Sain vajaa viikko sitten tytön ja nyt ollaan muutama päivä oleskeltu kotona =) Kaikki on muuten hienosti, mutta imetys jostain syystä huolettaa minua kovasti! Vaikka kaiken pitäisi kuitenkin olla ok..? Maitoa siis on ja sitä todella tulee!! Kunnolla virtaamalla.. Kuppikoko kasvoi yhtäkkiä B:stä johonkin tähtitieteellisiin lukemiin, D-kuppi on pieni..!! Hui... Rinnat ovat siis todella suuret ja raskaat. Ne tuntuvat hyvin epämukavilta ja ovat koko ajan tiellä. Niitä kuumottaa ja kihelmöi ja ne ovat melko kovat.. Maitoa siis taitaa olla pakkautunut..? Mutta mikä ihme sitten avuksi? Kun olen yrittänyt pumpun avulla niitä tyhjennellä, mutta ei näytä apua olevan! Olen todella huolissani.. Pelkään, että saan tulehduksen tai jotain.. Nimittäin tuo kihelmöinti ja kuumotus on välillä aikamoista.. Ja sitten toinen juttu.. Olen huolissani myös lapsen syömisestä.. Hän saattaa syödä vain n. 10 min. kerrallaan, mutta sitten ehkä jo puolen tunnin päästä haluaa lisää! Onkos tää nyt ihan normaalia?! Olen yrittänyt ennen imetystä pumpata pumpun avulla hieman rintaa tyhjemmäksi, jotta vauva saisi paremman otteen.. Tuntuu, että vauva välillä hylkii rintaa! Pistää päätään pois eikä halua rintaa suuhunsa.. =( Tuntuu pahalta.. Ja huolestuttaa kovasti. Mutta sitten saattaa päivässä olla hetki tai pari, jolloin vauva yhtäkkiä syökin jopa tunnin putkeen! Ja sitten nukkuukin n. kolme tuntia. Mutta noinkin pitkien unien jälkeen ei ruoka taas maistu kuin 10 min.. Auttakaa mua nyt näissä huolissa, ekakertalainen kun olen..! Olen jo ehkä hieman hysterian rajamailla, sillä olen itkeskellyt tätä asiaa vuolaasti koko päivän.. Tunnen, että olen epäonnistunut.. Rinnat tuntuu epämukavilta, koskee ja kuumottaa.. Vauva syö lyhyitä pätkiä, välillä tuntuu, että hylkii.. Välillä kuitenkin maistuu hyvinkin! Miten teillä on menneet nämä asiat tässä vaiheessa? Vauva on nyt siis 5 päivän ikäinen.. Suuret kiitokset vastauksista jo etukäteen! Mulla taitaa vähän olla ns. baby blues olo, kun kaikki itkettää..
Kuumottaa epämukavasti!
6
1724
Vastaukset
- Äiti
Hei!
Sinun vauvallasi ei ole mitään hätää, kun maitoa kerran tulee. Vauvat syövät alkuun todella tiheästi ja se ei ole merkki siitä, että niillä välttämättä edes olisi nälkä. Sillä tavalla ne käynnistävät sen maidontulon ja säätävät sen itselleen sopivaksi. Varaudu siihen, että pari ekaa viikkoa menee imettäessä. Siltä se ainakin minusta tuntui. Anna vauvan olla rinnalla, niin kauan kuin se siinä viihtyy.
Jos vauva on selvästi nälissään ja silti pyörittelee päätään siinä rinnalla, niin se voi olla merkki siitä, että vauvan on vaikea saada otetta. Kannattaa vain ottaa vauvaa päästä kiinni ja kevyesti painaa rintaa vasten, jotta saisi otteen. Jos se ei onnistu, voit yrittää lypsää rintaa vähän. Se voi onnistua käsin helpompin kuin pumpulla. Jos sinulla on se äitiyspakkauksen imetysvihkonen, niin siinä on ohjeet kuinka rinta lypsetään käsin. Ei se niin vaikeata ole ilman ohjettakaan.
Aluksi sitä maitoa voi olla paljon, kun se on juuri noussut, mutta kyllä se siitä tasaantuu. Jos rintoihin tulee sellaisia kovia kohtia, jotka ovat kuumia ja kipeitä, niin silloin se on paakkuntunut sinne (maitotiehyttukos). Se lähtee helposti kotikonsteilla, eli kuuma suihku ja samalla hieroo sitä kohtaa.
Minusta ainakin kuulostaa, että imetys on lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Luotat vain itseesi. - menee
ja itkeminenkin kuuluu juuri tuohon aikaan - eli kun maito alkaa nousta rintoihin niin silloin on juuri herkimmillään.. ja itkettää!! eli ei vielä tarkoita sitä että olisi varsinainen baby blue- tulollaan! :)
vauva imee alkuun tiheään - ei sitä vielä ihan alkuun jaksakkaan joka kerta pitkiä aikoja syödä - kyllä se siitä tasottuu ja pidentyy syöttöväli.. ota vaan ihan rauhallisesti ja koita levätä ja pitää rinnat lämpiminä, ettei tulehdu - jos kuitenkin kovin kipeytyvät niin ota yhteys neuvolaan tai lääkäriin - kun rintatulehdus on sen kyllä tietää.. on sen verran kivulias ja usein kuume nousee aika nopeasti.. tsemppiä - ...
Itselläkin oli rinnat tosi kovat ja kipeät. Tiehyttukos voi saada aikaan ei-infektoituneen rintatulehduksen. Kuume nousee korkealle ja nopeasti, mutta laskee samantien kun tukoksen saa pois, eli antibioottia ei tarvita jos kuumeen saa näin itse pois muutaman tunnin kuluessa. Kannattaa hautoa jollain lämpimällä niitä rintoja tosi paljon ja lypsää, ettei ehdi tulla tuota kuumetilaa :) Itse suihkuttelin kuumalla vedellä, mutta vielä paremmin mulle auttoi kuumavesipulloilla ja mikrossa lämmitettävällä kaurapussilla hautominen. Ehkä en jaksanut vaan olla siellä suihkussa tarpeeksi kauan. Mulle tuli kaksi kertaa kuume, ja se vie voimat. Kyllä ne siitä sitten tasottuu ja kaikki helpottuu vähitellen muutamassa viikossa! Sen jälkeen homma on jopa nautittavaa. Tsemppiä ja imetyksen iloa!
- 2:n äiti
Minulle neuvottiin jo synnytyssairaalassa tämä konsti on edullinen ja tehokas. Eli kaalin lehti rintaa vasten (ihan tavallinen keräkaali alias valkokaali). Se pitää kireyttä kurissa ja mikä minulle oli tärkeää se poisti kuumotuksen rinnoista. Itse lisäksi myös pumppasin hurjia määriä maitoa ja pakastin niitä pienissä annospusseissa myöhempää käyttöä varten. Rintamaito säilyy pakastimessa noin 3 kk. Ja vielä yksi asia ONNEA sekä ILOA teidän pieneen perheeseen. ps: synnytyssairaalani oli rovaniemen sairaala eli jos haluat lisää luonnollisia ohjeita moniin asioihin soita sinne, siellä tarjottiin aina ensin jotain luonnollista ennen lääkkeitä mistä olen kiitollinen.
- mammana lähes 2kk
Kaalinlehti on todella hyvä konsti kuumotukseen kun maito pakkautuu rintoihin. Käytin konstia itsekin n. viikon verran kun pääsin sairaalasta kotiin. Sitten en enää kokenut sitä tarpeelliseksi. Kannattaa kokeilla, sillä kaalissa on jokin "entsyymi" joka vetää ylimääräistä nestettä itseensä ja näin auttaa. Käytetty kaalinlehti onkin sitten ihan löysä löttänä imettyään nestettä rinnoista.
- mummu
Hei tuore äiti. Minä olen jo varttuneempi äiti mutta muistan vielä hyvin ajan jolloin imetin vauvojani. Kahdeksankymmentäluvun puolenvälin tienoilla, kerrottiin kovasti mitä pitää tehdä jos maitoa ei tule, muutta ohjeita ei ollut päinvstaisessa tilanteessa oleville.
Minä olin laitoksella kuudenhengen huoneessa ja ainot äiti joka taisteli maidon liikatuotannon kanssa. Muistan kuinka hävetti, kun muilla ei maitoa vauvalle tullut.
Rintani olivat kuin tiukat hernepussit painavat ja kipeät eikä vauva saanut otetta tiukasta nännistä. Ei auttanut mitkään konstit. Siihen aikaann annettiin sairaalassa jokin pilleri joka auttoi maidon irtoamiseen. Sain sellaisen ja hetken kuluttua maito virtasi rinnoistani ulos. Sairaalan lypsykoneella sain pahimmat paineet hoideltua ja anettua ylimääräiset maidot sairaalan keskolan käyttöön - hyvään tarkoitukseen.
Ed. sait hyviä ohjeita, käytä niitä. Maidon tuotanto kyllä tasaantuu vauvan tarpeita vastaavaksi.
Omat vauvani saivat rintamaitoa 1v ja toinen 1,2 vuoden vanhasi olin jo palannut työelämäänkin vaikka imetin vielä aamuin ja illoin.
Voit myös pakastaa ylimääräistä ja käyttää, mikäli vauvasi huolii pulloa, niin tilapäisesti esim. jos joudut turvautumaan vaikka mummolan apuun.
Älä opeta suotta pulloon. Vatsavaivoja on vähempi suorassa rntaruokinnassa ja saat tyytyväisemmän vauvan. Ole iloinen kun nmaitoa piisaa. Säästät rahaa ja vaivaa kun maito on auna valmiina. Kun vauva saa riittävästi rintamaitoa voit siirtää muun ravinnon aloitamita kauvemmaksi. Omilleni aloin antamaan muuta ruokaa pikkuhiljaa vasta 5-6 kk ikäisinä. Nukutin paljon ulkona itseasiassa kaikki päivä unet. Ja nyt jälkeenpäin voin todeta että minula on ollut ja on edelleen terveet lapset.
Kovasti Onnea perheellesi ja mukavia hetkiä vauvan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241