5 tonniseen Fodiin tarkoitus vaihtaa vaitovirtalaturi. Fodti on plus maadotteinen, ja tuleva vaihtovirtalaturi on miinus maadoiteinen. Onnistuuko pelkästään akun kenkien vaihto keskenään, siis plussa ja miinus vaihtaa paikkojaan akulla?
Vanha säätörele pois, entinen latauksen merkkivalo toimisi herätevirran antajana uudelle laturille.
Vaihtovirtalaturin vaihto Fordiin
11
3366
Vastaukset
- foortintallissa
Hanki oikeanlainen vaihtovirtalaturi, niin helppo juttu. Joku Fiestan tai Sierran laturi käy ihan hyvin, on ainakin toiminut meikäläisellä viimeiset 20 vuotta
- Ropunpolttaja
Entäs se napaisuuden vaihto?
- vortsoni
No se ei tarvi mitään muuta kuin käännät akkun maadoituksen samoin kuin laturi on.
Eli miinus runkoon.
t.hawk
- Menovesi
Kyllä 5 tonninen on tehtaalta lähtenyt miinus maadoitettuna. En yhtään epäile että Sun koneessa on plus maassa. Voi olla, että molemmat akun johdot on ollut jossain vaiheessa tallin pöydällä ja kasatessa vaihtuneet koska on yhtä pitkiä molemmat. Tasavirtalauri on viisas, koska osaa mangetoida aina laturin kentän kulloisenkin tilanteen mukaan oikein ja ladata siten akun oikeinpäin.
Tarkista nyt, onko miinus rungossa ennen kuin asennat vaihtovirtalaturin. Vaihtovirtalaturi on tyhmempi, eikä osaa itse vaihtaa kenttää oikein päin.
Tuossa kytkentäkaaviot molemmista latureista.
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/latkytk.htm Olikos niin että viistonnisessa on akku moottoritilassa mottorin yläpuolella. Siis lämpimässä paikassa. ? Ainakin joissain fordeissa on.
Laturimalli ja asennus riippuu ensikädessä siitä.- foortintallissa
Mitä sillä akun sijoituspaikalla on merkitystä laturin asennukseen?? Ei käsittääkseni yhtään mitään! Akkuhan voi olla vaikka keulatelineessä painona, kuten olen joskus sellaisenkin nähnyt.
Kyllä se Fordin akku on toki siellä moottorin päällä noissa 1000-sarjan traktoreissa ja myöhemmissäkin 100- ja 10 sarjan traktoreissa. Tuossa kuvassa Ford 4000 akku (88Ah) kuvattuna http://aijaa.com/ZCK1LF
Tuossa oman Ford 5000 vaihtovirtalaturi http://aijaa.com/saP96M
Tuossa Ford 4000 vaihdettu Fiestan vaihtovirtalaturi http://aijaa.com/lGGsD7
Akku on kuumasa paikassa. Fordin vakiovaihtovirtalaturin asennuksessa on akun alla lämpötunnistin joka muttaa latausjännitettä tarpeen mukaan. Myös laturin tyyppi on oltava sille sopiva Lugas.
- foortintallissa
En ole huomannut mitään eroa näiden vaihtovirtalatureiden suhteen Fordeissani, enkä Massikoissakaan tai muissakaan koneissa akkujen eri sijoituspaikoista huolimatta. Latureita on tullut hankittua autopurkamolta mikä nyt on sattunut osumaan.
Akut ovat kestäneet ja laturit ovat kestäneet. Yhteen Fordiimme asensin jopa Ladasta vaihtovirtalaturin, joka on ollut käytössä viimeiset 35 vuotta siinä traktorissa. Tottakai jokainen tekee omalleen miten haluaa.
Jos latausjännite on normaalisuuruinen näissä joissa akku on moottorin päällä. se kiehuu esim kesällä kuluttaa vettä ja on räjähdysvaara. Eikä missään tapauksessa pysy kunnossa ja kestä aikaa jonka se muuten kestäisi.
Valmistaja esim Ford on tähän reagoinut aivan oikein.
Kuten olen monesti sanonut, vanhoissa laitteissa on monet asiat paremmin kun uusissa.
Varsinkin sähkölaitteissa. Esimerkiksi käynnistinmoottorit tämänpäivän laitteissa vastaan esim 70 luku.
PS
Tarvikeliikkeet myy monesti näitä fordin LUCAS ACR laturimalleja muihinkin laitteisiin.
Ei lähde ollenkaan lataamaan.
Myös päinvastoin, silloin mietitään mihin lämpötunnistimelle menevä piuha laitetaan kun laturissa ei paikkaa ole.
Mustaa valkoisella löytyy tästä halukkaille.
Lucas on ohjeistanut kaikki nämä asiat ACR laturien korjaamokäsikirjassa.
Puutuin tähän koska tästä on markkinoilla jatkuva sekaannus.
- MuutamaVoorti
Taas kerran senioridieselasentaja kirjoittaa oikeaa asiaa. Aikanaan minäkin uutena miehenä vaihdoin viistonniseeni vaihtovirtalaturin, joka oli ostettu asiaa tuntemattomasta tarvikeliikkeestä. Akun pohjan lämpövastus ohitettiin, ja akut kesti kaksi vuotta, Siihen aikaan ei myyty halpatuontiakkuja, vaan kaikki oli kotimaista laatua, Salamaa ja Pakkasta, ja hinta sen mukainen.
- foortintallissa
Meillä on ollut noita Foorteja, siis 1000-sarjalaisia ja jokunen 10-sarjalainen myöhemmin välillä v:sta 1966 ja kaikki tilalle ostetut 1000-sarjalaiset ovat vielä käytössä. 10-sarjalaiset on myyty.
Akkujen kestossa on ollut toki kirjavuutta, kun oli tasavirtalaturit. Akkujen kanssa murheet loppuivat, kun vaihdettiin tuolla em. vaihtovirtalaturit. Tai ei ihan, yksi ihan uusi akku meni Ford 5000 aivan heti täysin mykäksi, kun akun sisältä kisko (?) irtosi.
Tuossa Ford 4000 on ollut Fiestan vaihtovirtalaturi ainakin viimeiset 20 vuotta, akkua en edes muista, että koska olen sen hankkinut, ikää ainakin vähintään 5 vuotta. http://aijaa.com/atZCKH
Kun meillä on muitakin traktoreita, pari uudehkoa Valtraa, joista toisessa vanhemmassa meni akku parissa vuodessa. Itäisessä isossa nelivetoisessa traktorissa akku piti vaihtaa samoilla ajoilla, kuin noissa Fordeissa. Vanhemmassa kotimaisessa traktorissa taitaa olla nyt kaikista vanhin akku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284