Fordin 5 vuoden takuu on vain mainoskikka

Viimeinen_Ford

3,5 vuotiaasta Fordista, jossa 5 vuoden takuu ja kaikki huollot tehty samassa merkkiliikkeessä, kului yksi jarrupala loppuun ennen huoltoa ja samalla meni myös levy pilalle. Ei ole takuuasia, eikä huollon vastuu, vaan normaalia kulumista. Kulumisen syyksi paljastui kiinni ruostunut levyn toinen jarrupala, joka ei ollut kulunut juuri lainkaan. Huollossa ei ole tarkastettu jarruja lainkaan. Toisessa pyörässä myös toinen pala oli ruostunut kiinni, mutta ei niin lujasti kuin kuluneessa jarrussa. mutta siinä jarrupalan pinta irtosi, koska pinnan ja raudan väli oli kovasti ruostunut.
Mielestäni takuunalaiseen autoon, joka on huollettu merkkiliikkeessä ei saa tulla tällaisia vikoja, jarrut olisi pitänyt tarkastaa edellisessä huollossa.

78

10466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TakuuehdotTutuksi

      Sinulle on varmaankin ehdotettu huollon lisätyönä jarruhuoltoa? Jarrut kuuluu kuuluviin osiin ja vain poikkeustapauksessa kuuluu takuun piiriin. Ai kun olisi merkintä jarrujen herkistelyhuollosta, niin sitten menisi huoltajuuden.

      • Anonyymi

        Mitkään määräaikaishuollon ulkopuoliset lisätyöt ei voi olla ehto takuun voimassaololle. Jos Ford tarvitsee tälläisia jarruhuoltoja ne ovat huolto-ohjelömassa


    • Viimeinen_Ford

      Jarruhuoltoa ei ole esitetty, jos olisi, olisin sen myös ottanut. Kolmessa palassa oli n. 5 mm pintaa ja yhdessä ei yhtään.
      Fordin vastaus asiaan oli: Fordissasi ei ole jarrupalojen kulumisen tunnistinta.
      Kuluvat osat eivät kuulu takuun piiriin.
      Siellä ei näköjään tunneta edes omia merkkejä, tuskin sinne jarrupaloille huvikseen sähköjohtoja vedellään, jos toisessa päässä ei ole merkkivaloa tai vastaavaa.
      Mielestäni auton jarrut olivat rikki, koska palat olivat ruostuneet kiinni ja siksi kuluivat epätasaisesti.

      • ihmePorukkaa

        Käsi raamatulle, olisitko maksanut lisämaksua ylimääräisestä jarruhuollosta ja onko ihan varma ettei sitä sinulle tarjottu?
        Noita jarrujen jumittamisia on paljon eri merkeillä varsinkin niillä jotka ajavat suolapaskassa paljon. Ei sen takia kannata merkkiä vaihtaa, voit astua ns. paskaan. Tuolla perusteella saat vaihdella automerkkiä aika tiuhaan.


    • Fiktirjfjjfjfjfjfjf

      Kuluttajasuojan kanta voisi erota Fordin väitteistä. Kyllähän tuo minusta Fordin vastuulle kuuluu, kun nimenomaan ei ole kyse normaalista kulumisesta, vaan viasta johtuvasta kulumisesta ja vielä huolloissakin käytetty.

      Miten se levykin samantien meni? Yleensähän sieltä tulee jotain varoitusääntä, jolloin kipinkapin vaihtamalla vielä levy pelastuu.

      Ei kai ollut Rinta-juopon myymä Ford?

      • pikkuJuttujaTuollaiset

        Älä nyt viitsi aikuinen ihminen. Kuluva osa mikä kuluva.


      • Fkffkfkfkfkfkfk
        pikkuJuttujaTuollaiset kirjoitti:

        Älä nyt viitsi aikuinen ihminen. Kuluva osa mikä kuluva.

        Jarrujen virheellinen toiminta ei kuulu normaalin kulumisen pariin.

        Kilometrejä ei mainittu, mutta mahdollisesti 3,5 - vuotiaalla on ajettu vasta niin vähän, ettei levyjen kuulu olla lopussa. Tästä on KSL:n lausuntoja, olisiko oikeuden päätöksiäkin. Ei ”kuluva osa” ole mikään perustelu sille, että osat saavat ihan miten vaan sipata.


      • Viimeinen_Ford
        pikkuJuttujaTuollaiset kirjoitti:

        Älä nyt viitsi aikuinen ihminen. Kuluva osa mikä kuluva.

        Jarrupalat ja levyt ovat kuluvia osia, mutta nyt ei ole kyse kulumisesta, vaan särkymisestä takuunalaisessa autossa, jossa kaikki huollot tehty Ford huollossa. Jos jarrupala kuluu loppuun, kun vastakkainen pala ruostuu kiinni, niin ei tämä ole normaalia kulumista.


      • Viimeinen_Ford
        Fkffkfkfkfkfkfk kirjoitti:

        Jarrujen virheellinen toiminta ei kuulu normaalin kulumisen pariin.

        Kilometrejä ei mainittu, mutta mahdollisesti 3,5 - vuotiaalla on ajettu vasta niin vähän, ettei levyjen kuulu olla lopussa. Tästä on KSL:n lausuntoja, olisiko oikeuden päätöksiäkin. Ei ”kuluva osa” ole mikään perustelu sille, että osat saavat ihan miten vaan sipata.

        Autolla on ajettu 78000 km


      • Viimeinen_Ford

        Levyyn kului noin 1 cm leveä ura, olisikohan jarrupalasta lähtenyt palanen ja mennyt väliin, ura on kuin sorvin jäljiltä, ei kiiltävä kuten normaalisti jarrulevyssä olevat urat. Toiseta puolelta tipahti koko kitkapinta jarrupalasta sitä irroitettaessa, ehkä tästäkin kuluneesta palasta lähti osa, joka meni väliin.
        Jarrupalat jumittavat kyllä vanhoissa autoissa, mutta 3,5 vuotta vanhassa sitä ei saa tapahtua. Minullakin oli Primera, jossa tätä esiintyi, mutta vasta 15 vuoden jälkeen.


      • jarrutOnHankalaAsia
        Viimeinen_Ford kirjoitti:

        Levyyn kului noin 1 cm leveä ura, olisikohan jarrupalasta lähtenyt palanen ja mennyt väliin, ura on kuin sorvin jäljiltä, ei kiiltävä kuten normaalisti jarrulevyssä olevat urat. Toiseta puolelta tipahti koko kitkapinta jarrupalasta sitä irroitettaessa, ehkä tästäkin kuluneesta palasta lähti osa, joka meni väliin.
        Jarrupalat jumittavat kyllä vanhoissa autoissa, mutta 3,5 vuotta vanhassa sitä ei saa tapahtua. Minullakin oli Primera, jossa tätä esiintyi, mutta vasta 15 vuoden jälkeen.

        Vai olisikos kivi päässyt väliin?
        Nuo jarruasiat kuitenkin jo 79 tkm ajetulla autolla ei helpolla mene takuuseen missään. Ei tarvita kuin tarvikevanteet auton alla, niin ei mene takuuseen.
        Itse sain osat takuuseen kolme vuotiaan auton etujarrupalat ja levyt kun kyseessä oli kahden vuoden takuu, alkuperäinen omistaja huoltohistorialla ja kilsoja oli 79tkm. Työ piti itse maksaa.


      • TerokoSeTaasKampanjoi
        Viimeinen_Ford kirjoitti:

        Levyyn kului noin 1 cm leveä ura, olisikohan jarrupalasta lähtenyt palanen ja mennyt väliin, ura on kuin sorvin jäljiltä, ei kiiltävä kuten normaalisti jarrulevyssä olevat urat. Toiseta puolelta tipahti koko kitkapinta jarrupalasta sitä irroitettaessa, ehkä tästäkin kuluneesta palasta lähti osa, joka meni väliin.
        Jarrupalat jumittavat kyllä vanhoissa autoissa, mutta 3,5 vuotta vanhassa sitä ei saa tapahtua. Minullakin oli Primera, jossa tätä esiintyi, mutta vasta 15 vuoden jälkeen.

        Noniin, kannattaa lopettaa provoilu jos ei tunne auton tekniikkaa.


    • F35

      Kertokaa mikä on se automerkki mistä ei kulu jarrupalat ja levy ja kuuluuko ne takuun piikkiin.

      • johanpomppas

        Voin sanoa 4uutta toyotaa omistaneena ja ajanut jokaisella niistä 100tkm ja YHTEENKÄÄN EI ole jarrupaloja vaihdettu, kovin on huonoa materiaalia näköjään fordissa, vielä lisää että jarruja mielestäni käytän aikas ahkeraan


      • Anonyymi

        En tiedä mutta Fordi on varmastikkin niitä harvoja merkkejä joista jarrupalat hajoaa.


    • Viimeinen_Ford

      Ei 3,5 vuottavanhan auton jarrupalat saa ruostua kiinni niin, että toinen jarrupala kuluu loppuun 10 kk huollon jälkeen. Tässä on kyse joko huollon töpäyksestä tai virheellisestä huolto-ohjelmasta.

      Tässä toinen syy välttää Fordia, sain tämän vastauksen maahantuojalta.

      Valitettavasti meillä maahantuonnissa ei ole teknistä- tai korjausneuvontaa lainkaan, emmekä ikävä kyllä voi viestien perusteella, autoja näkemättä/tutkimatta ottaa kantaa niissä mahdollisesti ilmeneviin häiriöihin.

    • Viimeinen_Ford

      Viimeinkin sain Rinta-Joupilta vastauksen jarruihin. Vika on siinä, että jarrut ovat päässeet kuumenemaan ja siksi pinta irtosi. (Oikea puoli)
      Kesärenkaiden vaihtajan olisi pitänyt havaita vasemman puolen toisen palan kuluminen ja vaihtaa silloin jarrupalat. Huoltoon ei kuulu palojen herkistys.
      Huollossa on kuulemma mitattu jarrupalojen paksuus ja se on silloin ollut riittävä. Kyseessä varmaankin sama mittaaja, joka toisessa firmassa löyti kaljusta vararenkaasta 8 mm kulutuspintaa.

    • Äänestäjaloilla

      Tuossa näkee sen mikä on fordin tavoite kaikessa, busines!
      Minulla on kohta 4v vanha auto kilometrejä 135000, ei ole vielä tarvinnut jarruremonttia minkäänlaista.

      Fordin takuu kulkee ihan omia latujaan. Korvaavat sen mihinkä jenkkien takuukseskuksesta saavat luvan.

      ON TÄYSIN SELVÄÄ JOS AUTOLLA AJETAAN, KAIKKIA VIKOJA VOIDAAN MÄÄRITELLÄ NORMAALIKSI KULUMISEKSI.
      Ikuisia osiahan ei ole olemassakaan, eikä lainsäädäntöä siitä mitä tarkoitetaan normaalilla kulumisella.

      Olen jo pitkään sanonut että tämä Fordin suorittama "jälkimarkkinointi" tulee tiensä päähän ennen pitkää. Sen jälkeen ford ei ole enää merkittävä jenkkiläinen autonvalmistaja.

    • F35

      Höpö,höpö kuinkas siitä ww:stä sanottiin kun jäivät kiinni päästöhuijauksesta että nyt loppuu volsun myynti kuis kävi.foordi on ja pysyy seuraavatkin 100 vuotta vaikka jollain jarrut nikotteloo.

    • Takuuko

      Sain ite takuukysymykseen myös suht tylyn vastauksen. " IKÄVÄ ETTÄ TEILLÄ ON OLLUT ONGELMIA AUTONNE KANSSA" ja korjaus jäi suorittamatta.

      • hekotusta

        Ford on ihan kakki vehe!


    • Pientä_tukea

      Eräässä automerkikssä takajarrut jumittuivat 3,5 vuotta vanhassa autossa, jossa ei ollut takuuta jäljellä. Jarrut kuumenivat, kun menin kysymään naisystäväni puolesta asiaa.
      Sain käskyn mennä syömään tai kahville talossa olevaan ruokaravintolaan.
      Sain 40 minuutin kuluttua tekstiviestin, jossa kerrottiin auton olevan kunnossa. Kaikki takana oli heidän sanomana vaihdettu uusiksi. Sain hyvää matkaa toivotuksen pikahuollolta, ilman mitään allekirjoitusta tai muuta.
      Mikähän tuo automerkki mahtoikaan olla.

      Ford mies on aivan oikeassa, surkeasta kohtelustaan.

    • Päätäoikein

      Harkitessani uuden auton ostoa luin Fordista täällä suomi24 sivulla. Järkevummät viestit oli ford kriittisiä..en halunnut uskoa niihin koska, aina välissä oli täysin epäasiallisia viestejä..ajattelin kategorisesti ettei mihinkään viesteihin voisi luottaa. Ostin Uuden Fordin, päätös osoittautui isoimmaksi pettymykseksi jonka olen missään kaupassa kokenut.

    • FixedOrRepairDaily

      Halvassa huollossa saa vain halvat työt, elämä on valintoja.

    • Päätäoikein

      Ford merkkiliikeessä,"korjattu" ei huollettu.
      Tämäkin on yksi mielenkiintoine asia, käytetään käyttää aina termiä huolto, vaikka autoss olisi minkälasta korjaamotarvetta.

    • Termistöjenkeistä

      Määräaikaishuollot ovat huoltoja muut korjauksia, näin meillä suomessa kieli kääntyy. No, busines on busines ja korjauksia ei tarvitse tehdä jos ei taho.

    • jääköönnytkertomatta

      Joskus kauan sitten sain tapella Fordin takuuasioiden kanssa ihan riittävästi. Kuvittelin että ne ajat on jo ohi.
      Kuitenkin tuo jarrujen jumiutuminen voi johtua myös siitä että jarruja ei ole käytetty kuten jarruja pitäisi käyttää. Eli kunnon jarrutuksia välillä, niin ei osat ruostu kiinni.
      Yhtä todennäköistä on se että kun on trendinä saada näyttämään huoltokulut pieniltä ja huoltovälit pitkiltä, ei normaalissa huollossa tehdä juuri mitään. Monella merkillä on juuri jarrujen avaus ja herkistely jätetty pois huolto-ohjelmasta. Sen sijaan juuri tämän tapauksen tyyppiset korjaukset maksatetaan asiakkaalla.
      On paljon muitakin esimerkkejä "halvoista" huoltokuluista. Esim tietyn automerkin pitkät öljynvaihtovälit ja suuri öljyn kulutus. Silloin tosiasiassa öljy vaihtuu koko ajan, ja 30 tkm matkalla on jo saattanut vaihtua pariinkin kertaan. Mutta näyttääpä halvalta kun ostopäätöstä tehdään.
      Omaan autooni teetin merkkiliikkeessä viime syksynä 30 tkm huollon. Hinta oli aika reipas, mutta siihen kuului myös jarruhuolto. Saattaa siihen mennyt raha tulla korkojen kanssa takaisin seuraavien kymppitonnien aikana.
      Onnea vaan Ford-autoilijalle!

    • Vuosikymmen

      Joo se on hämmästyttävää mitenkä ford pysyy vuodesta toiseen yhtä vikaherkkänä. Jopa 70 luvun escortit on tunnistettavissa vielä.nykyisistä fordeista vikaherkyydestä ja hyvistä ajoominaisuuksista.

    • Nipponkippon

      Mitä tuo 5 vuoden takuu on sitten korvannut?
      Kai sentään jotakin?

    • Ilmoista

      Kyllähän maahantuojaa aina velvoittava tuo takuu on ,mutta tyydyttääkö se jos korjausprosessiin kuluu pitkä aika.

    • Jmr81

      Tänään sai todeta Fordin takuun toimimattomuuden. Ensimmäinen katsastus auto vajaa kolme vuotta vanha ajettu 48 tkm ja toinen takaiskunvaimennin loppu. Toinen täydessä lyönnissä kuulemma normaalia kulumista..

      • Granada1980

      • Anonyymi

    • Fordillailmanongelmia

      Kyllä uuden auton saa rikki siinä missä käytetynkin. Jumittavat jarrut kertoo useimmiten enemmän käyttäjän laiminlyönnistä kuin heikosta laadusta. Jarruja pitää käyttää ja myös herkistellä aika ajoin. Käytöstä riippuen herkistely voi olla tarpeen vuoden-parin välein.

      Iskarit saa myös helposti rikki lastaamalla autoon liikaa painoa ja sitten rysäyttää täydellä vauhdilla hidastetöyssyyn.

    • Protector

      Eikös se Fordin 5 vuoden 'takuu' ole oikeasti 2 vuotta lakisääteistä 3 vuotta Protectia joka korvaa mitä korvaa... vai olenko ymmärtänyt väärin?

      • Jarzan

        Ainakin Fordin verkkosivujen mukaan "Kaikkien uusien Fordien takuu on 1.9.2016 alkaen 5 vuotta / 100 000 km. "

        Eli ihan "aitoa" takuuta koko aika.


    • Captivated

      Merkkiliikkeessä huolletussa autossa pitää jarrut toimia. Vielä siten, että autolla voi ajaa huollosta huoltoon, eikä esim. jarrupaloja tarvitse käydä siinä välissä vaihdattamassa. Mitä virkaa on sellaisessa huollossa, jonka jälkeen ei edes auton jarrut toimi. Aivan sama, onko kysymys kuluvista osista, tai ikuisista. Auton jarrut pitää toimia, jos se on asianmukaisesti huollettu. Lisäksi auton pitää myös läpäistä katsastus huomautuksista. Näin se pojat asian on..

    • Anonyymi

      Pari vuotta vanha Ford jätti välille. Syy viallinen sytytystulppa.
      Takuu ei kata. Kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä.
      Tulppien vaihto olisi ajankohtainen vasta seuraavassa huollossa.
      Liekö vika tulpassa....aika näyttää

    • Anonyymi

      Ensin huollettiin loimaalla, mikään ei toiminu ja soitettiin vaan poskea kun auto oli maksettu.. nyt raision laakkosella huollettu ja homma toimii. Seuraavan transitin ostan raisiosta.. Niin ja loimaan "merkkiliikkeessä" ei osattu vaihtaa jakoremmiä..

    • Anonyymi

      Ford takuu lupaa mut kaikki kuuluu normaliin kulumiseen.
      Mulla Akku loppui ei takuun piikiin vaikka auto 2,5v vanha ja vaivasta valitettu jo yli
      vuosi sitten. Nyt mulla kaksi auto ensimmäinen ja viimeinen Ford

      • Anonyymi

        Älä valehtele.
        Vai oletko huollattanut autosi pärnäsellä, silloin ovat nihkeämpiä.
        Oikeasti tuo menee varmasti takuuseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele.
        Vai oletko huollattanut autosi pärnäsellä, silloin ovat nihkeämpiä.
        Oikeasti tuo menee varmasti takuuseen.

        Fordin merkkihuollossa on ainoa asia mitä osataan takuuasioissa vetkulointi ja toistuva valohoito. Edes parkkivalon polttimoa eivät näemmä osaa vaihtaa.


    • Anonyymi

      Fordin jarrut näyttää olevan vakio vika. Minulla myöskin vajaa nejä vuotta vanha 60tkm ajettu ford ja takaa palat loppu ja levyt vaihtoon 8kk huollon jälkeen. Ei noita Fordeja ole tehty Suomen oloihin. Ford on iso merkki ja Suomi pieni markkina. Eikä jarrut ole Fordin ainut ongelma. Vähän harmittaa, että menin sortumaan Fordiin.

      • Anonyymi

        Tuo vuodatus johtuu jostakin muusta asiasta, joka ei ole mennyt aivan kirjoittajan mielen mukaan.


    • Anonyymi

      Mulla oli ensin 2011 mallin farkku focus jolla ajoin 99.000 kilometriin ja sit vaihdoin uuteen 2017 automaattifarkkuun, jolla ajoin 49.000 km ja vaihdoin kesällä farkku meseen.

      Ei ollu tollasia vikoja kummassakaan focuksessa. Katselin just huoltomuistiinpanoja. Kummassakaan ei ollut huoltojen lisäksi yhtä ainoata korjausta, ei mitään. Ei ruostunut jarrut, eikä muutenkaan. Joten yleistää ei ihan voi noita yllä kerrottuja, joskaan näillä kahdella omalla kokemuksella ei tietenkään voi yleistää, ettei vikojakin olisi.
      Tuo vanhempi kävi toimestani katsastuksessa ennen vaihtoa ja katsastusmies totesi alustaa katsellessaan, ettei tätä kärryä ainakaan ruostuminen vaivaa, no ei vaivannut mikään muukaan.

      Ai syy miksi vaihdoin noin tuoreen vehkeen 49.000 km ajetun pois. No oma hoopous. Tosin en pitänyt 2017 focuksen, eli nykyistä edeltäneen korimallin automaatin ja litraisen 125 heppaisen koneen yhteistyöstä, vaikka kaikki sinällään pelasikin hyvin. Pienillä nopeuksilla D asennolla laatikko tarjosi viidenkympin- seitsemänkympin nopeuksilla vitosta ja kutosta liian herkästi ja kone jyrisi. Se ärsytti. Isommilla nopeuksilla ei mitään ongelmaa.
      Toki S asennolla nelonenkin pysyi päällä pidempään. Uusi malli ja 8 vaihteinen loota kokeilemanani pelasi kyllä mukavammin.

      • Anonyymi

        Mielipiteitä on yhtä paljon kuin autojakin. Minulla huonoimmat kokemukset on Fordista ja Fiatista. Kumpikaan noista ei vain toimi Suomen vaativissa olosuhteissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteitä on yhtä paljon kuin autojakin. Minulla huonoimmat kokemukset on Fordista ja Fiatista. Kumpikaan noista ei vain toimi Suomen vaativissa olosuhteissa

        Viittaan yläpuoliseen tekstiin. Hyvinhän nuokin ovat pelanneet suomen vaativissa oloissa.


    • Anonyymi

      Valmistajat vetoaa aina ensimmäiseksi kuluviin osiin tai käyttövirheeseen, varsinkin Ford, jolle pohjoiset alueet on liian pieni markkina.. Kuka nyt noista jaksaa lähteä tappelemaan. Vaihda merkkiä

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä. Fordin merkkihuollossa on selittelyn makua. Asia korjaantuu merkkiä vaihtamalla.


    • Anonyymi

      Jarruhuolto kannattaa tehdä kerran vuodessa. Omassa Nissanissa jolla on ajettu yli 200 000 on vielä alkuperäiset jarrulevyt.

    • Anonyymi

      Fordilla on aina ollut ihan oma käsitys takuu sanan merkityksestä. Onko kukaan saanut Fordissa jonkin asian takuuseen, vai onko vika aina ollut käyttäjässä tai normaali kuluma?

    • Anonyymi

      Vuoden vanhassa Fordissa yhden pyörän venttiili vuoti alumiinivanteen ja venttiilin välistä, kun venttiiliä vähän taivutti. Pikahuollon asentaja totesi ”Ford ei hyväksy venttiilejä takuuseen”. No, normaalia kulumuista kait tuokin Fordilla.

    • Anonyymi

      Mulla oli aikoinaan Granada ja sitten Mondeo ja sitten pojallani Focus, Focuksessa oli ovissa ruosteongelmia ja piti mennä takuuseen, tuttavallani oli huolto ja hän kertoi, että takuu ei koskisi kaikkia ovia (fordin määräys) Ovet aokoivat ruostumaan ja yksi ovi meni takuuseen, sitten alkoi tulla ruostetta 2 muuta ovea ja Ford ilmoitti, etteivät mene takuuseen kun takuukorjaus oli jo tehty. OK: Minulla oli yrityksessämmekin autoja, vaihdoin kaikki pois ja nyt ei enää tule sukuumme eikä yrityksiin yhtään noita ruoste ongelmaisia.

      • Anonyymi

        Niin aikoinaan. Elikäs tuokin focuksen oviongelma oli n. 20 vuotta sitten. Paljon oli erilaisia ongelmia eri merkeillä tuohonkin aikaan ja sen jälkeen, vähän jomaisella vuorollan. Maaleja muuteltiin vesiliukoisiksi, ekat metallihohtomaalit olivat susia ja tuli ruostetta ja sekundaa. Ihan sama kun vaikkapa sokotan laadusta puhutaan täällä nyt muistaen aikaa kolmen-neljänkymmenen vuoden takaa.

        Nykypäivänä nämä pirssit ovat kyllä vähän laadukkaampia. Toki joka merkiltä löytyy aina joku ongelmayksilö. Ei sitä voi sitten yleistää. Pääasiassa täällä itketään loppuunajettujen koslien murheista ihan kuin auto olisi uusi. Usko sitten näitä kirjoituksia. 99 % pelkkää peetä.


    • Anonyymi

      Takuu-sana on hyvin vahva oli kysymys sitten autosta tai kahvinkeittimestä.
      Käyttöohjeet tai omistajan käsikirja sekä takuuehtoihin tulisi tutustua huolella ja noudattaa niitä.

      Esimerkiksi jarruissa ja yleensä kuluvissa osissa on oma takuurajansa. Onhan se nyt täysin selvä asia, että jarrut kuluu olosuhteiden mukaisesti. Jos autoa käytetään etupäässä kaupunkiajossa, niin sen Erkkikin ymmärtää, että palat kuluvat nopeammin. Siinä ei ole takuuasian kanssa mitään tekemistä.
      Mutta jos jarrupalan pinta irtoaa ilman mitään muuta ulkoista syytä, on se takuualainen vika.
      Palan jumittuminen tilaansa on taas huoltotoimenpide.
      Jos huoltotoimenpiteisiin kuuluu jarrujen herkistys , on palan jumittuminen huoltofirman vika eli voit sieltä vaatia korvausta.
      Jos jarrujen herkistys on esitetty lisätyönä tehtäväksi, eikä asiakas ole antanut lupaa siihen, on vika asiakkaan.

      Kytkin on myös kuluva osa. Jos levy on kulunut eikä muuta vikaa ko. kohteessa ole, ei kulunut levy ole takuuseen kuuluva osa. Mutta jos kytkimestä löytyy öljyvuoto tai asetelma on vioittunut, on tilanne aivan toinen.

      Korille on annettu 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu, mutta siinäkin on omat ehtonsa. Koritarkastus on tehtävä takuukirjassa olevien ehtojen puitteissa. Kiveniskemät taas ovat ulkopuolisen aiheuttamia eli ei takuuasia.
      On muistettava ettei maalipinta kuulu koritakuuehtoihin, vaan sillä on sama takuu kuin yleensä autolla on.

      Jos sama vika toistuu takuuaikana, ei se tarkoita sitä, että takuu raukeaa siltä osin. Jotkut korjaamot omavaltaisesti voivat esittää toisenlaisia ehtoja. Voi olla niin, että aikaisempi korjaus ei ole tehty takuuohjeiden mukaisesti ja näin sovelletaan omaa valtaa. Ehkä korjaus on jäämässä liikkeen omaan piikkiin?

      Kun esim. 3 vuoden takuu on annettu esim. 15.5.2017 takuu loppuu 14.5.2020 jälkeen.
      Kun tähän autoon olisi vaihdettu jokin osa 10.5.2020 niin takuu loppuu myös tältä vaihdetulta osalta 14.5.2020 jälkeen. Takuu ei siis jatku varaosatakuuna, koska et itse ole maksanut siitä mitään. Mutta jos olet maksanut vaikka pienenkin osan ko. osan vaihdosta, jatkuu takuu varaosatakuuna vaihtotöineen. Maksukuitti toimii takuutodistuksena.

      Edellä oli myös mainittu venttiilin vuodosta ja huomattu vasta 1 vuoden kuluttua. Kysymyksessä on melko varmaan ulkopuolisen aiheuttama. Esimerkiksi sivuluisussa lumipenkkaan tms. Kyllä vuoto olisi pitänyt hoksata jo kuukauden sisällä. Toisaalta ensiasennusrenkaillekin on omat takuuehtonsa. Sekin lukee takuuehdoissa.
      t. RMB54

    • Anonyymi

      Jarrupalat kuluvia osia, mutta yksi kulunut jartupala TAKUUASIA! Tässä se ero!

      • Anonyymi

        On selvitettävä miksi vain yksi pala kuluu. Kun pala on ollut jumissa tilassaan, se toinen jarrupala joutuu tekemään suurimman osan jarrutyöstä, joka sitten kuluu nopeammin.
        Eli ei ole tehtaan vika jos pala jumittuu epäpuhtauden takia.
        Takuuasioissa täytyy AINA selvittää mikä on asiakasvalitus. Myös selvittää vian kuvaus ja mikä on aiheuttanut vian. Epäpuhtaus ei kelpaa. Mutta jos palan sovitus tilaansa on ollut liian tiukkasovitteinen. Se kelpaa kyllä syyksi. Myös kelvollinen vikakoodi on jos itse palassa on jokin mekaaninen virhe tai jarrunestevuoto on pilannut palan jarrupinnan.
        Ensisijaisesti asiakas maksaa korjauksen. Tietenkin myyjäliike voi maksaa osan korjauksesta GW:a mikäli haluaa asiakkaansa pitää tyytyväisenä.

        Jarrujen puhdistus on huoltotoimeenpide. Ota ne 3 palaa talteen ja käytä niitä mahdollisissa vastaavissa korjauksissa. Näin minä ainakin teen 20 vuotta vanhaan autooni, jossa palat eivät ole koskaan kuluneet tasaisesti.
        Kerran vuodessa otan palat pois, puhdistan tilan ja voitelen jarrurasvalla satulan jarrupalatilan. Siitä huolimatta aina on ollut jokin pala jumissa.
        t. RMB54


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvitettävä miksi vain yksi pala kuluu. Kun pala on ollut jumissa tilassaan, se toinen jarrupala joutuu tekemään suurimman osan jarrutyöstä, joka sitten kuluu nopeammin.
        Eli ei ole tehtaan vika jos pala jumittuu epäpuhtauden takia.
        Takuuasioissa täytyy AINA selvittää mikä on asiakasvalitus. Myös selvittää vian kuvaus ja mikä on aiheuttanut vian. Epäpuhtaus ei kelpaa. Mutta jos palan sovitus tilaansa on ollut liian tiukkasovitteinen. Se kelpaa kyllä syyksi. Myös kelvollinen vikakoodi on jos itse palassa on jokin mekaaninen virhe tai jarrunestevuoto on pilannut palan jarrupinnan.
        Ensisijaisesti asiakas maksaa korjauksen. Tietenkin myyjäliike voi maksaa osan korjauksesta GW:a mikäli haluaa asiakkaansa pitää tyytyväisenä.

        Jarrujen puhdistus on huoltotoimeenpide. Ota ne 3 palaa talteen ja käytä niitä mahdollisissa vastaavissa korjauksissa. Näin minä ainakin teen 20 vuotta vanhaan autooni, jossa palat eivät ole koskaan kuluneet tasaisesti.
        Kerran vuodessa otan palat pois, puhdistan tilan ja voitelen jarrurasvalla satulan jarrupalatilan. Siitä huolimatta aina on ollut jokin pala jumissa.
        t. RMB54

        Niin, Fordilla epäouhtaus ei kelpaa palan jumittumisen syyksi, koska Fordit on suuniteltu tomimaan ainoastaan pölyttömissä , kuivuissa ja puhtaissa oloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Fordilla epäouhtaus ei kelpaa palan jumittumisen syyksi, koska Fordit on suuniteltu tomimaan ainoastaan pölyttömissä , kuivuissa ja puhtaissa oloissa.

        Ahaa. Nyt mulle selvisi miksi Ford kuski usein jättää kuraisella kelillä 100m välin edellä ajavaan. Ford menee rikki, jos ajaa lähempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa. Nyt mulle selvisi miksi Ford kuski usein jättää kuraisella kelillä 100m välin edellä ajavaan. Ford menee rikki, jos ajaa lähempänä.

        Heh heh kyllä oot näppärä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa. Nyt mulle selvisi miksi Ford kuski usein jättää kuraisella kelillä 100m välin edellä ajavaan. Ford menee rikki, jos ajaa lähempänä.

        Ihan fiksua on jättää millä tahansa autolla vähän väliä edelliseen autoon. Sen nopeammin et ole kuitenkaan perillä.


    • Anonyymi

      Uudehkosta Fordista lakkasi toinen tuulilasinpyyhin toimimasta. Oli mutteri auennut pyyhkijänvarresta. Korjasin itse, ei varmaankaan olisi mennyt takuuseen, voihan olla, että kateellinen naapuri kävi löysäämässä mutterin.

      • Anonyymi

        Tuo menee takuuseen, kun muistaa huollon yhteydessä tilata lisätyönä tehtävän pyyhkijänvarsien muttereiden kireyden tarkistuksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo menee takuuseen, kun muistaa huollon yhteydessä tilata lisätyönä tehtävän pyyhkijänvarsien muttereiden kireyden tarkistuksen

        Mielestäni tuo vika olisi pitänyt huomata jo silloin, kun haki auton liikkeestä.


    • Anonyymi

      Tuosta pyyhkijän varren juurimutterin löystymisestä.
      Kun pyyhkijän kumi jäätyy lasiin kiinni, seurauksena on että jokin pettää.
      Yleensä pyyhkijän kumi vioittuu ja joissakin tapauksessa akselin boori antaa periksi. Hyvin harvoin näin käy, mutta yleensä vika on käyttäjässä.
      Fordin tuulilasissa on lämmitys ja tämä lisää entisestäänkin kumin jäätymistä tuulilasiin.
      Hyvä konsti on kun viitsii ajon jälkeen pakkaskelillä nostaa pyyhkimet ylös.

      Toinen konsti boorin tuhoamiseksi on ettei viitsitä talvella käyttää lumiharjaa kun lumisateen jälkeen liikkeelle lähdetään. Ei pyyhkijöitäkään siihen tehtävään ole keksitty.
      Monella autoilijalla lumisateen jälkeen tuulilasi on puhdas lumesta vain pyyhkijän kumin yltävältä alueelta. Sitten viitsitään vielä vaatia takuuta kun paikat pettävät.
      Tässä boorin pettämisessä on myös yksi paha ominaisuus. Boori kuluu osittain pois. Näin täytyy mutteria kiristää ns. naama irvissä.
      "Löystyminen" on yleensä oma vika.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        Tämä osoittaa, että Fordilla on isoja laatu ongelmia. Fordilla aina keksitään jokin tarina mikä on aiheuttanut vian, vaikka ei tiedetä taustatekijöitä. Näitä satuja keksimällä voi jokaisen vian pudottaa takuun piiristä (tosin virhevastuu laki sanoo toisin). Vikoja on ilmeisesti niin valtavasti, että niitä ei voi yksinkertaisesti takuuna korjata. Jos lika vioittaa jarrut ja pakkanen pyyhkijät, niin sehän osoittaa, että Ford ei pysty tekemään normaalia käyttöä kestäviä autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä osoittaa, että Fordilla on isoja laatu ongelmia. Fordilla aina keksitään jokin tarina mikä on aiheuttanut vian, vaikka ei tiedetä taustatekijöitä. Näitä satuja keksimällä voi jokaisen vian pudottaa takuun piiristä (tosin virhevastuu laki sanoo toisin). Vikoja on ilmeisesti niin valtavasti, että niitä ei voi yksinkertaisesti takuuna korjata. Jos lika vioittaa jarrut ja pakkanen pyyhkijät, niin sehän osoittaa, että Ford ei pysty tekemään normaalia käyttöä kestäviä autoja.

        Mun Datsunissa oli jo 70-luvulla suoja pyyhkijän varren jämähtämisen varelle.
        Ford ei ole ihan vielä päässyt 70-Datsunin tasolle, mutta ehkä jonain päivänä


      • Anonyymi

        Näin tuotesuunnittelun ammattilaisena sanoisin, että oikein suunnitellussa ratkaisuussa ei jumittuminen aiheuta minkään paikan hajoamista, näin tapahtuu vain silloin kun mennään siitä missä aita on matalin. Foordissa nyt varmaankin paikat pettää talvella.


    • Anonyymi

      Mulla ollut 2011 Focus, jolla ajoin 99800 km ja vaihdoin 2017 uuteen automaatti farkkuun, siis myös Focukseen, jolla ajoin 49.000 km ja vaihdoin isompaan dieseliin, mersuun. Kummassakaan focuksessa ei ollut mitään murheita koko aikana. Ei tarvinut korjailla jarrujakaan, eikä edes paloja vaihdella tuona aikana.
      Ainoastaan en tykännytkään 2017 mallin litraisen 125 heppaisen koneen ja automaattilootan yhteistyöstä. Sinällään pelasi hyvin, mutta vitosen ja kutosen välitykset väärät. 50 - 80 nopeuksilla auto kone jyrisi, eli heitteli liian suueta vaihdetta suhteessa kolmepyttyisen vääntöön.

      • Anonyymi

        Tälläi näitte vehkeitten kans jo yli 25.vuot pelanneena. Ni oli merkki mikä hyvänsä. Ni 75% autojejen vioista johtuu ratin ja penkin välistä.


    • Anonyymi

      toyotasta corolla 90000km vein huoltoon.. hain ,niin huolto tuumas vaihdettiin takuuseen levyt ja palat.takaa . jumitusta..palat kiinni
      ,että näin tojolla

    • Anonyymi

      Pitkään kesti fordin jarruiksi...yleensä on jumissa jo ostohetkellä...

    • Anonyymi

      Laita merkkiliikkeen nimi netiin, niin me osaamme välttää sitä vilpillistä "merkkiliikettä".

    • Anonyymi

      2016 ostetussa Ford fucus ecoboosterista hajosi moottori viime viikolla. Huollettu viime tammikuussa. Silloin ei mitää vikaa missään. Ajettu yht 67t km. Nyt sekä Rinta-Jouppi että maahantuoja pesee kätensä, koska yksi huoltoväli mennyt ajan puolesta pitkäksi. Suodatin jota ei normi huollossa vaihdeta on kuulemma tukkeutunut jakohohnasta tulleesta muovihiukkasista. En ihan hyväksy asiaa. Miten voin tietää että ko suodatin tulee vaihtaa jos ei sitä missään sanota?

      • Anonyymi

        Jos jättää auton huoltamatta niin takuut raukeavat. Sen pidemmälle asiaa ei tarvitse miettiä.
        Tämä sama pätee kaikiin automerkkeihin. Jälkeenpäin on turha itkeä yhtään mitään kun itse on mokannut.


      • Anonyymi

        Älä nyt viitsi taas keksiä noita kuttuja. Kummasti näitä satuja tulee heti perään kun vastaavasta asiasta on kirjoitettu jotain täällä.


      • Anonyymi

        Mä ehdin ajamaan, vm 2016 Focusta 1,0 EcoBoost-moottori, 125 000 km, kun öljypumpun hihna katkesi. Tästä seurauksena laaja moottorivaurio. Huollot tehty ajallaan. Tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, ei mitään varoitusta. Nyt on auto korjaamolla ja lähdetään selvittelemään tehtaan kanssa miten menetellään ja kuka maksaa ja mitä.
        Ei enää Ford EcoBoosteja meidän perheeseen.


    • Anonyymi

      Tuli vaan mieleen että kuinka hankalaa on kaksoiskytkimen levyjen kulumisen kanssa. Onko takuu 20 tkm?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1727
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1547
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      55
      1260
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      729
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      725
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      717
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      668
    Aihe