Ympärileikkaus ensi viikolla

balaniittivaivaa

Hei,

Pari vuotta sitten alkoi alapään tulehduskierre ja nyt kaksi eri lääkäriä totesi ympärileikkauksen olevan paras vaihtoehto balaniitin kukistamiseksi. Olen nyt jo 30, ja ahdas esinahka on toki haitannut minua ennenkin, mutta seksi ja runkkaus on aiemmin ollut "tyydyttävää", eli seksin jälkeen kalu aina pari päivää melko kipeä esinahan tullessa araksi. Noin kymmenisen vuotta sitten käväisin edellisen kerran urologilla, joka jo silloin suositteli leikkausta, muttei nähnyt sitä tuolloin välttämättömänä. Nyt pitkän parisuhteen päätyttyä en enää haluaisi totuttaa uutta kumppaniani seksielämään, jossa saa alituisesti varoa ahtaan esinahkan repeytymistä. Valitsin siis ympärileikkauksen.

Leikkaus on ensi viikon perjantaina. Minua ei kiinnosta kuunnella noita kauhutarinoita pieleen menneistä leikkauksista tai sen aiheuttamista haitoista. Hyödyt ovat varmasti tapauksessani suuremmat. Eikä tunnon puute - argumentitkaan paljoa paina, sillä eipä ole esinahkaa joka yhdynnässä sattuisi.

Olisinkin kiinnostunut kuulemaan leikkauksesta ja siitä paranemisesta. Niin paljon kun lukee välittömästä arkuudesta ja kivusta, varsinkin ensimmäisen kahden viikon aikana. Arkuus tosin ei ehkä tapauksessani ole se pahin, sillä olen voinut pestä esinahan alta jo teini-ikäisestä lähtien. Vain erektiossa esinahka ei ole päässyt vetäytymään taakse.

Leikkaus tullaan tekemään paikallispuudutuksessa. Täytyy sanoa että kyllä ahdistaa ajatus leikkaukseen menemisestä :S. Tarjoillaanko tuolla mitään rauhoittavaa ennen operaatiota vai käykö tyyliin komento housut pois ja leikkauspöydälle? Kuuntelisin mielellään kokemuksianne, eritoten leikkauksesta paikallispuudutuksessa.

Suunnittelin tulevani taksilla kotia. Sainkin jo panacodia varten reseptin ja ajattelin käydä apteekissa jo ennen operaatiota. Onko ollut tarvetta myös antibiooteille? Miten liikkuminen käy heti leikkauksen jälkeen? Pystyykö tuolloin vielä puudutuksen voimalla kävellä kotiin vai kannattaako jo varata löysät housut ja varautua ankkakävelyyn?

Eniten tietysti ahdistaa operaatiota edeltävät seuraavat pari viikkoa. Kosketusarka ja muutoin kipeä kalun kanssa eläminen on varmaan mitä epämiellyttävin kokemus. Olenkin jo valmistanut pakastimeen koko seuraavan viikon ateriat - sairaslomaa kirjoitetaan seuraava viikko. Mitenkä nopeaan teillä helpotti arkuus ja kipu. Tuleeko töissä käymisestä vielä viikonkaan jälkeen yhtään mitään vai kannattaako suosiolla pyytää etätöitä myös sairaslomaa seuraavalle viikolle?

Kauan ylipäätään teillä kesti paluu normiarkeen, tosin ilman ahtaan esinahan aiheuttamia penisvaivoja?

Kyllä toisaaltaan uskon vapauden ainaisista toistuvista esinahan tulehdusten ja seksin jälkiarkuuden vaivoista varmana tulevaisuudessa kuittaavan muutaman viikon kärsimykset!

Kiitos asiallisista vastauksista!

64

11330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weasrtyfughijo

      Toivo parasta ja pelkää pahinta. Päätkösen olet jo nähtävästi tehnyt. Mihinkään suullisiin "lupauksiin" ei ole suositeltavaa tuudittautua.

    • Moikka
      Toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa. Meillä aikanakin on mahdollista saada lievä rauhoittava ennen toimenpidettä, eli jos haluat niin pyydä.
      Pystyt kävelemään kotiin toimenpiteen jälkeen, mitään maratonia ei kannata suunnitella leikkauspäivälle eikä seuraavalle. Kannattaa ottaa löysät housut, Penis on arka leikkauksen jälkeen.
      Nyt kannattaa jättää pois mahdolliset verenohennuslääkkeet ja omegat.
      Leikkauksen jälkeen pystyt melko normaaliin arkeen löysissä housuissa, kipulääkettä kannattaa syödä! Leikkauksessa laitetun siteen voit poistaa seuraavana päivänä. Leikkausaluetta kannattaa suihkuttaa kerta/kaksi päivässä (ekoina päivänä ota kipulääke ennen suihkutelua). Haavan päällä pidetään viikon ajan siihen laitettua haavateippiä, saattaa tuntua inhottavalta ja kutiavalta. Siihen auttaa haavaöljy esim Ceridal,
      Sairasloman jälkeen terska on vielä arka, jos pääsee hankautumaan housuissa.
      Tsemppiä leikkaukseen! Toipuminen on pientä hyötyihin nähden!!

      • waesrdtfyguhijokl

        Mitähän virkaa niillä haavan siteillä ja haavateipillä oikeasti on? Itselläni ne lähti irti ekalla vessareissulla ennen kotiinlähtöä ja haava vuoti pitkin vessan lattiaa jo siellä sairaalassa. Uusia ei laitettu, annettiin mukaan sellaisia sidetaitoksia, joita saa itse laittaa jos tarvii. Mulle ainakin on sanottu, ettei ne ole edes tarpeellisia, on vaan tapana laittaa....


      • balaniittivaivaa

        Voi olla että ideana on vain tyrehdyttää verenvuoto. Sitten kun on tämä hallinnassa, päästetään potilas matkaan, siteellä tai ilman. Sanottiin, että saattaa kestää seuraavaan aamuun kiinni ja todennäköisesti hyytyvä veri pitää paikoillaan. Suihkussa voi taas pehmittää ja lähtee tuolloin irti.


      • waesrdtfyguhijokl kirjoitti:

        Mitähän virkaa niillä haavan siteillä ja haavateipillä oikeasti on? Itselläni ne lähti irti ekalla vessareissulla ennen kotiinlähtöä ja haava vuoti pitkin vessan lattiaa jo siellä sairaalassa. Uusia ei laitettu, annettiin mukaan sellaisia sidetaitoksia, joita saa itse laittaa jos tarvii. Mulle ainakin on sanottu, ettei ne ole edes tarpeellisia, on vaan tapana laittaa....

        Haavateipin tehtävä on suojata haavaa ja ompeleita. Totta on et kun haavateippi kastuu niin se irtoaa. Hymyilyttää vähän kun meidän sairaalan hoito-ohjeessa kerrotaan et haavateipin voi kuivata hiustenkuivaajalla ja se tarttuu sitten taas :D


      • awesrdtfgyhjk
        Läkintävaksi70 kirjoitti:

        Haavateipin tehtävä on suojata haavaa ja ompeleita. Totta on et kun haavateippi kastuu niin se irtoaa. Hymyilyttää vähän kun meidän sairaalan hoito-ohjeessa kerrotaan et haavateipin voi kuivata hiustenkuivaajalla ja se tarttuu sitten taas :D

        Eli onko se teippi ja side tarpeellinen vai ei? Ainakaan ne ei tosiaan sitä siellä hospitaalissa uudelleen laittaneet, kun se ensimmäinen irtosi.. ja vuotavan haavan kanssa kotiin. Kotiuttaneen hoitajan mielestä olis pitäny periaatteessa näyttää lekurille, mut koska osastolla ei ollut lekuria ollenkaan, eikä päivystävää haluttu häiritä, niin jätettiin väliin.


      • awesrdtfgyhjk kirjoitti:

        Eli onko se teippi ja side tarpeellinen vai ei? Ainakaan ne ei tosiaan sitä siellä hospitaalissa uudelleen laittaneet, kun se ensimmäinen irtosi.. ja vuotavan haavan kanssa kotiin. Kotiuttaneen hoitajan mielestä olis pitäny periaatteessa näyttää lekurille, mut koska osastolla ei ollut lekuria ollenkaan, eikä päivystävää haluttu häiritä, niin jätettiin väliin.

        Kyllä ilman teippiäkin pärjää, kun varoo ettei ompeleet pääse tarttumaan ekojen päivien aikana mihinkään.


      • Läkintävaksi70 kirjoitti:

        Kyllä ilman teippiäkin pärjää, kun varoo ettei ompeleet pääse tarttumaan ekojen päivien aikana mihinkään.

        Eikä sitä sidettä tarvi pitää kuin eka vuorokausi, imee lähinnä tihkuvan veren ja pitää haava-alueen kuivana


    • balaniittivaivaa

      Mietinpä tässä ottaisiko sitä paikallispuudutuksen peniksen tyveen vaiko spinaalipuudutuksen (selkäydin-). Löytyykö kokemusta jommasta kummasta vai olitteko nukutuksessa?

      Entäpä mitä kannattaisi ostaa lääkekaappiin. Valmiina löytyy aimo annos buranaa ja panadolia. Luulisiko noilla pärjäävän?

      Kivut ovat aikamoiset ainakin ensimmäisinä öinä? Saitteko kuurin panacodia ja auttoiko se?

      Entä pystyittekö pitämään kalsareita jalassa ns kalu "ylöspäin osoittaen"?

    • balaniittivaivaa

      Nyt on leikkaus takana, saavuin juuri kotia.

      Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksena (neula vehkeen tyviin). Neula on sen verran ohut, ettei sitä juuri paljoa tuntenut. Ajatus oli silti hirveä ja tuli jännitettyä tietysti hyvin paljon.

      Leikkauksen aikana operoija välillä kyseli kipuaistimuksesta, ja jos tuntui lähinnä todella lievää kipua, pistettiin lisää puudutusainetta.

      Olin varmaan jännityksestä kankea, mutta muutoin operaatio sujui kivuttomasti ja nopeaan. Olisiko mennyt vähän päälle 30min ja olin jo toipumishuoneessa. Hieman huippasi, varmasti johtuen jännityksestä (olisinpa voinut mitata verenpaineeni).

      Loppujen lopuksi varsin kivuton toimenpide, sitä jännitystä lukuunottamatta. Jossain olisi myös rauhoittavia tarjolla, mutta jälkikäteen ajateltuna ei niitä tarvita. Rauhoittavilla on kuitenkin omat sivuvaikutuksensa mm pyörrytys ja tarkkailuunkin joutuu muutamaksi tunniksi. Tuli tunne ammattitaitoisesta tiimistä, jolle leikkaus oli vain yksi päivän monista - ei mitään ihmeellistä. Kaikki kiitos heille. Huomenna saa sitten nähdä työn tuloksen.

      Liikkuminen heti operaation jälkeen onnistuu tukevilla alushousuilla ja löysillä housuilla suht normaalisti. Tässä vaiheessahan kun on vielä puudutusainetta.

      "Innolla" tässä odottelen ensi yötä, ja ensimmäistä leikkauksen jälkeistä aamustondista.
      Vedin jo varoiksi ekat särkylääkkeet naamaan varoiksi, vaikka sanoi puudutuksen kestävän iltaan asti. Kipuja siis odotellessa...

    • Kipulääkkeitä kannattaa syödä nyt aluksi säännöllisesti, jotta kipua ei pääse edes tulemaan. Burana on myös tulehduskipulääke, jossa siis annos tulehdusta poistavaa ainetta.
      Tsemppiä toipumiseen!

      • balaniittivaivaa

        Kiitoksia paljon!

        Kivut olleet melko lieviä tähän mennessä, tosin on kyllä ollut lääkitys kohdillaan. Ehkä se puristava tunne yöllä oli pahin, kun ei sen vuoksi oikein saanut unta. Aamulla teki kanssa hieman hellää irroitella paketin liinoja. Niitä kannattaneekin siis liotella pitkään, jolloin hyytynyt veri hieman hellittää otteestaan.


    • leikattu

      Morjens. Itellä leikattu kanssa kolmikymppisenä ja olen ollut siihen aikas hiton tyytyväinen. Paraneminen kävi tosi nopeaan ja muutenkin hyvin. Jos haluut jutella lisää esim s-postilla niin pistä tähän jotain tietoo.

      • leikattu

        Tai oikeestaan tuossa on mun s-posti [email protected]
        Ois ihan mukava jutella ja vaihtaa kokemuksia. Itsellä on oikeestaan kaksi kertaa tuota esaria leikattu niin kokemusta löyty...


      • balaniittivaivaa

        Hei ja kiitos!

        Minulla on roskapostiosoite, josta lähetin mailia sinulle. Jos sinulla on kauhukokemuksia leikkauksesta, voin antaa oman vertaistukeni sitten hieman myöhemmin kun peli toimii taas. :D


    • balaniittivaivaa

      Ensimmäinen yö takana. Unta sain hädin tuskin ollenkaan. Paketti oli niin kireä, tuntui ettei veri tunnu kiertyvän ja oli aikas kipeä läpi yön, herätellen aina kun tuntui saaneen unen päästä kiinni. Noin seittemän aikaan aloitin aamupesun ja paketin purkamisen. Kireä paketti osoittautuikin sikäli hyväksi, että se oli pitänyt turvotuksen käytännössä kokonaan poissa. Edes mustelmaa en rekisteröinyt. Leikkausjälki näytti hyvältä, joskin haavat alkoivat aluksi tiputella verta. Verenvuoto tyrehtyi melko nopeaan ja paketoin pelin vesipesun ja kuivaamisen jälkeen uudelleen, nyt hieman väljempään tosin.

      Sain paketoimisoperaation jälkeen myös hieman unta selälläni makoillessa. Siinä 12 maissa tuntui saaneen edes hieman virkistävää unta. Sain vanhoista pitkistä kalsareista mukavat oleskeluhousut. Saksin sepalusta hieman leveämmäksi, josta paketti mahtuu pääsee kurkistamaan ulos. Vielä on sen verran punainen ja tulehtunut , ettei ihan housun lahjetta vasten ilkeä hankaututtaa. Muuten varsi, ompeleiden seutu ja terskan varsipuoli ei niin tuntoherkkiä, vain aivan terskan pää ja frenulumin seutu.

      Ajattelin paketin asentamista nyt vielä ainakin ensi yötä vasten, voisi helpottaa pitää yölliset erektiot poissa. Viime yönä niitä ei vielä katkonaisen unen vuoksi päässyt muodostumaan.

      Samoin olen pitänyt kipulääkityksen suht kohtalaisena (Panacod ja Burana) nyt ainakin näin aluksi.

      Pieni kipu jne ollut vielä ihan kestettävissä.

    • balaniittivaivaa

      Nyt on kaksi melko hyvin nukuttua yötä takana eikä mitään mainittavia kipuja. Hieman silloin tällöin "vihlaisee", muttei mitään aamustondis tikkejä vasten - kauhutarinoita, joita netistä ehdin lukemaan. Molempina aamuina heräsin aamuheijariin, ei ihan täysnäiseen sellaiseen, mutta en tuntenut kipua. Voi olla että panacod ja burana yhdessä yötä vasten on toimiva kipulääkitys.

      Varsinainen ympärileikkauksen syy eli pitkittynyt balaniittikin (tulehdus) alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Ei ole enään niin tulipunainen kalu vaan väri alkaa muistuttaa normaalia ja ei ole enää niin tunoherkkä.

      Päivittelen tänne lisää postauksia tulevina päivinä, jotta voisi toimia vertaistukena niille, jotka empivät leikkaukseen menemistä. Harvoin ne ns. vähäkipuiset tapaukset jaksavat jakaa kokemuksiaan muille., kun ei niin suuri tarvis avautumiselle. Eli vieläkin hyvin tyytyväinen että sain härkää sarvista kiinni ja antauduin leikattavaksi :)

      Vielä toistaiseksi en ole saanut kalsareita jalkaan, on vielä sen verran arka tuon tulehduksen jäljiltä (oli jo nahkan kanssa). Olen paketoinut nyytin sideharsosta ja-teipistä. Ehkä loppuviikosta alkaa hellittää tulehdus ja voisi kokeilla kalsareita...

      • awesrdtfyguhijkol

        Ilmeisestikin olet sattunut osumaan osaavalle kirurgille tai urologille. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.


      • balaniittivaivaa

        Hei,

        Urologini sanoi tekevänsä muutaman leikkausta päivässä, joten varmasti hyvin kokenut onkin.

        Täytyy lisätä edelliseen postaukseeni että tänään kyllä on ollut hieman kivuliaampi päivä, sillä viimeyönä tuli pari oikein rajua seisakkia, jotka nyt itsessään eivät olleet niin kivuliaita, mutta tänään päivällä olen saanut kärsiä parista melko kipeästä mustelmasta.

        Tikit jo törröttelee ja osa kohta ehkä kohta lähdössä jo irti.

        Tänään on vika sairasloman päivä enkä ole saanut vielä housuja jalkaan!! :O

        ...täytyy anella viikko lisää...


    • Pimafucort

      Kiitos tarinasta aloittajalle. Itsellä sama Balaniitti vaivannut pari vuotta. Olen 51 vuotias ja normaalisti esinahka koko matkan päällä. Olen parin vuoden aikana yrittänyt lääkärin ohjeen mukaan pitää esinahan pois terskan päältä. Tämä on auttanut mutta työlästä on kun työpäivän aikana kymmeniä kertoja pitää vetää esinahka poist terskan päältä minne se on taas luikahtanut...

      Lääkäri ehdotti myös minulle ympärileikkausta, mutta totesi myös että se ei aina kokonaan poista balaniittioireita. Siksi tämä terskan kuivana pitäminen on nyt ollut se malli minulla. Toisaalta, kun hikoile, esimerkiksi kesällä enemmän jatkuvasti myös tuolla alapäässä, niin taakse vedettynä esinahassa on noita "makkaroita" joissa sitten kosteus muhii ja taas on toinen verinen ongelma... Varsinkin viime kesänä ja alkusyksystä tämä vaiva jatkuva - eli terska kuivana mutta esinahassa hiertymiä kosteuden takia. Esinahka alkoi tästä kiristämään ihan pirusti.

      Päätinkin syyskuussa aloittaa Pimafucort kuurin. Aamuin illoin peniksen pesu, kuivaus ja sitten reilusti Pimafucort -voidetta terskan ja ympäröivän esinahan päälle. Sitten esinahka tarkkaan terskan päälle. Tätä aamuin illoin ja 3 viikon hoidon jälkeen vähensin ja käytännössä parin päivän jälkeen lopetin Pimafucortin käytön. Olen nyt voinut olla ilman voidetta esinahka terskan päällä 3 viikkoa. Välillä pientä punoitusta mutta ei vielä ainakaan mitään pahempaa. En haluaisi mennä ympärileikkaukseen, koska pelkään tuota esinahan kosteusongelmaa kun se on siinä rullalla (on runsaansti esinahkaa "vanhalla äijällä"). Aamulla ja illalla pyjamassa on myös "ilmakylvyt" nykyään. ehkä sekin auttaa pitämään paikat kuivana.

      Kiitos keskustelun aloittajalle kun kerroit miten on mennyt. Itse aion vielä yrittää, mikäli tarvis, Pimafucort voiteella hoidella tätä riesaa. Pirun tärkeää on näköjään myös saippuapesu aamuinilloin sekä tarkka kuivaus paperilla ja föönillä.

      • balaniittivaivaa

        Hei!

        Aloitin balaniitin hoidon myöskin tuolla Pimafucort-nimisellä todella kortisonivoiteella. Tuo helpotti esinahan tulehdusta jo muutamassa päivässä, mutta tulehdus oli jatkunut jo niin kauan että nahka oli ns arpeutunut, eli se ei hoidon päätteeksi pysynyt enää ollenkaan terskan päällä. Tuo kuroutuminen alkoi aiheuttaa lievää parafimoosia eli terskan viereen alkoi kehittymään ns. pussi (eli veri ei kiertänyt tapeeksi hyvin). Minulla käytännössä ainoaksi hoidoksi jäi täydellinen ympärileikkaus. Ja täydellinen siksi, koska oli aihetta epäillä valkojäkälää kireyden aiheuttajana. Puolittaisen esinahan poiston tehneistä 50% tekee ennen pitkää nahan täydellisen poiston.

        Pimafucort-voiteessahan on se ikävä puoli ettei sitä kannata käyttää muutamaa päivää kerrallaan pidempää koska kortisoni ohentaa ihoa, joka altistaa uusille tulehduksille. Samoin terskan saippuapesua (jopa mietoa) tulisi lääkärini mukaan välttää, muuten ylikuiva iho voi tulehtua. Vesipesun tulisi riittää. Joitakin rasvavoiteita kuten Ceridalia kehotettiin ainakin minua käyttämään jos terska kuivaa liikaa.

        Siis (huom) luulen että liian kuiva ja liian kostea kalu ovat yhtä pahasta.

        Onko sinulta esim valkojäkälä jne testattu?


    • Kohtaedessä

      Itselläkin tällainen edessä pian niin kiinnostaa miten esim. tarpeilla käynti sujui. Kirveleekö virtsaaminen? Jääkö tiputtamaan?

      • balaniittivaivaa

        Moikka,

        Virtsaaminen ei satu, voi joskus nipistää jos koittaa pinkoa täydellä paineella. Heikoinpana hetkenä valuttelin hitaasti, jottei tuntunut ikävältä. On siis hieman enemmän aikaa vievää, muttei aiheuta mitään kovin kummoisia toimenpiteitä. Alussa kun käärin kalun pakettiin koitin pitää siinä siteen päällä suojana jotain paperin palaa että jos roiskuisi ei tarvisi vaihtaa sidettä saman tien. Turvottelun vuoksi sihti on hieman kateissa. Pitää varoa yltäpäältä kostuttamasta kusella sidettä. Ja kyllä tiputtelee vähän normia enempi, joten kannattaa painella kassien alta jotta tulee vikatkin pisarat pyttyyn.

        Kakkoshätä on siinä mielessä hieman haastavampi että varmaan turhaankin koitin varjella haavakohtia, jottei räiskeet, loiskeet tms osuisi haava-alueille. Hieman oli säätämistä, mutta kyllä se siitä. Panacod voi joillain ummettaa, mutten ole kohdallani huomannut sitä.

        Nyt on neljä päivää leikkauksesta ja hieman mustelmat on kipeitä, muuten ok. Sellaista pientä ärsyttävää on vähän koko ajan, mutta jos suhtautuu että sairastellaan nyt muutama päivä niin olo on varsin siedettävä. Ei mitään herkkua ole, hieman vain hankalaa. Ei siis todellakaan mitään mitä ei kestäisi!

        Tsemppiä sulle leikkaukseen!! Se on nopeaan ohi.
        Milloin on tiedossa, missä leikataan?


    • Pimafucort

      Lääkäri aikanaan vain katseli silmämääräisesti (vanhempi mieslekuri) ja totesi lakonisesti mistä saattaa olla kysymys. Mitään testejä ei tehty. Tosiaan suositteli ilmakylpyä ja pesua aamuin illoin. Ongelmaksi tuon ilmakylvyn kanssa työssä käyvälle selostin jo tuossa yllä. Terska näyttää tällä hetkellä ihan normaalilta, esinahka on myös kuten "ennen vanhaan" vaikka varmaan käytin sitä Pimafucortia aivan liian kauan. Koitan nyt vielä parannella tätä osin näillä kotikonsteilla. Mutta kertomuksesi perusteella, ei tuo leikkauskaan ole poissuljettu. Ainoastaan epäilyttää se, jääkö kuitenkin paljon ihoa rullalle terskan taakse, koska silloin iskee jo kokemani kosteuden aiheuttama hiertymä samantien?

      • balaniittivaivaa

        Esinahka leikataan siten pois että terska jää kokonaan näkyviin, eikä jää rullautuvaa esinahkaa taakse. Tällöin kuitenkin jätetään myös pala frenulumia, jottei kaikki tunto kärsi niin paljon seksissä. Leikkaus voidaan myös suorittaa puolinaisena, mutta noin 50% näistä tapauksista leikkauttaa esinahan kokonaan ennen pitkään.

        Diagnoosissa minulla luki jotenkin näin: "Liian tiukka tai liian runsas esinahka". Nuo siis saman diagnoosin alla, molempiin sama hoito. Jos ei pelkkä vesipesu aamuin ja illoin tehoa, lienee hyvä miettiä leikkausvaihtoehtoa. Sinulla kun on jo kosketukseen tottunut terksa ja oireet jotka kuvailit, itse suosittelisin kokonaan leikkausta. Tuolla btw muuten kuulemma leikataan säännöllisesti myös yli 70-vuotiaita, jotka eivät ole koskaan saaneet esinahkaa vedettyä taakse.


      • waesrdtfyguhjikl

        Yleensähän Suomessa käytetään "kaikki pois" -tyyliä, eli mitään rullautuvia juttuja sinne ei jää, eikä myöskään frenulumia. Yksityisellä toki saat valita minkä tyylin haluat, julkisella käyttävät vain tuota yhtä.


    • Pimafucortedelleen

      Asia selvisi lisää, kiitos. Taitaa tuo esinahan kokonaan poisto olla se ainoa järkevä malli tämän oireen kanssa. Rullautuva esinahka kun ei ole yhtään parempi tilanne kuin se terskan balaniitti. Molempi pahempi. Mikäli vaan "balaniittivaivaa" viitsit tänne laittaa niitä raportteja matkan varrelta (sitä mukaan kun paraneminen edistyy), niin uskon että se olisi monelle suureksi avuksi kun päätöksiä leikkauksesta ehkä joudutaan tekemään. Täällä foorumilla kun tuntuu olevan enemmän avoimesti keskustelevia asiansa tuntevia kuin mitä noissa lääkäreissä löytyy.

    • balaniittivaivaa

      Sairasloma oli ja meni ja ehdin saada lisäpäiviä loppuviikoksi.
      Nyt on jo kuusi yötä leikkauksesta, jälleen ihan hyvin nukuttu yö. En muista juuri kipuja, vaikka tulee vielä herättyä noin 2h välein stondikseen. Saan kuitenkin heti unen päästä kiinni. Ei tässä mikään kiire ole, joten on aikaa nukkua. Nukahdin siinä klo 1 aikoihin ja heräsin 9 pintaan.

      Mustelmat ovat jo pienentyneet reippaasti! Enää pienempää mustoitusta/snadia punoitusta tikki-alueella. On vielä tuo tikkien seutu hieman arkaa kosketukselle. Josko parissa päivässä helpottaisi mustelmien seudun pieni kipu niin voisi kokeilla elämistä kalsarien kanssa. Vielä mustelmat ovat siis melko kipeitä, jos niitä painelee/hinkkautuu.

      Nyt siis vielä pitkät jalassa, joissa saksittu iro reikä kalulle tuuletusraoksi. Sitä muutoinkin suositellaan pidettäväksi paikat tuulettuvina nyt ekat päivät.

      Kävin ostamassa ennakkoon Ceridal-voidetta. Terska alkoi kuivata ja iho lohkeilla toisen yön aikana. Olenkin levitelly/tupsutellut Ceridalissa kostutettua siteenpalasta terksan päälle, varoen ettei rasvaa päädy tikkialueelle. Tämä on helpottanut ja terskan iho näyttää taas paremmalta.

      Elikkäs, vieläkin on kävely hidasta ja ankkamaista. Tästä pitää huolen tikkialueen pistely jos kassit ja kalu pääsee liikaa ravistumaan nopeissa liikkeissä. Hidas liike pitää kivut lähestulokoon kokonaan poissa. Tähän lisäksi vielä aavistuksen tulehtunut terska, mutta tulehdus näyttää sekin laantuvan päivä-päivältä. Ei ole enää yhtään niin punainen ja turvonnut kuin viikonloppuna.

      Parempaan päin siis mennään. Ja jos on aiempia lukemisia uskominen, housut voisi olla jo jalassa heti ensi viikolla. Pidän tuolloin etäviikon töistä kotitoimistolla. Ultimate-goal olisi laittaa farkut jalkaan jo ensi viikolla...

    • balaniittivaivaa

      Taas hyvin nukuttu yö. Värkki tosin on hieman kipeämpi tänään. Pieni osa haava-alueesta punottaa hieman ja sylkee pienesti kudosnestettä tai märkää. Jos ei tästä tänään parannu, täytyy varmaan huomenna käydä näyttämässä terveyskeskuksessa.

      Päivä nro 9; liikkuminen vielä hankalaa. Ei housut vieläkään jalassa koska tihkuu haava vielä. Koitan tuuletella. Haava-alue vielä arka.

      Hoi te leikkauksen käyneet, milloin se "todellinen" edistyminen parantumisen suhteen teillä tapahtui?
      Kauan kesti saada farkut jalkaan?
      Käytittekö sideliinaa alussa kalsarien alla?
      Milloin pääsitte ensimmäisen kerran lenkille tms kevyt liikunta?
      Milloin ankkakävely loppui?

      Olisin kiitollinen vastauksista :O

      • Osa tuosta kudosnesteestä voi olla sulavista tikeistä johtuvaa. Muista suihkutella ja rasvailla. Jos kipeä ja punoittava niin käy näyttämässä, jos tulehtunut niin saat siihen antibiootit. Näin näkemättä mahdoton sanoa et onko normaalia haava-alueen punoitusta vai tulehdusta. Tulehtunut haava on myös lämmin.
        Toipuminen on yksilöllistä, mutta kyllä viikon sisään haava pitäis olla siinä kunnossa et housut pystyy pukemaan päälle. Lenkkiä kannattaa vielä odottaa, sellainen 3 vk leikkauksesta.


    • balaniittivaivaa

      11 päivää leikkauksesta. Totuttelua elämään jälleen housuissa :D

      Sainpa tänään tehtyä "jopa" kilometrin kävelylenkin. Samalla jäätelövarasto ja ruokakaappi sai täydennystä. Kokoajan menee parempaan suuntaan. Tänään pientä verenvuotoa revittyäni ruven irti - pitää olla vähän helläkätisempi ensi kerralla.

      Hieman epämukavaa liikkuminen on vielä, mutta yllättävän hyvin kalu tottuu housujen hinkkaukseen jo parissa päivässä. Kannattaa käyttää vielä sidekangasta (pienellä teipillä) kalun ympärillä keräämässä mahdollisia tippoja. Ei myöskään hankaudu housuihin niin pahasti.

      Panadolilla olen enää lääkinnyt itseäni. Buranaa en viitti enää syödä, koska sillä hieman huono vaikutus vatsalaukkuun...Panacod on jo hieman liiottelua.

      Saisinkohan farkut jalkaan ensi viikoksi ja pääsisin takaisin töihin, sitä tässä pohdiskelen. Voi mennä tiukoille.

    • Pimafucort

      Suurin piirtein kuukauden päivät balaniitti pysyi oireettomana kunnes eilen aamulla terska punotti ja päivällä oikein kuumootti. Illalla sitten ei muuta vaihtoehtoa kuin uudelleen Pimafucort voidetta kehiin. Ei tämä kyllä hyvältä näytä... Taas selailin nettiä ihmepelastuksen toivossa. Jossakin suositeltiin tähän vaivaan Oftan Chlora silmävoidetta! Ehkä sitä pitää nyt seuraavaksi kokeilla. Tuntuu olevan pirun sitkeä vaiva joka ei antaudu ihan helpolla! Millään ei tekisi mieli tuohon ympärileikkaukseen, mutta se saattaa olla lopulta ainoa tie päästä tästä vaivasta eroon.

      • balaniittivaivaa

        Hei, elossa ollaan vielä, joten etköhän sinäkin tästä selviä, jos tarpeeksi tulee. Kunhan tästä kaikki toipumisen vaivat on taitettu, lupaan kyllä kertoa sinulle sitten millaiselta elämä maistuu - verrattuna ennen leikkaukseen.

        Nyt pystyn jo liikkumaan suht normaalisti, kun on tukevat kalsarit jalassa ja kalu ns. yläasennossa. Käväisin tänään 4km kävelylenkillä. Juoksemaan en ihan vielä viitti ruveta, varmuuden vuoksi. Vielä vähän arka jos pääsee paljaana kolahtelemaan, muuten jo ok. Koko ajan parempaan päin!

        Silmävoidekin voisi kait auttaa, tehty samoin "herkälle pinnalle", mutta toki olisi hyvä jos jokin lääkäri suositteli.

        Niin, ja diagnoosini menee näin:
        N47; Liian runsas esinahka, esinahan ahtaus tai esinahan kurouma


    • balaniittivaivaa

      Tänään vihdoin housut jalassa ja töissä!
      Hieman välillä saa ankkakävellä, mutta nyt farkut pysyy jalassa.

      Kävi tuossa vajaa viikko sitten hauska episodi. Panacodit oli loppu ja buranakin oli alkanut röyhtäyttää (närästää) liikaa ja panadolilla kun täytyi pärjätä ja silloin alkoi tikit pistellä ja yöllä seisokki enempi vaivata. Käännyin siis työterveyden puoleen uusien tabujen toivossa.

      Nuori lääkäri halusi nähdä kalun ja tutkiskella asiaa hieman tarkemmin, josko vaikka olisi tarvetta myös antibioottikuurille. No, hänpä otti kunnon pihtiotteella terskasta kiinni ja alkoi painelemaan mustelmia ja vielä snadisti turvottavia kohtia. Johan hätkähdin! Ei siitä mitään tullut, lääkärityttö oli kovin huolissaan ja epäili vakavaa komplikaatiota - leikkaushaavat voi olla yltäpäältä mätiä kun noin herkkänä ovat!

      Siitä sitten lähete kirurgille HUS:iin, jossa mitattiin kuume ja CRP; kaikki hyvin. Kirurgi katseli vain päällisin puolin ja totesi kaiken näyttävän juurikin loistavalta, mitä nyt tikit voisivat olla jo hieman enempi sulaneita.

      Sain tabuni! ...kovalla hinnalla ;)

      • esrdtfgdsaDF

        " lääkärityttö oli kovin huolissaan ja epäili vakavaa komplikaatiota"
        Höpöhöpö, tuossa ei ole olemassa mitään vakavien komplikaatioiden vaaraa, näin sanoo ainakin OYS.


    • Pitkäesa

      Hei!

      Minulla on koko ikäni ollut (liian)pitkä esinahka(ikää reilut 30v). Varsinkin tuota sisälehteä on varsin paljon. Erektiossa se jää terskan taakse rullalle/poimuiksi. Levossa se tietysti on terskan edessä jonka takia minulla on pieni kiristävä rengas jota terska ei venytä. Olen sitä aina välillä useamman viikon venyttänyt, mutta ajan saatossa tulee takaisin. Esinahka kuitenkin liikkuu erektiossa hyvin terskan yli. Ja olen säästynyt ilman tulehduksia, kun saan sen hyvin kuitenkin pestyä. Mutta kun sitä on paljon niin ei ole kovinkaan miellyttävä.

      Olen jonkin aikaa jo miettinyt että kävisin urologilla sitä näyttämässä ja keskustelemassa mahdollisesta leikkauksesta tai olisiko siihen jokin muu keino.

      Siksi kysynkin, miten leikkaus vaikuttaa mahdollisesti tuntoon?
      Ja minkälaista leikkaus tyyliä teille on tehty? Matala ja tiukka, vai? (arpi jää ihan terskan taakse)

      Kokemuksia kaipaisin jos leikkaukseen päädytään/päädyn.
      Puhumattakaan että saan aikaiseksi mennä asiasta keskustelemaan.

      • einahkaa

        Itse kävin leikkauksessa yli 30-vuotiaana ja siitä on nyt on vajaa 10 vuotta aikaa. En ole huomannut, että tunto olisi heikentynyt, ehkä kondomin kanssa vähän. Minulla poistettiin myös se jänne terskan alapuolelta, koska se oli melko kireä.

        Leikkaustyylistä en osaa sanoa, näyttäisi siltä, että varteen jäi vielä löysää ja jos vedän nahkaa taaksepäin, niin leikkausarpi on n 1,5cm päässä terskasta. Mikä leikkaustyyli tällainen on?

        Kannattaa mennä hoitamaan asia kuntoon jos yhtään vaivaa.


    • TKleikkaus

      Mitenkä leikkauksen jälkeen kun nyt on kulunut aikaa. Onko penis Ok näköinen kun turvotus on laskenut ja haava parantunut? Entä seksielämä/masturbointi? Milloin voi taas aloittaa/ onko onnistunut tai oletko huomannut eroja verrattuna tuntoon tai kestoon ennen leikkausta?

    • Punamunavaiva

      "Balaniittivaivaa" eli ketjun aloittaja, olet ollut ilmeisesti n. kuukauden jo duunissa. Päivitätkö meille tuleville potilaille tilanteen?

    • balaniittivaivaa

      Heippa,

      Nyt on jäänyt päivitykset pitkäksi aikaa, kertonee siitä että elämä on alkanut rullaamaan hitaasti eteenpäin. (leikkauksesta aikaa 6vko 3pvä)

      Siitä kun housut sai taannoin jalkaan juhlin hetkeä tekemällä pitkiä kävelylenkkejä melkein joka päivä. Tuo varmasti kompensoi alussa juoksulenkkejä, joita oli tapana juosta pari-kolme kertaa viikossa ennen leikkausta.

      Nyt kolme tikkiä jäljellä 12:sta. Kolme tikkiä ei enää juuri nipistele ja siihen vähäänkin on alkanut tottua ja kumma kyllä päivä kerrallaan yhä vähempi satunnaiskosketus tuntuu vähemmän epämiellyttävältä. Alussa ns vaaleanpunainen terksan väri alkaa pikkuhiljaa muuttua muistuttamaan muuta ihoa yleensä.

      Täytyy myöntää että olen jäänyt ns lappulinjalle, eli tunnustan yhä käyttäväni jonkinlaista sidettä terskan suojana (10x10cm siteestä leikattu ohut kääritty pala sideteipillä kiinni varressa). Miinuksena on teipin "liimaantuminen" joten tarvii aina hieman ottaa kraanasta vettä ja kastella niin lähtee hyvin irti. Mamoilua, myönnetään, mutta loppuviikosta koitan alkaa pärjätä jo ihan paljaaltaan kalsareissa.

      Terskan nuppi ei enää koskettamisesta turhia hätkähdä. Jos joskus vahingossa hipaisee saattaa hieman totutusti hätkähtää, mutta sitten vain todeta että turhasta hätkähdin - ei tunnu enää niin epämiellyttävältä kuin aluksi. Koronan reunat ovat vielä niitä ainoita aidosti hipaisuherkkiä alueita ja paras onkin vielä pitää housut jalassa. Olen nukkunut kyljillä, jolloin kalu roikkuu eikä täten ole joko peiton tai patjan hiertämänä.

      Kuulemma menee noin 3 kk kun arimmat paikat alkaa tottua normiin. Tästä kertomastani ei kuitenkaan kannata pelästyä, sillä vaikka operaation jälkeen on ollut hieman epämiellyttävää, kaiken olen hyvin kestänyt enkä ole paljoa tarvinnut rajoittaa elämää.

      Sitten ehkä se kiinnostavin osuus eli leikkauksen jälkeinen seksielämä. Tunnustan heti alkuun etten ole vielä tosissani yrittänyt purkaa paineita. Liukkarin sain ostettua jo ennakkoon ja paineet ovat valtavat. Painetta olen kyllä onneksi huomannut helpottavan viimeaikaiset hyvin hyvin hyvin villit yöunet, jossa kalu toimii taas normisti. Aamulla olen vaan saanut huomata herääväni tipat lakanoilla ;D Onneksi, sillä muutoin olisin varmaan räjähtämässä!

      Noo, uskon tämän viikon tuovan paljon helpotusta monessa muussakin suhteessa. Tärkein varmana mielessä päästä eroon näistä siteistä. On hieman epämiellyttävää varsinkin jos ulkosalla vaikka kaljalla. Muutoinkin side ei jätä niin paljoa sitä "liikkumavaraa" jos alkaa jöpöttää. Treffit on saanut jäädä, ikävä kyllä.

      Älkää ymmärtäkö väärin, ei tämä minulla mitään tuskaa ole ja leikkaus ei sattunut, ei juuri jälkeäpäinkään. Kaikkeen ihme kyllä tottuu, jopa paskan lapiointiinkin. Jos epäilette mennä leikkaukseen, voin sanoa että en ole yhtään katunut tähän mennessä. En olisi voinut enää harrastaa seksiä ilman kipuja. Kävin siis kunnallisella ja jälki on mielestäni oikein hienoa.

      Huomenna tiistaina on lumimyrksy, joten ensimmäiselle lenkille varmaan selviän keskiviikkona. Alkaa olla jo helppo liikkua, kalu tottuu.

    • balaniittivaivaa

      Tänään sain vihdoin jätetyksi sidepalat (vale-esinahat) pois ja kalsareissa nyt aidosti paljaallaan. Syy pitkään siderumbaan syy tietysti mukavuudenhaluisuus. Jotenkin siihen kulminoituu koko tämä leikkauksen jälkeinen uudelleen olemiseen totuttelun periaate - kaikkeen tottuu. Kun sitä on kuukauden päivät toteuttanut tiettyä rutiinia, sitä ei helpolla tahdo muuttaa, vaikka eteenkin päin voisi mennä.

      Myönnän että tämä "totutteluvaihe" on ollut epämiellyttävää, kuitenkin skaalan miedosta päästä. Korostan, juuri milloinkaan ei satu. Oikea asenne minulle kestää tämä noin 2-3kk välivaihe on ottaa päivä kerrallaan, ei stressiä. Ensimmäiset viikot olivat hyvin palkitsevia. Elämä helpottuu todella nopeasti kun taas saa housut jalkaan. Ensimmäinen leikkauksen jälkeinen päivä töissä oli kanssa todella hieno hetki. Kolmas oli kun taas uskaltautui riennoille (vaikka vaati tuolloin noita erityisjärjestelyjä).

      Olen osannut esittää roolini myös niin hyvin ettei ole turhia tarvinnut alkaa selitellä mistään selkäkivuista jne. Vai lienevätkö turhan kohteliaita kysyäkseen :D

      Nyt kun on kalsareissa oikeasti munasillaan, olo on taas hiukan uusi ja outo. Kuin opettelisi kävelemään kolmannen kerran. Nyt sitä miettii jo seuraavaa askelta, saavuttaisikohan sen jo ennen uutta vuotta! ;D

    • Pimafucort

      Kiitti päivityksestä! Itse tässä taas joutuu pelaamaan esinahan kanssa, eli yritän pitää työpäivän aikana terskan paljaana (housuissa tietty :D), ettei iskisi muna punaiseksi... Pakko kai mennä tuohon leikkaukseen kunhan kerkiää...

    • laikattu1kkSitten

      Minullekin on tehty ympärileikkaus noin kuukausi sitten. Ainakin minulla tuntuu terska jäävän kalsareihin kiinni kokoajan. On inhottava ja joskus sattuukin jos koittaa liian agressiivisesti housuja pois riuhtoa ;(

      Tunnistatko/tunnistatteko te leikatut kyseisen vaivan ja oletteko käyttäneet jotain voidetta tms jottei paljas terska aina muuraudu kalsareihin kiinni?

      • balaniittivaivaa

        Moikka,

        Niin se taisi olla minullakin aluksi, että tarttui kalu kalsareihin kiinni. Kun kalu pikkuhiljaa alkaa tottua hiertymiseen alkaa myös liikkua enempi ja siten kalu ei "jämähdä/muuraudu" paikoilleen. Kestää myös hetken, kun ei tarvii rasvata koko ajan ja terska kuivaa sopivasti, ettei myös liimaannu niin helpolla. Ajan kautta siis paranee.

        Nyt jo mulla suht normin oloista, tosin ihan paljaaltaan voi olla vielä reunoista hieman arka. Housuissa aina parempi. Ei nyt enää niin paljoa eroa onko farkut vai löysät housut. Se ja sama. Tsemppiä sinne!

        Jos löytyy muitakin kohtalontovereita, käykää ihmeessä kirjoittamassa kokemuksistanne!


    • leikattu

      Ympärileikkaus suoritettu eilen paikallispuudutuksella. Sain sen nyt aikaiseksi reilun 40v iässä. Sen verran voin sanoa, että ainakin omalla kohdalla tuntui melko ikävältä kun puudutuspiikkejä pistettiin varren tyveen ja terskaan. Leikauksen aikana piti vielä lisätä muutama piikki puudutetta, kun tunto rupesi palamaan liian aikaisin takaisin. Leikkaus kesti n. 45 min, eli oli nopeasti ja kivuttomasti ohi. Reilu tunti leikkauksesta ja pääsikin jo kävelemään kotiin. Mitää kipua ei tullut leikkauksen jälkeen illalla. Tersan tyvessä oli pieni kääre, joka meinasi kyllä heti illalla jo irrota. Kotona ollessa oli normaalisti kalsarit jalassa.

      Eka yö meni myös hyvin. Sai nukuttua normaalit yöunet. Aamulla poistin kääreen terskan ympäriltä jännittyneenä odottaen mikä näky tulisi vastaa. Leikkausjälki oli siisti. Pientä mustelmaa ja turvotusta oli kyllä jonkun verran. Silti minkäänlaista kipua ei tuntunut. Suihkuttelin haavan ensimmäistä kertaa ja iskin taas kalsarit jalkaan. Koska minkäänlaista kipua ei tuntunut laitoin myös farkut heti jalkaan ja lähdin käymään kaupassa. Liikkuessa kyllä tersan ollessa paljaana ja hangatessa housuissa oli tuntemukset välillä epämukavat. Mutta lääkäri varoittelikin, että koska terska on ollut niin kauan suojattuna hupun sisällä kestää 1-3kk, ennenkuin terska alkaa tottua paljaana olemiseen. Toistaiseksi siis kaikki hyvin. Toivottavasti jatkossakin.

    • Pimafucort

      Sulla "leikattu" on huomattavan parempi kokemus leikkauksen jälkeisestä ajasta kuin tämän keskustelun aloittajalla oli. Kysymykseni sinulle, tehtiinkö sinulle kokonaan "liikkuvat taakse" leikkaus, vai se kevyempi versio. Ymmärtääkseni, aloittajalle tehtiin se laajempi?

      Itse siirtelen leikkauspäätöstä ja parhaillaan kokeilen tarkkaa vesipesua ja kuivaamista aamuin, päivisin ja illoin. Päivällä käyn työpaikan vessassa ja huuhtelen alapääsuihkulla mahdollisimman kylmällä vedellä pitkään. Kuvittelen että se kylmä vesi kun se viilentää niin samalla rauhoittaa sitä balaniitin aktivoimista. Tätä pesutaktiikkaa nyt toteuttanut kuukauden sillä tuloksella, että esinahan voi pitää normaalisti terskan päällä koko päivän. Vain yöt koitan olla niin, että esinahka taakse vedetty, jotta terska ja esinahka saa mahdollisuuden ilmakylpyyn... Tällaista touhua vähän päälle viiskymppisellä...

    • Leikattu

      Leikkaus tehtiin kokonaan liikkuvat taakse tyylillä. Leikkauksesta on nyt viisi päivää, eikä vieläkään minkäänlaista kipua ole tuntunut. Kalsareita ja farkkuja on pystynyt pitämään normaalisti jalassa. Keskustelun aloittajalla on ollut terska jo valmiiksi tulehtunut, kuten kirjoittelusta voi lukea. Tämä on varmasti pitkittänyt paranemis prosessia. Itsellä tosiaan mennyt kaikki loistavasti. Haavakohdasta ei ole tihkunut verta ollenkaan, eikä suihkuttelu ole tuntunut pahalta. Terska tarvitsee nyt vaan totuttaa olemaan paljaana. Tosin olen alusta asti nyt pitänyt jalassa tukevia alushousuja, jolloin vehje ei paljon pääse liikkumaan housuissa. Missään yläasennossa en ole vehjettä pitänyt. ollut normaalisti housuissa. Jos on tarvetta mennä leikkaukseen lääketieteellisistä syistä, kuten itsellä voin kyllä sitä suositella.

    • Vertaistukeakiitos

      Minullakin todettiin valkojäkälä jokin aika sitten vaikka se on jo toki vaivannut pidempäänkin. Leikkausta suositeltiin myös mutta en vielä ole ollut henkisesti valmis. Kysyisin teiltä joilla leikkaus on ollut valkojäkälän takia että oliko teillä valkojäkälän aiheuttamia tulehduksia terskan päässä että olisi myös verenpurkaumia ollut? Minulla Dermovat on ainakin parantanut ihoa. Ja onko ympärileikkaus vaikuttanut jotenkin myös siihen että terskasta olisivat ne loppuneet? Vai jääkö valkojäkälä vehkeeseen jotenkin siitä huolimatta että lääkärit vain ekana suosittelee ympärileikkausta?

    • balaniittivaivaa

      Kyllä kehotan sinua Pimafucort käymään leikkauksessa. Helpottaa varmasti kummasti elämää muutaman viikon päästä itse operaatiosta. Itse en varsinaisesti voi väittää kokeneeni varsinaista leikkauksesta jälkeistä kipua, ja itse leikkaus oli kivuton. Kyllä sen puudutusneulan tuntee, mutta tosiasiassa hyttysen pisto kaluun olisi tuntunut ikävämmältä, vaikka ajatustasolla neula kuulostaa paljon pahemmalta.

      Minulla pahimmat oireet aiheutti krooninen tulehdus, jonka seurauksena kalu oli punainen ja kipeä vielä parin kuukauden jälkeen leikkauksesta. Sain siinä vielä antibioottihoidonkin joulun jälkeen. Ilkeimmät tunteet tietysti aiheutti alun totuttelu huputtomaan elämään. Tosin tukevat kalsarit mahdollistivat lähes heti melkein normielämisen. Edes kukaan töissä ei osannut epäillä mitään. Varsinkaan sinulla tämän vaivan voisi kuvitella olevan hyvin vähän haittaava, kun kerran olet totutellut elämään liikkuvat takana. Itsellänikin varsinainen syy leikkaukseen oli juuri liian runsas esinahka.

      Nyt 4kk leikkauksesta voin sanoa vehkeen toimivan kaikella tavalla paremmin :)
      Jotain aivan pientä arkuutta voi huomata joskus joissain paikoin, mutta muuten on kyllä jo tosi karaistunut.

      • Vertaistukeakiitos

        Balaniittivaivaa:

        Miten krooninen tulehdus ilmeni ja näkyi? Auttoiko ympärileikkaus siihen? Auttoiko tavallaan kun terska saa nyt ilmaa jatkuvasti että se ei haudo? Ja katosiko tuo tulehdus nyt?


      • eihomo

        Oletko töissä? Karaistunut huputon... Mieti nyt mitä kirjoittelet. Harmi että kaltaisellasi leikkaus oli kivuton, koska kuitenkin olet pervertikko.


    • Pimafucort

      Ehkä tässä on leikkaukseen tosiaan mentävä. Ei ainakaan haittaa tämä liikkuvat takana pito öisin. Itsellä myös runsas määrä esinahkaa kun on iän myötä kertynyt... Vielä pohdin, ehkä katson vielä tulevan kesän? Kesällä tuo hikoilu kun myös tapahtuu tuolla alhaalla. Silloin meinaa tulla siitä hiertymiä kun nahka vedetty taakse. Näin kävi viime kesänä. "Vertaistukeakiitos" nimimerkille varmaan vastaus on kyllä. Tulehdus hellittää heti kun liikkuvat taakse, varsinkin nyt kun itse sitä olen pitänyt öisin jo varmaan monta kuukautta. Aamuin, päivällä ja illalla runsas pesu kylmällä vedellä ja tarkka kuivaus. Mutta ilman tuota leikkausta itsellä ainakin tuntuu, että se tulehdus on siinä vaanimassa (terskan ja esinahan väri vaihtelee) jos vähänkin on kosteutta tai esinahka yön aikana lipsahtaa paikalleen niin punertaa. Kyllä mä menen leikkaukseen, kiitos kaikille siellä käyneille kirjoittajille. Aihe kun on mikä on, niin täällä on hienoa kun siitä voi vapaasti keskustella... Kaikille leikkausta miettiville, koittakaa tosiaan totutella paljaana olemista, se varmaan auttaa leikkauksen jälkeistä toipumista kun ei sitten siinä vaiheessa kun on haavat sun muut tarvitse rasvata yms.

      Leikkauksessa käyneet: Kuinka lääkäri määrittelee poistettavan nahan määrän? Ettei vaan käy niin että sitten jälkeenpäin täysin toipuneena ala kiristämään kun siitin kovana?

      • esdrfghjklö

        Olen saanut aikoinaan sellaisen näkemyksen urologilta, että ns "kaikki pois" on ainoa oikea tapa lähtötilanteesta riippumatta. Kireys kuuluu asiaan ja siihen pitää vaan sopeutua tai sitten venytellä.


    • 40vsit.leikattu_ei_hjuva

      Älä usko muita, mieti itse.
      Itse olet paraas vastaus.
      Älä pane tai runkkaa jos ei suju. Kuuntele luontoa.
      Lääkärit tekee vain työtä.

      No ei jummartaa?, jummartan sinu.

    • Anonyymi

      Itselläni todettiin valkojäkälä esarissa ja sen toimesta tuli haavaumia ja arpeutumia esinahkaan joten halusin että se leikataan pois. Sinäänsä kaduttaa koska itselläni on aika valtavat kivut ja järkkytävä turvotus kalussa. Jos ei huomenna kivut ala häviään pitää varata aika lekurille. Tällä hetkellä käytän rasvalappuja side harsoa ja haava teippiä. Ja ei tunnu auttavan mitään. Mites muilla parantuminen on pitkittinyt ja onko suositeltavaa laittaa haavoihin esim bebantteenia?

      • Anonyymi

        No ei ne kivut pitäisi olla kovin valtavia eikä kestää kauan! En laittais haavalle mitään, mitä ei ole neuvottu laittamaan. Kannattaa näyttää lääkärille, ettei ole mikään tulehdus tms. ja saat huolen pois mielestäsi Aivan varmasti se paranee, mutta paranemisen nopeus on yksilöllistä. Hyvä siitä vielä tulee, et kadu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ne kivut pitäisi olla kovin valtavia eikä kestää kauan! En laittais haavalle mitään, mitä ei ole neuvottu laittamaan. Kannattaa näyttää lääkärille, ettei ole mikään tulehdus tms. ja saat huolen pois mielestäsi Aivan varmasti se paranee, mutta paranemisen nopeus on yksilöllistä. Hyvä siitä vielä tulee, et kadu.

        Tulehtunuthan se oli. Kudosnestettä vartta myöten täynä. Joten leikattiin uudestaan ja osastolla pidettiin paripäivää hoidettiin nestemäisellä antibiotilla. Ja nyt on oikein hyvästi parantunu vielä kun pääsis paineet purkaan niin olis helpottunu olo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulehtunuthan se oli. Kudosnestettä vartta myöten täynä. Joten leikattiin uudestaan ja osastolla pidettiin paripäivää hoidettiin nestemäisellä antibiotilla. Ja nyt on oikein hyvästi parantunu vielä kun pääsis paineet purkaan niin olis helpottunu olo

        Itselläni leikattiin nyt 6 päivää sitten ja monilta osin turvotus, kipu ja arkuus on helpottanut, mutta perkele näitä öitä. 2-4 tuntia saa nukuttua, kun heijari nappaa kiinni ja heräät kuin muna olisi tulessa. Varsinkin oikealta syrjältä pakottaa aivan saatanasti. Tällä puolella ollut pahimmat turvotuksetkin. Kipuun määrättiin Burana 600 mg ja parasetamolia ostin varuiksi. Ja vinkkinä niille, jotka ovat menossa leikkaukseen: pyytäkää kunnon kipulääkkeet tai jotakin jarrua, millä pysyis stondis sivussa, ainakin yön ajaksi. Tää nukkumattomuus alkaa nakertaa.


    • Anonyymi

      paskaa, ihan sontapaskaa. Ympärileikkaus :-o Eihän tollaseen suostu kukaan, ellei ole hullu! Ja aivan umpihullu pitääkin olla, koska se on jo 100 vuotta sitten todettu HYÖDYTTÖMÄKSI MIHINKÄÄN!

    • Anonyymi

      Kolme päivää sitten kävin circumcisiossa, kun esinahan venymisraja tuli vastaan 40-vuoden iässä. Seksin aikana alkoi yhtenä päivänä vain sattua, eikä alkuun tajunnut miksi. Luulin ensin että joku pikku haava vaivaa mutta sitten kun aloin seuraavina viikkoina seurata asiaa niin tajusin mistä kipu tuli. Erektiossa siis jäi aina esinahka jumiin terskan päälle, eikä sitä oikein tajunnut lepotilassa. 3-4 kk sinnittelin sillä, sitten kävin leikkauksessa. Kai se on aina ollut vähän tiukka mutta kun ei ole vertailukohtaakaan ollut toisenlaiseen niin ei ole paremmasta tiennyt.

      Paikallispuudutuksessa kolme piikkiä joista yksi sattui aika reilusti. Leikkausta suoritti erikoistuva lääkäri kokeneemman ohjeistuksessa, joten varsinkin tikkaaminen kesti kauan itse toimenpiteen jälkeen. Makasin 2h britsillä ja sain kolmisenkymmentä sulavaa ommelta.

      Aika siistiä jälkeä kyllä tuli ja on helpottanut kun on voinut munasillaan kulkea kotona nyt muutaman päivän. Mutta kauppareissut jne. ovat kyllä aika tukalia 30 asteen pakkasessa ja kovasti haluaisin kuntoilla.

      Sen haluaisin kysyä kokeneemmilta, että onko haavanhoidollisesti ihan ok käyttää sideharsoa haavan / terskan päällä muutamia tunteja päivässä? Vuotoa ei ole, ja ymmärrän että haava paranee paremmin tuuletuksessa, mutta hitto että tuntuu pahalta shortsit / kalsarit / housut jalassa kun on terska ollut neljä vuosikymmentä suojassa ja nyt on paljaana. Tekisi mieli kehittää joku tekonahka tuohon vähäksi aikaa kunnes tottuu - jos tottuu.

      • Anonyymi

        *Ja 30 asteen pakkasen sijasta piti kirjoittaa 30 asteen helle, mutta se menee asiasta ohi.


    • Anonyymi

      Teet hyvät päätöksen. Tiukka esinahka on hankala. Minä sain ennen leikkausta hyvät kipulääkkeet ja ennakkona yhden laajakirjoisen antibiootin. Yksi tabletti riitti. Minulla meni yli kolme viikkoa ennen kuin kaikki ompeleet sulivat. Kun esinahka nyt puuttuu, niin terskan sattuminen vaikka alushousuihin tuntui aluksi oudolta. Nyt siihen on tottunut. Lääkäri kehotti aluksi masturboimaan varovasti siinä vaiheessa kun ompeleet ovat sulaneet. Terska tuntui aralta, mutta nyt siihen on tottunut. Eikä enää kipua kuten ennen. Kun minulla seisoi, niin se teki kipeää. Yhdynnästä ei oikein nauttinut. Nyt menee mukavasti. Pidä haava puhtaana. Pese penis haalealla vedellä. Älä turhaan ärsytä ihoa vahvoilla saippuoilla. Suihkutus ja kuivaus puhtaalla pyyhkeellä. Vaihda pyyhe usein.

    • Anonyymi

      Itsellä oli ympärileikkaus n.3kk takaperin. Leikkauksen olin nukutuksessa ja siitä herättyäni pääsin melkein samantien kotiin. Seuraavat päivät eivät olleet niin kivuliaita, mitä olin ajatellut. Toki öiset seisokit kiristivät vähän ja kävely tuntui tyhmältä. Viikon jälkeen leikkauksesta haava ei ollut vielä parantunut, tikkejä oli revennyt kahdesta kohtaa ja aloin jo miettiä mitä vittua. Kuitenkin parin päivän odottelun jälkeen haava oli parantunut rutkasti. Noin 2 viikon kohdalla leikkauksesta masturboin ekaa kertaa (EN SUOSITTELE TÄTÄ KELLEKKÄÄN!!). Meni tunti ennen, kuin tajusin taktiikan. Ja joo, nyt on värkki parantunut kokonaan, leikkasin siis kunnallisella. Muutamasta kohdasta leikkaus on epätasainen ja yhdessä kohtaa on ylimääräinen "iho tupsu", noh eipä se haittaa. Tsemppiä leikkaukseen menijöille

    • Anonyymi

      Suositteletteko mielummin olemaan kotona ilman housuja vai alushousuissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe