Mikä lämmitin on paras

wellasto

Talven aikana asennan 9m matkaveneeseen uuden lämmittimen. Veneessä ei ennestään ole lämmitintä ja siis lämmitin voi olla mikä vaan kunhan se toimii.

Käyttöjäkokemukset kiinnostaisivat. Merkkejä on näköjään tarjolla:
- Wallas
- Webasto
- Safir
- Planar
ja perinteinen Reflexkin. Mikä noista laitetaan?

74

1724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljhgryu7

      Parhaasta en tiedä mutta EBERSPÄCHER-AIRTRONIC D4 toimii minulla hienosti.

    • Jerobeam.salakyttä

      Hinta-laatusuhde Planar 44 ylivoimainen.
      Pari vuotta toiminut täysin moitteitta.

    • Matkaveneilijä

      Reflex. Olen olluut tyytyväinen 15 vuoden ajan ilman ongelmia. Ja sähköä on riittänyt, kun lämmitin ei sitä vie.

      • fdsfwe

        Ääni reflexille, myös Kabola on hyvä.


      • Eiwebastoa

        Kamina , ehdottomasti. Ei tarvi kutsua korjaajaa tietokoneen kanssa paikalle jos sattuu polttoaine loppumasn säiliöstä.


    • Tyrnäväntorpedo

      Jos hinnalla ei ole väliä, niin laita vesikiertoinen keskuslämmitys, joka tekee samaalla kuumaa käyttövettä. Virrankulutus voi olla suurehko, mutta sähkön tekeminen polttokennolla toimii erinomaisesti, automaattisesti ja hiljaisesti.

      Se on ehdottomasti paras ja parastahan rahamiehelle pitää saada, vai mitä?

    • Onko kyseessä moottorivene vai purjevene? Kuinka leveä vene on kyseessä? Onko pressulla varustettuja tiloja, joita halutaan lämmittää.

      Kukaan ei tee tahallaan huonoja lämmittimiä vaan kaikki hoitaa tehtävänsä kunnolla, jos se on kohteeseensa sopivaksi valittu ja oikein asennettu.

      Joillekin on nopea lämmöntuotto ja iso puhallus tärkeä ja virran kulutuksella ei ole merkitystä ja toisella taas toisin päin. Joskus asennuspaikka sanelee jo lämmittimen mallin.

      Refleks on taas täysin virratkin ja hiljainen, mutta syö paljon polttoainetta ja täysin manuaalinen laite. Omat mieltymykset vaikuttavat aina lopulliseen päätökseen.

      Tuossa kokoluokassa 2.5- kw lämmittimestä ylöspäin on varmaan sopiva kokoluokka

      • wellasto

        Johan sen sanoin.

        9m matkavene, Northcraft RIB.


      • vastaisit.kysymyksiin
        wellasto kirjoitti:

        Johan sen sanoin.

        9m matkavene, Northcraft RIB.

        Se johan sanottu 9 m matkavene oli vielä todella väljä määre. Kaikki vanhamin kysymykset jäävät auki.


      • Joakim1
        vastaisit.kysymyksiin kirjoitti:

        Se johan sanottu 9 m matkavene oli vielä todella väljä määre. Kaikki vanhamin kysymykset jäävät auki.

        Onko matkavene jotenkin määritelty termi? Minulle se ainakin on varsin mysteerinen. Ilmeisesti viittaa jotenkin pidempään asumiseen soveltuvaan veneeseen, mutta kertooko se myös onko kyseessä purje- vai moottorivene tai liukuva- vai uppoumarunkoinen.


      • wellasto
        wellasto kirjoitti:

        Johan sen sanoin.

        9m matkavene, Northcraft RIB.

        Höpö höpö, eipäs huudella sivusta. Kyseessä on puinen moottorivene. Hiukan alle 3m leveä. Etu ja takakajuutta. Etupäässä etukajuuttaa lämmitetään.


      • wellasto kirjoitti:

        Höpö höpö, eipäs huudella sivusta. Kyseessä on puinen moottorivene. Hiukan alle 3m leveä. Etu ja takakajuutta. Etupäässä etukajuuttaa lämmitetään.

        Tuollaiseen käyttöön riittää parin kilowatin kokoluokan lämmitin, jos vain ensisijaisesti etukajuuttaan tarvii lämpöä. Lämmitin tulisi arvatenkin puolivälin vaiheille venettä tuon tyyppisessä veneessä. Tällöin suosittelisin esimerkiksi Safire 2100D lämmitintä. Suhteellisen pienikokoinen ja hiljainen. Lämmitin kun jää tuossa tapauksessa usein aikalailla siihen korvan juureen. Letkuvedot jää lyhyiksi ja kaikki lämpö jää veneen lämmitykséen.


    • Onlämmitinoikeasti

      Eber d4 plus

      • Joakim1

        D4 on oikein hyvä, mutta plus on siitä "huononnettu" versio. Kanavisto on supistettu 90->75 mm, mikä tarkoittaa suurempaa virrankulutusta ja melua sekä hieman pienempää ilmavirtaamaa. Hyötyä tietysti tulee siitä, että putkisto voi olla pienempi, mutta ei 90 mm versiossakaan tarvitse kuin päälinjan olla 90 mm.


      • Onlämmitinoikeasti

        Höpö höpö voit laittaa plus versioon 90mm kanavan jos haluat ja ilmaa liikkuu enemmän tehokkaamman puhaltimen ansiosta. Tässäkin kysyttiin lämmitintä matkaveneeseen joissa virrankulutus ei ihan niin tarkkaa ole kuin purkkarissa.

        Ja mikäs se suomalainen retkikunta oli kun kävi Bavaria 30 kanssa jossain tyyliin pohjoisnavalla ja luottivat eber d4 plus lämmittimeen.


      • Joakim1
        Onlämmitinoikeasti kirjoitti:

        Höpö höpö voit laittaa plus versioon 90mm kanavan jos haluat ja ilmaa liikkuu enemmän tehokkaamman puhaltimen ansiosta. Tässäkin kysyttiin lämmitintä matkaveneeseen joissa virrankulutus ei ihan niin tarkkaa ole kuin purkkarissa.

        Ja mikäs se suomalainen retkikunta oli kun kävi Bavaria 30 kanssa jossain tyyliin pohjoisnavalla ja luottivat eber d4 plus lämmittimeen.

        Siis matkavene on aina moottorivene? Ja moottoriveneellä ei koskaan olla useampaa päivää maasähköttömässä satamassa? Plussassa on 75 mm päädyt, joten ei siihen saa 90 mm putkea kiinni ilman sovitinta. Tuo pääty jo kuristaa virtauksen.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Siis matkavene on aina moottorivene? Ja moottoriveneellä ei koskaan olla useampaa päivää maasähköttömässä satamassa? Plussassa on 75 mm päädyt, joten ei siihen saa 90 mm putkea kiinni ilman sovitinta. Tuo pääty jo kuristaa virtauksen.

        Putken halkaisijalla on merkitystä vain jos putklen halkaisija on niin pieni, että se rajoittaa virtausta merkittävästi.
        Muussa tapauksessa putken pienestä halkaijasta on vain hyötyä. Nopeampi virtaus tuo ilman lämpimämpänä perille.

        Putken koon kasvattaminen pienentää virtausvastusta, mutta jossain vaiheessa kasvattamisesta ei ole enää hyötyä. En tiedä, mikä on energiataloudellisesti paras putken halkaisija, muttei sitä tiedä kukaan muukaan ellei laske venekohtaisesti.
        En ole kenenkään kuullut laskevan veneen ilmanvaihtoa kokonaisuutena.

        Itse asiassa en ole edes nähnyt venettä, jossa olisi poistot suunniteltu edes jotenkuten mielekkäästi. Useimmissa ilmaa saa sisään, mutta poisto tapahtuu miten sattuu jostain räppänästä tai oven raosta.
        Jos lähdetään hifistelemään lämppärin kanssa, niin parhaan tuloksen saa tekemällä poistot kuntoon. Silloin kehnoinkin lämppäri toimii paremmin kuin paras ilman poistoja - jopa ihan painovoimaisesti ilman yhtään puhallinta.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Putken halkaisijalla on merkitystä vain jos putklen halkaisija on niin pieni, että se rajoittaa virtausta merkittävästi.
        Muussa tapauksessa putken pienestä halkaijasta on vain hyötyä. Nopeampi virtaus tuo ilman lämpimämpänä perille.

        Putken koon kasvattaminen pienentää virtausvastusta, mutta jossain vaiheessa kasvattamisesta ei ole enää hyötyä. En tiedä, mikä on energiataloudellisesti paras putken halkaisija, muttei sitä tiedä kukaan muukaan ellei laske venekohtaisesti.
        En ole kenenkään kuullut laskevan veneen ilmanvaihtoa kokonaisuutena.

        Itse asiassa en ole edes nähnyt venettä, jossa olisi poistot suunniteltu edes jotenkuten mielekkäästi. Useimmissa ilmaa saa sisään, mutta poisto tapahtuu miten sattuu jostain räppänästä tai oven raosta.
        Jos lähdetään hifistelemään lämppärin kanssa, niin parhaan tuloksen saa tekemällä poistot kuntoon. Silloin kehnoinkin lämppäri toimii paremmin kuin paras ilman poistoja - jopa ihan painovoimaisesti ilman yhtään puhallinta.

        Totta kai poistot ja tulot on suunniteltu ja mitoitettu, millä siinä veneessä muuten koneellinen ilmastointi pidettäisiin toimivana ja taloudellisena energiakulutuksen suhteen. Sama pätee lämmitykseen.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Siis matkavene on aina moottorivene? Ja moottoriveneellä ei koskaan olla useampaa päivää maasähköttömässä satamassa? Plussassa on 75 mm päädyt, joten ei siihen saa 90 mm putkea kiinni ilman sovitinta. Tuo pääty jo kuristaa virtauksen.

        Eberit toimitetaan aina ilman puhalluspäätyä, ns. Perse paljaana. Siihen voi laittaa sitten kulloiseenkin tarpeeseen sopivan päädyn. Päätyä löytyy joka lähtöön.

        https://www.heater.fi/fi/search/?q=Puhalluspääty

        Uudisazennuksissa laitan yleensä normaalin airtronicin, ellei ole kovin ahdas runko, jonne on vaikea saada 90mm putki. Airtronic D4 plus on taas kätevä silloin, kun vanha lämmitin on esimerkiksi D3L, D3LC, D3LCc, joissa on alunperin 75mm putkisto. Samoin jos vanha lämmitin on Ardic, joissa on käytetty 65mm putkea. Eka väärälle 75mm putkella ja siitä sitten alaspäin.

        Ilmamäärä on mitä on kussakin lämmittimessä. Samalla kun lämmitin asennetaan, siihen tehdään kulloisellekkin lämmittimelle sopiva putkisto, jonka tehtävänä on jakaa lämpö tasaisesti veneeseen. Puhallus ja sen määrä pelkästään ei tarkoita sitä, että veneeseen tulee lämpöä, tai että se jakautuu tasaisesti.

        Tuollaisessa yhden runkolinjan putkistossa pääsee helposti lopputulokseen, jossa lämpö ja puhallus jää pariin ensimmäiseen suulakkeeseen ja loppu on kylmää tai puhallusta keulaan ei tule kunnolla.

        Myöskin noissa lämmittimissä, joissa pääpuhallin ja paloilmapuhallin on samalla akselilla tippuu puhallus pienemmillä tehoilla aika jyrkästi alaspäin. Esimerkiksi Safire on toteteuttanut homman niin, että se säätää puhallustehoa tarpeen mukaan ylös tai alaspäin. Jos esimerkiksi lähtevän ilman lämpötila laskee liikaa, esimerkiksi kylmissä oloisss, puhallustehoa tiputetaan sen verran, että lähtevän ilman lämpötilaa nousee riittävän kuumaksi ja päinvastoin. Tarkoituksena saada riittävän kuuma lähtöilma ja pidettyä lämmönvaihdin riittävän kuumana. Ja päinvastoin jos kuumenee liikaa, laitetaan lisää puhallusta.

        Usein olen törmännyt Webastojen kanssa siihen ongelmaan, että lämmitin "ei riitä". Asiakas soittaa, että vaikka vetää termostaatin täysille, veneessä on kylmä ja putkesta tulee vain lehmän hönkää. Tämä johtuu usein väärin suunnitellusta putkistosta tai ruttuun menneestä ilmaputkesta. Pahin ongelma on usein 5Kw mallissa joka on ominaisuuksiinsa nähden hieman liian turboahdettu. Lämmitin alkaa ylikuumeta ja ainoa keino on rajoittaa tällöin tehoa. Webasto alkaa rajoittamaan tehoa, ilmoittamatta siitä mitenkään käyttäjälle. Ainoa keino nähdä se, on laittaa analysaattori kiinni. Pahimmillaan olen nähnyt 3.5kw air topin käyvän kahta kilowattia nupit kaakossa ja toimivan ihan iloisesti. Lämpö ei kylläkään tuvassa riittänyt. Samoin oli tänä kesänä yksi AT40, joka oli asennettu vanhaan 80mm putkistoon.

        Jostain syystä muissa lämmittimissä en ole törmännyt ihan samanlaiseen käyttäytymiseen. Ne pyrkii vetään ihan tappiin saakka ja sitten ihan vaan laukaisee ylikuumenemissuojan.

        Eberi ja webasto on muutenkin hieman erilailla suunniteltuja. Eberissä on tehoaineet joilla se käy. Moottori on kierrosvalvottu ja se pyrkii käymään aina kulloisellakin tehoalueella vakiokierroksia, jolloin paloarvot pysyy suhteellisen vakiona. Kierrosnopeutta valvotaan siivessä olevan magneetin ja elektroniikassa olevan hal anturin avulla. Webastossa vastaavanlaista ominaisuutta ei ole ollut. Siinä taas pitää jokaisen asennuksen jälkeen paloarvot säätää vastaamaan kulloistakin asennuspaikka. Lämmittimen paloarvoihin ja toimintaan vaikuttaa ilma ja pakoputkiston vastapaine. Jos arvoja ei säädetä kuntoon asennuksen aikana voi lopputuloksena olla ennenaikaisesti karstoittunut poltin. Tietenkin kun itse aina ne paloarvot säädän, ongelmaa ei ole. Itseasentajien asennuksen jälkeen voi ongelmia tulla.

        Wallas ja Safire on noille hommille taas tunteettomia. Niissä on polttimen puhallin erikseen ja säädöt pysyy tehtaan arvoissa liki tapauksesta riippumatta. Joskus on joutunut toki pidetään hieman löylyä jos polttoainelinja on kovin pitkä ja syöttö alkaa jäämään vailinaiseksi.

        Anyway, kyllä ne kaikki siellä toimii, jos ne asennetaan oikein.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Putken halkaisijalla on merkitystä vain jos putklen halkaisija on niin pieni, että se rajoittaa virtausta merkittävästi.
        Muussa tapauksessa putken pienestä halkaijasta on vain hyötyä. Nopeampi virtaus tuo ilman lämpimämpänä perille.

        Putken koon kasvattaminen pienentää virtausvastusta, mutta jossain vaiheessa kasvattamisesta ei ole enää hyötyä. En tiedä, mikä on energiataloudellisesti paras putken halkaisija, muttei sitä tiedä kukaan muukaan ellei laske venekohtaisesti.
        En ole kenenkään kuullut laskevan veneen ilmanvaihtoa kokonaisuutena.

        Itse asiassa en ole edes nähnyt venettä, jossa olisi poistot suunniteltu edes jotenkuten mielekkäästi. Useimmissa ilmaa saa sisään, mutta poisto tapahtuu miten sattuu jostain räppänästä tai oven raosta.
        Jos lähdetään hifistelemään lämppärin kanssa, niin parhaan tuloksen saa tekemällä poistot kuntoon. Silloin kehnoinkin lämppäri toimii paremmin kuin paras ilman poistoja - jopa ihan painovoimaisesti ilman yhtään puhallinta.

        No se rajoittaa virtausta merkittävästi. Siksi suomalaisissa lämmittimissä käytetään isompia (tai useampia) putkia ja D4:lle ilmoitetaan suuremmalla (185 kg/h 40 W) virtaamalla selvästi pienempi virrankulutus kuin D4 Plussalle (175 kg/h 55 W).

        90 mm halkaisijalla saadaan 44% suurempi virtauspinta-ala kuin 75 mm. Tästä seuraa 2,1-kertainen painehäviö samanlaisessa putkistossa samalla massavirralla. Koska massavirta on pienempi D4 Plussalla, painehäviö on "vain" 85% suurempi ja puhaltimelta vaadittu puhallusteho "vain" 75% suurempi.

        Hatusta vedetylle putkistolle kertavastusten summa voisi olla 10 (imuaukko, poistoaukko, muutama mutka ja haaroitus sekä suulakkeet). Tällöin D4 Plussalla 75 mm putkistollla painehäviö olisi 605 Pa ja D4:lle 90 mm putkistolla 325 Pa. Vaaditut puhallusmoottoritehot 80% hyötysuhteella 37 W ja 21 W. Eroa siis 16 W, kun ilmoitetuissa kulutuksissa eroa oli 15 W. Jos noin on, menisi 18-19 W muuhun (paloilman puhaltaminen , polttoainepumppu ja ohjauselektroniikka).


      • AvarraMielesi
        Joakim1 kirjoitti:

        Siis matkavene on aina moottorivene? Ja moottoriveneellä ei koskaan olla useampaa päivää maasähköttömässä satamassa? Plussassa on 75 mm päädyt, joten ei siihen saa 90 mm putkea kiinni ilman sovitinta. Tuo pääty jo kuristaa virtauksen.

        Voi, voi lähes 2000 mailua jo takana tältä kaudelta. Yöpymisuä satamissa joista saa sähköä takana 2 yötä... eberi ahkerassa käytössä...vebe on moottorilla kulkeaäva ja merukelpiisempu, kuin useimmat rätti paatit tällä leveys asteella.


    • Saalar

      Veljellä Trumatic 3000 ja toimii siististi kaasulla kuin keittiökin. Laitan itse sellaisen . Ja vesikin lämpee kun laittaa kiukaan savupiippuvesisiliön ja rakentaa erilaisen savupiipun. Vinkiksi vaan.

      Terv. Saalar

      • Euroopasta tuoduissa veneissä on ollut usein kaasulämmitin. Olen yhtä usein vaihtanut niitä täällä diesellämmittimiksi. Kaasupullo menee tyhjäksi yhdessä kylmässä viikonlopussa ja ilman toista varapulloa loppuu niin keittäminen, kuin lämmittelykin. Dieseliä sensijaan on yleensä mukana runsaasti. Hinta per kilowattitunti on myös edullisempaa. Euroopassa kaasu on suositumpaa ja lämmön tarve usein pienempi.

        Toisekseen Trumaticillä ei ole enää venekäyttöön hyväksyttyä lämmitintä, joten eipä onnistu muutenkaan enää luvallisesti. Kysyin tuota asiaa tänä syksynä maahantuojalta.


      • näinmeillä
        vanhami kirjoitti:

        Euroopasta tuoduissa veneissä on ollut usein kaasulämmitin. Olen yhtä usein vaihtanut niitä täällä diesellämmittimiksi. Kaasupullo menee tyhjäksi yhdessä kylmässä viikonlopussa ja ilman toista varapulloa loppuu niin keittäminen, kuin lämmittelykin. Dieseliä sensijaan on yleensä mukana runsaasti. Hinta per kilowattitunti on myös edullisempaa. Euroopassa kaasu on suositumpaa ja lämmön tarve usein pienempi.

        Toisekseen Trumaticillä ei ole enää venekäyttöön hyväksyttyä lämmitintä, joten eipä onnistu muutenkaan enää luvallisesti. Kysyin tuota asiaa tänä syksynä maahantuojalta.

        jaa...yhdessä viikonlopusssa? Meillä teräsvene...reilu kymmenen metriä pitkä ja lämmitys kaasukeskuslämmitys. Mikäli veneillään paljon kesän aikana niin kaasua menee alle kaksi 11 kg pulloa. Jääkaappi toimii kaasulla....ajon aikana sähköllä.... ruoat teemme kaasulla... Minusta ei paha kaasun kulutus. Lämmittimenä Gastherm..


    • Tyrnäväntorpedo

      Avoveneeseen ei taida auttaa kuin nuotio ja silloinkin kannattaa mennä suojaisaan paikkaan. Veikkaan ettei RIBiä voi pitkään lämmittää edes nuotiolla. Tässä tapauksessa alumiinivene olisi parempi.

    • Tyrnäväntorpedo

      Avoveneeseen ei taida auttaa kuin nuotio ja silloinkin kannattaa mennä suojaisaan paikkaan. Veikkaan ettei RIBiä voi pitkään lämmittää edes nuotiolla. Tässä tapauksessa alumiinivene olisi parempi. Jka tapauksessa vene olisi ns. kertalämmitteinen.

    • JustDoItt

      Jos haluat hiljaisen ja hyvin toimivan kotimaisen tuotteen, ota Safire Genius paneelilla. Ei voi mennä pieleen.

    • Pla44

      Mulla Planarissa 100mm.ilmastointikanavaa t-kappale jaolla.Kanavat eristetty,ja kulkeehan ne kuitenkin veneen sisällä,että ei se lämpö häviötä ole.Ja vain toisen putken päässä kuristus.

    • planarplanar

      Planar on ehdottomasti kansan suosikki.
      Se on paitsi paras niin paras ja halpa.

      Muita merkkejä ostaa vain tyhmät.
      Haluatko sinä olla tyhmä?

    • turhaahienostelua

      Puuilosta öljykamina, maksoi alle satasen ja hyvin lämpenee asuintilat.

      • blslhuit

        Ei siellä mitään öljykaminoita myydä.


    • Tyrnäväntorpedo

      Kappas vaan, onko täältä poistettu Planar-mainos, jossa oli mukana tarjous asennuksesta myyjän yhteystietojen kanssa?

      Onko tapahtunut vääryys vai onko joku muukin huomannut, että tämä on Planarin mainospaikka?

      Veikkaan, että Planar mainokset on koordinoitu Pietarin trollitehtaasta, onhan se Venäjän edun mukaista.

    • lämpöälöytyy

      6,5 Kwn petroolilämmitin lämmittää jo isonkin veneen, Puuilosta 150:iin

    • KoneLahdenmaa

      Se poistettu kommentti oli minun kirjoittama ja minun mainos. Ei ollut Planarin mainos vaan minun yritykseni kommentti/mainos.

      • Vepastol

        Mitenkä tuo Planar toimii. Sammuttaako se polttimen jos hytissä tulee liiankin kuuma vaikka lämmitys on jo minimiteholla jättäen vain tuuletuksen päälle ja vastaavasti kylmetessä käynnistääkö se itsekseen polton jos meinaa tulla lian kylmä.


      • häkääpönttöön
        Vepastol kirjoitti:

        Mitenkä tuo Planar toimii. Sammuttaako se polttimen jos hytissä tulee liiankin kuuma vaikka lämmitys on jo minimiteholla jättäen vain tuuletuksen päälle ja vastaavasti kylmetessä käynnistääkö se itsekseen polton jos meinaa tulla lian kylmä.

        Muugan lahdelle kelluneet ilmeisesti selvittivät Planarin toimintaperiaatteen ?


      • KoneLahdenmaa
        Vepastol kirjoitti:

        Mitenkä tuo Planar toimii. Sammuttaako se polttimen jos hytissä tulee liiankin kuuma vaikka lämmitys on jo minimiteholla jättäen vain tuuletuksen päälle ja vastaavasti kylmetessä käynnistääkö se itsekseen polton jos meinaa tulla lian kylmä.

        Jos olet asettanut termostaattiin raja-arvoksi 20astetta. Lämmitin sammuu saavutettuaan tämän, kun lämpötila laskee tuosta 5astetta lämmitin käynnistyy uudelleen. Tuuletus on päällä koko ajan.
        Pidemmän päälle ei kuitenkaan tee hyvää lämmittimelle jos käy paljon lyhyitä pätkiä vain minimiteholla.


      • tahditonta
        häkääpönttöön kirjoitti:

        Muugan lahdelle kelluneet ilmeisesti selvittivät Planarin toimintaperiaatteen ?

        Penalin terävin kynäkin on saanut piirtää viivansa?


    • Tyrnäväntorpedo

      Planar toimii ihan erinomaiseti muutaman päivän niin, että sitä käytetään kevyellä lämmityksellä. Sen jälkeen se lakkaa toimimasta.

      Vanhan venäläisen perinteen mukaisesti kätevä teeseitsemies korjaa tilanteen ottamalla laitteen irti, purkamalla sen ja nuohoamalla. Sitten vain takaisin kasaan ja paikalleen ja muutaman päivän päästä uusiksi. Sen verran sottaista puuhaa näyttää olevan, ettei kannata tehdä veneessä.

      Toinen vaihtoehto on käyttää laitetta pari kertaa vuorokaudessa riittävän pitkään täydellä teholla niin, että karsta palaa. Saattaa tulla ihan hirveästi savua, mutta mitäpä siitä :D
      Toisaalta, jos laitetta pitää pari kertaa täysillä jonkin aikaa, ei ehkä tarvitse lämmittää enää pienellä liekillä. Illalla täysille ja nukkumaan ikkunat auki. Sitten aamukolmelta taas täysille ja ikkunat auki.
      On kuulemma Planarin itsensä antama ohje - paitsi ikkunat.

      https://youtu.be/6wrfEuQKBIM

      Niin houkuttelevalta kuin hikinen kabiini tai laitteen kokoaminen, purjkaminen ja puhdistus tuntuvatkin, taidan pitäytyä Webastossa, vaikka siitä ei saakaan tosimiehen pisteitä :D

      • vbnnn

        Ihan samalla tavalla sen webastonkin joutuu purkamaan ja puhdistamaan.


      • Tyrnäväntorpedo
        vbnnn kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla sen webastonkin joutuu purkamaan ja puhdistamaan.

        Samalla tavalla joutuisi, mutta kun ei joudu.
        Siitä ei myöskään löydy videoita tai asiakaskokemuksia, jos joku Pietarin trollitehtaan Planar-osastolta ei mene äkkiä keksimään niitä.

        Ei ole ensimmäinen kerta, kun kopioidaan muiden tekemä tyote, mutta lopputulos on epäonnistunut koska ei tiedetä miksi osat ja ominaisuudet ovat olemassa. Kopiointi voi näyttää samalta, mutta ei tee samaa asiaa.


      • Jos ei jollekkin ole tullut jo epäselväksi tyrnäväntorpedon jutut kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa. Niissä ei ole totuuden ja tiedon siementä edes siteiksi.

        Sitä on kyllä käynyt, että planar 44D lämmitintä on laitettu liian pieniin veneisiin ja käyvät liian pienillä tehoilla. Jos lämmittimen myy ammattilainen se osaa suositella sopivan kokoista lämmitintä, että se toimii oikein kussakin veneessä.


      • Tyrnäväntorpedo
        vanhami kirjoitti:

        Jos ei jollekkin ole tullut jo epäselväksi tyrnäväntorpedon jutut kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa. Niissä ei ole totuuden ja tiedon siementä edes siteiksi.

        Sitä on kyllä käynyt, että planar 44D lämmitintä on laitettu liian pieniin veneisiin ja käyvät liian pienillä tehoilla. Jos lämmittimen myy ammattilainen se osaa suositella sopivan kokoista lämmitintä, että se toimii oikein kussakin veneessä.

        Jos jollekin on jäänyt epäselväksi, niin meistä kahdesta vanhami elää myymällä lämppäreitä veneisiin. Hän tietää niistä paljon, mutta käyttää myös tätä palstaa mainostamaan sekä osaamistaan ja tuotteitaan. Vaikka hän si suorastaan valehtelisi, niin hänellä on kuitenkin aina tahto nähdä asioita siinä valossa, mikä tuo rahaa sisään.

        Minulla ei ole omaa lehmää ojassa eikä linkattu viedo ole minun tekemäni enkä esiinny siinä.
        Kirjoitin siitä referaatin, mutta jokainen lontoota ymmärtävä voi itsekin todeta että asiat on kohdallaan.

        Tässä välissä jätän vanhamin vääntämään kättä siitä kuka osaa Planarin toiminnat paremmin, hän vai Planar. Löysin videon nimittän Planarin omilta sivuilta:
        http://planarheaters.com/installation-video

        Notta vanhamin jutut Planarista voi jättää omaan arvoonsa. Eihän hän edes tiedä, mitä valmistaja kertoo tai sitten tahallaan jättää oleelliset asiat kertomatta, mutta kuten sanoin: se ei ole suorastaan valehtelua ja sillä tulee rahaa sisään :D


    • Tyrnävänpottusota

      Sitten kun mouhoamiaseltasi ehdit, niin selvittääpä se tehtaan kotisivujen oikea osoite. Tuo on jälleenmyyjän sivu ameriikan maalla, ei tehtaan sivu, eikä edes Tehtaan Euroopan sivu.

      Jokainenhan täällä elää jollakin. Oman erikoistaitosi olet kyllä hyvin osannut tuoda esille täällä palstalla. Tyhjäpäisillä paskanjauhajilla on vaan valitettavasti tänä päivänä kovin vähän ammatillista kysyntää. Täällähän se kyllä toimii. Uskottavuutesikin alkaa olemaan jo kunnossa ja paranee viesti viestiltä. Kyllä ne sinua ainakin siellä Tyrnävän Teboililla uskoo.

      • Tyrnäväntorpedo

        Ymmärrän, että yrität kääntää keskustelun lämmittimestä keskusteluksi minun persoonastani koska et halua keskustella faktapohjalla. Taktiikka on niin vanha ettei se enää toimi.

        Kerrataan faktat:

        Tällä esitettiin kysymys Planarin käytöstä osateholla.
        Etsin vastauksen:

        - Osateholla käytettynä laite karstoittuu ja lakkaa toimimasta muutaman päivän käytön jälkeen
        - Ratkaisuna on joko laitteen irrottaminen ja puhdistus tai käyttäminen täysillä pari kertaa päivässä
        - Asia on Planarin tiedossa ja ohje on Planarilta
        - Vanhami tietää asian, mutta ei tuonut sitä itse esille

        Ainoa tulkinnanvarainen asia on, onko Planarin virallisen jälleenmyyjän Planarin nimellä oleva sivu "Planarin omat sivut" vai ei. Minun mielestäni virallisen jälleenmyyjän julkaisemia svuja voidaan sanoa Planarin omiksi sivuiksi koska niiden sisältöön tehdsa voi itse vaikuttaa.

        Faktat ovat kohdallaan.

        Kaikissa laitteissa on joskus ollut vikoja ja ongelmia. Täällä saa ihan vapaasti haukkua Eberiä, Webastoa, Safirea ym. Ei kukaan hauku pskanpuhujaksi, vaikka olisi eri mieltäkin.

        Planarin markkinointi näyttää perustuvan faktojen piilotteluun ja osatotuuksiin sekä arvostelijoiden vaientamiseen. Minulla ainakin jäisi laite ostamatta koska en tiedä mikä oleellinen on jäänyt kertomatta.


      • vbnnn
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ymmärrän, että yrität kääntää keskustelun lämmittimestä keskusteluksi minun persoonastani koska et halua keskustella faktapohjalla. Taktiikka on niin vanha ettei se enää toimi.

        Kerrataan faktat:

        Tällä esitettiin kysymys Planarin käytöstä osateholla.
        Etsin vastauksen:

        - Osateholla käytettynä laite karstoittuu ja lakkaa toimimasta muutaman päivän käytön jälkeen
        - Ratkaisuna on joko laitteen irrottaminen ja puhdistus tai käyttäminen täysillä pari kertaa päivässä
        - Asia on Planarin tiedossa ja ohje on Planarilta
        - Vanhami tietää asian, mutta ei tuonut sitä itse esille

        Ainoa tulkinnanvarainen asia on, onko Planarin virallisen jälleenmyyjän Planarin nimellä oleva sivu "Planarin omat sivut" vai ei. Minun mielestäni virallisen jälleenmyyjän julkaisemia svuja voidaan sanoa Planarin omiksi sivuiksi koska niiden sisältöön tehdsa voi itse vaikuttaa.

        Faktat ovat kohdallaan.

        Kaikissa laitteissa on joskus ollut vikoja ja ongelmia. Täällä saa ihan vapaasti haukkua Eberiä, Webastoa, Safirea ym. Ei kukaan hauku pskanpuhujaksi, vaikka olisi eri mieltäkin.

        Planarin markkinointi näyttää perustuvan faktojen piilotteluun ja osatotuuksiin sekä arvostelijoiden vaientamiseen. Minulla ainakin jäisi laite ostamatta koska en tiedä mikä oleellinen on jäänyt kertomatta.

        Ihan samalla tavalla webastoa ja eberiä joutuu nuohoamaan, planar vaan on edullisempi hankkia.


      • 12-1
        vbnnn kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla webastoa ja eberiä joutuu nuohoamaan, planar vaan on edullisempi hankkia.

        Otin mielenkiinnosta auki 10 vuotta moitteetta toimineen Webaston. Karstaa oli hämmästyttävän vähän. Sen takia ei olisi tarvinnut avata. Lämppäri on päällä joka veneilyyö ja käy suurimman osan aikaa osateholla tai toimii pelkkänä tuulettimena.


      • 15-14
        12-1 kirjoitti:

        Otin mielenkiinnosta auki 10 vuotta moitteetta toimineen Webaston. Karstaa oli hämmästyttävän vähän. Sen takia ei olisi tarvinnut avata. Lämppäri on päällä joka veneilyyö ja käy suurimman osan aikaa osateholla tai toimii pelkkänä tuulettimena.

        Minulla taas on webaston nuohous edessä joka toinen vuosi jotta lämppäri toimisi. Aika nokinen on ollut joka kerta, mutta nuohouksella kyllä korjaantuu.


      • Tyrnäväntorpedo
        vbnnn kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla webastoa ja eberiä joutuu nuohoamaan, planar vaan on edullisempi hankkia.

        Ei minulle tarvitse selittää mitä Eberille tarvitsee tehdä. Minä vain vastasin kysymykseen siitä, mitä Venäjän ihmeelle tapahtuu vajaalla teholla käytettynä.

        En myy lämmittimiä, joten minulle on ihan sama, mitä ihmiset tekevät. Mielestäni ihmisille pitä kuitenkin antaa riittävästi oikeaa tietoa päätöksen tekemistä varten. En halua tämän palstan olevan yhden tuotteen maisnospaikka, jossa tieto on myyjän valitsemaa ja suodattamaa.

        Sama pätee muihinkin laitteisiin ebereista targoihin.


      • Joakim1
        vbnnn kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla webastoa ja eberiä joutuu nuohoamaan, planar vaan on edullisempi hankkia.

        Tuskin kaikkia kolmea joutuu nuohoamaan samalla tavalla, vaan niiden välillä on eroja. Karstoittuminen riippuu kuitenkin seosuhteen hallinnasta ja palokammion suunnittelusta eikä ole mikään luonnonvakio. Onhan noissa jo selviä eroja minimetehoissa (D4 900 W, AT40 1,5 kW, Planar 44D 1,0 kW).

        Tietysti lämmittimen pitäisi toimia ongelmitta kaikilla sen tarjoamilla tehoilla. Jos vajaateholla käyminen on ongelma, ei kunnon ratkaisu ole pienempitehoisen lämmittimen asennus. Kyllä sekin sitten käy vajaateholla kun ilma on hiukan lämpimämpi. Tehtaalla pitäisi lämmitimen tehoalueet suunnitella niin, että lämmitin kestää käyttöä kaikissa normaalioloissa.


      • Jos katsoisi tarkkaan sen videon ja sisästäisi (ymmärtäisi) siinä kerrotun jutun, tajuaisi, että ongelma on tullut sen jälkeen kun lämmittimeen tuli termostaattitoiminta, joka katkoo pelkän minimiteholla siirtymisen sijaan lämmitystä pois ja jos termostaattiasetuksen laittaa pienelle lämmitin pätkii usein. Ongelmaa ei aikaisemmin ole ollut. Lisäksi jos vielä oikein tarkkaan kuuntelee oli lämmitin trailerissa ei veneessä. Lämmitin jää siis puhallukselle imemään kitusiinsa mahdollista maantiepölyä ja paskaa ennen kuin käynnistyy uudelleen. Tämä kyllä pahentaa tilannetta.

        Meille tulee nimittäin huoltoon myös rekoissa käytettäviä lämmittimiä ja esim puutavara autojen noaturikoppien lämmittimiä. Ne on ihan kaameassa hapessa aina. Lämmitin kun on siinä vaunun ja nupin välissä pölypilvessä.

        Planar lämmittimen ohjelmaan on tehty tänä vuonna muutos, joka käyttää lämmitintä 10min täydellä teholla käynnistyksen jälkeen. Tämä polttaa mahdolliset karstan jäänteet pois joka kerta, joten käyttäjän siihen ei tarvi puuttua. Tuotahan siinä videossa ei tietenkään mainittu.

        Lisäksi sama ongelma tulee kaikilla lämmittimillä, mallista riippumatta jotka pätkii päälle ja pois, jos lämmitin on mitoitettu väärin tai sen minimiteho on liian iso, se joutuu pätkimään paljon. Jo yllä aiheesta mainitsin. Tuossa oli juuri kaksi Webaston omistajaa joilla toisella karstoitti ja toisella ei. Ongelma varmaan löytyy tuolta sektorilta. Toisella lämmitin käy tasaisemmin. Huoltovälin kun pitäisi olla 7-10 vuotta.

        Jos lämmitin saa käydä minimitehoaan pätkimättä kyllä se sitä käy paljon paremmin. Wallas ja Safire diesellämmittimissä on juuri tämä idea. Jäävät käymään minimiä.

        Olen väärin liian pieniin veneisiin mitoitetuista planar 44D lämmittimistä maininnut jo useampaan kertaan ja tyrnäväntorpedo voi ihan haulla alkaa käymään keskusteluja läpi ja todeta sen ihan päivämäärän kera. En jaksa vaan jokaisessa ero säikeessä jokaista asiaa erikseen mainitsemaan.

        Lisäksi jos nokeamsiongelmaa olisi mainittavassa mittakaavassa, löytyisi täältä vähontään neljä eri keskustelua aiheesta ja useampi siitä valittelisi. Ainoa valittaja on kumminkin henkilö, joka ei kyseistä lämmitintä omista eikä tule ostamaan, googlaamalla löysi yhden videon jota on ansiokkaasti jo jakanut useampaan keskusteluun.

        Meillä on hyllyssä messukäytössä ollut planar 44D lämmitin joka on käynyt noin 40 päivää minimitehoa messuilla. Käynnistyy edelleenkin moitteetta ja ei savuta. Vaihtui vaan uuden mallin alta pois. Tule Torpedo käymään meillä niin avataan se ihan yhdessä ja katsotaan missä kunnossa se on. Voisin kyllä tässä kun ilmat hieman kylmenee, laittaa yhden pöhiseen talliin minimiä pitkäksikin aikaa.

        Vastailen kyllä ihan mielelläni asiallisiin kysymyksiin täällä ja otan kantaa aiheeeseen. Vastaan mielelläni siksi, että tänne ei jää aiheesta mitään hölmöjä paikkansapitämättömiä asioita kummittelemaan, tai laituriparlamentin parhaita kylvämään disinformaatiota.

        Teen noita lämmittimiä työkseni ja nenän alta kulkee niin huollon kuin myymälän kautta satoja lämmittimiä vuodessa. Jotain niistä on jo vähän oppimatkin.

        Miksi inttää siis trollin kanssa joutavanpäiväisiä? En yleensä hirveästi jaksa, mutta joskus on parempi yrittää katkoa pakkansapitämättömyyksiltä siivet, kuin alkaa korjaamaan niitä sitten vastaisuudessa aina uudestaan ja uudestaan.

        Normaali järjellä ja sisälukutaidolöa varustettu ihminen saa tästä ketjusta kyllä poimittua olennaisen informaation lämmittimen valintaan ja suodatettua scaiban pois. Tietenkin paras on ihan, jos soittaa tai meilaa ammattitaitoiselle myyjälle tai vaikka kahdelle, niin voi saada ihan oikeita vastauksia tarpeeseensa sopivasta laitteesta.

        Nyt voitte trollaa rauhassa. Siirryn muihin aiheisiin.


      • Masaesbosta
        vanhami kirjoitti:

        Jos katsoisi tarkkaan sen videon ja sisästäisi (ymmärtäisi) siinä kerrotun jutun, tajuaisi, että ongelma on tullut sen jälkeen kun lämmittimeen tuli termostaattitoiminta, joka katkoo pelkän minimiteholla siirtymisen sijaan lämmitystä pois ja jos termostaattiasetuksen laittaa pienelle lämmitin pätkii usein. Ongelmaa ei aikaisemmin ole ollut. Lisäksi jos vielä oikein tarkkaan kuuntelee oli lämmitin trailerissa ei veneessä. Lämmitin jää siis puhallukselle imemään kitusiinsa mahdollista maantiepölyä ja paskaa ennen kuin käynnistyy uudelleen. Tämä kyllä pahentaa tilannetta.

        Meille tulee nimittäin huoltoon myös rekoissa käytettäviä lämmittimiä ja esim puutavara autojen noaturikoppien lämmittimiä. Ne on ihan kaameassa hapessa aina. Lämmitin kun on siinä vaunun ja nupin välissä pölypilvessä.

        Planar lämmittimen ohjelmaan on tehty tänä vuonna muutos, joka käyttää lämmitintä 10min täydellä teholla käynnistyksen jälkeen. Tämä polttaa mahdolliset karstan jäänteet pois joka kerta, joten käyttäjän siihen ei tarvi puuttua. Tuotahan siinä videossa ei tietenkään mainittu.

        Lisäksi sama ongelma tulee kaikilla lämmittimillä, mallista riippumatta jotka pätkii päälle ja pois, jos lämmitin on mitoitettu väärin tai sen minimiteho on liian iso, se joutuu pätkimään paljon. Jo yllä aiheesta mainitsin. Tuossa oli juuri kaksi Webaston omistajaa joilla toisella karstoitti ja toisella ei. Ongelma varmaan löytyy tuolta sektorilta. Toisella lämmitin käy tasaisemmin. Huoltovälin kun pitäisi olla 7-10 vuotta.

        Jos lämmitin saa käydä minimitehoaan pätkimättä kyllä se sitä käy paljon paremmin. Wallas ja Safire diesellämmittimissä on juuri tämä idea. Jäävät käymään minimiä.

        Olen väärin liian pieniin veneisiin mitoitetuista planar 44D lämmittimistä maininnut jo useampaan kertaan ja tyrnäväntorpedo voi ihan haulla alkaa käymään keskusteluja läpi ja todeta sen ihan päivämäärän kera. En jaksa vaan jokaisessa ero säikeessä jokaista asiaa erikseen mainitsemaan.

        Lisäksi jos nokeamsiongelmaa olisi mainittavassa mittakaavassa, löytyisi täältä vähontään neljä eri keskustelua aiheesta ja useampi siitä valittelisi. Ainoa valittaja on kumminkin henkilö, joka ei kyseistä lämmitintä omista eikä tule ostamaan, googlaamalla löysi yhden videon jota on ansiokkaasti jo jakanut useampaan keskusteluun.

        Meillä on hyllyssä messukäytössä ollut planar 44D lämmitin joka on käynyt noin 40 päivää minimitehoa messuilla. Käynnistyy edelleenkin moitteetta ja ei savuta. Vaihtui vaan uuden mallin alta pois. Tule Torpedo käymään meillä niin avataan se ihan yhdessä ja katsotaan missä kunnossa se on. Voisin kyllä tässä kun ilmat hieman kylmenee, laittaa yhden pöhiseen talliin minimiä pitkäksikin aikaa.

        Vastailen kyllä ihan mielelläni asiallisiin kysymyksiin täällä ja otan kantaa aiheeeseen. Vastaan mielelläni siksi, että tänne ei jää aiheesta mitään hölmöjä paikkansapitämättömiä asioita kummittelemaan, tai laituriparlamentin parhaita kylvämään disinformaatiota.

        Teen noita lämmittimiä työkseni ja nenän alta kulkee niin huollon kuin myymälän kautta satoja lämmittimiä vuodessa. Jotain niistä on jo vähän oppimatkin.

        Miksi inttää siis trollin kanssa joutavanpäiväisiä? En yleensä hirveästi jaksa, mutta joskus on parempi yrittää katkoa pakkansapitämättömyyksiltä siivet, kuin alkaa korjaamaan niitä sitten vastaisuudessa aina uudestaan ja uudestaan.

        Normaali järjellä ja sisälukutaidolöa varustettu ihminen saa tästä ketjusta kyllä poimittua olennaisen informaation lämmittimen valintaan ja suodatettua scaiban pois. Tietenkin paras on ihan, jos soittaa tai meilaa ammattitaitoiselle myyjälle tai vaikka kahdelle, niin voi saada ihan oikeita vastauksia tarpeeseensa sopivasta laitteesta.

        Nyt voitte trollaa rauhassa. Siirryn muihin aiheisiin.

        Meitä on täällä varmasti suuri joukko, jotka olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että jaat meille hyviä neuvoja venetekniikan eri osa-alueilta.

        Pyydänkin omalta osaltani ja luulen, että joku muukin tähän pyyntöön osallistuu: älä hermostu näihin kapulan heittäjiin, joilla on silmälaput estämässä kokonaiskuvan muodostamista.

        Täällä on ikävä kyllä joitakin kirjoittajia, joille on tärkeintä saada aikaan eripuraa muiden kanssa ja mikä pahinta, ärsyttää oman alansa asiantuntijoita.

        Näille veneen keikuttajille on yhteistä oman näkemyksensä vuolas esiin tuominen. Kun joku sitten kyseenalaistaa nuo tuotokset, niin seurauksena on ärhäkkä haukkuminen ja nimittely, joka kyllä sitten kertookin kaiken heidän sielunelämästään.

        Olet usein tuonut esiin että olet yrittäjä ja myyt niitä laitteita, joista kulloinkin keskustelemme. Mielestäni tämän pitäisi riittää tämän päivän ihmiselle, joka on kasvanut kaupallisuuden ympäröimänä. On pelkkää kiusantekoa ja kaksinaismoralismia tehdä näistä aiheista ”otsikoita”.


      • Tyrnäväntörpedo
        Masaesbosta kirjoitti:

        Meitä on täällä varmasti suuri joukko, jotka olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että jaat meille hyviä neuvoja venetekniikan eri osa-alueilta.

        Pyydänkin omalta osaltani ja luulen, että joku muukin tähän pyyntöön osallistuu: älä hermostu näihin kapulan heittäjiin, joilla on silmälaput estämässä kokonaiskuvan muodostamista.

        Täällä on ikävä kyllä joitakin kirjoittajia, joille on tärkeintä saada aikaan eripuraa muiden kanssa ja mikä pahinta, ärsyttää oman alansa asiantuntijoita.

        Näille veneen keikuttajille on yhteistä oman näkemyksensä vuolas esiin tuominen. Kun joku sitten kyseenalaistaa nuo tuotokset, niin seurauksena on ärhäkkä haukkuminen ja nimittely, joka kyllä sitten kertookin kaiken heidän sielunelämästään.

        Olet usein tuonut esiin että olet yrittäjä ja myyt niitä laitteita, joista kulloinkin keskustelemme. Mielestäni tämän pitäisi riittää tämän päivän ihmiselle, joka on kasvanut kaupallisuuden ympäröimänä. On pelkkää kiusantekoa ja kaksinaismoralismia tehdä näistä aiheista ”otsikoita”.

        Kiitos kommentista.olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että kaikki, mitä olen kirjoittanut planarista, pitää paikkansa. On hienoa, että planar on kehittänyt laitetta ja poistanut ongelmia. Uudet laitteet ovat varmasti parempia.

        Mitä sitten tulee minun motiiveihin, niihin ei kuulu kenenkään kiusaaminen. Olen huomannut, että suhtaudut planarin arvosteluun hyvin henkilökohtaisesti ja aivan eri tavalla kuin vaikka Webaston. Siitä syntyy vaikutelma ettet ole tämän laitteen kohdalla objektiivinen asiantuntija vaan perheenjäsen. Voisit itse miettiä miksi.


      • TuttoDiFamilia
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Kiitos kommentista.olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että kaikki, mitä olen kirjoittanut planarista, pitää paikkansa. On hienoa, että planar on kehittänyt laitetta ja poistanut ongelmia. Uudet laitteet ovat varmasti parempia.

        Mitä sitten tulee minun motiiveihin, niihin ei kuulu kenenkään kiusaaminen. Olen huomannut, että suhtaudut planarin arvosteluun hyvin henkilökohtaisesti ja aivan eri tavalla kuin vaikka Webaston. Siitä syntyy vaikutelma ettet ole tämän laitteen kohdalla objektiivinen asiantuntija vaan perheenjäsen. Voisit itse miettiä miksi.

        Nopealla vilkaisulla Mikalla on hyllyssä kymmenkuntaa tuotemerkkiä venelämmiyyimiä - myös mainitsemaasi brändiä jonka arvostelulle hän ei ole sinun mukaan yhtä herkkä kuin sen toisen merkin.

        Mun on vaikea uskoa, että monen merkin jälleenmyyjä voi oikeasti olla jonkun yksittäisen merkin ”perhettä”, kyllä niiden sorsittujen merkkiein maahntuojat pian vievät ne omat kilkkeensä toisten kyyjien hyllyihin.


      • Masaesbosta
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Kiitos kommentista.olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että kaikki, mitä olen kirjoittanut planarista, pitää paikkansa. On hienoa, että planar on kehittänyt laitetta ja poistanut ongelmia. Uudet laitteet ovat varmasti parempia.

        Mitä sitten tulee minun motiiveihin, niihin ei kuulu kenenkään kiusaaminen. Olen huomannut, että suhtaudut planarin arvosteluun hyvin henkilökohtaisesti ja aivan eri tavalla kuin vaikka Webaston. Siitä syntyy vaikutelma ettet ole tämän laitteen kohdalla objektiivinen asiantuntija vaan perheenjäsen. Voisit itse miettiä miksi.

        Nyt taidat vastata kokonaan toiselle henkilölle. Minun nimmerkkini on ”Masaesbosta”, enkä ole mitään sukua tälle nimimerkki vanhamille. Vai onko tämäkin postauksesi mahdollisesti jokin uusi kiusausmenetelmä?

        Olen messuilta saanut vanhamilta tarjouksen ventarvikkeesta ja siinä keskustellessamme sain aivan livenä käsityksen hänen karaktääristään, eikä nämä hänen postauksensa ole millään tavalla ristiriidassa tuon saamani kuvan kanssa.

        Nyt suosittelenkin sinulle että siirryt käytävällä eteenpäin ja otat jonkun uuden ”projektin” työn alle. Tällä veivaamisella saatat itsesi naurunalaiseksi ja uskottavuutesi veneilystä jotakin tietävänä murenee joka postauksella.


      • Tyrnäväntorpedo
        Masaesbosta kirjoitti:

        Nyt taidat vastata kokonaan toiselle henkilölle. Minun nimmerkkini on ”Masaesbosta”, enkä ole mitään sukua tälle nimimerkki vanhamille. Vai onko tämäkin postauksesi mahdollisesti jokin uusi kiusausmenetelmä?

        Olen messuilta saanut vanhamilta tarjouksen ventarvikkeesta ja siinä keskustellessamme sain aivan livenä käsityksen hänen karaktääristään, eikä nämä hänen postauksensa ole millään tavalla ristiriidassa tuon saamani kuvan kanssa.

        Nyt suosittelenkin sinulle että siirryt käytävällä eteenpäin ja otat jonkun uuden ”projektin” työn alle. Tällä veivaamisella saatat itsesi naurunalaiseksi ja uskottavuutesi veneilystä jotakin tietävänä murenee joka postauksella.

        Kiitos rakentavasta kritiikistaä. Nämä nimimerkit menevät joskus sekaisin koska ihmiset eivät hauku toisia omalla nimellään.

        En enää kutsu ketään kapulan heittäjäksi, joilla on silmälaput tai veneen keikuttajaksi koska koet sellaisen käytöksen sopimattaomaksi.


      • tapahtuijo
        Masaesbosta kirjoitti:

        Nyt taidat vastata kokonaan toiselle henkilölle. Minun nimmerkkini on ”Masaesbosta”, enkä ole mitään sukua tälle nimimerkki vanhamille. Vai onko tämäkin postauksesi mahdollisesti jokin uusi kiusausmenetelmä?

        Olen messuilta saanut vanhamilta tarjouksen ventarvikkeesta ja siinä keskustellessamme sain aivan livenä käsityksen hänen karaktääristään, eikä nämä hänen postauksensa ole millään tavalla ristiriidassa tuon saamani kuvan kanssa.

        Nyt suosittelenkin sinulle että siirryt käytävällä eteenpäin ja otat jonkun uuden ”projektin” työn alle. Tällä veivaamisella saatat itsesi naurunalaiseksi ja uskottavuutesi veneilystä jotakin tietävänä murenee joka postauksella.

        Minä muuttaisin kyllä tuon aikamuodon perfektiksi, torpedo on jo ajat sitten saattanut itsensä naurunalaiseksi. Se on tapahtunut niin tässä kuin useamman muunkin aiheen keskusteluissa.


      • Tyrnäväntorpedo
        tapahtuijo kirjoitti:

        Minä muuttaisin kyllä tuon aikamuodon perfektiksi, torpedo on jo ajat sitten saattanut itsensä naurunalaiseksi. Se on tapahtunut niin tässä kuin useamman muunkin aiheen keskusteluissa.

        Kiitos vaan.
        Lupaan myös, että en enää väitä toisten joutuneen naurunalaiseksi.

        Mihin joutuisinkaan ilman sinua ja sinun oivaltavaa näkemystäsi siitä, miten ihmisiä pitää kohdella?

        Voimahali :D


      • Masaesbosta
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kiitos rakentavasta kritiikistaä. Nämä nimimerkit menevät joskus sekaisin koska ihmiset eivät hauku toisia omalla nimellään.

        En enää kutsu ketään kapulan heittäjäksi, joilla on silmälaput tai veneen keikuttajaksi koska koet sellaisen käytöksen sopimattaomaksi.

        Hieman lisätäsmennystä näihin postauksiin. Palataan tuohon nimimerkkini ”Masaesbosta” ensimmäiseen viestiin. Minä en maininnut kertaakaan sinun nimimerkkiäsi siinä kirjoituksessa, vaan yleensä täällä mukana olevia.

        Nyt näyttä kuitenkin siltä, että olet samaistunut noihin siellä mainittuihin kirjoittaja tyyppeihin. Voisin tietysti sanoa että se on oma tulkintasi, mutta se olisi teeskentelyä.

        Minua kuitenkin ärsyttää tämä jatkuva asioiden vääntäminen, jolla yrität saada muiden mielipiteet ja asiantuntemuksen näyttämään toisarvoisilta - tai jopa vääriltä.

        Mielestäni meidän tulisi pystyä keskustelemaan asioista kiihkottomasti ilman haukkumasanoja. Arvostamalla toisen mielipiteitä, vaikka ne eivät itseä miellyttäisikään. Näin voisimme saada aikaan harmoonisemman keskusteluympäristön.


      • Tyrnäväntorpedo
        Masaesbosta kirjoitti:

        Hieman lisätäsmennystä näihin postauksiin. Palataan tuohon nimimerkkini ”Masaesbosta” ensimmäiseen viestiin. Minä en maininnut kertaakaan sinun nimimerkkiäsi siinä kirjoituksessa, vaan yleensä täällä mukana olevia.

        Nyt näyttä kuitenkin siltä, että olet samaistunut noihin siellä mainittuihin kirjoittaja tyyppeihin. Voisin tietysti sanoa että se on oma tulkintasi, mutta se olisi teeskentelyä.

        Minua kuitenkin ärsyttää tämä jatkuva asioiden vääntäminen, jolla yrität saada muiden mielipiteet ja asiantuntemuksen näyttämään toisarvoisilta - tai jopa vääriltä.

        Mielestäni meidän tulisi pystyä keskustelemaan asioista kiihkottomasti ilman haukkumasanoja. Arvostamalla toisen mielipiteitä, vaikka ne eivät itseä miellyttäisikään. Näin voisimme saada aikaan harmoonisemman keskusteluympäristön.

        Sinun tunteesi ovat sinun tunteitasi ja sinusta lähtöisin.


      • tapahtuijo
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kiitos vaan.
        Lupaan myös, että en enää väitä toisten joutuneen naurunalaiseksi.

        Mihin joutuisinkaan ilman sinua ja sinun oivaltavaa näkemystäsi siitä, miten ihmisiä pitää kohdella?

        Voimahali :D

        Nyt menit jo säälittävän puolelle naurettavasta.


    • Lämpömaatu

      Suosittelen Sipilä-yhtiön IISI-S yhtiön maahan kutsumaaEKO-MUTU lämmitys järjestelmää myös veneisiin. On jo hyväksi todettu jo Vantaan pilotti kokeilussa jossa pysäköidytkin autot " lämpenivät" ilman omistajiensa paikalla oloa.

    • Hinttaiteilia

      Mitä väliä päädy mihin päädyt.
      Kaikissa niissä on vikoja ja ominaisuuksia,
      Jollet halua maksaa merkistä, haluat ehkä suosia suomalaista, tai sitten nuukailet ja ostat haastajan.

      Nää on täällä tehnyt taidetta tästä, esim moniko täällä tekee sellaisia reissuja että lämppärin virran kulutuksella OIKEASTI merkitystä?

      • OIKEASTIon

        Lämppärin virrankulutuksella on oleellinen merkitys. Lämppärin käyttö on pitkäaikaista jopa pelkällä viikonloppureissulla kylmänä aikana. Näin syksyllä ja pimeällä on muutenkin enemmän sähkönkulutusta. Pitkät reissut taas väkisinkin suuntautuvat lämpimämmille vesille ja ellei kuitenkin napa-alueille mennä, on koko lämppäri tarpeeton.


      • Siltä.tuntuu.ainakin
        OIKEASTIon kirjoitti:

        Lämppärin virrankulutuksella on oleellinen merkitys. Lämppärin käyttö on pitkäaikaista jopa pelkällä viikonloppureissulla kylmänä aikana. Näin syksyllä ja pimeällä on muutenkin enemmän sähkönkulutusta. Pitkät reissut taas väkisinkin suuntautuvat lämpimämmille vesille ja ellei kuitenkin napa-alueille mennä, on koko lämppäri tarpeeton.

        Kaikkihan ne virtaa vievät, paljonko, se selviää vasta käytössä.


      • yuty
        Siltä.tuntuu.ainakin kirjoitti:

        Kaikkihan ne virtaa vievät, paljonko, se selviää vasta käytössä.

        Reflex ja Kabola eivät vie virtaa, jos patteriverkosto on toteutettu vapaakierrolla.


      • Tyrnäväntorpedo
        Siltä.tuntuu.ainakin kirjoitti:

        Kaikkihan ne virtaa vievät, paljonko, se selviää vasta käytössä.

        Olen ihan varma, että on tapoja, joilla voi arvioida eri laitteiden sähkönkulutusta ilman, että niitä tarvitsee kokeilla käytännössä.


      • Joakim1
        Siltä.tuntuu.ainakin kirjoitti:

        Kaikkihan ne virtaa vievät, paljonko, se selviää vasta käytössä.

        Miksi kulutus ei selviäsi laitteen esitteestä tai manuaalista? Ebereistä löytyy virrankulutus kaikilla tehoalueilla ja muista vähintään minimi ja maksimi lämmityksen ollessa päällä. Eiköhän noista pysty varsin tarkasti arvioimaan vrrankulutusta ja ainakin minulla olleissa laitteissa ilmoitetut kulutukset pitävät myös paikkansa.

        Kulutuksissa on valtavia eroja, varsinkin 4 -> 5,5 kW:ssa tapahtuu suuri hyppäys. 5,5 kW lämmittimet (Eberi D5 ja Webasto AT55) vievät n. tuplasti sen minkä 4 kW mallit samoilla tehoilla ja täydellä teholla jo huimat 85 tai 130 W (D4 40W, D4 /AT40 55 W, Safire 3,6 kW 19W, Planar D44 62 W, Wallas 40 Dt 47 W).


    • Reikä_päässä

      ..ttu mun lämmitin on paras. Tai ainakin parempi kun sun lämmitin.

    • VPD6

      Kirjoitin juuri aika pitkän tekstin minulla olleiden erilaisten matkaveneiden lämmitttimistä, niiden oikuista ja ominaisuuksista, mutta tallentaessasi ilmoitti "Vahvistus vanhentunut" ja koko teksti katosi. Tässä taitaa olla jokin aikaraja minkä sisällä teksti tallennettava.
      Yhtä parasta lämmitintä ei mielestäni ole. Veneessä lämmittimen asennuksessa käytettävissä oleva tila määrittää aika paljon. Tietysti veneen malli, moottorin sijainti ( sisäperä tai keskimoottori), putkistojen vetomahdollisuudet ja yleensä asennuksen helppous. Lisäksi lämmittimen ajateltu käyttömäärä. Jos veneilee pääasiassa viikonloppuisin ja lomalla, riittänee pienempitehoinen diesellämmitin esim. Safir, Webasto tms. koska kesä ja vesikin lämmittää venettä. Jos veneilee paljon aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä eikä maasähkön aina saatavilla on Reflex tai Kabola vaihtoehto syytä harkita. Lisäksi aurinkopaneeli sähkön riittävyyden varmistamiseksi. Noita kaikkia on minun veneilytuttavilla, ja noiden kriteerien mukaan ovat lämmittimensä valinneet.

    • Kolipilssipumppaus

      Kuuma ja kiihkeä nainen lämmittää hyvin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      131
      7105
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4350
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3442
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      493
      3096
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      293
      2070
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1733
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1651
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1563
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1426
    Aihe