Lämmintä pirttiin

Miten ja millaisilla järjestelmillä lämmitys on toteutettu? Millainen kulutus ja kuormitus on?

Sitävain kyselen kun tässä lähivuosina tarttis tehä jotain lämmitys järjestelmälle... kulutusta navetta, asuintalo, ja pieni ylläpito lämpö pajaan. Nyt on 30kw kattila ja puolen kuution stokeri, ja senverran kriteereitä uuteen järjestelmään että puolen kuution stokerin täyttö pitää loppua.. ja vanhaan lämpökeskukseen pitäisi tehdä jonkuverran muutostöitä jos sinne meinaas saada järkevänmoiset systeemit lämmitykseen..

9

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pisarallapidemmälle

      Meillä on tälläinen "pisaralla pidemmälle" lämmitystsydeemi. Vanha ilmaiseksi saatu kaksoispesäkattila, joka muutettu pelkästään kiinteällä polttoaineella toimivaksi öljypolttimen puolella. Periaatteessa toimisi stokerillakin, mutta on poltettu toistaiseksi klapeja. Varaaja itse hitsailtu. Varalla sähkövastukset, joita on käytetty ainoastaan ulkomaan matkojen aikana pitämään peruslämmöt.

      Tulevaisuuteen asennan omatekoiset aurinkopanelit tuottamaan lämmintä vettä ja varaajat hankittu kerrostalojen purkutyömailta lämmönvaihtimineen. Mahdollisesti asennan isotehoisen lämpöpumpun, kun kaveri osti niitä yhdeltä konkurssipesältä. Puuta poltetaan jatkossakin täydentämään suurempia kulutushuippuja.

      • Tuo hinnottelin niin mlp systeemi asennettuna kokonaisinvestointi vähä yli 20 tonnia sis alv ja noin 10mwh sähkö kulutuksella vuotta päälle... entiä.. tosiaan toinen vaihtoehto että jos jostaki löytääs käytetyn kattilan, ja siihen rakentelisi 20 kuution laatikolla olevan polttoainevaraston ja tanko pohjalla.. saiskohan tällaista merikontin sisälle tehtyä...


      • TUETPOIS
        ravenlored kirjoitti:

        Tuo hinnottelin niin mlp systeemi asennettuna kokonaisinvestointi vähä yli 20 tonnia sis alv ja noin 10mwh sähkö kulutuksella vuotta päälle... entiä.. tosiaan toinen vaihtoehto että jos jostaki löytääs käytetyn kattilan, ja siihen rakentelisi 20 kuution laatikolla olevan polttoainevaraston ja tanko pohjalla.. saiskohan tällaista merikontin sisälle tehtyä...

        KESÄISIN OLISI TOKI MAHDOLLISTA SAADA KUUMA VESI ASETTAMALLA KATOLLE 1-3 MUSTAKSI MAALATTUA PATTERIA JOTA MAHDOLLINEN KESÄHELLE LÄMMITTÄISI NÄIN KUUMAVESI TULISI ILMAN

        KEITTIÖSSÄ VOISI OLLA VAIKKAPA TEHOKAS LEIVINUUNI JA ILMALÄMPÖ PUMPPU VAROIKSI
        NÄIN KUSTANNUKSET OLISIVAT SIINÄ 5-7 TUHATTA RIIPPUEN OLISIKO SINULLA PIIPPU VALMIINA JOS EI SUMMA OLISI X EUROA

        TOISAALTA LATTIALÄMMITYS JA MAINITSEMASI MAALÄMPÖ LEIVINUUNI OLISI VAROINA KUN SÄHKÖÄ EI OLE
        MAALÄMMÖSSÄ LATTIALÄMMITYS ALENTAA LÄMMÖN TARVETTA N.2 ASTETTA JOLLOIN LÄMMIN LATTIA TUNTUU VIIHTYISÄLTÄ

        TOISAALTA PUULÄMMITYS VAATII AINA PUITA JOKO OSTAMALLA TAI ITSE TEHDEN

        TÄSSÄ ON OSA VAIHTOEHTOISISTA KÄYTTÖMUODOISTA HALVASTA KALLIIMPAAN


      • LISÄÄTUKEA

        JOO MULLA ON JUST LAITETTU 13 MUSTAA VANHAA KAATOPAIKALTA PELASTETTUA PATTERIA HYVIN TOIMII


      • LISÄÄTUKEA
        TUETPOIS kirjoitti:

        KESÄISIN OLISI TOKI MAHDOLLISTA SAADA KUUMA VESI ASETTAMALLA KATOLLE 1-3 MUSTAKSI MAALATTUA PATTERIA JOTA MAHDOLLINEN KESÄHELLE LÄMMITTÄISI NÄIN KUUMAVESI TULISI ILMAN

        KEITTIÖSSÄ VOISI OLLA VAIKKAPA TEHOKAS LEIVINUUNI JA ILMALÄMPÖ PUMPPU VAROIKSI
        NÄIN KUSTANNUKSET OLISIVAT SIINÄ 5-7 TUHATTA RIIPPUEN OLISIKO SINULLA PIIPPU VALMIINA JOS EI SUMMA OLISI X EUROA

        TOISAALTA LATTIALÄMMITYS JA MAINITSEMASI MAALÄMPÖ LEIVINUUNI OLISI VAROINA KUN SÄHKÖÄ EI OLE
        MAALÄMMÖSSÄ LATTIALÄMMITYS ALENTAA LÄMMÖN TARVETTA N.2 ASTETTA JOLLOIN LÄMMIN LATTIA TUNTUU VIIHTYISÄLTÄ

        TOISAALTA PUULÄMMITYS VAATII AINA PUITA JOKO OSTAMALLA TAI ITSE TEHDEN

        TÄSSÄ ON OSA VAIHTOEHTOISISTA KÄYTTÖMUODOISTA HALVASTA KALLIIMPAAN

        NIIN JÄI KYSYMÄTTÄ ETTÄ SAAKO NOISTA PATTEREISTA ENERGIATUKEE JA KUINKA PALJO.


      • TUETPOIS
        LISÄÄTUKEA kirjoitti:

        NIIN JÄI KYSYMÄTTÄ ETTÄ SAAKO NOISTA PATTEREISTA ENERGIATUKEE JA KUINKA PALJO.

        TAAS VALIOLAISET LIIKKEELLÄ JOIDEN MIELESTÄ AINOA OIKEA TOIMI ON PITÄÄ TAPPIOLLINEN VALIO PYSTYSSÄ

        MUUTEN SILLÄ PATTERILLA SAA 50 ASTEISTA VETTÄ TOKI SE VAATII MYÖS PUTKIA SITÄHÄN SINÄ ET TIENNYT


      • pisarallapidemmälle
        TUETPOIS kirjoitti:

        TAAS VALIOLAISET LIIKKEELLÄ JOIDEN MIELESTÄ AINOA OIKEA TOIMI ON PITÄÄ TAPPIOLLINEN VALIO PYSTYSSÄ

        MUUTEN SILLÄ PATTERILLA SAA 50 ASTEISTA VETTÄ TOKI SE VAATII MYÖS PUTKIA SITÄHÄN SINÄ ET TIENNYT

        Johan oli taas Jopalla huutamista. Minä ainakaan mikään Valion kellokas ole, kun ei ole lypsäviäkään. Eikä se mitään romuja tarkoita, jos ilmaisesta kierrätystarpeista tekee lämmitystsydeemin. Meikäläiselle on kertynyt noilta kerrostalojen purkutyömailta kaikenlaista hyvää tarveainetta. Osa on hyvinkin uutta, kun kerrostaloja siirretään kaukolämpöön. Nytkin on useampia käyttövesivaraajia purettuna lämmönvaihtimineen minullakin varastossa.
        Aurinkohan lämmittää vettä hyvin, alkaa jo helmikuulla lämpiämään ja kesällä tietty lämmintä tulee liikaakin.
        Maalämpö on ihan huippujuttu, jos saa reiän maahan sopivasti porautettua. On muuten aika kallis investointi, rahaa menee helposti 20000€, jos teettää avaimet käteen systeemillä maalämmön.
        Polttopuu ei ole iso ongelma, niitä saa kyllä sopivasti, mutta aika sitovaa hommaa lämmittää puilla. Menettelee, jos joku on aina kipinämikkona, mutta jos joutuu olemaan pidemmän aikaa poissa täältä farmilta, niin pitää olla jotain muuta. Meillä on varalla sähkövastukset.


      • pisarallapidemmälle kirjoitti:

        Johan oli taas Jopalla huutamista. Minä ainakaan mikään Valion kellokas ole, kun ei ole lypsäviäkään. Eikä se mitään romuja tarkoita, jos ilmaisesta kierrätystarpeista tekee lämmitystsydeemin. Meikäläiselle on kertynyt noilta kerrostalojen purkutyömailta kaikenlaista hyvää tarveainetta. Osa on hyvinkin uutta, kun kerrostaloja siirretään kaukolämpöön. Nytkin on useampia käyttövesivaraajia purettuna lämmönvaihtimineen minullakin varastossa.
        Aurinkohan lämmittää vettä hyvin, alkaa jo helmikuulla lämpiämään ja kesällä tietty lämmintä tulee liikaakin.
        Maalämpö on ihan huippujuttu, jos saa reiän maahan sopivasti porautettua. On muuten aika kallis investointi, rahaa menee helposti 20000€, jos teettää avaimet käteen systeemillä maalämmön.
        Polttopuu ei ole iso ongelma, niitä saa kyllä sopivasti, mutta aika sitovaa hommaa lämmittää puilla. Menettelee, jos joku on aina kipinämikkona, mutta jos joutuu olemaan pidemmän aikaa poissa täältä farmilta, niin pitää olla jotain muuta. Meillä on varalla sähkövastukset.

        Mitä itse pystyy tekemään maalämpö järjestelmän asennuksessa? Kaivinkonetyö lienee ainut jos on ittellä kone.. jos on kone ittellä niin eiköhän se maapiiri ole silloo ratkaasu.. jos porakaivo niin semmosta saa itte tehtyä, ja jos itte ei ole putkimies niin noin tonnin joutuu maksamaan töistä.. jos kytketään olemassaolevaan verkostoon et ei lämpöverkkoa tartte rakentaa.

        Jos sijottaa parikymppiä henkilöautoon niin sitä ei pidetä kummallisena tai jos rakentaa 50 tonnin lämpökeskuksen niin ei siinäkää mitää mutta parikymppiä maalämpöön on kova raha..?


    • EiPölise

      Mulla oli aikoinaan 40kw stokeri jolla lämmiteltiin yli taloa ja navetaan meni myös. Stokeri kattiloineen pihalle ja kalliolämpö tilalle. En pois antais enkä takaisin vaihtais, Tietty navetassa nyt sähkövastukset pesureissa nostaa veden lämmön tarpeeksi ylös. Poruuta tarpeeksi syvä kaivo kallioon ja unohda se ojiin kaivettu maalämpö. Helpolla ja halvalla pääset, sähkölasku lähes sama kuin ennenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe