Kuolinpesän jaon hankaluus

Harmaannun

Olen osakkaana kahden lapsettoman tätini kuolinpesässä. Täti A on kuollut 2013 ja pesässä on varoja pankissa sekä 1/2 kiinteistöstä. Täti B on kuollut 2014, pesässä myös varoja pankissa ja 1/2 osuus kiinteistöstä. Kiinteistö on vanha rintamamiestalo kivalla alueella, joka on ollut kylmillään nyt ainakin 6 vuotta. Perukirjat on tehty ajallaan, mutta perinnönjaot tuottavat nyt harmaita hiuksia.
Kolme muuta osakasta ovat jo iäkkäitä sisaruksia. Jälkimmäiseen kuolinpesään ei saatu nimettyä edes pesänhoitajaa, koska kaksi tätiä eivät allekirjoittaneet kolmannelle valtakirjaa. Olen aktiivisesti yrittänyt saada muita osakkaita ottamaan kantaa pesän hoitoon tai jakamiseen sekä puhelimitse että kirjeitse, kirjeisiin ei vastata ja puhelimessa sanotaan etteivät ota kantaa kun eivät näistä asioista mitään ymmärrä. Keväällä järjestin pankkiin tilaisuuden, jossa paikalla oli myös pankin lakimies, jotta olisimme voineet kysyä neuvoa ja keskustella asiasta. Kukaan ei tullut paikalle. Kävin kesällä raivaamassa puskia talon pihasta jotta taloon pääsisi sisälle, ja pyysin tätejä mukaan (minulle ei anneta avainta) katsomaan missä kunnossa talo on sisältä. Sekään ei käynyt.
Minulla on siis osuus talosta jota en voi käyttää mutta tädit eivät ole halukkaita myymäänkään, ilmeisesti tunnesyistä. Erillisessä saunarakennuksessa on jo tehty ilkivaltaa, rikottu ikkunoita ja pidetty ilmeisesti nuorison kokoontumispaikkana. Pankissa olevista rahoista osuuteni on n.8000e.
Mietinkin nyt, kannattaako hankkia pesänjakaja, vai meneekö viimeisetkin rorposet sitten palkkioihin?

5

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnibonni

      Riippuu pesän kokonaiskoosta.

      Pesä ei kuulosta monimutkaiselta. Pesänselvittäjään ja -jakajaan menee siis ehkä 4.000 - 8.000. Muista, että tämä raha on pois kaikilta yhtäläisesti.

      Jos pesä on yli 50.000 € niin suosittelisin hankkimaan pesänselvittäjän, saathan asian hoidettua.

    • Harmaannunn

      Pesä ei sinänsä ole monimutkainen, mutta pesän osakkaat kyllä! En vaan ymmärrä mikä pointti on pitää pesät jakamatta, kun kulujakin kuitenkin on. Talon arvosta on vaikea sanoa mitään kun sisälle ei pääse, mutta arvohan laskee koko ajan kun mökki on siellä omillaan. Minulle mieluisin vaihtoehto olisi se, että maksaisivat minut käteisvaroilla ulos, niin voisivat minun puolestani jatkaa talon mädännyttämistä kaikessa rauhassa. Tuskin suostuvat.
      Pitääköhän pesänjakaja olla vainajan kotipaikkakunnalta? Toivoisin melko ripeäotteista henkilöä, enkä tunne ko. paikkakunnalta ketään.

    • kehvelivei

      Olet valmistellut jakoa ilmeisen oikein järjestämällä iäkkäille osakkaille neuvontaa ja varmaan myös aikaa tilanteen sulatteluun. Ellei tilaisuuksiin edes osallistuta niin tuskin omaan piikkiin palkattu asiantuntijakaan saisi jakoa liikkeelle, joten perintökaaren mukainen menettely on pesänselvittäjän/-jakajan hakeminen käräjäoikeudelta. Voit hakemuksessasi ehdottaa ketä tahansa asiantuntijaa tehtävään. Oikeus pyytää hakemukseen yhtymättömiltä osakkailta lausunnot, mutta ilman vastustajien "oikeita" perusteluita ehdottamasi (pätevän) henkilö tulee nimitetyksi tehtävään. Tämän jälkeen pelin saa poikki vain kaikkien osakkaiden yhteisellä vaatimuksella oikeuden kautta. Jaon ripeys ja kulut ovat valitettavan laveasti nimitetyn henkilön toiminnasta (laskutuksesta) riippuvainen ja pesän varojen loppuessa kesken hakija(t) maksaa puuttuvan osan. Ennen toimitusjaon käynnistämistä on hyvä arvioida ja punnita osakkaiden ja koko sukuyhteisön kanssa toimiminen jaon aikana ja vuosia jälkeenkin.

    • hharmaannun

      Kiitos asiallisista vastauksista! Tiedostan kyllä toimenpiteistä aiheutuvat mahdolliset skismat, mutta olen aivan lopen väsynyt siihen että asia vain polkee paikallaan, enkä edes ymmärrä syitä. Tädit ovat todellakin iäkkäitä, ja useiden vuosien vetkuttelu tuo mukanaan vain sen, että talon mahdolliset purkukustannukset ym jäävät minun (ja heidän lastensa selvitettäväksi). Yhtälö on kuitenkin mahdoton: ei tehdä mitään koska ei ymmärretä asioista, mutta asiantuntijoitakaan ei suostuta käyttämään.
      Tahdon todella saada asian hoidettua, vaikka sitten jaettava omaisuus jäisikin pieneksi.

      • 48753453

        "Kolme muuta osakasta ovat jo iäkkäitä sisaruksia."

        Jos ovat perinnönjättäjien iäkkäitä sisaruksia, saattaisi olla parempi jättää jako odottamaan ajan kulumista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe