Olen kerännyt lähes 100 kuljetusliikettä, joiden tiedän kiertävän veroja maksamalla työntekijöilleen muuta kuin työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Lähetän listan nettivinkkinä poliisille ja työsuojeluviranomaisille, koska lisäksi työtunnit menevät usealta kuljettajalta yli lain määräämien rajojen.
Lisäksi kuljetuksien tilaajista on samanlainen lista kerättynä, joiden tiedän että eivät noudata tilaajavastuulakia käyttämällä halpakuljetuksia, joista on tehty halpoja työntekijän eduista tinkimällä.
Selvitys siitä, onko yritys merkitty ennakkoperintälain (1118/1996) mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin, sekä arvonlisäverolain (1501/1993) mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.
Kaupparekisteriote.
Selvitys siitä, ettei yrityksellä ole verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 20 b §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua verovelkaa taikka viranomaisen antama selvitys verovelan määrästä.
Todistukset työntekijöiden eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.
Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
Selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.
Rakennusalalla lakisääteisen Tapaturmavakuutuksen järjestämisestä.
***********************************************************************************
AKT:n perustehtävä on liiton sopimusaloilla työskentelevien järjestäytyneiden työntekijöiden edunvalvonta.
AKT solmii jäsenille työehtosopimukset eri alojen työnantajaliittojen kanssa sekä valvoo yhdessä ammattiosastojen ja luottamushenkilöiden kanssa niiden ehtojen noudattamista. AKT on solminut 17 työehtosopimusta 7 eri työnantajaliiton kanssa.
Työehtosopimuksessa määritellään työsuhteen vähimmäisehdot, kuten palkat, työajat, sairausajanpalkat, äitiys- ja isyysvapaat, ylityökorvaukset, erilaiset lisät, päivärahat, lomapalkat ja lomaltapaluurahat, sekä työajan lyhennyskorvaukset.
Työntekijän, kuten myös työnantajan, oikeudet ja velvollisuudet on määritelty työehtosopimuksessa ja työlainsäädännössä (esimerkiksi työsopimuslaki, työaikalaki, vuosilomalaki ja työturvallisuuslaki).
Työnantajaliittoon kuuluvien työnantajien pitää noudattaa työehtosopimusta työehtosopimuslain nojalla.
Työnantajaliittoon kuulumattomien työnantajien tulee noudattaa työehtosopimusta yleissitovuuden perusteella.
Työehtosopimuksen yleissitovuus tarkoittaa sitä, että työehtosopimuksen mukaisia palkka- ja muita työehtoja on noudatettava myös niiden työnantajien, jotka eivät kuulu työehtosopimuksen tehneeseen työnantajaliittoon.
Työnantajan ja työntekijän välisellä työsopimuksella ei voi sopia työehtosopimusta heikommista ehdoista.
Luottamusmiehet, ammattiosasto ja AKT:n palkatut työntekijät avustavat jäseniä työsuhdeasioissa.
AKT toimii jäsentensä edunvalvojana ja työehtojen kehittäjänä myös lainsäädännön valmistelutyössä antamalla lausuntoja sekä pitämällä yhteyksiä lainsäätäjiin ja muihin kuljetusalan toimijoihin niin kotimaassa kuin kansainvälisellä tasollakin.
********************************************************************************
Teen tämän oman edun takia, olen laskenut ja läpituntipalkalla ajamalla ohitseni puhalletaan liki 20 000 vuodessa, lisäksi vapaa-aika on olematonta. Lisäksi omakustantaisesti on pitänyt maksaa kaikki työvaatteet ynnämuuta.
tilaajavastuu ja palkka
28
4318
Vastaukset
- PuupäidenHommaa
En ole koskaan voinut ymmärtää miksi jotkut haluavat keskituntipalkkaansa pienentää ajamalla kiinteällä nk. läpituntipalkalla. No työnantajan kannalta sen kyllä ymmärrän koska läpituntipalkalla säästää palkkakustannuksissa mutta miksi työntekijä haluaa omasta palkastaan antaa osan työnantajalle vapaaehtoisesti. Tunteja tietysti saa läpituntipalkalla tehdä enemmän mutta siinäkin luovuttaa vapaa-aikansa työnantajalle. Eikö näillä työnsankareilla ole muuta tekemistä kuin istua rautamalmikasan peltisessä kopissa ja senkin vielä pienemmällä keskituntiansiolla kuin olisi mahdollista. Hirveät ja usein jopa laittomat tuntimäärät vievät lisäksi työpaikkoja kun yksi sankari ajaa kahden työt.
- irtoperä
Et siis voi ymärtää miksi jotkut tarvitsevat rahaa? Oletko kuullut perheestä tai lainoista? Tes taloissa kun ei nykyään ylitöitä enää tehdä, niin ainoa keino tienata enemmän on tehdä läpitunnilla paljon tunteja. Työntekijän kannalta toki huono asia mutta kaikilla ei ole vaihtoehtoja.
Kenties hyvä työpaikka? Lähellä kotona, kiva työaika, sopivat työvuorot ja työ muutenkin ihan OK.
Hyvät paikat kun on kiven alla.
Jos itse löysisin jonkun hyvän paikan niin voisin heti luopua vaikkapa yölisistä vaikka homma olisi öisin. Ja sahan ne "loput palkat" haettua oikeuden kautta jos paikka ei enää nappaa...
Saadaanko tähän 2-3 tai jopa 4 vastausta- Taktusalem
Bussissa kirjoitti:
Kenties hyvä työpaikka? Lähellä kotona, kiva työaika, sopivat työvuorot ja työ muutenkin ihan OK.
Hyvät paikat kun on kiven alla.
Jos itse löysisin jonkun hyvän paikan niin voisin heti luopua vaikkapa yölisistä vaikka homma olisi öisin. Ja sahan ne "loput palkat" haettua oikeuden kautta jos paikka ei enää nappaa...
Saadaanko tähän 2-3 tai jopa 4 vastaustaTaas Turun oma simpanssi eli apina oli haukkana ja mainosti omaa erinomaisuutta. Bussissa tuo kaunis pieni simpanssi-apina kirjoitti tarinansa . Pää kun on pipi niin odottaa vain lähtöä taas sinne suljetulle osastolle. Toivottavasti tälle punapersepaviaanille ei kukaan kommentoi yhtään mitään. Ei kuule ketään kiinnosta sinun juttusi.Et ole päivääkään tehnyt rehellistä työtä.
- TyhjänSaaPyytämättäkin
irtoperä kirjoitti:
Et siis voi ymärtää miksi jotkut tarvitsevat rahaa? Oletko kuullut perheestä tai lainoista? Tes taloissa kun ei nykyään ylitöitä enää tehdä, niin ainoa keino tienata enemmän on tehdä läpitunnilla paljon tunteja. Työntekijän kannalta toki huono asia mutta kaikilla ei ole vaihtoehtoja.
En tiedä yhtään kuljetusyrittäjää joka ei antaisi tehdä ylitöitä tes-palkalla. Irtoperähommissa niitä varmaan on koska se ala on hintojen osalta poljettu jo kauan sitten alle kannattavuusrajan. Nykyään kun kuljettajista alkaa olla pulaa on suorastaan pakko teettää ja maksaa ylitöitä.
- Kyrä77
Hyvä mä en jaksanut kuin 40 suurinta kerätä. Kuten NN Express, Ektomar pari mainitakseni.
Tuning T Salminen menikin jo nurin.
Tuli vastaus kiitos ja alamme toimiin mikäli koemme aiheellisena.
Saman listan toimitin myös kaikille huolintaliikkeille ym välittäjille.- ÖLLÖLÄ__
eikös tuo joku änniä vilisevä firma kokeillut sukeltaa rekalla vastikään Joutsassa..
- Postitorvinen
ÖLLÖLÄ__ kirjoitti:
eikös tuo joku änniä vilisevä firma kokeillut sukeltaa rekalla vastikään Joutsassa..
Kyllä Suomen posti eli valtion yhteinen firma Veine Oy eli entinen Kakspluskuljetus se siellä niitti jälleen mainetta. Edellinen sekoilu tapahtui kuukautta aiemmin. Kyllä Suomen posti osaa nämä lämpösäädellyt kuljetukset,nurmen leikkuun,vanhusten hoivapalvelut ja Koffin kaljojen hyllytyksen kaupoissa. Siinä sivussa vielä kirjeetkin ja lehdet jaellaan. Eli tosi monitoimifirma totta tosiaan.
- Cemt
Ei taida tuning vielä nurin olla,mutta kovin kaikkia kusettaa ja jättää maksut maksamatta.
- Rahti-Ketkut
Normaalia toimintaa kuljetusalalla kusetetaan ja jätetään maksut maksamatta.
- Rehellinenkansalainen
Kenelle poliiseille, työsuojeluvirkamiehille ym. liikenteen laillisuuden valvomisesta palkkansa, ikälisänsä ja bonuspalkkionsa saaneille olet listan löhettänyt? Entä onko tullut edes vastausta?
- Kiinnostunutkuski
Laita se lista tähänkin niin tiedetään välttää näitä paikkoja, kiitos
- Tuomaskysyy
Mikä on nyt Veinen näkymä, onks tiatoo? NN meni virolaisille, Esa myi kuokkansa, velkasaneerauksia ja konkursseja useilla yhtiöillä joten jatkaako PostiVeinen kasvu markkinoilla?
- RealRahtari2018
Jos tää aloitus ei ole fake ja on totta niin iso peukku.
Tilaajavastuulaki on suomessa häpeäpilkku täynnä porsaanreikiä. - Älykäs-Rahtari
Vaihtolava hommissa ei tarvii luopuu 50% ja 100% ylityötunneista. Tietenkin jos haluu nukkua autossa ja ajaa huonolla urakkapalkalla tai läpituntipalkalla niin siitä vaan.
- IrtoPeräKuningas
Jos saa käyttäää puukenkiä ja rahtaritakkia niin ei ole palkalla väliä. Asiat tärkeysjärjetykseen. Palkka ei kiinnosta ketään mutta puukengillä olet silleen niinku pro ja maanteiden kuningas. Mulla on palkka kympin tunnissa läpi ja käytän puukenkiä ympäri vuoden. Muuta en tarvitse. No tietty läppärin että voin katsella pornoa lepoaikana Abc:n pihalla.
- näässs
Joo jaksamista vaan sinulle aloittaja. Tätä asiaa ei tule olemaan helppo korjata. Mutta kiitos ja kumarrus jos onnistuu , epäilen kyllä. Samalla voisi laittaa ruotuun polakit , pitkäkilpiset ym. Viranomaisilla kun ei tunnu olevan mitään kiinnostusta valvoa lakia näiden osalta. Ajavat sairaan halvoilla hinnoilla. Kotimaisen kuljetusyrittäjän kilpailukyky paranisi, kun epäkohta korjattaisiin. Voisi sitten niitä hyviä paikkoja olla enemmän tarjolla. Kuljetuskaluston suureneminenkin on pelkästään suurteollisuuden etu. Olisi lapsellista uskoa että kuljetusyrittäjä siitä hyötyy enemmän kuin hetkellisesti. Tovin päästä sanotaan että taksan on laskettava samalle tasolle kuin pienemmällä kalustolla. Ota tai jätä...
- rekkavaari
Tästä nyt enää puuttuis että turvapaikansaaneet alkais ajaa yhdistelmiä.Menihän se hesan bussiliikenne ählyille,ym paskasakille.Sipilä kouluttaa,mutta kuka vastaa enää turvallisuudesta
- Tilastonikkari
Rekkavaarille tiedoksi,siksi pääkaupunkiseudun bussiliikennettä hoitaa nämä edellä mainitsemasi mamut ,ählyt ja paskasakkiin lukeutuvat,koska kaupunkibussikuskintyö ei kiinnosta alkuperäisiä Suomen kansalaisia ollenkaan. Itse asiassa ei ole kiinnostanut enää 15 vuoteen. Hankalat työajat joissa kesken työpäivää voi olla pitkä tauko .Ehkä palkaton? Olet aamuruuhkassa työssä ja myös iltaruuhkassa eli työpäivä venyy todella pitkäksi. Kuljettajiin kohdistuva väkivaltainen käyttäytyminen varsinkin viikonloppuisin iltayön vuoroissa.Lisäksi jatkuva linjojen ja bussiyritysten kilpailuttaminen joka pitää yllä jatkuvaa epävarmuutta oman työtehtävän jatkuvuudesta. On kaikkien suomalaisten etu , että nämä ulkomaalaistaustaiset ihmiset integroituvat nopeasti yhteiskuntaan ja tekevät niitä töitä mielellään jotka eivät meille kantasuomalaisille enää kelpaa. Silloin he maksavat myös veroja ja se on aina parempi vaihtoehto kotona tai kulmilla norkoilulle. Kuorma-autopuolella peräkärryn kanssa tai ilman on ihan sama ongelma. Todella särmää ja asiansa osaavaa kuljettajaa on vaikea saada vaikka kyseessä olisi vakaa varainen hyvämaineinen kuljetusliike. Onneksi nuoret naiset ovat vihdoinkin löytäneet kuljetusalan . Kuljetusalan oppilaitokset houkuttelevat naisia alalle samoin naisia kiinnostaa armeijan kuljettajakoulutus jossa saa ammattipätevyyden nopeasti. Ala kiinnostaa naisia koska miehen euro on tällä alalla myös naisen euro. Yhä useamman yhdistelmän,jakeluauton ja maansiirtoauton ratissa on tänä päivänä työstään pitävä iloinen nainen.
- PorkkanaPäivässä
Tilastonikkari kirjoitti:
Rekkavaarille tiedoksi,siksi pääkaupunkiseudun bussiliikennettä hoitaa nämä edellä mainitsemasi mamut ,ählyt ja paskasakkiin lukeutuvat,koska kaupunkibussikuskintyö ei kiinnosta alkuperäisiä Suomen kansalaisia ollenkaan. Itse asiassa ei ole kiinnostanut enää 15 vuoteen. Hankalat työajat joissa kesken työpäivää voi olla pitkä tauko .Ehkä palkaton? Olet aamuruuhkassa työssä ja myös iltaruuhkassa eli työpäivä venyy todella pitkäksi. Kuljettajiin kohdistuva väkivaltainen käyttäytyminen varsinkin viikonloppuisin iltayön vuoroissa.Lisäksi jatkuva linjojen ja bussiyritysten kilpailuttaminen joka pitää yllä jatkuvaa epävarmuutta oman työtehtävän jatkuvuudesta. On kaikkien suomalaisten etu , että nämä ulkomaalaistaustaiset ihmiset integroituvat nopeasti yhteiskuntaan ja tekevät niitä töitä mielellään jotka eivät meille kantasuomalaisille enää kelpaa. Silloin he maksavat myös veroja ja se on aina parempi vaihtoehto kotona tai kulmilla norkoilulle. Kuorma-autopuolella peräkärryn kanssa tai ilman on ihan sama ongelma. Todella särmää ja asiansa osaavaa kuljettajaa on vaikea saada vaikka kyseessä olisi vakaa varainen hyvämaineinen kuljetusliike. Onneksi nuoret naiset ovat vihdoinkin löytäneet kuljetusalan . Kuljetusalan oppilaitokset houkuttelevat naisia alalle samoin naisia kiinnostaa armeijan kuljettajakoulutus jossa saa ammattipätevyyden nopeasti. Ala kiinnostaa naisia koska miehen euro on tällä alalla myös naisen euro. Yhä useamman yhdistelmän,jakeluauton ja maansiirtoauton ratissa on tänä päivänä työstään pitävä iloinen nainen.
Hyvin selvitit asiat missä nykyään mennään Rekkavaarille ja olen samaa mieltä kanssasi. Olen itsekin kiinnittänyt huomiota siihen tosiasiaan,että nuoret naiset ovat tulleet alalle. Hyvä niin.
Rekkavaarin kommenttihan ei oikeastaan edes liity tämän viestiketjun asiaan ,vaan oli hänen turhautunut näkemyksensä 1990 luvun lopulta....
Eikös se NN Express oy ole aika iso kuljetusliike. 70 kuorma-autoa taitaa olla. Pääkaupunkiseudulla jakelee vihanneksia kauppoihin tosi järeillä menopeleillä. Makuuohjaamo ja pieni lava porkkanoita tavaratilassa. Miten siinä on kannattavuus sitten laskettu.
- Bankrott
NN Express, missä on Niko Nykänen kunnon urpo, adjutanttinaan Pullea-Poika joka ei nimellään saa tikkaria kaupasta mutta ei kyllä saa enää Niko Nykänenkään
- mietinvain
Mikähän on tilanne tällä hetkellä? Protestilista on kyllä melkoista luettavaa.
- KäkKriäinen
Bankrott,kyllä ei kannattaisi umpijuopon pojan tänne kirjoitella yhtään mitään. kukaan täysijärkinen ei ymmärrä sanaakaan kirjoituksesta. Jos sinulla on mennyt sukset ristiin kyseisen yrityksen kanssa niin todennäköisesti se syyllinen olet ihan sinä itse. Miksi purkaa vihaa yrittäjään kun tiedät itse aivan hyvin,että sinä itse olet se luuseri. Jos yrityksellä on talousvaikeuksia niin miksi ilkkua asialla. Ainoa kärsijä koko asiassa on ne kuljettajat jotka ovat kyseisessä yrityksessä töissä ja jotka mahdollisesti joutuvat hakemaan palkan palkkaturvasta. Ihmettelen aina suuresti sitä intoa ja iloa siitä kun jollakin yrityksellä menee huonosti. Lähes poikkeuksetta ainoa kärsijä on se ahkera työntekijä jonka työpaikka menee alta. Yrittäjä jos on oy pohjainen voi alkaa aina uuden yrityksen ihan puhtaalta pöydältä. Duunari saa lukea paskaa vielä kaupan päälle tällaisilta keskustelufoorumeilta. Vaikka on kunnon kuski. Sehän varmasti v...ttuttaa.
- IkuisuusProjekti
No näinhän se menee. Suomi on kateellisten valtakunta. Jos jollain huonosti menee niin siitä saa aina hyvän mielen.Amerikassa on sanonta: Yrittäjä ei ole yrittäjä jos se ei ole ainakin kerran tehnyt konkurssia.Siellä ajatellaan asia niin,että yrittäjälläkin on oikeus epäonnistua unelmansa toteuttamisessa ja ponnistaa taas uuteen nousuun. Mutta Suomi on kateellisten maa ,ollaan todella onnellisia jos jollain menee huonommin kuin itsellä. En tiedä miksi suomalaisten pitää olla näin tyhmiä. Amerikassa jos kaveri on hankkinut Porchen niin sanotaan: Hieno homma olet siis menestynyt elämässä. Suomessa tullaan liikennevaloissa sylkemään tuulilasiin kun ollaan niin saamarin "ökyporvari" ja se myös halutaan näyttää ettei täällä kaivata menestyjiä. (Kyseinen tapaus oli iltapäivälehtien lööpeissä viime vuonna) Jos tällaisia menestyjiä ei ole niin surkea on sitten tulevaisuudessa duunareidenkin asema. Kyllähän se pitäisi olla tuoreessa muistissa meillä kaikilla miten Neuvostoliiton kävi kun ajatusmalli oli,että kaikki ovat samanlaisia ei rikkaita eikä köyhiä.
- OnNiinNähty
Ottamatta kantaa tähän NN express yrityksen toimintaan ,kun en tunne kyseistä yritystä voin kuitenkin sanoa lähes 40 vuoden kokemuksella kuljetusalasta ,että sellaiset yritykset jotka hyvin harkiten lisäävät kalustoa 1-2 autoa kymmenessä vuodessa pärjäävät alalla. Sitten on sellaisia yrittäjiä jotka luulevat löytäneen kultasuonen ja muutamassa vuodessa pistävät pystyyn oikein "suuren kuljetusliikkeen" firma leviää kuin pullataikina ja lähes poikkeuksetta kaikki laitetaan yhden kortin varaan eli samalle asiakkaalle töihin. Kuljetusalan yrittäjä on oman onnensa seppä kun alalla ei ole oikean tyyppistä koulusta mitä kaikilta muilta aloilta vaaditaan. Taloushallinto ,niin se on ihan vieras asia yrittäjälle jolle peruskoulun päästötodistuskin oli suuri haaste. Skallin järjestämä yrittäjäkurssi painetaan lävitse kaljan voimalla . Tavoite on päästä vain lävitse ja vastata oikein loppukokeen kysymyksiin jotka voi harjoitella etukäteen. Mitä maksaa kun vien muuttokuorman Berliiniin,paljonko pitää veloittaa asiakkaalta???? Mitä hemmettiä tällaisilla asioilla on tekemistä todellisuuden kanssa jossa asiakas itse sanoo mitä hän haluaa maksaa siitä ,että sinä teet otsa hiessä töitä. Ota tai jätä. Mitä itse tässä tilanteessa tekisit? Ei ole kuljetusala helppoa nykyään,mutta voin sanoa ihan rehellisesti,että tällaiset yritykset jolla kaluston määrä kasvaa vuodessa yli kymmeneen autoon ja elvistellään vielä netissä. Lopputulos on niin nopea kuin kasvu tuonne huipulle eli loppu tulee ennenkuin edes huomaa.Sitten kiittämättömät kuskit kuittailee täällä SUOMI 24 areenalla.
Ei ole helppoa.- VeriVetääMuttaÄlyEiRiitä
Sitten on nämä kuljetusyrittäksi haaveilijat. Hirveä halu on päästä oman auton ratyia pyörittämään irtoperähommiin. Ostetaan halpa rekanvetäjä ja sit hommiin....Juu ei se taida ihan noin helppoa olla. Kun millään muulla ei pysty ajoista kilpailemaan kuin hinnalla niin.....niin, jo sen pitäisi avata silmät mitä tulevausuus tulee olemaan.
- Niinsevaan
Juuri näin kun tää viimeinen kirjoitus👍
- Arpajaiset2018
Näinhän se menee. Jo lapsena haave kun minulla on sitten aikuisena on sellainen kuorma-auto. Oikein komea SISU tai siis... Scania. Laskutaito on ihan kuralla. Kaikki lasketaan hyvän onnen varaan.
Sitten kun yhdellä autolla saadaan tili pysymään plussan puolella niin on pakko investoida heti 2 ja 3 :teen autoon vaikka kirjanpitäjä jo varoittelee ettei nyt sentään heti ensimmäisenä vuotena. Mutta ei kun on nousukkaalla noussut kusi päähän niin pakko on investoida kalustoon. Sitten ei löydy kuskia koska sellaista ei löydy ainakaan pääkaupunkiseudulta kuin suurella rahalla.Kaikki työnhakijat on jotain latvalahoja juoppoja tai muita veivareita. Asiakas alkaa kyrp...ityä ja sanoo sopimukset irti kun mikään ei toimi. Ihan normikuvio. Jos yrittäjällä on alalle minimikoulutus taloushallinnossa eli ei mitään koulutusta niin ei voi kukaan olettaa,että alalla voisi pärjätä nykypäivänä.Vain sellaiset pärjää jolla on jo selkeä visio etukäteen omasta työtehtävästä joka pitää olla jotain erityisalaa kuljetusalalla.
Pitää osata tarjota jotain erityispalveluja jota vain harva muu tarjoaa. Esim . nostopalveluja tai sellaisia kuljetuspalveluja johon liittyy joku muu työtehtävä olennaisena osana. Niissä töissä ei myöskään asiakas tingi hinnasta. Jos homma toimii niin asiakas maksaa ja kuljetusyritys tekee sitä tiliä mitä kuuluukin tehdä. Millään pullan jakelulla ei kukaan ei elä nykypäivänä. Ne hommat on suurien kuljetusliikkeiden hommia ja hekin tekevät erittäin huonoa tulosta näissä hommissa.
Kuljetusala oli 1960 ja 70 luvulla rahasampo . Nykyisin sellaiset pärjäävät jotka osaavat valita ne kuljetusalan työt mistä sitä rahaa on mahdollista ansaita ja asiakas sen myös mielellään maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080