Olen vastavalmistunut lähihoitaja, sain vakituisen työn julkiselta puolelta hoitokodista.
Tuli mieleeni: Entisessä työssä pankissa jos jouluaatto osui maanantaiksi, minulla oli vapaata siis lauantai ja sunnuntai. Lisäksi jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Minulla oli siis 5 palkallista vapaata. Hyvässä lykyssä myös itsenäisyyspäivä palkallinen vapaa jos sattui arkeen.
Onko siis hoitajalla aina vain ne 2 palkallista vapaata viikossa, olkoot pyhiä taikka ei?? Sehän on vallan epäreilua. Tietysti tulee pyhäkorvaus(jos kauan sitäkään) mutta silti mielestäni väärin!
Hoitajan joulu??
15
1231
Vastaukset
- lomastakopalkkaa
Ihmiset ja eläimet on hoidettava pyhänä ja arkena. Palkkatyössä saa silti peräti 2 päivää vapaata viikossa. Pidempiä lomia suo vuosiloma.
Sanottakoon nyt, että pankissa ei enää paljon työntekijöitä tarvita lomailemassa. Ehkä sinäkin sait loparit, hyvin moni on saanut. Kaupassakin ollaan nykyään töissä pyhät ja arjet. Samoin liikenne toimii kaikkina päivinä. Ja poliisi. - mitäepäreilua
Olisit pysynyt pankissa kun sulle ne vapaapäivät on niin tärkeet! Ei ole reilua verrata eri alojen vapaapäiviä. Epäreilua on, että sulla on työ ja palkka mulla taas ei.
- hyvää_joulua
Miten kuvittelet hoitokodin hoidettavien pärjäilevän jos paikalla ei joulun aikaan ole laisinkaan henkilökuntaa? Hoitokoti pyörii 24/7 pyhät ja arjet. On aivan eri asia olla töissä firmassa jossa on vain tyhjä tila kun porukat lomailee. Sorvin ja jyrsinkoneen voi jättää pimeää halliin joulunpyhiksi. Ne pärjäilevät kyllä hyvin itsekseen. Kun sitten vuodenvaihteen jälkeen porukat palaa lomilta verstaalle, niin siinähän se porakone ja jyrsin ovat ihan OK. Virta päälle ja kara pyörimään. Se on töidenjärjestelyjuttu teidän porukoiden kesken siellä hoitokodissa. Osaattehan te nyt aikuisina ihmisinä keskustella ja sopia. Se voit olla sinä joka olet paikalla jouluaikaan 2017 ja vuoden 2018 jouluna vuorossa joku toinen. Jonkun on kuitenkin oltava aina paikalla. Se vasta vääryys olisi että asukkaat ja hoidokit jäisivät heitteille ja oman onnensa nojaan, kun hoitajat ovat kaikki joulua viettämässä. Olisi varsin erikoista jos dementoituneen vanhuksen päähän pujotat punaisen tonttulakin ja syliin konvehtirasian. Toivotat hyvät joulut. "Hyvää rauhaisaa joulua ja onnellista Uutta vuotta 2018, Tavataan loppiaisen jälkeen ensi vuonna." Oletkohan nyt aivan oikealla alalla ? Rahallisen puolen korvausasian tarkistat omasta TES sopimuksesta tai selvität muuten. Monasti ne ovat perheettömät (ei pieniä lapsia) jotka venyvät juhlapyhien aikaan. Elämä vain on sellainen.
- Nohuhhuhsentään
Ihminen kysyy asiallisesti lomakäytännöistä ja sinä päädyt miettimään onko hän aivan oikealla alalla :D? Florence Nightingale meni jo.
- hyvää_joulua
Nohuhhuhsentään kirjoitti:
Ihminen kysyy asiallisesti lomakäytännöistä ja sinä päädyt miettimään onko hän aivan oikealla alalla :D? Florence Nightingale meni jo.
Jos hän olisikin kertonut asiansa fiksusti, niin vastaukseni olisi ollut varmaan toinen ja raikkaampi. Hän painotti termejä "väärin" ja "epäreilua". Olisi voinut jättää ne kommentit pois, niin olisi saanut minulta eksplisiittisen vastauksen. Elämä vain on sellainen. Riskinottoa ensimmäisestä hengenvedosta lähtien. Toivottavasti hoitajamme on myös ammattiliittonsa jäsen. He kertovat pyydettäessä.
- turhuuksienpyhät
No, joudut uutena tekemään muille lomapäiviä...ala on kieroilijoita täynnä, toiset kerää parhaat päivät päältä
- ArjaSi
Oi, kiitos rohkaisevista vastauksista. Kylläpä on asiallista porukkaa vastailemassa. En saanut potkuja pankista. Rakastan uutta työtäni ja itse asiassa olen lupautunut joulun ja uuden vuodenkin työskentelemään. Kaikki minulle vielä uutta, siksi kysyin. Epäreilua ja väärin on miten heti hyökätään kimppuun kun kysytään. Olen juuri liittynyt liittoon, ensi kerran kysyn sieltä, jospa sieltä saa asiallisempia vastauksia.
- hyvää_joulua
Olet nopea oppimaan. Se on hyvä asia. Sinulla on asenne kohdillansa. Tämä on myös palsta jolla kysymykset ja vastaukset usein lentävät toistensa ohitse ilman päämärää. Tuntemattomat kysyvät jotain ja toiset samanalaiset kommentoivat reaktiivisesti jotain. On täysin mahdoton tietää mitä toinen oikeasti ajattelee tai pohtii. On vain muutama rivi sometekstiä. Sellaista kristallipalloa ei ole. Hyviä jatkoja sinulle. Teet arvokasta työtä. Ja olet sopivasti myös pippurinen. Tuossa sopivaa filosofiaa kinkkisiin tilanteisiin.
https://www.youtube.com/watch?v=w7YjPg5tI0w
- työkutsuu
Mitä se nyt merkitsee onko pyhä vai arki? Useimmille ei yhtään mitään. Joulunpyhät pelkkä haitta ja harmi. Ai niin, sinulla oli ennen pankista vapaata töistä silloin ja monesti muulloinkin.
- nohuhhuhsent
"Onko siis hoitajalla aina vain ne 2 palkallista vapaata viikossa, olkoot pyhiä taikka ei?? Sehän on vallan epäreilua. "
VAIN 2 vapaapäivää viikossa. Sanoisin, että PERÄTI 2 vapaapäivää viikossa. Miten se on epäreilua?
Minä hoidin omaistani 24/7 ja 7 päivää viikossa ympäri vuoden useita vuosia muutamalla satasella kuukaudessa. Ehkä oli epäreilua, ehkä ei. - Ohjaajahoitaja
Siis... jos olet joulun tai mitkä tahansa muut pyhät töissä niin saat listalle niistä korvaavat vapaat eli saman verran vapaapäiviä kuin säännöllistä työaikaa tekevät:) Nämä vapaat vaan sitten jonain muina päivinä kuin joulun pyhinä. Eli aina kun listalle sattuu ylimääräinen pyhä niin listan tuntumäärä laskee tuon pyhäpäivän tuntimäärän verran. Lisäksi jos olet esim. joulun töissä niin saat joulupyhiltä pyhäkorvaukset ja lisävapaat jonain muuna ajankohtana joulun ulkopuolella:)
- ArjaSi
Ohjaajahoitaja, kiitos vastauksesta!!
- Konsulentti
KVTES:ssa määrätään, että työaika on järjestettävä niin, että viranhaltija/työntekijä saa kerran viikossa vähintään 35 tuntia kestävän keskeytymättömän vapaa-ajan, joka on mikäli mahdollista sijoitettava sunnuntain yhteyteen. Viikoittainen vapaa-aika voidaan järjestää keskimäärin 35 tunniksi 14 vuorokauden ajanjakson aikana. Vapaa-ajan tulee olla kuitenkin vähintään 24 tuntia viikossa.
Jollei toimintojen luonne muuta vaadi, viranhaltijan/työntekijän säännöllinen työaika sijoitetaan viidelle työpäivälle viikossa. Työvuorot suunnitellaan siten, että viranhaltijalle/työntekijälle pyritään antamaan kaksi peräkkäistä vapaapäivää viikon aikana.
Kunnalla jaksotyössä jokainen arkipyhä lyhentää työaikajakson työaikaa 7 h 45 min . Arkipyhiä ovat joulun tienoilla itsenäisyyspäivä, jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä ja muuksi päiväksi kuin lauantaiksi tai sunnuntaiksi sattuva uudenvuodenpäivä ja loppiainen. Muita saman verran työaikaa lyhentäviä arkipyhiä ovat pitkäperjantai, toinen pääsiäispäivä, helatorstai, juhannusaatto ja muuksi päiväksi kuin lauantaiksi tai sunnuntaiksi sattuva vapunpäivä. - kuvottaaihan
Niin, toisilla se on Joulu, toisilla ei. "Perheettömänä" joutui useinkin tekemään Joulut. Perheeksi siis katsottiin mies ja lapset, joita minulla ei ole. Tästä johtuen dementoitunut kotona asuva äitini joutui viettämään ties kuinka monet Joulut ypöyksin (olen ainoa lapsi ja miehensä/isäni kuollut) satojen kilometrien päässä. No, enpä ole enää hoitoalalla "hyvien ja rakastavien" hoitoalan ihmisten parissa. Meno on paljon inhimillisempää muilla sektoreilla. Ja pääsee toisinaan-tai oikeastaan aina- Jouluksi sairaan äitinsä luokse.
- mskwndndn
ne hoitokodin mielenterveyspotilaat voi hyvinki jättää sinne keskenään jjos haluat pitää vapaata.
ne pärjää ihan hyvin ilman lääkkeitä.
hakeudut heti jollekkin toiselle alalle...
suosittelen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289