Autismi, tyhjyys, apatia?

limbossa

Olen 31v mies. Aina ollut sosiaalisesti onneton, ei ymmärrystä kehonkielestä, rivien väleistä, esim. jos joku esittää olevansa vihainen tai iloinen vaikka on todellisuudessa jotain muuta. Aika kuiva, persoonaton ja asiakeskeinen. Eleetöntä ilmeilyä. Kavereita välillä tulee ja suurin osa myös menee, kai lähinnä omasta inaktiivisuudesta johtuen. En ole koskaan välittänyt sosiaalisista ulkonakäymisistä tai turhanpäiväisestä puhelusta, joka tuntuu luonnottomalta ja rasittavalta. Silti tavallaan harmittaa kun kaikki muut ympärillä ainakin näennäisesti osaavat pitää hauskaa, kun taas itse ei koskaan saa mielihyvää mistään.

Nyt olen apatisoitunut (ja yksinäinen), kun ei ole mielenkiinnon kohteita, tai sitten ei vaan jaksa keskittyä mihinkään kovin kauaa. Vaikka joku voisikin olla hetken aikaa kiinnostavaa, uudelleen aloittaminen ja kiinnostuminen voi olla ihan yhtä vaikeaa kuin alussa. Ehkä ainut mitä osaan hoitaa hyvin ja lähes pakkomielteisesti ovat raha-asiat.

Pähkinänkuoressa elämä on siis harmaata, mutta tähän onkin ehtinyt jo tottumaan kun ei muusta tiedä. Varmaan jotain masennustakin seassa. Ei oikein ole päämäärää ja vaikka olisi, tämä tila varmaan pitkälti rajoittaisi minkään toteuttamista.

Ei siis ole mitään diagnooseja mistään. Epäilen kyllä vahvasti autismia ja mietinkin että liekö tuo apatia tyypillinen oire? Onko hyötyä ryhtyä hakemaan diagnoosia? Jos on jotain lääkityksiä olemassa tällaisten "ominaisuuksien" hoitoon, onko joku kokenut niitä hyödyllisiksi? Onko ylipäätään kellään vastaavia kokemuksia? Jotain mistä piristyisi. Ei jaksa enää edes harmittaa enää koko tilanne, vaikka pitäisi, ja se on mikä itsessään harmittaa ja miksi pitäisi ehkä jotain tehdä.

9

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itediagnoosisi

      pitää paikkansa. Potilas on tilansa paras asiantuntija. Tosin Autismi ei ole sairaus, vaan ominaisuus siinä missä värisokeus, vasenkätisyys, yms.

    • Aspergerinfo_YP

      Itse olen aina itseni diagnosoinut, masennuksen, Aspergerin ja fyysiset sairauteni. Jälkeenpäin olen saanut niistä viralliset diagnoosit kerrottuani lääkäreille, miltä minusta tuntuu ja minkälaisia tutkimuksia tulisi minulle tehdä. Virallinen diagnoosi helpottaa oloa siinä mielessä, että ainakin itse olen niiden johdosta saanut tarpeellista tukea eri paikoista, jos diagnoosia ei olisi näistä ollut, en olisi nyt niin onnekkaassa asemassa, missä olen.

    • elämä.on.arpapeliä

      Olen apTa puolet vanhempi mies. Tänään on taas niitä päiviä kun tuntuu että elämäni on ollut melko työläs ja paska reissu.
      Ei ole lapsia, joka onkin onnekas juttu myös yhteiskunnan osalta. Olisin 0-itsetuntoni takia vaatinut heiltä mahdottomia, siis tuhonnut.
      Kun olen sosiaalisesti avuton enkä pysty asumaan toisten kanssa, laitoin elämäntehtäväkseni oman asunnon hankkimisen.
      Kun aikani murehdin ihmisten loukkaavia asenteita, johtuen kömpelyydestäni, märehtiminen loppuu ja funtsin että menee se se elämä näinkin.
      Omat "sopeutumisikkunani" voi joskus harvoin avautua. Voin kommunikoida joidenkin ihmisten kanssa mutkattomasti.
      Sitten luukku menee taas kiinni, en voi ottaa vastaan annettua tukea ja apua. Meillä on ollut suvussa umpiautismiakin.
      Monet aikuiset bihmiset pelkäävät ja karttavat minua. "Se voi tarttua" asennetta. Se on iloni, että nousin alkoholismistani ja että lapset hyväksyvät oudon tyypin sellaisenaaan. Osaan lukea heidän ele ja asennekieltään; ei tuo paha ole....

    • aloittajalisää

      Voisi edelleen lisätä että olo on kuin olisi päänsä sisällä vankina, elellen muissa maailmoissa. Ei ole koskaan saanut oikeaa mielihyvää eikä "palkintoa" missään asiassa Kaikki on vaan pinnallista ja näin ollen miksi panostaa tai tehdä mitään. Voisi kai sitä jotain koittaa harrastaa, mutta sekin on minkä tahansa osalta korkeintaan pinnallista. Sosiaalisuhteiden luominen onnistuu ainakinjoten kuten tilapäises, mikäli vastapuoli on aktiivinen joka peittää oman assosialisuudenkin, oma-alotteisesti en viitsi (kykene?) tekemään mitään asian eteen.

      Apatia tässä kaikessa on juuri sitä kaikkein tappavinta. En tiedä johtuuko tämä sitten elämän olosuhteista vai onko kyseessä jokin lääkkeillä ja poppakonsteilla parannettava asia. Sen tiedän että tämä olo on ollut alusta asti ja sen vuoksi elämä on tehnyt kohdallani väistöliikkeen. Aion joka tapauksessa kertoa tästä jollekin. Ei siinä enää menetä katsoa, muuttuuko mikään vai ei.

    • Assamies

      Kyllä aivan täysin. Elämä ihan pelkkää helvettiä. Pitäisi saada pikaisesti lippu Alankomaihin, että pääsisi loppupiikille eutanasiaan.

    • juu3

      Etsi kunnianhimoa, ole mielummin sinä itse, etkä sinä porukassa

    • ehtoota

      Onks näihin vaikea saada diagnoosia? eka terveyskeskus lääkärille vai?

    • xcbzxbx

      Onks diagnoosin saaminen helpompaa näihin vaivoihin julkisella vai yksityisellä puolella? kumpaan kannattaa mennä. psykiatrille ainakin vai?

      • kalaa.söisin.aina

        Minuu assimiehenä ohjeistettiin niin ettei pätevää diagnoosia voi saada ilman psykiatrin lausuntoa. Mitään etuisuuksia en voi tietenkään diagnoosista saada, mutta kiinnostuksen takia...
        Myös jonkun asten bibolaarisuutta minulla kanssa on, ei kuitenkaan diagnoosiksi asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe