Muutama sana Aleksis Kiven päivänäkin

Ruuneman

Kyllä minäkin jotain kuulin Aleksis Kivestäkin siellä kansakoulussakin, mutta tietoni hänen suuruudestaan kirjailijana on syntynyt paljon myöhemmin.

Muistan toki kummastelleeni Kiven tapaa kertoa. "Siellä makasi oravainen sammalvuoteellaan, jonne ei hallin hammas, eikä metsämiehen ansa, ehtineet milloinkaan."

Sitaatti siksi, ettei muistikuvani ole sanatarkka.

Kyllä Aleksis, joka oli aika tarkkaan itseäni 100 vuotta vanhempi, velvoittaa meitä jokaista parempaan kirjalliseen ilmaisuun täällä palstallakin.

Kiitokseni niille jokaiselle, jotka ovat nuo ihalemani kirjoittamisen tiedot ja taidot saaneet tai hankkineet.

5

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moikka Ruuneman, totta tuo että on hyvä hieman meidän "siivilöidä" ilmaisujamme! Muuten hyvä neuvo tuokin:

      Mutta parasta ottaa päivä tultuansa, sallia sen mennä mentyänsä, käyköön sitten puuhun tai mäntyyn- Aleksis KIvi.

      PS. En koe päivieni mäntyyn karahtaneen, sitävastoin ihastuttavan unen näin kyllä toissayönä. Sain sytyttämättömän tuohuskynttilän käteeni, ja tiesin unessa Sinun saaneen myös sellaisen. Mikä lie unen viesti, niin hyvältä ainakin tuntui 😊
      Nyt kaupungille kiireen vilkkaa, heippa!

    • Kiitos mukanaolosta. Omaan käteeni en tuollaista tuohusta saanut.

      Palstan pienet yritykset parempaan tuovat lohtua..

      Yritetään voida ja jaksaa itse kukin.

    • olenkirjalinennero

      Ei uppoa Aleksin teokset.. Hirveetä katsoa , joku Nummisuutarit!

    • Ramoona_

      Tämä Suomen juhlavuosi nostaa kirjallisuutta esiin monella tapahtumalla teemanaan "Toivoa kirjallisuudesta". Siinä on mukana Suomen Mielenterveysseura, jolla on 120-vuotisjuhla, sekä monet kirjallisuuspiirit. Tänään on monia tilaisuuksia suomalaisen kirjallisuuden ja Aleksis Kiven päivän kunniaksi. Itsekin olin oman kirjastoni pienimuotoisessa, lämminhenkisessä tilaisuudessa kuuntelemassa ja kahvittelemassa.

      Kiven sanat kannustavat :

      "Rakenna siis kalliolle toivos linna, jota myrskyt eivät kaada."

    • Eikös tämän pitäisi olla kaikkien palsta asia- muttei taitorajoituksin, eihän Aleksiakaan kaikki hyväksyneet hänen " vajavaisen ilmaisutaidon" vuoksi . silti hänestä tuli kansalliskirjailija. Suomeksi sanottuna pidän aloittajan vaatimusta kohtuuttomana.i

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe