Joo, eli ihan perusasioita mutta eipä hävetä kysellä kun tarkoitus on oppia asioita eikä esittää tietäjää.
Aggregaateissa ilmoitetaan molempia tehoja esim. 13kVA ja 10,8kW Miten ihmeessä tämä on mahdollista ja mitä se tarkoittaa?
Eikö näennäisteho ja pätöteho ole aivan samat jos kuormaksi kytketään resistiivinen kuorma, mutta induktiivisella kuormalla pätö- ja näennästehon erotus syntyy kuorman vaatimasta loistehosta joka lainataan kuorman magneettikentän muodostukseen.
Miten agregaatin vamistaja voi ilmoittaa tuollaisia pätötehoja tietämättä meneekö kuormaksi kiuas vai moottori? Ymmärrän otto- ja antotehon (N) mutta mielestäni loistehoa ei liiku jos kuorma on resistiivistä?
Näennäisteho vs pätöteho
2
307
Vastaukset
- sähkis
Kyllä tuo esimerkin genu pystyy ajamaan 13 kW resistiivistä kuormaa, kun on luvattu näennäistehoksi 13 kVA. tuo 10,8 kW on vain hatusta repäisty lukema, olettaen että kuorma on induktiivista ja tehokerroin olisi suht normaali 0,83.
Ihan toinen asia on se, ettei pienet genut pysty antamaan hetkellistä ylivirtaa juuri ollenkaan, tästä seuraa ettei sähkömoottoreita (isoja) pysty käynnistämään, vaikka genun teho näyttäisi teoriassa moottorille riittävän. Tällä seikalla taas ei ole mitään tekemistä tehokertoimen tai loistehon kanssa. - Meikä-
Joo, mainitsemasi toinen asia, käynnistysvirta riippuu kuorman reaktanssista, jonka osuus impedanssista on verrattaen pieni kun moottori on paikallaan, tuollaiset moottorit hyvä nykäistä tähti-kolmiolla, pehmolla, käynnistysvastuksella tai porakoneella vauhtiin.
Mutta kiitokset vastauksestasi joka tekee järkeä näihin käsittämättömiin ilmoitustapoihin joissa toinen ilmoittaa watteina (oletettavasti resistiivisen antotehon) ja toinen volttiampeereina (sen perusteella mitä genu antaa virtaa kertaa rms jännite, riippumatta millä vaihe-erolla kuormitetaan)
Sekavimpia ovat nämä kaverit jotka ilmoittaa molempia lukemia joltain mututuntumalta arvauspohjalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849