Ei pystykorvaa sinkulle kerrostaloon

Ex-omistaja

Tällä tarinalla on onnellinen loppu, eli koira on nykyään maalla muiden koirien kanssa ja käy menestyksekkäästi näyttelyissä.

Koiran otin yksinhuoltajana, erittäin epämiellyttävältä kasvattajalta, josta täälläkin on ketju. Kasvattajalta en juuri apua saanut, vain moitteita.

Pennusta asti koiravauvani kasvatin, ja havainnoin, millainen siitä lajinmukaisesti tuli. Koira kiintyi erittäin voimakkaasti minuun, minä siis olin yhtä kuin hänen laumansa. Aivan samoin kuin ihmisvauvojen kanssa, en edes vessaan saanut mennä ilman, että hän oli mukana.

Mutta nyt varsinaiseen asiaan: saksanpystykorvat ovat TYÖKOIRIA! Ne ovat toki erinomaisia seurakoiria, mutta ovat kuitenkin työkoiria!

Esimerkkinä kerron, että oman koirulini kanssa vedin maalaistiellä parin tunnin lenkin, ja hauva oli lenkin jälkeen silmät säihkyen, että joo joo,, eikun uudestaan!...

Mentiinpä sitten toisena kertana silakkamarkkinoille: noin tunnin verran käveltiin vajaa kilometrin matka. Koira sai haistella, kuulla, nähdä, aistia ja kokea niin paljon, että kotiin päästyä oli aivan kanttuvei ja nukkui kuin tukki kaksi tuntia...:) Tätä se tarvitsee!

20

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sopii_kerrostaloon

      No onhan siinä selvä ero jos vedät parikymmentä kilsaa jossain maalaistiellä missä kulkee koira ehkä kerran vuodessa ja siinä että kuljet kilometrin kaupungissa jossa koiria on tusina joka korttelissa, merkit jätetty lajitoverien haisteltavaksi näiltä joka talon nurkassa ja parin korttelin välein tulee vastaan joku joka tahtoo paijata koiraasi. Mielenkiintoista ja väsyttävää varmasti.

      Eli kaupunki sopii koirille paljon paremmin kuin tyhjä maaseutu jossa ainoa ilo on haukkua sitä ainoaa rohkeaa rastasta joka uskaltaa näyttäytyä pihapiirissä. Mutta nuorille sinkuille ei oikein koira kyllä sovi. Yksinhuoltajallekin vain harvoin. Sopivaksi ikärajaksi koiranottajalle sanoisin noin 40 vuotta, sillä elämään koiran kanssa ei sovi päätön ryntäily joka paikkaan ilman koiraa.

    • OlitTaasTyhmä

      Yksinhuoltajat ovat aina vastuuttomia ja epävakaita. Siksi he ovat yksinhuoltajia.

    • väitänvastaan

      Mjaah, jos se ei sulla toiminut ei tarkoita ettei muilla toimi. Mulla on pystis kerrostalossa ja hyvin on toiminut ja tultu toimeen jo kohta 6 vuotta. 3v sitten syntyi tyttäreni, ja senkin jälkeen ollaan pärjätty.
      Koirani osaa käyttäytyä eikä turhia mekkaloi, naapuritkin ovat olleet tyytyväisiä. Alakerran miestä otti tyttäreni syntymän jälkeen päähän vauvan itku muutaman kuukauden ja siitä jaksoi aina pää punaisena huutaa jos jossakin nähtiin. Tosi "mukava" mies hän, jaksoi aina huoritella ja oli sitä mieltä että tyttäreni voisi heittää roskikseen koska sinne vauvat kuuluvat. Mutta nyt eksyn aiheesta.

      Otsikoksi olisit voinut laittaa vaikka "ei pystykorvaa mulle kerrostaloon" kun sinulla se ei toiminut.

      Koira on muuten se, eikä hän. En ymmärrä miksi niin monet sanovat koiraansa häneksi. Mulle koirat on aina ollut se. Lenkeilläkin jos joku alkaa koirastani juttelemaan hänenä se kalskahtaa korvaan tosi pahasti.

      • SekopääKoirahullut

        Kaikkea sitä löytyy. Lastakin pitää itkettää kuukausia. Huostaanotto olisi aiheellinen. Lapsi itkee vain kidutuksen vuoksi.


      • säälin_sinua

        Aika orpo elämä sinulla kun raivoasi kaikkeen purat koirapalstalla. Ei tainnut vanhempasi rakastaa sinua ollenkaan kun noin pahaa oloa tunnet. Et tainnut tietää että vauvat sekä pienet lapset itkee oli perheessä koiria tai ei.
        Aloittajalle, hyvä että sait asian ratkaistua kaikille parhainpäin, kaikki ei sitä olisi välttämättä tehneet ja sitten romajtaneet lopulta stressin ja murgeiden takia.


      • NormaalistiLapsiEiItke
        säälin_sinua kirjoitti:

        Aika orpo elämä sinulla kun raivoasi kaikkeen purat koirapalstalla. Ei tainnut vanhempasi rakastaa sinua ollenkaan kun noin pahaa oloa tunnet. Et tainnut tietää että vauvat sekä pienet lapset itkee oli perheessä koiria tai ei.
        Aloittajalle, hyvä että sait asian ratkaistua kaikille parhainpäin, kaikki ei sitä olisi välttämättä tehneet ja sitten romajtaneet lopulta stressin ja murgeiden takia.

        Vauvat ja pienet lapset eivät itke kuin asiasta. Jotain on aina silloin pielessä. Kantasi on todella sairas, kun haluat lasten itkevän jatkuvasti ja luulet sen olevan normaalia.


      • lapsetmahtavia
        SekopääKoirahullut kirjoitti:

        Kaikkea sitä löytyy. Lastakin pitää itkettää kuukausia. Huostaanotto olisi aiheellinen. Lapsi itkee vain kidutuksen vuoksi.

        Vauvat itkee, kun niil on nälkä, kuuma,kylmä jne.Et ku vauvat herää uniltaan,ni ne voi itkee ku on vaan nälkä,ei tarvii muuta syytä.Eikö kukaan vanhempi heti saa vauvaa itkemättömäksi.Kun ei siinä samassa sekunnissa kun vauva herää, kerkeä sitä tissiä suuhun laittamaan.Et joskus,vauva huutaa ihan muutaman kerrankin sitten.Vauvat itkee, että ne sais tarvitsemansa hoivan ja huomion vanhemmiltaan.
        Ja kun lapset kasvaa,niin joidenkinlapset itkee, kun eivät saa haluamiaan taravaroita kaupasta.Lapsella ei oikeasti ole mikään hätä, mutta hän kokeilee itkemällä saavuttaa haluamiaan asioita.Joskus vahemmat menevätkin lankaan,ja ostavat itkevälle lapselle mitä hän haluaa,jotta lapsi hiljenisi,eikä olis niin noloa kaupassa muiden ihmisten silmissä.Mutta jos ostat lapsen hilaiseksi,lapsipa oppii,että ensikerrallakin saa jotain.Ja sitten joudutaan ikävään kierteeseen,kun lapsi itkeäpillittää, eikä mikään enää riitäkkään.Kaikki on saatava ja heti,tai muuten tulee itku.Lapset on joskus fiksumpia kun aikuiset, voittavat heidän nerokkuudellaan ja manipuloinnillaan 6-0.Kauppareissuilla on kiva katsoa,miten vahemmat tuskailevat pienen lapsityrannin hallitessa koko perhettä, kirkuen ja huutaen aina vaan kalliimpia leluja ja herkkuja ;)


    • monillekäyhyvinkin

      Aika helposti koirasi väsyi.Meillä käydään kaupungilla kävelyllä,kävellään tunti ainakin.Kilometrejä tulee hiukan vajaa kymmenen, eikä koira ole mitenkään uupunut sen jälkeen.Normaalisti kävellään metsissä,ja teillä kymmenisen kilometriä päivässä,kahdella eri lenkillä,ja lisäksi juoksutan omalla maalla vapaana noin puolentunnin ajan.Eikä koira siltikään ole mitenkään yliuupunut koskaan ollutkaan.
      Siskolla on tuollainen saksanpystykorviin kuuluva rotu.Ja maalla asuen,koira on pihalla vapaana,sekä pari kertaa viikossa lenkkeilee muutaman kilometrin.Se on mielestäni vähän,mutta koira on siihen tottunut,ja sopeutunut.Kaverilla on myös saksanpystykorvarotuihin kuuluva koira.Kerrostalossa asuu, ei hauku äänille.Hän lenkittää paljon, luontopoluilla, metsissä, sienestää ja marjastaa, vaeltaa koira mukanaan pitempiäkin matkoja.Ja hänen koiransa jaksaa lenkit hienosti.Asuu kaupungin kupeessa, joten ihmiset,ja liikenne koiralle tuttuja.Mielestäni noi molemmat koirat on sopeutuneet hienosti,erillaisiin asumismuotoihin ja lenkkeily tapoihin.Rodut siis käyvät monen laiselle ihmiselle,ja monen laisiin oloihin.Mutta,jos ei viitsi liikuttaa ja tekemistä keksiä.Niin kaikki rodut turhautuu,tulee häiriökäyttäytymistä,haukkumista yms.Eli kannattaa miettiä koiran otto tarkkaan,koirat tarvii virikkeitä ja tekemistä.Jos itse ei ole liikunnallinen ihminen, niin koirakaan ei saa tarpeeksi liikuntaa sitten.Jos ei ole itse kävelylenkkejä ole muutenkaan kierrellyt ennen koiran ottoa.Niin ei se sen hauskempaa ole sellaiselle ihmiselle koiran kanssakaan.Liikunnalliselle ihmiselle koira sopii, kun ihminen on itse halukas liikkumaan,ei vain siksi että on koiran vuoksi pakko lenkkeillä.

      Jos aloittaja ei pärjännyt pystykorvaisen koiran kanssa, niin se ei tarkoita ettei kukaan pärjäisi kerrostalossa pystykorvaisen koiran kanssa.Kaikki on itsestä,ja omasta viiteliäisyydestä kiinni.Eikä se rodun vaihtaminen luppakorvaiseen auta kyllä yhtään.Liikuntaa nekin tarvii,jopa enemmän kun pystykorvaiset.Ei pidä ottaa koiraa ollenkaan, jos ei jaksa, osaa,tai viitsi huolehtia sen liikuttamisesta, koulutuksesta sekä virikkeellistämisestä.

    • apTässä

      Kiitos vastauksista, yritän tällä postauksella vastata kaikille.

      Lajinsa mukaan saksanpystykorvan eri muodot ovat vahtikoiria, siis työkoiria. On käytetty esim. torimyyjän apuna. Ja tässä se pointti: niiden tehtävä on vahtia/valvoa omistajansa omaisuutta.
      Kuten suomenpystykorvasta nimitys "talonvahti".

      Tämän "talonvahti"-asian sain kokea kertaalleen. Pentuni lähes vuoden ikäisenä oli työpäiväni aikana rajoitetulla alueellaan, jossa useimmiten söi ja nukkui poissa ollessani. Sitten erään kerran huonosti kiinnimenevä ja kiinnipysyvä parvekkeen ovi oli auennut, kun juurikin olin joutunut pidemmälle työmatkalle lähtemään, saapuen kotiin vasta myöhään samana iltana. Vaikka ei itse päässyt parvekkeelle, saattoi koirani kuulla parvekkeen kautta kaikki keskustelut piha-alueella, kaikkien autojen, työkoneiden ym. äänet.

      Ja minua ja taloa = kotiamme puolustaakseen, oli haukkunut koko päivän väsymättä, tämä tieto erittäin koiraystävälliseltä naapurilta... Hänelle kiitos, muuten (:

      Oma haukkuni ei tosiaankaan vahingoittanut omaisuuttani täällä, paitsi pentuna yksi nahkakenkä ja vähän järsittyä puista puutarhakaluston pöydänjalkaa...

      Tuo käytös silakkamarkkinoilla: valtava työmäärä! Piti ensinnäkin aina muutaman metrin välein tavata kollegoja, vahtia jatkuvasti omistajan omaisuuden turvallisuutta ja omistajan turvallisuutta,

    • apTässä

      Kiitos vastauksista, yritän tällä postauksella vastata kaikille.

      Lajinsa mukaan saksanpystykorvan eri muodot ovat vahtikoiria, siis työkoiria. On käytetty esim. torimyyjän apuna. Ja tässä se pointti: niiden tehtävä on vahtia/valvoa omistajansa omaisuutta.
      Kuten suomenpystykorvasta nimitys "talonvahti".

      Tämän "talonvahti"-asian sain kokea kertaalleen. Pentuni lähes vuoden ikäisenä oli työpäiväni aikana rajoitetulla alueellaan, jossa useimmiten söi ja nukkui poissa ollessani. Sitten erään kerran huonosti kiinnimenevä ja kiinnipysyvä parvekkeen ovi oli auennut, kun juurikin olin joutunut pidemmälle työmatkalle lähtemään, saapuen kotiin vasta myöhään samana iltana. Vaikka ei itse päässyt parvekkeelle, saattoi koirani kuulla parvekkeen kautta kaikki keskustelut piha-alueella, kaikkien autojen, työkoneiden ym. äänet.

      Ja minua ja taloa = kotiamme puolustaakseen, oli haukkunut koko päivän väsymättä, tämä tieto erittäin koiraystävälliseltä naapurilta... Hänelle kiitos, muuten (:

      Oma haukkuni ei tosiaankaan vahingoittanut omaisuuttani täällä, paitsi pentuna yksi nahkakenkä ja vähän järsittyä puista puutarhakaluston pöydänjalkaa...

      Tuo käytös silakkamarkkinoilla: valtava työmäärä! Piti ensinnäkin aina muutaman metrin välein tavata kollegoja, vahtia jatkuvasti omistajan omaisuuden turvallisuutta ja omistajan turvallisuutta,

      • APEdelleen

        Jatkan vielä:

        otsikkoni oli/on siis.:"Ei pystykorvaa sinkulle kerrostaloon".

        Se ei ole siis "Ei pystykorvaa kerrostaloon".

        Jos siis on perhe, tai useampi henkilö hoitamaan koiraa kerrostalossa, niin eihän silloin ole ongelmaa? Minä tarkoitan tilannetta, jossa yksinhuoltaja asuu kerrostalossa, ja on yksin vastuussa valppaan ja erittäin energisen vahtikoiran elämästä. Työpäivät saattavat venyä matkoineen kohtuuttoman pitkiksi, ja jos tyypilliseen tapaan oma jälkikasvu ei alkuinnostuksen tapaan ota vastuutaan, niin koiran parasta ajetellen paras vaihtoehto on etsiä uusi, sopivampi koti.


      • eikiertolaisille
        APEdelleen kirjoitti:

        Jatkan vielä:

        otsikkoni oli/on siis.:"Ei pystykorvaa sinkulle kerrostaloon".

        Se ei ole siis "Ei pystykorvaa kerrostaloon".

        Jos siis on perhe, tai useampi henkilö hoitamaan koiraa kerrostalossa, niin eihän silloin ole ongelmaa? Minä tarkoitan tilannetta, jossa yksinhuoltaja asuu kerrostalossa, ja on yksin vastuussa valppaan ja erittäin energisen vahtikoiran elämästä. Työpäivät saattavat venyä matkoineen kohtuuttoman pitkiksi, ja jos tyypilliseen tapaan oma jälkikasvu ei alkuinnostuksen tapaan ota vastuutaan, niin koiran parasta ajetellen paras vaihtoehto on etsiä uusi, sopivampi koti.

        Ei pidä edes ottaa koiraa, jos ei kykene siitä huolehtimaan sen koko elinikää.Antaa niiden ottaa, jotka osaa,ja jaksaa ;)


      • APEdelleenpystykorvasta

        Voisitko "eikiertolaisille" tehdä listan sellaisista omistajista, jotka takuuvarmuudella pystyvät koirasta huolehtimaan "koko sen eliniän"? Kenellä normaali-ihmisellä ja -perheellä on nykyisin minkäänlainen varmuus tulevasta tilanteestaan?


      • eikiertolaisille
        APEdelleenpystykorvasta kirjoitti:

        Voisitko "eikiertolaisille" tehdä listan sellaisista omistajista, jotka takuuvarmuudella pystyvät koirasta huolehtimaan "koko sen eliniän"? Kenellä normaali-ihmisellä ja -perheellä on nykyisin minkäänlainen varmuus tulevasta tilanteestaan?

        Minulla on ollut kolme koiraa.Kaikki on eläneet yli kymmenvuotiaiksi.Ja kaikki olen pitänyt pennusta loppuun asti.Kyllä ihmisen on sitouduttava pitämään koira sen koko eliniän, jos sellaisen ottaa.
        Jos on luonteeltaan sellainen,että ensimmäisten ongelmien ilmetessä koira laitetaan kiertoon,niin ei kannata ottaa niin pitkäikäistä eläintä.Paremmin sopii sitten hamsteri,tai muu lemmikki mikä elää vuoden pari.
        Kun mietin meidän sukua, niin ei kukaan koskaan ole antanut koiraa pois, vaan ne on loppuun asti pidetty.Tuttava piireissä on jotkut valinneet liian haastavia koiria, muiden varoitteluista huolimatta,ja sitten joutuneet niistä luopumaan.
        Kun mietin napureitamme, niin heilläkin on ollut useita koiria, ja kokoiän, ihmiset ovat ne pitäneet.
        Et minusta on yleisempää, ja normaalimpaa, et ne koirat pidetään mitkä otetaan.
        Enkä koskaan oo ymmärtänyt,et koirasta luovutaan jos tulee ero, lapsi tai muutto.Ihminen voi vaikuttaa mihin muuttaa, ja erossa varmasti jompi kumpi voi sen koiran ottaa.Jos lapsi syntyy, niin siihen voi ennakoida,ja valita koiran rodun niin ettei ongelmia tule.
        Minusta koira voi hyvin kulkea perheen muutoksissa mukana, siinä missä muutkin perheenjäsenet.
        Itse olen muuttanut perheen kanssa sama koira mukanani maalta kaupunkiin, ja sitten muutaman vuoden päästä taas maalle.Ei tullut pieneenmieleenkään luopua koirasta kaupunkiin muuton vuoksi.Sehän olis ollut lapsille viellä kurjempaa, kun kaveritkin vaihtui, että olsi lemmikeistäkin luovuttu.
        Jos lemmikin ottaa, se pitää ottaa lemmikin koko eliniäksi, ja valita lemmikki niin, että siihen pystyy sitoutumaan.
        Nykyään ihmiset luopuvat nuorista koirista , ja kissoistakin, kun hiukankin on haastavaa tai arki vaikeaa.Torilla ja apulassa ilmoituksia paljon näkyy, kurjaa että eläin laitetaan ensimmäisenä kiertoon, kun joku muutos perheessä tulee.Vaikka, sen mukana pitäminen olisi helposti mahdollista.Ja kun sen lemmkin on loppuun asti pitänyt, niin sitten pitääkin tarkkaan miettiä ottaako uutta.Itse oon ain ottanut, ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia pitää lemmikeistäni huolta.Ne on osa perhettä, vaikkakin ovat eläimiä, ja niitä eläiminä hoidetaan.Ei siis koroteta ihmiseksi ;)


      • mietinvaan
        APEdelleenpystykorvasta kirjoitti:

        Voisitko "eikiertolaisille" tehdä listan sellaisista omistajista, jotka takuuvarmuudella pystyvät koirasta huolehtimaan "koko sen eliniän"? Kenellä normaali-ihmisellä ja -perheellä on nykyisin minkäänlainen varmuus tulevasta tilanteestaan?

        Mikä on sun mielestä hyvä syy luopua koirasta?

        Ero, lapsensyntymä, kyllästyminen,uusi osoite, uusi parisuhde,työttömyys, työllistyminen.Niistä mikään ei ole, koska muutkin voi pitää koiran vaikka noita tapahtuu,jos muut voi,miksi joku ei muka voikkaan?


      • mietinvaan
        APEdelleenpystykorvasta kirjoitti:

        Voisitko "eikiertolaisille" tehdä listan sellaisista omistajista, jotka takuuvarmuudella pystyvät koirasta huolehtimaan "koko sen eliniän"? Kenellä normaali-ihmisellä ja -perheellä on nykyisin minkäänlainen varmuus tulevasta tilanteestaan?

        Mikä on sun mielestä hyvä syy luopua koirasta?

        Ero, lapsensyntymä, kyllästyminen,uusi osoite, uusi parisuhde,työttömyys, työllistyminen.Niistä mikään ei ole, koska muutkin voi pitää koiran vaikka noita tapahtuu,jos muut voi,miksi joku ei muka voikkaan?

        Pentua ostaessa, kannattaa myös kasvattajalle kertoa.Että jos perheeseen tulee jokin muutos,koira lähtee.Jos sellainen on tapana,niin kasvattaja tietää valita sellaisen perheen,jossa koiraa ei hylätä ensimmäisen ongelman tullessa.


      • APPystykorvanOmistanut

        Minusta hyvä syy luopua koirasta on koiran hyvinvointi, ja siksi luovuin tuosta ihanasta karvaturristani.

        Kesäaikaan ehdin sitä lenkittää joskus jopa 5 kertaa päivässä, mutta kuten yllä olen jo kertonut, se tarvitsee niin paljon muutakin kuin fyysistä jolkottelua.

        V-mäinen esimieheni sai tietää koirastani, ja samantien keksikin, miten minun piti saman yrityksen sisällä lähteä erittäin paljon normaalia pidemmille työmatkoille, jolloin jouduin viemään koiraa koirahoitolaan ja kaikki meni muutenkin vaikeammaksi...

        Lapsistani vanhempi muutti opiskelemaan, ja nuorempi. vuoroviikoin asuva ei enää viitsinyt koiraa edes ulkoiluttaa.

        Eli koira olisi saanut olla yksin päivät pitkät (yli 10 tuntia, toki oli oma koira-WC, jota se oppi hyvin käyttämään jo 3-kuisena pentuna), mutta silti...

        Noissa asenteissa "miksi luopua koirasta", tulee ilmi se monen ns. "koiraihmisen" koiran pitämisen syy: oma itsekkyys.


    • SotiemmeVeteraani

      Joo ite oon samaa mieltä, pystykorvat kuuluu museoon.

    • Vastuuttomat

      Yksinhuoltajat ovat lihavia vastuuttomia alkoholisteja. Aivan sama minkä koiran ne ottavat ja minne, lopputulos on aina karu.
      Koirat eivät kuulu kerrostaloihin, sen ymmärtää jokainen terve ihminen.

    • KuulutSuljetulle

      "Pennusta asti koiravauvani kasvatin", olet todella sairas yksilö. Luulet eläintä vauvaksesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6710
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4007
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2035
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe