Juupas / eipäs -keskustelua on ollut huvittavaa seurata paikallisen sanomalehden lukijakommenteista.Läpiajon puolesta ovat keskustan liikkeenharjoittajat, vastaan moni muu.
Mielestäni läpiajon voi sallia, mutta keskustaan pitäisi saada ajokielto 22-06 ajaksi.
Tai vaihtoehtoisesti riittävästi korkeita ajohidasteita Valtakdun jokaiseen risteykseen ja mielellään risteyksien väleihinkin.Ajohidasteet pitäisivät poissa nuo yöaikaiset turhaa ja päämäärätöntä ajoa harrastavat kansalaiset.
Toinen hyvinkin lappeenrantalaista arvomaailmaa kuvastava väittely on ollut aukion käyttö "humppafestareita"varten.
On surullista, että aukion arvoa ei käsitetä; ei aukiolle tarvitse järjestää jatkuvasti tapahtumia.
Se, että aukio on olemassa avartaa kaupunkimaisemaa sinällään.Aukio on arvo itsessään, hengähdyspaikka tiuhassa rakennuskannassa.
Marian aukio
25
504
Vastaukset
- hgyhrt
Koitan välttää koko lpr keskustaa.
- lfgkkkoqkgq
"Mielestäni läpiajon voi sallia, mutta keskustaan pitäisi saada ajokielto 22-06 ajaksi."
Läpiajoa ei tarvita, koska keskustan kauppoihin pääsee helposti pysäköimällä City-parkkiin. 223 vuotta vanha puukirkko pitää säästää autojen päästöiltä ja melulta.
Muuten täysin samaa mieltä aloittajan kanssa.- Erkki.Nimi
Ns. kivijalkakauppoihin ei porukka kävele mistään parkkihallilta, kadun varteen tulisi saada 30min kiekkopaikat.
Liikenne sumppuuntuu nyt ja vielä enemmän kesän aikana sataman suunnalla, kun Valtakatu on katkaistu Marian aukion kohdalta. Ei siinä mitään, mutta kun Kauppakatukin on katkaistu autoliikenteeltä. Jäljelle jää Yhdyskatu ja sitä moni paikallinen onkin siirtynyt käyttämään, vaikka onkin mukulakiveä. Kiva juttu autoilijoille ja viereisen talon asukkaille. =)
Aina Kirkkokatua ajaessani tulee huomattua, ettei pyöräilijöitä tai jalankulkijoita juurikaan näy Marian aukiolla. Kirkko ja pankkitalo kestää kyllä yksisuuntaisen autoliikenteen, olipa siinä aikoinaan linja-autoasemakin.
- Guggeliguu
"Ns. kivijalkakauppoihin ei porukka kävele mistään parkkihallilta, kadun varteen tulisi saada 30min kiekkopaikat."
Kyllä kävelee, jos kiinnostaa, muuallakin kävellään. Mutta taitaapi olla niin, että "kivijalkakauppojen" tavarat on jo tilattu netistä tai ostettu IsoKristiinasta.
Kävely- ja pyöräilykeskustaa ei pidä pilata millään parkkipaikoilla, kun entisistä päästiin jo eroon ja sen myötä liikenteen päästöiltä.
Ei niitä pyöräilijöitä ja kävelijöitä näin syyssateilla pilvin pimein näy, aukio kuin aukio onkin luonteensa mukaisesti toisinaan autio, mutta tapahtumia sinne tulee ja jotkut nauttivat autiudestakin. Aukio on viihtyisä ja kirkkokin pääsee arvoonsa.
Eipä se liikenne pahasti "sumppaantunut" viime kesänäkään, vaikka keskusta oli rakenteilla. - lpr.höpön.höpön
Hieman samantyyppinen keskustelu käytiin noin 15 vuotta sitten siitä, mitenkä kävelykatu Oleksi pitäisi saada (mikäli ei luonnostaan ole) kaupunkilaisten "olohuoneeksi". Vaikuttaako teistä paikka millään tavalla houkuttelevalta? Minusta ei vähääkään!
Marian aukion tapahtumat? Kuka sinne menee enää tähänkään aikaan syksystä palelemaan johonkin tapahtumaan? - Ja mitä taas kesään tulee niin Kaupunginlahden rantamat / Linnoitus ovat luonnostaan paikkoja yleisötapahtumille. - kävelaukio
Ajoin äsken aukion ohi Kirkkokatua. Siellä oli iäkäs herra aukion laidalla. Onneksi ei ollut Valtakatu auki, sillä hän olisi voinut jäädä autoni.. Siis jos olis juossut autoni eteen jne..
- ki8a
ainakin marian aukiolla on ihania pusurekkojen ja halirakkauskuormureiden monikulttuuriesteitä, jättikukkaruukkuja ja silmättömiä noppia. näillä estetään ihkujen rakkausajoneuvojen ajo yleisöön toisin kuin muualla euroopassa. luulitko että ne on siinä koristeena? :D:D:D idiootti
- lappeenrantahaisee
Läppeenräntä on todella säälittävä paikka. Rahaa tuhlataan kaikkeen hevon vittuun. Niinkuin ne 6-tien koristevalot. Makso vissiin neljännesmiljoonan. Paljonkos Paasikiven puisto maksoi. Ilmeisesti 2 miljoonaa. Keskusta tehty täysin mahdottomaksi autoileville ihmisille. Ei sinne viitsi mennä. Lähteä nyt kantamaan ostoksia kilometri tolkulla. Muutama kuppainen putiikki, jotka joutuu kiskomaan ryöstöhintoja tuotteistaan. Keskusta kannattaa kiertää kaukaa. Oikeastaan koko kuppainen lappeenranta kannattaa kiertää mahdollisimman kaukaa.
- rökäle
Autottoman Marian aukion nimeksi voisi muuttaa Marian autio.
- Guggeliguu
Ettekö osaa ajaa City-parkkiin? Jos ette, niin avuttomat saavatkin kävellä. Tai ajakaa autokotteroillanne minne kiinnostaa.
Eipä ollut autio keskusta tänäänkään kun siellä käveleskelin.- volkkarii
No mie ajoin Kirkkokatua satamaan päin. Oli aukiolla elämää. Pariskunta käveli liikenneympyrään päin. Eli jos ois auto tullu oisivat voineet jäähä alle. Kuka ois ollu syylline? Pietää aukio autiona nii ei tuu uhreja-
- LPRonRYSSÄLÄ
Kuka viitsii autoa viedä mihinkään parkkihalliin ja maksaa itseään kipeäksi. Kyllä tulee ostoksille hintaa kun laskee päälle jumalattomat parkkimaksut. Lappeenrannasta joutaisi purkaa kaikki rakennukset hevo helvettiin. Turha kaupunki ja vielä turhemmat päättäjät. Toivottavasti kohta pääsee muuttamaan pois mokomasta paskaläävästä, jota myös Lappeenrannaksi kutsutaan. Lappeenranta on kuin ryssälä. Kaikki on paskaa paitsi kusi.
- kavellaa
Suuri virhe oli Oleksin perustaminen. Myöhemmin kävelykatua jatkettiin ravintoloiden vaatimuksesta. Älyvapaata! Näin saatiin keskusta tyhjenemään ja tyhjenee edelleen!
- Guggeliguu
Keskusta ei tyhjene, päinvastoin. Nyt kun se on valmistumassa, siellä on alkanut liikkua yhä enemmän ihmisiä. Menkää kattomaan.
Aukiolla ei tietenkään näe juuri ihmisiä koska siellä ei ole tapahtunut juuri mitään. Kaikki aukiot ovat usein autioita, ei ne muuten aukioita olisikaan. - tyhyjääon
No joo...
Lauantai11.11.2017 keskusta kuolleempi kuin koskaan aikaisemmin.
Hilijaista on kuin hautuumaalla.
Odottavan aika on pitkä jos jäädään odottamaan elpymistä.
,,,jotain tartteis tehdä ja nopsaan !!! - lgkflfkk
Olihan siellä ihmisiä. Marian aukiolla ei kyllä näkynyt kuin muutama, mutta miksi kukaan tyhjällä aukiolla oleskelisi? Aukio on aukio, tyhjä monesti.
- KadullaJaKadunAlla
Valtakadun avauskeskustelu juupas-eipäs. Jotensakin lapsellista koko juttu.
Kyseessä on tyypillinen lappeenrantalainen vatkaaminen asialla, millä loppujen lopuksi on mitättömän vähän, josko ollenkaan, vaikutusta sen suhteen käykö kauppa eli asiakkaat enemmässä määrin keskustan myymälöissä ja liikkeissä.
Lappeenrannan uutisissa 23.11. asiasta tehdään sen sortin numero kuin kadun avaamisella autoliikenteelle kyseessä olisi joku pulman ratkaisu keskustan yritysten elävöittämiseen.
Uskokoon ken haluaa.
Palataanpa hieman ajassa takaisinpäin tämän elävöittämisen kanssa. Siitä, kun on puhuttu vähintäin vuodesta 2000, mutta mitä ilmeisemmin jo aikaisemmin.
2000-luvun alkuvuosina ratkaisu keskustan vilkastumiseen piti löytyä siitä kuinka paikallisliikenteen bussipysäkit keskusta-alueella sijoitetaan. Valtuusto väänsi asiasta puolisen vuotta. Ehdokaspaikkoja oli kolme: Valtakatu Lappeen kirkon kohdalla, Paasikivenpuisto silloisen osuuspankin vastapäätä ja torin laita Oksasen- tai Snelmaninkadun varrella. Keskustan yrittäjät vaatimalla vaativat pysäkin Valtakadulle Lappeen kirkon luokse. Sen mukaisesti myös valtuusto päätti. Ei siinä mitään. Mutta! Kas kummaa, kun ei kulunut aikaa kauaakaan (vuosi vaiko pari vaiko muutamia kuukausia), kun Valtakatu "uudelleenjärjesteltiin", minkä seurauksena bussipysäkki siirrettiin (väliaikaisesti? , hups sehän on siellä edelleen) Koulukadulle.
Sittemmin nousi meteli siitä mitenkä keskustan hiljaisuuden syynä onkin liian vähäiset parkkipaikat lähellä liikkeitä. Se on sinällään totta. Ratkaisu asiaan lienee nyt saatu, koska suht samanaikaisesti on keskusta-alueelle valmistunut useitakin parkkitaloja.
Vaan eipä tainnut olla odotettuja tuloksia silläkään, kun nyt se ratkaisu tuleekin Valtakadun avaamisesta, kuulemma.
Tehkää niin taikka näin, mutta kummassakin tapauksessa huomatkaa ettei Lappeenrannassakaan eletä enää 1980-lukua.
Jokainen ajatteleva ihminen kyllä ymmärtää syyn keskustan hiljaisuuteen löytyvän tänä päivänä (ja jo vuosien) ajan kaupungin laidoilta, lähinnä Hiessillasta ja Leiristä. Ja niiden ilmaannuttua 1980-luvun lopun ja 1990-luvun puolenvälin aikoihin tämä keskustan vilkastuttamis -keskustelu kai alkoikin. Marketeista sun muista ostosrysistä kun on saatavissa yleensä kaikki saman katon alta. Lisäksi parkkipaikat ovat maksuttomia. Eipä tarvitse sompailla keskustassa maksamassa paikoituksia.
Mitä tulee tyhjiin liiketiloihin niin sitähän se meno edellisestä kappaleesta johtuen on jo joka kaupungissa. Menkää katsomaan vaikka Kouvolaan. Lappeenrannassa vain outo kuvio on se, että huolimatta keskustan tyhjistä "vuokrataan" liiketiloista, keskusta-alueelle pykätään vaan uutta vuokralle lisää.
Niinhän se tietysti on. Kun itse syylle ei mahdeta mitään niin sitten aletaan leikittelemään lillukanvarsilla, joita vieläpä paisutellaan. Sama meno paikallistasolla kuin valtakunnantasollakin. Mihinkä siitä pääset. - kekkulikukkuu
Marian aukiota ei pidä pilata Valtakadun avaamisella, varsinkaan kun kekustan vetovoima ei sillä parane. Se paranee vain, jos keskustaan saadaan kiinnostavia kauppoja tms, joista yksi on jo: Flying Tiger vetää ihmisiä.
Kolmatta vuosisataa vanha puukirkko (Museoviraston mukaan yksi Suomen kulttuurikohteista) on aika jättää rauhaan liikenteen päästöiltä ja melulta.
Pysäköintipaikoista valittajista suuri osa on laiskimuksia joille jokainen ylimäätäinen askel on liikaa. Todellisessa tarpeessa on City- parkki oiva paikka. - Naisihminen55
Muistan hyvin nuoruuteni 80-luvun keskustan. Autot sai ajaa joka katua kahteen suuntaan, oli elämää ja kuhinaa. Näin pieneen tuppukylään ei sovi kävelykadut. Kauppakadun sulkeminen iso virhe ja nyt Marian aukio. Se on ruma ja autio. Porukat viihtyy Iso-Kristiinassa. Siellä lämmin tunnelma ja kaikkea kaikille. Mitä Suomen nykytalvessa, syksyssä ja keväässä tekee tyhjällä aukiolla?! Täällä pilataan kaikki muutenkin. Persoonattomia saman näköisiä liian korkeita taloja nousee keskustaan kuin sieniä sateella, ei mitään omaleimaista. Jos ei Nuijamiestä ja Kino-Aulaa saada pelastettua niin se on viimeinen niitti. Täällä ei muuta hyvää kuin satama ja Linnoitus. Niitä ei saa tärvellä.
- SouthCarolinaManhattan
Keskustan vetovoima on pilattu pitkälti pröystärakentamisella viimeisen viiden vuoden aikana. Perusteellinen pilaaminen alkoi jo 1980-luvun alun ja puolivälin tietämillä. Juna meni jo. Se mitä edes hieman on jäljellä on Patrian mäessä. ...kai tästä rakentamisestakin joku/jotkut kuorivat kerman päältä, vaikka vanhemmista rakennuksista vapaata liiketilaa vapautuukin "ei millekään".
Onhan meillä elävä keskusta: se on uudistettu kauppakeskus Iso-Kristiina. Pitää vaan muistaa, että tämän kokoisessa kaupungissa kun niinsanottu ihmis"massa"siirtyy puolisenkin kilsaa niin ei niitä enää laajemmalle alueelle jää, ellei kävijöitä sitten tule ulkopuolelta. - Muistatsieviel
Nuoruutesi 80-luvulla ei todellakaan ollut IsoKristiinaa, ei siis kilpailuakaan, ja Marian aukion paikalla oli ikävä parkkipaikka, joka nyt on kauniisti maan alla.
Uusi keskusta on moderni ja tyylikäs, entisiä matalia pytinkejä on vielä toki jäljellä sitä rumistamassa, etteivät muistot pääse tyystin haihtumaan. Ihmisiä liikkuu siellä jo kohtalaisesti. Marian aukiolle tulee tapahtumia, ei aukioilla missään muuallakaan ole tavallisesti tungosta, aukio on aukio. Kirkon kaaripylväikkösivukin saa ansaitsemansa tilan. Keskustaan kyllä hakeutuu sinne sopivia ja siellä menestyviä liikkeitä tai esim. toimitiloja.
Nuijamies ja Kino Aula toivottavasti saavat jotain käyttöä, mutta jos eivät, niin menkööt. Niiden kulttuurihistoriallinen arvo ei ole korvaamaton (kuten esim. kirkon), samanlaisia tunkkaisia teattereita on joka kaupungissa ja monessa kirkonkylässäkin. Tyhjän panttina niitä ei kannata säilyttää.
Maailma muuttuu ja me sen mukana, tiesivät jo "muinaiset roomalaiset", muuttuvat jopa nuoruutemme "muistojen luistot". Nykynuoret saavat paljon kauniimpia muistoja nuoruutensa keskustasta. Satamaankin varmaan tulee sinne sopivia ja toimivia ilmiöitä, se voisi olla vieläkin viihtyisämpi. Linnoituksen historiallinen arvo on tietysti säilytettävä.
Ja tiedoksi: en ole kaupungin virkamies eikä minulla ole taloudellisia intressejä alueella. - tupsutheiluu
Keskustan viihtyvyys ei todellakaan lisäänny autojen "kuhinalla ja surinalla". Ja viihdyn kyllä paljon paremmin Oleksilla oleskellen ja penkeillä istuen kuin autoja Kauppa- ja Valtakadulla väistellen.
1980-luvun nuoret ehkä viihtyivät korttelirallille sopivassa keskustassa, nykynuoret varmaan ovat sivistyneempiä, kävelykadut sopivat heille.
Odotetaanpas ensi vappua! Marian aukio on kuin tehty mm. sitä varten. - kiekko.kale
Hmmmm....
Onko kaupungin keskusta-alueen elinkeinoelämän menestyminen todellakin kiinni siitä, että muutamien kymmenien metrien pituinen (lue: lyhyinen) matka katua puiston ja kirkon vieressä pitäisi saada auki autoliikenteelle? Asiassa on saivartelun piirteitä.
Minua kiinnostaisi tietää, että mitäs sitten sen jälkeen, jos siitä ei ole lääkettä vaivaan? Kuten tuskin on. Henkilökohtaisesti uskon syiden olevan ihan muualla. Asia tuskin paranee vaikka liikennejärjestelyt palautettaisiin 1990-luvun puoltaväliä edeltävään tilaan kauttaaltaan keskustassa. Ja tuskin se parkkeeraaminen ilmaiseksi tulisi Valtakadunkaan varrella. - rukkas.antti
Jos Lappeenrannassa joku katu pitää avata autoliikenteelle niin olkoon se sitten Kauppakatu Valtakadun ja Koulukadun väliltä. Tuollainen parinkymmenen metrin kävelykatu kun jo itsessään on täydellinen vitsi. Lähinnä siellä on joku vetämässä marisätkää. Muutenkin pirun kylmä paikka talvella...
Mutta asiaan.
Ratkaisu tuohon autoilun avaamiseen Lappeen kirkon kohdalle ja Marian aukion käyttöön on selkeä. - Määrätyillä tahoillahan on helkkarinmoinen himo saada rakennetuksi nykyinen kauppatori. Rakentakoot. Kauppatori on täysin mahdollista siirtää siihen Marian aukiolle. On käyttöä. Se voisi tuoda asiakkaita myös lähistön kauppoihin. Ylipäänsä markkinoillakaan ei nykyisin käy järin paljoa väkeä, joten sopivat siihen Marian aukiolle. (Pitäkööt italialaiset markkinansa edelleenkin vaikka Linnoituksen kärjessä, kyllä se rahvas ne verottomat ja elttautuneet hittituotteet sieltä saakka joutaa käydä ostamassa, ja hakee varmasti.) Ei se nykyinenkään tori ole siinä Oksasenkadun varrella ikuisesti ollut, 1950-luvulta. Sitä ennen se oli satamassa. Ja joskus muinoin Raatihuoneen edessä. Pidettäköön muina aikoina kesäisin sitten aukiolla vaikka kotiseutujuhlia...
Tyhjiin liiketiloihin vaikka kauppahalli...
Valtakatu pidettäköön kirkon kohdalta suljettuna vastedeskin. Jos ei paikoitushalleista pääse kulkemaan niin tehtäköön sitten siitä Oleksista parkkipaikka, sekin menettelee. - Anonyymi
Anonyymi ei itse luotuei kirjaudu lääkärin seksi kirkkoherra saa kuolla palikan tekoon. Seksi ym sairaus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778