Olen 40 -vuotias nainen. Kuukautiseni alkoivat 13-vuotiaana. Olen aina (tai niin kauan kun muistan) kärsinyt hyvin runsaista kuukautisista.
Ne ovat aina myös olleet epäsäännölliset.
Aikaisemmin on jäänyt pari kuukautta vuodessa väliin ettei tullut ollenkaan. Vähän yli vuoden oli tässä säännölliset, ja sitten taas pomppas. Lääkärissä olen asiasta puhunut ja käynyt gynegologilla. Ja ne sanoivat ettei ole mitään vikaa, ja mulla olis vaan niin pitkä kierto (yli 30 päivää) että siksi jää joku kuukausi väliin.
Mutta mulla tuo kierron pituuskin on heitellyt miten sattuu.
Synnytyksen jälkeen (15 vuotta sitten) tuntuu että ne ovat vain vaikeutuneet entisestään.
synnytyksen jälkeen jouduin jälkeisten takia kaavintaan, jolloin lääkäri kysyi onko tarkoitus tehdä lisää lapsia? Ja koska tervehdyin niin kohtua ei poistettu. Nyt kuitenkin jos se olisi mahdollista, ja koko vuodon sais loppumaan, olisin valmis kohdunpoistoon. Tehdäänkö sitä vaan sen perusteella että kärsii todella sairaalloisen kivuliaista ja runsaista kuukautisista? Onko kellään kokemusta?
Nyt tämän hetkisten kuukautisten aikana kolme ensimmäistä vuotopäivää on ollut yhtä tuskaa.
Eka kerran kun en käytä tamponeja (ei ollut kertakaikkiaan varaa ostaa) niin nyt kolmessa päivässä on mennyt kolmet alkkarit pilalle, yöpuvut, lakanat ja pussilakanat on kun sika olis teurastettu yöllä mun sängyssä. Siis ihan karmeeta. Olen pitänyt nyt vahvoja yösiteitä, mutta tuntuu että ne ei kerkiä imemään, kun jo veri valuu yli. Tulee mieleen se synnytyksen jälkeinen jälkeisten vuoto, kun meinasin menehtyä. Verta tuli silloin kun häränkurkusta. Meni vauvan vaippapaketti yhdessä aamussa. Se on sitten toinen tarina.
En jaksaisi enää. Elämä on tämän takia yhtä helvettiä.
Runsaat kuukautiset
10
1459
Vastaukset
- ---
Jo se, että kuukautiset ovat ylirunsaat (kuten sinulla) riittää syyksi kohdun poistoon. Että ei muuta kuin lääkärille vain kertomaan asiasta.
- tavallaan
Minulla on koko ikäni ollut runsaat kuukautiset, lääkäri ehdotti minulle hormonikierukkaa niiden takia. En huoli kirveelläkään moista eikä juolahtaisi mieleenikään mennä kohtua poisriipomaan kuukautisten takia. Kyllä sitä rättiä maailmasta löytyy! Minulle tulee kuukautisista vain naisellinen olo.
- pois vaan
tavallaan kirjoitti:
Minulla on koko ikäni ollut runsaat kuukautiset, lääkäri ehdotti minulle hormonikierukkaa niiden takia. En huoli kirveelläkään moista eikä juolahtaisi mieleenikään mennä kohtua poisriipomaan kuukautisten takia. Kyllä sitä rättiä maailmasta löytyy! Minulle tulee kuukautisista vain naisellinen olo.
taas aina inhonnut itseäni naisena ja kaikkea siihen liittyvää. Siksi kohtu sai kyytiä. Loppui vuotojen ja kipujen kanssa takkuilu eikä tarvii pelätä tulevansa raskaaksi.
- menossa
tehdään kohdun poisto kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten takia, tosin riippuu hyvin paljon lääkäristä.
Itse halusin eroon kohdusta, kun en halua lapsia ja vuoto on runsasta ja kivut kovat. Ensimmäinen ääliö lääkäri kehtasi väittää, että kohtu on pyhä ja se poistetaan vaan syövän takia. Ei kun uudestaan hakemaan lähetettä sairaalaan. Seuraava lääkäri sitten suostui kohdunpoistoon, mihin olen menossa lähiaikoina. Olen 36 v.
Mene ihmeessä lääkäriin ja kerro ongelmasta. Jos joudut samanlaiselle typeryslääkärille kuin itse ensin jouduin, mene uudelleen.- Pirre
Minun tarvii tässä kuussa mennä oman terveyskeskuslääkärin vastaanotolle muutenkin kilpirauhasten vajaatoiminnan vuoksi kontrollikäynnille. mutta kuulin että meidän hänellä olisi sijainen toukokuulle saakka.
En haluaisi kenellekään sijaiselle alkaa tästä puhumaan. Oma lääkäri tuntee minut hyvin ja on kiva.
Saako sen lähetteen terveyskeskuslääkäriltä, vai pitääkö varata ajan jollekin erityislääkäriltä? Mikä poli? Joku naistentautien klinikka?
Kyllä mä oon tyhmä....
sorry. - nisse
Pirre kirjoitti:
Minun tarvii tässä kuussa mennä oman terveyskeskuslääkärin vastaanotolle muutenkin kilpirauhasten vajaatoiminnan vuoksi kontrollikäynnille. mutta kuulin että meidän hänellä olisi sijainen toukokuulle saakka.
En haluaisi kenellekään sijaiselle alkaa tästä puhumaan. Oma lääkäri tuntee minut hyvin ja on kiva.
Saako sen lähetteen terveyskeskuslääkäriltä, vai pitääkö varata ajan jollekin erityislääkäriltä? Mikä poli? Joku naistentautien klinikka?
Kyllä mä oon tyhmä....
sorry.naistentautien klinikalle saa joko terveyskeskuslääkäriltä tai yksityiseltä.
- nimetön
Oon kuullut myös että kuukautiset runsastuvat ennen vaihdevuosia.!!
- rap
Olen saman ikäinen ja sama vaiva. Vuoto on sellaista, ettei sitä mikään suoja pitele. Housut, lakanat ja matot pesuun kerran kuussa. Onneksi olen työssä, jossa pystyn käymään vessassa 1/2 tunnin välein. Muuten joutuisin ottamaan sairaslomaa kolme päivää. Tämä rajoittaa elämää suunnattomasti. Jos miehillä olisi tällaisia vaivoja, ei kyseenalaistettaisi leikkaushoitoa!
- Kamomilla
Hei!
Kysy lääkäriltäsi, voiko sinulle tehdä sen toimienpiteen, mitä minulle on tehty eli termoablaatio.
Kuukautiseni olivat tosi runsaat ja tässä toiminepiteessä kohdun limakalvo ns. poltetaan pois ja minulla siitä toimenpiteestä on n. 1 vuosi aikaa ja alussa vuotoa ei ollut yhtään ja nytkin se on kyllä niin pientä, että pikkuhoususuoja tai pienin markkinoilla oleva side riittää.
En ole katunut tuota toimenpidettä päivääkään!!
t. Kamomilla (kesällä 40 v)- Pirre
Täytyypä oikein merkitä muistiin. Kysäsen. Kiitos vinkistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931071
- 55742
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39546Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49490Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi48482- 31469
- 34447
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14441- 38434