3 samaa sukupuolta olevia vihkinyttä pappia on saanut varoituksen tuomiokapitulilta.
Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli antoi varoituksen seurakuntapastori Henna Salolle ja seurakuntapastori Eeva-Kaisa Rossille.
Oulun tuomiokapituli on myös antanut yhdelle papille varoituksen.
Kuten oikeusoppineiden suusta ollaan kuultu, ovat rangaistukset todennäköisesti laittomia ja kaatuvat, mikäli niistä valitetaan hallinto-oikeuteen.
Kai Sadinmaa on pyytänyt tuomiokapitulia käsittelemään uudellen saamansa moitteen ja jos sitä ei peruta, menee se hallinto-oikeuden ratkaistavaksi.
Lain mukaan maistraatit ovat oikeita paikkoja vihkioikeuksien käsittelyyn, eikä kirkolla ole mitään oikeutta alkaa tekemään maistraatin hommia.
Kolme pappia sai varoituksen
55
489
Vastaukset
- Yksi.uskis
Hyvä kun saivat varoituksen. Minun mielestä varoitus on liian lempeä rangaistus. Samaa sukupuolta olevien vihkiminen on niin selvästi Raamatun opetusta vastaan, että oikeudenmukaisempi rangaistus olisi ollut pappisoikeuksien peruminen. Ei papeilla ole tässä asiassa mitään henkilökohtaista päätäntävaltaa. Samalla heidän teoillaan on suuri negatiivinen vaikutus.
Mutta ilmeisesti kirkko oli armelias. On ehkä ihan ok olla armelias ja antaa yksi näin vakava rikkomus anteeksi. Mutta ei toista kertaa...- eteenpäintaas
Aito avioliittolaiset saivat tässäkin asiassa takkiinsa.
Varoitukset tulevat aiheuttamaan aitolaisille lisääntyviä ongelmia ja kirkko joutuu nopeuttamaan päätöksentekoa jotta saavat nopeammin aloitettua vihkimiset. - Yksi.uskis
eteenpäintaas kirjoitti:
Aito avioliittolaiset saivat tässäkin asiassa takkiinsa.
Varoitukset tulevat aiheuttamaan aitolaisille lisääntyviä ongelmia ja kirkko joutuu nopeuttamaan päätöksentekoa jotta saavat nopeammin aloitettua vihkimiset.Minä tietenkin toivon että mitään virallista hyväksyntää ei tule samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle. Raamatusta ainakaan ei löydy tälle yhtään oikeutusta.
Jos kirkko pitäytyy Raamatun mukaisessa opissa ja sen seurauksena liberaalit ja ns. suvaitsevaiset jättävät kirkon se olisi vain hyvä asia. Mieluummin tervettä oppia edustava pieni yhtenäinen kirkkko, kuin hapatusta ja harhaoppia edustava iso ja riitaisa kirkko. Yksi.uskis kirjoitti:
Minä tietenkin toivon että mitään virallista hyväksyntää ei tule samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle. Raamatusta ainakaan ei löydy tälle yhtään oikeutusta.
Jos kirkko pitäytyy Raamatun mukaisessa opissa ja sen seurauksena liberaalit ja ns. suvaitsevaiset jättävät kirkon se olisi vain hyvä asia. Mieluummin tervettä oppia edustava pieni yhtenäinen kirkkko, kuin hapatusta ja harhaoppia edustava iso ja riitaisa kirkko.Eikö vielä parempi asia olisi pieni joukko polvillaan ( jos se uskovien joukko pieni on) anomassa Jumalalta , että Hänen tahtonsa saisi tapahtua ja että Hän vahvistaisi ja lisäisi työmiehiä elopelloille?
Luuk. 10 : 2. Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
3. Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.Eerikatässämoi kirjoitti:
Eikö vielä parempi asia olisi pieni joukko polvillaan ( jos se uskovien joukko pieni on) anomassa Jumalalta , että Hänen tahtonsa saisi tapahtua ja että Hän vahvistaisi ja lisäisi työmiehiä elopelloille?
Luuk. 10 : 2. Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
3. Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.# jos se uskovien joukko pieni on#
No eihän täälläkään montaa ole ateistien, liberaalien ja muiden pilkkaajien keskellä.
#anomassa Jumalalta , että Hänen tahtonsa saisi tapahtua#
Keneltä Jumalalta, sellaiselta itse veistetyltäkö vai peräti alakerran isännältä?
#Hän vahvistaisi ja lisäisi työmiehiä elopelloille?#
Ja mihin työpellolle, julistamaan lisää syntiä sallituksi???
# katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.#
Tuo oli kyllä osuva, niinhän uskovaiset täällä ovat ateistien ja liberaalien keskellä.- PyhänHengenSinetöimä
ArtoTTT kirjoitti:
# jos se uskovien joukko pieni on#
No eihän täälläkään montaa ole ateistien, liberaalien ja muiden pilkkaajien keskellä.
Keneltä Jumalalta, sellaiselta itse veistetyltäkö vai peräti alakerran isännältä?
Tuo oli kyllä osuva, niinhän uskovaiset täällä ovat ateistien ja liberaalien keskellä.Mutta lähettäjämme pitää huolta ollen lampaiden kanssa susien keskellä.
- RukoillaTuleee
Eerikatässämoi kirjoitti:
Eikö vielä parempi asia olisi pieni joukko polvillaan ( jos se uskovien joukko pieni on) anomassa Jumalalta , että Hänen tahtonsa saisi tapahtua ja että Hän vahvistaisi ja lisäisi työmiehiä elopelloille?
3. Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle."Eikö vielä parempi asia olisi pieni joukko polvillaan ( jos se uskovien joukko pieni on) anomassa Jumalalta , että Hänen tahtonsa saisi tapahtua ja että Hän vahvistaisi ja lisäisi työmiehiä elopelloille?"
Näiden harhaanjohdettujen homoseksuaalien ja pappien puolesta tulee rukoilla, sillä heitä odottaa karmea kohtalo, jos saavat vapaasti toteuttaa itseään. Mutta mitä tulee tähän "homosuuntaukseen", niin tämä on vain osa sitä lopunajan rappeutumista, mikä on myös Jumalan ennustama ja hyvinkin tiedottama asia. Jumala valmistaa myös tällä tavoin nämä ihmiset tuomioita varten. Rukouksemme on, että nämä Jumalaa vastaan kapinoivat ihmiset jossain vaiheessa ymmärtäisivät mitä ovat tekemässä. Yksi.uskis kirjoitti:
Minä tietenkin toivon että mitään virallista hyväksyntää ei tule samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle. Raamatusta ainakaan ei löydy tälle yhtään oikeutusta.
Jos kirkko pitäytyy Raamatun mukaisessa opissa ja sen seurauksena liberaalit ja ns. suvaitsevaiset jättävät kirkon se olisi vain hyvä asia. Mieluummin tervettä oppia edustava pieni yhtenäinen kirkkko, kuin hapatusta ja harhaoppia edustava iso ja riitaisa kirkko.>Mieluummin tervettä oppia edustava pieni yhtenäinen kirkkko, kuin hapatusta ja harhaoppia edustava iso ja riitaisa kirkko.
Mutta tuohan on jo olemassa Lähetyshiippakunnan muodossa. Ei kai kirkon tarvitse olla samanlainen?
Kirkko on iso koska sillä on paljon jäseniä mutta "riitaisa" vain siksi, että se sallii keskustelun ja erilaiset mielipiteet. "Vapaat" suunnat ja herätysliikkeet eivät tietenkään ole kovin riitaisia, kun niissä johdon näkemyksistä poikkeava keskustelu on yleensä de facto kielletty harhaoppisena.ArtoTTT kirjoitti:
Tuo oli kyllä osuva, niinhän uskovaiset täällä ovat ateistien ja liberaalien keskellä."No eihän täälläkään montaa ole ateistien, liberaalien ja muiden pilkkaajien keskellä."
---Joskus on riittänyt yksi uskollinen ja rohkea.
"Keneltä Jumalalta, sellaiselta itse veistetyltäkö vai peräti alakerran isännältä?"
---Kuka sinun Jumalasi on, kenelle niitä rukouksia osoitat. Kannattaa tutustua Raamatun Jumalaan, Hän on kuullut ennenkin.
"Ja mihin työpellolle, julistamaan lisää syntiä sallituksi???"
--Kysytkö minulta kenestä Raamattu puhuu ja mille pellolle niitä työmiehiä tarvitaan?
Laitoin Raamatun kohdan, voit lukea vaikka koko Luukkaan evankeliumin, jospa asia sieltä selviää sinullekin.
"Tuo oli kyllä osuva, niinhän uskovaiset täällä ovat ateistien ja liberaalien keskellä."
--Joh. 17 : 12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19. ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.ArtoTTT kirjoitti:
Tuo oli kyllä osuva, niinhän uskovaiset täällä ovat ateistien ja liberaalien keskellä.Minua jäi oikein ihmetyttämään, ettet tunne Raamattua ja elävää Jumalaa, annat ihan toisenlaisen kuvan.
Yksi.uskis kirjoitti:
Jos kirkko pitäytyy Raamatun mukaisessa opissa ja sen seurauksena liberaalit ja ns. suvaitsevaiset jättävät kirkon se olisi vain hyvä asia. Mieluummin tervettä oppia edustava pieni yhtenäinen kirkkko, kuin hapatusta ja harhaoppia edustava iso ja riitaisa kirkko.>> Jos kirkko pitäytyy Raamatun mukaisessa opissa ja sen seurauksena liberaalit ja ns. suvaitsevaiset jättävät kirkon se olisi vain hyvä asia <<
Kirkkoon jäisi muutama satatuhatta jäsentä eli käytännössä koko kirkko ajettaisiin alas.
Onko toiveenasi se, että kirkosta eroavasta massasta edes osa päätyisi teidän lahkolaisten porukoihin? Syystä että koska kirkon konservatiivit hallitsevat jäsenosuuttaan suurempaa siivua kirkon rahankäytöstä, niin kirkon konservatiivithan siinä ensisijaisesti häviäisivät.- Yksi.uskis
qwertyilija kirjoitti:
>> Jos kirkko pitäytyy Raamatun mukaisessa opissa ja sen seurauksena liberaalit ja ns. suvaitsevaiset jättävät kirkon se olisi vain hyvä asia <<
Kirkkoon jäisi muutama satatuhatta jäsentä eli käytännössä koko kirkko ajettaisiin alas.
Onko toiveenasi se, että kirkosta eroavasta massasta edes osa päätyisi teidän lahkolaisten porukoihin? Syystä että koska kirkon konservatiivit hallitsevat jäsenosuuttaan suurempaa siivua kirkon rahankäytöstä, niin kirkon konservatiivithan siinä ensisijaisesti häviäisivät." Kirkkoon jäisi muutama satatuhatta jäsentä eli käytännössä koko kirkko ajettaisiin alas."
Kiitos kommentistasi. En osaa arvioida eronneiden määrää mitenkään vakuuttavasti. Näkökulmani on enemmänkin opillinen. Minusta kirkon pitäisi pysyä Raamatun mukaisessa opissa, jossa homoseksuaalisuus on syntiä eikä siten samaa sukupuolta olevia pareja myöskään tulisi vihkiä. Kirkko ei tee mitään sellaisilla jäsenillä, jotka tietoisesti vastustavat tälläistä opetusta.
"Onko toiveenasi se, että kirkosta eroavasta massasta edes osa päätyisi teidän lahkolaisten porukoihin? "
Ei se varmaankaan toiveenani ole. Pikemminkin toivon, että kirkko pitäisi tiukan linjansa ja ettei yksikään kristitty eroasi kirkosta sen takia. Eikä yksikään tosi kristitty tietenkään eroakaan, vaan vain ne muut.
"Syystä että koska kirkon konservatiivit hallitsevat jäsenosuuttaan suurempaa siivua kirkon rahankäytöstä, niin kirkon konservatiivithan siinä ensisijaisesti häviäisivät."
Luulen että itsekin voisin kuulua kirkon konservatiiveihin. Joten opillisesti en heitä vastusta, vaan kannatan sydämellisesti. Sen sijaan raha ei tässä ole se tärkeä asia, ainakaan minulle. Olen hiukan ulkopuolinen mitä tulee kirkon sisäisiin valtataisteluihin.
Henna Salo aikoo valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen.
Eeva-Kaisa Rossi ei ole vielä tehnyt päätöstään.- obh123
Onko valtion uskontona luterilaisuus?
Pitäisikö mielestäsi esim. evätä kirkolta veronkeruu, jotta se saisi ihannevaltiossasi jakaa omaa oikeutta opillisissa linjauksissa, vai mikä on arkkipiispa Pe.ku:n kanta tämmöisiin kysymyksiin? obh123 kirjoitti:
Onko valtion uskontona luterilaisuus?
Pitäisikö mielestäsi esim. evätä kirkolta veronkeruu, jotta se saisi ihannevaltiossasi jakaa omaa oikeutta opillisissa linjauksissa, vai mikä on arkkipiispa Pe.ku:n kanta tämmöisiin kysymyksiin?Kyllä pitäisi poistaa veronkeruu/yhteisöverosta rahojen saanti. Sitten kun kyseinen laitos kerää jäseniltään itse varansa muiden yhdistysten tapaan niin voi sortaa jäseniään miten huvittaa.
- obh123
MrMorden_ kirjoitti:
Kyllä pitäisi poistaa veronkeruu/yhteisöverosta rahojen saanti. Sitten kun kyseinen laitos kerää jäseniltään itse varansa muiden yhdistysten tapaan niin voi sortaa jäseniään miten huvittaa.
Kysyin arkkipiispalta, mutta voihan se kappalainenkin vastata arkkipiispan puolesta.
Kappalaiselle:
Eikös se ole kansalaisten oma asia haluaako ne maksaa kirkollisveroa. He ovat kastettuja ja käyneet rippikoulun ja jäseniä. Uskonnollisella yhteisöllä on velvollisuus edistää arvojaan jäsenistönsä parissa.
Toivottavasti usko puhdistuu, kappalainen. obh123 kirjoitti:
Kysyin arkkipiispalta, mutta voihan se kappalainenkin vastata arkkipiispan puolesta.
Kappalaiselle:
Eikös se ole kansalaisten oma asia haluaako ne maksaa kirkollisveroa. He ovat kastettuja ja käyneet rippikoulun ja jäseniä. Uskonnollisella yhteisöllä on velvollisuus edistää arvojaan jäsenistönsä parissa.
Toivottavasti usko puhdistuu, kappalainen.On toki kansalaisen oma asia, mutta nyt kun maksut menee välillisesti verojen kautta, ei pysty siihen vaikuttamaan maksaako vai ei paitsi olemalla maksamatta veroa.
Tasapuolisuuden vuoksi siis olisi oikein, että kirkko keräisi varansu kuten muutkin yhdistykset ilman valtion apua tai tukea.- obh123
MrMorden_ kirjoitti:
On toki kansalaisen oma asia, mutta nyt kun maksut menee välillisesti verojen kautta, ei pysty siihen vaikuttamaan maksaako vai ei paitsi olemalla maksamatta veroa.
Tasapuolisuuden vuoksi siis olisi oikein, että kirkko keräisi varansu kuten muutkin yhdistykset ilman valtion apua tai tukea.Jäseniltä perittävä veron prosentti omasta mielestäni ei saisi olla raamatullisia kymmenyksiä korkeampi, eikä varmaan ole, itse en ole luterilainen.
Se on kirkon asia haluaako se määrätä jäsenilleen pakolliset jäsenmaksut vai pyörittääkö tointa hyväntahdon varassa. Ilmisesti luterilaisessa kirkossa ei olla halukaita luopumaan vakaasta tavasta rahoittaa toiminta.
Tuo valtion verojen yhteydessä keräminen on vain tekninen kysymys käsittääkseni.
Tästä se kirkon kujanjuoksu alkaa. Konservatiivit ei halua antaa periksi, eikä liberaalitkaan anna.
Pappien erottamiset lisää erolukuja, ehkä hyvinkin dramaattisesti ja konservatiivitkin tietää sen.
Katsotaan sanoi lääkäri.Nyt kun neuvolakortit ja jopa liikennemerkitkin on tasa-arvoistettu, niin nyt voisi olla jo kirkonkin vuoro.
Sitä odotellessa.- dfghjk
qwertyilija kirjoitti:
Nyt kun neuvolakortit ja jopa liikennemerkitkin on tasa-arvoistettu, niin nyt voisi olla jo kirkonkin vuoro.
Sitä odotellessa.se tasa-arvoistamisesi pitää olla peusteltavissa raamatulla. maallinen ja raamattuun perustuva tasa-arvokäsitys on toisistaan monesti aika kaukana. eikä maallisen tasa-arvon täyttymisellä peritä ikuista elämää taivaassa.
dfghjk kirjoitti:
se tasa-arvoistamisesi pitää olla peusteltavissa raamatulla. maallinen ja raamattuun perustuva tasa-arvokäsitys on toisistaan monesti aika kaukana. eikä maallisen tasa-arvon täyttymisellä peritä ikuista elämää taivaassa.
Raamatusta löytyy Daavidin ja Joonaan homoliitto.
Kristityistä mormonit olivat lähimpänä raamatunmukaista avioliittoa, kun heillä oli vaimoja kuin vilkkilässä kissoja.
Onneksi sekin raamatun mukaisuus kiellettiin heiltä.- Yksi.uskis
Pe.ku kirjoitti:
Kristityistä mormonit olivat lähimpänä raamatunmukaista avioliittoa, kun heillä oli vaimoja kuin vilkkilässä kissoja.
Onneksi sekin raamatun mukaisuus kiellettiin heiltä."Raamatusta löytyy Daavidin ja Joonaan homoliitto."
Hyvin mielenkiintoinen väite. En olekaan koskaan kuullut tuollaista. Voitko kenties sanoa, missä Raamatun jakeessa tämä Daavidin ja Joonaan homoliitto oikein mainitaan? Pe.ku kirjoitti:
Onneksi sekin raamatun mukaisuus kiellettiin heiltä.Ei Raamatun aikaan mitään homoliittoja perustettu. Homoushan oli ankarasti kielletty siihen aikaan.
Heidän liittonsa oli ystävyysliitto, mikä oli aivan eri liitto kuin homoliitto.- Uskis.myös
evita- kirjoitti:
Ei Raamatun aikaan mitään homoliittoja perustettu. Homoushan oli ankarasti kielletty siihen aikaan.
Heidän liittonsa oli ystävyysliitto, mikä oli aivan eri liitto kuin homoliitto.Ystäväliitto on tahallinen käännösvirhe.
Alkuteksteissä käytetään avioliiton kanssa samaa ilmaisua. - UusiLiitto
Uskis.myös kirjoitti:
Ystäväliitto on tahallinen käännösvirhe.
Alkuteksteissä käytetään avioliiton kanssa samaa ilmaisua.Ilmeisesti aina käytetään ilmaisua liitto - olkoot sitten kyse miehen ja naisen liitosta, mitä myöhemmin alettiin kutsumaan tiivistetysti avioliitoksi, sitten Daavidin ja Joonatanin liitto, Jumalan ja Aabrahamin liitto jne. Näitä liittoja Raamatussa on paljon.
Luuk. 22:20
Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. Uskis.myös kirjoitti:
Ystäväliitto on tahallinen käännösvirhe.
Alkuteksteissä käytetään avioliiton kanssa samaa ilmaisua.David ja Joonatan olivat kumpikin tahoillaan avioliitossaan naisen kanssa ja heillä oli lapsiakin. Olisivatko he sitten solmineet homoliiton sen lisäksi, epäilen. Koska homous oli ankarasti kielletty juutalaisuudessa.
- huhhuijakkaa
evita- kirjoitti:
David ja Joonatan olivat kumpikin tahoillaan avioliitossaan naisen kanssa ja heillä oli lapsiakin. Olisivatko he sitten solmineet homoliiton sen lisäksi, epäilen. Koska homous oli ankarasti kielletty juutalaisuudessa.
mitä tämä muka tarkoittaa!!??
kuvitteletko Daavidista jotain homotouhua ...voi sokeuden määräää! evita- kirjoitti:
David ja Joonatan olivat kumpikin tahoillaan avioliitossaan naisen kanssa ja heillä oli lapsiakin. Olisivatko he sitten solmineet homoliiton sen lisäksi, epäilen. Koska homous oli ankarasti kielletty juutalaisuudessa.
Homoutta ei ole ainakaan Raamatussa kielletty, jos se on Juutalaisuudessa kielletty niin kerro missä Juutalaisuuden pyhässä kirjassa tämä kielto on.
- Pudis55
Ennustettua ja toivottua typeryyttä Seinäjoelta. Tästä se alkaa, hersyvää naurua...
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/206394-kirkko-jos-pappi-vihkii-samaa-sukupuolta-olevat-avioliittoon-132017-jalkeen
Kirkkohallituksen täysistunto on tänään hyväksynyt oikeudellisen selvityksen maaliskuun alussa 2017 voimaan tulevan avioliittolain muutoksen vaikutuksista kirkolle, tiedottaa Kirkon tiedotuskeskus.
– Avioliittoon vihkimisestä evankelis-luterilaisessa kirkossa määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa. Kirkon nykyisen käsityksen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen, tiedotteessa sanotaan.
Kirkolla on avioliittolain muutoksen jälkeenkin oikeus päättää itse vihkimiskäytännöistään. 1.3.2017 voimaan astuva laki ei myöskään luo papeille velvollisuutta vihkiä samaa sukupuolta olevia henkilöitä avioliittoon.
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
Eli kirkko saa päättää noista opillisista kysymyksistä jatkossakin itse.- Pudis55
Ja toivotaan että alkavat jakaa potkuja myös, eikö niin?
Pudis55 kirjoitti:
Pudis55 kommentoi:
___
Kyllä.>1.3.2017 voimaan astuva laki ei myöskään luo papeille velvollisuutta vihkiä samaa sukupuolta olevia henkilöitä avioliittoon.
Sovitaan ettei, mutta antaa kyllä oikeuden.
Joku täällä kirjoitti, olikohan Aberkios, että papin pitää rikkoa lakia jotta hänet voitaisiin panna viralta. Jos näin on, ei jää mitään mahdollisuutta sille, että homoja vihkineitä pappeja alettaisiin erotella viroistaan. Asia on sitä myöten selvä, eivätkä kirkko ja sen vanhoilliset piirit voi sille mitään.Kirkkojärjestys ja kirkkokäsikirja tuskin ovat lakiin verrannollisia? Näin kuvittelisin, eli laki jyrää ne.
Laki, asetus ja sitten vasta järjestykset ja käsikirjat 🤔
No, tuomioistuin tämän ratkaisee, ei Suoli24:n tietämykset.- Pudis55
pertsa2012 kirjoitti:
Pudis55 kommentoi:
___
Kyllä.Mukavaa Pertsa että ollaan joskus samaa mieltä.
Pudis55 kirjoitti:
Mukavaa Pertsa että ollaan joskus samaa mieltä.
Nyt oli pakko olla yhtä mieltä.
Saatan*n palvelijat eivät ansaitse muuta kuin erottamisen.
- oipoi
So?
Ehdolliset nuhteet tuli, mutta kyllä papeista tulisi muutoinkin päästä eroon. - EiPetetäHomoseksuaaleja
Pahinta tässä on kuitenkin se, että nämä homoja vihkivät papit johtavat homoseksuaaleja harhaan. Jos pappi vihkii homoparin, niin tätä liittoa ei siunaa Jumala eikä kirkko. Luulisi, että homoseksuaalit tämän ymmärtäisivät eikä menisi mukaan tällaiseen turhaan näytökseen, mikä on vain heidän ihmisarvoaan alentavaa. Ja sitäpaitsi, jos motiivina on vain uskoviin päin suunnattu ilkeyly, niin sekin johtaa harhaan?
>Luulisi, että homoseksuaalit tämän ymmärtäisivät eikä menisi mukaan tällaiseen turhaan näytökseen, mikä on vain heidän ihmisarvoaan alentavaa.
Nyt taitaa vain olla niin, että yksikään kirkkohäitä haluava homo ei jaa sinun fundamentalistista raamatuntulkintaasi eikä näin ollen "neuvoistasi" pätkääkään perusta."Pahinta tässä on kuitenkin se, että nämä homoja vihkivät papit johtavat homoseksuaaleja harhaan. Jos pappi vihkii homoparin, niin tätä liittoa ei siunaa Jumala eikä kirkko. Luulisi, että homoseksuaalit tämän ymmärtäisivät eikä menisi mukaan tällaiseen turhaan näytökseen, mikä on vain heidän ihmisarvoaan alentavaa. Ja sitäpaitsi, jos motiivina on vain uskoviin päin suunnattu ilkeily, niin sekin johtaa harhaan?"
- Kaksoisstandardiako
Naispappeutta vastustavat saivat lopputilejä vastustaessaan kirkon yhteisiä säädöksiä, mutta kapinapapit eivät saa lopputiliä vastustaessaaan kirkon yhteisiä säädöksiä.
Kirkko on tällä hetkellä vaarallisen kaksimielinen laitos. Kaksoisstandardiako kirjoitti:
Naispappeutta vastustavat saivat lopputilejä vastustaessaan kirkon yhteisiä säädöksiä, mutta kapinapapit eivät saa lopputiliä vastustaessaaan kirkon yhteisiä säädöksiä.
Kirkko on tällä hetkellä vaarallisen kaksimielinen laitos.Muistaakseni nämä naispappeutta vastustaneet kapinapapit olivat parisen vuosikymmentä ihan rauhassa töissä luterilaisessa kirkossa.
Lisäksi naispappeuden vastustajapapit olivat lakia vastaan, samaaa sukupuolta olevia vihkivät papit taas toimivat lain mukaan.
Vaarallista että annat väärää tietoa.
:-)Virkavirhe että toimii Suomen lain mukaan? VIhkimisoikeus on papeilla, ei työnantajalla eli kirkolla.
Kaksoisstandardiako kirjoitti:
Kirkko on tällä hetkellä vaarallisen kaksimielinen laitos.>Naispappeutta vastustavat saivat lopputilejä vastustaessaan kirkon yhteisiä säädöksiä,
Eivät siksi, vaan koska rikkoivat lakia syrjimällä työkavereitaan.
Ettekö te työksenne nimimerkkejä keksivät fundikset tosiaan tiedä mistään mitään? 😮YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Muistaakseni nämä naispappeutta vastustaneet kapinapapit olivat parisen vuosikymmentä ihan rauhassa töissä luterilaisessa kirkossa.
Lisäksi naispappeuden vastustajapapit olivat lakia vastaan, samaaa sukupuolta olevia vihkivät papit taas toimivat lain mukaan.
:-)>Lisäksi naispappeuden vastustajapapit olivat lakia vastaan, samaaa sukupuolta olevia vihkivät papit taas toimivat lain mukaan.
Juuri näin. Aivan ratkaiseva ero.
>Vaarallista että annat väärää tietoa.
Paskapuheillahan sitä raamattua täällä kauneimmin kirkastellaan. Tietyllä suunnalla.- SiisKaksoisstandardia
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Muistaakseni nämä naispappeutta vastustaneet kapinapapit olivat parisen vuosikymmentä ihan rauhassa töissä luterilaisessa kirkossa.
:-)"Lisäksi naispappeuden vastustajapapit olivat lakia vastaan, samaaa sukupuolta olevia vihkivät papit taas toimivat lain mukaan."
Naispappeutta vastustavat papit olivat vastaan kirkon yhteisiä sääntöjä kuten nyt ovat kapinapapit.
Kohtelu vaan on erilaista kirkon piirissä nyt. - VääräTieto
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Naispappeutta vastustavat saivat lopputilejä vastustaessaan kirkon yhteisiä säädöksiä,
Eivät siksi, vaan koska rikkoivat lakia syrjimällä työkavereitaan.
Ettekö te työksenne nimimerkkejä keksivät fundikset tosiaan tiedä mistään mitään? 😮">Naispappeutta vastustavat saivat lopputilejä vastustaessaan kirkon yhteisiä säädöksiä,
Eivät siksi, vaan koska rikkoivat lakia syrjimällä työkavereitaan."
Tätä perustettu ei ole kirkon piirissä käytetty. Kirkkolaki ei tunne työsyrjintää mitä muuten kirkon piirissä harjoitetaan lähes kauttaaltaan nykyään. - SiisKaksoisstandardia
Virkavirhe että toimii Suomen lain mukaan? VIhkimisoikeus on papeilla, ei työnantajalla eli kirkolla.
"Lisäksi naispappeuden vastustajapapit olivat lakia vastaan, samaaa sukupuolta olevia vihkivät papit taas toimivat lain mukaan."
Tämä varmaan on osaperustelu sille miksi kirkon sisällä toimitaan nyt kahdella eri tavalla. - KysmystäNyt
Virkavirhe että toimii Suomen lain mukaan? VIhkimisoikeus on papeilla, ei työnantajalla eli kirkolla.
Käytätkö muuten aina näissä lyhyissä jankkausviesteissäsi tätä nimimerkkiä ja pitkissä viesteissäsi sitten nim. TotuusSattuuJNE?
Sitäpaitsi vihkimisoikeus on kirkolla, mikä voi sen myös peruuttaa. Jos kirkko luopuu vihkimisoikeudestaan, mikä nyt on eräs vaihtoehto, niin siinähän sitten menee myös pappien vihkimisoikeus. KysmystäNyt kirjoitti:
Käytätkö muuten aina näissä lyhyissä jankkausviesteissäsi tätä nimimerkkiä ja pitkissä viesteissäsi sitten nim. TotuusSattuuJNE?
Sitäpaitsi vihkimisoikeus on kirkolla, mikä voi sen myös peruuttaa. Jos kirkko luopuu vihkimisoikeudestaan, mikä nyt on eräs vaihtoehto, niin siinähän sitten menee myös pappien vihkimisoikeus."Sitäpaitsi vihkimisoikeus on kirkolla, mikä voi sen myös peruuttaa. "
Luterilaisen kirkon papilla on vihkioikeus joka on mainittu avioliittolaissa erikseen (samoin kun ortodoksisen kirkon papin vihkioikeus). Muiden uskonnollisten yhteisöjen osalta mainintaa avioliittolaissa ei ole vaan vihkimisoikeus haetaan erikseen
"Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa:
1) evankelis-luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa pappi; sekä
2) rekisteröidyssä uskonnollisessa yhdyskunnassa se, jolla on vihkimisoikeudesta annetun lain (571/2008) mukainen vihkimisoikeus."
Kuten huomaat kirkkoa ei ole mainittu, ainoastaan papit.
Luterilaisella kirkolla ei siis edelleenkään ole vihkioikeutta.
"Jos kirkko luopuu vihkimisoikeudestaan, mikä nyt on eräs vaihtoehto, niin siinähän sitten menee myös pappien vihkimisoikeus."
Tämä oikeus on edelleen avioliittolaissa annettu oikeus papeille Luterilaisessa kirkossa.
Kirkkolaissa tätä oikeutta ei ole mainittu joten ilmeisesti vihkimisoikeudesta luopuminen vaatisi avioliittolain muutoksen.
- miespappionPAPPI
Usko palasi kirkkoon hieman .
- rukouksen_voima
Pysy silti lahkossasi vaan. Se on sulle oikea paikka.
Sadinmaa oli taas jalkapuussa.
Tällä kertaa Lapuan hiippakunnan edessä Seinäjoella tuomiokapitulin päätöstä odottelemassa.
Jalkapuissa kävi istumassa moni muukin ja mm pappi Ilkka Sariola.
Aito avioliitto-kannattajat hyökkäsivät heitä vastaan agressiivisesti ja heittivät lopulta mielenosoituskylttinsä heidän jalkoihin
, josta jalkapuussa istuvat ottivat ne istuinalustoikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324141Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene122047Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko241942Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731416Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su441368- 291255
- 661234
- 821211
Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää
Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h111907Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla26773