Bioanalyytikko Metropolia

Skxkfkdldlx

Hei, onko joku ollu keväällä tai viime vuonna tai millon vaan metropoliassa bioanalyytikon pääsykokeissa? Haluaisin kaikki vinkit mitä kannattee treenata jne. Matikkaa laskimella ja englantia ja aineistoa siellä kai ainakin on mut jos joku osais sanoa minkätyppisiä laskuja. Matikka ei oo kyl mun vahvin puoli..
Ja sitten kaikki vinkit mistä sote alalta tahansa ryhmätilanteisiin!! Miten vois jotenkin erottua edukseen, miten tuoda motivaatiota parhaiten esille ja etenkin bioanalyytikoksi haluavana. Kaikki ohjeet ja vinkit on tervetulleita!! :) haluaisin niin kovasti päästä nyt opiskelemaan kun on toinen kerta kun tosissaan haen. 2 ekaa meni vähän penkin alle ku en ihan tosissani ollut..

Ja vielä osaako joku sanoa et kun hain metropoliaan bioanalyytikko 1. Ja 2. Sairaanhoitaja metropoliaan myös niin ilmeisesti bioanalyytikon pääsykoe ei käy sairaanhoitajaan? Eli joutuis käymään kaksissa kokeissa mut ne on samana päivänä :((((

103

2869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiit

      Itseäkin kiinnostaisi tietää millanen tuo matikan osio on aiemmin ollut. Laskintahan ei kokeessa saa käyttää. Samoin tuosta ryhmöhaastattelusta kiinnostaisi kuulla enemmän!

    • tästähä

      "miten tuoda motivaatiota parhaiten esille ja etenkin bioanalyytikoksi haluavana. "

      Hyvä motivaatio tulee kyllä esiin itsestään, pikemminkin sitä ei pysty salaamaan. Hyvä motivaatio näkyy mm. huolellisuutena ja hyvänä suorituksena pääsykokeen kaikissa tehtävissä. Ylenpalttinen motivaation tyrkytys voi epäilyttää.

    • Eiit

      Jep, jos ryhmätilanteessa kysellään miksi hakeutuu alalle, niin vastaus "Koska ala kiinnostaa" ei liene yksistään hyvä vastaus jolla omaa motivaatiota tuoda esille. Koska hakijoissa varmasti suurin osa sanoo aivan samaa, ja tuon varmasti kuulee jokaisen hakijan suusta. Eli miettisin ehkä itse sitä että miksi ala kiinnostaa, tai mitkä bioanalyytikan osa-alueet erityisesti kiinnostaa. Toisaalta sekin varmasti kuvaa motivaatiota että kuinka paljon alaan on tutustunut ennen pääsykoetta, ja osaa siitä kertoa.

      • asffggggg

        jep, en ajatellutkaan vastata että ala kiinnostaa tms. Pliisu vastaus jonka varmasti moni sanoo. Hainkin tässä sitä et miten erottuis vähän joukosta. Luinkin jostain keskustelusta, että erittelee mitkä bioanalyytikon ammatissa kiinnostaa, tottahan toki sekin näyttää motivaatiota jos on perehtynyt alaan hyvin jo ennen pääsykokeita.


    • Bioanalyytikkoko

      Heippa! Itse hain nyt syksyn haussa bioanalyytikoksi metropoliaan ja 2 vaihtoehtona th, en tiedä miten toimii sitte pääsykokeissa jos molempiin sattuis pääsemään jatkoon. Millaset pisteet sait esivalintakokeesta? :) itteäki kiinnostais tietää millaset pääsykokeet ois tulossa. Haastattelussa on paha jos on sama systeemi ku oli muutama vuos sitte sh linjalla, meitä oli 7-8 haastateltavaa kerralla niin tosi vaikea saada omaa itseään kuuluviin jos on pari päällepäsmäriä jotka jyrää yli. Jännityksellä odotan pisterajoja ja pääsykoekutsua. :)

      • Fnnfndksksk

        Sain jotain 55 about.. saa nähdä riittääkö. Paljon sä sait? 7-8hlöä on kyllä paljon, miten siinä sitten erottuu joukosta :o olin ite keväällä diakissa th pääsykokeissa mutta sössin ne.. ryhmätilanteessa mä olin varmaan liikaa äänessä ja just se "pääällepäsmäri" joten sekään ei oo hyvä jos liikaa puhuu, kultanen keskitie ois hyvä :D ois vaan niin ihanaa päästä opiskelemaan mut se ei vaan oo niin helppoa :(((

        T. Ap


      • Bioanalyytikkoko

        Ite en enää muistanu kaikkia vastauksiani mutta jossain 50-60 välillä pitäis munki pisteiden olla. Joo pitäis muistaa kysyä hiljastenki mielipidettä ja kuitenki itekki sanoa jotain omaperästä ja aaargh, meinaa mennä hermo. Onko sulla millanen pohjakoulutus?


      • Fnnfndksksk

        Jep, nimenomaan tuo että kysyis toisilta jotain, ottaa muut huomioon jne... Mä oon sairaanhoito- ja huolenpidon koulutusohjelmasta valmistunu lähihoitaja, oon siis valmistunu 2013. Entä sulla?


      • Bioanalyytikkoko

        Biotekniikan insinööri 2016. :)


      • Fnnfndksksk

        Oho, no sulla on helvetin hyvät mahkut sit :D mikä sai sut hakemaan just bioanalyytikoks?


      • oleomaitsesi
        Fnnfndksksk kirjoitti:

        Jep, nimenomaan tuo että kysyis toisilta jotain, ottaa muut huomioon jne... Mä oon sairaanhoito- ja huolenpidon koulutusohjelmasta valmistunu lähihoitaja, oon siis valmistunu 2013. Entä sulla?

        Juuri niin. Eduksi ryhmätilanteessa on, että pystyy ottamaan muut huomioon, puhuu kaikille silmiin katsoen, kannustaa muita. Sen paremmin ei pidä erottua. Huomiota herättävä ulkonäkö (lävistykset, tatuoinnit, raskas meikki jne.) ja liian niukka tai räikeä vaatetus voi olla miinusta.

        Se, joka ottaa itselleen koko tilan ja ajan, varmasti hylätään.


      • Bioanalyytikkoko
        Fnnfndksksk kirjoitti:

        Oho, no sulla on helvetin hyvät mahkut sit :D mikä sai sut hakemaan just bioanalyytikoks?

        Yhdistää ihmiskontaktin/asiakaspalvelun ja labratyöskentelyn. En tiedä onko loppujen lopuks montaakaan kurssia mitkä ois hyväksluettavissa paitsi jotain alkupään fysiikan ja kemian kursseja.. enkä tiedä auttaako pääsemään sisään. Luulen että ennemmin haittaa ku ottanevat mielummin ensikertalaidsia sisään. Sehän selvinnee muutaman viikon päästä.. :D


      • Fnnfndksksk
        oleomaitsesi kirjoitti:

        Juuri niin. Eduksi ryhmätilanteessa on, että pystyy ottamaan muut huomioon, puhuu kaikille silmiin katsoen, kannustaa muita. Sen paremmin ei pidä erottua. Huomiota herättävä ulkonäkö (lävistykset, tatuoinnit, raskas meikki jne.) ja liian niukka tai räikeä vaatetus voi olla miinusta.

        Se, joka ottaa itselleen koko tilan ja ajan, varmasti hylätään.

        Jep, hyvin sanottu. Tiiän kyllä missä meni keväällä vikaan, toivotaan että nyt syksyllä onnistais... jos pääsee pääsykokeisiin :D


      • Fnnfndksksk
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Yhdistää ihmiskontaktin/asiakaspalvelun ja labratyöskentelyn. En tiedä onko loppujen lopuks montaakaan kurssia mitkä ois hyväksluettavissa paitsi jotain alkupään fysiikan ja kemian kursseja.. enkä tiedä auttaako pääsemään sisään. Luulen että ennemmin haittaa ku ottanevat mielummin ensikertalaidsia sisään. Sehän selvinnee muutaman viikon päästä.. :D

        Niin se on totta että ensikertalaisia ne ottaa suurimman osan, mutta hyvät mahdollisuudet silti.


    • Bioanalyytikkoko

      Kuinkahan paljon on haittaa ylipainosta haastatteluissa? Mulla tällä hetkellä 20kg ylipainoa hormonisekoiluiden takia ja pelkään että mut hyllytetään suoraan sen takia (motivaatiopisteet matalaks)... nyt on suunta alaspäin mutta eipä tässä muutamassa viikossa montaa kiloa ehdi saada pois. :(

      Muutenki tuntuu, että kun ei ole mitenkään eristyisen nätti niin haluaako ne aknesta kärsivää pullukkaa sinne.. :'(

      • 12228e7ee7e828

        En mä usko et tuollasilla asioilla on merkitystä, jos muuten antaa itsestään sellasen kuvan mitä ne "haluaa" tai etsii. Eli alalle soveltuva. Tuskinpa siellä naamakertoimen perusteella otetaan ihmisiä sisään, vaikka työelämässä se saattaa joskus olla niin... sinuna en siis miettis tollasia asioita :)

        T. Ap


      • liljaliis

        Tuollainen ylipaino tuskin opiskelua ja työntekoa haittaa eli ei merkitystä. Sen sijaan haittaa todennäköisesti olisi laajoista tatuoinneista tai lävistyksistä ihan vaan ulkonäön kannalta. Asiakkaista merkittävä osa on vanhusväestöä, joka pelkää sellaisia epäsiistin oloisia tyyppejä eikä halua sellaisten koskevan heihin. Ylipainosi on kohtuullista, ei siihen kiinnitetä huomiota. Ylipaino ei liity motivaatioon millään tavalla kenelläkään.


      • Bioanalyytikkoko

        Okei! Toivotaan että näin on. Lävistyksiäei ole kuin korvassa yksi rustossa. Ja tatuointikin piilossa vaatteiden alla. 😂 kamal ku kuulostan white trashiltä. Mutta joo, tulispa nyt vaan ne tulokset ja pääsykoerajat että tietäis pääseekö edes haastatteluun vai ei! :D


    • moikaikille1

      Ryhmätilanteesta sen verran, että siinä on aihe mistä pitää keskustella. Sen aikana ei välttämättä pysty tuoda esille omaa motivaatiota. Älä puhu liikaa, älä puhu liian vähän, katsekontakti, nyökkäykset, kysymyksiä, plussaa jos komppaat toista ja käytät hänen nimeä esim ''Oon samaa mieltä Pekan kanssa tuossa asiassa...''. Keskustelun jälkeen saattaa olla 5 min aikaa kirjoittaa jostain tietystä aiheesta jotakin. Tässä voi tuoda esille omaa tietämystä alasta ja tuoda esille omaa motivaatiota :) Tsemppiä kaikille!

      • Fnnfndksksk

        Kiitos kommentista. Juu tiedän, että ryhmätilanteessa on aihe, olin itse keväällä ko. tilanteessa :D eka kysymys oli jotain sinne päin et miks valitsit juuri tämän koulun ja miksi haluat tälle alalle tms. mut joo tosiaan eihän sitä aina voi tuoda sillä tavalla esille ja oon samaa mieltä ettei pidä oikeen tuomalla tuodakaan. kiitos vinkeistä, toivottavasti ei jännitys pilaa mun tilannetta tai etten uskalla puhua juurikaan koska pelköään että puhun sitten liikaa :D


      • Bioanalyytikkoko

        Joo! mulla ongelmana se, jos muut ei puhu niin minä sitte puhun.... toivottavasti on edes toinen puhelias ettei näytä siltä että yritän diktaatorioida sitä keskustelua... toi on kyllä hyvä idea että opettelee nimet. :) oon yleensä yrittäny jo siinä odotellessa jutustella ettei sitte niin hermostuta ku vähän jo tietää niitä muitaki. Viime vuonna hain tradenomiksi ja pääsinkin, mutta olin saanut huonot pisteet.. en vaan tiedä m8tä olisi pitäny tehdä toisin vai johtuko siitä että olin raskaana. :D


      • Originaaaaaali
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Joo! mulla ongelmana se, jos muut ei puhu niin minä sitte puhun.... toivottavasti on edes toinen puhelias ettei näytä siltä että yritän diktaatorioida sitä keskustelua... toi on kyllä hyvä idea että opettelee nimet. :) oon yleensä yrittäny jo siinä odotellessa jutustella ettei sitte niin hermostuta ku vähän jo tietää niitä muitaki. Viime vuonna hain tradenomiksi ja pääsinkin, mutta olin saanut huonot pisteet.. en vaan tiedä m8tä olisi pitäny tehdä toisin vai johtuko siitä että olin raskaana. :D

        Mulla sama, jos kukaan muu ei puhu ni sit yrittää ite puhua edes jotain mut pelottaa myös et tulee puhutttua liikaa jos olis tollasia ihmisiä ryhmätilanteessa :D toivottavasti ei


    • Bioanalyytikkoko

      Jeeee! Pisteet tuli! 59/80 napsahti. Mites te pärjäsitte?

      • Ekdkdnnddndnnd

        Mulla 60,8!! Olin niin yllättyny ku laskin jotain 55 lte. Mut hemmetin ylpee oon tuosta tuloksesta :D nyt vaan kutsuja odottelemaan, toivottavasti eivät nosta pisterajaa kauheesti ku tuntuu et aika monella menny tosi hyvin...

        T. Ap


      • Bioanalyytikkokl

        Jee! Onnea! Nähdään sitte pääsykokeissa! Ei kyllä yhtään kukaan niistä jotka on päälle 70 pistettä saanu ollu hakenu bioanalyytikoks.. 😊 ja jotenki tuntuu ettei tää oo kovinkaan monen ykkösvalinta. :)


      • Ldlelslslslls

        Jee kiitos ja onnea sinullekin! :) siellä nähdään. Jep ku oon lukenu noita keskusteluja niin mullakin jääny fiilis ettei oo ihan number one valinta kovin monelle ja hyvä niin :D


      • Bioanalyytikkoko

        Olisko hyvä ku satuttais samaan haastatteluryhmään? 😂 millä kirjaimella sulla alkaa sukunimi? Yleensä ne menee aakkosjärjestyksessä. :D


      • Dkkdksksns

        Haha helpottais ainaki ku tietäis edes jonku jonka kanssa jutellu aikasemmin :D L- kirjaimella alkaa sukunimi. Entä sulla? Aakkosjärjestyksessähän ne taitaa mennä


      • Bioanalyytikkoko
        Dkkdksksns kirjoitti:

        Haha helpottais ainaki ku tietäis edes jonku jonka kanssa jutellu aikasemmin :D L- kirjaimella alkaa sukunimi. Entä sulla? Aakkosjärjestyksessähän ne taitaa mennä

        Voi hitsit, itellä alkaa T:llä. :( no mutta kuitenki! Oon ite aina sellanen lörpöttelijä että jutustelen vähän kaikkien kanssa. 😂 paitsi että nyt on yks kaveri ehkä tulossa samoihin pääsykokeisiin jos vaan pääsee.. oli vähän huonommat pisteet ja haki eri alalle missä normaalisti korkeemmat. Ja voihan sitä jutella vaikka ei samassa haastattelussa olis...

        onkohan meillä yksityishaastattelu psykologin kanssa?


      • htrhtrhrsh
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Voi hitsit, itellä alkaa T:llä. :( no mutta kuitenki! Oon ite aina sellanen lörpöttelijä että jutustelen vähän kaikkien kanssa. 😂 paitsi että nyt on yks kaveri ehkä tulossa samoihin pääsykokeisiin jos vaan pääsee.. oli vähän huonommat pisteet ja haki eri alalle missä normaalisti korkeemmat. Ja voihan sitä jutella vaikka ei samassa haastattelussa olis...

        onkohan meillä yksityishaastattelu psykologin kanssa?

        Noh ei voi mitään sitte :D Mitä oon opintopolkua jne katsonut niin aineistokoe jossa matikkaa ja osa aineistosta englantia. Toisena päivänä ryhmätilanne. Eli ei pitäs olla psykologin haastattelua. Tosin voihan se muuttua


      • Bioanalyytikkoko
        htrhtrhrsh kirjoitti:

        Noh ei voi mitään sitte :D Mitä oon opintopolkua jne katsonut niin aineistokoe jossa matikkaa ja osa aineistosta englantia. Toisena päivänä ryhmätilanne. Eli ei pitäs olla psykologin haastattelua. Tosin voihan se muuttua

        Okei! Harmi ettei oo yksilöhaastattelua ku ryhmässä ei oikein pääse itseään esittelemään kunnolla vaan on vaan osa massaa ja on ihan sattumaa kattooko ne sua vai ei tai muistaako...


      • Fnnfndksksk
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Okei! Harmi ettei oo yksilöhaastattelua ku ryhmässä ei oikein pääse itseään esittelemään kunnolla vaan on vaan osa massaa ja on ihan sattumaa kattooko ne sua vai ei tai muistaako...

        Jep oon niin samaa mieltä, haluaisin et olis yksilöhaastattelu. Diakissa piti olla mukana kuvallinen lomake itsestä jossa oli perustiedot, koulutus jne. Et se oli ihan kiva et kuvan avulla ne sit muistaa.


      • Bioanalyytikkoko

        No onhan se parempi ku ei mitään.. :) musta ei vaan saa edustavaa kuvaa. 😓


    • Eeit

      73,5 pistettä sain ite kokeesta =) Laskeskelin aluksi huonompaa tulosta.. no hyvä näin :) En oo ensikertalainen joten en nyt oo varma otetaanko jo tässä vaiheessa se 75% ensikertalaisia vai tehdäänkö nuo rajaukset vasta varsinaisen pääsykokeen jälkeen? Tähän en oo oikein saanu selkeää käsitystä..

      Toivottavasti varsinainen pääsykoekin menis yhtä hyvin =) Tuo ryhmähaastattelu tosiaan jännittää!

      • hkhölfhs

        Vau, tuo on jo hyvin! Metropoliaan otetaan 28 sisälle joista 21 ensikertalaisia. Näin lukee opintopolussa. Mun mielestä mitään rajauksia ei enää pääsykokeiden jälkeen tehdä. 2016 on tullu voimaan se muutos, että ensikertalaiset on ensisijaisessa asemassa.

        t. ap


      • hkhölfhs
        hkhölfhs kirjoitti:

        Vau, tuo on jo hyvin! Metropoliaan otetaan 28 sisälle joista 21 ensikertalaisia. Näin lukee opintopolussa. Mun mielestä mitään rajauksia ei enää pääsykokeiden jälkeen tehdä. 2016 on tullu voimaan se muutos, että ensikertalaiset on ensisijaisessa asemassa.

        t. ap

        Siis vähintään 21 ensikertalaista


      • Eiit

        Kiitos! :) Mietin siis sitä, että otetaanko nyt varsinaiseen pääsykokeeseen Metropoliaan se 75% ensikertalaisia ja 25 % ei-ensikertalaisia (verrataanko esivalintakokeiden pisteitä näitten ryhmien sisällä), vai tehdäänkö tuo vasta niistä pääsykokeitten tuloksista. Eli onko esivalintavaiheessa väliä onko ensikertalainen vai ei..?


      • hkhölfhs
        Eiit kirjoitti:

        Kiitos! :) Mietin siis sitä, että otetaanko nyt varsinaiseen pääsykokeeseen Metropoliaan se 75% ensikertalaisia ja 25 % ei-ensikertalaisia (verrataanko esivalintakokeiden pisteitä näitten ryhmien sisällä), vai tehdäänkö tuo vasta niistä pääsykokeitten tuloksista. Eli onko esivalintavaiheessa väliä onko ensikertalainen vai ei..?

        Aaaa! Mun käsittääkseni pääsykokeeseen otetaan vaan esivalintakokeesta saatujen pisteiden perusteella, ei ole väliä oletko ensikertalainen vai ei. Pääsykokeiden jälkeen opiskelijavalinnat tehdään sitten niin että suurin osa ensikertalaisia ja loput ei-ensikertalaisia. Kaikillahan pitää kuitenkin olla samat mahdollisuudet :) näin minä oon ymmärtäny.


      • Bioanalyytikkoko

        Kauhee että max 7 2. tutkintoa tekevää pääsee sisään.. ja meitä on täällä jo 3. Ja minä oon meistä huonoiten pärjänny ekassa kokeessa. 😂 eipä hyvältä näytä..


      • Fnnfndksksk

        Missä ekassa kokeessa? Kai tiiät että esivalintakoepisteet nollautuu pääsykokeissa?


      • 12228e7ee7e828
        Fnnfndksksk kirjoitti:

        Missä ekassa kokeessa? Kai tiiät että esivalintakoepisteet nollautuu pääsykokeissa?

        Eli kaikki lähtee samalta viivalta :d


      • Eiit

        Onko muuten missään tilastoja siitä kuinka paljon ei-ensikertalaisia osallistuu esim pääsykokeisiin? Mietin tätä just että jos 7 pääsee sisään niin paljonko on hakijoita niille paikoille..


      • Bioanalyytikkoko

        Laitoin vahingossa erilleen niin laitan tähänkin. Joo tiedän että nollaantuu, mutta jollain taidoillahan te ootte paremmin pärjänny, joten voi olettaa että toinenkin koe menee hyvin. Kunhan kirjoitan ajatukisani. 😊

        En tiedä paljoko hakee, ite oon miettiny samaa.. hirveen huonosti löytyy tietoa googlailemalla... 😣


      • Asdfghhj
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Laitoin vahingossa erilleen niin laitan tähänkin. Joo tiedän että nollaantuu, mutta jollain taidoillahan te ootte paremmin pärjänny, joten voi olettaa että toinenkin koe menee hyvin. Kunhan kirjoitan ajatukisani. 😊

        En tiedä paljoko hakee, ite oon miettiny samaa.. hirveen huonosti löytyy tietoa googlailemalla... 😣

        Höpöhöpö, mulla ei matikka oo ainakaan vahvinta osa-aluetta ja varsinkin jos pääsykokeessa on aikaraja ni panikoidun helposti ja sit saattaa sellaset laskut mennä pieleen mitkä normaalisti osais. Eli matikkaa pelkään eniten ja tässä mietinkin minkälaisia laskuja kannattais harjoitella..
        Ja mun mielestä se englanti esivalintakokeessa oli vaikeata ku ei kerenny kunnolla paneutua siihen tekstiin et mä odotan aika kauhulla pääsykokeen matikan ja Englannin osuutta. Ihan varmasti sössin koko homman :D

        T. Ap


      • Bioanalyytikkoko

        Haha. Ite vaan silmäilin tekstiä että löysin oikean kohdan ja vastauksen... matikkaa harjottelisin prosenttilaskuja ja yksikönmuunnoksia. Pitää vaan muistaa ottaa rennosti. Onneks ite en oo erityisemmin stressannu koetilanteessa. Ennen kyllä senki edestä, mutta heti ku saa paperin nenän eteen nii sitte keskittyy siihen.


      • 12228e7ee7e828
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Haha. Ite vaan silmäilin tekstiä että löysin oikean kohdan ja vastauksen... matikkaa harjottelisin prosenttilaskuja ja yksikönmuunnoksia. Pitää vaan muistaa ottaa rennosti. Onneks ite en oo erityisemmin stressannu koetilanteessa. Ennen kyllä senki edestä, mutta heti ku saa paperin nenän eteen nii sitte keskittyy siihen.

        Joo prosentteja ja yksikönmuunnoksia harjottelinki esivalintaan muiden juttujen lisäksi. Ja onhan ne tuttuja opiskeluajoista. Jossain luki et olis liuoslaskuja, ne on kyllä mulle hämärän peitossa. Oon niitä joskus laskenu mut ei oo kyl itsevarma olo ollenkaan niiden suhteen. Harmittaa sitten jos pääsykoe kosahtaa matikkaan tai aineistoon :|


      • Eiit

        Jostain toisesta keskustelusta luin, että matematiikan osio varsinaisessa pääsykokeessa olisi yleensä helpompi kuin esivalintakokeessa, koska laskinta ei saa käyttää, eikä voi googlettaakaan. Veikkaisin itse että aika perusmatikkaa siellä on, yhtälön ratkaisua ja prosenttilaskuja. Ja veikkaisin myös yksikönmuunnoksia (esim kuinka monta millilitraa on tietty määrä senttilitroja yms.)

        Englannin osio liittynee läheisesti bioanalyytikon alaan, joten itse ajattelin googletella artikkeleita aiheesta englanniksi.


      • Bioanalyytikkoko

        Joo itekki pitää liuoslaskuja kertailla. Ja joo hyvä idea lukea niitä artikkeleita. :) tää on kyllä niin hyödyllinen keskustelu. 😊


      • Fnnfndksksk
        Eiit kirjoitti:

        Jostain toisesta keskustelusta luin, että matematiikan osio varsinaisessa pääsykokeessa olisi yleensä helpompi kuin esivalintakokeessa, koska laskinta ei saa käyttää, eikä voi googlettaakaan. Veikkaisin itse että aika perusmatikkaa siellä on, yhtälön ratkaisua ja prosenttilaskuja. Ja veikkaisin myös yksikönmuunnoksia (esim kuinka monta millilitraa on tietty määrä senttilitroja yms.)

        Englannin osio liittynee läheisesti bioanalyytikon alaan, joten itse ajattelin googletella artikkeleita aiheesta englanniksi.

        Siis ei saa käyttää laskinta? muistaakseni luin et 2016 metropolian bioanalytiikan kokeessa piti ottaa oma laskin mukaan, tietenkään puhelimen laskinta ei saanu käyttää. Eli jos ilman laskinta niin sitten on kyllä matikka helpompaa.. olispa niin. Inhottavaa kun kaikkí lukee ja sanoo eri asioita mutta noh ehkä tästä selvitään :D


      • Bioanalyytikkoko
        Fnnfndksksk kirjoitti:

        Siis ei saa käyttää laskinta? muistaakseni luin et 2016 metropolian bioanalytiikan kokeessa piti ottaa oma laskin mukaan, tietenkään puhelimen laskinta ei saanu käyttää. Eli jos ilman laskinta niin sitten on kyllä matikka helpompaa.. olispa niin. Inhottavaa kun kaikkí lukee ja sanoo eri asioita mutta noh ehkä tästä selvitään :D

        Haha. Joo saa nähä mitä siellä kysytään.. luulis että sitte pääsykoekutsussa on ohjeet niin niistä voi jo jotain päätellä.:)


      • Fnnfndksksk
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Haha. Joo saa nähä mitä siellä kysytään.. luulis että sitte pääsykoekutsussa on ohjeet niin niistä voi jo jotain päätellä.:)

        Juu. Tällä viikolla ehkä saattaa kutsut jo tulla, jänskää!


      • Bioanalyytikkoko

        3äläpä! Oon käyny varmaan 15 kertaasähköpostissa jo tänään. 😄


      • Eiit

        Mulle oli kutsu tullut nyt sähköpostiin!


    • Bioanalyytikkoko

      Joo tiedän että nollaantuu, mutta jollain taidoillahan te ootte paremmin pärjänny, joten voi olettaa että toinenkin koe menee hyvin. Kunhan kirjoitan ajatukisani. 😊

      En tiedä paljoko hakee, ite oon miettiny samaa.. hirveen huonosti löytyy tietoa googlailemalla..

    • Eiit

      Pisterajat on julkaistu Metropolian sivuilla. Pääsykokeeseen kutsutaan 140 henkeä, ja alaraja on 37,3 pistettä.

      • Bioanalyytikkoko

        Vittitkö milöään pistää linkkiä? En löytäny pisterajoja


      • Eiit

    • Bioanalyytikkoko

      Jeejee! Pääsykokeissa nähdään!

      • Fnnfndksksk

        Kutsu tuli mullekin! t. ap


    • Bioanalyytikkoko

      Mä sain kutsun kahteen pääsykokeeseen jotka on samana päivänä melkein samaan aikaan eri puolilla Helsinkiä eikä oo yhteensopivat... eli kaikki on yhden kortin varassa...

      • egha

        Mihin se toinen pääsykoekutsu jos saa kysyy?


      • Bioanalyytikkoko

        Terveydenhoitajaks.


      • Bioanalyytikkoko

        Eikös sullekin tullu kutsu sh opintojen pääsykokeisiin? Mitä aiot tehdä sen suhteen?


      • Fnnfndksksk
        Bioanalyytikkoko kirjoitti:

        Eikös sullekin tullu kutsu sh opintojen pääsykokeisiin? Mitä aiot tehdä sen suhteen?

        Vielä ei oo ainakaan tullu. Mulla oli siis sh ja th myös eri kouluissa et jos saan kutsun niin pystyn varmaan käymään niissä. Sh metropolia menee sivu suun kun on samana päivänä kun bioanalyytikko. Sinuna tekisin niin että mieti kumpaa haluat enemmän niin meet sinne pääsykokeisiin kun ei voi olla 2 paikassa yhtä aikaa :D


      • Ekdkdnnddndnnd

        Tuli metropoliaan sh kutsu, mut se jää nyt... toivottavasti laurea ja diak lähettää vielä kutsuja.


      • Bioanalyytikkoko

        Onko Laureasta tai diakista kuulunu?


      • Fnnfndksksk

        Ei oo mutta selvis että en saakkaan sieltä kutsua kun oon jo yhestä koulusta saanu ja metropolia, laurea ja diak tekee yhteistyötä joten yhet kokeet riittää..nyt täytyy vaa sit valita kumpaa haluan enemmän


      • Bioanalyytikkoko

        Ok. Onpas tyhmää. :(


    • Bioanalyytikkoko

      Joo on kyllä typerä systeemi ettei voi muka käydä molemmissa! Onko liikaa vaivaa siitä että kokeet ois peräkkäisinä päivinä....?

    • Eiit

      Nyt oli tullut lisää tietoa ryhmätilanteen aikatauluista. Itse oon torstain ryhmässä. Mites muut?

      • Bioanalyytikkoko

        Minäki torstaina. 😊 onkohan maanantaina näkyvissä jotain tarkempia aikatauluja ettei turhaan tarvi kasiksi mennä jos oma ryhmä on vasta klo 12..?


      • Eiit

        Kutsussa tais olla että ryhmätilanteen aikatauluista infotaan tarkemmin sitä ennen


    • Eiit

      Miten olette valmistautuneet maanantain kokeeseen? :) Ite oon kertaillu lähinnä matikkaa..

      • Bioanalyytikkoko

        Sama juttu. matikkaa lähinnä kertaillu ja yritin löytää alan artikkeleita englanniks mutta aika heikosti löytyy.. :( että sais sanastoa tutuks jos pääsykokeessa osa aineistosta on englanniks.


    • Eiit

      Fiiliksiä kokeen jälkeen? Aineisto-osuus oli vaikeampi kuin odotin, koska ei saanut tehdä muistiinpanoja ja kysymykset oli todella pikkutarkkoja. Matikka meni parhaiten..

      • Bioanalyytikkoko

        Juu olin kanssa aika järkyttyny siitä suomenkielisestä artikkelista.. englanninkielinen oli helppo verrattuna. Matikka tais mennä kaikki oikein vaikka unohdin laskimen. 😅

        Monelta teillä on haastattelu ja mikä päivä? :)


    • Laallus

      Haastattelu tiistaina (eli huomenna!) ja klo 12. Jännittää kyllä vähän :D

      • Bioanalyytikkoko

        Okei! onnea haastatteluun! Tuu sitte kertomaan millanen se oli!


      • Bioanalyytikkoko

        No miten meni? Ja millanen oli, jos haluut kertoa?


    • Dema

      Pääsykokeesta olisi kyllä toivonut enemmän ulkoaopettelun sijaan asioitten ymmärtämistä. Jos olisin tiennyt että keskitytään enemmän nippelitiedon muistamiseen, niin olisin opetellut esim suomenkielisen aineiston lukuja ulkoa, tai englanninkielisessä artikkelissa suonien lukumääriä ja nimiä. Minusta esim kysymys kuinka monesta suonesta tutkimuksessa otettiin verta oli yksi esimerkki tällaisesta älyttömyydestä, jota lukiessa ei tullut edes mieleen (Vastausvaihtoehdot siis 3, 4, 5 tai 6. Itse arvoin 5 ja 6:n välillä, joista jompi kumpi siis oikein)

      • Bioanalyytikkoko

        Kuusi suonta oli. Ite oon oppinu että kuvakaaviot pitää aina kattoa tarkkaan, siksi tiesin suonien määrän kun ne oli kuvassa. Muutenki oli suht arvattavissa osa kysymyksistä ehin lukea englanninkielisen artikkelin kolmesti niin aika hyvin muisti ne jutut. :) mutta varmasti monilla oli vaikeuksia niiden aineistotehtävien kanssa joten pisterajat pysynee kohtuullisena. 😊


    • Ahdlfögofk

      Molemmat tekstit vaikeita 😬 Ja tosi vähän aikaa lukea tekstejä muistiinpanoja ei saanu tehdä. Ei jäänyt mitenkään onnistunu olo itellä 😄

      • Bioanalyytik

        Joo suomenkielisen ehin lukasta hädintuskin kokonaan.. englanninkielisen kolmesti. Suht hyvä fiilis jäi paitsi siitä suomenkielisestä artikkelista.


    • Jxjxnxn

      Mikä oli tänä syksynä aineiston aihe?

      • Bioanalyytikkoko

        Sen ku tietäs. 😂oli ihan hepreaa. Siis tosi syväluotaavaa tietoa elimistön raudan käsittelystä.. sitte englanninkielinen aineisto koski hemolyysiä näytteenotossa.


    • analyyti

      Mitä fiiliksiä ryhmätilanteesta jäi? Vai onko ne jo olleet?

      • Bylleröaivo

        Ne on ryhmittäin ti-to välillä.


      • Bioanalyytikkoko

        Itellä jäi ihan kiva fiilis, oli mukava ryhmä vaikka parista ties suoraan että niillä ei varmaan oo mitään mahiksia ku puhu ihan outoja siellä. Rento meininki oli.


      • kummaa

        Outoa, että oli eri määrät ihmisiä ryhmissä, mutta sama aika. Joissain ryhmissä oli 5 ja joissain 3. Aikaa jutusteluun siis toisilla enemmän. En kyllä tiedä kumpi on parempi :D


    • Eiit

      Munkin ryhmässä oli ainakin yks joka ei osannu oikein edes kertoa alasta mitään. Jos muillakin on ryhmissään ollu tällasia hakijoita, niin omien mahollisuuksien kannalta tietysti parempi.. että se 140:n joukko siitä kapenee..

      • Bioanalyytikkoko

        Nyt sitte vaan jännitellään.. jotenki on hirveen hyvä fiilis siitä miten kokeet meni, mutta toisaalta on vähän sellanen olo että enhän mä voi päästä sisään. 😂


      • Eiit

        Sama juttu. Tavallaan jäi hyvät fiilikset, mutta vaikea tietää mitä ne painottaa sitten.. Ja toisaalta kuinka paljon / vähän aineistokokeesta tippuu pistetiä.. Pidetään peukkuja! :)


    • lyydikko

      Kuka muistaisi paljonko kysymyksiä oli aineisto-osiossa? Matikassa enemmän, mutta oliko suomessa ja englannissa vain 10 kysymystä? Ehkä 15? Ja oliko se niin, että oikea vastaus on 1p ja väärä 0p? Entä onko jossain tietoa paljonko ryhmätilanteesta saa maksimissaan? Jos jotenkin voisi vielä stressata itseään lisää tässä odotuksessa :D :D

      • Bioanalyytikkoko

        Matikassa tais olla lähemmäs 30 kysymystä, aineistoissa ehkä 11? Ei oikeesti kyllä oo tarkkoja muistikuvia. Muistaakseni haastatteluista tuli kolmasosa pisteistä? Ainaki oli th puolella näin. 😊


    • Bioanalyytikkoko

      Ää, onko täällä muita jotka alkaa jo pomppia seinille jännityksestä?

      Nyt vaan kamala stressi pienen lapsen päivähoitokuvioista jos sisälle pääsen.... :s oon siis tähän asti ollu kotona hoitamassa.

      • Bioanalyytikkoko

        Nyt on tulokset opintopolussa. Mites teidän kävi? Mä pääsin sisään.


      • Tulevash

        Mä oon ketjun alottaja. En sit koskaan menny bioanalyytikon pääsykokeisiin ku tajusin et haluun sairaanhoitajaksi, on laajempi työnkuva ja voin myös sairaanhoitajana ottaa verikokeita yms mistä mä ite tykkään. Pääsykokeista jäi hyvä fiilis ja sain paikan metropolia sh!!!! :))) sekoan ku oon niin innoissaan


      • Bioanalyytikkoko

        Jee! loistavaa! :) hyvä me!


    • Laallus

      Minäkin pääsin! 🤗

      • Bioanalyytikkoko

        Jee! Nähdään sitte tammikuussa! :D


      • Bioanalyytikkoko

        Nyt tuli sähköposti missä oli pisteet merkitty. paljo sait pisteitä? Mulla oli 55.


      • Laallus

        61,25 😅


    • Höhh

      Onnea teille ketä pääsi! :) Ite jäin 10. varasijalle joten sieltä asti tuskinpa enää opiskelupaikkaa irtoaa :( keväällä taas uusi yritys!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe