiseen?

        Jos "sidukkavalas sohvalla" kyllästyttää, ukko voi ottaa eron ja alkaa maksaa sitten lapsen elaria. Ihan sama a-ehdolla tai ilman. Apn jutusta saa sen käsityksen, ettei omaisuutta nyt vielä pahemmin ole. Jos sitten on kyse jostain perinnöstä, joka joskus tulee, voi pyytää perittävää tekemään testamentin, jolla perijän puolison avio-oikeus suljetaan pois.

        Jos ukolla on hyvä työ, eiköhän se eläminen (vuokran maksu yms.) ja elarien maksu ole kalliimpi vaihtoehto kuin asuminen saman katon alla eukon kanssa. Erillään asuva eukko puolestaan saa helposti asumistukea työttömänä ollessaan.


      • tyhmääijä

        Se äijä on vapaaehtoisesti ottanut työttömän muijan ja siihen lasten tekoon tarvitaan kaksi , ja rahaa hän on myös antanut siihen sidukkaan vai onko se muija sitä pöllinyt äijältä.
        Yhteenveto siis, äijä on tymä , vajaaälyinen.


    • Opetuksenamuille

      Hei ikävä juttu mullakin kävi. Kun aikanaan köyhänä opiskelija aikana naimisiin mentiin ei ehtoa kumpikaan vaatinut tai halunnut. Omaisuus yhdessä tienattu. Miehellä paremmat tulot. Kun jonkun ajan päästä mies rupesi puhumaan että se pitääkin tehdä aloin miettiä miksi nyt? Ensin se perusteli sen niin että olisi hyvä tehdä molempien takia? Miksi? Yhteiset lapset jotka perii meidät jne. Kun se ilmi tuli että olikin salaa eroa ottamassa tajusin kaiken. Kun ehtoon en suostunut suuttui ja uhkasi lähteä. No sanoin tuossa ovi ala mennä ja vie terveisiä lortolle. Olisittepa nähneet reaktion. No siitähän alkoi tutkiminen omaisuuksia tai, rahoista niiden käytöstä! Ette usko mitä ilmi tuli. Toinen tili mihin oli useamman kk kerännyt rahaa ym. Salainen vuokrakämppä jne. Hotelli maksuja, ravintola laskut, kukkia, lahjoja ym. Kun oli siis jo hankkinut uuden naisen. No kun kerroin mitä aijon kertoa lapsille ja suvulle mitä oli hommattuna ja ehdon vaatimuksia myöten karisi eron valmistus. Vuokra asunto irti sanottiin ja tili lopetettiin jne. Loppui ehtojen vaatiminen jne.

      • yksinhuoltaja

        MOI jotain outoa minunkin mielestäni tässä nyt on..
        Laita miehesi seinää vasten ja menkää avioliittoleirille ja miettikää vasta sen jälkeen avioehtoa. Jos hän rakastaa Hän on valmis myös satsaamaan / huoltamaan liittoanne. Eri järjestäjiä löytyy paljon. Parempi avioliitto ...


    • Öyenssöyen

      On joko saanut tolkuttoman lottovoiton, josta et vielä tiedä tai sitten iso perintö tulossa???

      Mikä lie logiikka tässä? Koska joshan nyt eroaa, niin kaikki menee silloin teillä jakoon! :>

    • Mikäonvaatimusnyt

      Ensinnäkin jos avioliiton aikoo solmia on silloin päätettävä onko liitossa ehtoja tai ei. Myöhemmin vaadittu ehtojen syitä on käytävä läpi. Harvemmin myöhemmin aviossa ollessaan tarvii ehtoja laitella. Ikävä todellisuus sinulle. Joten joko mies epäilee sun pettämistä ja lähtemistä joten haluaa suojella itseään. Tai itse pettää ja valmistelee eroaan. Siinäpä sinulle vaihtoehdot miksi vaatii ehtoja liittoonne. Vaikka olisi saamassa perintöä ei sinulle tule mitenkään. Sinä peritään omat vanhempasi eikä miehesi saa sitä perintöä. Joten ei selitys ole sekään vaatimukseen.

    • rst2

      Missään tapauksessa et allekirjoita mitään avioehto tässä vaiheessa

    • Suullinenriittää

      Niin jos avioliittonne päättyy siihen ettei sanallisesti keskenään sovittuja asioita pelkästään sopia silloin ei muitakaan ehtoja voi olla. Ottakoot sitten eron jos niin tahtoo. En minäkään arvosta ihmistä joka eroaa tuon takia. Silloin ei ole luottamusta toiseen jos ero tulee.

    • aito_Turo

      Siis mitä ikinä suunnitelmia miehelläsi onkaan, niin mitä sitten. Ehdotus tuossa miehelläsi lienee yksikertaisuudessan se, että jos eroatte, niin hän haluaa pitää oman varallisuutensa. Tähän suuntaan on mielestäni tervettä kaikissa parisuhteissa mennä. Tällöinhän jäljelle parisuhteissa jää se, mikä niissä on arvokasta, ilman mitään mahdollisia taloudellisia houkuttimia eron sattuessa.

      • Ettänäinkin

        Mies haluaa pitää omanomaisuuden? No aviossa kaksi tulon tuojaa eikä sillä sillä ole väliä kumpi enempi tienaava. Koska koko omaisuus jaetaan tasan jos ehtoja ei ole. Ja jos noinkin kauan ollut aviossa eikä ehtoja ole niin miksi ne nyt haluaa suojata omaisuuttaan? Minäkin aikanaan kun omaisuutta jaoin oli todella suuret ero näkemykset hinnasta. Kun en suostunut mihinkään olin se rahan ahne vittu. Kun omaisuus myytiin tasan kaikki jaettiin oli mies katkera kun ei saanut tahtoaan läpi. Sen minkä halusi säilyttää antoi oman arvion paljonko maksaa minulle ja joko suostuin tai sitten otettiin riski ja myytiin ulkopuolella muusta hinnasta. Vieläkin mies katkerana minulle kun omaisuuden menetti mitä suostunut maksamaan ja pakoon myymään muualle. Joutui ottamaan uutta lainaa ja alkamaan alusta. Hankkeen takaisin isommalla hinnalla. On kuulemma minun syyni kun joutuu nyt eläkkeeseen asti maksamaan. Lähti velattomasta omaisuudesta. Sitä itkua ja porua kun vitun ämmä ei suostunut ottamaan sitä summaa minkä olisi halunnut maksaa. No minä olin tyytyväinen koska nyt kumpikin aloitti nollasta omaisuutta myöten. Seteli sulle ja seteli mulle. Mutta ei se reilua ollutkaan hänen mielestään. Yritti jopa vedota siihen että olen varakkaammasta taustasta ja saan aikanaan ison perinnön. Hän joka köyhänä joutunut tienaamaan eikä suurta perintöä ole tulossa. Miten se kuvitteli perinnön vaikuttavan siihen että olisi pitänyt katsoa hänen edukseen meidän omaisuuden jaossa? Rahat jotka sain olin tyytyväinen vaikkei ihan maksimaalinen raha ollutkaan. Mutta samalle viivalle jouduttiin. Miksi minun olisi pitänyt antaa miehelle omaisuutta vain sillä että mulla enempi rahaa saatavilla kuin hänellä. Onko mielestänne oikein toimittu kun vaadin tasan puolet omaisuuden arvosta? Syytön olen vanhempieni varakkuuteen. Eikä se minusta vaikuta omaisuuteen jonka itse tienasin miehen kanssa. Mutta se on hänen näkemys epäreilusta jaosta.


    • Eikuululiittoon

      Kiristää? Eihän tuo voi olla edes tottakaan. Avioliitossa ei kiristetä ketään tai uhkailla edes jos oikea avioliitto kyseessä. Sanot että riita aiheutti miehen vaatimuksen? Mitä riita koski? Eihän vain eroa? Tuli mieleen tuosta kiristämisestä kun aikanaan mies jäi kiinni kakkosen pitämisestä niin tuo lakkojen syytti minua kiristyksestä. Minä kuulemma kiristi miestä jäämään avioon ja siksi ei eronnut. No siinä uskossa tuo nainen on kai vieläkin. Mutta ihan aikuisten oikeasti ei avioliittoon kuulu kiristäminen tai uhkailu mitenkään. Ei ole ihme miten kuvitellaan kuinka vaimot kiristää miestään jäämään? Kun totuus on että se joka on aviossa ja siinä pysyy on jokaisen oma asia. Näin vuosien jälkeen käsitän että katkera oli kakkonen kun anteeksi annoin ja vapaasti valita. Mutta syytksistä huolimatta en koskaan kiristä tai uhkaile aviossani. Se minkä rangaistuksen annoin jääköön se salaisuudeksi mutta hyvin on noudattanut pyyntöäni. Ei siinä tarvi kiristää tai uhkailla millään.

    • Väinö_

      Kuulostaa, että miehesi on löytänyt uuden kumppanin. Kun avioehto niin et saa penniäkään jos miehesi päätää erota ja menet kirjoittamaan tuollaisen lappusen. Lusikat vaan jakoon.

    • Zannariina

      Älä kirjoita missään tapauksessa! Miehen suunnitelmat on jo pitkällä ja nyt on tajunnut, että onnestain on puolet sinun! Jatkat eloa niinkuin ennenkin, jos ero tulee, niin sitten tulee, mutta älä tee sitä virhettä, että kirjoitat nimesi minkäänlaiseen paperiin! Sinua varmaan yritetään manipuloida, mutta tärkeintä ettet missään yhteydessä pistä nimeäsi paperiin!

    • Ggjjoä

      Kosta samalla mitalla.

    • daajaa

      Ei noi avioehdottomat liitot mene välttämättä mitenkään, niin että omaisuus menee puoliksi. Tuttavani joka sairastui pahasti ei ehtinyt kauaa olemaan töissä, kun mies puuskutti töissä ja oli kai firmakin ja omakotitalo. Ilmeisesti miehen rahoilla ostettu, mutta SE OLI YHTEINEN. Eikä ehtoa.

      mies halusi avioeron, sillä ei halunnut hoitaa sairasta puolisoaan ja puoliso tietenkin oikeudessa koitti saada puolikastansa. Kas, tää mies hommas niin hyvät asianajajat, että tää vaimo ei saanut latin latia tältä ukolta. Vaikka ei ollut ehtoa. Ja tosiaan ukko sen eron halusi, ei rouva.

      • Mökinukkojaakka

        Kuule ei noin hyviä asianajaa ole olemassa joka pystyisi tuollaiseen. Ihan tasan ukon rahat sai. Älä viitsi paskaa puhua. Jos avioehtoa ei ollut niin miksi tuo nainen jäi pennittömäksi? Siksi kun ukon asianajaja keksi mitkä syyt akan pennittömyyteen? Eiköhän yhdessä tienannut omaisuuden. Jos mies oli omaisuuden haltija ennen aviota voisi toinen jäädä pennittömäksi. Muutoin ei selity toisen pennittömyyteen. Hyvä oli asianajaja kyllä jos kykeni toisen pennittömäksi jättämään. Moni mies haluaa tuon kyllä saada tietoonsa. Millä tehdä toinen pennittömäksi? Ihan firman omisti mies ja sillä eleli? No köyhä raukka sekin varmaan ja velkainen. Joten ehkä tuo nainen ei halunnut velkoja jotka olisi jäänyt omaisuuden myynnin jälkeen? Ja siksi jäi pennittömäksi? Mutta ei velkaa tullut!


    • Naisen_Kyyn_eleet

      Hahaha.... Voi naiset naiset....:D Vähän kieltämättä naurattaa kun näitä juttuja lukee.

      Lukekaa tarkkaan tämä mitä aloittajakin kirjoittaa.

      "Inhottaa, että onko meidän suhde sitten noin vähän arvoinen...siis onko raha tärkeämpää kuin minä?"

      Ja mistähän tässä koko itkuvirressä aloittajallekkaan on kyse muutakuin rahasta?!?!
      Itse luen tämän niin että raha on aloittajalle miestään tärkeämpää...
      Tietenkään ei mitään taannehtivaa paperia kaikesta omaisiuudesta kannata allekirjoittaa ja sellaista tusin kukaan ammattiylpeä asianajaja edes suostuu tekemään.
      Tässä vaan paistaa nyt läpi kun on luultu että eletään kivasti vähän siivellä ja nyt haaveet ei sen osalta toteudukkaan. Ja aina ei ole kysymys suorasta rahasta ja omaisuudesta vaan esimerkiksi yrityksestä tai muusta....

      Jos rakkaudesta kaksi ihmistä on suhteessa niin miksei nimeä voisi JÄRKEVÄÄN esimerkiksi tästä päivästä eteenpäin tyyliseen avioehtoon laittaa?!? Taitaa euro olla parisuhteessakin aika hyvä konsultti, näemmä...

    • sydän1

      Voi hyvät ihmiset. Aikahan muuttuu ja niin myös ihmiset. Eihän olisi yhtään avioeroja jos pitäisimme lupauksitamme kiinni, papin edessä. Mutta ihminen kehittyy ja huomaa ajan kanssa että liitto ei ehkä olekaan sitä mitä hän tänä päivänä haluaa.Sinulle Elma, kanna itseäsi ylpeästi ja paa nimi paperiin. Miksi haluaisit häneltä enään mitään, hanki oma omaisuus omalla työllä niin arvostat itseäsi paljon enemmän. Se mitä miehelläsi oli ennen avioliittoa kuuluu ehdottomasti hänelle., ja mitä hän mahdollisesti saa periä ei myöskään kuulu sinulle.Sama toisinpäin, sinun omaisuudestasi. Kelatkaa miesten elämää, missit mallit jne... ovat ihan tyhjän päälle. Sit ollaan väkisin yhdessä . Ei raha tee ihmisistä muuta kuin että henkinen kehitys pysähtyy tiliotteen ääreen. Ihmisestä tulee kylmä ja tunteeton. Herää ajoissa ja nauti lapsestasi ja itsestäsi, löydät aidon ihmisen ajan kanssa. Kasva ja kehity.

      • valman

        Avioliitossa ei olekaan kyse siitä miten toinen tekee minut onnilliseksi, vaan miten minä voisin tehdä toisen onnelliseksi. Kun molemmat puolisot tekevät oman osuutensa, niin mikään ei voi mennä pieleen.


    • järkikäteen

      Mies kusettaa sinua. Älä missään nimessä mene allekirjoittamaan yhtään mitään. Ukolla on vain kiire päästä nauttimaan uuden hoitonsa kanssa yhteisestä makeasta elämästä.

      Itse suostuisin vain siinä tapauksessa allekirjoittamaan avioehdon, jos se olisi oman lakimieheni laatima ja siinä vaadittaisiin mieheltä takautuvasti lastenhoito, kokkaus, siivous ja seksipalvelupalkat. Niiden ansiosta miehen on ollut helppo käydä töissä ja kerryttää omaisuutta. Ilman vaimoa olisi joutunut maksamaan ulkopuolisille ja se vasta kalliiksi olisi tullut. Taitaa mennä siinä avioehdossa miinukselle miehen kannalta.

      Älä siis suostu allekirjoittamaan miehen laatiamaa avioehtoa. Hän hakee joka tapauksessa avioeron heti, kun saa allekirjoituksesi.

    • benniton

      Miksi et suostu avioehtoon? Onko raha sinulle tärkeämpi kuin miehesi?

    • rahakas

      Tottakai avioehto on paras ratkaisu teiden tapauksessa, jos nyt jo riidellään .....

    • kokenut11

      Kasva ensin aikuiseksi ja mene sitten naimisiin

    • Siis olisitko naimisissa kiristäjän kanssa?
      Jos suostut sopimukseen saatko jotain hyvitykseksi? Vai ottaako mies eron kun avioehto on voimassa?
      Jos suostut, niin ehdota että ehto astuu voimaan jos avioliitto on kestänyt 10-vuotta allekirjoituksesta.

    • realismiakehiin

      Ota ero ja puolet omaisuudesta. Valitse uusi kumppani tarkemmin.

    • hei vaan .
      luultavasti mies on tehnyt jo valinnan ..
      ero on tulossa todella ..
      taustaa en tiedä .
      mutta sen neuvon anna elä kirjoita mitään paperia alle ..

      näin on käynyt ystävä piirissäni ....

    • itsekkyyttäsopivasti

      Jos on omaisuutta kohtuulisen paljon tai saa mukavan kokoisen perinnön ilman muuta avioehto. Avovaimo ei ole halukas avioehtoon ja tietää tulevan tilanteeni perinnön suhteen joten hinku naimisiin menoon on kova jotta pääsisi osalliseksi mutta avioehto on minun ehtoni ja sitä ei avopuoliso niele. Jokaisella on oikeus "suojata" omaisuutensa tai tuleva perintö, miksi sitä pitäisi jakaa ihmiselle jolle se ei kuulu. Esim. jos kupsahtaisin ja nainen perisi minut sen jälkeen voisi nauttia elämästä vaikka toisen miehen kanssa jolla ei olisi mitään oikeutta siihen. Onhan meillä muutenkin omat tilit ja käyttörahat joilla eletään.

      • ehtoon

        Lapset perii sinut, puoliso saa tasinkoa.
        Ainoastaan lapseton aviopari perii toinentoisensa.
        Sitä ei koskaan tiedä kuka ekaksi kupsahtaa.


      • noinniiiii

        Ymmärrän ajatuksesi. Avokkisi kokee epäluottamuksesi tuon avioehtovaatimuksesi. Siinäpähän epäluotatte toisiinne, onneksi olkoon!
        Oletko ajatellut, että perinnönjättäjä laittaisi ehdon, ettei perijän aviopuolisolla ole aviooikeutta? Haluatko, että perintösi päätyy valtiolle mieluummin kuin avokille? Lapsettomat miehet eivät useinkaan tee testamenttia. Jos ei ole sisaruksia t. vanhempia perimässä avoliitossa elävää, perintö päätyy valtiolle ja ties minne.
        Avoliittolaisten kannattaisi tehdä keskinäinen testamentti ainakin asunnon osalta ja miksei muunkin omaisuuden osalta. Muuten voi tulla vaikeita tilanteita leskelle.


    • KaikkeaSopivasti

      Juu, asiaa kyllä edellisessä(kin) kirjoituksessa.
      Kyllä sitä on ihan hyvä suojella omaakin asemaansa ihmisen ja onhan se muutenkin selkeä juttu mahdollisen eron sattuessa. Ainakin periaatteessa avioehto on yksi hyvä tapa varmistaa, ettei erosta tule paskainen näin kansankielellä ilmaistuna.
      Tosin mielestäni avioehto olisi kyllä syytä tehdä jo naimisiin mennessä, selkeämpi niin kuin liiton aikana tehty/yritetty ehto.
      Ja kyllähän se näin realistisen raadollisesti sanoen on hyvä mittari sen suhteen, että onko toinen suhteessa ja liittohaluissaan rehellisesti vai mammonan takia mukana.
      Ainakin siinä tapauksessa, jos parin varallisuudessa on isoja eroja, jopa niin paljon, että toinen on rikas ja toinen ei.
      kyllähän toisesta täytyy liitossa pitää huoli ja varmistella, että taloudellinenkin puoli toimii ja antaa turvallisuutta, mutta sitä en ainakaan itse siedä yhtään, että liitolla yritetään rahastaa. Kuitenkin pitäisi olla tunnejuttu enempi kuin muuta.
      Ja jos avioliittoa ajattelee rahajuttuna, niin ehkä olisi sitten parempi pysyä naimattomana. Nykyään ainakin, kun avioliitto ei ole sellainen asia, kuin mitä se oli vielä 50v sitten, jolloin avioliitto oli yleensä naisille myös se taloudellinen turvaratkaisu.
      Tuo tosin kyllä ihmetyttää, varsinkin pitkän liiton ollessa kyseessä, jos toinen yhtäkkiä alkaa vaatimaan avioehtoa...

    • aulikki60v

      En ole jaksanut lukea koko vastausketjua, koska se on niin pitkä. Vastaukseni sinulle on: älä allekirjoita avioehtoa. Miehesi suunnittelee jo avioeroa, jolloin sinulle voi käydä taloudellisesti huonosti.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe