Minusta persoonapronomin liittäminen kielen (tai murteen) "viralliseen" nimeen ei ollut kovin hyvä idea. Milloin se oikein lanseerattin julkiseen käyttöön, joskus 70- vai 80-luvulla?
Te puhutte keskenänne meänkieltä. Jos minä puhun vaikka Ylävaaran Annin kanssa (olen oikeasti tavannut hänet muutaman kerran), se on minun puoleltani "teänkieltä". Jos manitsen sen keskustelussa täkäläisten tuttavieni kanssa, se on omien sääntöjensä mukaan "heänkieltä".
Kuka tahansa kielitieteilijä määrittelee sen ilman muuta suomen kielen murteeksi. Sehän on enemmän itä- kuin länsimurretta, lähempää sukua Lappeenrannan kuin Turun murteelle. Eli Länsipohjan murrekaan ei ehkä ole ihan paras mahdollinen nimitys?
Itse ymmärrän siitä heti ainakin 95% ilman mitään käännöksiä ja selityksiä, vaikka vanhemmat olivat kotoisin lähempää Pietaria kuin Viipuria. Ne oudot sanatkin yleensä selviävät vanhalla alkeellisella kouluruotsilla, kun hetken miettii.
Elikkä "meänkieli* on enemmän poliittinen kuin kieltieteellinen määritelmä, elävä kieli kuitenkin.
Meän/teän/heänkieli
1
1095
Vastaukset
- Ei-epäilystäkään
Pähkinänkuoressa: "meänkieli" on lingvistisesti suomea, poliittisesti oma kielensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1074897Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744251546- 1911128
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1101108Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk161026Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861010Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47931- 64921
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826