TM: Pitkä huoltoväli pilaa mottorin

MoottoritPilalla

Eilinen TM toteaa tämän osasyyllisenä Volkswagenin moottorin valmistusvirheiden lisäksi.

Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.

Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.

Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.

Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.

Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksi sen autot kestävät.

139

6929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • german.engineering

      Tiedän että nämä tojopapat käyttävät autoaan mielellään huollossa saadakseen sen kuuluisan "mielenrauhan". Kun mennään ajassa tparpeeksi pitkään taaksepäion niin öljyt vaihdettiin 10.000km välein autoja rassattiin muutenkin tiheämpään. Se oli sitä vanhaa tekniikkaa joka vaati paljon huolenpitoa.
      Nykaikainen auto osaa kertoa milloin se tarvitsee huollon ja öljynvaihdon. On tietämättömien höpinöitä että Volsuissa olisi 30.000km huoltoväli. Jos ajaa paljon niin silloin 30.000km on lähellä totuutta. Jos ajaa vuodessa vain 10.000km kaupunkiajoa niin huoltoväli on paljon pienempi.

      TM:n jutussa sanottiin hyvin selvästi että kyseisessä moottorityypissä on suunnitteluvirhe joka aiheuttaa ongelmat. Pitkä huoltoväli eskaloi ongelmaa, mutta ei missään nimessä ole itse ongelma.

      Et tällei. Käykää te tojopapat maksamassa mielenrauhanne marmoritiskillä. Minä huollan autoni jatkossakin paljon pidemmällä välillä ja pienemmin kustannuksin. Toki minun autoni on suunniteltu pidemmälle huoltovälille ja tojon vanhempi tekniikka tarvitsee huoltoa useammin. Se on selvä.

      • Tero.vaihdattaa.öljyt

        Sinäpä sen totuuden sanoit. Suomalainen autoilee keskimäärin alle 18 tkm vuodessa, joten periaatteessa kaikkien keskivertoautoilijoitten olisi syytä huollattaa autonsa kerran vuodessa merkistä riippumatta. Eli Toyotan huoltaminen ei tule sen takia yhtään kalliimmaksi kuin muidenkaan ja onhan Toyotankin huoltoväli 30 tkm, ainakin uusimmissa hybrideissä. Vain öljyt vaihdetaan kerran vuodessa ja se huolto ei maksa kovinkaan paljon. Lisäksi saa bonuksena huolettomat kilometrit vielä monien vuosienkin jälkeen.


      • SaksalainenParasKaikessa

        Sinunkin kannattaa varmasti käydä vaihdattamassa ne kuuluisat öljyrenkaat, jotka todettiin TM:n syynissä syylliseksi öljynkulutukseen. Menevät tukkeeseen, kun on liian pienet öljyreiät, ja pitkä öljynvaihtoväli. Remontin kustannukset noin 6-7K€. Halpaa kuin saippua, ja ei kirpaise kuin köyhiä, eiks jeh!! VW onnea parhaimmillaan!!!!


      • Anonyymi

        Siinä on korjaamojen kanta-asiakas. Säästää rahaa isompiin remontteihin pikkurahojen sijasta. Onnea vaan valitsemallasi tiellä.


      • Anonyymi

        En huoli sinun autoasi käytettynä koska olet huoltanut/huollattanut autoasi huonosti ja ennenkaikkea liian harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huoli sinun autoasi käytettynä koska olet huoltanut/huollattanut autoasi huonosti ja ennenkaikkea liian harvoin.

        Voi harmi. Nyt kyllä harmittaa. Että nyt meni tämäkin kauppa sivu suun.
        Oisko kuitenkin niin että teille papparaisille seuraava kulkupeli on invamopo tai rollaattori? Mulla ei ole kaupan kumpaakaan.


      • Anonyymi

        Volkswagen-konsernin autojen yksi sadasta ongelmasta. Valtava öljyn kulutus.


    • skoda papat ajaa jurnuttaa samoilla öljyillä 30tkm ja ihmetellään miksi moottori kuluttaa öljyä ja laiskistuu tosi nopeesti, kone täynnä mustaa tervaa joka ei lähde pois öljynvaihdossa, kk-laakerit ja venttiilikoneisto ei saa tarpeeksi öljyä ja kuluminen on todella nopeeta. mut samahan se mulle toki on, senkun ajavat vaan jäteöljypolttimillaan, en taatusti ikinä sekaannu mihinkään mitä vw konserni valmistaa, niillä ei ilonpäivää näe.

      • eikestäkäyttöäVWskodaudi

      • Näinhänse

        Kyllä sen kokeneet Audin rassaajaatkin tietää,että öljyt pitää vaihtaa useammin kuin 30 tkm. välein. Kuumana käyvä turbo polttaa öljyn mustaksi töhnäksi.


    • Jurnuttaja88

      Millä selität mm mersun kuorma-autojen ja rekan nuppien 100 tkm öljynvaihtovälit, joita on ollut jo liki 10 vuoden ajan? Öljy pilaantuu 20 tkm:ssä ja 80 seuraaavaa tkm:iä mennään ominaisuutensa menettäneillä öljyillä?

      • 784tkm_ajettu_Avensis

        niissä on hiukan isommat öljytilavuudet, jopa kymmeniä litroja. henkilöautoissa jotain 4 litraa öljytilavuus.


    • xcvfgh

      Kuplaan piti vaihtaa 5000km välein, mutta siinä ei ollut öljynsuodatinta ollenkaan, ja moottori kesti 120000km, ja sitten remppa. Mutta mikä osa moottorissa oli puuta?

    • VWpetossekin

      Isse skodahuolto hyvinkäällä aikanaan sanoi korjaamo päällikkö että vaihda 15tkm välein kun ollaan vielä pakkasoloissa. Vesi ei kuulemma tee hyvää VW tdi koneelle.
      kondensio tapahtuu kun koneet ei kerkiä edes lämmetä lyhyessä ajossa ja muodostuu vettä öljyn sekaan.
      Kukin voi miettiä mitä se vesi aiheuttaa moottorissa.

    • nouroplem

      Itsellä VW, ajettu reilut 200thkm, vaihdan öljyt n. 30thkm välein, eikä ole ollut ikinä mitään ongelmia. Ei ole ollut edes tarvetta lisätä välillä öljyä.

      • me.muut

        On kuitenkin niin että ongelma koskee vain 2009-2011 valmistettuja 1.8 ja 2.0 TSI koneita. Muita Volsukuskeja ongelma ei koske millään tavalla.


      • MuutaOngelmaa
        me.muut kirjoitti:

        On kuitenkin niin että ongelma koskee vain 2009-2011 valmistettuja 1.8 ja 2.0 TSI koneita. Muita Volsukuskeja ongelma ei koske millään tavalla.

        Niin, niisä muissa vuosimalleissa on sitten ne jakopäät, pyörän laakerit, DSG-vaihteistot, turvatyynyyt ym. ym. viallisia. Lisäksi ruoste.


      • nouroplem

        Jos olen räkänokka, niin tule pyyhkimään mun nokka. Katsotaan samalla se auto asiakin.


      • Anonyymi

        "Ei ole ollut edes tarvetta lisätä välillä öljyä". Tähän on helppo selitys. Sinä valehtelet. VW moottorit kuluttavat aina öljyä jos autoa käyttää. Eri asia jos pappa ei aja vaan seisottaa autoa pihalla. Ja on samalla itsekin pihalla ... varsinkin moottoriasioista.


    • öljyä.lisää

      Miksi volkkareihin pitää vaihtaa öljyä moottoriin ? Eikö pelkkä viikottainen lisäys riitä kun sieltä toisesta päästä palaa joka viikko litran verran savuna ilmaan? Eikö ne silloin vaihdu automaattisesti? Tuskin se kuitenkaan tekee siitä venahtaneesta jakoketjusta yhtään parempaa.

    • SaksalainenParasKaikessa

      "Eilinen TM toteaa tämän osasyyllisenä Volkswagenin moottorin valmistusvirheiden lisäksi."

      Etkö tiennyt, että Täydellinen Saksalainen ei tee virheitä?.... Ainakaan omasta mielestä.....Eikä ainakaan tunnusta.......

    • paska_kinneri

      Hitlerkin oli omasta mielestään täydellinen vaikka oli lähes juutalainen. Saksalaiset on aina kusettaneet oli kyse sitten autoista tai mistä tahansa!

      • VajokitFinskit

        Ja silti suomalaiset halusivat liittyä Eu:hun mitä johtaa merkel? Outoa...onkos sitten se eu kusetusta vai.....?


    • kukamuistaa

      tuleepa mieleeni ensimmäinen autoni joka oli saksalainen farmari sellaista merkkiä jota ette tunne nykypäivänä. Öljynvaihtoväli 1500 km ja samalla piti säätää venttiilinvälykset. Moottorin käyttöikä 40 000 km ja sitten täysremppa, kaikki liikkuvat osat vaihtoon. Tyyppivikana oli kampiakselin runkolaakerit jotka kuluivat nopeammin kuin ehti AAA:ta sanomaan. Tuloksena kova kolina jo tyhjäkäynnillä. Autot ovat vuosien mittaan hieman kehittyneet mutta on silti joukko perusasioita jotka on hyvä pitää mielessä, liittyen voiteluun.

    • ÖljynVaihtaja

      Öljy pitää vaihtaa Suomen oloissa ainakin 10 000km välein ja jos ajoa on talvella enemmän, niin 5000 km on sopiva. Näin kone kuin kone kestää valtaisat kilometrit koulumatka.
      Uudet öljyt eivät ole yhtään sen parempia kuin joskus 80-luvulla kun täyssynteettiset öljyt tulivat myyntiin.

    • Justus4852

      Kyllä siinä varmasti on perää että VW.n ja Audin öljynvaihtovälit ovat aivan liian moninkertaiset mitä pitäis olla. Autoalalla näitä ideoita on aina keksitty ja mainostetaan kuinka halvaksi autonpito tulee kun oljyjä enää TUSKIN TARVITSEE VAIHTAA. ... Kutenjoskus 80- 90 luvulla Audilla ei ollut ainakaan 100 mallille bens. nokkaremmille vaihto intervallia . Sanoivat että se vaihdetaan sitten kun vanha katkeaa ,,vetosivat siihen että Audin venttiilit eivät ota mäntiin tuossa tilanteessa. Tulihan siihen sitten hinurikustannuksia ja hotelliyöpymisiä mukaan. Jos noita kuorma autojen vaihtovälejä verrataan niin rekat ajavat aika paljon nopeammin nuo kilometrit ja se öljymäärä mukaanlukien selittää jo aika paljon

    • OikeaHuoltoväli

      Toyotan huoltovälit ovat oikeat ja osaltaan siksi Toyotan moottorit myös kestävät.

      • miksei.kukaan.kertonut

        Ilmeisesti D4D koneiden huoltoväli oli liian lyhyt.


      • vaiHuonoaToyotaÖljyä

        Ilmeisesti vvti moottorin öljyn kulutuskin johtuu liian lyhyistä huoltoväleistä?


      • päivästä.toiseen

        Tojo-Hönön motto: Jos et kykene kiistämään väitettä tai edes sitä kommentoimaan, niin hauku ainakin se kirjoittaja.


      • Anonyymi
        päivästä.toiseen kirjoitti:

        Tojo-Hönön motto: Jos et kykene kiistämään väitettä tai edes sitä kommentoimaan, niin hauku ainakin se kirjoittaja.

        Voi sinua onnetonta typerystä!


    • seatVWskodaudisama

      Eli VW tuotteen omistaja on vastuussa kun moottori hajoaa-ei ole lyhentänyt Suomen oloissa öljynvaihtoväliä.
      Vesiöljy varmaan on huono VW moottorille

    • ProppuPilalla

      Lyhyt öljynvaihtoväli pilaa öljypropun kierteet.

    • Kfkfkkgkgkgkgkg

      Pitäisi saada tutkimustietoa 30tkm välin haitoista? En ole löytänyt. Kaikki vähänkään läheltä liippaavat olleet jenkkitutkimuksia, joissa todettu että pidempi väli on ihan Ok, mutta siellä pitkä väli tarkoittaa vain jotain 10000 mailia, eivätkä ole edes vaivautuneet tutkimaan pidempiä välejä.

      Teoriassa kyllä selvää, että ongelmia voi tulla. Vaan realisoituvatko nuo riskit käytännössä?

      • toyotakestääVWei

        Nooo
        miksi ammattiliike koneistamo uskaltaa väittää että LL pilaa moottorin? Ja eikös TM ole samoilla linjoilla?


      • eakasikasikasiVWöljytuho
        toyotakestääVWei kirjoitti:

        Nooo
        miksi ammattiliike koneistamo uskaltaa väittää että LL pilaa moottorin? Ja eikös TM ole samoilla linjoilla?

        On se
        TM on tässä edessä
        Tarviiko tekstiä lisää?


    • seatVWskodaudisamaTDI

      arvonalennus aamut

    • korjaamotkasvaaVW

      LL huolto-jälkimarkkina keksintö

    • VWkehujanukkuuko
    • LLhuoltopilaatsitdi

      juuri näin

    • öljyalanrikoskoVW

      Eli öljyjen ominaisuudet on huijausta ja hinnat vedätetty ylös?

    • olkaammeAhkeriaJatkossa

      Maailma on täynnä LL-autoja ja hyvin pelittävät ja kestävät kilometrejä todella hyvin. Eli Holistin ratsastus yhden vanhan moottorityypin joka on jo muutettu ei oikein ole ajankohtainen enää. Suurin syy tuohon kohuun oli muutama räikeä tapaus jolla tehtiin raflaavia iltapäivälehtien lööpejä ja kohua. Toki noissa moottoreissa oli ongelmia, mutta ne korjattiin tehtaan kustannuksella tai vastaantulolla jos omistaja oli hoitanut omat velvollisuutensa ja käyttänyt oikeita öljyjä.
      No Holisti jaksaa muistella vanhoilla jutuillavielä vuosia ja kohta alkaa se vuosien takainn kaasupoljin jankutus. No ehkä muistutamme usein siitä kuinka Toyota ruostuu hetkessä ja on kovin vikainen takaisinkutsuttu ahkerasti, eikä menesty vertailussa kilpailijoihin.

      • myöskuopiossa

        suomessa on talvi.LL öljynvaihtoväli pilaa koneen kertoo ammattilaiset korjaamoilla.
        kysy vaikka ihan isse


      • Anonyymi

        Ruostumisjuttu on nykyisin höpöä. Takaisinkutsu on vastuullisuutta. Sakemanneihin hissun kissun tehdään vastaavia korjauksia.


    • piskien

      Kirjoittaa Maakansa ja Maaseudun Tulevaisuus jatkaa

    • seatVWskodaudisamaöljy

      Eli kehoittaako VW ohjekirjassa käyttämään LL huoltoa myös suomen ääriolosuhteissa?

      eikös se ole kuluttajansuojalakien mukaan kyseenalaista toimintaa.Jos vielä laitetaan ostaja maksamaan muka käyttövirheestä?

      • tmkertoiVWskodaöljyt

        elämä on valintoja ja suomen kuluttajansuoja olematon
        ainakin VW suhteen


      • Siperiaopettanut

        Kaikkien lähihistorian vw-kiemuroinnin ja suhmuroinnin jälkeen on aika relevanttia kysyä: kuinka kauas toisistaan ovat etääntyneet VW ja luotettavuus? Minusta eivät ole enää edes näköetäisyydellä.


      • ominaisuusVIKAVWskoda
        Siperiaopettanut kirjoitti:

        Kaikkien lähihistorian vw-kiemuroinnin ja suhmuroinnin jälkeen on aika relevanttia kysyä: kuinka kauas toisistaan ovat etääntyneet VW ja luotettavuus? Minusta eivät ole enää edes näköetäisyydellä.

        VW omistus vie rahat ja maineen naapurien silmissä


    • MinultaMenivät

      Mahtavan osuvat lauseet tuossa edellä:

      Kuinka kauas toisistaan ovat etääntyneet VW ja luotettavuus? Minusta ne eivät ole enää edes näköetäisyydellä.

      VW omistus vie rahat ja myös maineen naapurien silmissä

    • öljyäkoneeseenaudiVW

      Niin
      miksi vanhaa toyotaa tulee vastaan kokoajan

      olisko tekniikan luotettavuus kyseessä?

      • SaksalainenParasKaikessa

        Ei. Se on vain näköharha. Ainakin jos kysyt saksalaisautojen omistajilta.....


      • Joskus.volsu
        SaksalainenParasKaikessa kirjoitti:

        Ei. Se on vain näköharha. Ainakin jos kysyt saksalaisautojen omistajilta.....

        Olen minä nähnyt muutaman vanhan volkkarinkin jostain 90 luvulta. Ne autot vielä kestivätkin jotain vaikka pikkuharmeja oli jo aika tavalla. Osa niistä meinasi ruostua käsiin.


    • Anonyymi

      Tekniikan Maailma kirjoitti, että pitkä huoltoväli pilaa auton moottorin.

    • Anonyymi

      TM on oikeassa. DSG ja TSI ovat nykyään kirosanoja autoilevassa maailmassa. Paljolti laiminlyödyn huollon vuoksi.

      • Anonyymi

        maahantuojan määräys LL ?

        valmistajan?


    • Anonyymi

      Ei ihme, että saksalaiskonsernin autot ovat kalleimpia ylläpidettäviä kun huoltoväli on 30.000 km. Ovat jatkuvasti korjattavana puutteellisen huollon vuoksi.

      • Anonyymi

        Ja höpötihöpöä taas pukkaa. Mulla on ollut VW 25 vuotta koko tänä aikana ainoa korjauskustannus on ollut yksi vaihdettu vesipumppu, 220 euroa.
        Tojon huoltaminen 15.000km välein olisi ollut paljon kalliimpi vaihtoehto.

        TM 60.000km kestotestin huoltokulut
        Golf:
        30 - 254€
        60 - 507€
        Yht: 761€

        Auris:
        15 - 231€
        30 - 335€
        45 - 173€
        60 - 329€
        Yht: 1.068€

        Ei huvita yhtään käyttää autoa noin usein marmoritiskillä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpötihöpöä taas pukkaa. Mulla on ollut VW 25 vuotta koko tänä aikana ainoa korjauskustannus on ollut yksi vaihdettu vesipumppu, 220 euroa.
        Tojon huoltaminen 15.000km välein olisi ollut paljon kalliimpi vaihtoehto.

        TM 60.000km kestotestin huoltokulut
        Golf:
        30 - 254€
        60 - 507€
        Yht: 761€

        Auris:
        15 - 231€
        30 - 335€
        45 - 173€
        60 - 329€
        Yht: 1.068€

        Ei huvita yhtään käyttää autoa noin usein marmoritiskillä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä.

        Jos 100e vuodessa (erotus 300e/3vuotta) on kynnys kysymys niin eikö kannattaisi harkita autosta luopumista kokonaan ?

        En kyllä pitäisi noin pientä eroa mitenkään merkittävänä. Ainakin Tojottimissa riski DSG tai ketjuongelmiin on niin pieni että siitä hyvästä maksaa mieluusti vähän enemmän huolloista.
        Sitäpaitsi jos öljyt vaihtaa 15tkm välein, pysyy kone varmasti paremmassa kunnossa.

        Sitäpaitsi nykyään VAG suosittaa DSG öljynvaihtoja kohtuullisen useiammin ja tämä ei ole huolto-ohjelmassa. Todelliset kulut onkin siis jonkin verran lähempänä toisiaan kun VAGeniin tulee ylimääräisiä DSG öljynvaihtoja, eli huoltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 100e vuodessa (erotus 300e/3vuotta) on kynnys kysymys niin eikö kannattaisi harkita autosta luopumista kokonaan ?

        En kyllä pitäisi noin pientä eroa mitenkään merkittävänä. Ainakin Tojottimissa riski DSG tai ketjuongelmiin on niin pieni että siitä hyvästä maksaa mieluusti vähän enemmän huolloista.
        Sitäpaitsi jos öljyt vaihtaa 15tkm välein, pysyy kone varmasti paremmassa kunnossa.

        Sitäpaitsi nykyään VAG suosittaa DSG öljynvaihtoja kohtuullisen useiammin ja tämä ei ole huolto-ohjelmassa. Todelliset kulut onkin siis jonkin verran lähempänä toisiaan kun VAGeniin tulee ylimääräisiä DSG öljynvaihtoja, eli huoltoja.

        Jos haluaa maksaa 100 euroa vuodessa ylimääräistä niin antaa mennä vaan. Itse ei huvita ottaa kannettavakseen tuollaisia ylimääräisiä maksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpötihöpöä taas pukkaa. Mulla on ollut VW 25 vuotta koko tänä aikana ainoa korjauskustannus on ollut yksi vaihdettu vesipumppu, 220 euroa.
        Tojon huoltaminen 15.000km välein olisi ollut paljon kalliimpi vaihtoehto.

        TM 60.000km kestotestin huoltokulut
        Golf:
        30 - 254€
        60 - 507€
        Yht: 761€

        Auris:
        15 - 231€
        30 - 335€
        45 - 173€
        60 - 329€
        Yht: 1.068€

        Ei huvita yhtään käyttää autoa noin usein marmoritiskillä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä.

        "Ja höpötihöpöä taas pukkaa. Mulla on ollut VW 25 vuotta koko tänä aikana ainoa korjauskustannus on ollut yksi vaihdettu vesipumppu, 220 euroa.
        Tojon huoltaminen 15.000km välein olisi ollut paljon kalliimpi vaihtoehto."

        Kuules pappa, sinä ajat alle 10 tkm vuodessa ja vaihdat öljyt vuosittain eli toimit Toyota oppien mukaan.


    • Anonyymi

      Tässä valossa Toyotan huoltohinnat ovat alhaisia.

    • Anonyymi

      Toyotan 15.000 km:n huoltoväli pitää autopn poissa korjaamolta ja sen ylläpito on halpaa.

    • Anonyymi

      Suomen olosyhteissa kaikissa autoissa pitää vaihtaa vähintään öljyt 15.000 km:n välein. Toyotan hybrideissä välin tulisi olla pitempi, koska sillä ajetaan pitkät matkat sähköllä. Ladattavasssa Ptiuksessakin öljyt vihdetaan 15.000 km:n välein vaikka polttomoottori ei olisi juuri pyörähdellytkään.

      • Anonyymi

        eli valmistaja tuhoaa autot omalla LL huollolla?


      • Anonyymi

        Pelkkää valetta .


    • Anonyymi

      Hihii, tuo väite on jo kumottu aikaa sitten. Syynä on ollut väärien öljyjen käyttö ja siksi se on tukkinut kanavia ja tatinoitunut liian aikaisin. Oikeilla öljyillä ajettaessa riittää kun uskoo auton ilmoittamaan huoltoväliin.
      Hybrisissä on se huono puoli että jos omistaa oikean ladattavan ja ajaa paljon pelkällä sähköllä, niin bensa menee pilalle ja tiedossa on käynti häiriöitä. Myös öljyt vettyy kun moottori ei käy tarpeeksi, koska se vettyy kun kone ei käy kuumana välillä.

      • Anonyymi

        missäs ne tojot korjataan kun ei korjaamoilla näy?

        VW talojen pihoilla kyllä korjausjonoja näkyy


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pitääkö ostella niitä halvimpia markettiöljyjä ja jo uutena vuotavia suodattimia.

      • Anonyymi

        Satusedällä on taas mielikuvitusta.


    • Anonyymi

      Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.

      Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.

      Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.

      Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.

      Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksi sen autot kestävät.

    • Anonyymi

      Vag-yhtymän autoihin vaihdetaan moottori ja vaihdelaatikko sadantonnin molemmin puolin. Se on vaggineitten huoltoväli. Asiakas maksaa senkin lystin.

      • Anonyymi

        Minä ole noudattanut sitä 30tkm vaihtoväliä, eikä ole mitään ongelmia ollut. vm2009 Dieselissä on nyt 420tkm. Aika näyttää koska pitkien vaihtovälien ongelmat tulevat. Tietysti jos autolla ei ajeta niin on pakko lyhentää huoltoväliä. Minulla on tuossa huoltoilmaisin. Se näyttää mun ajoilla kokolailla tuon 30 tkm mukaan. Siis n.9kk välein yljyn vaihto.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mun 1,6 koneisessa bensa-autossa öljytilavuus on 5,8 litraa ja vaihdan öljyt noin 20 tkm välein. Sun Tojossa on ilmeisesti öljyä noin 4 litraa ja öljynvaihto 15 tkm välein. Kummassako on kuluneemmat öljyt vaihdettaessa?

      • Anonyymi

        Kysyttäessä vastaan: Sun 1,6 koneessa on kuluneemmat öljyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyttäessä vastaan: Sun 1,6 koneessa on kuluneemmat öljyt.

        Matematiikka ei vahvuutesi .


    • Anonyymi

      Jos 30000 km huoltojen välillä laitetaan yksi litra 1000 km kohden lisää öljyä niin onko öljynvaihto edes tarpeen?
      Kallistahan se tosin on mutta niinhän vag-autojen pito muutenkin kalliine huoltoineen on.

    • Anonyymi

      Öljyn kulumiseen liittyy aika pitkälti myös lämpötila. Turbomoottoria tulisi tyhjäkäyttää about minuutti aina ennen sammutusta. Turbiinipään laakerissa oleva öljy menee pilalle. Eihän sitä tervaksi muuttuvaa öljyä ole kuin pieni tilkka, juu ei? Start stop automatiikka yhdistettynä turboon tuhoaa öljyn ja sitä kautta moottorin.
      Tee wagginisti seuraava testi. Ennen öljynvaihtoa voit mittatikusta katsoa minkä väristä öljy on. Mikäli mittatikku on kirkas niin olet unohtanut lisätä öljyä ja öljynpaineantura on sönder. Mikäli se on mustaa niin voit alkaa varata koneremonttia korjaamolta. Säästät tietenkin pitkän pennin mikäli ruostesuojaat auton pohjan tällä pikiliemellä.

      • Anonyymi

        Öljyn kuuluu mustua käytössä, siinä on pesevä ominaisuus.
        Voi sinua Toyotahöpöä jolla on iso tehtävä elämälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyn kuuluu mustua käytössä, siinä on pesevä ominaisuus.
        Voi sinua Toyotahöpöä jolla on iso tehtävä elämälleen.

        Mitäs tuo öljy niinkuin omasta mielestäsi pesee , jos kone ei karstoitu liian pienillä kierroksilla ajaen? Toyotassa en ole huomannut mitään mustumista. Luotettavalta taholta olen kuullut että karsta se on joka volkkarin koneen tuhoaa. Ja se musta on juuri sitä karstaa.


      • Anonyymi

        Mikä on " turbiinipään laakeri" .


    • Anonyymi

      Pikkuturpofossiilipolttimien öljyt pilaantuvat ko reilussa viidessä tuhannessa. Matalilla kierroksilla ahdistuneena puhkuva pikkuturpo pilaa laakerinsa sen takia. Pienessä fossiiliturpossa kaikki on mitoitettu kestämään takuuajan yli nippanappa.

      • Anonyymi

        Taas pelkkää valetta. Onko pelkokerroin noin kova, että valheita pitää kirjoitella kaiket päivät. Ei juttusi vaikuta yhtään mihinkään. Huomion kipeytesi ei ole ihan normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas pelkkää valetta. Onko pelkokerroin noin kova, että valheita pitää kirjoitella kaiket päivät. Ei juttusi vaikuta yhtään mihinkään. Huomion kipeytesi ei ole ihan normaalia.

        1.0, 1.2 ja 1.4 Tsiit paukkuvat rikki. Onnettomia.


    • Anonyymi

      Yleisin moottoriöljyn vaihtoväli on 20.000 km tai kerran vuodessa.
      Tuo maininta "kerran vuodessa" tahtoo jäädä huomioimatta.
      Onhan se täysin selvä asia, että kun vähän ajaa ja pieniä matkoja, öljyn sekaan kondensoituu enempi vettä ja öljyn voitelukyky heikkenee.

      Vaikka ajaisikin paljon, tapahtuu kondensointia. Eikä öljy vastaa enää niitä ominaisuuksia, mitä purkin kyljessä lukee.
      Ajattelenkin heittää ajatuksen niille, joilla on öljyn imulaite. Voisi ennen yön jälkeistä käynnistystä imaista vaikka 0,5 - 1,0 litraa öljyä pois öljypohjan pohjalta ja lisätä uutta öljyä ylärajaan.
      Tämä toimenpide kerran vaihtovälillä.
      Uskoisin, että tämä toimenpide parantaa kahdella tavalla öljyn voitelukykyä.
      Vesi ja kuona-aineet raskaampana laskeutuu öljypohjan pohjalle. Nämä imetään pois. Toiseksi se uusi öljy jo sinällään parantaa voitelukykyä.
      Diesel-moottoreihin, tiedetystä syystä, voisi ottaa jopa huolto-ohjelmaan.

      • Anonyymi

        Moottoriöljyn lämpötila on yleensä yli 100 astetta . Vesi poistuu moottorista höyrynä .


    • Anonyymi

      VW jättikorvauksiin jos myöntää LL virheen?

    • Anonyymi

      Mie vaihan Datsiaan öljyt joka aamu. Sitte toimii hyvin. Ja tulupat joka lauvantai. Renkaat kerran kuussa takaa eteen, paremmat eteen. Verän vinhoo joka päivä, korttikin jo juatu.

      • Anonyymi

        "Ja silti suomalaiset halusivat liittyä Eu:hun mitä johtaa merkel? Outoa...onkos sitten se eu kusetusta vai.....?"

        Ei toki! Se on torjuntavoittojen tavoittelua, Käsittämätömien typerien direktiivien noudattamista Saksan ja Ranskan komennossa ja vanhojen kommarimaiden hyysäämistä. Tuskin Britit olisivat lähteneet jos olisivat olleet tyytyväisiä komentoon. Maksajiksi kaikki ovat olleet tervetulleita.


    • Anonyymi

      Toyota ei ole lähtenyt tällaisiin älyttömyyksiin kuin Volkswagen-konserni.

      • Anonyymi

        Olisi varmaan totuudenmukaisempaa sanoa että Tojjota on jäänyt menneeseen maailman kun muut valmistajat ovat siirtyneet tällä vuosituhannelle. Ainakin eurooppalaiset.
        VW on vain yksi valmistajista jotka ovat kehittäneet autojaan käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi. Samoin kuin käyttövoimassa ollaan siirtymässä ladattaviin.
        Tojo on yhä pienemmässä leirissä vaparivingutin fossiilipolttimillaan joiden huoltokustannukset ovat korkeat.
        Ei tämä ole VW vs Toyota. Tämä on pikkuhiljaa maailma vs Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi varmaan totuudenmukaisempaa sanoa että Tojjota on jäänyt menneeseen maailman kun muut valmistajat ovat siirtyneet tällä vuosituhannelle. Ainakin eurooppalaiset.
        VW on vain yksi valmistajista jotka ovat kehittäneet autojaan käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi. Samoin kuin käyttövoimassa ollaan siirtymässä ladattaviin.
        Tojo on yhä pienemmässä leirissä vaparivingutin fossiilipolttimillaan joiden huoltokustannukset ovat korkeat.
        Ei tämä ole VW vs Toyota. Tämä on pikkuhiljaa maailma vs Toyota.

        On sulla naurettava teksti. Eurooppalaiset ovat jääneet todella kauaksi menneisyyteen vanhanaikaisine pikkuturboineen ja omine hybridiyritelminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla naurettava teksti. Eurooppalaiset ovat jääneet todella kauaksi menneisyyteen vanhanaikaisine pikkuturboineen ja omine hybridiyritelminen.

        Nyt taas teron putkinäkö estää näkemästä isompaa kuvaa. Eurooppalaisille pikkuturbot ovat vain yksi vaihtoehto kulutajille. Niiden lisäksi ne valmistavat täyssähköautoja, ladattavia hybridejä, biodiesel-autoja ja kaasuautoja.
        Tojolla ei ole muuta kuin fossiilipolttimet joissa on vaparivingutin ja sähköinen voimalinja johon ei voi ladata halpaa verkkosähköä. Sähkö tehdään kallista bensaa polttamalla.
        Tojo yrittää epätoivoisesti saada markkinoille ladattavia autoja joita eurooppalaisilla on ollut jo pitkään. Samaan aikaan se yrittää tarjota ilmaiseksi muille höpöhybriditekniikkaansa mutta se ei kelpaa kenellekään.

        Jokainen älykäs yksilö ymmärtää kumpi leiri on edellä ja kumpi jäljessä.


    • Anonyymi

      ll ohjeilla vw käskee hajoittaa autot?

      • Anonyymi

        Ossssi. Sun kokemuksesi VW:n hajoamesta perustuu kolaroituun ja jobbarin romisosista kokoonparsimaan Touraniin. Haukut aivan väärää puuta.
        Ei VW:n huolto-ohjelmalla ole mitään tekemistä sun mokasi kanssa. Jobbari sinua kusetti, ei VW.


    • Anonyymi

      Ihan järkeenkäypää tuo aloitus. Järkevää huoltaa esim. 15 tkm kohdilla kuin koetella onneaan ja laittaa moottori remonttiin.

      • Anonyymi

        Taas on papat asialla. Jossain vaiheessa öljyt vaihdettiin 5.000km välein. Se että jonkun ihmisen mieli on lukkiintunut johonkin aikaan ja ajatukseen ei tarkoita sitä että tekniikka olisi jämähtänyt.
        Toki saa huollattaa autonsa vaikka 5.000km välein. Sitä ei kiellä kukaan.
        Hölmöä se silti on ja ylimääräinen kulu ja vaiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas on papat asialla. Jossain vaiheessa öljyt vaihdettiin 5.000km välein. Se että jonkun ihmisen mieli on lukkiintunut johonkin aikaan ja ajatukseen ei tarkoita sitä että tekniikka olisi jämähtänyt.
        Toki saa huollattaa autonsa vaikka 5.000km välein. Sitä ei kiellä kukaan.
        Hölmöä se silti on ja ylimääräinen kulu ja vaiva.

        Se se vasta hölmöä on vaihdattaa pilalle mennyt mootttori ylipitkistä öljynvaihtoväleistä johtuen.
        Mutta ikäväkseni täytyy todeta, niitäkin köppänöitä vielä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se se vasta hölmöä on vaihdattaa pilalle mennyt mootttori ylipitkistä öljynvaihtoväleistä johtuen.
        Mutta ikäväkseni täytyy todeta, niitäkin köppänöitä vielä löytyy.

        "Se se vasta hölmöä on vaihdattaa pilalle mennyt mootttori ylipitkistä öljynvaihtoväleistä johtuen."
        Olen omistanut auton 80-luvulta saakka. LL-volsuilla olen ajanut noin 25 vuotta. Yhtään konetta en ole joutunut autoihini koskaan vaihtamaan. En ole joutunut tekemään koskaan mitään koneremppaa. En tiedä että kukaan kaverini olisi tehnyt koneremonttia muihin kuin vanhoihin harrasteautoihin. Vanhin omistamani auto on ollut reilusti yli 20 vuotias kupla. Ei mitään ongelmaa.

        Mistä nämä itkijämummot tulevat joilla on aina mielessä päällimmäisenä joku koneremppa tai moottorinvaihto? Kuinka psklla kalustolla te ajatte?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se se vasta hölmöä on vaihdattaa pilalle mennyt mootttori ylipitkistä öljynvaihtoväleistä johtuen."
        Olen omistanut auton 80-luvulta saakka. LL-volsuilla olen ajanut noin 25 vuotta. Yhtään konetta en ole joutunut autoihini koskaan vaihtamaan. En ole joutunut tekemään koskaan mitään koneremppaa. En tiedä että kukaan kaverini olisi tehnyt koneremonttia muihin kuin vanhoihin harrasteautoihin. Vanhin omistamani auto on ollut reilusti yli 20 vuotias kupla. Ei mitään ongelmaa.

        Mistä nämä itkijämummot tulevat joilla on aina mielessä päällimmäisenä joku koneremppa tai moottorinvaihto? Kuinka psklla kalustolla te ajatte?

        "Kuinka psklla kalustolla te ajatte?"

        Volkswagen Gilf farmari TSI koneella, DSG kuiva kaksoikytkinvaihteisto, nokkaketju, öljyä lisään 4l / 1000 km. Mutta en valita, mukava auto ja toimii tosi hyvin. Nyt pariin vuoteen en ole ajanut kun auto ei ole rekisterissä mutta nyt tulevana kesänä on aikomus hiukka ajella. Saas nährä kuin käy.


    • Anonyymi

      On tosi asia, että vielä 1970-luvulla öljynvaihtoväli oli jopa vain 2.500 km. Silloin öljy oli mineraalipohjaista ja monen laatuista. Esimerkiksi Essolla oli tavallinen öljy, jonka SAE luokitus oli 20 - 30. Tämä oli yleisin käytetty öljy silloin, kun moottori kulutti öljyä. Maksoi vain 2,87 mk / litra vuonna 1969.
      Esso Extra 10W30 ja Esson laadukkain Uniflo 10W40. Maksoi jo yli vitosen/litra. Synteettisestä öljystä ei oltu edes kuultukaan.
      1970-luvun loppupuolella tulivat ensimmäiset synteettiset moottoriöljyt. Tämän myötä vaihtoväli kasvoivaat 5.000 - 10.000 km. Samalla huoltovälit kasvoivat 10.000 km johtuen myös siitä, että sytytystulpatkin kestivät paremmin ja kärjetön sytytysjärjestelmät yleistyivät. Toisin sanoen huoltotarve harventui.
      1990 luvulla tulivat sitten Long Life öljyt.
      On kuitenkin tosiasia ettei pitkät huoltovälit saa tuoda liikaa huolettomuutta.
      On myös tosiasia, että moottoreita on hajonnut monessa merkissä voitelupuutteen syystä. Ei ole kiva asia jos kiertokanki tulee kurkkimaan lohkon kyljestä haukoon happea kuin hauki vedessä.
      Syitä tähän on monia. Polttoaine öljyn seassa laimentaa voitelukykyä. Johtuuko se suuttimen vuotamisesta vai väärästä polttoaineen ruikutusmäärästä? Kokemuksia on kummastakin.
      Dieselissä tämä polttoainekarsta tukkii öljypumpun imusihdin.
      Ole siis tarkka autostasi. Huoltoleasing-autoilijat ovatkin sitten asia erikseen.

      Tässä nyt jotain 46 vuoden ajalta jäänyt vaatteisiin.
      RMB54.

    • Anonyymi

      En jaksanut lukea vanhoja postauksia, mutta tässä kuitenkin tiedoksi tietämättömille provojen kirjoittajille: Longlife-autojen öljynvaihtoväli ei ole tasan 30 tkm, vaan se vaihtelee sen mukaan, miten moottorinohjausautomatiikka arvioi öljyn ominaisuuksien huononevan. Jos ajat säännöllisesti pitkää matkaa, öljy kestää paremmin, mutta jos ajat lyhyitä kaupunkipätkiä, jossa on paljon startteja kylmällä autolla eikä moottori ehdi koskaan lämmetä normaaliin käyntilämpötilaan. Diagnostiikka siis ilmoittaa, koska öljynvaihto on tarpeellinen. Ensiksi mainitussa tapauksessa päästään normin mukaisilla synteettisillä öljyillä varmaan lähelle sitä 30 tuhannen kilometrin vaihtoväliä, jälkimmäisessä tapauksessa ajotietokone voi pyytää öljynvaihtohuoltoa jo 12 tkm kohdalla. Simply clever, eiks jeah?

      • Anonyymi

        Näin tämä juurikin menee. Kokemukseni mukaan VW:n lastuaivo osaa ottaa hyvin huomioon olosuhteet ja pyytää huoltoa tarpeen mukaan. Ongelmia ei tule kun käy huolloissa silloin jakoavain ilmestyy mittaristoon.
        Tojon systeemin heikkous on se että paljon ajava joutuu ramppaamaan kalliissa huolloissa tosi usein. Se ei osaa ottaa huomioon sitä että jos ajaa 45.000km vuodessa niin se on eri juttu kuin ajaa 10.000km vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin tämä juurikin menee. Kokemukseni mukaan VW:n lastuaivo osaa ottaa hyvin huomioon olosuhteet ja pyytää huoltoa tarpeen mukaan. Ongelmia ei tule kun käy huolloissa silloin jakoavain ilmestyy mittaristoon.
        Tojon systeemin heikkous on se että paljon ajava joutuu ramppaamaan kalliissa huolloissa tosi usein. Se ei osaa ottaa huomioon sitä että jos ajaa 45.000km vuodessa niin se on eri juttu kuin ajaa 10.000km vuodessa.

        Vara on viisautta ei vahingon enne. Öljyt kannattaa vaihtaa 15 tkm välein ja LL öljyjä kannattaa varoa kuin ruttoa.


    • Anonyymi

      Lastuaivo istuu ratin ja selkänojan välissä ja lisää tankkausten välillä litran kallista shortlife-öljyä.
      Hihii.

      • Anonyymi

        Ei sun jutut enää oikein jaksa naurattaa. Enemmänkin sinun vikainen pääkoppasi meitä itkettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sun jutut enää oikein jaksa naurattaa. Enemmänkin sinun vikainen pääkoppasi meitä itkettää.

        Öljynsyöntikö itkettää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljynsyöntikö itkettää?

        Jos pääkoppasi syö öljyä, niin ei se kyllä minua itketä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääkoppasi syö öljyä, niin ei se kyllä minua itketä.

        Juu, ruokaöljyä menee toisinaan suun kautta pään läpi senttilitra tai pari eikä itketä.
        Vagineissa taas LL-öljyä litra per tuhat kilsaa, hihii. Se itkettää.


    • Anonyymi

      Volkswagen Dieselgate kertoo kaiken VW konsernin periaatteista. Filunkia tehdään niin paljon että ihan hirvittää.

      • Anonyymi

        Eipä ole Tojolla asiat paljon sen paremmin. Tojo suljettiin WRC:stä vuosiksi pitäaikaisen huijauksen takia ja Tojo on joutunut maksamaan miljardikorvaukset kun valehteli oikeudessa tappaja-autoistaan.
        Samoin tämä ruosteskandaali jossa 1kuluttajat joutuivat haastamaan Tojon oikeuteen saadakseen tojon maksamaan 1,5 miljoonan ruostepesänsä korjaamisen. Tojo yritti maksattaa poikkiruostuvat autonsa asiakkaillaan.
        Onhan tuossa jo filunkia alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole Tojolla asiat paljon sen paremmin. Tojo suljettiin WRC:stä vuosiksi pitäaikaisen huijauksen takia ja Tojo on joutunut maksamaan miljardikorvaukset kun valehteli oikeudessa tappaja-autoistaan.
        Samoin tämä ruosteskandaali jossa 1kuluttajat joutuivat haastamaan Tojon oikeuteen saadakseen tojon maksamaan 1,5 miljoonan ruostepesänsä korjaamisen. Tojo yritti maksattaa poikkiruostuvat autonsa asiakkaillaan.
        Onhan tuossa jo filunkia alkuun.

        Hieno iltasatu. Nyt voit mennä paapaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno iltasatu. Nyt voit mennä paapaamaan.

        Ei mitään satua vaan todellista Toyotan historiaa. Kannattaisi opetella lukeman ja ottamaan selvää asioista.
        Palveluksena tietämättömille linkkaan tähän faktaa näistä Tojon huijaamisista:

        Ekana se rallisarjasta sulkemiseen johtanut huijaus. Tämä on ylivoimaisesti suurin huijaus koko lajin historian aikana
        https://www.themechanists.com/2019/03/11/a-cheat-so-brilliant-it-was-applauded-by-rule-makers/

        Ja tässä juttu siitä miten Toyota valehteli oikeudessa laiminlyönneistään turvallisuuden suhteen ja tuomittiin miljardikorvauksiin siitä.
        https://www.nytimes.com/2014/03/20/business/toyota-reaches-1-2-billion-settlement-in-criminal-inquiry.html

        Ja viimeisenä uutinen siitä miten Tojo yritti maksattaa ruosteongelmaisten autojensa korjauksen asiakkaillaan ja hävisi joukkokanteen asiasta. 1,5 miljoonaa tojoa tarkastuksiin ja korjauksiin oikeuden päätöksellä. Tojo kusettaa aina.
        https://www.nytimes.com/2016/11/14/business/toyota-agrees-to-3-4-billion-settlement-in-corrosion-case.html

        En koskaan kirjoita mitään sellaista jota en voisi todistaa oikeaksi. Se erona tojohönöön.


    • Anonyymi

      Kuunnelkaa paappoja, niissä se viisaus asuu. Valinnoillaan se paappakin on "kilometrinsä" saavuttanut. Vai juuri koulunpenkintä saapunutko se paremmin tietää? Loppupeleissä kokemus puhuu...Siksi Toyota.

      • Anonyymi

        Paappa on vaan on tottunut tekemään "kuten aina ennenkin on tehty" eikä siksi tiedä että parempaakin olisi tarjolla. Pätee niin autoihin kuin työelämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paappa on vaan on tottunut tekemään "kuten aina ennenkin on tehty" eikä siksi tiedä että parempaakin olisi tarjolla. Pätee niin autoihin kuin työelämään.

        Miksi hyväksi todettuja asioita muuttamaan? Kyllä nämä paapat pystyvät kiistattomasti kertomaan varsinkin Toyotien laatuun ja käyttöön liittyviissä asioissa kelpo vastauksia niitä kysyvälle.
        Kaikki paapat eivät myöskään ole niitä pikku Yaris tai Corolla autojen käyttäjiä malliston alkuvuosilta, vaan löytyy myös malliston viimeisimpään tekniikkaan hyvin perehtyneitä ja usein tiheästi autoaan vaihtavia autoilijoita ja löytyy myös niitä joilla kokemusta myös vanhemmista autoista uuden rinnalla. Itse en alentuisi joltain nuorelta juuri kortin saaneelta kysymään mitään autoihin liittyvää, koska sellainen ei yksinkertaisesti toimi. Paapatkin olleet joskus nuoria ja uskallan väittää, että jos terveyttä riittää on hän parempi ratinkääntäjä kuin nuorta testosteronia puhkuva mukatietäjäjulli. Nimittäin ovat käyneet monet autoiluun liittyvät asiat läpi. Ajat jolloin ei ollut autoissa turvavöitä, ei niskatukia edes, ei nastarenkaita, ei nopeusrajoituksia, myöskään nykyaikaisia ajovaloja joilla näet jopa n. 600 metrin päähän puhumattkaan ajoa helpottavista hallintalaitteista. Automaattilaatikoista ei edes puhetta. Lisäksi etuvetoisten autojen lisääntyminen katukuvaan toi oman haasteensa ja kun kaiken tämän yhdistää yhteen ja samaan paappaan ei pitäisi olla munaa kenelläkään tulla avautumaan paapoista alentavaan sävyyn. Propsit vaan paapoille joilla vielä kortti kun tämä liikenne on mitä on.


    • Anonyymi

      Miksiköhän se VW lopetti MM rallissa kilpailemisen? Eihän syynä ollut vaan tuo miljardeja, ja taas miljardeja nielevä päästöhuijaus saaga?....

      • Anonyymi

        Persaukiset ei paljo rallia ajele, mut Toyota vaan kärjessä tälläkin hetkellä.


      • Anonyymi

        Voitti välittömästi kaiken, eiköhän se riittänyt näytöksi ja siksi helppo jäädä pois kun ei ole mitään haasteita.


    • Anonyymi

      Aika sama mikä kertojan ikä on. Fakta on fakta kun sen pystyy osoittamaan. Tojon huijauksien osalta tilanne on hyvin selvä. Huijaus, valehtelu ja huono laatu ovat kiistattomia tosiasioita.

      • Anonyymi

        Kyllä, sekä autojen tuotannossa ja kilvan ajoissa.


    • Anonyymi

      Anonyymi kirjoitti:
      Paappa on vaan on tottunut tekemään "kuten aina ennenkin on tehty" eikä siksi tiedä että parempaakin olisi tarjolla. Pätee niin autoihin kuin työelämään.

      Miksi hyväksi todettuja asioita muuttamaan? Kyllä nämä paapat pystyvät kiistattomasti kertomaan varsinkin Toyotien laatuun ja käyttöön liittyviissä asioissa kelpo vastauksia niitä kysyvälle.
      Kaikki paapat eivät myöskään ole niitä pikku Yaris tai Corolla autojen käyttäjiä malliston alkuvuosilta, vaan löytyy myös malliston viimeisimpään tekniikkaan hyvin perehtyneitä ja usein tiheästi autoaan vaihtavia autoilijoita ja löytyy myös niitä joilla kokemusta myös vanhemmista autoista uuden rinnalla. Itse en alentuisi joltain nuorelta juuri kortin saaneelta kysymään mitään autoihin liittyvää, koska sellainen ei yksinkertaisesti toimi. Paapatkin olleet joskus nuoria ja uskallan väittää, että jos terveyttä riittää on hän parempi ratinkääntäjä kuin nuorta testosteronia puhkuva mukatietäjäjulli. Nimittäin ovat käyneet monet autoiluun liittyvät asiat läpi. Ajat jolloin ei ollut autoissa turvavöitä, ei niskatukia edes, ei nastarenkaita, ei nopeusrajoituksia, myöskään nykyaikaisia ajovaloja joilla näet jopa n. 600 metrin päähän puhumattkaan ajoa helpottavista hallintalaitteista. Automaattilaatikoista ei edes puhetta. Lisäksi etuvetoisten autojen lisääntyminen katukuvaan toi oman haasteensa ja kun kaiken tämän yhdistää yhteen ja samaan paappaan ei pitäisi olla munaa kenelläkään tulla avautumaan paapoista alentavaan sävyyn. Propsit vaan paapoille joilla vielä kortti kun tämä liikenne on mitä on.

    • Anonyymi

      TM=Testitulos Miten haluamme, eli mikä automerkki maksaa lehden sivuille eniten mainoseuroja, niin se on aina "kärkikahinoissa" mukana, ja muistakaa tämä: TM on vaan ja ainoastaan viihdelehti, ei mikään totuudentorvi, testaajien mielipide käsittämätöntä paskaa, kuka ja miten joku tai jotkut merkkiuskolliset tyypit voi kertoa sinulle aitoja ja oikeita kommentteja, ei millään, älkää missään nimessä uskoko tätä TM skeidaa, se ei ole sinun "totuus", vaan mene oikesasti autoliikkeeseen/liikkeisiin, ja koeaja kaikki sinua kiinnostavat autot/mallit, elä usko mihinkään autolehteen, vaan valitse omaan tarpeeseen sopiva auto, lehdet tehdään luettaviksi, mutta joku niitten tekemisen maksaa, kuka?, sitäpaitsi TM:n paperiversio (kotiintuleva) on saatanat laiha, aina viitataan "nettiversioon", siellä tarkemmat/paremmat ku aukset yms. yms. skeidaa, vetäkää hanuriin, varsinkin se "syöttöpossu" Ruokanen.
      Lihavat on lepposii, vai mitä Ritoopper ;))

      • Anonyymi

        Helpottiko kun sai oksennettua? Älä ryyppää tänään, kokeile vaikka 2 päivän putkea raittiina olemista jos pystyt.


      • Anonyymi

        No tokihan se TM:n vika kun tojo mitataan pienemmäksi, hitaammaksi, meluisemmaksi ja kalliimmaksi huoltaa.
        Aika vähän vertailujen sijoitukset perustuvat toimittajien mielipiteisiin, kyllä sijoitus perustuu hyvin pitkälti mitattaviin asioihin.


    • Anonyymi

      Pitkä öljynvaihto väli ja kone on entinen alle 50 km jälkeen. Kukaan ei huoli käytettynä.

      • Anonyymi

        Ei hajoa 50 kilometrillä. Voi ajaa enemmän.


    • Anonyymi

      niin

    • Anonyymi

      paha konserni

    • Anonyymi

      Toyotassa 4 litraa ja vaihtoväli 15 tkm. Mersussa 6 litraa ja vaihtoväli 20 tkm. Kumpi on parempi???

      • Anonyymi

        Toyota tietty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota tietty.

        Oletko ihan varma, hihii!


    • Anonyymi

      Vw alla ja vaihdettu 20-25eur öljyt ( castrol/mobil tuosta muutaman kilsan päästä tokmannilta). ja 3-5eur suodatin ostan aina 3 suodatin verkkokaupasta kerralla ja muiden suodattimien kanssa. On varastossa sitten valmiina

      Viime vuonna 9000tkm pätkäajoa ja vaihdoin. On se likainen noilla kilometreillä. Vanhalla öljyllä lämmitän polttimella tallia kun siellä harrastelen ja rakennan, korjailen. Sekin menee hyödyksi.

      Öljynvaihtokulut on niin olemattomat ja helpot/mukavat että mielellään uusii kuin kuluttaa konetta.

    • Anonyymi

      Moottoriöljy ja suodatin pitäisi vaihtaa 10 tkm välein riippumatta huolto-ohjelman huoltovälistä.
      Ihan naurettavan pikku juttu, joka nostaa moottorin käyttöikää sata varmasti, ellei jokin voitelusta riippumaton osa petä.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe