Saunotko mielelläsi?

Juuri saunasta tulleena ajattelin kysyä teidän tuntemuksianne.
Minulla oli 30 - 40 vuotiaana kausi, jolloin en liiemmin saunonut. "Löysin" saunan uuden avioliittoni kautta uudelleen ja nautin siitä jostain syystä nyt enemmän kuin koskaan!
Lapsenahan ei asiaa erityisesti ajatellut, kun se kuului elämään.

Monella on varmasti omia saunatapojaan ym.
Kertokaahan meille muillekin ;)

158

4144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäkysymyksenä - oletko saunonut ulkomaisissa saunoissa tai sen kaltaisissa ? Entä yleisissä saunoissa?

      • PAPERI-MIES

        eipä ole tarvetta yleisiin saunoihin mennä, kun mulla parempi palkka kuin muilla, ja varaa ok taloon ja saunaan


      • Taitaa se yleinen sauna olla joillekin retro-kokemus? Oli sitten oma sauna tai ei?
        Minäkään en kyllä menisi, kun en edes lenkkisaunaan... sielläkään ei lenkkeilijöitä varmaan käy - nimitys vain jostain menneisyydestä ;D


      • Paperiluuseri
        PAPERI-MIES kirjoitti:

        eipä ole tarvetta yleisiin saunoihin mennä, kun mulla parempi palkka kuin muilla, ja varaa ok taloon ja saunaan

        Mitenköhän tuo palkka ja varallisuus liittyy hyvään saunaan?
        Minullakin on mökilläni, puilla lämmitettävä sauna,
        jonka löylyissä nautin olostani...
        Mielestäni, se maailman paras sauna on minulla ;-)).


      • Sauna_LUXUS

        "Minullakin on mökilläni, puilla lämmitettävä sauna, jonka löylyissä nautin olostani"

        mutta sinulla ei ole saunalisää..


    • Saunon mielelläni ja sauna on minulle tärkeä. Ulkomailla en ole saunonut enkä yleisissä saunoissa, ainoastaan uimahallien ja laivojen saunoissa mökin ja kodin lisäksi. Tietysti tuee saunottua myös kyläreissuilla.

      • Taikuritässä

        Käyn sähkösaunassa ja se on vähän väkinäistä. En ole sähkösaunafani.
        Turkissa olen saunonut. Se oli aivan erilainen sauna, kuin mitä täällä nimitetään turkkilaiseksi. Se ei ollut mikään höyrysauna. Valeltiin runsaalla vedellä, sitten levättiin alta lämmitetyillä paasilla. Miehet pesivät meidät lampaanvillatumpuilla ja oliivisaippualla. Sama toistettiin. Miehet ja naiset kylpivät kimpassa. Isojen pyyhkeiden kanssa meitä kieputettiin. Ei mitään kiusallista. Ja tuossa hautomossa vanha orvaskesi lähti.
        Sitten Viron kylpylöissä on monenmoista saunaa: suolas., höyrys. infrapunas.
        venäläinen s. suomalainen s. jne. Niissä on mukava kierrellä ja sitten käydä välillä altaassa pulikoimassa. Pariin vuoteen en ole käynyt. Mutta voin suositella.


      • Wau! Itse en ole ulkomailla saunonut...


      • Taikuritässä

        Täytyy täydentää, koska jotain jäi pois. Oli bikinit tai simmarit - ei sammareita,
        ei kummareita eikä pipoja.


      • Mola

        Olen saunonut monenlaisissa paikoissa,aina kun olen matkoilla tai kyläilemässä haluan saunassa käydä.Kyllä etelässäkin pääsee saunaan vartsinkin turkissa.Onhan se vaihtelua koti saunalle. Olihan se Turkissa vähän erimeininki kuin täällä suomessa mutta vaihtelu virkistää.Nm. kova saunoja.


      • "Turkkilainen sauna" - tulee vaistomaisesti mieleen kovat löylyt - todellisuus lienee toisenlainen ?


    • Saunon-tarpeeseen

      Pitäisi oikeastaan miettiä, onko vielä joku erityinen paikka, missä en olisi saunonut?
      Kaikkea on tullut kokeiltua kotimaasta ulkomaille, telttasaunoista laiva -ja hotellisaunoihin.

      Jopa savimajasaunassa. Ulkomailla.

      2 - 3 kertaa viikossa. Ok.

      • Kaksi kertaa viikossa minäkin - saunavuoro. Nykyisessä asunnossamme ei omaa saunaa - rakenteilla olevassa kyllä. Toisaalta on kivaa, kun ei tarvitse jynssätä saunaa ym, vaan voi jättää kaiken huoltoyhtiölle...sairauteni vuoksi fyysinen jaksamiseni on kortilla .
        Savimajasauna oli varmaan jännä kokemus :)


    • OdottelenJaVastaan

      Kerrohan aloittaja omista kokemuksistasi!
      Vastaa omiin kysyksiisi.

      • Tässä yksi: ollessani alle kouluikäinen kotimme oli vuokra-asunto omakotitalon yläkerrassa...kylmä vesi ja onneksi (kylmä) sisävessa. Kävin isäni kanssa läheisessä yleisessä saunassa - äiti ei halunnut yleiseen saunaan. Asuintalossamme ei ollut saunaa.

        Muuten oli mukavaa ja sai hyvää limsaakin juoda, mutta lyhyyteni vuoksi pääni oli miesten haarusten korkeudella... Slmät pyöreinä...traumoja ei jäänyt ;)


      • bastus

        Johan hän kertoi aloituksessa mitä kiukkuat?!


    • Commecicommeca

      Saunon ihan tavan vuoksi ja koska se on mahdollista, en siitä erityisemmin nauti. Ulkomaisissa saunoissa tai ylipäätään missään kylpylöissä tai uimahalleissa en käy, inhottaa ajatuskin.

      • Niin tai näin...ihosi kuitenkin puhdistunee, kun löyly on huokoset avannut :)


    • Iiihananviileää

      Saunomisen paras paikka on takapihan patio ja järveä ei ole.

      • Oh-hoh

        ... jos ...


      • Ei saunominen järveä tarvitse. Meillä voisi saunavuoron lopuksi käydä läheisessä järvessä - alle kolmesataa metriä matkaa, mutta eipä ole tullut koskaan käytyä.
        Edellisessä asunnossa oli sauna ja oikein iso järvi parinsadan metrin päässä - eipä sielläkään saunasta uimassa käyty, uitiin erikseen ja veneiltiin silloin tällöin.


      • Viilennystävälliin

        Ei ehkä "tarvitse" mutta pulahtaminen viileään veteen saunomisen lomassa on ehtottomasti parasta mitä tiedän. Tosin en ehkä itsekään menisi monen sadan metrin päähän - tai hmmm ... mene, tiedä ...


      • Kyllä...kirjoittelen nyt turhan itsekeskeisesti.
        Nuorempana olen kokenut tuon ihanan tunteen - nyt pumppu ei kestä ja kylmä vesi salpaa hengityksen :(


    • pirremiinapa

      Tykkään saunoa, mutta tässä talossa on "vain" sähkösauna ja pitäisin enemmän puulämmitteisestä, en tiedä saisiko tähän tehtyä puukiuas hormiliitäntää..pitäs kyssyy alan immeisiltä.

      • pirremiinapa

        Ai niin, kysyttiin niitä ulukomaisia saunomisia; olen saunonut tietysti routsalaisessa saunassa, veljen mökillä kylläkin, sitten norjalaisessa - oli melk. kylmä sauna, sekä turkkilaisessa Suomessa, sekä telttasaunassa vaellus reissulla Dividalessa.

        Ihan ulkomailla en ole saunonut kuin Norjassa.


      • Lapsuudessa maalla mummolassa sai nauttia puulämmitteisen saunan aromeista - luonto ympärilläkin ihana. Ihan parasta oli talvella jäähdytellä saunan eteisen ovella ja katsella tuikkivaa tähtitaivasta - kesäsaunat aivan ihania...sään ei väliä.
        Toivottavasti pääset vielä nauttimaan "puukiukaan" lämmöstä!


      • Pehmeässä lumihangessa pyörähtely löylyttelemisen välissä on myös mukavaa silloin, kun on tilaisuus eikä lumi ole kiteistä karkeaa. Kerran olen kokenut senkin, ja löylytteleminen loppui sillä kertaa siihen. Iho oli hieman rikkoutunut ja löyly tuntui turhan lämpimältä ihon pinnalla.


      • Taikuritässä

        Mä olen myös nuorempana pyörinyt lumessa. Kipristeli ihoa lämpöero, mikä ei ehkä ole kaikille terveellistä. Mutta kun aloittaja kertoi, että lähellä on järvi,
        niin varmaan painelisin uimaan välillä - fillarilla hih. Mutta ymmärrän, että jos on liikuntarajoitteita, ei tee mieli mennä ellei sitten ennen saunomista verkalleen. No nyt vedet taitavat olla jo viileitä?


      • O-Orvokki

        Pitäisiköhän ehdottaa Pirremiinapalle, että pystyttäisi telttasaunan pihalle ja rakentaisi teltan sijalle iglun talvella?

        - = - = -

        Luulen, että asiantuntija pystyy ehkä helpostikin löytämään uuden kiuasratkaisun kotiisi, joka näyttää kuvassa ihan hyvän kokoiselta.
        Hätätilassa voisi varmaan rakentaa jonkinlaisen kamiinakiuasratkaisun ja viritellä savutorven lähimpään hormiin tai vaikka saunan tuuletusaukon läpi ulos. ;) Ehdotan luovaa pohdintaa vaikka useampienkin asiantuntijoiden ja asiasta kiinnostuneiden tuttujen kanssa.

        Aitokiuas on mielestäni aivan superihana. Savua tulee lämmitettäessä kohtuullisen vähän ja hyvin lämmitettynä sekä kohtuullisten löylyttelyjen jälkeen kannella suljettu aitokiuas tarjoaa hyvät löylyt vielä seuraavana aamuna.
        Kokeiltu on sitäkin todella useita kertoja ystävien ihanassa mökkisaunassa.

        Pitääpä kysyä naapureilta, voisiko kotitalomme puilla lämmitetyn aitokiukaan löylyihin päästä vielä seuraavana aamunakin. ;)


      • O-Orvokki kirjoitti:

        Pitäisiköhän ehdottaa Pirremiinapalle, että pystyttäisi telttasaunan pihalle ja rakentaisi teltan sijalle iglun talvella?

        - = - = -

        Luulen, että asiantuntija pystyy ehkä helpostikin löytämään uuden kiuasratkaisun kotiisi, joka näyttää kuvassa ihan hyvän kokoiselta.
        Hätätilassa voisi varmaan rakentaa jonkinlaisen kamiinakiuasratkaisun ja viritellä savutorven lähimpään hormiin tai vaikka saunan tuuletusaukon läpi ulos. ;) Ehdotan luovaa pohdintaa vaikka useampienkin asiantuntijoiden ja asiasta kiinnostuneiden tuttujen kanssa.

        Aitokiuas on mielestäni aivan superihana. Savua tulee lämmitettäessä kohtuullisen vähän ja hyvin lämmitettynä sekä kohtuullisten löylyttelyjen jälkeen kannella suljettu aitokiuas tarjoaa hyvät löylyt vielä seuraavana aamuna.
        Kokeiltu on sitäkin todella useita kertoja ystävien ihanassa mökkisaunassa.

        Pitääpä kysyä naapureilta, voisiko kotitalomme puilla lämmitetyn aitokiukaan löylyihin päästä vielä seuraavana aamunakin. ;)

        Ehdottomasti etsin ratkaisun, nyt vaan on , sanoisiko hieman tiukkaa pörssissä , mutta sen iglun teen tuohon jäälle kunhan on tarpeeksi lunta ja jäätä, siitä olisi kiva pilkkiäkiäkin tuulelta suojassa :)


    • Minä nyt jo toiseen Sinun aloitukseen vastaan lyhyen ajan sisällä.
      Päivällä kävin laskemassa savusaunasta vedet pois, ettei putket jäädy.
      Onhan siellä kesällä mukava saunoa, voi johtua siitäkin, kun se on omatekemä parikymmentä vuotta sitten.
      Jos on lihakset kipeytyy, niin saunassa kyllä rentoutuu.
      Minä oon niin viluinen, että en suihkussa oikein tohdi käydä kesähelteelläkään, niin sauna lämpiää vähän milloin tahansa, monesti aamullakin, jos on jonnekkin lähtö.
      Tuossa puistossa puuta riittää saunanlämmitykseen.

      • Kiitos, kun vastasit - siksihän aloituksia teen!
        Kolmatta saunavuoroa olen miettinyt näin talven varaksi. Taitaa olla jo iltavuorot täynnä, joten menee iltapäivän puolelle. Ainoa mutta on siinä, ehtiikö mieheni mukaan...kyllä minä yksinkin saunon ihan mieluusti :)


    • envalitettavastivoi

      En enää voi saunoa kuin hyvin harvoin. Nuorempana kyllä noin kaksi kertaa viikossa.

      • Toivottavasti harvat saunomiskertasi ovat oikein antoisia!


    • Olen saunonut koko ikäni, vaikken olekaan syntynyt saunassa. ;)
      Vanhempien kanssa saunottiin ympäri vuoden lauantai-iltaisin omalla tilatulla saunavuorolla kaupungissa ja kesämökillä saunottiin myös. Minä sain itse lämmittää saunaa jo melko nuorena ja nautin siitäkin. Kesällä taloyhtiön tilaussauna oli kuukauden suljettuna ja silloin käytiin testaamassa julkisia saunoja, joskus muulloinkin. Ystävä- ja sukulaisperheillä oli erilaisia saunoja ja niissäkin tuli vierailtua - pitäisi kai sanoa, että tulee vierailtua.

      Olen saunonut monenlaisissa saunoissa sekä Suomessa että ulkomailla, ja nauttinut kai eniten silloin, kun olen päässyt uimaan avannossa löylyttelyjen välissä. Makeassa vedessä uiminen on kesäaikaankin mielestäni iholle hellempää ja muutenkin mukavampaa.

      Vihtominen tuntuu hyvältä ja rentouttaa. Erityisesti alkukesän ensimmäiset vihdat tuovat ihastuttavan tuoksun saunaan ja käytän usein pikkuvihdan myös peseytymiseen, varsinkin, jos olen tehnyt itse sellaisia. Ihoa hankaamalla tuoreesta vihdasta tulee kertakäyttöinen ja se tuntuu hyvältä iholla myös peseytyessä. Muuta pesuainetta ei silloin tarvitakaan, paitsi hiusten pesuun.

      Taikurin kertomat kokemukset voisin kertoa minäkin. Ihan mukavia ja kiinnostavia kuvioita. Höyrysauna tuntui todella hellivältä ja mukavalta heti ensi kokeilulla. Myös teltta- , iglu-, laiva- ja hotellisaunoja on tullut testatuksi.

      Aitokiuas ja uintipaikka jonkin suuremman järven rannalla ihan omassa rauhassa ja nakuna, on kai paras tai ainakin yksi parhaista vaihtoehdoista. Lumilinnalla suojattu avanto ja Kermassa uiminen tuntuu myös mukavalta. Kertalämmitteisen kiukaan löylyt tuntuvat minusta jatkuvalämmitteisen kiukaan löylyjä mukavammilta.

      Jossain saunotaan eri aikaan miesten ja naisten vuoroilla, jossain on tapana saunoa kaikki yhdessä, sekä miehet että naiset. Esimerkiksi Merimelojien saunassa saunotaan alasti, eikä naisilla ja miehillä ole yleensä mitään eri vuoroja, ellei ole yksityisvuoroja tilauksessa.

      Nykyisessä kotitalossani on kolme erilaista saunaa, joista kahdessa on naisten ja miesten vuorot vuorotellen niin, että illalla pääsee aina halutessaan saunomaan. Tilausvuoroja ei taida olla kuin yhdellä tai kahdella perheellä. Saunat lämpiävät kuutena iltana viikossa. - Ei ole ollut tarvetta tarkistaa, olisiko Walk in -sauna käytettävissä myös maanantaisin.

      Suurimmassa saunassa on aitokiuas ja toinen saman näköinen sähkölämmitteinen. Aitokiuas lämmitetään puilla aina, kun ilmoittautuu joku vapaaehtoinen lämmittäjä. Sähkökiukaat on ohjelmoitu aikataulun mukaan automaattisesti lämpiäviksi ja Walk In -saunaan voi mennä koska haluaa, ellei ovella satu olemaan toisen sukupuolen lappua. Jotkut saunovat välillä kimpassa ja jotkut varaavat sisään mennessään vuoron vain saman sukupuolen edustajille.

      Saunominen on minusta mukavaa ja rentouttavaa, mutta en koe ahdistusta, vaikka tulisi välillä esteitä pidemmäksikin aikaa. Toisin sanoen mitään riippuvuussuhdetta ei ole muodostunut vieläkään. ;)

      • Sinulla ei ole riippuvuussuhdetta saunomiseen , koska tarjontaa on kadehdittavan paljon ja voit mennä aina kun haluat! Sitähän aina hinkuu, mitä ei helposti saa.
        Silloin, kun asuntomme yhteydessä oli sauna - alkuhuuman jälkeen saunoimme ehkä kerran viikossa...nyt meillä kaksi hyvin odotettua saunavuoroa/vko ;)


    • Per-kel

      Juu, justiinsa tulin sieltä :)

    • saunafani

      Naitteko mielelänne saunan jälkeen vai ennen?

      • tavat-muutoksiin

        ehottomasti ennen, kuka sitä saunapuhtauttaan pilaamaan :D et ei kande uskoo vanhaan sanontaan, lauantaisin saunan jälkeen, nykyisin kun voi saunoa keskellä viikkoakin.


      • mekkk

        Paras on naisa sielää saunassa ja se vaatii kuntoa koska nuorempana tuli aika monta kertaa kokeiltua tätäkin hommaa saunassa.


    • Silloin, kun pumppu vielä salli - ihan saunassa...ei siis löylyhuoneessa. Mitäs tuota kainostelemaan - voi niitä aikoja ;DDD

    • saunamörkö

      Mulle sauna on kuin melkein pyhä paikka, mutta sellaiseksi se muuttuu vasta yksin saunoessa. Niin, ja saunan esteettiseen kokemukseen tietty vaikuttaa se, että ollaanko ns. oikeassa vai sähkösaunassa jne. Puulämmitteinen, mieluiten ulkosauna, siis paras kaikkine tuoksuineen ja äänineen.

      Näin muuten koko (pienen) ikänsä ja puulämmittäisessä saunassa saunoneena, tuntuu/tuntui kerrostalojen saunavuorot sun muut niin väkinäiseltä touhulta, että jäi siellä kokonaan sikseen.

      • Pyrin olemaan aina aikainen lintu ja varaamaan viimeisen vuoron - silloin löylyhuoneessa ei tarvitse olla "kellon" kanssa, kun kukaan muu ei enää samana iltana saunomaan tule.


    • mekkk

      Kyllä pidän saunomisesta ja mökillä otan kunnon löylyjä ja en mene alle 80 asteiseen saunaan kun siellä ei saa löylyjä. Tykkään niin sanotusta kuivista löylyistä enkä mistään hörykaapista. Muutaman kerran olen ollut niin sanotuissa hetivaalmiit sähkökiukaalla varustetussa saunassa ja hirveitä höyrykaaappeja. 80-120 astetta kun on saunassa ja puulämmitteinen kias punahehkunen niin tulee kunnon löylyt. Mökillä kun on lomalla niin joka päivä lämmitetään sauna.

      • Meillä taloyhtiössä oli juuri putkiremppa ja alakerran saunat rempattiin myös. Hieno kiuas, mutta kai sekin jokin nopsalämmitteinen on. 80 tai pari astetta yli on ainoa lämpötila, missä voin saunoa - kuumempi alkaa tuntua ihossa polttavalta...mieheni samaa mieltä.


      • O-Orvokki

        Minusta tuo noin 80 asteen lämpötila on ihanteellinen, kun voi heittää reilusti löylyjä ja saunailma on sopivan kostea, ihoa hyvin hemmotteleva.


      • mekkk
        transpositio kirjoitti:

        Meillä taloyhtiössä oli juuri putkiremppa ja alakerran saunat rempattiin myös. Hieno kiuas, mutta kai sekin jokin nopsalämmitteinen on. 80 tai pari astetta yli on ainoa lämpötila, missä voin saunoa - kuumempi alkaa tuntua ihossa polttavalta...mieheni samaa mieltä.

        Jos löylyt polttaa niin se on liian kosteaa koska kun kias on kuuma niin se ei polta.


    • Saunon mielelläni mutta voin pitää väliäkin. Puulämmitteinen ja järven rannalla on mieluisin, mutta omakin sauna on ihan hyvä. Eksoottisin sauna missä olen kylpenyt on ollut kahdentuhannen metrin korkeudella, Andien rinteellä, eukalyptuksen tuoksussa ja liaanien ja sananjalkojen tunkiessa sisään pukuhuoneen ikkunoista. Sinne piti mennä saappaat jalassa kun se oli talon kellarikerroksessa jossa oli punamultamaalattia. Saunassa ja pukuhuoneessa oli puulattia ja suihkussa kaakelit, mutta suihkusta tuli vain jääkylmää vettä.

      • pirremiinapa

        Hei Paloma, olivatko saunan rakentaneet suomalaisia, vai onko sielläkin , Andien rinteillä tapana saunoa?


      • Kuvailit hienosti saunan ympäristöä..."näin" sen kuin olisin elokuvaa katsonut - kiitos elämyksestä!


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Hei Paloma, olivatko saunan rakentaneet suomalaisia, vai onko sielläkin , Andien rinteillä tapana saunoa?

        Suuri harvinaisuus niillä leveysasteilla. Se oli jonkun tuttavan tuttavan loma-asunto joka oli rakennuttanut sinne "suomalaisen" saunan ja kun he kuulivat että olen suomalainen niin meidät kutsuttiin testaamaan se. Yksityiset saunat ovat tosi harvinaisia mutta joissakin country clubeissa ja vapaa-ajanviettokeskuksissa on joskus sauna tai useimmin turkkilainen höyrysauna.


      • :DD


    • ö-Öö

      Vaihtelee

      On sauna ihan ok. Aika harvoin tulee käytyä. Mulla iteasiassa kolme saunaa, saunoimisen vähyys johtuu osittain kun kaks on sähkösaunoja ja savusauna odottelee remonttia. Toisekseen, hipiälle ei liika kuumuus tee hyvää.

      Mun mielestä noit väkisellä kaikkiin asuntoihin väännetyt sähkösaunat tuhos suomen saunakulttuurin. Ei ne aikuisen oikeesti ole häävejä hikikoppeja. Kurjat löylyt, ahtaita, järjettömän kalliitakin. Nykyisin ei enää kaikkiin uusiin asuntoihin väkisellä rakenneta saunaa, saa tilaa vaikka vaatehuoneelle, halvemmalla.

      Mä siis käyn saunassa aina joskus. Kakarana se oli ainut pesupaikka, nykyisissä asunnoissa on suihkutkutkin. Jotenkin jäänyt tapa, en mä oikeestaan sitä mitenkään erikoisesti kaipaa. Jos asiallinen puusauna, hankea oven edessä, silloin juu. Ei sähkösauna oikein iske.

      Kun sauna ei ole nykyisin hygeenian takia pakollinen, se enenpi rentoutumispaikka, pitäis sen rentouttaakkin.

      Olen joskus saunonut ulkomaillakin, eipä niistä sen kummempaa mielipidettä. Yks hyvä juttu oli, mikä joskus tuli vastaan ja aion joskus keikata johonkin saunaan. Ulkolämmitys. Niinpä, miks mennä rillit huurussa hikikoppiin lisäileen puita kiukaaseen, senhän voi tehdä ulkopuoleltakin. Lisäksi häkävaarat jää pienemmiksi. Helppo ja kelpo idea.

      Jos vielä innostuis taloa tekeen, kai mä saunan tekisin. erillisen ja puulämmitteisen. Mulla liikaa saunoja tyhjän panttina nykyisellään. Vois niinkuin tiivistää.

      =DW=

      • Kerroit savusaunasi odottelevan remonttia.
        Minulla yksi parhaita saunakokemuksia oli "joulusauna" appivanhempieni ikivanhassa savusaunassa.
        Uskomattoman lempeä löyly, anopin lauteiden (hyvin korkealla verrattuna tav. saunaan) alle laittamat kynttilät ja ulkona vilvoittelupaikalla jätkänkynttilä...perfect!
        Saunoimme nykyisen (silloin kihlattu) mieheni kanssa niin kauan, että siskolleen miehineen ei löyly enää riittänyt. Kohteliaasti antoivat meidän mennä ensin ja sauna oli lämmitetty jo paljon aiemmin - olimme myöhässä, kun ajomatkaakin oli yli kaksi tuntia.

        Ihana Joulu, mutta harmitti tahaton itsekkyytemme - aika vain pysähtyi ;D


    • Saunoja123

      Ja totta maarit parasta aikaa lämpii sauna kahvit tuossa hörpätä ja sitten lautelle ja siinä aina menee pari saavia löyly vettä kiukalle tämmöinen.

      • Äiti keitti aina saunakahvit (makoisat pannukahvit) - ikävä tuli!
        Nykyään aamukahvit vain ovat säännöllisiä...


    • Seurassa.saunassa

      Yksin en tykkää saunoa. Käyn uimahallin saunassa kerran viikossa, siellä on kiva jutella. Nuorena puhuttiin siskojen kanssa henkeviä saunassa.
      Kun pääsen järvenrantasaunaan, en lopettaisi saunaan/uimaan/saunaan - rundia ollenkaan, se on niin ihanaa.
      Käymme porukkaretkillä urheilukeskuksissa, siellä saunotaan aina, mukava tälläytyä monen muorin mukana lauteille ja rupatella. Kalja ei kuulu saunan yhteyteen ollenkaan, vaikka muuten käytänkin.

      • Siinähän se onkin: suomalaisia moititaan umpimielisiksi ja kuitenkin meillä on tuollainen mukava sosiaalinen tapahtuma kuin porukalla saunominen!


      • Minä tykkään taas saunoa nimenomaan yksin, se on jotenkin ihan harras toimitus. Yksin saunoessa saa rauhoittua ja ajatus kulkee minne kulkee ja mieli lepää. Asunnossa sähkösauna ja siitä saa juuri sopivat löylyt kun ei liian kuumaksi lämmitä, jolloin tulee mukavasti kosteutta löylyvedestä. Saunassa on mukavasti myös tilaa heittää lauteille pitkäkseen kun saunassa ei ole muita. En ole koskaan tykännyt saunoa muiden kanssa, siinä ei saa mieli samaa lepoa kuin yksin saunoen. En kaipaa saunassa puhekumppania, hiljaisuus on minulle paras saunakumppani. Ja sitten parvekkeelle vilvoittelemaan, oli kesä tai talvi.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        Minä tykkään taas saunoa nimenomaan yksin, se on jotenkin ihan harras toimitus. Yksin saunoessa saa rauhoittua ja ajatus kulkee minne kulkee ja mieli lepää. Asunnossa sähkösauna ja siitä saa juuri sopivat löylyt kun ei liian kuumaksi lämmitä, jolloin tulee mukavasti kosteutta löylyvedestä. Saunassa on mukavasti myös tilaa heittää lauteille pitkäkseen kun saunassa ei ole muita. En ole koskaan tykännyt saunoa muiden kanssa, siinä ei saa mieli samaa lepoa kuin yksin saunoen. En kaipaa saunassa puhekumppania, hiljaisuus on minulle paras saunakumppani. Ja sitten parvekkeelle vilvoittelemaan, oli kesä tai talvi.

        Hei, oletkohan tuttu historiadta täältä, palstoilta..tuosta nikistä vain..
        :)


      • pirremiina kirjoitti:

        Hei, oletkohan tuttu historiadta täältä, palstoilta..tuosta nikistä vain..
        :)

        eikö täällä saakaan uudet kommentoida?????


      • pirremiinapa
        tammikuu-51 kirjoitti:

        eikö täällä saakaan uudet kommentoida?????

        Eihän toki, en tarkoittanut kritisoida olemista täällä, huhuilin vain saman tyylisen nikin perään.


    • Sainoja olen tehnyt 3 omiin eri taloihin, sainon 2 kertaa viikossa. Lapseni ovat myös tehneet saunat omiin taloihinsa.

      • Oletpa melkoinen saunavelho! Ei tuohonkaan moni pysty...


    • tuntemuksiani

      Mulla on sauna aina lämpimänä joten voin kotona ollessa saunoa aina ja heti kun haluan. Joskus pari kertaa päivässä ”mielelläni” toisinaan vain kerran viikossa ”tavan vuoksi”.
      Tykkään istua yksin ja pitkään miedossa löylyssä.
      En tykkää ”himosaunojista”.

      • Niin liian kuuma sauna ja saunakilpailut eivät oikein ole sitä saunan ydintä - voiko saunaan kuitenkin addiktoitua?


    • flegmaatti

      Minulle sauna ei ole tärkeä.
      Lapsuuteni kodissa se oli ainoa, kunnollinen pesupaikka. Pesuvati oli se päivittäinen vaihtoehto.

      Ok:ssa saunoimme alkuun kahdesti viikossa, sittemmin vain launataisin.
      Muutettuamme keskustan 1964 valmistuneeseen kerrostaloon asunnossamme ei ole saunaa ja ajatuskin saunavuoron varaamisesta tuntui vastenmieliseltä. En halunnut saunoa kellon mukaan.

      Saunomiset rajoittuvat tuttavien kesämökkikäyntien yhteyteen ja urheiluopiston jouluviikkoihin jolloin saunon ja muhin poreissa päivittäin.

      Käyn kuntosalilla 6krt/vko ja siellä on asiallinen sähkösauna. 13v aikana en ole viitsinyt käydä kertaakaan. Matkaa salille on noin 300m joten hiippaan matkavehkeissä kotiin suihkuun. Varsinkin talvella tuntuisi pakkaseen lähteminen saunan jälkeen vähemmän miellyttävälle.

      Espanjassakaan en ole kaivannut saunaa, en juhlamokkaa, en salmiakkia, en Fazerin sinistä, ruisleipää enkä muutakaan "kansallista" mutta kirnupiimä ja meikäläinen rasvaton maito olisivat kovia sanoja. Joku viisastelija tarjoaa teitysti niiden "fresca" maitoa mutta kun se ei ole meikäläistä vaan jotenkin käsiteltyä, makeahkoa ja paremmin säilyvää vaikka ei niin kestävää kuin niiden iskukuumennetut, makeat.

      • Olet onnellinen espanjassa - hienoa!


      • Anteheksi ... Espanjassa, töppösormi.


    • yassu64

      Minä en juuri välitä saunomisesta. Menee pitkiä aikoja kun en käy saunassa. Ehkä se johtuu siitä olen aikoinani asunut Norjassa monia vuosia, niin siellä ei ollut saunaa. Jotenkin se saunominen jäi...

      • Aloituksessani mainitsin olleeni suurimmaksi osaksi saunomatta n. kymmenen vuotta. Totuin siis saunattomuuteen. Suihkussa lutrasin kyllä turhankin kauan kerrallaan...


    • Hagel82

      Kyllä nautin. Siihen saakka, kun mä täytin 12, meillä käytiin joka viikonloppu saunassa koko siihenastisen elämäni ajan. Sitten se perinne jostain syystä tuli tiensä päähän. Esimerkiksi vuonna 1996 oli yli kahdeksan kuukauden mittainen tauko, jonka aikana kotona ei saunaa lämmitetty kertaakaan. Kun koulun kanssa käytiin uimassa uimahallissa, silloin tietysti tuli käytyä saunassa.

      2000-luvulle tultaessa olen käynyt saunassa ainakin kerran kuukaudessa, ja vuonna 2016 otin käytännön alkaa käydä saunassa joka toinen viikonloppu. Joka viikonloppu saunominen saattaisi kerryttää liiankin kanssa sähkölaskua.

      Ulkomailla olen käynyt Norjassa saunassa. Erään oslolaisen hotellin sauna oli unisex-tyyppiä, eli alushousut piti laittaa jalkaan. Mutta se ei ole se mieleenjäänein seikka. Se on se, että siellä ei ollut kiulua eikä löylykauhaa. No minä keksin sellaisen ratkaisun, että hain pukuhuoneesta lähes tyhjän roska-astian (siellä olleet jätteet pystyi kippaamaan lattialle siksi aikaa), jota käytin veden heittämiseen kiukaalle.

    • Sähkösaunasta tuli mieleen, että aikoinaan meidän mielestämme rivitalokotimme sähkökiukaan löylyjen laatu parani huomattavasti, kun lisäsimme kiukaalle vähintään tuplamäärän kiviä ja vähensimme lämpötilan jonnekin noin sadan asteen liepeille, mieluummin vähän alle kuin paljon päälle. ;). Sai heittää löylyä ja lämpö tuntui hellemmältä sekä ilma kosteammalta. Ero oli merkittävä.
      .

      • ö-Öö

        Joop

        Samaa havaintoa, sähkökiukaat kuumia ja turhan pienellä kivimassalla. Noh, kivitila rajoitettu, ei kiukaaseen mahdu kuin tietty tilavuus kiviä. Isompi kokoinen kiuas, siinä ois ratkaisu siihen ongelmaan.

        Mä aikanaan testasin vuolukiviä. Niitten massa suurempi, kuin tavallisten kiuaskivien. Löylyt juu parani, onkelma oli sitten se, net sotkee vastuksia ja siitä taas omat onkelmansa. Vastusten ikä lyhenee, net ei oikein toimi muutenkaan, kun ikäänkuin eristeen peitossa.

        Nyt kiukaissa keraamiset kivet. Ne toimii ok, eikä sotke.

        Ilmanvaihto tärkeää. Rivarisaunaan ei paljoa voi tehdä. Pöndellä tein kolmireikäisen saunan. Sissään kaks räppänää, toinen lauteitten alla, toinen kiukaan päällä. Poistoräppänä lauteitten päällä ylhäällä. Toimii kohtuullisen hyvin. Koneellisesta ilmanvaihdosta en osaa mitään sanoa. Asiaan vaikuttaa tietenkin saunan koko, siis kuutiot. Mitä isompi löylyhuone, sen parempi.

        Sähkösaunojen ongelmat suuria, ei niitä oikein saa mitenkään ratkaistua, jos ei tee ite koko saunaa alusta loppuun. Ilmatilaa pitää olla, ilmanvaihtoa pitää olla, kiukaassa pitää olla kivitilaa. Normi kerrostaloasunnon sähkösaunasta ei saa hyvää oikein mitenkään jälkeenpäin. Suunniteltu alunperinkin päin naisten sukupuolielimiä. Pienellä virittämisellä kyllä saa vähän paremmaksi. Kokeile keraamisia kiviä.

        =DW=


      • mekkk

        Itellä rivarrissa pieni sauna eli 140x160 cm ja toimiin kun on rossipohjainen rivari niin lättiän läpi tulee korvausilma ja poisto kauimmaisessa kulmassa kiukaasta ja pystyy saunomaan 80 asteisena kun ilmanvaihto toimii ja heittää löylyä kohtuudella.


      • "sähkökiukaan löylyjen laatu parani huomattavasti, kun lisäsimme kiukaalle vähintään tuplamäärän kiviä ja vähensimme lämpötilan jonnekin noin sadan asteen liepeille,"
        Ohho!!! Omassa saunassa kaikki yli 80 astetta on liikaa, liian kuivaa. Entisessä rivarin sähkösaunassa vielä vähemmän voisin kuvitella saunovani sadassa asteessa. Sähkösauna jos olisi, laittaisin vuolukivisen tasokiukaan, jos lompakko riittäisi. Pehmeät, kosteat löylyt.


      • mekkk
        entinenmiäs kirjoitti:

        "sähkökiukaan löylyjen laatu parani huomattavasti, kun lisäsimme kiukaalle vähintään tuplamäärän kiviä ja vähensimme lämpötilan jonnekin noin sadan asteen liepeille,"
        Ohho!!! Omassa saunassa kaikki yli 80 astetta on liikaa, liian kuivaa. Entisessä rivarin sähkösaunassa vielä vähemmän voisin kuvitella saunovani sadassa asteessa. Sähkösauna jos olisi, laittaisin vuolukivisen tasokiukaan, jos lompakko riittäisi. Pehmeät, kosteat löylyt.

        Olin viikon saariselällä ja mökissä oli vuolukivi kiuas niin ei ollut sauna vaan höyrykaappi ja hiki tuli mutta ei siellä löylyjä saanut ja itse en vuolukivi kiuasta klaittaisi ikinä. Työkaveri laittoi ja sanoi että oli pakko vaihtaa kun saunatilat meinasi emnnä pilalle liiallisen kosteuden takia. Sama homma nämä heti valmiit kiukaat ja tuntuu että kattila kiahuu nurkassa kun löylyä heitta mutta ei tunnu miltaan.


    • Höyrymies

      En ole saunonut aikuisena ollenkaan.En vaan pidä siitä kuumuudesta.Turkkilainen höyrysauna on taas ihan OK.

      • Höyrysaunaa en vielä ole päässyt kokeilemaan, mutta kuulostaa minullekin sopivalta!


    • voiniitäaikoja

      Höyrysaunat on mahtavia, olen päässyt tutustumaan niihin kylpylämatkoillani joita teen vähintään kerran vuodessa tuonne neepurimaahan Viroon. Muuten en sähkösaunoista paljon piitta vaikka minulla kaupungissa sellainen on, vain muutamia kertoja vuodessa saatan napsauttaa saunan lämpiämään, mökillä sensijaan kesäaikana joka viikonloppu tulee lämmitettyä puilla lämmitettävä sauna jonka löylyt ovat todella makoisat.

    • aiheuttaakipua

      En ole käynyt saunassa moneen vuoteen enkä voi käydäkään, sillä sairauteni ei tykkää saunomisesta ollenkaan ja jos saunon olen kipeä vähintään koko seuraavan päivän.

      • Fibromyalgia? Tuttavallani kiusana - häntäkin särystää saunan jälkeen - ennen tykkäsi kovasti saunoa, mutta nyt...
        Toivottavasti pärjäät sairautesi kanssa muuten :)


    • Öyenssöyen

      Tykkään, jos

      1) saan tehdä sen yksin eli viisi vuotias ei ole viereisessä kylppärissä pestävänä, josta aiheutuu huutoa,
      2) Jos hotellissa tms. miesten saunavuoro on ennen naisia. Naisten 2h saunavuoron aikana ennen miehiä, (varsinkinkaan, jos siellä ei edes käy ketään!!) kiuas ja koko sauna kuumenee niin turkasen kuumaksi, että ei kärsi enää miesten vuorolla heittää yhtään löylyä.

      Näillä mennään.

      • Meillä taloyhtiössä sama ilmiö . mennessäsi mittarissa melkein sata astetta. Tällöin kyllä vaikuttaa siltä, että ainakin edellinen saunoja on jättänyt vuoronsa väliin. Silloin on pakko suihkuttaa kylmää vettä roppakaupalla lauteille ja vähän kiukaallekin ja päästää se onka vastapuolen pesuhuoneeseen, mistä nopsasti haihtuu.
        Tuolla konstilla lämpö laskee lähelle 80 astetta hyvin nopsasti. Aika on rajallinen löylyhuoneessa oloon, joten, minkäs teet.

        Julkisissahan tuo ei tietenkään ole edes mahdollista.


    • subbelisboo

      Saunominen yksin tai kumppanin kanssa kivaa, mutta sitä en tajua, miksi työkavereiden kanssa pitäisi riisuuntua ja mennä saunaan tai paljuun likoamaan, yööök!

      • Minäkään en piittaa taloyhtiön lenkkisaunasta, vaikka semmoinen ilmaiseksi viikoittain on.
        Työkavereitten kanssa on aikanaan kaikenmoista tehty, mutta jostain syystä saunottu ei.
        Eräs monen vuoden porukka oli semmoinen "perhe" työkavereiden kanssa, että oilisi varmaan tullut mentyä.


    • Mökillä on puulämmitteinen ulkosauna, siinä on hyvät löylyt. Kylillä sähkökiuas, harvoin sitä tulee lämmitettyä. On taloyhtiössäkin sauna mutta vuoroista oli jatkuva polemiikki joten teetin oman.
      Nuorempana tykkäsin saunoa pitemmän kaavan mukaan, nykyisin käyn korkeintaan kahdesti löylyssä.

      • Taloyhtiöissä yleensä on omat kuppikuntansa, joilla polemiikkiä keskenään ;DD Itse kaihdan niitä. Jos huomaan epäkohdan, pistän asiallista postia yhtiön puheenjohtajalle. Aina hyvin sujunut. Saunastakin kommentoinut ja saanut vastauksen siitä, että epäkohta hoidetaan ja hoidettu on!


      • Tässä tontilla on semmoinen kesätuvan tapainen ja lapset, ne aikuiset, jo suunnittelivat että eiköhän tehdä ulkosauna siitä, - voipi vaan olla luvat tiukassa, tai pitäisi siirtää rannasta kauemmaksi, mukavahan se ulkosauna oisi.


    • Jollen saunoisi mielelläni, mahtaisinko saunoa laisinkaan;) Siis saunon mielelläni, nykyisin yleensä kolme kertaa viikossa. Tietysti käytettävissä oleva sauna omalta osaltaan vaikuttaa saunomishaluun. Muinoin rivitaloasunnon pienessä sähkösaunassa riitti pari kertaa viikossa.
      Ainoat saunomiseen liittyvät asiat, joista en pidä, on polttopuiden kanto 40 metrin päästä liiteristä ja saunan pesu.

      • mekkk

        Kottikärryllä menee helposta ta sitten puuvaja lähemmäksi.


    • saunatonelämä

      Olen päässyt eroon siitä pakollisesta saunomisesta joka kuulemma suomalaista on niin sata!
      Viimeksi taisin olla saunassa n. 8v. sitten ja 5min. riitti sitä herkkua taas.
      Ymmärrän osittain saunan relax idean, mutta kyllä se saunavuoro tappaa koko idean ja muutenkin pakkolöylyt on mautonta.
      Saunaolutkin on tavallista olutta joka pakko juoda....

      Kuulemma asuntojen saunat muuttuneet varastoiksi eli ei kaikkia kiinnosta sauna.

      • Ei pakkopullaa tosiaankaan tarvitse syödä - ymmärrän kantasi.


    • maissiiii

      Tosimielelläni, voin kylpeä niin usein kun vaan lämmitän saunan ja koskaan en kieltäydy jos joku saunaa tarjoaa. Ihana paikka, rentouttaa kun oikein ahistaa ja siellä on mukavaa haastella henkeviä, parantaa maailmaa ja puhella muuten vaan vakavia kun saa yhdessä jonkun kanssa kylpeä. Itselleen ei kehtaa joka, eikä joka toinenkaan viikko lämmittää, paitsi jos on ollut rankka päivä tai palellut tai jotain muuta.

      Lapsena muistan kuika heinätöiden aikaan niin pisteli ihoa kun illalla saunaan mentiin ja joka ilta silloin mentiin.
      Saunan jälkeen yleensä nukuttaa hyvin.
      Vilvottelua terassilla ei passaa jättää väliin, talvisaikaan se tuntuu vielä mukavammalta.

      Meidän saunassa asui ja asuu aina saunatottu ja kun lapset olivat pieniä, viimeinen heitti löylyt saunatontulle.
      Monenlaisissa saunoissa olen käynyt, kun kylpylöissä olen käynyt, Joka ilta kiertänyt koko kierroksen, kaikki saunat läpi ja sitten uimaan.
      Hunajasaunaa pidän omassa saunassa joskus.
      Kesäisin vastan värkkään juhannukseksi ja toisen jouluksi katon rajaan joulua odottamaan.

      Sauna on kyllä ihana rituaali.

      • Tulee ikävä mummolan saunaa...Hunajaa minäkin joskus olen hieronut kroppaan - valmistuote (saunahunaja).


      • Ihan tavallinen hunaja toimii hyvin saunassakin ja on paljon monikäyttöisempi. Pidän kotona vähintään pari muovipurkillista, joista voi lisätä makeutta ruokaan nopeasti ja helposti. - Paksun jugurtin kanssa siitä tulee esinomainen pohja herkulle, johon voi lisätä tuoreita, pakastettuja tai hillottuja marjoja. Tarjoaa siis monenlaista hyvää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Nam. ;)


      • Siinä valmisteessa oli jotain rakeisuutta eli siis osin kuoriva tuote. Mieheni on lapsena oireillut hunajasta, joten "saunahunajaa" sopi paremmin minun löylyissä käyttää kuin, jos olisin aitoa hunajaa itseeni hieronut...
        Hän ei ole yhtään allerginen hunajalle enää aikuisena ainakaan, koska on syönyt sitä ruuan mukana monet kerrat. En silloin tiennyt koko ongelmaa olleenkaan - tuli myöhemmin puheeksi omien allergioideni vuoksi. Kerroin sen hänelle toki. Nam!


    • Per-kel

      Suomalaisissa laivoissahan oli saunat, ainakin ennen vanhaan.- Islannissa "Blue Lagoon:issa" myös hyvät löylyt.- Omasta 6 kw kiukaasta lähtee 115 astetta, ja se piisaa mulle.- Nuorempana tuli saunassa naituakin alalauteella, nyt se on jo historiaa :)

    • TällainenTapaMulla

      Pidän juu.
      En mitenkään yltiöpäisesti, mutta kuitenkin.
      Perjantaina työviikon jälkeen esimerkiksi antaa tosi hyvän olon, kun pääsee saunomaan. Mulla on vielä raskas fyysinen työ, minkä kyllä huomaa lihaksissa ja muutenkin, niin rentouttaa ja vähentää lihaskireyttä ym fyysisen työn vaikutuksia todella hyvin.
      Ja uimisesta myös tykkäävänä on kiva lisä uimahallireissuilla, kun siinä pääsee löylyihin uimisen päätteeksi. Ja ennen altaaseen menoa myös tietysti.
      Vihdasta en välitä, en ole oikein siihen oppinut tässä 38v ikävuoden aikana.
      Ja parhaat löylyt tulee pehmeillä lämmöillä. Eli noin 60-70 astetta ja rauhallinen löylyveden heitto. Eli ei todellakaan mitään 80-100 asteista saunaa, mihin heitetään aina 5-6 kuupallista vettä 2-3 minuutin välein. Se on vastenmielistä.
      Savusauna antaa kyllä parhaimmat löylyt myös, ei vaan kovin usein pääse savusaunomaan.

      • Tuosta vihtomisesta: taloyhtiömme on kieltänyt vihdan ja saunatuoksujen käytön (allergisia ihmisiä talossa?) Makkaraakaan ei edes foliossa saa lämmittää kiukaalla... Ennen saunaremonttia kaikki edellämainitut olivat ihan normi käytäntöä. Olen itsekin allerginen, mutta en kyllä oirehtinut toisten vihdonnasta.
        Kaikki edellämainitsemani kiellot plus monta muuta "ohjetta" on oikein seinätaulussa pukuhuoneessa. Ok, mitäs siinä, mutta ohjeistuksen otsikkona on "suomalaiset saunaohjeet"! Metsään menee!!!


    • Harvinaista voi olla.

    • tvjakahvit

      sauna:ei ollu aikonaan muuta peseytymis paikkaa.yliarvostettu nostalgiaa.ken tykkää saunoo ja kuka ei se on siin.mut ku hikoilee ja oikeella saippualla harjan kaa pesee ja ui.ja sitten:makosat kahvit ja tv.vot.

    • Minulla.näin

      Kesä ilman saunomista mökillä on jotain vaille

      • Taikuritässä

        Malmin uimahallissa on normisaunan yhteydessä höyrysauna. Muistaakseni siellä oli mentholin tuoksu aromina. Laitoin vinkiksi, jos joku haluaa testata.
        En muista, onko Haikossa tai Tampereella höyrysaunat. Ikaalinen? Caribia? Naantali?
        Kyllähän saunassa löyöyäminen rentouttaa jopa niin, että rupeaa pilkkimään kesken jännityselokuvan, kuten eilen. En tiedä montako murhaa tuli, kuka oli rikollinen jne. Maisemat olivat upeat Pohjois-Ruotsista.
        Niin taloyhtiön saunojissa on sellaisia, jotka säätelevät oman pään mukaan lämpöä. Tykkään kesyistä löylyistä, sen kerran kun käyn, joten en nauti tulikuumista kuivista löylyistä ollenkaan.


    • Lapsuuteni.saunareissut

      Minä kävin pikkutyttönä 60 luvulla äidin kanssa mummolan saunassa. Mummolassa asui mummo ja pappa ja tätini ja serkkuni. He saunoivat jo alkuillasta.
      Me menimme saunaan viimeisinä, illalla myöhään, kun äiti oli saanut työnsä tehtyä.
      Sauna oli pihamökissä ja siellä oli sellainen vanhanaikainen pönttökiuas, joka antoi vielä kunnon löylyt viimeisille saunojille. Pataan oli myös lämmitetty meille lisää vettä.
      Muistan erityisesti talvi-iltojen lauantaiset saunareissut, kun menimme potkukelkalla mummolaan.

      Mummolassa oli jo kaikki muut saunoneet ja taisivat olla jo nukkumassa.
      Talo oli pimeänä ja hiljainen. Äitini otti saunamökin avaimen piilosta ja aukaisi oven saunakamariin ja napsautti sinne valot. Siellä riisuimme ja astuimme suloisen lämpimään tilavaan saunaan. Minä kiipesin heti lauteille ja heittelemään löylyä. Äiti ei niin löylystä välittänyt ja sanoi minulle, että äläs ny niin kamalasti sitä löylyä visko, tulee paha olo.
      Minun löylytellessä, äitini sai peseytyä rauhassa, siinä alempana saunan sivupenkillä.
      Sitten hän kauhoi vettä vesipadasta ja laski hanasta kylmää vettä pesuvateihin ja teki minulle pesuvesiä. Vaikka olin jo aika iso tyttö, äiti halusi itse pestä ja huuhdella minut huolellisesti.

      Voi miten ihania tuoksumuistoja minule on jäänyt näistä pesuhetkistäkin.
      Se pesusienessä vaahdonnut saippuantuoksu ja silloisen shampoon tuoksu, joka oli vihreässä kapeassa pullossa, muistaakseni nimeltään Ava carden shampoo.
      Hyväntuoksuista vihertävää kermamaista shampoota. Joka katosi täysin kaupoista joskus 60 luvun lopulla. Ehkä joku tämän shampoon saattaa muistaa.

      En koskaan unohda sitä lämmintä ja puhdasta oloa, kun astuimme saunakamariin kuivattelemaan. Ikkunat ja seinät höyrystyivät, kun äiti jätti saunanoven auki, että meillä olisi lämmin pukea. Pian siellä oli yhtä lämmintä kuin saunassakin, vaikka ulkon paukkui pakkanen.
      Äiti kaivoi saunakassista minulle saunalimonaadipulloni, jonka join janooni melkein tyhjäksi, mutta jätin äidillekin vähän. Sitten äiti puki ylleni puhtaat vaatteet ja lopuksi paksut ulkovaatteet, etten kylmettyisi kotimatkalla. Kun äiti oli pukenut itsensä, hän sammutteli valot ja lukitsi oven. Villahuivi päässään ja paksussa talvipalttoossaan hän antoi saunakassin syliini ja lähti työntämään minua kelkalla, kohti kilometrin päässä sijaitsevaa kotiamme. Muistan kuinka, puhtaana ja raukeana kökötin kelkassa lämpöisesti puettuna, huopa peppuni alla. Pakkanen napsahteli puissa ja yllämme oli kirkas tähtitaivas. Oli niin hyvä olo, että melkein nukahdin kelkan kyydissä ennen kotiporttia. Kotona sain vielä iltapalaa ja sitten nukkumaan putipuhtaisiin lakanoihin.

      • Taikuritässä

        Kiva muistelo. Erityinen tunnelma.
        Onkohan shampoo ollut D'ovoa, munashampoota?


      • : D - ihanaa! Löylyttely ja pesu samassa tilassa ja vilvoittelu saunakamarissa.
        Niin meilläkin, paitsi "saunakamari" oli aika karu tila, jossa ampiaipesä ylhäällä kesäisin - se siirrettiin pois, mutta aina pykäsivät uuden :) Sauna oli keskellä lehmihakaa, ja siellä oli yksi lehmä mahdollisesti myös vasikka. Lehmä oli aina kärttyinen ja ramppasi heti perääni, kun olin saunalle menossa...kerran puski etupuolensa "saunakamarin" ulko-ovesta sisään, kun en ehtinyt muuta kuin paeta löylypuolelle piiloon oven raosta kurkkimaan tuota puhisevaa rouvaa...

        Talvisin oli toisin ja nautin myös pakkasen paukkeesta tummine tähtitaivaineen. Sitten saunakahvit - minäkin sain - takan loisteessa ja unille.
        Kynttilät ja saunalyhty olivat myös saunassa aina mukana.
        Kerran meillä nykysaunassa katkesivat sähköt ja jouduimme kännyköiden valoa hyödyntämään...Katkos uusiutui taas seuraavalla saunavuorolla ja pistin isännöitsijälle sähköpostia, että otan ensi kerralla kynttilät mukaan ;D


    • Löylynlyömää

      Käyn saunassa yleensä kahdesti viikossa. Kyseessä on peseytymis-, sekä sosiaalinen tapahtuma. Oma vuoro, sekä talon naisten lenkkisauna. Tykkään yksin ollessani heittää yhtäkkiset kovat löylyt, kipristellä siinä hetken ja sitten ulos viileään suihkuun.

      Joskus en jaksa, vaan tuntuu paremmalta vain istuskella alimmalla lauteella ja viskoa siitä vettä kiukaalle. Se on vähän niinkuin hengenahistuksesta kiinni, milloin mitenkin.

      • Sauna onneksi sopii monenlaiseen vaivaan. Aikanaan, kun astmani sai aina minulle flunssan jälkitaudiksi keuhkoputken tulehdusta ym - saunan lempeä vesihöyry helpotti hengittämistäni.
        Eihän se tietysti kaikkiin vakaviin ahtaumatautiin yms auta, mutta onneksi vointisi mukaan saat nauttia saunasta .)


    • tutkitaanjahutkitaan

      Meillä saunominen ei ole kilpailua... Parasta oli mökillä savusauna kaikkine veden kantamisineen. Nyt painetaan nappia ja kylvetään. Aika eri fiilari . Kaupungissa se tuntuu" ei niin kliffalta".

      • Niin. Jossain toisessa kommentissani kerroin , että minulle myös savusauna on ollut parhain kokemus aikuisiällä.


    • Tintti_4v

      Meillä koira on kaikkein innokkain saunoja. Kun laittaa kylpytakin päälle,
      niin koira asettuu alakertaan menevän oven eteen odottamaan.
      Kun ovi avataan, niin koira kipaisee seuraavan oven eteen odottamaan.
      Kun löylyhuoneen ovi avataan, niin koira kipaisee ylimmälle lauteelle.
      Siinä sitten katsoo ja on sitä mieltä, että tämä on juuri hänen paikka.
      Koiraa saa pitkään houkutella pois löylyhuoneesta, kun hengitys muuttuu läähätykseksi.

      • Voi ett ;D mukava koira!
        Meillä aikanaan kissat tykkäsivät maata ylälauteilla, kun sauna oli jo jäähtymässä isommista löylyistä.


      • Eijunalauta

        Hui hirrrveetä sentään. Osaatko sinä elvyttää sen kun / jos se saa sydärin? Houkuttelu voi tarkoittaa myös sitä ettei se enää tajua ...


    • Talvisin saunominen rajoittuu kerrostalon saunavuoroon sähkösaunassa.
      Kesällä saunotaan sitäkin enemmän 3 puulämmitteistä saunaa. Vanha savusaunakin on, vaan ei sitä ole käytetty vuosikausiin.
      Pojantytär ja miehensä lämmittää joka ilta saunan mökillä ollessaan.
      Niillä on 2 cavaljeeria, jotka ovat ensimmäisenä änkeemässä saunaan. Köllöttävät ylälauteella.
      Sitten kun lämpöä alkaa olla paljon ja koirat siirretään ulkopuolella alkaa vinkuna ja saunan oven kynsiminen.

      • Cavaljeeri...anteeksi nyt, mutta tulee muutakin mieleen kuin hauvat ;D Hieno rotu!


      • transpositio kirjoitti:

        Cavaljeeri...anteeksi nyt, mutta tulee muutakin mieleen kuin hauvat ;D Hieno rotu!

        Jaa, että vilkas mielikuvitus.
        Nämä ovat ruskeavalkoisia. Miniällä on musta, mutta se ei saunaan änkeä.


      • Musta kuumenee liikaa? Auringossa kait vain... Miniän hauva on cool!


    • IhanaAsia

      Nautin kyllä. Rentouttaa kyllä fyysisesti ja henkisesti. Varsinkin, kun löylyttelee vähän miedommalla lämmöllä(saunasta riippuen 60-70 astetta) ja heittää rauhallisella tahdilla löylyjä.
      Pidän myöskin rauhasta saunassa. Eli en mistään mekkalasta enkä välttämättä koe tarpeelliseksi olla äänessä saunoessa. Vaan että siellä voi myöskin istua hiljakseen ja vain nauttia löylyn lämmöstä omien ajatuksiensa kanssa.

      • Minun puhetulvani rauhoittuu löylyissä - jatkuu sitten pesuhuoneen puolella, kun ohjeistan isäntää selkäni pesussa ;)))
        Olen saunonut yksin kuukausia (isäntä sairaalassa) - silloin oli tuo mainitsemasi omien ajatusten kanssa olo hyvin tärkeää. Yhtäkään saunavuoroa en jättänyt väliin.


      • IhanaAsia

        Juu. Ja en tarkoittanutkaan, että saunassa on pakko olla hiljaa tai että olisi sopimatonta jutella.
        Mutta se juurikin, että saunassa voi rauhoittua kaikelta ja olla myös hissuksiin omien ajatustensa kanssa.
        Se on todella tärkeää. Ja varsinkin joskus, kun on vaikeaa tai "vain" stressaantunut, niin auttaa paljon, kun siinä löylyjen lämmössä voi ajatella asioitakin ja ehkä siinä samalla saa sitä pahaa oloakin pois.
        Ja kyllä se on tärkeä pitää joitakin asioita/rutiinejakin joka elämäntilanteessa niin hyvin kuin pystyy. Itsellä esimerkiksi tuo viikoittainen saunareissu perjantaisin työviikon päätteeksi on sellainen must. Muut saunakerrat ovat sitten bonusta, mutta tuo perjantainen jos jää väliin, niin olo on jotenkin vaillinainen.
        Toivottavasti isäntä tervehtyy ja kotiutuu mahdollisimman pian:)


      • Viitaten ensimmäiseen lauseeseesi - en sitä tarkoittanutkaan. Olen vain herkkä puheripulille, kun isäntä on yleensä uppoutunut suunnittelu ym työhönsä, ja saunassa ei ole läppäri sylissä ;D


    • saunatonmies

      En todellakaan :( Viimeksi vuonna 1978 armeijassa.Alikessu pakotti olemaan saunassa.Heitti vaan löylyä, itse ollessa poissa lauteilta.Se oli sitä simputusta silloin.Ei taitais enää onnistua tuollainen simputus.Siitä jäi sellainen kammo saunaan,ettei enää tee mieli mennä.

      • Mitähän olisi tapahtunut, jos jonkun alokkaan terveys olisi romahtanut löylyn kuumuudessa?
        Vahinko, että pilasi sinun loppuelämän saunahetkesi .(((


    • Kolpakko_Kalle

      Kävin just sähkösaunassa, jonka kiukaan merkki on Trendi ja teho on 6 kW. :)

    • HyvänSaunanMerkit

      Missä on Helsingin paras sauna?
      Millainen se on?
      Mikä on parasta?

      Entä Suomen paras?
      Mikä tekee sinun mielestäsi saunan hyväksi?

    • vihtala

      Pidän.
      Saunassa on puukiuas.
      Leivänpaahdin saunaa en arvosta juurikaan.

    • Pastu

      Oon sauna friikki. Kotisauna ja mökkisauna on ne parhaimmat. Puilla lämpiää joka ilta riippuen kummassa osotteessa tullee oltua. Paikka missä on hoidettu parisuhdetta, ystävyyttä ja nautittu yhteisistä hetkistä sen hetkisellä kokoonpanolla. SIISTII!!!
      Paikka missä kaikki kokemukset on saanu aikaseksi vain aitoja ja onnellisia kokemuksia.

      • Ei ihme, että sauna on sinulle tärkeä ;)


    • Saunomatontonttu

      Olen saunonut viimeisen 5 vuoden aikana tasan kaksi kertaa. Ei kiinnosta! Saunani on varastona.

    • epälijä

      On kiva lukea saunomisesta mielipiteitä olen saunonut koko ikäni 60 luvusta lähtien. Myös komennustöissä on tullut hotellien saunat tutuiksi.Itseläni on sähkö että puukiukaalla varustettu sauna .Tuo puukikaalla varustettu pihasauna on vilkaassa käytössä .Mutta lämmitäjistä on pulaa kun on puut rontannut ja lämmitänyt saunan niin kylpijöitä on jonoksi sitten kun viimeisenä menee saunaan on into vähän laskenut kun kylmät vedet on loppu ja kiuas vajaa lämpöinen. Saa taas vartoilla että on kylpykunnossa .Ymmärän hyvin että nyky ihmiset, ei niin välitä saunoa kun on kunnon suihkut. Sähkö saunat ovat pieniä joten kiukaan säädöllä on suuri merkitys muutoin nekin on kelpo pelejä .Kerrostalon saunat sekä uimahallien saunat ovat suurenpia joten onistuneella kiukaan mitoituksella ne on todella mukavia. Lopuksi viellä saunomiseen tulee varata aikaa jos se on mahdolista.

      • Voi - miksi vasta viimeisenä pääset saunomaan? Liittyykö lämmittäjän rooliin?
        helppohan sitä on valmiiseen mennä...Sinun pitää löytää "tuuraaja"!


    • Per-kel

      Justiin tulin sieltä.- On se vaa mukavaa ku hikeä pukkaa ja kalja maistuu :D

      • Hetki sitten minäkin...ruoka uuniin ja oluen jollekin ainesosalle allergisena - valkkari nappaa ,)


      • Otapunaistaterveysjuomaa

        Varo! Kalja kasvattaa miestissit.


    • Sihahdus

      Kerran kävin ruotsalaisessa saunassa. Se riitti. Kiuas vain laimeasti sihahti kun löylyä yritti heittää.

      • Kumma juttu, kun maailmalla ovat väittäneet joulupukin ohella saunaakin omaksi " keksinnökseen"!
        Fy fan...


      • IhanaAsia

        Joo mut eipä noilla muiden Pohjoismaiden "saunoilla" ole mitään tekemistä saunan kanssa.
        Niissä ei yleensä edes ole muuta kuin vastukset esillä(kiukaat siis) eikä kiviä ollenkaan. Normilämpö ruotsalaisten saunassa on vielä noin 50.60 astetta eikä he heitä edes löylyä. Eli siellä vaan istutaan niin kauan että hiki tulee.
        Turkkilainen sauna taasen on enempi höyryhuone kuin varsinainen sauna. Ihan hyvä kokemus sekin oli kyllä, mutta aika erilainen kuin perinteinen suomisauna.
        Venakot taas osaavat kyllä saunomisen.
        Amerikan alkuperäisväestöllä muuten on omanlaisensa sauna, mikä olisi kiva kokea joskus.
        Sitä ei oikein kait tiedetä varmaksi, mistä sauna on lähtöisin, mutta Suomi ja Venäjän alue on kuulemma ensisijaisena saunan syntyalueena pidetty maailmankolkka. Sitä ei tiedä sitten, onko suomalaisten esi-isät tuoneet saunaperinteen mukanaan tänne sieltä Volgan mutkasta lähtiessään vai miten..


      • Ajatus kunnon ikiaikaisesta venäläisestä saunasta hirvittää, mutta hyvällä tavalla - olisikohan liian rankka kokemus minulle ;D


    • Per-kel

      Ei edes suomenruotsalainen voi elää ilman saunaa.- Du kan ta finlandssvensken ur Finland , men aldrig Finland ur finlandssvensken :)

    • oliviinidiabaasi

      Olipa kiva lueskella saunakokemuksianne - näin saunan jälkeen. Meillä on sauna kahdella kiukaalla: puukiuas ja sähkökiuas samassa tilassa. Nyt mietin, jos tyytyisi yhteen ja vaihtaisi hetivalmis-tyyppiseen. Eli poistaisi sen puukiukaan. Sitä tulee aika harvoin lämmitettyä kun sähkökiukaassakin kivitila on satakunta kiloa ja puukiukaassa kaksi. Mainittakoon vielä sekin, että emme lämmitä kotona saunaa joka päivä, koska joinain päivinä käymme kavereiden kanssa avantosaunassa tai jossain uimahallissa tms. Eihän sitä nyt kahdesti illassa tartte :)

      Mökillä on sitten kokonaan toinen sauna ja se on luonnollisestikin mallia puukiuas ja rantalaituri.

      • kainuunplikka

        Savusaunassa ne parhaat löylyt saa... ja se tuoksu.... harvoin vaan pääsee nauttimaan savusaunan lämmöstä....


      • Hyvätsaunabileet

        Meikäflikka on päässyt tasan yhren kerran savusaunaan ja se kerta riittikin. Muuten oli kyllä ihan pilun hauskaa siinä savuisessa seurassa.


    • Eppu2itse

      Nyt se on todistettu miesten osalta, että 4-6 kertaan viikossa20min 80 asteen löylyssä vähentää sydänlaakin määrää 50%.

      • Puhupukille

        Sitten vain linkkiä kehiin siitä, missä on "todistettu". Ennen en usko ja toivottavasti kukaan muukaan ei ...


      • Puhupukille kirjoitti:

        Sitten vain linkkiä kehiin siitä, missä on "todistettu". Ennen en usko ja toivottavasti kukaan muukaan ei ...

        Laitoin linkin jo kerran, lauseen kera. Poistettiin, en tiedä mitä sääntöjen vastaista siinä oli.
        Yritetään uudelleen. Prosenttiluvun muistin liian alhaisen.
        https://yle.fi/uutiset/3-7825484


      • Tiedätkösinä

        Hmmm ... Menepä esittämään länsimaisen lääketieteen kasvatille, lääkärille, että sydänvikainen ylipainoinen hemmo saunoisi tuolla lailla. Meitsi tietää vastauksen.


      • Tiedätkösinä kirjoitti:

        Hmmm ... Menepä esittämään länsimaisen lääketieteen kasvatille, lääkärille, että sydänvikainen ylipainoinen hemmo saunoisi tuolla lailla. Meitsi tietää vastauksen.

        Riippuu tietysti lääkäristä.
        Tuossa puhuttiin infarktien ehkäisystä. Mutta kohtuullinen saunominen on todettu hyväksi sydämen vajaatoimintaa sairastaville.


      • Minulla vajaatoiminta ja sauna saa oloni aina hyväksi. Laskee verenpainetta ja rentouttaa mieltä plus lihaksia. Lääkäreitä on kovin erilaisia...toiset hokevat "hauki on kala" ja toiset ovat luovempia.


      • transpositio kirjoitti:

        Minulla vajaatoiminta ja sauna saa oloni aina hyväksi. Laskee verenpainetta ja rentouttaa mieltä plus lihaksia. Lääkäreitä on kovin erilaisia...toiset hokevat "hauki on kala" ja toiset ovat luovempia.

        Mulla on verenpainetauti, kyllä sauna tekee mukavaa.
        Puolen tunnin päästä on vuoro.
        Tosin täällä kerrostalossa on sähkösauna ja kellonajat, ei se samaa ole, kun puusaunat kesällä ja rantamökin saunasta pääsee välillä järveen. Kun vielä itse tehdyt puut ja itse lämmittää, tunne on eri.


      • Kerrostalon sähkis meilläkin, mutta ei tarvitse lauteita hinkata - enää ;D Siivoamista toki tarkoitin.


    • Per-kel

      Noh mie ainakin kerran viikossa ja lämpöä 100-110 :)

    • Per-kel

      Tulin sieltä äsken.- Aiemmin kävin "Hamletilta" joulukaljat, jäin pohtimaan maistanko vai ei.- Tulos, ei kummempaa litkua :(

    • Per-kel

      Taas sitä yksinpuhelua, saunoin join kaljaa ja rupes nukuttaan :D

      • Ainakin rentouttava kokemus?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe