valmistunko amiksesta, jos en suorita yhtä kurssia

AhdistunutOpiskelija

Eli opiskelen kolmatta vuotta leipuri-kondiittoriksi kaksoistutkinnolla. Kirjoitan keväällä pitkän matikan, englannin, ruotsin ja äikän. Amispuolelta olen suorittanut kaikki muut pakolliset kurssit paitsi fysiikan. Tein myös ”valinnaisen” etäkurssin, koska en ottanut terveystietoa tai psykologiaa lukio-opinnoilla. Onko siis mahdollista olla suorittamatta tätä fysiikkaa iltalukion tai amiksen puolelta ja silti saada valmistuneen paperit keväällä?

14

1255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AhdistunutOpiskelija

      Ja kurssia en voinut suorittaa, koska se oli lukiopäivien kanssa päällekkäin ja koulujen välimatka on liian pitkä.

    • Äkkiäselvittämään

      Voisitko kuitata sen lukion fysiikankurssilla? Kysy mahdollisimman nopeasti tätä opinto-ohjaajalta, jotta ei tule ongelmia esim. siinä, että oletko oikeutettu osallistumaan kirjoituksiin keväällä.

      Yleensä ei voi valmistua, jos jotain uupuu tutkinnosta. Mutta yleensä kaikki kyllä järjestyy, kunhan hyvissä ajoin lähtee selvittelemään asiaa. Ratkaisu sinun tapauksessa voisi olla lukiokurssi tai mahdollisesti itsenäisesti suoritettu amisfysiikka opettajan kanssa sovitulla tavalla tehtynä.

    • AhdistunutOpiskelija

      Lukio-opinnoissa fysiikka ei ole pakollinen. Kunhan on yksi kurssi suoritettu. Illassa se onnistuu hyvin, mutta se vie paljon aikaa. Varmaan amisopettajalta voi kysyä Wilmassa ja kokeen suorittaa ylimääräisinä koepäivinä. Olen vaan liian ujo kysymään missään tilanteessa.

      • Äkkiäselvittämään

        Olet siis suorittanut yhden kurssin fysiikkaa lukiossa? Eikös jo se kuittaa amisfysiikkaa? Olen itse käynyt sekä amiksen, että myöhemmin lukion. Ainakin minun mielestä lukion fysiikan ykköskurssi oli paljon vaativampi kuin amisfysiikka. Mutta näitä korvaavuuksia sinun täytyy kysyä opinto-ohjaajalta (tai rehtorilta).


      • AhdistunutOpiskelija

        Siis lukiossa en ole fysiikkaa suorittanut, kun en jaksa mennä illalla opiskelemaan, koska se olisi liian raskasta ottaen huomioon elämäntilanteeni nyt. Tarkoitin, että iltaopiskelu olisi yksi vaihtoehto, jos siis siihen pystyisin. Amiksessa pitäisi kysyä kyseiseltä opettajalta


      • hetitoimintaa
        AhdistunutOpiskelija kirjoitti:

        Siis lukiossa en ole fysiikkaa suorittanut, kun en jaksa mennä illalla opiskelemaan, koska se olisi liian raskasta ottaen huomioon elämäntilanteeni nyt. Tarkoitin, että iltaopiskelu olisi yksi vaihtoehto, jos siis siihen pystyisin. Amiksessa pitäisi kysyä kyseiseltä opettajalta

        Siis kysyt amiksen fyssan opettajalta, miten asia olisi parhaiten saatavissa kuntoon. Ei se sinua syö eikä lyö!

        Mitä pikemmin asian hoidat sen parempi. Muuten asia vaivaa sinua aina vaan ja sitoo kaikki voimasi.

        Olisihan todella harmi, jos valmistumisesi jäisi kiinni yhdestä fyssan kurssista.


    • Äkkiäselvittämään

      Haluan vielä tähdentää, että et myöskään valmistu ylioppilaaksi, jos sinulla ei ole suoritettuna joko ammattikoulututkintoa tai vaihtoehtoisesti kaikkia lukion pakollisia kursseja.

      Vaikka sinulle ei ole luontevaa mennä kysymään mitään opettajilta, niin tässä on nyt kuitenkin sellainen kasvun paikka, että joudut voittamaan ujoutesi. Ajattele, kuinka helpottavalta tulee tuntumaan, kun fysiikka-asia on hoidossa!

    • AhdistunutOpiskelija

      Kävin tänään opolla YO-kirjoituksiin ilmoittautumisen takia ja samalla katsottiin opintoja. Mut oli laitettu fysiikan kurssille kolmanteen lukioon, johon tavallaan kaksoistutkintokaiset kuuluvat, vaikka eivät siellä opiskele varsinaisesti. Pitää vaan osallistua kahdelle tunnille, joista toinen on jo tänä perjantaina ja kuukauden päästä se jälkimmäinen. Sitten olen koko fysiikan suorittanut. Luulen, että saan kuitenkin paljon etätehtäviä, mikä ei haittaa. Varmaan tulee hauskaa, kun mun lisäksi siellä opiskelee vaan yksi toinen opiskelija, vaikka tuskin puhutaan mitään, mutta tykkään pienemmistä ryhmistä. Eipä tarvitse fysiikkaa enää miettiä

      • Äkkiäselvittämään

        Hienoa! Ajattelinkin, että amiksen fysiikka ei ollut kovin kattava, eli ei tule olemaan iso juttu ollenkaan.

        Lukion fysiikan ykköskurssi oli muuten hyvin monipuolinen, olisit varmasti tykännyt siitäkin.


    • AhdistunutOpiskelija

      Tilanteeseen päivitys. Paljon on tapahtunut tässä ajassa

      Menin sinne lukiolle, mutta en löytänyt luokkaa, joten luovutin ja annoin asian olla. Lopulta opettaja oli laittanut kaikille viestin Wilmaan, että kurssi on suoritettu, kun on tehnyt kaikki Moodle- eli etätehtävät. En tiennyt kurssiavainta, koska en ollut tunnill, joten lähetin hänelle Wilmaan viestiä, mutta vastausta ei koskaan tullut. Olin maanantaina opolla johonkin toiseen asiaan liittyen ja mainitsin asiasta. Päädyin lähettämään uuden viestin opettajalle. Opolle lupasin ilmoittaa tällä viikolla, jos en saa vastausta. Tänään vihdoin opettaja vastasi ja kertoi kurssiavaimen viestissään, joten sain tänään tehtyä kaikki etätehtävät. Tehtävät olivat kuitenkin nopeita ja helppoja. Piti vain vähän katsoa netistä tietoa.

      Ensi viikolla olisi taas tunti lukiolla, mutta en aio mennä sinne, sillä en vieläkään tiedä, missä luokka sijaitsee ja samana päivänä on amisluokkani kanssa pikkujoulut, joita en halua jättää väliin. Viestissä kuitenkin luki ”Kun teet tehtävät 14.12. mennessä, niin homma on hoidettu”, joten minun varmaan ole pakko olla paikan päällä. Eipä tarvitse enää asiaa miettiä

    • Leikkikoulu

      On toi amis kyllä ihan leikkikoulu kun kahdella lukion tunnilla voi kuitata kurssin, eikä sitten oikeesti tarvi käydä niilläkään kahdella. Miksi amis edes on olemassa ?? Peruskoulusta suurin osa oppilaista tietää enemmän kuin amiksen käyneet

      • ihmettelen.kovasti

        Sanos muuta! Onkohan juttu tosi?


      • AhdistunutOpiskelija

        Kurssin tehtävät suoritettiin verkossa, kun en ensimmäisenä vuotena voinut päällekkäisyyksien takia päässyt ja ainoa mahdollisuus saada fysiikka läpi. Tehtävien laatu ja määrä varmaan on opettajasta kiinni. Tässä oli ikään kun ihan vähän useista aihealueista, joten olen itsekin hieman pettynyt tehtäviin. En tiedä, mitä niillä kahdella tunnilla, joilla olisi ”pitänyt” olla paikalla tehtiin, kun Moodlesta ne tehtävät löytyi. Jos vertaan vaikka kemiaa, jonka sain kävin amiksen puolella ihan kaikilla tunneilla, oli siellä enemmän opiskeltavaa, kun oli kokeetkin joihin piti lukea.

        Suoritan siis kaksoistutkintoa ja amiksen tehtävät on ollut helpompia kuin lukion itsestäänselvistä syistä, mutta amiskessahan opiskellaan ammattiin ja itseni kohdalla leipuri-kondiittoriksi sekä lukion puolelta pitkän matikan, englannin, ruotsin ja äikän. Ammatilliselta puolelta olen mainitsemani kemian lisäksi käynyt työelämään valmentavia kursseja (työkyvyn ylläpito eli liikunta, yhteiskunta- ja työelämä- ja yrittäjyystaidot) tietenkin kaikki elintarvikkeisiin liittyvät, leipomon ja nyt kolmantena vuonna konditoriatyöskentelyä. Lukio ei kuitenkaan opeta työelämätaitoja, ei ole työssäoppimista, kuten olen ollut jo kahdessa leipomossa ja yksi jäljellä. Lisäksi lukion jälkeen on huonot mahdollisuudet työllistymään ja pitää jatkaa opiskelua, mutta sitä on käsitelty niin paljon näillä palstoilla, etten jaksa toistaa. Minulle pelkkä lukio olisi ollut pelkkää ajanhukkaa, koska alani on, mitä haluan tehdä, enkä tarvitse jatko-opintoja.

        Eksyin vähän aiheesta, mutta pääasia, että fysiikka on suoritettu, koska olin huolissani, mutta asiahan on nyt hoidettu ja voin keskittyä kakkunäyttelyyn kakkujen tekemiseen ja lukio-opintoihin. Kirjoitukset, kun ovat jo keväällä.


    • Ainakin yksi tuttuni sai opiskeltua amiksen fysiikan kurssin itsenäisesti ja sitten tentti sen. Asiasta kannattaa kysyä aineenopettajalta tai opinto-ohjaajaltasi amiksesta pikimmiten, heidän uskoisi tietävän. :-)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe