Vanhasta ei saa uutta tekemälläkään, mutta mitä yleisiä ongelmakohtia perusrintsikoissa on? Lähtökohtia varmaan on monia kuten rossillinen tai kellarillinen tai näiden sekoitus ja miten ja koska rempattu...
Ja ylipäätään runkorakenteesta ja ongelmista ..
Rintamamiestalo ja ongelmat?
10
2288
Vastaukset
- rintarottingilla
- pienet huoneet
- takat on "suoria" siis ei varaavia ja lömpö karkaa hormista ulos
- seinien sisällä on purut vajonnu alas siten että huoneiden yläosa hehkuu kylmyyttä. Puhumattakaan yläkerrasta
- vaikka kuinka lämmittää niin lämpö ei kierrä taloa kunnolla vaan huoneiden lämmöt on tosi vaihtelevia
- autotallit on niin pieniä ettei nykyaikaiset autot mahdu sisään ja jos mahtuu niin autosta ei mahdu ulos
- vesikiertoiset patterien putket voi hajota koska vaan ja ne putket jotka on seinien/lattioiden sisällä on tosi pommeja. Kun seinien ja lattioiden sisällä on purua, niin vesivahingon sattuessa vahinko on aina laaja
- rännien vedet ei ole ohjattu mihinkään kaivoon/ojaan vaan vedet jää talon reunoille vahingoittaen talon alapohjaa ja reunoja
-yksi ilmalämpöpumppu ei riitä mitenkään tälläiseen taloon vaan sinne pitää asentaa ainakin 2 kpl jos sekään riittää kaikkialle.
- lämminvesivaraajat on aina ihan liian pieniä ja lämmin vesi loppuu ennenku koko perhe on kerinnyt käydä suihkussa.
- kaikki lattiat narisee...portaista puhumattakaan
- mikään seinä tai kulma ei ole suorassa. Vatupassin voit heittää mäkeen ja katsoa kaikki silmämääräisesti esim: jos meinaat tilaa uudet keittiönkaapit niin ne tulee olemaan kyllä oven karmin vieressä vinossa ja jos kuulan laitat pöydälle, niin se vierii kyllä johonkin suuntaan.
- yksi ryhmäsulake hoitaa melkeinpä kaikkia pistorasioita ja valaistuksia, joten mitään tehokkaampaa laitetta (imuria) ett voi kytkeä ihan mihin vaan koska sulake lentää kaapista ylikuorman takia
- kaikki jakorasiat sisältää ruuviliitoksia ja ne löystyy ajallaan, joten kaikki rasiat kannattaa tarkistaa ja kiristää löysiä liitoksia jottei koko talo pala kipinöinnin takia
- jos katto on uusittu , niin sen peltikaton alla on useimmiten vanha pärekatto ennallaan ja peltikaton alla on tuskin laitettu mitään nykyaikaista hengittävää aluskatetta, joten peltikaton kondensivesi ei pääse haihtumaan vaan jää homehtumaan ja kostuttamaan pärekattoa.
Tässä nyt muutama juttu tarkistettavaksi kun olet ostamassa tälläistä ..... - Kuntaloeiollutkipsiä
Tulisijat oli monesti leivinuuni, pönttöuuni ja esim yläkerrassa porin matti .Kaikki varaavia ja todella hyviä. Ainoa huono puoli rintamiestalossa on se että niitä muutetaan nykypäivän taloiksi. Rintamamiestalo sopii niille jotka osaa nauttia niiden ominaisuuksista joihin on monesti syy eikä mikään rakennusvirhe tai tietämättömyys kuinka talo tehdään. Näitäkin kuulee vieläkin. Esim lämmitys. Tulisija oli joka huoneessa ja tulia polteltiin siellä missä oltiin. Se on energian säästöä eikä se että kaadetaan seinät ja puhallellaan kuumaa joka nurkkaan. Savi oli talon ympärillä veden estona eikä vahinko täyttönä. Jos puru vajoaa sitä voi lisätä helposti. Jne. Jne.. Olokee ja naattikkee... Elkee haukkua....
- Energialuokkavero
Nykyaika vaan ei salli vanhoja vähän alkeellisempia tapoja, kuten sisävessat ja muu lämmitys kuin pelkät takat
- puujahome
Vesivahinko aiheuttaa huomattavat vahingot. Kannattaa asentaa automaattinen vesivahinkohälytin, esim. http://bit.ly/2y9pLHb
- ongelmatalonomistaja
Onhan noissa rintsikoissa vaikka mitä ongelmaa. Jotkut voi olla tehty hyvinkin ihan niiden alkuperäisten ohjeiden mukaan, mutta ei kaikki.
Asun itse v. 1951 rakennetussa rintsikassa, joka tehty puutteellisin rakennustarpein, mm. raudoitusta ei juuri perustuksissa ole, kun rautaa ei ole ollut saatavilla. Rautanauloja ei ole saannut sopivan mittaisina, joten ulkovuoraus naulattu liian pitkillä nauloilla, joten rakolistalla olevan ulkovuorauksen naulat ovat rivissä purueristeissä, Purueristeet tietysti seulomattomasta purusta, jolloin eristeiden painumisen estyy naularivien vuoksi ja seinissä eristeettömiä kohtia.
Olen ollut purkamassa rintamamiestaloja, niissä näkee helposti tuon seinien eristeettömyyden naularivien kohdilla. Eli vaikka sahanpurua lisätään eristeeksi ylhäältä, ei se pelkästään auta, kun seinissä on eristeettömiä kohtia. Ikkunoiden alapuolella on myös tyhjää eristeissä varsin runsaasti.
Rintsikoissa oli sahanpurueriste seinissä 4" eli n. 100mm, joka aivan riittämätön muutenkin, jotkut rakensivat kuitenkin talonsa jo valmiiksi 5" rungolla, jolloin eristepaksuus oli 125mm ja se näyttää olevan ratkaiseva purueristeen painumisen kannalta, samoin ulkoverhouksen vaakalaudoitus, jolloin naularivit eivät ole estäneet eristeiden painumista.
Monessa rintsikassa yläpohjassa oli alkujaan liian vähän eristettä, varsinkin silloin, kun yläkerran huoneita ei oltu tehty. Eristeiden vähäisyys aiheutti vesivahinkoja, kun lämpövuodot pahimmillaan muodostivat melkoisen jäälautan katolle ja se rikkoi katemateriaalin, yleensä huopakatto repesi ja vettä pääsi alapuolisiin rakenteisiin. Näitä vesivaurioita löytyy yllättävän monista rintsikoista.
Muutenhan rintsikat oli hyviä taloja, jos ne tehtiin kunnolla.- Tavatmuuttuu
Täytyy muistaa sekin että sillon kun nuo on tehty niin ei ollut tarkoitus saada sisällä lämpöä sinne yli 20asteeseen niinkuin nykyään. Villasukat oli se millä kylmä lattia ei tullut ongelmaksi. Pönttöuunia halaillessa ei yölläkään kylmä tullut. Ongelmat alkoi kun ostettiin sähköpatterit ikkunoiden alle ja raukka yritti lämmittää kylmää seinää ikkunan alla jonka alapuolella ei ollut purua enää karmiin saakka. Ja silleeeeee
- Joskusomistanut
Olen kuullut myös jonkun sanovan että ovat kalliita tontteja!
Mutta eihän rintamamiestaloa normaalisti maksakaan tuoreen talon hintaa että kaippa siinä jo on huomioitu ?, olen itse sitä mieltä että kokonaan sitä ei kannata rakentaa(remontoida), kun siihen tulee sitä hintaa kuitenkin! ... ja eikö tuossa vaiheessa joku näppärä rakenna uuden viereen ?? - Kokemustaonnyt
Hinta eroja on, lähes samanlaisissa!
- HomejuustoOnHyvää
Suhteessa uusissa taloissa on paljon enemmän ongelmia kuin rintsikoissa.
Home ja sieni ovat yleisiä metsissä, eikä siellä silti kukaan oirehdi. - Asuttuon
Tietysti jos pääsee kastuu, niin aina niitä ongelmia tulee!
Uusiin/Tuorehkoihin Taloihin en lähtisi Rintamamiestaloja vertaa, ehkä nämä voittaa ne 70-Luvun talot paitsi huonesijoittelussa, ja se 70-80 Luku on voinut pilata myös tuollaiset rintamiestalot!
Mutta tosiaan hinnallisestihän näistä ei voi pyytää mitä 2000- luvun talosta tai voi pyytää, mutta ...:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569