Ensi sunnuntain evankeliumi kertoo sokeana syntyneestä miehestä, jolle Jeesus lahjoitti näön ja uskon. Jeesus nousi helatorstaina taivaaseen, mutta hän toimii maailmassa edelleen. Hänen työnsä jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan.
Pyhä Henki on ihmisen pelastumisen kannalta välttämätön. Vähä katekismuksessa Martti Luther toteaa: ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.”
Jokainen ihminen on perisynnin turmelema eikä sen vuoksi kykene omin voimin tai järkensä perusteella uskomaan. Ilman Pyhää Henkeä ihminen elää sielunvihollisen lapsena eikä osaa kaivata Jumalaa ja hänen rauhaansa. Vain Pyhä Henki voi herättää ihmisen omantunnon, synnyttää sydämessä uskon ja varjella Kristuksen omana.
Jumala rakastaa jokaista ihmistä. Pyhän Hengen kautta hän edelleen kutsuu epäuskoon joutunutta takaisin valtakuntaansa. Pyhä Henki auttaa syntejään katuvan ihmisen parannuksen kautta Jumalan valtakuntaan ja sen kaikkien aarteiden osallisuuteen. Hän lahjoittaa evankeliumin uskojalle ilon, rauhan ja vapauden. Viimeisenä päivänä hän herättää kaikki kuolleet ja antaa uskossa poisnukkuneille iankaikkisen elämän.
Pyhä Henki on yksi Jumalan kolmesta persoonasta. Jumala ilmaisee itsensä ihmiselle Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Athanasiuksen uskontunnustus avaa kolmiyhteisen Jumalan olemusta: ”Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.”
Kaikkein tärkeintä ihmiselle on elää Pyhän Hengen lahjoittamasta uskosta ja syntien anteeksiantamuksesta. Jumala ei pidä omiaan epävarmuuden vallassa, vaan Pyhä Henki todistaa uskovan sydämessä Jumalan lapseudesta ja tulevasta taivaan perinnöstä (Room. 8:16–17). Elämän koettelemuksissa ja synnin kiusauksissa hän lohduttaa, vahvistaa ja rohkaisee luottamaan Jumalaan, hänen sanaansa ja anteeksiantamuksen voimaan.
Pyhä Henki vie perille
6
72
Vastaukset
- Toimitukseesta
Kopioitko taas Päviämiehestä tai jostakin muusta.
Onko mitään omakohtaista mielipidettä...mistään ?- älä_vaadi_liikoja
Ei vl-äly riitä itsenäiseen tekstin tuottamiseen.
- Mikä.on.motiivisi
Miksi sinä kiero Oulun vanhoillislestadiolainen käytät tuollaista nimimerkkiä?
Tässä linkissä tuo Pyhä Henki vaikuttaa ja kuulijat saa voiman elää pyhää elämää. https://www.youtube.com/watch?v=oge2OJS0yjo
Mark 8; Betsaidassa.
22 He tulivat Betsaidaan. Siellä Jeesuksen luo tuotiin sokea mies ja häntä pyydettiin koskettamaan tätä.
23 Jeesus otti sokeaa kädestä ja vei hänet kylän ulkopuolelle. Sitten hän sylkäisi miehen silmiin, pani kätensä hänen päälleen ja kysyi: "Näetkö mitään?"
24 Mies avasi silmänsä ja sanoi: "Minä näen ihmisiä -- näen ikään kuin puita, mutta ne kävelevät."
25 Jeesus pani uudestaan kätensä miehen silmille, ja nyt tämä näki tarkasti. Hän oli täysin parantunut ja näki selvästi kaiken.
26 Jeesus lähetti hänet kotiin ja sanoi: "Älä edes poikkea kylään."
Missä siinä ilmenee, että Jeesus antoi Hänelle uskon? Mutta paransi Hän kyllä, kuten tänä päivänäkin syvästi kristilliset ihmiset tekevät omalla armolahjallaan.
Olisi hyvä laittaa Raamatun tuki mukaan. Ei ilmeisesti löytynyt.
Jeesuksen työ jatkuu seurakunnassa, jossa on Pyhä Henki. Kerhossa sitä ei ole, Hän on vain puhujien jalkamatto. Hehän toitottavat itse olevansa yhdysmiehiä ihmisen ja Jumalan välillä.
>>Pyhä Henki on ihmisen pelastumisen kannalta välttämätön. ** Jos näytät paikan Raamatusta, se yllättää, mutta Lutherin kirjoitukset on vain juopon ihmisen kirjoituksia.
Miksi et voi uskoa Jeesukseen järjelläsi? Hänhän jopa historiallinen henkilö?
Jumala vetää ihmistä Jeesuksen puoleen,
Joh. 6:44
Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
Mutta Henki KIRKASTAA Hänet Messiaaksi.
Miten sitten, kun Henki ei ole, mikä sitten eteen?
Henki ei ole koskaan, kuten Jeesuksen puhunut oikeasta uskosta, vaan uskosta ja luottamuksesta Häneen.
Joh. 14:11
Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
Panetko paikan, jossa on perisynti, taidat olla Kerhon asialla.
Henki ei kirkasta Jumalaa, vaan Jeesusta, jonka kautta on vasta tie Jumalan luokse.
Vähän on järkeä, kun ei se ole apuna uskossa Jeesukseen. Joh 11 jonka laitoin, pyydetään uskomaan tekojen tähden, järjellä jollei usko riitä.
Usko ilman tekoja on aina teeskentelyä.
Kautta ja kautta. Jumala ei tarvitse mitään rakkautensa välille ihmistä kohtaan, jos sitä on yleensä. Jumala on kiivas sekä vanhurskas.
Mainitseeko missä Vanhassa Testamentissa käsite ”Jumala rakastaa”, saattaa olla vaikea löytää.
Evankeliumi on kertomus Jeesuksesta, Hän sai Isältä kaiken vallan, joten se asia on järjestyksessä.
Olet erikoinen ”uskova”, luotat enemmän Lutheriin, sekä muihin ihmisiin, kuten Athanasiukseen, mutta ei yhtään Raamattuun, et käytä sitä oppikirjanasi. Yksi ainoa lipsahdus kylläkin.
Se on Room 8
16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.
Jossa ei puhuta synneistä mitään????
Parempi kun et kopioi, ei tule enempää virheitä.
Kes.- Eikiitosmoistasoopaa
Pitäisikö alkaa mieluummin palvomaan silmäkirurgia joka on tuonut näön aika monelle.
Mietipä kaikkia sairaita, nälkäisiä ja kärsiviä, joille Jeesus on osittanut vain kaikenkattavaa välinpitämättömyyttä. Ja sitäkö narsistia velä pitäisi palvoa ja kiittää.
Syntitaakasta pääsee eroon hylkäämällä koko sairan ja syyllistävän käsitteen. Vapahtaja olet sinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1121752Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551257Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1431207- 48930
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html117884Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä73849- 52814
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36797Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62762- 56761