Minkä ikäinen on nuori?

OlenkoJoVanhaVai

Minkä ikäinen ihminen on sinun mielestäsi vielä nuori?
Miten perustelet?

Millaisissa kuvioissa määritellään ihmisen ikä ja milloin hän muuttuu vanhaksi?
Milloin on keski-ikänen?

Keskustelin tänään päivällispöydässä ikätoverien ja varttuneempien ryhmässä. Joku totesi, että on surullista, että niin moni ihminen on kuollut nuorena, kuten olemme saanet lukea uutisia viime päivinä.

Palaan asiaan ja kerron omia ajatuksiani vasta, kun muutkin ovat kommentoineet. En halua johdatella ajatuksia vielä.

44

2501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihana.Elämä

Alle kolmekymmentä.

• Nuori-ikävanha

Nuori on sellainen 1 - 14 vuotias. Sitten alkaa murkkuus, esi-aikuisuus. Sitten nuori aikuinen about 19 - 25.
        Siitä eteenpäin pitäisi alkaa kypsyä, vanheta, muuten elämä ei mene loogisessa järjestyksessä.
        Kun on täyttänyt 30 - 40, ei kannata alkaa haparoida, haikailla, palata nuoruuteen päin itseään leikkauttamalla, vaatettamalla ja piloille maalaamalla. Ne eivät onnistu koskaan.

• Riippuu tilanteesta. Nuori tai vanha mihin asiaan?
      Kyllä minusta esim. kuuskymppinen on nuori kuolemaan, mutta vanha saamaan lapsia.

• pirremiinapa

:)), hitto sinua , nauratti..

• Juuri näin! ;DDD

• Hyvin oivallettu, juuri noin. Mitään yhtä ikää olla vanha tai nuori ei ole, riippuu tosiaan tilanteesta.

• Heh, riippuu tosiaan tilanteesta mutta sukupuolesta myös..)) 69-vuotias, ja vanhempikin, voi saada lapsen, jos on mies..)) Eikös Niinistökin saa lapsen, vaikka vaimo sen synnyttää ?

• Vai.kuinka

Mistä näkökulmasta katsoo, keskenkasvuinen vai vanusko näkevät sen eritavalla, biologisesti ihminen alkaa vanheta murrosiän jälkeen.
      Olen nuori verratuna satavuotiaaseen.

• OnkoTottaOn

Kun 100-vuotias käy päivittäin juoksulenkillä, hän on nuori ikäisekseen. Onko?
      Tiedän yhden, joka ihan oikeasti tekee niin.

• Äitee oli 28v, kun minä synnyin. Minun mielestäni äitee oli aina vanha.
      Itse olen 68v, enkä tunne itseäni ollenkaan vanhaksi.
      Kaikki on niin suhteellista.

• pirkkana

Ikä on itsestä kiinni. Miten tunnet. Itse tunnen olevani kymmenen vuotta nuorempi kuin peilikuvani.

• nuori-on-aalle-viisikypä

Nuori on alle viisikymppinen terve,
      yli viisikymppiset usein jo kärsii monenlaisista vaivoista,
      vaivat tuee vääjäämättä vaan lisääntymään,
      on tietenki jonkinveran terveitä yli viisikymppisiä tervaskantoja,
      jotkut voi elää jopa sata-vuotiaiksi,
      mutta ku alottaja kysyy mielipidettä
      se tuli tässä,

• eisäretaikolota

Olen kohta 70-vuotias, eikä mitään sairauksia tai vaivoja ole. Olenko siis nuori vain luonnonoikku?

• eisäretaikolota

tarkotin tietysti nuori VAI luonnonoikku

• Liiankin-olet

Sinä olet jonkinasteinen poikkeus eli paha häiriö tilastoihin.
        Sinusta ei saa lypsettyä hyötyä yhteiskunnan taseeseen, kuten kalliit hoidot, maksut, palvelutalo maksut, vuodepaikka lisät, lääkkeet... Jos et polta etkä juo sinusta ei saa viinaverohyötyäkään saati tupakkiveroa.
        Voi voi voi, pieleen menee. Taloustieteilijät kiroavat kaltaisiasi.

• Tai sitten et vain ole käynyt lääkärissä :D.

• eisäretaikolota
        siilenämää kirjoitti:

Tai sitten et vain ole käynyt lääkärissä :D.

kyllä olen terveystarkastuksessa käynyt ja kyllähän sen jo omasta olostakin huomaa jos kaikki ei ole kunnossa. minulla on ns. hyvät geenit sanoi lekuri. kiitos kuitenkin "positiivisesta" kommentistasi

• eisäretaikolota kirjoitti:

kyllä olen terveystarkastuksessa käynyt ja kyllähän sen jo omasta olostakin huomaa jos kaikki ei ole kunnossa. minulla on ns. hyvät geenit sanoi lekuri. kiitos kuitenkin "positiivisesta" kommentistasi

No eläpä ota ihtees. Vastaukseni oli siltä pohjalta kun aina sanotaan et ei kannata mennä lääkäriin, siellä tulee sairaaksi.

• maissiiii

Kaikki ikäiseni ja vanhemmatkin, joilta löytyy pilkettä silmäkulmasta,
      hymyä suupielestä ja varsinkin jos omaa komeat naururypyt
      ovat nuoria. Ei ne mitkään ikänumerot.
      Viralliset taulukot ja roknoosit kulkevat ihan eri kuvioita. Tietty.

• Olenko.nuori

Mulla hyrrää vielä nähdessäni naisia.

• Hyrrääkö nähdessäsi naisten polkupyörän?

• 1eero

Juu tekee mieli ajella :)

• 100-vuotiaasta 80-vuotias lapsensa on nuori. Yksikin pappa oli mielissään kun lapsensa pääsi vanhainkotiin. Itse asui vielä kotiavun turvin kotona.

• Tilastollinen SF-elin-ikä on tällä-hetkellä 80v.(Wiki)
      Eli keski-ikä alkaa 40v.
      Looginen loppu-tulos on siis että 40-vuotis-päivänä loppuu nuoruus.
      Suraavana päivänä Alkaa vanhuus.
      Kaikki muu selittely on tarpeetonta ja typerää luulottelua.
      Epä-toivoistakin joillekin, sanoisin.

H.

• Jaa sitä on tänäkin aamuna herätty "suraamaan".

• Nykyisin ihmiset pysyvät pidempään nuorekkaina kuin lapsuuteni aikaan.
      Mielestäni nelikymppinen on vielä nuori, kuusikymppinen voi olla hyvinkin nuoren näköinen, ihan ilman leikkauksia.
      Jos on terve ja hyväkuntoinen ei vuodet ole tärkeitä.

• Kaikki muu selittely on tarpeetonta ja typerää luulottelua.

H.

• hunksz kirjoitti:

H.

Satavuotiaan mielestä kahdeksankymppinen on nuori. Riippuu miltä kantilta katselee.
        En edes halua olla nuori, nyt elämä on paljon parempaa.
        Joskus se loppuu, toivon että elän kauan ja pysyn terveenä, kuten jokainen.
        Varmaan iskee epätoivo jos ei hyväksy ikääntymistään, huvittaa kun ryppyvoiteiden mainoksessa kehutaan että auttaa taistelussa ryppyjä vastaan, se taistelu on hävitty jo aloittaessa.

• hmpff

Lapsi 0-16
      Teini 12-16
      Nuori 14-29
      Aikuinen 18-
      Keski-ikäinen 40-50
      Vanha 75-

Muutama väliinputoajaryhmä joka vain on. Aikuisia sentään.

• Kaikki muu selittely on tarpeetonta ja typerää luulottelua.

H.

• Kunhan ei ole nuorena nukkunut, niin hyvin menee.

• Komppaan sitä edellistä joka sanoi että riippuu keneen verrataan.
      Hunksziin verrattuna olen nuori, koska en ole vielä antanut periksi, opin uusia asioita ja uskon tulevaisuuteen.
      Johonkin muuhun verrattuna olen vanha koska otan vastuun omasta elämästäni, en syyttele muita epäonnistumistani ja en kadu mitään päätöksiäni tai valintojani vaikka ne ei aina niin loistavia l. Mutta koska en tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisin valinnut "oikein" niin ei katuminen tee mitään paremmaksi ja ajan viisareita en voi vääntää takaisin
      Fyysisesti tykkään että on nuori kun sekä kroppa että nuppi toimii hyvin, jalat kantavat. aistit toimivat ja erakoituminen ei ole vielä alkanut (eli yhteisöllisyys on osa nuoruutta). Numeroita on turha edes asetella kun yksilölliset erot ovat niin suuria. (Mariella-täti (R.I.P. tanssi salsaa vielä yli kahdeksankymmentävuotiaana sukulaistytön 15-vuotisjuhlissa muun nuorison kanssa pikkutunneille saakka ja sillä ei ollut mikään paikka kipeä seuraavana päivänä.)

• tupamörkö

kukas sen kissanhännän nostaa jos ei kissa itse.................

• Paloma, fyysisesti ja psyykkisesti voi olla vaikka kuinka virkeä ja vikkeläkinttuinen 80-100 vuotias, mutta ei hän silti ole nuori.

• "Paloma.se.co"

Lutu, aloitus kysyi iästä, ei olemuksesta.
        Ja kyllä minäkin törmään uusiin asioihin, vaikka en enää aina näe tarvetta ottaa opikseni.
        -
        Siks'toiseksee'
        Onhan minullakin profiilissani nuoruuden-kuvia.

Pusi

H.

• kuusikymppinen-

Melkein kaikki olette vanhuksia minuun verrattuna.

• farfarttt

15v.

• Tosi-Ihanainen
    • Iätön-kin

Olen aikuisopiskellut 2000-luvun alussa ja jo silloin vanhuuskäsitys oli sellainen, että yli 80 on vasta vanha. Tätä nykyä voisi sanoa että raja on noussut koska ikä ei ole numero vaan tunne; jos ei tunne itseään vanhaksi ja on terve ja toimintakykyinen, niin miksi pitäisi tuntea olevansa vanha.

• nauruapimeassa

Niin. Kun nyt olemme kuulemma psykofyysinen kokonaisuus, katson, että pelkkä itsensä nuoreksi tunteminen oman päänsä sisällä ei tee ihmistä nuoreksi. Tunteminen on eri asia kuin oleminen. Käytän tällaisesti ilmiöstä adjektiivia nuorekas. Onko yksilö ulkopuolelta nuorekas, se on eri juttu, mutta kielemme on köyhä eikä päänsä sisällä nuoreksi itseään tuntevasta ole tiedossani sopivampaa ilmaisua, jollei mennä mielenterveyden järkkymisen ilmiöihin. Puhutaan nyt kuitenkin terveistä yksilöistä.

Nuori on alle 30-vuotias, siitä iästä kuulemma alkaa keskimäärin rappaeutuminen eli ruumiin hidas surkastuminen. Fyysisesti tuon ikäinen terve yksilö on nuori ja aika usein henkisesti myös. Nuori aikuinen on mielestäni 30-40-vuotias, keski-ikäinen 40-60-vuotias, vanha 60-75-vuotias ja vanhus 75 ikävuodesta ylöspäin.

Empiiristen havaintojeni perusteella olen huomannut, että monet ovat tuohon 75-ikävuoteen saakka vielä pirteitä, mutta sen jälkeen alkaa rappeutuminen nopeutua, mm. sairauksia eli kreppoja ilmaantuu entistä enemmän terveistä elämäntavoista huolimatta. Fyysisesti siis näin, mutta henkinen kehitys tai kehittymättömyys seuraavat koko eliniän ellei kohdalle osu aivo- tai muuta sairautta. Henkiselle kehitykselle pitäisi löytää oma kypsyyttä luokitteleva sarjansa. Mutta kukapa sellaista mitaisi ja millä mitalla? Mahtavatko apinat pohtia näitä asioita? Ovathan ne tai he sukua.

• "nauruapimeassa"

Teit sitten tästä kommentistani tympeän kopion:
        -
        Tilastollinen SF-elin-ikä on tällä-hetkellä 80v.(Wiki)
        Eli keski-ikä alkaa 40v.
        Looginen loppu-tulos on siis että 40-vuotis-päivänä loppuu nuoruus.
        Seuraavana päivänä Alkaa vanhuus.

• Revisiitä

Saat nauraa ihan missä vain ja miten päin vain mutta et sinä ihmisten tuntemuksia miksikään lukuinesi muuta. Ja ne ovat se, mikä määrää, ei ulkopuolisten luulot ja lässytykset.

• vfimsf

Nuorien tartteis saada kyllä nukkuakin - aivotkin lepoatartteis - paitsi työstä, myös jatkuvalta viriketulvalta - ihminen ei ole kone. Eikä jätesäkkikään.
      Kastraatti. Samalla tavalla # luonnonlapsia ehken kuin leikatut kissat , possut ja koiratkin ja hevosetkin - kilpirauhasongelmainen - mikseimuka yöaikaankin saa nauraa
      -keidenvirrenveisuuta sekään häiritsee tai panopuuhiakaan ynnä rosvojen häärimstä ypn pimeydessä - millaisia mielestänne ovat ikinuoret ihmiset? - vammaisetkin, ynnä vammautetut?

• kysynn

- ihmisten fyysinen keho voi olla vaikka kuinka rappeutunut mutta se henki joka ikääntyneessä asuu - voi olla ikinuori - toisenlaista henkeä edustaa rappeutuneet nuoret, joita huumeet ja viina vie - olemattomilla luottokorteilla tilaillaan satoja pitsoja ravintoloille, lentoja kaukomaihin, pilkottuja ihmiskehoja ties missä -
      millaista "nuoruutta itseisarvossaan jonain arvokyky-mittarointina ihannoi laillisuuksissaan tai laittomuuksissaan tai rajattomuuksissaan -
      - paljonko vanhoille kertyy mielenmurhetta ja kustannuksia makseltaviksi niittenkin laitapuolen toimijoiden örvellyshommista muuten -silloin kun mikään ei täsmää tai hommatkaan suju sovitun mukaan? Luritukset lemmestäkin enempikin tyhjää täynnä olevaa hömppää - ongelmana vain kun iski äkillinen varojen pula - vastuunkantajiakin aina kysellään täysin edesvastuuttomien ollessa kyseessä - ketkä kustantavat kulutuksen juhlaa`? myös silloinkun vitsit alkaa ollavähissä.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      138
      4330
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      334
      2169
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2044
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1871
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1790
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1770
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      479
      1604
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1429
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      476
      1330
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1316
    Aihe