Immigration-käynti

vanhaturisti

Taas eräät "asiantuntijat "peloittelevat Thaimaahan saapuvia sillä, että ellei käy 24 tunnin sisällä Immigrationissa ilmoittautumassa, niin joutuu maksamaan sakkoja tai peräti poistetaan maasta. He kuvittelevat tietävänsä Thaimaan maahantulo-ohjeet paremmin kuin Thaimaan viranomaiset.
"
Thaimaan Suurlähetystön ohjeissa sanotaan selvästi, että esim turistiviisumilla maahantuleva saa olla maassa 60 vuorokautta ja vasta sen JÄLKEEN hänen on käytävä Immigrationissa, mikäli aikoo olla maassa pitempään:

" Viisumi yhdellä maahantulolla on voimassa 90 päivää. Hakija on oikeutettu oleskelemaan Thaimaassa 60 päivää maahan saapumisesta sekä on mahdollista anoa 30 päivää lisäaikaa Immigration-viranomaiselta."

Jokainen Thaimaahan saapuva joutuu täyttämään lomakkeen TM6, joka ON IMMIGRATIONILLE tarkoitettu lomake. Sen otsikkohan on.
"Thai Immigration bureau", joten tuo ilmoittautumisvelvollisuus on täytetty silloin, kun maahantuloviranomainen leimaa tuon lomakkeen. Siinähän ilmoitetaan tarkka osoite, missä turisti aikoo asua.
Vasta silloin, kun matkailija menee asumaan muualle, kuin ilmoittamaansa paikkaan, hänen on 24 tunnin sisällä ilmoitettava viranomaisille (joko poliisille tai Immigrationiin) uusi osoitteensa.

Joten turhaa lietsoa mitään hysteriaa tässäkään asiassa. Itse olemme olleet Thaimaassa kymmenisen kertaa, asumme omassa talossa, emmekä ole vielä koskaan käyneet Immigrationissa ilmoittautumassa, eikä mitään sanktioita ole ollut.

20

1801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PelokasKävijä

      No missä taas eräät asiantuntijat pelottelevat ?

    • zeus--

      Minäkin asun Thaimaassa omassa talossani. Täytän kyllä lentokoneessa tarkan osoitteeni tulokaavakkeeseen. Menin uusimaan ajokorttiani, niin ensimmäiseksi kysyttiin olenko käynyt tekemässä tuloilmoituksen. En ole käynyt, ilmoitin heille. Ei korttia voi uusia ennen ilmoituksen tekoa. Kävin tekemässä sen ilmoituksen. Kaavakkeen alaosa nidottiin passiini kiinni. Passissani on nyt kaksi eri liitettä. Tämän jälkeen ajokortin uusiminen onnistui ongelmitta. Minulla on myöskin talokirja (keltainen kirja), siitä huolimatta piti käydä ilmoitus tekemässä. Tiedä kyllä kaksi maaseudulla asuvaa, joiden kotona poliisit käyvät toteamassa asumisen. En ole koskaan tullut kysyneeksi, liitetäänkö heidän passiinsa kaavakkeen alaosa. Hotelliasumisessahan ilmoituksen tekee hotellin henkilökunta.

      • HarkinnassaKortti

        Kertoisitko hieman tarkemmin Thaimaalaisen ajokorttisi hankinnasta ?

        Miten "inssi" ?

        Entä "teoriaistunto", sen sisältö ja kieli ?


      • jupiter---

        Minä kävin hakemassa viisumiin lisäaikaa eli extensionia, eikä kukaan kysynyt mitään ilmoittautumisesta.
        Jos sinulla on keltainen kirja, niin sehän on dokumentti siitä, että asut siinä talossa, joten turhaan kävit ilmoittautumassa. Olisi sanonut virkailijalle, että olet jo käynyt ilmoittautumassa. Lentokentän passintarkastaja on myös Immigration viranomainen.
        Thaimaassa on eri provinsseissa erilaiset lait.


      • zeu--

        Tätä juuri tarkoitin. Jos jollakin alueella ei ole vaatimuksena jonkin ilmoituksen teko, ei toisella paikkakunnalla kannata ruveta siitä kiistelemään. Jää takuulla häviölle. Oen huomannut eri virastoissa asioidessani oman tietämättömyytensä esittämällä asioiden etenevän huomattavasti paremmin. Täyttävät jopa kaavakkeet puolestasi. Tavallinen turisti kyllä joutuu harvoin tekemisiin eri virastojen kanssa. Kun on muutamia eri virastoja kolunnut, tulee kyllä tietoiseksi siitä, ettei paikallinen viranomainen voi olla väärässä. Siihen on vain sopeuduttava. Riiteleminen vain pahentaa asioita. Talokirjan saamisessa oli pieniä vaikeuksia, kun tytöt tiskin takana eivät hallinneet asioita. Naapurin ystävällisellä avustuksella menimme toimiston pääällikön luokse. Hän hoiti asian järjestykseen ja pahoitteli virkailijoiden tiedon puutteita.


      • HarkinnassaKortt
        zeu-- kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin. Jos jollakin alueella ei ole vaatimuksena jonkin ilmoituksen teko, ei toisella paikkakunnalla kannata ruveta siitä kiistelemään. Jää takuulla häviölle. Oen huomannut eri virastoissa asioidessani oman tietämättömyytensä esittämällä asioiden etenevän huomattavasti paremmin. Täyttävät jopa kaavakkeet puolestasi. Tavallinen turisti kyllä joutuu harvoin tekemisiin eri virastojen kanssa. Kun on muutamia eri virastoja kolunnut, tulee kyllä tietoiseksi siitä, ettei paikallinen viranomainen voi olla väärässä. Siihen on vain sopeuduttava. Riiteleminen vain pahentaa asioita. Talokirjan saamisessa oli pieniä vaikeuksia, kun tytöt tiskin takana eivät hallinneet asioita. Naapurin ystävällisellä avustuksella menimme toimiston pääällikön luokse. Hän hoiti asian järjestykseen ja pahoitteli virkailijoiden tiedon puutteita.

        Vastaisitko tuohon ajokorttiasiaan ?


      • OnSeBimboToiMaijukka

        Maijalla uus rooli päällä tänään taas.

        Aloitus vanhana turistina väitteellä taas eräät asiantuntijan pelottelevat ja itse asiantuntijana luikki taas muiden nimimerkkiensä taakse vastaamatta missä peloteltu taas.

        Sitte putkahti Zeussina ja Jupiterina selittämään.

        Kertoi ajokortistaan mutta kysyttäsessä ei vastaa, koska ei ole vastattavaa.

        Näin nyt ja nähtäväksi taas jää mitä seuraavaksi.


      • zeu--

        Ajokortin hankinta riippuu monesta tekijästä. Onko olemassa entistä ajokorttia, ja mistä maasta hankittu. Viisumikin pitää olla määrätynlainen. Myöskin asumismuodolla on merkitystä. Kaikista parhaiten ajokorttiasiat selviää lukemalla Hans Lankarin nettisivuja.


      • HarkinnassaKortti
        zeu-- kirjoitti:

        Ajokortin hankinta riippuu monesta tekijästä. Onko olemassa entistä ajokorttia, ja mistä maasta hankittu. Viisumikin pitää olla määrätynlainen. Myöskin asumismuodolla on merkitystä. Kaikista parhaiten ajokorttiasiat selviää lukemalla Hans Lankarin nettisivuja.

        Niinpäniin sinä uusit korttiasi ?

        Suomalaisella ajokortilla ei hankita Thaimaalaista ajokorttia.

        Minkälainen viisumi?

        Minkälainen asumismuoto?

        Miten inssi?

        Miten teoriaistunto, sen sisältö ja kieli?

        Jos ei vastausta niin minäkin pidän sinua Maijana.


      • zeu--

        Suomalaisen ajokortti helpottaa paikallisen kortin saamista. Silloin tarvitsee käydä suorittamassa tarvittavat kokeet. Siihen kuuluu nopeustesti, väritesti, ja myöskin näkökyvyn hallinta. Saattaa olla vielä jotain muutakin, riippuu vähän paikkakunnasta. Lyhyellä viisumilla ei ainakaan aikaisemmin saaanut suoritettuaajokorttia. Asumisesta pitää olla sopimus. Viikon sopimus ei riitä. Jos on olemassa kortti, jonka viranomaiset hyväksyvät, ei inssiajoa tarvitse suorittaa. Samoin teoriatunteja ei tarvitse suorittaa. Kortin uusimisen yhteydessä jouduin katsomaan noin tunnin animaatioesityksen, varmaankin se kuuluu nykyisin myös uusien korttien hankintaan. Kun sitä korttia sitten hankkii, kannattaa samalla hankkia auton ja moottoripyörän kortti. Kuten jo aikaisemmin mainitsin kannattaa käydä lukemassa Hans Lankarin sivuja. Siellä on varmaankin uusinta tietoa asiasta.z


    • Karunaa

      Eipä se virastoissa asiointi Thaimaassa nyt suoranaista lystiä ole, mutta silti en lähtis kokeilemaan tuuriani, koska laki on laki ja koska vaan voi tulla vastan se virkailija, joka haluaa, että sitä noudatetaan.

      • eisakkoja

        Itse olen ollut Thaimaassa jo yli kymmenen kertaa, enkä vielä kertaakaan ole törmännyt vaikeuksiin, vaikka en ole käynyt Immigrationissa 24 tunnin sisällä maahan tulosta. Olen hakenut extensionia monta kertaa, eikä koskaan kukaan ole edes kysellyt käynnistä.
        Tuntuu siltä, että eräät koettavat vain peloitella suomalaisia mahdollisilla sakoilla. En ole kuullut edes kenenkään tuttavistani saaneen sakkoja eikä muitakaan sanktiota.
        Onkohan tuoo "laki" vain eräiden suomalaisten oma keksintö?
        Ruotsalaisia tuollainen peloittelu huvittaa.


      • Karunaa
        eisakkoja kirjoitti:

        Itse olen ollut Thaimaassa jo yli kymmenen kertaa, enkä vielä kertaakaan ole törmännyt vaikeuksiin, vaikka en ole käynyt Immigrationissa 24 tunnin sisällä maahan tulosta. Olen hakenut extensionia monta kertaa, eikä koskaan kukaan ole edes kysellyt käynnistä.
        Tuntuu siltä, että eräät koettavat vain peloitella suomalaisia mahdollisilla sakoilla. En ole kuullut edes kenenkään tuttavistani saaneen sakkoja eikä muitakaan sanktiota.
        Onkohan tuoo "laki" vain eräiden suomalaisten oma keksintö?
        Ruotsalaisia tuollainen peloittelu huvittaa.

        Ei itsellekään mitään sanktiota ol tullu, mutta viimeksi piti täyttää extensionia hakiessa myös tuo "muuttoilmoitus" ja edelliskerralla se alaosa oli nidottu passiin Sai Kaew Beachillä käydessä, vaikka itse ei ollu täytetty koko lappua -vasta viime kerralla kun sain laput itse täytettäväksi tajusin mikä se passin väliin edelliskerralla nidottu härpäke oli.
        Tästäpä vedin johtopäätöksen, että ensikerralla tulosta lippusen jo Suomessa ja täytän valmiiksi sekä vien Immiin, vaikka tietty näkyi ne osoitetiedot niillä hyvin selvillä olevan ilman ilmoitustakin, kun kerran olivat osanneet lapun itsekin siellä Sai Kaew Beachillä (sotilastukikohdassa oleva ranta) täyttää....


      • yksinkertaista
        Karunaa kirjoitti:

        Ei itsellekään mitään sanktiota ol tullu, mutta viimeksi piti täyttää extensionia hakiessa myös tuo "muuttoilmoitus" ja edelliskerralla se alaosa oli nidottu passiin Sai Kaew Beachillä käydessä, vaikka itse ei ollu täytetty koko lappua -vasta viime kerralla kun sain laput itse täytettäväksi tajusin mikä se passin väliin edelliskerralla nidottu härpäke oli.
        Tästäpä vedin johtopäätöksen, että ensikerralla tulosta lippusen jo Suomessa ja täytän valmiiksi sekä vien Immiin, vaikka tietty näkyi ne osoitetiedot niillä hyvin selvillä olevan ilman ilmoitustakin, kun kerran olivat osanneet lapun itsekin siellä Sai Kaew Beachillä (sotilastukikohdassa oleva ranta) täyttää....

        Kävin eilen hakemassa 30 pv:n pidennystä turistiviisummini Phetsaburista, eikä siellä kysytty mitään siitä, olinko käynyt Immmigrationissa 24 tunnin sisällä maahantulosta. En ollut käynyt.
        Lentokoneessa jaettu lomake Th 6 piti olla mukana, siitähän selviää osoite Thaimaassa , passikuva ja hakemuskaavake piti täyttää. Koko lysti maksoi 1900 bahtia ja sillä siisti.


    • NäinMeilläpäin

      Asun aina talvet Thaimaassa.Ei ole tarvinnut koskaan tehdä mitään ilmoituksia.Olen kysynytkin asiaa Mahasarakhanin Immigration toimistosta.Ei tarvitse tehdä ilmoitusta oli vastaus.

    • Murmeliiini

      Hämminkiähän tuo tieto viime vuonna aiheutti. Ruotsalaiset olivat kertoneet suomalaisille käytännöstä. Jotkut menivät paikalliselle poliisiasemalle ilmoitusta tekemään mutta sitä ei meinattu ottaa vastaan, vasta kun pariskunnan mies oli tiukasti sanonut etteivät poistu ennen kuin ovat saaneet sen tehtyä. Ihmettelimme asiaa että miten siitä ei konsulaatissa kerrota viisumin haun yhteydessä mitään ??? Tuttavillemme tuli lapsenlapsi vierailulle tekemättä ilmoitusta, oli pari viikkoa ja lähti kotiin.... kukaan ei perään kysellyt. Päätimme myös olla hötkyilemättä asian suhteen ja sitä paitsi silloin kun asiasta kuulimme olimme olleet maassa jo monta päivää. Kukaan ei myöskään meiltä mitään kysellyt eikä myöskään yhdeltäkään asuntoni vuokranneelta. Itse olemme matkustaneet jo yhdeksän vuotta sanalle alueelle tietämättä käytännöstä. Asuntoni on condossa josta asiaa tiedustelin ja sain vastaukseksi että itse pitäisi ilmoittaa, ei olla ilmoitettu eikä ilmoiteta.

      • Hyvätohjeet

        Kyllähän Thaimaan Suomen suurlähetystön sivulla on maininta siitä,että turistiviisumilla maahantulijan on 60 pv:n KULUTTUA käytävä Immigrationissa ja OA-viisumilla maahantulevan on käytävä 90 pv:n kuluttua Immigrationissa. Sitä ennen on turhaa käydä, ellei vaihda osoitetta siitä, minkä on ilmoittanut maahantullessaan siinä lentokoneessa jaetussa lomakkeessa: O-A viisumi:
        "Eläkeläisviisumilla voi oleskella Thaimaassa maksimissaan vuoden yhtäjaksoisesti. Työnteko on ehdottomasti kielletty. Eläkeläisviisumin haltijan ei tarvitse poistua maasta viisumin voimassaolon aikana, mutta hänen tulee ilmoittautua paikallisella Immigration-toimistolla 90 päivän välein."

        Ja turistiviisumista sanotaan:
        "TR: Viisumi yhdellä maahantulolla on voimassa 90 päivää. Hakija on oikeutettu oleskelemaan Thaimaassa 60 päivää maahan saapumisesta sekä on mahdollista anoa 30 päivää lisäaikaa Immigration-viranomaiselta."

        Siis vasta silloin, kun hakee lisäaikaa, on syytä käydä Immigrationissa.


    • zeu--

      Lentokoneessa kirjoitan siihen osoitteen kohtaan Pattaya hotel. Tähän saakka on kelvannut sellaisenaan.

    • zeu--

      Jokos olette maksaneet 1000 bathia oleskelusta omassa asunnossa?

    • Poliisinhuitoma

      Poliisi huito minut luokseen, tiesi että kyläilen lähitalossa.
      Sano että pitäisi tehdä ilmoitus osoitteesta ja passin kopio.
      Muutama päivä meni ja poliisi sai paperit mitä pyysi. Olin kerinnyt asustelemaan torpassa jo useita viikkoja, rahaa sakon muodossa ei kysytty.
      Ei mitään hajua tästä ilmoittautumisasiasta kuinka muualla tulisi toimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe