Lukio-opintojen digitalisoituminen

Kggkigxx

Mun on nyt ihan pakko avautua meinaa en enää kestä tätä. Ihan oikeesti mietin mitä niitten ihmisten päässä liikkuu jotka on päättäny ottaa lukiossa digikirjat käyttöön ja tehtävät tehtäväksi koneella. Jossain tapauksessa ne voisi toimiakkin, mutta :
1. Kirjat ovat todella huonosti tehtyjä ja joissakin aineissa jopa hyvin suppeita ilmaisversoita
2. Kirjan ostoa varten kirjautuminen ja kirjan osto itsessään on todella hankalaa ja monimutkaista
3. Tietyt oppilaat joilla on jo valmiiksi enemmän osaamista elektroniikan puolella saavat tehtävät ja kokeet huomattavasti paremmin ja nopeammin tehtyä
4. Omakohtaisena kokemuksenani peruskoulussani ei käytetty juuri lainkaan teknologiaa joten näin suuri harppaus täysin tuntemattomaan aiheuttaa suurta stressiä ja häiritsee itse opiskelua.


En ole kokonaan teknologistumista vastaan mutta näin nopea muutos ei vain toimi ja aiheuttaa aivan älytöntä stressiä oppilaissa

Oma kantani olisi se että nuoria valmistettaisiin jo peruskoulussa lukion digitaaliseen oppimiseen ja että matikan yo kokeet pidettäisiin paperisina. Ihan pelkästään kertomerkin etsimiseen voi mennä minuutteja. Uskon myös digikirjojen tietokoneen laskinohjelmien voivan olla hyvä vaihtoehto, mutta vain jos niitä parannellaan.

Hyvästi. T: lukiolainen joka tekee todennäköisesti läksyjään koko yön sen takia ettei löydä itse läksyjä tietokoneeltaan

8

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikoneille

      Olet aika rohkea, kun uskallat sanoa. Digitalisaation kritisoiminenhan on pyhäinhäväistystä ja edistyksen jarruttamista. Mutta olet niin oikeassa! Kunpa useampi uskaltaisi tuoda esiin myös huonot puolet, sillä onhan niitä. Ei voi olla hyvä ja oikein, että koneiden orjana vietetään paljon aikaa, hukataan resursseja ja jäädään jälkeen oppimisessa ja henkisessä kehityksessä.

      Milloin ihminen alkoi haluta koneen orjaksi? Milloin herätään digiunesta?

      Ongelma nimittäin on se, että vaikka tänään hallitsisit "kaiken", jo huomenna olet taas aloittelija. Ja näin käy uudelleen ja uudelleen, koko elämän ajan olet vähän pihalla. Voitaisiko asiat opetella ihminen ihmiseltä, kynällä, kumilla ja paperilla ja kirjoista vähin kustannuksin? Antakaa ihmisten olla ihmisiä eikä koneen jatkeita!

    • Kritiikin_kritiikki

      Mitä ihmettä te sitten täällä teette? Raapustakaa valituksenne hiilellä tuohelle, ja kiinnittäkää tuohi puutapilla puun kylkeen, niin ette ole koneiden orjana.

      Lisäksi olen täysin varma, että koneiden valtaa kritisoivista harva pystyisi elämään täysin koneettomassa yhteiskunnassa, jossa kaikki tehtäisiin käsin tai korkeintaan vetoeläimiä käyttäen. Tietysti kriitikot kuvittelevat itse kuuluvansa tuollaisen yhteiskunnan eliittiin, josta huolehtisivat orjat tai piiat ja rengit. Silloin eliittiin kuuluvalla on aikaa oppimiseen ja henkisiin harrastuksiin. Muistahan ei sitten ole väliä, koska ne ovat oppimatontonta alaluokkaa.

      • Kritiikin_kritiikin_kri

        Tämä tässä digitaalisaatiossa mättää. Kuvitellaan, että on vain mustaa ja valkoista. Jos vastustat digitaalisaatioita ole perämetsässä elävä kylähullu, joka vastustaa sähköä ja kehitystä. Jos hyväksyt digitaalisaation vastustamatta, olet sivistynyt, nykyaikainen ja kehittynyt ihminen.

        Tuskin kukaan vastustaa teknologiaa sinänsä, mutta se että digitaalisaatiossa mennään laitteitteiden ehdolla eikä käyttäjien eikä varsinkaan opiskelijoiden tai oppilaiden ehdoilla. Parhaimmillaan hankitaan sähkökirja, joka on kuin valokuva oikeasta kirjasta. No säästyyhän sitä tilaa ajatellaan, kun ei tarvitse montaa fyysistäkirjaa raahata laukussa, mutta kuinkas sitten myydä kirja eteenpäin seuraavalle vuosikurssilaiselle. Lisäksi kuinka paljon tuo tilansäästö oikein on. Kuka ei jaksa koulukirjojaan enää raahata vai onko selkälihakset nykyisin heikommat ennen. Kuinka tehdä alleviivauksia lisätä muistilappuja tai vain selailla nopeasti kirjan sivuja unohtamatta kuinka sähkönäyttö väsyttää silmiä pitemmän päälle (tietysti aina on mahdollista kyseiset toimenpiteet tehdä tietokoneella, mutta onko se sen nopeampaa kuin normaalilla fyysisellä kirjalla).

        Kun miettii teknologian tuomista lukioon niin kieltämättä esimerkiksi tekstin tuottamisessa on tietokone ylivoimainen käsinkirjoitukseen verrattuna. Jos tekee virheen tekstin alussa se on helppo korjata myöhemmin, kun käsin kirjoittaessa olisi vuorossa tuskallinen pyyhkiminen ja uudelleen kirjoitus tai kokonaan alusta kirjoittamisen aloittaminen. Toisaalta mitenkäs matematiikka ja kaavat diagrammit. Käsin on huomattavasti nopeampi tehdä kaavoja kuin kaavaeditorilla ja helposti tekstin sekaan voi piirtää kuvaajia sun muita havainnollistamisia kuvia.


      • kurjuudenalku
        Kritiikin_kritiikin_kri kirjoitti:

        Tämä tässä digitaalisaatiossa mättää. Kuvitellaan, että on vain mustaa ja valkoista. Jos vastustat digitaalisaatioita ole perämetsässä elävä kylähullu, joka vastustaa sähköä ja kehitystä. Jos hyväksyt digitaalisaation vastustamatta, olet sivistynyt, nykyaikainen ja kehittynyt ihminen.

        Tuskin kukaan vastustaa teknologiaa sinänsä, mutta se että digitaalisaatiossa mennään laitteitteiden ehdolla eikä käyttäjien eikä varsinkaan opiskelijoiden tai oppilaiden ehdoilla. Parhaimmillaan hankitaan sähkökirja, joka on kuin valokuva oikeasta kirjasta. No säästyyhän sitä tilaa ajatellaan, kun ei tarvitse montaa fyysistäkirjaa raahata laukussa, mutta kuinkas sitten myydä kirja eteenpäin seuraavalle vuosikurssilaiselle. Lisäksi kuinka paljon tuo tilansäästö oikein on. Kuka ei jaksa koulukirjojaan enää raahata vai onko selkälihakset nykyisin heikommat ennen. Kuinka tehdä alleviivauksia lisätä muistilappuja tai vain selailla nopeasti kirjan sivuja unohtamatta kuinka sähkönäyttö väsyttää silmiä pitemmän päälle (tietysti aina on mahdollista kyseiset toimenpiteet tehdä tietokoneella, mutta onko se sen nopeampaa kuin normaalilla fyysisellä kirjalla).

        Kun miettii teknologian tuomista lukioon niin kieltämättä esimerkiksi tekstin tuottamisessa on tietokone ylivoimainen käsinkirjoitukseen verrattuna. Jos tekee virheen tekstin alussa se on helppo korjata myöhemmin, kun käsin kirjoittaessa olisi vuorossa tuskallinen pyyhkiminen ja uudelleen kirjoitus tai kokonaan alusta kirjoittamisen aloittaminen. Toisaalta mitenkäs matematiikka ja kaavat diagrammit. Käsin on huomattavasti nopeampi tehdä kaavoja kuin kaavaeditorilla ja helposti tekstin sekaan voi piirtää kuvaajia sun muita havainnollistamisia kuvia.

        "kun käsin kirjoittaessa olisi vuorossa tuskallinen pyyhkiminen ja uudelleen kirjoitus "

        Tämä hieman hymyilytti😏 Siis tuskallinen pyyhkiminen ja uudelleen kirjoittaminen!

        Tietokone on ylivoimainen kirjoittamisessa, sitä en kiistä. Mutta käsin kirjoittamisessa on etunsa oppimisen kannalta.

        Jos vielä puhutaan rahasta, digitalisaatio on järjettömän kallista. Pelkästään ylioppilastutkinnonkin digitalisoimiseen on käytetty varmaan miljoonia ja silti se on vielä keskeneräinen. Enkä nyt laskenut mukaan sitä, mitä digitalisoiminen on maksanut kouluille, kunnille ja oppilaiden perheille. Loppua kustannuksille ei näy. Mitä on saatu? Miettikää vaikka viimeisintä terveystiedon yo-koetta, joka oli katastrofi!


    • Vanha_pieru_narisee

      Tulevien ylioppilaiden olisi hyvä orientoitua siihen maailmaan, jossa nykyään työskennellään. Silloin kun itse olin lukiossa, laskutikku oli ainoa tekninen väline, jota käytettiin. Jos tarvittiin esimerkiksi trigonometriassa tai potenssiyhtälöissä tarkempia numeerisia tuloksia, otettiin logaritmitaulut esille.

      Myös teknisten yliopisto-opintojeni pääosan suoritin laskutikkua käyttäen. Tosin ylimmillä kursseilla pääsimme käyttämään ohjelmoituja laskimia ja jopa tietokoneita. Teksti tuotettiin aina kuitenkin kirjoituskoneilla. Opinnäytetyössäni pääsin kuitenkin käyttämään tietokoneita, joista sai vain numeerisia tuloksia. Paksut rivikirjoitintulostukset olivat silloin tuttuja selailtavia.

      Myöhemmin työelämässä myös tekstit ja kaviot pystyttiin tuottamaan tietokoneella. Tosin silloin vaadittavan osaamisen piti olla kertaluokkaa nykyisiä sovelluksia parempi, jotta tulosta yleensä sai. Sitten tulit Microsoft Windowsineen, Wordeineen ja Exceleineen, mikä teki hommasta helpomman. Myös matematiikkaan tulivat ensimmäiset symbolimatematiikkaohjelmistot Reduce, Maple ja Mathematica, jotka tekivät yhtälönväännön ja niistä saatavien ohjelmistokoodin tekemisen kertalukua helpommaksi; samalla tuollaisen työn tuottavuus kohosi ainakin kymmenkertaiseksi. Kuvien ja grafiikan kanssa puljaajat käyttivät mieluimmin Appleja M$-sovellusten asemasta

      Tuolla välillä ovat kaikki automaation välineet, käyttöjärjestelmät, yhteydenpito ja eri sovellukset muuttuneet vähintäänkin kymmenen kertaa. Samalla on siirrytty täydestä kynä ja paperi -maailmasta automaatioon telex-, telefax-, uucp-, tcp/ip ja telnet-, internet-, G1-, G2-, G3-, G4-, G5- jne. -maailmoiden kautta. Tuohon kaikkeen on pitänyt vain sopeutua ja kaikki uusi oppia.

      Joten isosti ihmettelen, kun nuoret, erittäin oppimiskykyiset ihmiset viitsivät kitistä siitä, että uutta pitää oppia ja ottaa käyttöön. Näin silti, vaikka heidän aikanaan suhteellinen muutos on ollut vähäisempi kuin edeltävillä sukupolvilla.

      Jos digitaalisaatio ei nappaa, niin silloin kannattaa paneutua klassisiin taiteesiin ja perushumanismiin, ja jättää kehityksen seuraaminen niille, joita se kiinnostaa.

      • neliöjuuri_viisi

        jeps. Muistan ajan 60 luvulla kun tehtiin laskutikkujen yhteishankinta porukalle keskikoulussa. Tuntui kovin tekniseltä jutulta. Olihan se hienoa. Toki maksoi rahaa. Piti kotona perustella hankinta. Kun laskettiin logaritmeilla niin päässälaskuna määriteltiin karateristika kokonaisosa ja sitten taulukkokirjasta tai laskutikulla mantissa eli desimaaliosa. Lukiossakin laskettiin laskutikulla ja joillakin varakkaammilla oli jo silloin alkeellisia elektronisia laskimia. Laskimet tosin antoivat välillä epätarkkoja arvoja ja piti jopa varmistaa laskutikulla että laskin teki oikein. Paperilla laskeminen oli tärkeä taito, kun ei ollut laskinta käytössä. Niinkin pelkistetty juttu kuin "neliöjuuren ottaminen luvusta 5 viidellä oikealla desimaalilla" on laskimella ja tietokoneella suitsait helppo. Paperilla laskien varsinainen temppujen temppu. Hikeä pukkaa. Lasket ja kumitat. Monella matikan opettajallakin menisi sellaisesta nykyänsä sormi suuhun. Käyttäkää aina uusimpia teknisiä apuvälineitä, kun niitä kerran on tarjolla. Pääsette paljon helpommalla.


    • Opetusvapaa_ope

      Lanseerataan termi ”oppimisvapaat opetustekniikat”. Siihen kuuluu ainakin
      - itse muodostettu opetusmateriaali
      - oppiminen ilman opettajaa
      - digitekniikka
      - tunnit ilman oppiainetta ts. yli oppiainerajojen tapahtuva opiskelu
      - tunnit ilman opiskelutilaa
      - ryhmässä oppiminen
      - suoritukset ilman päättökoetta
      - itsearviointi
      - vertaisarviointi
      - tiimit,
      - käänteisoppiminen
      -...

      Keksi itse lisää. Termin alle voi nitoa kaikki sellaiset opiskelutekniikat, jossa ainakin mallioppiminen ja matkiminen on kaikilla tavoilla kiellettyä.

      Vrt. Bonk-taide ”toimintavapaat koneet”

      • AmishopeEVP

        Mainio kommentti. Samaa filosofiaa noudattaa kustannusvapaa opetuksen järjestäminen, jossa kaikki opettajat on irtisanottu ja ulkopuolisten palvelutarjoajien kanssa sovittu 30 päivän maksuaika luo illuusion täysin ilmaisesta elokuusta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      333
      8133
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2501
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      67
      2255
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1906
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1482
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1321
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1317
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      174
      1264
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1250
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1157
    Aihe