Asuntomurto kerrostaloasunnossa! Mitä tehdä?

Tuomaskuusela

Naapurin "jengi" väkivaltaisia nuoria miehiä yritti murtautua asuntooni kun olin vielä siellä ihan paikalla suunnilleen 19:00 viime Torstai iltana. Väittivät tulleensa "huomauttamaan" että asunnon ulko-ovi kuulemma on auki.


Taustalla kaupungin vuokrayhtiön vanhat lukot joita isännöitsijä ei suostu päivittämään koska no...luonnollisesti ne (uudet lukot) maksavat...kuinkas muuten ;=))


http://www.lukkokeskus.fi/fi/ajankohtaista/exec-avaimen-patentti-paattyy


http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/2013-02-19/HS-Abloyn-Exec-avaimen-patentti-vanhenee---suositun-kotioven-avaimen-voi-kopioida-pikasuutarilla-3312837.html


http://www.laatulukko.fi/palvelutjatuotteet/abloy-avaimet



Mille viranomaiselle voin oikein valittaa tästä hommasta? Poliisi on totaalinen vitsi eikä sitä edes ole tässä junttilassa! Voinko valittaa itse kaupungin huolimattomuudesta vuokraisäntänä jollekin ulkopuoliselle taholle...jos esim saisin pojat nauhurille tai digikameralle kehuskelemaan uudestaan suoraan naamaani onnistuneesta asuntomurrosta?



Sen tiedän...ettei ainakaan kovin lailista tuommoinen homma ole. Eihän edes isännöitsijän edustaja voi noin vain kävella suoraan KOTIINI!!!


https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/huoneistossa-kaynnit


https://www.minilex.fi/a/kotirauhan-rikkominen-tapahtuu-asumiseen-tarkoitetulla-alueella


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000531



Isännöitsijä on vanha tuttu. Sympaattinen mutta hyvin vaitonainen vanha nainen. Ehdotti jonkinlaista "väliovea" Voinko suoraan VAATIA kaupunkia asentamaan asuntooni sellaisen?



Naapurin "jengi" vaikuttaa muuten korostuvan todella SUURESTA poikaporukasta! Kuinka monta nuorta miestä edes saa asua kaupungin kaksioasunnossa kerralla?

13

2878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomaskuusela
      • etullisesti

        Kaupunki tarjoaa mielenterveyspalvelut.


    • synnynnäinen.kitaristi

      Täytyy siinä kaupungissa olla jokin taho, joka on kaupungin asuntojen isännöitsijän esimies. Googleta.

      Se tuntuu oudolta, että olisivat päässeet omalla avaimellaan asuntosi ovesta sisään, kutenjoten ymmärsin tekstistäsi.
      Ensin sanot "yrittivät murtautua" ja sitten "asunnon ovi on auki". Selvennä tuota.
      ***

      Vaihdetaanko siinä talossa asunnon oven lukon sarjoitus, kun asukas vaihtuu?
      ***

      Jos muun asunnon asukas pääsee toiseen asuntoon omalla avaimella, niin lukoissa on vikaa tai muu asukas hallitsee väärää avainta. Isännöitsijän täytyy ottaa kantaa tuohon, ja nopeasti.

    • Tuomaskuusela

      Naapurin jengi on ns "mölyävää sorttia"



      Suoraan sanoen iso joukko nuoria miehiä jotka "asuvat" samassa asunnossa.



      Eli....asunnossa asuu "vakiosti" 2-noin 20-40 vuotiasta "Nuorta aikuista"



      2-muuta nuorta miestä käy säännöllisesti pimputtamassa kyseisen asunnon ovikelloa. Usein eivät ole paikalla ollenkaan.




      Joskun niitä on enemmän ja mukana on myös nuoria...mölyäviä naisia.



      Ovi ei siis ollut auki....vaan se kirjaimellisesti oli LUKITTU KIINNI!




      He pimputtivat aluksi ovikelloa...ja sitten avasivat oven...ilmeisesti omalla avaimellaan.




      Nuori....ehkä noin 20-30 vuotias korsto...jolla oli pituutta ehkä noin 2-metriä koputti toista ns "sisäovea"




      Asunnon olko-oven he olivat jo avannee ilmeisesti omalla avaimellaan.




      Kysyi minulta että "Hei! Tiedätkö että sinulla on ulko-ovi auki?"



      Tapautui viime viikon Torstaina suunnilleen klo 18:30-19:00



      Valitin asiasta isännöitsijälle seuraavana päivänä eli Perjantaina suunnilleen klo 12:00



      Ei oikein uskonut....että asuntoon olisi "murtauduttu"



      Sanoin...että jos tulevat sisään kun olen kotona...niin seuraavalla kerralla PUUKOTAN! Ihan sama joudunko linnaan vai en....eikä tässä kirotussa maalaiskusiJUNTTILASSA edes ole mitään hiton "Poliisia"




      Heitin myös että minulla on kannettavat elektroniset valvontalaitteet(kännykkä ja nauhuri) ja jos poikien VITTUILU jatkuu vaikka oven läpi....niin käynnistän hommasta MIELETTÖMÄN valitusrumban!



      Kerroin hänelle naapurini nimen ja osoitteen ja kehoitin välittämään tiedon eteenpäin.




      Nyt on ollut todella hiljaista. On pysynyt mölyävät autot ja jumputut erossa ajoteilla.




      Hiljaista....ennen myrskyä?



      Suunnittelen nyt uuden sisäoven asentamista asuntoon omalla kustannukselani. Isännöitsijä sanoi että SAATTAA tulla vastaan kustannuksissa...jos siis ilmenee jotain uutta ns "häiriötä"




      Tuntien naapurini....ainakin uusi häiriö on 110% TAATTU!!!

      • synnynnäinen.kitaristi

        Olet varma, että sinä tai muu asunnossasi ei ole jättänyt ovea auki?

        Jos olet, niin minä tilaisin HETI luotettavan lukkosepän sarjoittamaan lukon uudelleen ja, jos ei lukossa ole takalukkomahdollisuutta, niin huullos oveen.
        Kustannuksista viis – ja niistä voi sitten myöhemmin puhua isännöitsijän kanssa.

        Uusi sisäovi lukkoineen on myös arvokas, paljon arvokkaampi kuin sarjoitus ja uudet avaimet.

        Ovat voineet saada kopioitua avaimen, jos heidän joku kaverinsa on asunut asunnossasi aikaisemmin. Siitä kysyinkin oliko lukkosi sarjoitettu uudelleen muuttaessasi, mutta et vastannut.
        Näillä voi olla avaimia muihinkin asuntoihin.


    • Tuomaskuusela

      Kiitos kysymästä!


      Suoraan sanoen en tullut ajatelleeksi asiaa tuolla tavalla. Saattaa muuten todella olla...periaatteessa se vanha avain olisi pidänyt luovuttaa isännötsijälle kun kaveri muutti pois....mutta ehkä ehti teettää sillä pikasuutarilla jonkun väärennöksen....kuka tietää?



      Olet oikeassa...uusi ovihan tässä pitää asentaa. Ottaa vaan päähän, kun tulee pitkälle omasta kukkarosta. Vaihtoehtojahan ei luonnollisesti ole.



      Minulla ei oikeastaan ole mitään todella arvokasta täällä...kaikki tietsikat mitä on niin on käytännössä Veracrypt suojattu...sieltä ei todellakaan kovalevyltä poimita mitään kovin helposti.



      Kyseiset ökykkärit pääsevät koulusta-töistä suunnilleeen samoihin aikoihin kuin minä...ehkä noin 16:00-18:00




      Käytännössä olen heitä ainakin tunnin tai kaksi aikaisemmin kotona...tunnin niinäkin päivinä jolloin minulla on töitten jälkeen ruokaostoksia ja muuta kaupassa käyntiä.



      Mitä pelkään ehkä pahoin on...että joku niista yrittäät tuota uudestaan...olen ajatellut sitä...että ne tunkeutuvat kotiini ja yrittävät viedä laitteet kun käytän niitä...jolloin ne eivät käytännössä ole salasanasuojattu...kun melkein tunkeutuivat aiemmin kotiini...olin käytännössä alkkareissani(vahat farkut liian kireät. Pitäisi ostaa uudet...mutta en vaan raaski)



      Yksinhän minä pikku hiirulainen käytännössä täällä asustelen...ottaa vaan päähän...kun olen säästänyt omia rahoja käytännössä erästä projektia varten...nyt ne menisivät käytännössä tähän uuteen oveen ja lukkoon.



      Vuokraisäntä ei oikein ottanut kuuleviin korviinsakkaan....että asuntooni ihan "aikuisten oikeasti" oltaisiin murtauduttu. Pyysin välittämään viestin eteenpäin naapurin pojille. Siitä lähtien on ollut todella hiljaista siellä.




      Törmäsin muuten Poliisipartioon töistä tullessani. Mielenkiintoista! Poliisia ei näet tässä junttilassa käytännössä ole näkynyt vuosiin!



      Ehkä suoraan sanoen liiankin hiljaista! Onko se joku hiton "väliaikaisesti vuokrattu bilepaikka" josta on nyt pantu laput sammuksiin...koska uhkasin nauhoittaa kaikki äänet ja herjaukset joita sieltäpäin kuulen...kuten myös nauhoittaa kännykällä...jos siis avaavat oven ja alkavat sitäkautta pelleilemään.



      Ilmeisesti bileet on nyt biletetty...mutta ilman uutta ovea riski saattaa olla että joku tulee kämppääni todellakin vaeltamaan...ja seuraavaksi valetaa todellakin lähimmälle teho-osastolle yli 30-kilometrin päähän!

    • Tuomaskuusela

      Ja vielä herra kitaristi vastatakseni alkuperäiseen kysymykseesi;


      *Vaihdetaanko siinä talossa asunnon oven lukon sarjoitus, kun asukas vaihtuu?*



      Lyhyesti sanoen;,,,,,,,,,EI!



      Tämä on siis kaupungin vuokra "Hotelli" varustettu parvekkeella...puhun käytännössä KOKO RAKENNUKSESTA!



      Porukkaa tulee ja menee...mutta naapurini suoraan sanoen on poikkeus...eräänlainen "Kaupungin kovispoika" joka pyörittää kämpässään jotain jengiä mitä lie.



      Ruotsinkielinen nimi muuten pojalla...jota en ääneen tosin tässä suoraan lausu. Sukua jollekin paikallisille yrittäjälle ja yksi perheenjäsen kunnanvaltuutettu...oikea "kaupungin kovis"



      Mutta veikkaan...että poika suoraan sanoen pyörittää kämpässään jotain laitonta...ja niinkuin sanoit....sillä on varmaan yleisavain myös muihin asuntoihin.



      Ilmeisesit pelästyi aivan erikoisesti lausehirviötä;




      "Elektroninen valvonta"




      Mutta totta....en KERTAKAIKKIAAN voi ottaa riskiä uudesta asuntomurrosta...varsinkaan silloin kun olen paikalla...kosta muuten suoraan sanoen vuotaa VERI!




      Pakko asentaa siis uusi sisäovi ja lukko omista rahoista.




      Kiitos silti kaikista neuvoista ja tuesta! Pyydän huomenaamuna kustannusarviota paikalliselta yrittäjältä!

    • Yleisavainko

      Oman lukon purkamalla ja haittalevyjä tutkimalla voi selvittää yleisavaimen. Onkohan jengillä ollut älyä tällaiseen.
      Etsi sanaa "yleisavai" täältä: https://www.tiede.fi/comment/77647

    • kitaristiX

      Hei, taisit lukea liian nopiaan. En sanonut uutta ovea ratkaisuksi.

      """Olet oikeassa...uusi ovihan tässä pitää asentaa."""

      """nyt ne menisivät käytännössä tähän uuteen oveen ja lukkoon."""

      Tarkalleen sanoin:
      #minä tilaisin HETI luotettavan lukkosepän sarjoittamaan lukon uudelleen ja
      #, jos ei lukossa ole takalukkomahdollisuutta, niin huullos oveen.

      Helsingissä maksaa Excec-lukon sarjoitus kolmella avaimella pari sataa.
      Lukollisen oven luulisin maksavan ainakin 1.200 eur ->.

    • Lukon avaaminen avaimella pitää rapisevaa ja loksuvaa ääntä, joka kuuluu tavalliseen kerrostaloasuntoon hyvin selkeästi. Kerrot vain kuulleesi ovikellon soimisen ja koputtamisen äänen. Luultavasti ovesi oli yksinkertaisesti jäänyt auki. Joskus lukon kieli ei loksahda perille asti ja ovi jää hetkeksi aikaa kiinni. Kun sitten välioven sulkee, työntää asunnon oven ja välioven väliin puristuva ilma asunnon oven auki. Näin muistaa itse varmasti, että sulki asunnon oven ja ovi aukeaakin itsestään. Tälla tavalla on käynyt muillekin.

    • Tuomaskuusela

      Olet väärässä rytimuna.



      Tarkalleen ottaen;



      A) Katselin tietokoneelta yhtä Amerikkalaista sarjaa alkkareissa.



      Aluksi soittivat ovikelloa.



      B) Sitten kuulen sekä rapinaa että rytinää(avain tai joku muu laite käy lukossa)



      C) Oikeastaan jo ennen tätä kuulin rytinää kun pojat kengät kopisten rymisivät kerrokseen jossa asun. Mölysivät ja pitivät PALJON ääntä!



      D) Käytännössä HETI ovikellon pimputtamisen jälkeen kuului epämääräistä melua(oveni avattiin ilmeisesyi Excec yleisavaimella)



      E) Vasta kaiken tämän JÄLKEEN koputtivat. 2-metrinen korsto kysyi kauniin kohteliaasti että "tiedätkö että ulko-ovesi on auki?"



      F) Olisi tehnyt mieli suoraan sanoen puukottaa sitä juuri sillä hetkellä mutta kalanpurkausveitset valitettavasti olivat keittiön kaapissa tallessa.



      http://rusknife.com/uploads/monthly_05_2012/post-261-0-28595200-1336110090.jpg



      G) Pojat saavat tämän kerran anteeksi...olen sen verran fiksu että en paljoa luota lukkoihin joiden patentti umpeutui vuosia sitten muutenkaan...



      http://www.laatulukko.fi



      Ensi kerralla katson että kyseessä on RÖYHKEÄ KOTIRAUHAN rikkominen ja teen minkä parhaaksi näen...tuli mitä tuli...mutta toisaalta...jos parinsadan hintainen lukko estää jotain kaveria menettämästä maksaansa ja minua saamasta tapposyytettä...niin kyllä se todella on sen arvoinen! Kiitti vaan kitaristi...ja pojat ovat todella olleet nyt hiiren hiljaa....sillä Ruotsalaisella kaverilla on muuten poikakaveri....jonka kanssa se asuu...että ehkä usko...mutta totta tämä on ;=))



      Varmaan hieman ovat talon ulkopuoliset pojat kiristäneet sitä että...että saa käyttää sen kämppää asuntomurtojensa toimialueena...muuten saa "homo turpiinsa" tai mitä lie.



      Ilmeisesti tutu isännöitsijä soitti tälle RuotsalaisPELELLE ja kertoi uhkauksestani. EI halunnut häätöä tai edes varoitusta niin loppui se hiton jengipelleily siihen kuin kanan lento!



      Silti...me kaikki tiedämme että rikkollinen palaa AINA rikospaikalle...miksi ottaa riskia murha tai tapposyytteestä vain parin satasen lukon takia?

      • kitaristi.ottaa.kantaa

        ”””Ilmeisesti tutu isännöitsijä soitti tälle RuotsalaisPELELLE ja kertoi uhkauksestani”””

        Kannattais ottaa toisenlainen asenne näihin tyyppeihin. Et puukonkaan avulla pärjää näiden joukkohyökkäykselle.
        Täällä puhuminen vielä menettelee, mutta älä heille koskaan esitä samoja asioita. Se on ainakin varmaa, että he silloin järjestävät jotain ”ohjelmaa” ympärillesi. Ei ole kovinkaan kliffaa kulkea rapussa kaiken aikaa epäillen mitä kulman takaa tulee päin näköä.

        Isännöitsijän soittelut ei yleensä näihin vaikuta mitään. Sinun tapauksessakaan ei isännöitsijä voi tehdä mitään, kun todisteita lukon avaamisesta ei ole. Ja miksi yleensäkään meni soittamaan?
        Tyyppien hiljaisuus voi johtua ”ohjelmasuunnittelusta”.

        Kerrostalossa joutuu ja täytyy sietää erilaisia tapauksia, sille ei mahda mitään. Se on tämän asumismuodon riesa.


    • Tuomaskuusela

      "Sinun tapauksessakaan ei isännöitsijä voi tehdä mitään, kun todisteita lukon avaamisesta ei ole."



      Olet oikeassa. Se on vain minun sananai vastaan RuotsalaisPELLEN sanaa!



      Ja mitä todisteisiin tulee....niin ne ehkä pelkäävät minua SIKSI että voin todistaa niiden HÄIRIÖKÄYTÖKSESTÄ jos tarve niin vaatii!



      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21942/cxvtr



      Ne mölyävät ja möykkäävät normaalisti paljon.



      TODELLA PALJON!



      Nyt ne ovat hiljaa....mutta syytä en todellakaan tiedä. Voi olla pelkkä tilapäinen ohjelmamuutos...kuka tietää...näillä eväillä en ainakaan siitä isännöitsijää kiitä....ja kuka tietää...mitä ensi viikonloppu tuo tullessaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe