Missä vaiheess Golf Sportwagonin ensimmäinen huolto on? Odotanko ajotietokoneen ilmoitusta?
Sportwagon, eka huolto
14
1152
Vastaukset
- Vinkkivitonen
Vaihdata öljyt 10tkm välein, niin voit säästyä monelta murheelta, äläkä vaihtele öljymerkkejä, vaan aina samaa öljyä koneeseen. Pian joku kirjoittaa jotain muuta, mutta usko ketä uskot.
Toki uuden auton ensimmäinen moottoriöljyn ja suotimen vaihto kannattaisi tehdä siinä 10 000 km kohdalla, ellei valmistaja suosittele vielä pikaisempaa tahtia. Nyt olisi hyvä teettää talveksi.
Suomen olosuhteissa en suosittelisi uskoa nykyisiä pitkiä öljynvaihtovälejä, vaan vaihdatan öljyt 15 000 km välein. Öljynsuodinkin on niin pieni menoerä, etten näe mitään syytä olla vaihtamatta sitä jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.- Long-life
Sportswagon? Wagon ei esiinny koskaan Volkswagenin nimistössä!
Golf Sportsvan kuuluu oletusarvoisesti longlife-huolto-ohjelman piiriin. Huoltovälit vaihtelevat ajotavasta ja käytöstä riippuen 15000-30000km. Jos ajot eivät ole aivan lyhyitä pyrähdyksiä kylmällä moottorilla, pääsee helposti pisimpiin huoltoväleihin. Ajallisesti huoltoväli voi olla 2 vuotta.- Halpaa
30tkm ja seuraavassa öljyn vaihdossa vaihdetaankin jo moottori.
- Long-life
Halpaa kirjoitti:
30tkm ja seuraavassa öljyn vaihdossa vaihdetaankin jo moottori.
Varmaan tojopeelon rinnakkaistodellisuudessa noin tapahtuu!
- uusi_poloilija
Se ajotietokone alkaa ilmoitella hyvissä ajoin huollon lähestymisestä, jotain 2.000-3.000 km ennen huoltoa 1. merkkiäänellä, 2. kiintoavaimen kuvalla mittaristossa ja 3. tekstillä mittaristossa.
Ajaako muuten joku niin vähän, että huoltoilmoitus tulee aikaperusteisesti?- Polo2006
"Ajaako muuten joku niin vähän, että huoltoilmoitus tulee aikaperusteisesti?"
Nyt jo edesmennyt yli 90-vuotias isäukkoni kävi Polollaan vain kaupassa ja postilaatikolla. Viimeisinä vuosinaan tuli ja auton mittariin alle 5000km/vuosi. käytin autoa huolloissa hänen puolestaan 2 vuoden välein. Huoltoväleiksi tuli täten alle 10000km ja 2 vuotta. - uusi_poloilija
Polo2006 kirjoitti:
"Ajaako muuten joku niin vähän, että huoltoilmoitus tulee aikaperusteisesti?"
Nyt jo edesmennyt yli 90-vuotias isäukkoni kävi Polollaan vain kaupassa ja postilaatikolla. Viimeisinä vuosinaan tuli ja auton mittariin alle 5000km/vuosi. käytin autoa huolloissa hänen puolestaan 2 vuoden välein. Huoltoväleiksi tuli täten alle 10000km ja 2 vuotta.Missä kohtaa ennen kahden vuoden täyttymistä se huollontarveilmoitus tuli?
- Ex-VW-kuski
Minulla oli vuoden 2008 VW Golf Variant 1.4 TSI 118 kW uudesta pitäen lähemmäs 7 vuoden ajan. Ajoin autolla 100 tkm. Se tilattiin longlife-huolto-ohjelman mukaisena eli oletusarvoisesti sillä piti pystyä ajelemaan n. 30 tkm:n huoltovälejä soveltaen.
Auto alkoikin pyytää huoltoa jo 15 tkm:n kieppeillä. Olisin kuvitellut ”vian” korjautuvan softapäivityksellä, mutta autoonpa vaihdettiinkin takuuseen koko mittaristo ajotietokoneineen! Uuden mittariston matkamittariin tuli vaihdon yhteydessä senhetkinen km-lukema.
Kysäisin tämän jälkeen lähimmästä valtuutetusta VW-huollosta, kannattaisiko minun sittenkin vaihdattaa edes moottorin öljyt tuossa 15 tkm:n korvilla. Sanoivat, että kyllä heille raha kelpaisi, mutta hommaan ei ole mitään syytä – sen kun vain ajelet niin pitkään että autolla itsellään alkaa tehdä mieli huoltoa! Longlife-öljyt olivat kuulemma kestoikänsä puolesta täysin nimeään vastaavia.
Niinpä sitten mentiin nuo 100 tkm tietokoneen tahtiin: huollot 30, 60 ja 90 tkm:n (noin) kohdalla. Öljyä lisäsin muutaman desin per huoltoväli. Ei mitään puutteellisen voitelun piikkiin meneviä ongelmia moottorissa eikä ahtimissa (moottorissa oli turbo kompura). Auto oli siitä vuonna 2015 luopuessani täysin tikissään eikä merkin vaihtumisen syynä ollut suinkaan pettymys VW-konsernin tuotteisiin.- Ihanuskomatonta
On tapahtunut ihme, nyt popcornit microon!!!!!!!!
- uusi_poloilija
"Longlife-öljyt olivat kuulemma kestoikänsä puolesta täysin nimeään vastaavia."
Niin ovatkin. Itselläkin tuli 5. sukupolven Poloista ensimmäiseen (v. 2010) öljynvaihtohuollot 30, 60, 90, 120 ja 150 tkm, toiseen (v. 2013) 30, 60 ja 90 tkm ja tähän kolmanteen (v. 2016) tässä vaiheessa vain 30 tkm. Öljyä ei ole ollut tarvetta lisätä välillä, mutta jos tarkistaessani koneeseen on voinut sitä laittaa, olen myyjän antamasta pullosta tilkannut desin. Öljystähän ei ole hyötyä pullossa, mutta moottorissa voi hyvinkin olla :-)
Kaltaiselleni runsaiden kilometrien autoilijalle LL-öljyt toimivat erinomaisesti. Ei tarvitse tuon tuostakin olla uutta huoltoa tilaamassa.
Aiempi käytettynä ostamani Golf IV 1,4 55 kW (v. 2002) vei kyllä aika paljonkin voiteluöljyä; Monta litraa saattoi kulua huoltovälin aikana. Ostin ensin litran pullon täydennykseksi, mutta kun muutaman tuhannen kilometrin jälkeen pullo oli tyhjä ja kone vain pyysi lisää, siirryin ostamaan 4 litran kanistereita, niin tuli halvemmaksi. - Ex-VW-kuski
uusi_poloilija kirjoitti:
"Longlife-öljyt olivat kuulemma kestoikänsä puolesta täysin nimeään vastaavia."
Niin ovatkin. Itselläkin tuli 5. sukupolven Poloista ensimmäiseen (v. 2010) öljynvaihtohuollot 30, 60, 90, 120 ja 150 tkm, toiseen (v. 2013) 30, 60 ja 90 tkm ja tähän kolmanteen (v. 2016) tässä vaiheessa vain 30 tkm. Öljyä ei ole ollut tarvetta lisätä välillä, mutta jos tarkistaessani koneeseen on voinut sitä laittaa, olen myyjän antamasta pullosta tilkannut desin. Öljystähän ei ole hyötyä pullossa, mutta moottorissa voi hyvinkin olla :-)
Kaltaiselleni runsaiden kilometrien autoilijalle LL-öljyt toimivat erinomaisesti. Ei tarvitse tuon tuostakin olla uutta huoltoa tilaamassa.
Aiempi käytettynä ostamani Golf IV 1,4 55 kW (v. 2002) vei kyllä aika paljonkin voiteluöljyä; Monta litraa saattoi kulua huoltovälin aikana. Ostin ensin litran pullon täydennykseksi, mutta kun muutaman tuhannen kilometrin jälkeen pullo oli tyhjä ja kone vain pyysi lisää, siirryin ostamaan 4 litran kanistereita, niin tuli halvemmaksi.Monta litraa huoltovälin aikana? No, minä panen paremmaksi:
Edellinen VW minulla oli 8-vuotiaana ostettu VW Kupla vm. 1968. Tämän epäonnen yksilön viimeinen temppu minulle kesälomareissulla 1979 lapsuuden kotipuolessa oli kampiakselin kaulalaakerivaurio. Jouduin ottamaan koneen irti ja avaamaan sen tällä kertaa vähän muualtakin kuin kansipuolelta. Kampiakseli käväisi koneistettavana ja tungin sen takaisin uusien laakeriliuskojen kanssa. Isot pojat jättivät sitten kertomatta (enkä itse osannut kysyä), että stefatiiviste on sitten uusittava samalla...
Eiväthän siellä öljyt pysyneet sisällä vähääkään vaan tippuivat stefasta tielle solkenaan. Yli 600 km:n kotimatkalla piti pysähtyä alle 100 km:n välein lisäämään litran verran, onneksi olin ehtinyt varautua. Hankkiuduin sitten ensi töikseni rakkineesta eroon.
Osasin vältellä Volkkaria 29 vuotta ennen seuraavan hankkimista. Golf Variantin ostin uutena. Jotain roplattavaa ehti siinäkin tulla 100 tkm:n taipaleella, mutta tällä kertaa älysin sentään päästää ammattilaiset peliin eivätkä viat sellaisia olleet, että merkkiä olisi pitänyt ryhtyä uudemman kerran karttamaan. Ominaisuuksiltaanhan auto oli mainio ja koeajamani Passat sitäkin haluttavampi. Auto vaihtui kalliimpaan saksalaiseen lähinnä siksi, että teki mieli kokeilla takavetoista ensi kertaa sitten tuon autoiluni alkuaikojen Kuplan eli 36 vuoteen.
- 3vuotta30tkm
Itse olen ajanut vaihtanut joka syksy öljyt ja suotimen vaikka ajoa tulee noin 10-12 tkm vuosittain. Ostin sportvanin uutena ja vaihdatin "sisäänajon" jälkeen ensimmäisen kerran noin 2500 km kohdalla öljyt ja suodattimen. Ajattelin jatkaa nykyistä käytäntöä eli joka syksy uudet öljyt ja suodatin. Vaihto aina samassa merkkihuollossa ja leimat huoltokirjaan. Öljyt tietysti LL-laatua. Joskus ovat huollossa kommnetoineet touhua, mutta kun artisti maksaa niin mikäettei. Huoltojen välillä ei ole tarvinnut lisätä öljyjä. Josko sitten vaihdossa olisi mukavempi kehua omansa hyvää kuntoa.
- uusi_poloilija
Saahan sitä toki laittaa autonsa huoltoihin enemmänkin rahaa. Saattaa turbon kannalta olla hyödyllistäkin huolehtia moottoriöljystä valmistajan ohjeita tarkemmin. Voi säästyä ahtimen vaihdolta, jos vaihtaa autoa harvakseltaan.
Tuosta 'sisäänajohuollosta' luulisin, että ei kannata nykyautoissa tehdä. Isäukko ei Sportsvaniinsa tehnyt, ja on ajanut 1,2-litraisella TSI-koneella ilman ongelmia kolmessa vuodessa 60 tkm. Mukana on ollut myös satunnaista peräkärryn vetoa, joten on vaihdattanut moottoriöljyn 15 tonnin välein, vaikkei auto sitä pyydä. Lisäyksiä ei ole tarvinnut välillä tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst25714424Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1493916PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1293765Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1681611En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O351599Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3921577Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn491306Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81091Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok47977Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais92915