Kapkaupunki

0293

Olemme marraskuun lopussa lähdössä Kapkaupunkiin 8 pv:n järjestetylle matkalle.
Meitä kiinnostavat kaikki huomioonotettavat asiat:
- Luottokorttien käyttö maksuvälineenä.
- Hintataso yleensä.
- Turistin, tai yleensä valkoihoisen vastaaotto E.Afrikassa.
- Turistin ns. "vedätys".

14

2597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TableMountain

      Olen käynyt kahdesti Etelä-Afrikassa ja ajellut vuokra-autolla muutama tuhat kilometriä maassa. Kapkaupungissa olin 2015. Pidän Etelä-Afrikkaa edullisena maana nykyisillä randin kursseilla. Luottokortit käyvät monin paikoin. Tai ainakin ne kävivät siellä missä itse söin ja tein ostoksia. Vedätyksiin en ole törmännyt, en tosin ole helposti houkuteltavissa mihinkään toriostoksille tai muutenkin en kuuntele tai pysähtele sisäänheittäjien kohdalla. Turvallisuusuhkiin en myöskään törmännyt Etelä-Afrikassa. Liikuin kävellen päivisin ja autolla myös ilta-aikaan syömään ja ostoskeskuksiin. Kapkaupunki on ehdottomasti mun TOP 5 kaupunkilistalla New Yorkin, Hong Kongin, Singaporen ja Sydneyn ohella.

      • 0293

        Kiitos informatiivisesta vastauksesta!
        Se johtaa muutamaan lisäkysymykseen:

        -Rokotukset, malaria?
        - Tiestön kunto, jos vuokraa auton ja tarjottava autokanta -
        lähinnä sen kunto - sekä ns. liikennekulttuuri?
        Puolet ns. matkakassasta ajattelimme vaihtaa jo Suomessa
        ja loppumaksut kortein, koska randin takaisinostokurssi aika
        huono.
        Oletan, että jos vaihtaa rahaa E - Afrikassa, pitää olla dollareita.


    • Liianpitkälento

      Onko TSS Travelin matka? Sain tänään tarjouksen 8 vrk:n matkasta himpun yli tonnin.

      • 0293

        Ei ole, vaan tanskalaisen Albatrosin.
        Meillä kalliimpaa, tosin olemme ostaneet kaikki retket etukäteen.
        Lennot Lontoon kautta yölentoina molempiin suuntiin, mutta eipä
        ole aikaeroa!


      • liianpitkälento

        TSS Travelin matkan hintaan sisältyvät myös retket. Hintaa nostaa kausilisä joka vaihtelee kuukaudesta riippuen 0 - 300 euroon. Lento Kapkaupunkiin josta bussilla Port Elisabetiin josta lentären Johanneburgiin. Etelä-Afrikka kyllä kiinnostaisi mutta on tullut suunniteltua vuodeksi jo 4 matkaa joten E-A saa vielä odottaa.


    • TableMountain

      Tiestö Etelä-Afrikassa on erinomaista tai hyvää. Suurilla kaupunkialueilla Johannesburgissa ja Kapkaupungissa tuntuisi kuin ajelisi USA:ssa, poikkeuksena tiestysti vasemmanpuoleinen liikenne. Itse olen ajellut "väärällä puolella" yli kymmenessä maassa joten se ei tuota ongelmaa kunhan vuokraa automaattivaihteisen auton.
      Perusrokotukset kuntoon ja itsellä ollut hepatiitti rokotukset jo kymmenisen vuotta. Malariaa esiintyy Etelä-Afrikassa vain Krugerissa.
      Tätä valuutta asiaa ihmettelen monesti. Mistä jengillä on käsitys että eurot eivät kelpaisi maailmalla. Eurot on ihan yhtä vaihdettava valuutta siinä missä US dollaritkin. Missään nimessä ei kannata lähtä kahteen kertaan valuuttoja veivaamaan. Euroja saa vaihdettua Etelä-Afrikassa randeihin helposti ja halutessaan voi nostaa käteistä seinästä.
      En tiedä mistä 8 päivän TSS matkasta on kyse joka tonnin maksaa, kun nettisivuilla on 10 vrk reissu joka kustantaa 2000 euroa.

      • liianpitkälento

        Matkanjärjestäjä TSS Traveling Scandinavia on osa kansainvälistä matkatoimistoa, joka järjestää ryhmämatkoja ympäri maailman. Toimisto tarjoaa erikoishintaisia matkoja eri järjestöjen jäsenille. Edut ovat täsmälleen samat kuin nettimyynnissä olevilla matkoilla. Olemme veljeni kanssa lähdössä 26.11. Pohjois-Kyproksen kulttuurimatkalle, jonka hinta on 249 euroa/hlö. Sis lennot, majoituksen 4 täden hotellissa, buffetaamiaiset ja retket jokaiselle päivälle. Netissä sama reissu maksaa 1099 eur. Varasimme myös vuoden päähän Israelin matkan samoilla herkuilla hintaan 649 eur. Yhtiö myy erikoishintaisia matkoja ilmeisesti pitääkseen hotellien ja lentokoneiden kapasiteetin maksimissaan. Mainitsemani Etelä-Afrikan matkan perushinta on 1199 eur kausilisä 0 - 300 eur.


    • 0293

      Kiitos nimim. "Table Mountain", sillä tämä oli hyvä tieto, että randeja saa
      seinästä!

    • einim

      Randeja kannattaa ehdottomasti vaihtaa jo Suomessa,Pankit/pankkiautomaatit ottavat suht ison korvauksen vaihdattaessa/pankkiautomaatista nostettaessa.Uberilla kannattaa liikkua Etelä-Afrikassa,jos ei halua vuokrata autoa.Kapkaupungissa on paljon turisteja,turisteja kohdellaan hyvin.Hintataso on halpa,esim.Bic Mac ateria on n.puolet Suomen hinnasta.

    • 0293

      Tässä ketjun aloittaja - 0293!
      Tanskalaisen Albatrosin matka Kapkaupunkiin on nyt takanapäin, joten voin tuoreeltaan kommentoida. Jos osallistuu maksullisiin retkiin, näkee kyllä enemmän.
      Hintataso on Suomen hintoihin verrattuna alhainen.
      Päätimme vaihtaa randit Suomessa jotka riittivät hyvin, tosin automaattejakin on,
      mutta vaihtopalkkioista en tiedä.
      Viikolla oli tuulista, joten kaikkina päivinä ei päässyt Pöytävuorelle eikä Robben Islandille.
      Hyvän toivon niemelle on jonkin verran matkaa. Atlantin vesi oli kylmää - uimakelvotonta 14 C!
      Pimeällä ei kannata liikkua ainakaan yksin.
      Viiniä saa ruokakaupasta, oluet ja väkevät täytyy hakea erikoiskaupasta.
      Kerjäläisiä joka paikassa. Joka paikassa odotetaan 10% suuruista juomarahaa,
      joten on hyvä olla pientä rahaa hollilla - 20 randisia - heti ensimmäisestä päivästä.
      Englannissa käytettävä sähköpistoke käy, mutta keskustahotellissamme oli useita pistokevaihtoehtoja.
      Maassa merkittävä todellinen vesipula - vettä pyydettiin säästämään.
      Julkisia liikennevälineitä emme edes kokeilleet, koska opas ei suositellut niitä.
      Kaupat sunnuntaisin kiinni - myös jotkut ravintolat pl. Kauppa- ja liikekeskus Waterfront,
      joka on 20 min kävelyn päässä keskustasta. Taksi 50 randia. Siellä on kaikki läntiset tunnetut merkkiliikkeet Henkasta ja Maukasta alkaen.

    • MatkaMimmi61

      Hei,
      minäkin piipahdin Cape Townissa, ja ryhmässä oli vain toisen viikon yksi kaveri ja toisen viikon vietin ihan itsekseni sekä tietty matkat mentiin eritahtiin; ihan kuin kuninkaalliset matkustettiin eri lennoilla. Hemmetin kivaa ja rentouttavaa nuo lennot; ja palvelu pelasi loistavasti!
      Palaan tänne vielä matkakertomuksen merkeissä,
      t. MatkaMimmi61

      • ElsaLeijona

        Moi!
        Olitko yksin liikenteessä? Mua kiinnostaisi lähteä, miestä ei kiinnosta, joten mietinkin uskaltaisko lähteä yksinään


      • MatkaMimmi61

        Heips,
        kyllä olin yksin menomatkan ja neljä päivää aluksi. Ihan hyvin pärjäsin. Ja sitten viikoksi tuli ystävä ja sen jälkeen olin vielä kolme päivää yksikseni. Katupoliiseja ja vartijoita on joka paikassa, missä turisteja on, joten kun tietää heihin voi aina ottaa yhteyttä ja tietty painella kauppoihin /ravintoloihin sisään jos tulee se tunne. Minulla ei ollut yhtään epäilyttävää tunnetta ja toisaalta en ollut myöhään illalla enkä yöllä liikenteessä. Aamulla jo kuljin ajoissa.

        En lähtisi sinne nyt; siellä oli vasta puhetta reissun aikana tulevasta vesipulasta, mutta nyt se totisinta totta! Ja turistien vedenkäyttöä rajoitetaan ja paikalliset saavat/jonottavat käyttövettä.


    • korttienystävä

      Tulee kannaltasi myöhässä, mutta muille samaan suuntaan lähteville: vertailin eri kursseja ja Suomessa randit olivat todella kalliita nettikursseihin verrattuna. Me nostimme kaikki käyttörahat vasta paikan päällä, esim. nyt Forex veloittaa 206,70€ per 3000 randia, korttiyhtiö kyllä veloittaa 2€ 3% palkkion nostosta, mutta kun sillä on paljon edullisempi vaihtokurssi, 3000 randin nosto ottaa tililtä/ kortilta palkkioineen vain 200,07€. Eipä tuo jättimäinen ero ole, mutta on lisäksi turvallisempaa kuin koko matkakassan kuljettaminen käteisenä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe