Sain käyttöön värifilmikameran perämoottorilla. Tiedän että pitää ottaa valotus, tarkennus ja aukko ennen jokaista kuvaa, mutta pitääkö ISO lukuja muuttaa. Ja ensin filmi sisään ja puolalle, mutta mistä tietää ottaako se kiinni, kun olen sulkenut kannen. Kameran käyttöohjeetkin on kadonnut. Digi järkkärillä olen paljon kuvannut, mutta siinähän kaikki menee automaattisesti eli ei tarvi kuin yhtä nappia painaa.
Värifilmikamera
5
111
Vastaukset
Ellei taatusti tiedä, mitä tekee, on kameran ISO -asetus asetettava samaksi kuin käytetyn filmin: ISO-100, ISO-200 jne. ISO -luku yksinkertaistaen selitettynä ilmoittaa filmin herkkyyden valolle, joten kameran valotusaikojen perustaso on säädettävä vastaavaksi.
Yleensä filmi moottorikameroissa latautuu itse ilman ongelmia, mutta sitä voi toki avustaa vetämällä muutaman sentin filmiä ulos ja pujottamalla filmin pään käsin vastaanottavan puolan säleiden väliin.
Kameran käyttöohje saattaa hyvinkin löytyä netistä.- Kuuuukkeli
Jos kamerassa on filminsiirtomoottori, se luultavasti ottaa ISO-arvon filmin metallikotelon pinnasta.
Jossain kameroissa on pieni ikkuna, jossa näkyy liikettä, kun filmi siirtyy. Jossain ruutulaskuri toimii vain, jos filmi siirtyy oikein. Canonin viimeiset filmikamerat kelasivat aluksi koko filmin ulos rullalta. - Kytkee
ISO-lukeman kytkintä, jos sellainen löytyy, voi käytellä valotuksen korjailuun. Jos kuvataan musta kissa lumihangessa, voidaan valotusta lisätä. Tai jos kuvataan valkoinen kani hämärässä huoneessa, voidaan valotusta vähentää, tunnelman säilyttämiseksi. Tosin filminkehitysprosessi saattaa korjailla näitä sitten johonkin suuntaan yllättävästi.
- 8765
Aloittajalle, kamerakielessä moottoriperä tai jopa mottiperä lienevät kaikkien harrastajien tuntemia ilmaisuja. Perämoottori on enemmän venepuolen ilmaisu.
- värivalokuvaaja
Tässä kamerassa Nikon F3 tosiaan moottori erillisessä perässä ja Iso tosi hankalasti säädettävissä siellä takasinkelaus veivin alla ja tässä myös kytkin jolla voi plussata tai miinustaa valotusta. Eli varmaan iso ei muuteta saman filmin aikana, mutta plussata voi. En tähän koskenut. Muuten kuvat onnistu hyvin kun pysty käsin säätämään, vaikka tietenkin näin alussa erehdyksiäkin tuli. Laukasunappi on kyllä hirveen herkkä, Filmi oli vaativa pujottaa puolan takakautta, onneksi netistä löyty ohje, kun kameran mukana tuli väärä eli F 301 ohje jossa moottori sisäänrakennettu ja iso lukemat ja filmin lataus kaikki helpompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971483- 2091438
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59970Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31959Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K50737Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut4673Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉53672En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40656Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.34650